Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7179
Har gått en sak i samtlige nettaviser den siste tiden om en mann som har sendt slibrige meldinger til kvinner i starten av tjueårene.

En av kvinnene deler screenshots av meldingene hun har fått på twitter, flere andre hopper på. Saken blir omtalt av nettavisa Khrono( nettavis for høyere utdanning og forskning, siden mannen var en professor). Deretter kaster alle de nasjonale mediene seg på.

Så, ok, meldingene var ekle og slibrige. Og sendt til kvinner han ikke kjente så godt(åpenbart). Men hva i denne saken er det som tilsier at dette er mainstream-media-mat? Og hva er det som tilsier at de bruker fult navn og ikke anonymiserer det? Er jo en random fyr bare.

Har man automatisk sagt ja til et liv i offentligheten hvis man blir professor? Ingen av studentene var jo hans egne. Kan det likevel tankes at han misbruker en maktstilling( mener selv det er ganske tynt, men mulig). Er det greit å henge han ut fordi han har vært i medias søkelys før grunnet uheldige og rasistiske uttalelser på egen facebook konto?

Blir ikke klok på denne saken. Lukter PFU så langt jeg kan skjønne...

Hilsen mann på 27.

Nei, egentlig hilsen mann på 60 som prøver å rasjonalisere egen bruk av smartphone-teknologi til neste fadderuke. (: pPPPpPpP)
Sist endret av bocca; 9. juli 2017 kl. 13:57.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sett fra en annen side - hvorfor skal ikke folk kunne henges ut og stilles ansvarlig for det de gjør? Nå har jeg egentlig ikke en stor mening om denne saken, men på generelt grunnlag - why not?

Ser ikke problemet med at sosiale devianter blir satt søkelys på, det er altfor mange som sier ting de aldri tør å stå for under anonymitetens trygge favn. Det er på tide at folk må stå til ansvar for sine synspunkter. Er man sånn halvveis sosialt oppegående vet man at man ikke spør fremmede om slike ting som nevnt over her. Det er kanskje innafor når man er 16 og hormonene flomrer, men ikke etter det..
Trådstarter
Klart folk er ansvarlige for det de gjør. Meldingene ble jo ikke sendt anonyme og er jo kjempebra at de hang han ut på twitter, men er bare at de nasjonale mediene blir med på leken som jeg finner forstyrrende. Mener du det er riktig og gjelder det over hele fjøla? Hvis en REMA1000 ansatt sender noen dick-pics så skal han ut med navn og bilde på vg.no?
Jeg synes et par av punktene fra universitetets advarsel om medieoppslag, som de måtte slette pga. kritikk, gjør seg gjeldende.

  • Er det grunn til å tro at det faktisk foreligger kritikkverdige forhold?
  • Er det hensiktsmessig å si fra internt først?
  • Har andre utenfor universitetet berettiget interesse av å få vite om forholdene?
Vis hele sitatet...
Hvis man mener at mannen har oppført seg uetisk i sin jobbstilling, så tar man det opp med arbeidsgiveren. Hvis man mener at han har gjort noe ulovlig, så melder man det til politiet. Det handler om noe så enkelt som å bruke huet i to sekunder og finne riktig adressat. Man trenger ikke ta opp problemene sine med hele landet. Det burde i tilfelle være siste mulighet når alle andre kanaler har sviktet.

Greit, fyren er en ubehagelig tulling, og det er kjipt å få ekle meldinger, men man trenger jo ikke å begå offentlig karakterdrap på han allikevel. Det er ille nok å miste jobben og eventuelt få problemer med loven. Hvis noen har gjort deg litt urett, så tar du ikke fram hagla og skyter dem i trynet.
Sist endret av mentalmelt; 9. juli 2017 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sett fra en annen side - hvorfor skal ikke folk kunne henges ut og stilles ansvarlig for det de gjør? Nå har jeg egentlig ikke en stor mening om denne saken, men på generelt grunnlag - why not?
Vis hele sitatet...
Grunnen er vel enkelt og greit fordi man oftest ikke skal bli straffet for en handling så lenge man lever. At navnet ditt står i alle landsdekkende nettaviser i en sak som dette gir deg, med mindre du klarer å renvaske deg eller oppnå ny respekt i de samme avisene, en straff for livet.

