Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 4323
vet at denne posten ikke passer helt inn her, men trenger hjelp, og vet ikke hvor jeg skal spørre..

jeg har i lengre tid vurdert å kjøpe meg et kjeledyr, har lest litt på nett og i bøker, men ikke funnet ut hva jeg skal kjøpe/få meg.

Har lyst på katt, men bor i en liten hybel mitt i byn, så det er ikke noe stas.

har også tenkt på edderkopp, fisk, og alt mulig. vil i grunn bare ha noe å passe på, og stelle med, men er ikke noe negativt om dyret er litt "morsomt" også.. vil ikke ha fugl, det føles ikke riktig å holde en fugl i bur, vil ikke ha skilpadde heller, da det er kjeeeeedelig(har hatt før).

vet at bla skilpadde må du ha spes. tillatelse for å kunne ha, men...

noen som har tips`?


edit:
ble rotete denne posten, men er ikke helt i slaget nå, pga tidenes fyllakule i går..
Skaff deg en diger rotte!
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
rotte er fett ja
Du kan jo skaffe no reptiler da men det spørs om du er villig til å bryte loven. Ellers kan du vel gå for hamster, rotter o.l. Kanskje ikke de mest morsomme dyrene du kan ha men men
Anbefaler rotte.
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
er det lov å ha ilder?

litt lovbryting er det ingen som har dødd av:P

men en ting ang. rotte.. er jo ikke noen særlig damemagnet..
"blir du med hjem og se på rotten min?"
Ilder er lovelig, tror jeg ihvertfall men de biter istykker en del ting har jeg hørt så kan hende det er lurest å holde den avlåst fra pc rommet
Syntes litt at hvor interresant et dyr er, ofte har mye med størrelsen å gjøre jeg da. Hadde to hamstere en gang. De gikk løs på badet. Hørte masse lyder derifra, og gikk inn. Da står de begge to med hue langt ned i sluket med rompa i været. Musestille. Man får liksom ikke så mye kontakt. Går fint å ha katt i byen da ! Hadde to katter på grünerløkka jeg, og de hoppet som de selv ville inn og ut vinduet mitt som var 2 meter oppe på veggen. Hund er jo også greit, hvis du er villig til å lufte de tilstrekkelig.
Hver sin smak, men personlig så skjønner jeg ikke hvordan man kan kalle en edderkopp som sitter stiv 99,9% av tiden bak glassvegger, for et kjæledyr. Ei heller fisker for den saks skyld.
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
var derfor jeg hadde kjæledyr i ""
Rotter er fete. De er relativt smarte og kan læres mange triks
(Dverg) hamster? Små og krever ikke mye arbeid... men kanskje ikke verdens morsomste dyr
Ilder er tøffe dyr
Sitat av snoopg
var derfor jeg hadde kjæledyr i ""
Vis hele sitatet...
OK. På Brio selger de "instant pet". Krepsedyr i pulverform. Bland med vann og etter et par uker kan du se de små krepsene svømme rundt om kring, hvis du har matet de riktig da.
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turamann
OK. På Brio selger de "instant pet". Krepsedyr i pulverform. Bland med vann og etter et par uker kan du se de små krepsene svømme rundt om kring, hvis du har matet de riktig da.
Vis hele sitatet...
takk for at du hjelper meg å holde tråden seriøs
hadde ørken rotter jeg =D 2 stykker, de var kjempe kule ;D

Vi har skillpadde, noe som er dritt kjedelig... Sitter bare i buret sitt å spiser og drikker... Kansje en hund? de er jo kjempe kule! De kan gjøre masse ting de, men det blir vel litt kjipt for hunden (og deg siden du må opp hvær morgen)... Ilder er vel det beste alternativ, vis ikke rotter.... Kanin kansje? gå rundt i hybelen og drite å gnage på ledninger? ;D
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
vil ikke ha hund. familien min har katt, og da koliderer det litt, siden jeg er relativt ofte hjemme.. kan ikke la en hund være aleine på hybelen i en dag+ lissom
Det finnes mange fordommer mot Chihuahua, men uansett dyr så vil man elske dette fullt ut.
Fruens og min heter selvfølgelig Valentino, forøvrig det samme som et italiensk motehus. Det er ikke jeg som står bak navnet.

Motedyr eller ikke, jeg bytter ikke kjøteren før alt her i verden.
Kiloprisen på denne modellen er i høyeste laget, men det finnes mange hunder i lignende size som gjør samme "nytten".

