Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 738460
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Saint123 Vis innlegg
I will do so, Takk for responsen. Natta ^^

aaaaaaaarrrrgh.. :ws Hater at man ikke kan kjøpe bitcoins med paypal. Noen som vil donere meg 3 hele bitcoins?
Vis hele sitatet...
Man kan kjøpe bitcoin med paypal faktisk, hvis du har tid til å vente noen dager. Det er nemlig mulig å selge bitcoins hvis man sender dem i posten:
http://www.memorydealers.com/

Det blir litt dyrt om man kjøper få omgangen da... men bedre enn ingenting.
Da jeg lastet ned Tor package-greia til laptoppen min sluttet alle USB-portene å fungere.. Noen som vet noe om dette?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Er innlogget på min bitcoin konto såvidt jeg kan se (I klienten).
Mottok nettop 10 btc men kan ikke sende disse videre ettersom det kreves en adgangskode, denne koden kan jeg ikke huske å ha angitt, så lurer på om det er mulig og finne tilbake til denne koden på noen som helst måte, eller er jeg 10 btc fattigere? :s
Vis hele sitatet...
101% sikker på du ikke valgte et passord selv?
Har du tatt backup av wallet.dat når du installerte klienten?
(Alle burde sette eget passord i klienten og lage en kryptert offsite backup av wallet.dat, alt annet er idioti.)

Hvis du ikke har tatt backup og du ikke vet/husker passordet, så er det absolutt ingen måte å få tak i bitcoinsa dine, sorry, det er liksom poenget
Hei, noen som kan forklare meg hvordan det fungerer eller gi meg kilder? Spesifikt, hvordan man overfører bitcoins til forskjellige "exchanges", slik at man kan dra nytte av arbitrasje (?) muligheter?
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Hei, noen som kan forklare meg hvordan det fungerer eller gi meg kilder? Spesifikt, hvordan man overfører bitcoins til forskjellige "exchanges", slik at man kan dra nytte av arbitrasje (?) muligheter?
Vis hele sitatet...
Bare å gå inn på de forskjellige børsene? mtgox og britcoin er de to som jeg først kommer på.

De forklarer deg hvordan du overfører Bitcoins og penger. Men overføringen av penger er generelt treg, så arbitrasje er litt slitsomt. Det er en til side som er ganske god som jeg ikke husker navnet på, de selger også linden dollars.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tipset min mor som jobber i BA om BTC, dette var resulatet: http://www.ba.no/forbruker/article5916153.ece
Overraskende bra artikkel
http://bildr.no/thumb/1102309.jpeg
Lastet ned sånn miner ting
Men skjønner meg ikkje på den, noen som kan forklare litt?
Sist endret av Leikaringen; 9. februar 2012 kl. 22:35.
Sitat av Leikaringen Vis innlegg
http://bildr.no/thumb/1102309.jpeg
Lastet ned sånn miner ting
Men skjønner meg ikkje på den, noen som kan forklare litt?
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke skjønner?
Sitat av Grix Vis innlegg
Hva er det du ikke skjønner?
Vis hele sitatet...
Hva er Mhash/s? og hvor lang tid tar det sånn ca til eg tjener 10 bitcoins, forutsatt at det kjører 60 mhash/s og 30 accepted.
Haha har ikkje peiling.
Sitat av Leikaringen Vis innlegg
Hva er Mhash/s? og hvor lang tid tar det sånn ca til eg tjener 10 bitcoins, forutsatt at det kjører 60 mhash/s og 30 accepted.
Haha har ikkje peiling.
Vis hele sitatet...
Høres ikke ut som du burde mine uansett. Mhash/s er hvor mange hasher GPU'en din tester per sekund. Med din hastighet vil det ta over et halvt år å skaffe 10 bitcoins dersom datamaskinen står på 24/7, og vanskelighetsgraden ikke øker (noe den vil gjøre). I tillegg kommer avgifter fra mining poolet ditt og strømregningen. Med andre ord, du tjener ingen penger, du taper dem.
Men om vinteren er gratis om PC-en står i et rom som skal varmes opp.
Sitat av Grix Vis innlegg
Høres ikke ut som du burde mine uansett. Mhash/s er hvor mange hasher GPU'en din tester per sekund. Med din hastighet vil det ta over et halvt år å skaffe 10 bitcoins dersom datamaskinen står på 24/7, og vanskelighetsgraden ikke øker (noe den vil gjøre). I tillegg kommer avgifter fra mining poolet ditt og strømregningen. Med andre ord, du tjener ingen penger, du taper dem.
Vis hele sitatet...
Okey, skjønner..
Okey, men hva betyr accepted?
Vet hva ordet betyr, men hva mener dem i denne sammenhengen..
Sitat av Leikaringen Vis innlegg
Okey, skjønner..
Okey, men hva betyr accepted?
Vet hva ordet betyr, men hva mener dem i denne sammenhengen..
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke brukt GUIminer før, men jeg tror det er antall blocks som poolet ditt har løst som du har vært del av.
Sitat av Leikaringen Vis innlegg
Okey, skjønner..
Okey, men hva betyr accepted?
Vet hva ordet betyr, men hva mener dem i denne sammenhengen..
Vis hele sitatet...
"Accepted" sikter til hvor mange shares du har godkjent. En block har en difficulty på x antall shares. Det betyr at gjenomsnittlig behøver man x antall shares for å løse en block, som betaler 50 BTC.

