Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6920
Jada, enda en tråd om en peltier drikkekjøler.

Ideen er at jeg skal plassere drikken (0,5l flaske) ned i stålrøret. På bildet under kan du se at røret er ganske langt, så jeg skal kutte det ned til riktig størrelse(22cm) og sveise igjen den ene enden av røret slik røret blir en "kopp". I bunnen av koppen skal jeg feste peltierelementet.
Sitat av Provo
Hvis stålkoppen din blir fullstendig tett, kunne det vært interessant å se forskjellen i tid det tar å nedkjøle brusen hvis du etterfyller røret med vann. Vann har mye lavere termisk resistans enn luft, og varmetransporten fra brusen vil da sannsynligvis gå en god del raskere. Verdt å teste, i hvert fall
Vis hele sitatet...
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P1130012.jpg
Røret er ganske smalt, ca 2mm åpning på begge sider av flasken.
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P1130020.jpg
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P1130017.jpg

Rundt "koppen" skal jeg ha isopor. Rundt isoporen skal jeg ha et 120mm pvc rør.
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/Prototype.jpg
(litt rare farger)

På toppen skal jeg ha et lokk i isopor.

Peltierelementet er 40x40mm 16,4V 8,4A og er kjøpt på elfa. Siden jeg fikk den gratis igjennom skolen så kjøpte jeg like så godt derfra. Har greid og ødelegge 2 stk 125W elementer som ble kjøpt på ebay. Jeg vet enda ikke hvordan jeg greide å ødelegge elementene, så jeg håper på at de fra elfa ikke blir ødelagt.


Som strømforsyning(15V 6A) har jeg en toshiba laptop lader som jeg kjøpte på ebay.

Har også planer om og ha kontrollpanel i plexiglass. Har en plate som er 200 x 150 x 6

Som kjøling har jeg en 120mm 12V 0,79A vifte som skal avkjøle en kjøleribbe som jeg har fått fra læreren.
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2120015.jpg http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2120016.jpg
Sist endret av oPRE; 13. februar 2010 kl. 15:35.
Jeg ser ikke helt hva du vil frem til med tråden?
Hva skal vi diskutere?
Trenger du hjelp med hvordan du skal lage den eller skal du bare skryte?
Sist endret av junkpal; 13. februar 2010 kl. 15:41.
La han ha den! så kan vi andre kanskje lage en også : ) hadde vært greit med en brusflaske kjøler på rommet
oPRE's Avatar
Trådstarter
Det er ikke en skrytetråd..
Jeg må si meg enig at det kom dårlig frem hva jeg ville med denne tråden..
Jeg gjør det for og inspirere andre folk til og lage noe, også fordi jeg lurer på om dette kan være en smart måte å gjøre det på.
Sist endret av oPRE; 13. februar 2010 kl. 15:48.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Hvor lang tid regner du med at kjøleflaska di bruker på å kjøle ned brusen ? og hvor kaldt regner du med at den kommer til å bli ?
oPRE's Avatar
Trådstarter
Det er jeg ikke sikker på..
Får ikke testet noe før jeg får sveist på en bunn på stålrøret, det får jeg ikke gjort før på fredag.
Sist endret av oPRE; 13. februar 2010 kl. 16:21.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hva du vil frem til med tråden?
Hva skal vi diskutere?
Trenger du hjelp med hvordan du skal lage den eller skal du bare skryte?
Vis hele sitatet...
Jeg tipper han vil ha generell tilbakemelding om hva andre tror om prosjektet, og muligens få innspill på idéer. Personlig synes jeg det er en vel så interessant tråd som helt konkrete spørsmål på detaljnivå.