Bilde 1
Bilde 2

Edit:
Hunder bør ikke være alene hjemme mer en 4-5 timer, da dette stresser de. Så helt riktig påpekt. Hunder kolliderer sjeldent med katter, dette handler om setting og disiplin. Valentino er redd katter...
Sist endret av Chubby; 15. november 2005 kl. 20:50.
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
chubby: skal jeg ha hund, skal den iallefall være så stor at jeg ikke trenger å være redd for å trakke på den:P
Valentino så skummel ut Ellers kan jeg anbefale rotter, de ser sinnsykt kule ut når du har dem sittende på skulderen som en papegøye...

Edit: leif
Haha, vel... Det kan seff skje. Om du skulle tråkke på den, sa piper det. Innebygd varselsystem, dette går på Linux, men er kompitabel med de fleste OS.
Du må regne med at en ilder lukter som faen!! Lukta drar ikke akkurat damer, vis ikke hun er dyrekjær. Bare så du vet liksom...
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
hmm.. greit å vite
Rotter, marsvin og hamster er jo alle sosiale dyr som egentlig ikke sier så mye men som er veldig kosete. Marsvin lager massevis av lyder, noe som kan være irriterende midt på natta da men... Ilder er lovlige, kjenner flere som har hatt det, men de biter. Og liker å gjemme seg under ting. Og så bite den som nærmer seg. Chinchilla anbefales ikke, har et søskenbarn som er glad i dyr så vi satt og leste om dem sammen, og i boka sto det at de er søte og morsomme å se på, men de liker ikke å bli tatt på. Så du vet det.

Skjønner at du ikke vil ha fugler i bur, men jeg har hatt mange undulater, og man slipper dem ut av buret minst en gang til dagen. Bare pass på at vinduer vinduer og sånt er lukket . De klarer seg alene en dag hvis de er 2 og de nettopp har fullt på med mat, undulater er fulle av liv og liker å rote fælt. Så de kan finne på og tømme matskåla hvis de kjeder seg. Veldig koselige dyr.
Men du kan jo ikke ta dem med ut og trekke damer med dem da, en liten undulat er søt den men på skulderen ute på byen ser det bare teit ut.

Hvis du skal ha hund, drit i chihuahua de er stygge ! Mopser er søtere...større er de også (en cm høyere vel..) så dem ser du!

Hva med maurfarm? Larver på glass slik mange her sikkert har hatt som barn?
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
tror jeg får mer og mer lyst på rotte jeg..
¨åssen er det med rotter og biting da? er de aggresive eller biter de bare når de føler seg truet?

edit:
jeg har hatt undulat før.. stakkar dyr. den kunne ikke slippes ut. smalt rett i veggene/vinduene(selv når gardinene var trekt for`) og holdt på å drepe seg, samt dreit alle veier. kommer aldri til å ha fugl igjen.
Sist endret av snoopg; 15. november 2005 kl. 21:15.
Rotter kan spise ting også, som for eksempel rotten som hoppet opp i kjeften på meg når jeg satt på senga og gjespet for en del år tilbake. Den hang fast i tunga ifra rommet til badet (samtidig som jeg skrek, og den var ganske stor, så det ble litt dempet skrik), så var det på tur til sykehus/legeplass, etter sprøyte og antibiotika. Men rotter er tøffe dyr de, ja. Dvergmarsvin eller hva de heter er vel også tøffe, der de løper rundtforbi i rare labyrinter etc? Hetterotter, tror det var det vi hadde før i tiden. Greie skapninger som gjemte all mat de fikk tak i under svære kommoder og anna innbo, til hardere tider.

Edit: Den rotten som tok meg på senga var usedvanlig aggressiv/rar, tror den hadde et problem et eller annet sted. Kan ha vært innavl. Tror neppe de biter særlig mye.
Sist endret av ProZhen; 15. november 2005 kl. 21:22.
Kjenner selv ei som hadde rotter når vi gikk sammen på barneskolen, altså hun var selv veldig ung og hadde en veldig bråkete lillebror...og rottene var like rolige. Søte var de faktisk! Og de biter nok bare når de er truet, hvis de er skikkelig, avlet på en dyrebutikk og ikke hentet fra kloakken rotter. Kan de ikke huske at de beit noen av oss...men har blitt bitt av ilder, de er ikke gode

Synd med undulaten, men jeg synes de er rå! Alle fugler er rå! Får jeg mye penger en gang og har bosatt meg en plass, så er en stor fugl det første jeg skaffer meg.
Skaff et nebbdyr eller en armadillo. Festlig dyr til alle slags anledninger.
slanger av alle slag er kult Bråker ikke og alle jenter vil elske å bli med hjem å klappe den
Sist endret av Apelsinsatan; 15. november 2005 kl. 21:41.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mor kjøpte en dverghamster til søsteren min for nesten to år siden (så stakkaren lever vel ikke så veldig mye lengre), trodde hamstre ikke var noe kule dyr (sover mesteparten av tiden og bare springer i det jævla hjulet sitt) men den lille jævelen a.k.a "Hansi" viser faktisk tegn til gjenkjennelse, hver gang jeg sier navnet hans blir fyren helt vill og vil komme for å sutte/gnage på fingeren min fra det samme hullet i plastburet hans..

men så er det jo det med det hjulet.. faen for en lyd.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Anbefaler også rotte på det sterkeste. De er meget lett å holde samtidig som de er morsome og selskapelige.

