Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 996
Heisann!

Per i dag har jeg en god del webhotel hos webhuset. Det er jeg veldig fornøyd med, men vurderer å flytte hele pakken over på en egen server. Jeg tenker å kjøre debian på maskinen.
Men jeg har i denne anldning en del spørsmål.

Jeg trenger ihvertfall apache, som dekker php, html osv (?) Jeg trenger også noe som dekker microsofts språk, aspx og mmsql. I tillegg til dette trenger jeg mailserver. Finnes det gratis software som kan opprette webhotel via web?
Vil alt dette kjøre glatt i lag?

Serveren jeg har kikket på er denne: http://www.leaseweb.com/en/products/...s/packages/34/ - Express Server 1

Hvor mange webhotel kan jeg få trøkket inn på en server, som vil fungere like godt som standard pakken til webhuset? Oppetid er også EKSTREMT viktig.

Ingen som har svar på noen av spørsmålene?
Sist endret av Erikj; 2. desember 2008 kl. 16:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
har du en god nok nettlinje for flere webhotell (?), ettersom du skriver at oppetid er ekstremt viktig så går det vel en del trafikk til de sitene...
Sist endret av exceed; 6. desember 2008 kl. 19:51.
Ingenting av det avhenger av serveren din, men alt avhenger av linjen din.
A: Hvor mange kan jeg trøkke innpå en server
Q: Dette er jo helt avhengi av bruksområde pr server, trafikk og hva som kjøres på den. Men jeg vil gå så langt som å si: mer enn hva du klarer å fylle som PRIVATPERSON.

mtp. måten du skriver på, har du egentlig peiling nok til å drive et webhotell? om oppetid er "ekstremt" viktig, er også sikkerhet en nøkkel faktor. Hvordan har du plangtlagt for å gå sikre boxend in?
2nd jeg tror faktisk det er lettere å opprette hver bruker (webhotel) manuelt, med mindre du skal ha flere 100. Da jeg antar software som kan gjøre dette for deg krever et dirtload med konfigurasjon.
Men finnes det opensource løsninger? garantert! google kan hjelpe deg der.

Ellers er jeg en sucker for lighttpd og føler dette dekker mine behov bedre enn apache.
Jeg trenger ihvertfall apache, som dekker php, html osv (?) Jeg trenger også noe som dekker microsofts språk, aspx og mmsql. I >tillegg til dette trenger jeg mailserver. Finnes det gratis software som kan opprette webhotel via web?
Vil alt dette kjøre glatt i lag?
Vis hele sitatet...
Om du trenger PHP kommer an på hvilke applikasjoner som kjører på sitene. Dersom du kjører PHP applikasjoner så trenger du PHP extension ja, apache er et godt valg. Vet ikke hvordan du skal få løst det å få microsoft støtte på en debian server, kanskje du burde kjørt en wmware esxi server med to virtuelle maskiner istedet slik at du får native debian og native windows.. dersom du har windows apps. så burde du nok kjøre de på windows, men vil absolutt anbefale linux/unix til servere i utgangspunktet.

Exim4 er en helt grei mailserver du kan sette opp, har begynt å ta over for sendmail (det er nok en stund siden den har gjort det nå). Dersom du velger å bruke apache så kan du sette opp "virtual hosts" som kan fungere som egne webhotell, dersom de er konfigurert rett så skulle det funke fint sammen.. så lenge du har nok minne/cpu/linje oll.

Serveren jeg har kikket på er denne: http://www.leaseweb.com/en/products/...s/packages/34/ - Express Server 1
Vis hele sitatet...
Dersom du skal kjøre flere webhotell oll. på denne synes jeg den hadde veldig lite minne, det er min mening, mulig andre har andre meninger.

Hvor mange webhotel kan jeg få trøkket inn på en server, som vil fungere like godt som standard pakken til webhuset? Oppetid er > også EKSTREMT viktig.
Vis hele sitatet...
Problemet her er vel at webhuset sikkert har en form for lastbalansering som gjør at dersom det skulle oppstå en system krasj eller at en av applikasjonene skulle begynne å slite så redirigeres trafikken til en annen server.. det får du ikke gjort dersom du kun har èn. Dersom oppetid er så ekstremt viktig så ville jeg nok ikke gått for bare èn server. Linjen din er som sagt over også noe som kan bli et problem.