Du vil bli sett på som en gris for alltid, selv for de som aldri var innblandet i generasjoner fremover fordi det ligger på nettet og kommer til å ligge der til alle verdens servere og lagringsmedium måtte bli formatert alle på en gang.
Trådstarter
Mener det er helt innafor å tweete videre meldingene, dog. Hvertfall hvis han ikke sender unnskyldning eller det kommer mer enn en.
Er de nasjonale medienes omtale og Khronos omtale som jeg tenker er verst. Mener de burde ha bedre dømmekraft, gitt sin plattform. Tenker de at "det er jo public uansett, siden det fins på twitter" eller no?

Jaja... absurd sak. Gj clickbait NRK/VG/DB/++.
Sist endret av bocca; 9. juli 2017 kl. 14:43.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes det hele er en tragisk sak. For meg virker dette som en merkelig mann med sosiale problemer eller en dårlig sosial antenne. Det virker ikke for meg som om han prøvde å være slem, det virker som om han prøvde å flørte eller å forføre damer men feilet katastrofalt grunnet overnevnte faktorer. Han kunne fortjent en bot, han kunne fortjent å blitt snakka ordentlig hardt til, men å bli hengt ut slik foran familie og venner? Det er kjempealvorlig og vil skade han for alltid. Folk dreper seg selv over slikt. Det er å gå for langt, mener jeg. Å ødelegge et menneske fordi hans sosiale antenner påførte henne avsky og irritasjon er å gå for langt.
Strengt imot offentlig uthenging. Jeg har selv vært dømt og i fengsel pga. feil jeg har gjort i mitt liv, men jeg lærte når politiet dukket opp på døra og jeg måtte inn i buret. Om de elevene hadde tatt opp saken med arbeidsgiveren hans kunne han mistet jobben og tatt lærdom av det. Men istedet for risikerer de elevene nå og få et liv på samvittigheten. Å bli offentlig uthengt slik vil kjøre de fleste rett ned i kjellern, og noen kommer seg aldri opp derifra. Han gjorde dessuten ingenting ulovlig annet enn å være ekkel. Det er ikke verdt å ødelegge ett menneske for slike ting.

Til syvende og sist er det NRK som som sitter med skylden her. Det var DE som offentliggjorde dette. Hvis noen finner første artikkel om saken, så vil dere se hvor jævlig dårlig begrunnelse de har for å offentliggjøre navnet hans.
Det er forsåvidt greit nok å dele slike meldinger med et lukket publikum, men man skal være forsiktig med å gå for bredt ut med en sånn sak. Pressen skal også beskytte personer mot seg selv. Om man begynner å dra på åra, og demensen begynner å overta for den sosiale forståelsen, så har ikke ens ytringer noen plass i riksdekkende medier.

Samtidig så er det vanskelig å verifisere legitimiteten til meldingene og avsenderen selv. Hva om dette ikke er hans profil, eller at noen har hacket profilen hans? Har mottakeren redigert meldingene i nettleseren, eller tatt dette ut av en kontekst hvor meldingene ga mening? Antageligvis ikke, men poenget er at inntil man vet dette med god sikkerhet så er det ikke noe å lage en nyhetssak ut av.

Nå er han heller ikke alene her i verden med å sende ut slike meldinger. Tvert i mot. Men i senere tid så er han en av svært få som har blitt hengt ut for det, antageligvis fordi han passer en stereotype som folk misliker.
Sist endret av Dyret; 9. juli 2017 kl. 15:28.
Dette er jo ting som skjer daglig hos sikkert 50-60% av jentene som bruker sosiale medier uten at folk blir uthengt.
Det er kanskje en veninne eller to som får høre det eller se det, men veldig få som faktisk går ut med fullt navn og offentligjør personen.
Har vært i kontakt med flere jenter som har fått slibrige meldinger av gamle menn, bare fordi de er medlem på et nettsted eller er medlem i en facebookgruppe, de fleste bare ignorerer det.
Problemet er jo først og fremst at disse meldingene er sendt til studenter der professoren foreleser. Riktignok så benekter han å ha sendt slibrige meldinger til egne studenter men likevel. Det går en grense. Om du er på jobb eller i kraft av din stilling så bør du tenke deg godt om før du starter å sende svinmeldinger til unge studiner han ser trippe i gangene eller kanskje "stocker" i kantina etc.

Om professoren hadde valgt å sende svinmeldinger til jenter som ikke var på hans universitet så ville ikke dette vært en sak folk hadde orket å bruke tid på. Siden professoren valgte å "jakte" på jobb så må han nesten regne med støy, og hva som en skjer med fyren over ferien når administrasjonen er på plass igjen så er jo det mellom professoren og hans arbeidsgiver.

