Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2613
Hei freaks, fikk tilbakebetalt noe av skattepengene pga trenger til livsopphold og synes det var altfor lite, ca 500kr av 30.000. Står at jeg kan ta saken videre til rana tingrett hvis jeg vil klage videre, som koster 1000kr og lurer da på om det er noen andre med erfaring og har klaget videre? Er det verd det?
Det aller viktigste når det søkes om få tilbake skatt er dokumentasjon. Vær nøye og skriv opp hva inntekter og utgifter du har hver måned. Ta med alt som du kan dokumentere. Lege, medisiner, behandling, transport, kostbar tannbehandling, ja kort sagt alt som er reelt for din sak. Dette bør en jo gjøre alt når en søker selvsagt, men om du ikke gjorde det og du har gode dokumenterbare grunner til at du bør få mer igjen så kan det være en løsning å anke ja.

Det er jo ikke uvanlig at folk som regnes å være uten skatteevne får tilbake alt de betalte i skatt inneværende år. En kan faktisk søke om å få igjen skatten hele tre år tilbake i tid. Avhengig av din situasjon, hvor lenge du har hatt lav el manglende inntekt så kan det faktisk være en løsning.

Før de evt. tar saken videre så kan du jo kontakte feks brukerombudet eller økonomisk rådgiver på Nav og forsøke å få veiledning og hjelp til anke. De vil fort se om de mener det er tungtveiende grunner til at du bør får igjen mer av skatten enn du ble tilkjent.
Takk for utfyllende svar. Har kreditorer og statens innkrevingssentral i det hele tatt lov til å ta skatten fra personer med ingen eller veldig liten skatteevne? Hvis nei, da har det skjedd feil for meg. Hvis ja, hvor mye har de egentlig lov til å ta? Noe regler på dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.sismo.no/no/pub/tema/skattepenger

Det står rimelig greit forklart der. Kort sagt: kom du under satsane for livsopphald kan du ha ei sak, men legg merke til klagefristen.