Deretter vil jeg si at det er lite som er så vakkert og fascinerende som et velstelt akvarium.
Det er også veldig artig å sette opp interiør etter egen smak, og kjøpe inn de fiskene man synes er pene, tøffe eller morsome.

Her er en liten filmsnutt av tanken min.
Akvariumet kjøpte jeg brukt med pumpe og varmekolbe for 600 kroner. Fiskene og plantene er kjøpt i ettertid.
Mus er jo søtest ;>
<3 Nero..
Border Collie, veldig snill hunderase, som trenger mye hjernetrim...
Anbefaler også rotte.. Men ikke noe ørkenrotte, velg heller hetterotte. Og hvis du først skal ha bør du helst ha 2+, de føler seg fort ensomme hvis de er alene. Jeg har hatt rundt 6forskjellige. Den første rotta jeg hadde (rakkar) kunne jeg ha på ryggen ned til sentrum mens jeg syklet. De kan bli ekstremt kjelne og er utrolig smarte. Rakkar kunne vandre fritt i stua, og hvis man skal på do sier man bare "kom rakkar, nå går vi ut på do" så følger han etter.

De første dagene tar du dem ikke ut for å kjele dem, du lar dem bli vant til omgivelsene. Når du gir dem en skalk, litt mais eller agurk så lager du mat lyden. Så hver gang du vil ha rotte besøk lager du bare lyder, så lyr han den. Og hvis han går på forbudte områder klapper du i hendene så skjønner han det etterhvert.

Good luck.


Edit: Hvor gammel er du? De biter ikke hvis ikke de føler seg truet, eller hvis du lukter mat på hendene. Hvis du lukter så biter de ikke hardt.
Sist endret av ZODORiX; 15. november 2005 kl. 22:35.
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
jeg er 20 år, åssen det?
takker for alle tips sålangt, keep em comin
Sitat av snoopg
vil ikke ha hund. familien min har katt, og da koliderer det litt, siden jeg er relativt ofte hjemme.. kan ikke la en hund være aleine på hybelen i en dag+ lissom
Vis hele sitatet...
Hjemme har vi tre pusekatter. Min søster bor i leilighet i Oslo, og hun har en liten Yorkshire Terrier hundevovv, hunden er mindre enn kattepusene, og dessuten redd for dem. Bortsett fra en av kattene, hunden og katten koser med hverandre.
Så det går faktisk greit.
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
hehe.. jeg vet at bildet ikke er like idyllisk hjemme hos min familie, vi har slekt som har hund. for å si det kort.. not a good match
20år ja, har du tid til rotte da? det krever nok at du lar dem løpe 1-2timer om dagen, eller at du har dem på skulderen/koser med dem. Hvis du bestemmer deg for rotte, da må du bare spørre meg om ting du lurer på. Her eller pm.
Hun er defintivt noe jeg vil anbefale deg. Jeg har nå en liten schæfervalp, den er bare det mest bedårende dyret som er. Utrolig artig, ser ut som en liten bamse, også er det altid utfordringer og ting du kan gjøre for å få en bedre hund. Litt arbeid er det jo, men jeg kan ikke si det er så gale. Nå som det er den mest arbeidsomme tiden er faktisk artig spørr du meg. Smartere og et dyr som er mer lidenskapelig ovenfor deg får du ikke. Når denne vokser til kommer jeg til å kjøpe en liten valp til, satser på at det blir en dobbis neste gang eller en Meget elgegant hund som krever en sterk og vennlig hund, noenlunde samme som schæferen, bare at denne rasen er kan være litt mer krevende, også viktigere med sosialisering. Men det er bare positive ting å si om det, du går ut og stopper opp og snakker med alle slags folk, folk som har hunder, folk som har hatt hund, folk som vurderer å kjøpe hund og folk som bare vil hilse på hunden. Hunden vil forandre ditt liv, til noe mer positivt
Skikkelig artig, jeg vil anbefale schæferen, vil si det er fin førstegangshund. Men vær på vakt for useriøse oppdrettere, få HD(hofte dysplasi) frie foreldre og hør deg rundt om de som selger deg.