Difficultien i dag er på 1379647 shares, så om du miner med 60mhash/s burde du heller mine i en pool, f.eks slushpool (http://mining.bitcoin.cz)
Sitat av Warz Vis innlegg
Man kan kjøpe bitcoin med paypal faktisk, hvis du har tid til å vente noen dager. Det er nemlig mulig å selge bitcoins hvis man sender dem i posten:
http://www.memorydealers.com/

Det blir litt dyrt om man kjøper få omgangen da... men bedre enn ingenting.
Vis hele sitatet...
jeg har faktisk en av disse

http://i.imgur.com/js11i.jpg

Det tok rundt en måned før jeg fikk den etter at jeg hadde betalt for den, så jeg anbefaler ikke å kjøpe derfra hvis du trenger den raskt.

EDIT: jeg kjøpte min herfra: https://www.casascius.com/ , så det er mulig de sender det raskere fra siden du linket til
Sist endret av M@_; 17. februar 2012 kl. 20:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg tror ikke du helt forstår størrelsen av dette her. Bitcoin er nemlig revolusjonerende. Aldri før i historien har noe som dette vært mulig. Mannen som har funnet opp dette er et geni, han er nåtidens Albert Einstein, også sitter du her og sier "Tror det aldri vil bli noe stort ut av det egentlig. "! Uten en gang å komme med et argument som tilsier hvorfor?

Er det noe verden virkelig trenger så er det ett alternativ til finanssystemet vi har i dag!

La oss sette dette litt i perspektiv. E-gold var i ferd med å ta igjen paypal før USA bestemte seg for å stenge dem. På dette tidspunktet ble det overført 10 millioner dollar hver dag. Siden bitcoin i motsetning til e-gold ikke kan stenges bør det være mulig å nå samme sum som e-gold hadde, og videre vil det i høyeste grad være mulig å bevege seg opp mot paypal sine daglige overføringer. Dette er det vi vet er mulig i dagens samfunn, men hvorfor skulle ikke bitcoin kunne bli større og kanskje erstatte mange av bankene rundt i en stadig mer tyrannisk verden? Hvis mange nok bruker bitcoin ser jeg faktisk ikke noen grunn til at dette ikke skulle kunne la seg gjøre.
Vis hele sitatet...


dette er den del av dyrets merke og endetiden, nye økonomiske systemer, en "ny ordning" i mange ting.
Warz's Avatar
Trådstarter
Bitcoins til en verdi på over 1 million norske kroner ble stjelt da Linode ble hacket:
http://bitcoinmedia.com/compromised-...et-and-others/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Warz Vis innlegg
Dollar vil jo ikke være noe som helst annet, enn en vare man kan kjøpe for vanlige euro.
At man kan jobbe for dem, spiller jo ingen rolle. Man kunne jo heller jobbet for vanlige euro, og så kjøpt dollar.