Angående prosjektet.. Det ser ikke ut til å være noe avstand mellom viften og bordet. Det bør du ha med, hvis ikke vil viften ha svært liten effekt. I tillegg vil den muligens gå varm. Jo bedre avstand mellom vifte og bord, dess mindre motstand møter viften, og systemet blir mer effektivt.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Har prøvd å finne passende føtter til vifta, men har ikke funnet noe enda.
Sist endret av oPRE; 13. februar 2010 kl. 17:15.
maskinskruer inn i kjøleribba på samme måte som vifta er festet nå? bare at skruene er lengre, slik at vifta blir løftet opp fra bordet
oPRE's Avatar
Trådstarter
Ja, det er maskinskruer. Men siden maskinskruene jeg fikk tak i ikke var lengre enn du ser på bildet fungerte det dårlig. Skal på jakt etter noen skruer i morgen.
Skal du bruke noe heatsink pasta eller liknende mellom peltier og stålrør og/eller mellom kjøleribbe og peltier? Tror det kunne lønt seg. Er peltier elementer vanntette? Kan man kappe i dem? I så fall, har du vurdert å putte det nedi stålrøret?
oPRE's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg har pasta som jeg hadde planer om å bruke. Hvorfor vil du kappe peltierelementet?
Stålrør? Ville heller brukt copper/kobber.
Sist endret av Spelly; 13. februar 2010 kl. 19:29.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Skal du bruke noe heatsink pasta eller liknende mellom peltier og stålrør og/eller mellom kjøleribbe og peltier? Tror det kunne lønt seg. Er peltier elementer vanntette? Kan man kappe i dem? I så fall, har du vurdert å putte det nedi stålrøret?
Vis hele sitatet...
hvorfor skal han putte det oppi stålrøret?

da vil jo bunnen av flaska kjøles ned, mens røret fungerer som heatsink, og varmer opp sidene av brusa.

ja, du vil ende opp med varmere brus, nettopp fordi hvis et peltierelement er på 90 watt, blir det 90 watt ekstra varme som skal bort en eller annen plass
Sist endret av VivaLatrina; 13. februar 2010 kl. 21:16.
Sitat av oPRE Vis innlegg
Har prøvd å finne passende føtter til vifta, men har ikke funnet noe enda.
Vis hele sitatet...
Heng den opp på veggen?
Sitat av oPRE Vis innlegg
Ja, jeg har pasta som jeg hadde planer om å bruke. Hvorfor vil du kappe peltierelementet?
Vis hele sitatet...
For å putte det nedi røret! Men det skjønner jeg jo ikke går, se under


Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvorfor skal han putte det oppi stålrøret?

da vil jo bunnen av flaska kjøles ned, mens røret fungerer som heatsink, og varmer opp sidene av brusa.

ja, du vil ende opp med varmere brus, nettopp fordi hvis et peltierelement er på 90 watt, blir det 90 watt ekstra varme som skal bort en eller annen plass
Vis hele sitatet...
Ahh, så det fungerer som en slags varmeveksler ja. Så klart. Tenkte jo å kjøle ned kjølemediet rundt flasken litt mer direkte, men da blir det jo vanskelig å føre bort varmen.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
For å putte det nedi røret! Men det skjønner jeg jo ikke går, se under



Ahh, så det fungerer som en slags varmeveksler ja. Så klart. Tenkte jo å kjøle ned kjølemediet rundt flasken litt mer direkte, men da blir det jo vanskelig å føre bort varmen.
Vis hele sitatet...
hvis peltier er montert på utsiden, kjøler man ned røret (stål, men hadde vært bedre med kobber).

metall generelt leder varme godt. mellom røret og flasken vil det ligge en slags luftbarriere, som ikke leder varme spesielt godt. hvis man erstatter denne lufta med vann, som leder varme mye bedre, vil man flytte varmeenergi ut av flaska fortere
oPRE's Avatar
Trådstarter
Noen som har en idé om hvor man kan få tak i et kobberrør som er nesten like stort som jernrøret? Denne?
Fungerer sikkert det røret du linker til, men 5 meter av det koster nok en del. Hvis de leverer custom lengder, så regner jeg med at lengden du er ute etter går som avkapp, slik at du kan få det til en rimelig penge. Du kan også høre med lokale stål-/metallevarandører om de har noe slik. Hvis du ikke finner kobber, så vil aluminium også være betraktelig bedre enn stål, og burde være lett å skaffe.