Annet å tenke på er definitivt sikkerheten, du må huske å patche kjerner/program, følge med på securityfocus oll. Det er ikke en direkte liten jobb når det øker i volum du må drifte. Her må du også finne en god løsning. Det er script på nettet som driver å kjører automatisk exploits forsøk stort sett hele tiden mot helt random targets (selv om dette er script kiddie angrep så vil den finne sikkerhetshull hvis de er der og flere slike script ville logge seg inn og kanskje også prøve å kjøre en local exploit for å bli root for dermed å rapportere tilbake til brukeren av dette scriptet om det)
Sist endret av exceed; 6. desember 2008 kl. 20:12.
Dette er websider for bedrifter, derfor er oppetid viktig. Jeg har minimale kunnskaper rundt linux. Egentlig var ikke dette noe jeg hadde tenkt å hoppe opp i nå, men undersøke hva jeg må lære om jeg skal gjøre dette selv. Linjene til leaseweb er 100/100.
Om noen skulle være interessert i å gjøre denne jobben, er det bare å sende pm med prisforslag.
jeg tror du kan legge fra deg dette, med det du sier selv. Når du har minimale kunnskaper på linux, har du ingenting å gjøre som drifts administrator for mail og web til bedrifter.

En annen ting er at jeg kanskje ville vurdert noe annet enn leaseweb om du skal levere webhotel til flere bedrifter. Treg support, ikke neo fysisk tilgang, utlandet, i could go on and on.
hvis du har minimale kunnskaper rundt linux og vil ha dette på en linux server så er jeg ganske interessert i å vite hvordan du ville gjort vedlikehold og endringsforespørsler som feks. at kundene ville ha satt opp en rewrite regel i apache.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nenzo Vis innlegg
En annen ting er at jeg kanskje ville vurdert noe annet enn leaseweb om du skal levere webhotel til flere bedrifter. Treg support, ikke neo fysisk tilgang, utlandet, i could go on and on.
Vis hele sitatet...
Eg har observert at andre har hatt problemer med supporten deira, men dei er dirt cheap, og leverer i det heile et OK tilbud. Dei gangane eg har vore i kontakt med supporten har eg fått svar meget kjapt, og dei har vore til god hjelp, så eg har lite eller ingenting å utsette på dei. Det samme gjelder for 2-3 andre eg veit om som har bokser der - mens andre igjen har opplevd dei som rimelig vanskelige å få tak i.

Fysisk tilgang er vel heller ikkje så himla viktig når dei faktisk fikser HW-feil innen et par timer for deg, og du kan jo få KVM-tilgang, så for min del er fysisk tilgang uviktig.

At det er i utlandet har en del å sei om det er interaktive sider med AJAX, men om det er meir tradisjonelle sider, så har 20ms ekstra relativt lite å sei, responstida er uansett plenty ok...

Sitat av exceed Vis innlegg
hvis du har minimale kunnskaper rundt linux og vil ha dette på en linux server så er jeg ganske interessert i å vite hvordan du ville gjort vedlikehold og endringsforespørsler som feks. at kundene ville ha satt opp en rewrite regel i apache.
Vis hele sitatet...
Veldig mykje kan gjerast med AllowOverride all, sjølvsagt til dels på bekostning av sikkerheta
Sist endret av vidarlo; 6. desember 2008 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sant nok at AllowOverride kan brukes, men da ville jeg heller spesifiserte IP-adresser med tilgang så du har full oversikt over hvem som faktisk har tilgang, kan jo også spesifisere IP-ranger...men du sa jo "selvsagt på bekostning av sikkerheten"

Når det gjelder det at AllowOverride kan brukes så trodde jeg at han skulle være driftsansvarlig for alle kunder og at han var deres tekniske kontaktperson som gjorde alt teknisk, mulig jeg misforsto her og at bedriftene og har eget driftspersonell.
Sist endret av exceed; 6. desember 2008 kl. 20:33.