Dvs at dollar kun er en vare, i en ubegrenset mengde. Denne varen kan du kjøpe, og dersom andre også vil kjøpe samme varen, så stiger verdien på den.

Nope, det finnes bare 5.74 millioner bitcoins per i dag. Vi skal opp til 21 millioner, og alle har like muligheter til å delta. Det er klart, den som blir med i dag vil ha en stor fordel sammenlignet med en som kommer inn om noen år, men so what? Den som kjøpte aksjer i google i starten tjente også gode penger, men ikke uten risiko. Å spekulere i bitcoins er heller ikke uten risiko, selv om det har en viss fordel å være tidlig ute nå som bitcoins fordeles.
Vis hele sitatet...
Så dette blir på en måte som Aksjene i LW8 og Worldgames da ?
folk får det til i begynnelsen, og fungerer bra i en periode, til folk ikke får solgt aksjene sine lenger.
Warz's Avatar
Trådstarter
Hvilke likheter ser du mellom norske kroner, bitcoin og fantasiaksjer i overhypa pyramidespill?
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvilke likheter ser du mellom norske kroner, bitcoin og fantasiaksjer i overhypa pyramidespill?
Vis hele sitatet...
tror poenget er at BitCoin er ikke et tvunget betalingsmiddel, og det har derfor ingen verdi utover den verdien vi gir den. Om du går i butikken så kan du ikke kreve å få betalt med BitCoin, men du kan kreve å få betale med NOK.

Dermed kan man ende opp i en situasjon hvor du ikke får solgt BitCoins, da ingen er interesert i å bruke og/eller kjøpe det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Dermed kan man ende opp i en situasjon hvor du ikke får solgt BitCoins, da ingen er interesert i å bruke og/eller kjøpe det.
Vis hele sitatet...
Det er eg litt ueinig med. Det har ingenting med om det er tvungent betalingsmiddel eller ikkje - men rett og slett med at ein norsk arbeidsgjevar har utgifter i NOK. Ho veit kor mange kroner ho må betale i lønn neste månad, og 100NOK utgjer ein forutseibar del av det. 100 bitcoins er ikkje ein forutseibar del av den neste månadslønna. Når ein valuta svinger veldig, slik som btc, veit ein enkelt og greit ikkje kor mykje ein har om ei uke.

Dollar har vore rimeleg stabil samanlikna med btc, men det er same problemet for eksportbedriftene: dei har utgifter i NOK, og inntekter i euro eller dollars, og det skaper problemer på grunn av svingande kurser frå kontrakta er signert til ordren er levert.
Sitat av slashdot Vis innlegg
100 bitcoins er ikkje ein forutseibar del av den neste månadslønna. Når ein valuta svinger veldig, slik som btc, veit ein enkelt og greit ikkje kor mykje ein har om ei uke.
Vis hele sitatet...
Igjen.. Akkurat som pyramide.. til slutt så er det ikke vært noen ting.

eller er det bare jeg som ikke forstår.?

( Jeg tjene noen tusenlapper på LW8 og noen hundrelapper i Worldgames )
Bitcoin har vært meget stabil i det siste sammenlignet med i fjor. Verdien er akkurat faktisk nøyaktig den samme i dag som den var for 6 måneder siden, og i mellomtiden har prisen bare steget eller synket maks 2-3 dollar per bitcoin. Det vil rett og slett ikke skje at bitcoin plutselig en dag er verdt null og niks, markedet er blitt for stort og stabilt til det.