At han ble omtalt med fult navn er på en måte hans egen skyld som startet med å sende svinmeldinger til ransom studenter. Hvor fikk han feks tak i nummeret dems? Brukte han feks tilgangen til IT systemet for å jakte? At noen av mottakerne ble dritt lei fyrens mas skjønner jeg godt, og det var vel også en av mottakerne som publiserte meldingene hans og navnet hans. Han får takke seg selv.
Sist endret av frtoretang; 9. juli 2017 kl. 15:49.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
At han ble omtalt med fult navn er på en måte hans egen skyld som startet med å sende svinmeldinger til ransom studenter. Hvor fikk han feks tak i nummeret dems? Brukte han feks tilgangen til IT systemet for å jakte?.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk blitt veldig normalt å ha nummeret til læreren/lærerne sine slik at man kan gi eventuelle beskjeder.
Så at proffesoren hadde tlf nummeret til mange av studentene trenger ikke å være av slike årsaker.
Klassen har fått utdelt nummeret til kontaktlærer første skoledag de siste åra jeg gikk på skole, tviler på at de har endret på dette.

Men fortsatt ikke riktig på noen som helst måte.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette har potensiale til å bli en ny Tore Tønne situasjon, får krysse fingrene at det ikke går så langt.
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Dette er jo ting som skjer daglig hos sikkert 50-60% av jentene som bruker sosiale medier uten at folk blir uthengt.
Det er kanskje en veninne eller to som får høre det eller se det, men veldig få som faktisk går ut med fullt navn og offentligjør personen.
Har vært i kontakt med flere jenter som har fått slibrige meldinger av gamle menn, bare fordi de er medlem på et nettsted eller er medlem i en facebookgruppe, de fleste bare ignorerer det.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte, men vil ikke holde imot noen hvordan de håndtererer en sånn situasjon. De har ikke valgt å bli satt i den situasjonen og skal ikke trenge å tenke seg om 10000 ganger om måten de håndterer den på er moralsk riktig.Med fare for å gjenta megselv, så er det at det har havnet i riksdekkene medier som jeg finner INSANE xD

Som sagt tidligere, var han ikke professoren til de spesifikke studentene han sendte meldingene til. Er kanskje delvis enig i at det at han professor på samme universitetet kan ha bidratt litt til at han har misbrukt en maktposisjon eller no, men fortsatt laaaangt unna at trynet hans hører hjemme øverst på vg. Som noen sa, kunne i det minste sjekket at han ikke var dement først.

Synes dette er PFU materiale
Sitat av bocca Vis innlegg
Det kan jeg ikke bekrefte eller avkrefte, men vil ikke holde imot noen hvordan de håndtererer en sånn situasjon. De har ikke valgt å bli satt i den situasjonen og skal ikke trenge å tenke seg om 10000 ganger om måten de håndterer den på er moralsk riktig.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke tenke seg om mer enn én gang. Vi blir satt i situasjoner vi ikke har valgt selv hele tiden. Hele livet er jo en slik situasjon. Det gir ikke noe fritak fra å være ansvarlig for egne handlinger eller å oppføre seg som et voksent menneske.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Man trenger ikke tenke seg om mer enn én gang. Vi blir satt i situasjoner vi ikke har valgt selv hele tiden. Hele livet er jo en slik situasjon. Det gir ikke noe fritak fra å være ansvarlig for egne handlinger eller å oppføre seg som et voksent menneske.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men hvis man fortsetter å få sånne meldinger, etter man har bedt han slutte, så lar man seg på mange måter tråkke på. Da synes jeg ikke det å videresende de, om så offentlig, er en så fryktelig ting å gjøre. Ja, finnes sikkert ofte bedre måter å håndtere det på, men vil ikke dømme noen, da jeg sliter med å forestille meg hvordan det er å være i denne situasjonen. Folk er ansvarlig for handlingene sine. Er mediene som plager meg i denne saken.