Kopierte litt om schæferen fra canis.no

Generell omtale:
Ordet " schäfer" betyr oversatt fra tysk fåregjeter, det vil si at den er en fåregjeterhund. I tillegg til at den skulle vokte over dyrene, ble den også brukt til å vokte over menneskenes bosted. Den betraktes av mange som "kongen blant tjenestehunder" eller "hunden blant hunder", og den vekker alltid meget stor oppmerksomhet blant hundeinteresserte verden over. Schäferhunden er sannsynligvis verdens mest registrerte hunderase, og har et stort bruksområde først og fremst som tjenestehund på forskjellige felter.

For en iakttager skal førsteinntrykket vise et bilde av stor styrke, intelligens, utholdenhet og den skal være velproposjonert og balansert i hvert henseende. Det skal tydelig bevises på den måten den beveger seg at dette er en sunn sjel som lever i en sunn kropp. Hunden skal være lett og hanskes med og skal kunne tilpasse seg. Den må vise mot og temperament, og når det er nødvendig kunne forsvare eier og dens eiendeler med "nebb (tenner) og klør". Den må være villig til å angripe hvis det blir beordret, men den skal forøvrig også være et trivelig og pålitelig familiemedlem. Spesielt skal den være vennlig mot barn og andre dyr. Den ideelle hunden har et preg av kvalitet, verdighet og respekt, noe som krever selvsikkerhet.

En schäfer skal ha gode nerver, være oppmerksom og villig til å vokte, trofast og modig. Dette er de mest fremtredende og karakteristiske trekk hos den tyske schäfer. Den skal være villig til å tjene i egenskap av kamerat, nyttehund, førerhund, søkshund, rapporthund, sporhund, skyddshund samt også være gjeterhund. En bra schäfer er en kanonhund!
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
Sitat av ZODORiX
20år ja, har du tid til rotte da? det krever nok at du lar dem løpe 1-2timer om dagen, eller at du har dem på skulderen/koser med dem. Hvis du bestemmer deg for rotte, da må du bare spørre meg om ting du lurer på. Her eller pm.
Vis hele sitatet...
har tid til det ja.

kommer sikkert til å spørre deg om litt av hvert om jeg bestemmer meg for å få meg rotte..
vil ta meg god tid før jeg bestemmer meg.

forresten, klarer rotter seg hjemme i en dag eller så? hvis de har mat og vann tilgjengelig?
Vil anbefale katt! Så lenge du har en renslig liten krabat så er det _bare_ kos med de
En pose tørrfor i uka, sikkert mindre og, litt kattesand + kanskje boksemat i ny og ne = purrekatt!

De er så kosete atte..=(^-^)=

Men ulempe at du bor midt i en by, katter vil helst ut, men klarer seg jo inne og..
King Kong
snoopg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium
Vil anbefale katt! Så lenge du har en renslig liten krabat så er det _bare_ kos med de
En pose tørrfor i uka, sikkert mindre og, litt kattesand + kanskje boksemat i ny og ne = purrekatt!

De er så kosete atte..=(^-^)=

Men ulempe at du bor midt i en by, katter vil helst ut, men klarer seg jo inne og..
Vis hele sitatet...
jeg liker katter såpass mye at jeg ikke vil utsette den for å være fastlåst til en hybel på 28kvm.. katter er utedyr. å holde en katt innendørs mener jeg er mye det samme som å ha fugl i bur. det er bare ikke riktig
Rottene kan jo stå 1dag alene, men da må du være flink å gi dem godt med mat og vann. Hvis du har en kompis du stoler på, så kan han gå innom etter dag 2 og se etter dem. Jeg anbefaler gutterotter, de er så kule, løper rundt å subber nedi med pungen der :P
Er man på jakt etter et sært kjæledyr, så kan man jo alltids skaffe seg en pingvin.
Må jo være utrolig stilig å kunne gå en tur og lufte pingvingen sin
Sitat av ZODORiX
Jeg anbefaler gutterotter, de er så kule, løper rundt å subber nedi med pungen der :P
Vis hele sitatet...
Kan være fordi jeg er jente, men runkende rotter høres ikke videre kult ut ?
Men rotter høres kule ut de, nesten så jeg vurderer å skaffe meg noen selv engang!

Edit: pingvinsalget bør være kødd? Pingviner er kule de, men ser ikke helt for meg å holde dem i bånd liksom. Hva med å skaffe deg en ponni?
Sist endret av Lille My; 16. november 2005 kl. 00:32.
Skaff deg hetterotte
De er MORROE og man må stelle litt med de.
har hatt en del av de ja.
4 eller 5 stykkk faktisk
=)
du kan lære de til nesten alt.