Bitcoin kan ikke sammenlignes med pyramidespill, fordi når man investerer i pyramidespill er det utelukkende for å vinne penger på andre som investerer senere. Bitcoin er en valuta, man bruker det til å kjøpe og selge ting, ikke for å investere og tjene penger. Med den logikken er absolutt alle valutaer pyramidespill som børsmeglere deltar i.
Sist endret av Grix; 11. mars 2012 kl. 12:08.
Sitat av Grix Vis innlegg
Bitcoin har vært meget stabil i det siste sammenlignet med i fjor. Verdien er akkurat faktisk nøyaktig den samme i dag som den var for 6 måneder siden, og i mellomtiden har prisen bare steget eller synket maks 2-3 dollar per bitcoin. Det vil rett og slett ikke skje at bitcoin plutselig en dag er verdt null og niks, markedet er blitt for stort og stabilt til det.

Bitcoin kan ikke sammenlignes med pyramidespill, fordi når man investerer i pyramidespill er det utelukkende for å vinne penger på andre som investerer senere. Bitcoin er en valuta, man bruker det til å kjøpe og selge ting, ikke for å investere og tjene penger. Med den logikken er absolutt alle valutaer pyramidespill som børsmeglere deltar i.
Vis hele sitatet...
Da er poenget borte når man i stedet kan velge euro eller dollar.
Sitat av tlokken Vis innlegg
Da er poenget borte når man i stedet kan velge euro eller dollar.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at Bitcoin har en rekke fordeler som ikke euro eller dollar har, det er jo det som er hele poenget.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Det vil rett og slett ikke skje at bitcoin plutselig en dag er verdt null og niks, markedet er blitt for stort og stabilt til det.
Vis hele sitatet...
humre, hvor har man hørt den før mon tro
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grix Vis innlegg
Bortsett fra at Bitcoin har en rekke fordeler som ikke euro eller dollar har, det er jo det som er hele poenget.
Vis hele sitatet...
Og dei har ei gigantisk ulempe: eg har ingen inntekter eller utgifter i den valutaen. Så godt som alle andre valutaer har ei relativt stor gruppe som har inntekter og utgifter direkte i den valutaen.

Ei mindre ulempe er jo at dei fleste vil stirre tomt på deg om du seier bitcoin.
Sitat av somnium Vis innlegg
humre, hvor har man hørt den før mon tro
Vis hele sitatet...
Det har aldri skjedd før heller, i fjor sommer gikk det flere uker før prisen hadde synket mye, mer enn nok tid for folk å reagere. Prisen nådde heller aldri i nærheten av null, det var ingen som "tapte alt". Dessuten skal det mye mer til før det skjer igjen, pga større marked.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og dei har ei gigantisk ulempe: eg har ingen inntekter eller utgifter i den valutaen. Så godt som alle andre valutaer har ei relativt stor gruppe som har inntekter og utgifter direkte i den valutaen.

Ei mindre ulempe er jo at dei fleste vil stirre tomt på deg om du seier bitcoin.
Vis hele sitatet...
Bitcoin er jo bare 2-3 år gammelt, og det er et langtidsprosjekt. Hvis alt går etter planen vil dette forandre seg i fremtiden. Allerede ser du flere og flere butikker som støtter bitcoin.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og dei har ei gigantisk ulempe: eg har ingen inntekter eller utgifter i den valutaen. Så godt som alle andre valutaer har ei relativt stor gruppe som har inntekter og utgifter direkte i den valutaen.

Ei mindre ulempe er jo at dei fleste vil stirre tomt på deg om du seier bitcoin.
Vis hele sitatet...
De første månedene til facebook argumenterte du vel slik:
"Facebook har en gigantisk ulempe, de har nesten ingen medlemmer og aktivitet. Myspace, msn og piczo derimot har en relativt stor gruppe som bruker dem!