EDIT: Synes hun har dratt det for langt hun som fikk meldinger og driver å uttaler seg til dagbladet, though.
Sist endret av bocca; 9. juli 2017 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Litt OT, men denne karen outer vi med navn og bilde. Mistern som skjøt 4 og streifet 2 på blå i natt får være anonym?
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Litt OT, men denne karen outer vi med navn og bilde. Mistern som skjøt 4 og streifet 2 på blå i natt får være anonym?
Vis hele sitatet...
Var litt det jeg skulle frem til. Hadde mediene noe system i det hele tatt i denne saken? Eller syns NRK det er greit å slenge opp trynet hans på forsiden siden han allerede er outet i et obskurt hjørne av twitter-sfæren og et tidsskrift som ingen leser.
Ja det at fyren alt var outet offentlig spilte helt sikkert inn på avgjørelsen om å bruke navn i saken når NRK publiserte. Gjorde NRK en tabbe? Burde redaktøren stoppet saken? Sålenge fyren alt var outet så ville jo alle vist hvem saken gjaldt i løpet av et par dager uansett. Google ville navngitt fyren uansett.

Til kommentaren om demens. Seriøst? Professoren var vel helt i starten på 50 årene. Og det var ikke NRK som outet ham.

Det er faktisk blitt veldig normalt å ha nummeret til læreren/lærerne sine slik at man kan gi eventuelle beskjeder.
Så at proffesoren hadde tlf nummeret til mange av studentene trenger ikke å være av slike årsaker.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i det, men professoren sendte jo de slibrige meldingene til studenter som ikke var hans. Altså jenter i 20 årene har vel ikke for vane å dele ut nummeret sitt til enhver manlig professor? Spesielt ikke en som ikke er din foreleser.
Det blir det lett å tenke at han har skaffet disse numrene på et vis, ikke umulig det er gjort i kraft av hans stilling.

Kanskje kommer det noe bra ut av denne saken. Innledningsvis ble det nevnt at jenter er vant med slibrigheter. Men bør det være slik at det er fritt frem for å komme med slibrigheter til ukjente på sosiale medier? De færreste av oss ville gått bort til en fremmed ung dame på t-banen og spurt rett ut om å få kjøpe trusene hennes. Eller om hun liker rimming?

Er det litt feil fokus når professoren fremstilles nærmest som et offer? Jeg mener slik oppførsel er utenom vanlig folkeskikk. Kanskje denne saken kan gjøre at det blir en diskusjon på hva og hvor langt det er greit å gå til helt fremmede på sosiale medier. Om noen har ønske om å selge sitt brukte undertøy så klarer de helt sikkert å administrere det helt selv. Og om man liker rimming eller ei er vel heller ikke noe som det er naturlig å spørre ukjente om?

Det er jo plenty av egnede arenaer der slikt er helt innafor. En trenger ikke forsøple innboksen til fremmede på normale sosiale medier med griseprat.
Sist endret av frtoretang; 9. juli 2017 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja det at fyren alt var outet offentlig spilte helt sikkert inn på avgjørelsen om å bruke navn i saken når NRK publiserte. Gjorde NRK en tabbe? Burde redaktøren stoppet saken? Sålenge fyren alt var outet så ville jo alle vist hvem saken gjaldt i løpet av et par dager uansett. Google ville navngitt fyren uansett.

Til kommentaren om demens. Seriøst? Professoren var vel helt i starten på 50 årene. Og det var ikke NRK som outet ham.



Ja du har rett i det, men professoren sendte jo de slibrige meldingene til studenter som ikke var hans. Altså jenter i 20 årene har vel ikke for vane å dele ut nummeret sitt til enhver manlig professor? Spesielt ikke en som ikke er din foreleser.
Det blir det lett å tenke at han har skaffet disse numrene på et vis, ikke umulig det er gjort i kraft av hans stilling.

Kanskje kommer det noe bra ut av denne saken. Innledningsvis ble det nevnt at jenter er vant med slibrigheter. Men bør det være slik at det er fritt frem for å komme med slibrigheter til ukjente på sosiale medier? De færreste av oss ville gått bort til en fremmed ung dame på t-banen og spurt rett ut om å få kjøpe trusene hennes. Eller om hun liker rimming?

Er det litt feil fokus når professoren fremstilles nærmest som et offer? Jeg mener slik oppførsel er utenom vanlig folkeskikk. Kanskje denne saken kan gjøre at det blir en diskusjon på hva og hvor langt det er greit å gå til helt fremmede på sosiale medier. Om noen har ønske om å selge sitt brukte undertøy så klarer de helt sikkert å administrere det helt selv. Og om man liker rimming eller ei er vel heller ikke noe som det er naturlig å spørre ukjente om?