Du kan se en sammenlikning av termisk konduktivitet for karbonstål, aluminium og kobber her.

Husk forresten også at tykkere rør er bedre enn tynne rør, med tanke på termisk resistans, og at aluminium (og sikkert også kobber) må sveises på en annen måte enn stål.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Husk forresten også at tykkere rør er bedre enn tynne rør, med tanke på termisk resistans, og at aluminium (og sikkert også kobber) må sveises på en annen måte enn stål.
Vis hele sitatet...
Kobber har den ekstreme fordelen at en 100W loddebolt til 200,- fra Biltema funker fint til sammenføying. I tillegg er det mjukt metall, lett å arbeide med, og som nevnt enkelt å sammenføye på en fin og god måte.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Sendte mail til metal.no, men de sa at jeg skulle kontakte en lokal rørlegger eller en VVS forretning. Så jeg kommer til å ta meg en tur til det lokale rørleggeren på fredag.

Sendt nettopp mail til alunor.no også..
▼ ... over en uke senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
Da var det en ny oppdatering

Jeg fikk fikset et kobberrør, men det er ganske tynt. De jeg fikk røret av loddet på en bunn. Røret er vanntett, så jeg kan ha vann i det. Røret er litt større innvendig enn stålrøret er. Tusen takk "Haug og Ruud".
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2260022.jpghttp://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2260029.jpghttp://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2260032.jpg

Droppet å lage kontrollpanel i plexiglass, så jeg lagde det i blekk. Skal ha hovedbryter, temperaturmåler fra DealExtreme, potmeter til vifte og kanskje ett par dioder.
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2260023.jpg

Har også montert fast skrue ben på vifta. Siden skruene er så "hardhendte" med bordet, må jeg ha "puter" under skruene.
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P2260026.jpg

Faren min ville at jeg skulle bruke noe slags "rørisolasjon" som er beregnet for rør istedenfor isopor.Hva tror dere om denne? Har mulighet til å ha to lag med slik "rørisolasjon" http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/Rrsak.jpg
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Jeg har ikke noe konkret å komme med, men jeg tror nok rørisolasjonen er tingen å gå for. Spørsmålet er vel om den leder varme i forhold til isopor :P

PS: Du burde skalere bildene dine ned!

PSS: Bra jobba! Ser utrolig kult ut
neida, bildene ser ut til å passe akkurat inn her

det eneste jeg ville vært bekymret for nå er om bunnen av røret er helt plan. det kan du teste ved å smøre litt termisk pasta eller liknende under hele plata (tynt lag) og prette røret ned mot et ark. får du ett komplett, helt rundt og fint avtrykk, er plata helt flat. får du huller i avtrykket, er den gjerne buet
Sist endret av VivaLatrina; 26. februar 2010 kl. 22:01.
Ser veldig bra ut! Jeg tipper rørisoleringen isolerer bedre enn isopor, men det er jo ingenting i veien for å prøve med begge deler

Sitat av VivaLatrina
det eneste jeg ville vært bekymret for nå er om bunnen av røret er helt plan. det kan du teste ved å smøre litt termisk pasta eller liknende under hele plata (tynt lag) og prette røret ned mot et ark. får du ett komplett, helt rundt og fint avtrykk, er plata helt flat. får du huller i avtrykket, er den gjerne buet
Vis hele sitatet...
Jeg vil nok tippe at bunnen ikke er helt plan, men med en god dose termisk pasta og en måte å sette røret i klem mot kjøleelementet så tipper jeg det blir bra.
▼ ... noen uker senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
Snart ferdig nå! Regner med å bli ferdig før TG

http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P3120035.jpg
Planen er å feste sensoren til yttersiden av røret mellom røret å isolasjonen.
Røret har jeg fått kuttet ned til 21cm. Det eneste jeg mangler nå er å isolere røret å feste det fast. Har problemer med å starte vifta, jeg må liksom dytte den i gang. Kan det være fordi jeg kjører den på 15V?
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P3120038.jpg
Det var faktisk så varmt når jeg tok bilde
Jag ville prøvd å få sensoren ned i vannet. Kanskje du kan borre et lite hull sånn at du akkurat får den gjennom, og så tetter du det med epoxylim eller noe i den duren. Da tror jeg du vil få en mer nøyaktig temperatur.
Hvor skaffa du termometeret ditt? ;P
oPRE's Avatar
Trådstarter
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15553