En mindre ulempe er jo at de fleste vil stirre tomt på deg dersom du sier facebook"


Jeg spør deg, var dette egentlig en ulempe med facebook konseptet eller var det bare snakk om tid?
Sist endret av Warz; 12. mars 2012 kl. 09:33.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og dei har ei gigantisk ulempe: eg har ingen inntekter eller utgifter i den valutaen. Så godt som alle andre valutaer har ei relativt stor gruppe som har inntekter og utgifter direkte i den valutaen.

Ei mindre ulempe er jo at dei fleste vil stirre tomt på deg om du seier bitcoin.
Vis hele sitatet...
Vel at du ikke har inntekter i BitCoin er jo et valg du selv har tatt.
Det er mange som idag har inntekter i BitCoin. Det er også egne sider der du kan annonsere oppdrag du gjøre for betaling i bitcoin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Vel at du ikke har inntekter i BitCoin er jo et valg du selv har tatt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje eit val eg har tatt. Det er eit resultat av at kroner er gangbar valuta i Noreg. Eg kan ikkje gå til arbeidsgjevar og be om å få betalt i bitcoins.

Og du kan endå mindre velje å ha utgifter i bitcoins. Poenget er at det å ha inntekter og utgifter i samme valuta gjer deg mindre sårbar for valutasvingninger. Husleiga mi er 8500NOK, uavhengig av om norsk krone er sterk eller svak i forhold til euro (eller bitcoin om du vil) - så for meg vil det vere ei stabilitetsmessig ulempe å ha inntekt i euro.
@slashdot
Du KAN velge å tjene penger i bitcoins og du kan velge å ha utgifter i bitcoins.
Du kan ikke jobbe i staten og kreve lønn i bitcoins men om du virkelig ønsker å ha lønn i bitcons så er det fult mulig du får bare finne en arbeidsgiver som er villig til å betale i bitcoins. Og det finnes og det er folk som lønnes i bitcoins.
Du kan heller ikke betale renovasjon, strøm og mobilregning med bitcoins direkte men selv der finnes det metoder.

Om du vil sutre å klage får du bare gjøre det men som sagt om virkelig vil ha bitcoins så er det mulig.
Sist endret av random67489; 12. mars 2012 kl. 16:53.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så du mener å jobbe for et sleezy internettfirma på en kontrakt som trolig ikke er gyldig utenfor somalia og få betalt i en valuta som er hjerneskadet er fornuftig ?

Og vis meg gjerne eksempler på hvordan du kan betale regninger direkte med bitcoins, å drive å shuffle valuta mellom shitkidpenger og faktiske penger høres ut som noe folk med OCD driver på med.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor du mener bitcoin er hjerneskadet og shitkidpenger?

PS: Om man kan betale regninger eller få utbetalt lønn er uinteressant på dette tidspunktet. Som sagt er bitcoin mange år fra å være fullt utvokst.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Som sagt du må gjerne fortsette å sutre og klage det er ditt valg.
Poenget er uansett at det du sier ikke er mulig faktisk ER mulig.
Ingen tvinger det til å bruke bitcoins så kan du ikke bare lukke smella di?
Vis hele sitatet...
Kan ikke du heller komme med beviser for dine påstander? Du sier at bitcoin er en valuta man kan bruke i det daglige. Hvem er det egentlig som bruker bitcoins til noe annet enn hva? Kjøpe narkotika på nett eller betale for hostingtjenester du like gjerne kunne betalt for med ordentlige penger?

Du kan ikke si at bitcoin er er en valuta som kan brukes til noe som helst fornuftig i det daglige. Og det er heller ikke noe alternativ å få lønn i bitcoin akkurat på grunn av de grunnene slashdot tidligere har nevnt: Verdens økonomi går ikke på bitcoin, en arbeidsgiver vil ikke gi deg betalt i noe de antageligvis ikke knapt har hørt om og du kan ikke bruke bitcoins til noe nyttig i det daglige liv.