Det er jo plenty av egnede arenaer der slikt er helt innafor. En trenger ikke forsøple innboksen til fremmede på normale sosiale medier med griseprat.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at reaksjonen ikke står i forhold til handlingen. Ingen bestrider at denne mannen har gjort noe dumt som burde få konsekvenser. Selv om han har fått tak i numrene via sin stilling som professor, så betyr ikke det at han fortjener at hele Norge vet at han er et svin. Livet hans kommer til å være vanskelig framover, mye verre enn om han hadde fått en liten fengselsstraff eller en bot.

Det er rett og slett en lynsjemob som i praksis er en straff som ikke har gått gjennom rettsvesenet. Jeg synes i alle fall ikke at han fortjener å miste jobben (med trasige sjanser for en ny jobb), bli uglesett av alle han kjenner (og ikke kjenner), miste de fleste muligheter for framtidig romanse og få meldinger fra kjente og fjerne om hvor et ufyselig menneske han er. I tillegg til effekten dette garantert kommer til å ha på hans egen psyke. Kanskje han er et svin med dårlig sosial forståelse, men koman..
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja det at fyren alt var outet offentlig spilte helt sikkert inn på avgjørelsen om å bruke navn i saken når NRK publiserte. Gjorde NRK en tabbe? Burde redaktøren stoppet saken? Sålenge fyren alt var outet så ville jo alle vist hvem saken gjaldt i løpet av et par dager uansett. Google ville navngitt fyren uansett.
Vis hele sitatet...
Altså, langt færre vill visst hvem fyren var hvis ikke de riksdekkende mediene hadde navngitt ham. Greit nok at det er mulig å finne navnet på fyren gjennom google, men tror du overvurderer folks interesse/vilje og datakunskap når du sier at alle ville visst hvem han var noen dager senere. Så jeg mener det er en stor forskjell på at informasjonen fins på google og på at NRK poster på forsiden.

At han framstilles som et offer? Tja. Vil ikke kalle ham det. Tenker han er en gris. Men reagerer likevel på medienes behandling av saken.
Det var nå mest her i tråden jeg syntes han ble fremstilt som et offer.

Vel fyren er outa, nrk klinket til med bilde. Nå er det kjent og om 2 måneder så er det glemt. Hva som skjer med jobb vet jeg ikke men det blir jo opp til arbeidsgiver å bestemme. Klart han har det kjipt nå. Det skjønner jeg veldig godt. Men igjen, vi må alle ta ansvar for våre handlinger. Sender en grisemeldinger så bør en klare å reflektere over hva som kan skje om mottager ikke liker det eller blir forbannet.


Kanskje andre tar lærdom, eller har jeg for stor tro på det tenkende mennesket?
Sist endret av frtoretang; 10. juli 2017 kl. 01:51.
Trådstarter
Enig i hvis man sender sånne meldinger til vilt fremmede, så kan man ikke regne med at de ikke ender opp offentlig. Og det skjønner vel folk(ihvertfall nå). Men er noe med skalaen på det hele. Syns det Nether skriver om en " lynsjemob som i praksis er en straff som ikke har gått gjennom rettsvesenet" gjør seg gjeldende. Folk som gjør langt mer alorligere ting blir holdt anonyme i avisene. Vet ikke hvor mange uker jeg ville sagt meg villig til å sitte inne hvis jeg var Langeland og kunne velge det alternativet istedet...
Sist endret av bocca; 10. juli 2017 kl. 02:11.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men igjen, vi må alle ta ansvar for våre handlinger. Sender en grisemeldinger så bør en klare å reflektere over hva som kan skje om mottager ikke liker det eller blir forbannet.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke deg, men jeg tør vedde på at du (eller en person ikke helt ulik deg) en gang i livet har sendt en melding som kunne fått tilsvarende reaksjoner. Gitt riktig mottaker selvfølgelig. Kanskje var det en kåt fyllemelding til eksen. Eller en masse-utsendelse av typen "Er du ute på byen da, søta?? ". Mange har antageligvis sendt noe langt verre enn som så.