Den fungerer helt greit, er kanskje ikke den mest nøyaktige. Men det fungerer...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ble kult dette, men det med vifta kan vel være den holder på å "brenne" opp? Skjedd ett par ganger med meg, Den du har der er vel også beregent på 12V, hvor mange Ampere gir du den?

Edit: Etter det jeg forstod skulle du ha den på TG? Tror neppe du får lov til å ha den oppe der
Sist endret av Fleff; 14. mars 2010 kl. 01:19.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Ble kult dette, men det med vifta kan vel være den holder på å "brenne" opp? Skjedd ett par ganger med meg, Den du har der er vel også beregent på 12V, hvor mange Ampere gir du den? :P
Vis hele sitatet...
den trekker som sagt det den trenger, jeg tør gjette på at den trekker omtrent 350 mA
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den trekker ikke så mye Volt den trenger da, og 350mA var veldig lite? De fleste mine 120mm vifter trekker 600-800mA
oPRE's Avatar
Trådstarter
Som jeg har skrevet tidligere er vifta 120mm 12V 0,79A..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Men hvis du bruker en adapter, la oss si fks en lader til noe, sjekk hvor mye mA den gir, står på den, gir den for lite blåser vifta for lite
oPRE's Avatar
Trådstarter
Bør jeg sette inn en motstand på 3,9 Ohm slik at vifta får 12V og ikke 15V?
Sist endret av oPRE; 14. mars 2010 kl. 01:29.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Men hvis du bruker en adapter, la oss si fks en lader til noe, sjekk hvor mye mA den gir, står på den, gir den for lite blåser vifta for lite
Vis hele sitatet...
Du må lese deg litt opp på Ohms lov Du setter en likespenning på viften, og ut i fra viftens resistans (gitt av resistans i viklinger og mekanisk arbeid utført) vil den trekke en viss strøm. Den er angitt til å trekke ca 800 mA ved en spenning på 12 V. Øker man spenningen til 15 V vil den trekke litt mer strøm og få et noe høyere moment, som igjen gir en høyere hastighet. Jeg regner med at strømforsyningen hans er angitt til å levere nok strøm til å drive peltier-elementet som trekker 8,4 A, og sikkert litt i overkant, slik at 800 mA ekstra burde ikke være noe særlig problem.

Viften kan nok fint kjøres på 15 V i stedet for 12 V, men levetiden vil gå littegrann ned. Jeg hadde ikke brydd meg med hverken seriemotstand eller regulator for en så liten spenningsøkning, men du kan jo alltids gjøre det hvis du vil. At den har startproblemer kan jeg ikke se at har noe med spenningen å gjøre, men heller at viften begynner å bli oppbrukt eller har fått seg en kilevink tidligere. Du må nok enten gi den manuell starthjelp eller bytte den ut. Pass på at den ikke står uten å spinne med spenning på særlig lenge, ettersom viklingene lett kan bli for varme.
Ser utrolig bra ut
oPRE's Avatar
Trådstarter
http://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P3190048.jpghttp://i498.photobucket.com/albums/rr346/fredrikmo/Drikkekjooler/P3190050.jpg
Som du ser er jeg ferdig!

Har to lag med isolasjon (GLAVAFLEX). Det ble så tight så jeg måtte bruke "Silikon super glide" for å skli den på plass.

Jeg har brukt masse kjølepasta og ved hjelp av noen skurer og plastikkskiver har jeg fått satt pelterelementet under press. Skruene ser du ikke siden de ligger under isolasjonen.

Plasserer flaska ned i røret for så å fylle tomrommet rundt flaska med vann ser ut til å være den beste løsningen. Etter den har kjølt i ca en halvtime er det is på bunnen av røret, og ca 4 - 5 grader i vannet på toppen av røret.