Den dagen bitcoin er en stabil valuta som kan brukes til noe nyttig er det MULIG at den kanskje får fotfeste nok til å brukes til noe nyttig. Men det forandrer ikke saken at du må bytte bort dine egne penger for å motta bitcoins. Det er litt som å kjøpe småstein fra en merkelig type i en bakgate. Du vet aldri helt om han vil kjøpe tilbake steinen ved en senere anledning så du kan få penger igjen, og heller ikke om han vil gi deg samme menger penger tilbake.

Og akkurat derfor er ikke bitcoins noe vi kan bruke til daglig.

PS: Du tjener absolutt ingenting på å argumentere som en 12 år gammel unge, skjerp deg!
For min egen del kan jeg bare si at jeg har brukt bitcoins både til å kjøpe tjenester, gi betalt for arbeid og få betalt.

Siden jeg bor i Norge er naturligvis NOK det vanligste betalingsmiddelet, men bitcoin har mange interessante bruksområder, og jeg har god tro på at dette kommer til å vokse mer fremover.
Warz's Avatar
Trådstarter
Det dummeste argumentet mot bitcoin må være at "man kan ikke betale strømregninga med bitcoins" eller "man får ikke lønn i bitcoins". Mulig de som uttaler seg slik ikke har hørt om paypal, neteller og lignende betalingsløsninger. PayPal kan vel ikke sies å ha lidd noen nød selv om ikke strømregninga kan betales gjennom dem.
Sitat av Warz Vis innlegg
Det dummeste argumentet mot bitcoin må være at "man kan ikke betale strømregninga med bitcoins" eller "man får ikke lønn i bitcoins". Mulig de som uttaler seg slik ikke har hørt om paypal, neteller og lignende betalingsløsninger. PayPal kan vel ikke sies å ha lidd noen nød selv om ikke strømregninga kan betales gjennom dem.
Vis hele sitatet...
Lurer på om jeg skal komme med et dumt argument.

En ny valuta har oppstått som ikke kan reguleres av myndighetene, betalinger kan ikke reverseres og man kan bruke det helt anonymt.
( er jo også en grunn til å ikke bruke det, spessielt med at det ikke er regulerbart og at det ikke kan reverseres.. )
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Warz Vis innlegg
Det dummeste argumentet mot bitcoin må være at "man kan ikke betale strømregninga med bitcoins" eller "man får ikke lønn i bitcoins". Mulig de som uttaler seg slik ikke har hørt om paypal, neteller og lignende betalingsløsninger. PayPal kan vel ikke sies å ha lidd noen nød selv om ikke strømregninga kan betales gjennom dem.
Vis hele sitatet...
paypal er en betalingsløsning, ikke en valuta.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Du KAN velge å tjene penger i bitcoins
Vis hele sitatet...
Min påstand er at nei, i praksis kan du ikkje velje det. I teorien kan du det, men ikkje i praksis. Ingen seriøse firma vil betale deg i bitcoins p.t.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
og du kan velge å ha utgifter i bitcoins.
Vis hele sitatet...
Lev ei uke med utgifter i bitcoins. Husleige, mat, resturantbesøk etc. betalt i bitcoins. Utan å veksle det inn i NOK først.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Om du vil sutre å klage får du bare gjøre det men som sagt om virkelig vil ha bitcoins så er det mulig.
Vis hele sitatet...
I praksis ikkje i dag. Det innebærer usikkerhet fordi du til stadighet må veksle mellom valutaer.
Nå har jeg fått kjeft på pm fra moderator for språkbruken min i denne tråden så jeg får ta den til meg.
Ja det er usikkert med bitcoins, og det er ikke modent men får å ta ting en gang til:

Det er FULLT UT MULIG.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
MyBallantine: OK, jeg utfordrer deg til å beskrive i tilstrekkelig (ikke overveldende) detalj hvordan du vil løse problemet slashdot kommer med i innlegget før ditt. «Lev ei uke med utgifter i bitcoins. Husleige, mat, resturantbesøk etc. betalt i bitcoins. Utan å veksle det inn i NOK først.»
Må bruke krykkeløsninger for betaling ennå om en skal på restaurant eller betale regninger, men antallet nye brukersteder øker jo ganske kjapt. Pr dd må en som sagt gå veien om nettbank/virtuelt cc el.
Men lønn er mulig og det er også folk som tjener sin lønn i BC idag. Og sålenge sjefen din har en avtale om veien om feks NOK eller USD så spiller det ingen rolle juridisk om du mottar betaling i BC. Sejfen vil være opptatt av forutsigbarhet og det blir forutsigbart med veien om NOK.