Sitat av Lille My
Kan være fordi jeg er jente, men runkende rotter høres ikke videre kult ut ?
Men rotter høres kule ut de, nesten så jeg vurderer å skaffe meg noen selv engang!

Edit: pingvinsalget bør være kødd? Pingviner er kule de, men ser ikke helt for meg å holde dem i bånd liksom. Hva med å skaffe deg en ponni?
Vis hele sitatet...
Det han mente er at pungen på rotta subber boxtavelig talt nede på bakken.
derfor, aldri la den gå på asfalt, stakkar!
Men jeg stemmer egentlig fremdeles for en kattepus. Man kan få tak i pusekatter som skal være inne også. Såkalte rase-katter.
har hadt mange forskjellige dyr, kanin, piraya, andre små fisker, kanin, hunder, katt, rotte å en undulat(overtok den etter en som ikke kunne ha den). kanin min var værdens snilleste, vis man klappet på fanget så hoppet den rett opp, og den sprang løs på sommeren å stakk ALDRIG av! men det er ikke de mest renslige dyrene å ha inne...
hunder har vi bestandig hatt, men de krever minst 5 lange turer i uka (da snakker jeg ikke om små katte-hunder.. (ikke begeistret for hunder som katta min kunne spist til frokost)). å ellers mye stell, trening osv...
fisker skal jeg aldrig ha igjenn ( hadde 100l akvarie som jeg måtte tømme 12ganger i året=( )
undulaten hadde en spesiell glede av å stupdykke i hode på alle som kom på besøk(vakt-undulat hehe..) å endte sitt liv med et pang i vinduet..
rotteene mine var utrolig qle dyr! en av dem brukte å få være med meg når jeg dro bort, han sprang rundt inne i genseren min og stor trivdes
har nå to katter som jeg forguder, men ville ikke hatt katt vis jeg ikke kunne slippe den ut. passet en "inne katt", den brukte store deler av dagen til å sitte å se lengselsfullt ut...
jeg vurderer rotte sjøl, alltid ønska meg det. Har hatt dverg hamster og to katter, har en katt nå og undulat.
Dverghamstere er veldig morsomme og kose dyr, ikke like morsomt når dem gjemmer seg mellom sofa putene :P Katta er bare kjedelig, en skikkelig surpomp, fuglen sitter bare i buret, en vil ikke ut.
men når det gjelder katt i byen er det ikke alltid like smart, men hvis du har den der siden den er kattunge så den blir vandt til det er det vel greit.
søstra til en kamerat av meg flytta fra fredrikstad til oslo, etter en stund hoppa katta ut fra tredje etasje, ikke like morsomt. =P den overlevde da :P
Hei har selv hatt en rotte og kan anbefale di, er artige små gnagere kosen bruker de og vere og eneste med dem er at di kan vere veldig glad i og gnage på allt fra gensere (noe som ble dyrt etter hvert) til ledninger osv. Og hann rotter hvertfall den jeg hadde hadde en tildens til og pisse her og der av og til også var det klin umulig og få ha cola glasset for seg selv kikka jeg bort i 2 min så sto han der med huet ned i glasset
Sist endret av JvP; 23. november 2005 kl. 09:44.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du burde ha en rotte! De er kule...
Ildere Kan være kule de, men det er mer arbeid med ildere en du tror!
Som f.eks: - De må skifte på buret minst en gang i uka,
- du må vaske/bade ilderen en gang i uka,
- passe på å ikke ha noen potteplanter ståenes på gulvet, fordi de blir gravd opp og det
blir gjord over alt...
- du burde helst ha to ildere, hvis man ikke har det så kan de lett for å sture...
- de må ha ilderfor som man bare får kjøpt i dyrebutikken, og det skal eg love deg at
den er/kan være dyr!
(obs: Du må bare gi ilderen det foret som er beregnet dem pga de trenger veldig mye
vitaminer, hvis du ikke gir ilderen det foret de skal ha kan det ende opp men at
de får veldig tynn pels,ett for å bli syk osv...)
- de må ha stort bur
- de trenger VELDIG mye oppmerksomhet spesielthvis det er bare en ilder...
- og f.eks passe på så det ikke er noen hull i noen vegger...
( broren min har også hatt en ilder, og den fant det eneste lille hullet som var i huset
under oppussinga av huset. Det endte med at han måtte rive opp store deler av den
ene veggen og taket fr å få ut ilderen sin...)