Det er greit nok om mottakerne snakket seg i mellom, synes det var ekkelt, og så valgte å gi deg en sosial reaksjon på dette. Men fortjener dette spalteplass i mediene, med navn og bilde og utdrag av meldingene? Hvis alle meldinger skal tåle å bli plastret på forsiden av riksdekkende media, så er det ingen som tør å skrive noe som helst til hverandre.
Denne typen ble ikke "outet" av media i forbindelse med denne saken, han har vært i søkelyset gjennom flere år, sist gang for dette flotte utsagnet:

«Prøvde å gå på restaurant her eg bur. Naturligvis vanvittig dyrt. Den pakistanske restaratøren flirer hånleg mot meg. Du din jævla pakistaner har ikkje tippoldefedre son slåst for Noreg. Kom her som analfabet. Hater dykk med god grunn.»
Sitat av Spelunky Vis innlegg
Denne typen ble ikke "outet" av media i forbindelse med denne saken, han har vært i søkelyset gjennom flere år, sist gang for dette flotte utsagnet:

«Prøvde å gå på restaurant her eg bur. Naturligvis vanvittig dyrt. Den pakistanske restaratøren flirer hånleg mot meg. Du din jævla pakistaner har ikkje tippoldefedre son slåst for Noreg. Kom her som analfabet. Hater dykk med god grunn.»
Vis hele sitatet...
Ja, det er tåpelig og forkastelig, og det er slike utsagn som får en til å lure på hvorfor i ville helvete dette neket har blitt tildelt et professorat. Men saken er ikke hva han har gjort, men hvordan mediene bør håndetere det. Å hakke videre på hvor mye dumt denne fyren har sagt viser bare at du virkelig ikke har skjønt poenget. Dette handler essensielt ikke om professor Langeland, men om hvordan mediene og facebookmobben reagerer.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Nå kjenner jeg ikke deg, men jeg tør vedde på at du (eller en person ikke helt ulik deg) en gang i livet har sendt en melding som kunne fått tilsvarende reaksjoner. Gitt riktig mottaker selvfølgelig. Kanskje var det en kåt fyllemelding til eksen. Eller en masse-utsendelse av typen "Er du ute på byen da, søta?? ". Mange har antageligvis sendt noe langt verre enn som så.

Det er greit nok om mottakerne snakket seg i mellom, synes det var ekkelt, og så valgte å gi deg en sosial reaksjon på dette. Men fortjener dette spalteplass i mediene, med navn og bilde og utdrag av meldingene? Hvis alle meldinger skal tåle å bli plastret på forsiden av riksdekkende media, så er det ingen som tør å skrive noe som helst til hverandre.
Vis hele sitatet...

Du glemmer at dette handler om personer uten noen form for relasjon fra før. En "gammal gris" sender dirtytalk til ukjente unge damer og klarer ikke engang å gi seg når han pent blir bedt om det. Det er jo der problemet ligger.

Om professoren hadde sendt griseprat til en ex, ei han har flørta med eller noen han kjente så ville det ikke blitt noen sak av dette.

Fyren har jo sendt meldinger til random kvinnelige studenter han ikke kjenner og ikke har noen relasjon til. Og de er studenter på universitetet der han foreleser. Det betyr at en jurist feks kan vurdere saken som at professoren i kraft av sin stilling har iglet seg inn på ung jentene. Det at han ikke ga seg kan jo feks tolkes som trakasering, eller i allefall på grensen til trakassering. Og det skal jo ikke være slik på et studiested at ansatte kan herje som de vil med studentene og kanskje påvirke studietiden negativt, gjøre det vanskelig å følge forelesninger pga frykt for å møte professoren i ganger, fellesområder eller kantine.

En må se denne saken i rett kontekst. Det er ikke en isolert hendelse som skjedde drita full en lørdagskveld til "alle damer i kontaktlista".

Jeg sier bra saken fikk bred dekning og tommel opp for å få tilbake normal folkeskikk også på sosiale medier. Folk får stå for det dem gjør.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Folk får stå for det dem gjør.
Vis hele sitatet...
Du har i din lange tekst åpenbart ikke forstått poenget, for med ditt siste sitat oppsummerer du det alle som er i mot offentlig uthenging også mener. Du mener det er mobbens rett å dømme, vi sier det er opp til staten og/eller arbeidsgiver, da mobbens dom sjeldent er særlig bevisbasert.
Sist endret av Xasma; 11. juli 2017 kl. 17:50.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Litt OT, men denne karen outer vi med navn og bilde. Mistern som skjøt 4 og streifet 2 på blå i natt får være anonym?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet her blir jo om pressen har fulgt sine egne retningslinjer - jfr. "Vær varsom-plakaten":


4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson. Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans for de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.
Vis hele sitatet...