Du er heller ikke nødt til å jobbe for et norsk selskap......

Det jeg ønsket å få frem var jo at det faktisk er mulig å leve av bc allerede idag om man aksepterer den ekstra risikoen og det ekstra arbeidet.

Det som er vesentlig er jo at man ikke kan bruke dagens situasjon for å si hvordan morgendagen blir.
Da kredittkort ble tatt i bruk i USA på 50 tallet var det ene og alene fordi mannen bak DinersClub hadde for lite penger til å gjøre opp restauratregningen, og han signerte en serviett som erklærte at han skulle gjøre opp sin gjeld.

Allmuen var jo svært skeptiske og veldig få trodde det ville være mulig å betale med plastikk, hvordan ville vel verden bli om folk betalte med et plastkort? I Norge var det jo ikke vanlig med plastikk før på 90 tallet. Idag er plastikk mer vanlig enn cash.

Så ja - klart BC kan floppe. Men vi kan ikke bruke argumentene til /. for å konkludere med at BC vil faile.

Noen drog inn illegale tjenester som aktører i BC - og faktisk så kan det alene være en årsak til at BC blir mainstream.
Sist endret av random67489; 12. mars 2012 kl. 22:38.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
MyBallantine: Innlegget ditt ville vært mye kortere slik:

«Nei, jeg klarer ikke utfordringen din. Akkurat nå må man fortsatt i et overveldende antall tilfeller gå veien om andre valutaer.»

Resten er bare tomprat. Alt har blitt nevnt før.
Ja greit så dreit jeg meg ut. Beklager. Sry.
Sist endret av random67489; 12. mars 2012 kl. 23:58.
Uansett er dette irrelevant, det er ingen som påstår at man kan leve på bitcoin, og slik kommer det heller ikke til å bli på mange år. Det er ikke poenget på dette stadiet.
Sist endret av Grix; 13. mars 2012 kl. 09:27.
kjedelig streiting
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Noen drog inn illegale tjenester som aktører i BC - og faktisk så kan det alene være en årsak til at BC blir mainstream.
Vis hele sitatet...
Det vil nok også føre til at bitcoin aldri blir særlig stort. Alle reguleringene vi har idag på flytting av penger for å hindre hvitvasking osv vil gjøre at større aktører vil få problemer med å ta imot bitcoins som betaling. Men det vil jo alltid være etterspørsel etter en anonym betalingsmåte for mer lyssky ting. Egold fungerte jo helt til de ble tatt ned, selv om de aldri var så suksessfulle som betalingsformidler for mer mainstream produkter. Webmoney blir jo pdd akseptert av en del casinoer og lignende, men dette først etter de implementerte id-sjekk.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
paypal er en betalingsløsning, ikke en valuta.
Vis hele sitatet...
Bitcoin er en betalingsløsning OG en valuta, slå den!

Sitat av tlokken Vis innlegg
Lurer på om jeg skal komme med et dumt argument.

En ny valuta har oppstått som ikke kan reguleres av myndighetene, betalinger kan ikke reverseres og man kan bruke det helt anonymt.
( er jo også en grunn til å ikke bruke det, spessielt med at det ikke er regulerbart og at det ikke kan reverseres.. )
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke noe argument?
Sitat av Warz Vis innlegg
Bitcoin er en betalingsløsning OG en valuta, slå den!
Vis hele sitatet...
Paypal tar X antall kroner fra A og gir (X-k) kroner til B med et fast tap (k) (avgift). Bitcoins overfører X antall kroner fra A og gir Y kroner til B, avhengig av hvor eller når B velger å gjøre de om til en gyldig valuta igjen. Hvis A og B er innenfor samme land vil f.eks. Paypal være uten særlig risiko, fordi X kroner gir deg en forventet sum med råvarer uavhengig av styrken på den gyldige valutaen de måtte bruke. Hvis de bruker bitcoins vil B risikere å få mindre (eller mer) enn det B originalt håpet på, noe som reduserer potensiell profitt og øker usikkerhet. B blir derfor nødt til å kreve mer bitcoins enn det ville kostet å betale over f.eks. Paypal, slik at B kan dekke det eventuelle tapet. A, på sin side, kan ikke reversere transaksjonen hvis B ikke leverer.

Å være en betalingsløsning OG en valuta forener dermed på fantastisk vis det verste fra to verdener. Høy risiko fører til høyere priser, og konverteringen til/fra bitcoins pålegger deg avgift på samme måte som betalingstjenestene gjør.

Sitat av Warz Vis innlegg
Det er vel ikke noe argument?
Vis hele sitatet...
Bitcoins mangler mange sikkerhetsanordninger som gjør at mange andre valutaer faktisk overlever. Ikke-reverserbare og anonyme overføringer er i seg selv et interessant konsept, men det er et paradis for scammere og hvitvaskere.

Hvis jeg setter opp en nettbutikk over TOR og ber om betaling i bitcoins kan jeg hanke inn massevis av penger på lettlurte personer før ryktet mitt går dukken, og selv da er det bare å opprette noe nytt. Om jeg også føler for å konvertere mine illegalt opptjente penger til bitcoins kan jeg også veksle de inn og selge med tap og dermed dumpe prisen på markedet. At systemet mangler mekanismer for å regulere dette er et godt argument, og en direkte konsekvens av anonymiteten og mangelen på reverserbare overføringer. Hvordan ville du likt å uvitende involvere deg i narkotikahandel/mafiavirksomhet? Det ville vært veldig sannsynlig at du på et eller annet tidspunkt puttet dine penger rett i lomma på en eller annen skurk.


Føler forresten at det blir sagt så mange merkelige ting i denne tråden her at det vakler mellom idioti og ren trolling. Bitcoins kan på ingen måte erstatte en regulær økonomi innenfor et land med mindre landet offisielt adopterer valutaen eller alle innbyggerne plutselig bestemmer seg for å konvertere. Førstnevnte kommer aldri til å skje, da bitcoins er en ren nedgradering fra NOK. Sistnevnte skal jeg ikke utelukke at kan skje, men jeg tror folk heller ville utvikslet fysiske ting som gull over "virtuell gråstein". Sammenligningen med kredittkort fra tidligere, hvor et firma backer kundene sines lån av penger basert på risikoanalyse og massive ressurser tok for øvrig kaka.
@dyret
ja le godt du dyret.
Bare for å ha sagt det så var kredittkort høyrisiko i starten, pga av de mekanismene vi har idag for kredittsjekk ikke eksisterte. Dermed måtte dinersclub og andre hele tiden vekte ønsket om å vokse (ant. nye kunder og brukersteder) mot risikoen forbundet med nye kunder (gi bæng i regningen).

Det gjorde at løsningen fikk en særs trang fødsel - men nye løsninger på et problem (dengang mangel på cash) førte til utvikling av bedre løsninger for å sjekke sine kunder (kredittsjekk)

Jeg sa ikke at det var akkurat det samme som bitcooins opplever idag men jeg mener likevel det ikke er en søkt sammenligning fordi begge deler var nytt i sin tid og krevde utvikling av komplementer-ende støttetjenester og relativt lang tid for å bli mainstream.

BC er også i startgropen - og mye kan skje som øker stabilitet, opplevd nytte og antall brukere/brukersted og samtidig senker risikoen.
Sist endret av random67489; 13. mars 2012 kl. 18:30.