Som sagt har jeg en Toshiba laptop lader (15V 6A). Uten belastning måler jeg 15V, men med belastning (element + vifte) måler jeg kun 11V.
Vurderer å skaffe meg en ny strømforsyning. Må ha en strømforsyning som greier å levere 16V og minst 8A. Hva med 69-847-95 på elfa?
OT: Hvordan finner man direkte link til et produkt på elfa?

Skal også lodde på en slags hurtigkobling mellom strømforsyninga og kjøleren.

Isopor lokket er midlertidig. Kommer nok til å skaffe meg et lokk i tre.

Det ligger noen ekstra bilder her

Egentlig er jeg ikke ferdig, men jeg er veldig godt på vei
elfa, har "oppgradert" til et drittsystem som bruker javascript, så det å åpne produkter i ny fane osv er et helvete, og linke direkte
Sitat av oPRE
Plasserer flaska ned i røret for så å fylle tomrommet rundt flaska med vann ser ut til å være den beste løsningen. Etter den har kjølt i ca en halvtime er det is på bunnen av røret, og ca 4 - 5 grader i vannet på toppen av røret.
Vis hele sitatet...
Hva var temperaturen på vannet rundt flaska før du begynte nedkjølingen? Har du testet å måle temperaturen på innholdet i flaska og sammenlikne med nedkjøling uten vann? Kunne vært interessant å se noen sammenlikninger, men husk da på at en rettferdig sammenlikning av nedkjøling med og uten vann innebærer at vannet holder romtemperatur før nedkjøling, og selvfølgelig at temperaturen blir målt i innholdet i flasken.

Sitat av oPRE
Som sagt har jeg en Toshiba laptop lader (15V 6A). Uten belastning måler jeg 15V, men med belastning (element + vifte) måler jeg kun 11V.
Vurderer å skaffe meg en ny strømforsyning. Må ha en strømforsyning som greier å levere 16V og minst 8A. Hva med 69-847-95 på elfa?
Vis hele sitatet...
Den vil nok gjøre jobben, den. Men en alternativ utfordring er å lage en egen strømforsyning.
Sist endret av Provo; 20. mars 2010 kl. 10:40.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Er nettopp ferdig med å teste:

Jeg har brukt kun vann som var like varmt som rom temperaturen(23c).

Vann i flaske og utenfor (etter 45min)
I flaska var temperaturen bunnen 1,5c og toppen 8c
Vannet utenfor flasken er bunnen 1,3c og toppen 7C

Uten vann rundt(etter 1 time)
I flaska var temperaturen i bunnen 5c og i toppen 18c

Altså ikke det aller beste resultatet

Jeg kan jo sikkert lage en strømforsyning selv, men vil jeg ikke ha problemer med at den blir varm siden det er hele 8 - 9A? Jeg må vel ikke lage alle viklingene selv? Altså det eneste som jeg trenger å lage er en likeretterbro og sette inn en glattekondensator?
Sitat av oPRE Vis innlegg
Jeg kan jo sikkert lage en strømforsyning selv, men vil jeg ikke ha problemer med at den blir varm siden det er hele 8 - 9A? Jeg må vel ikke lage alle viklingene selv? Altså det eneste som jeg trenger å lage er en likeretterbro og sette inn en glattekondensator?
Vis hele sitatet...
Nei, du behøver ikke å vikle egen transformator, men for en klassisk strømforsyning (altså ikke SMPS) trenger du likeretterbro og glattekondensatorer i tillegg til trafoen. Kan alltids gjøre det mer fancy også, men det er ikke særlig nødvendig for et slikt formål. Med mindre temperaturfølerkretsen din er veldig følsom, men da kan du sette inn en avkoblingskondensator ved kretsen for å kortslutte ev. rippel.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg fått kjøpt denne!
De utskiftbare hann pluggene er beregnet for laptop. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en hunn til en av mine plugger? Kan nevne at pluggene passer til Dell(både gammel og ny), Acer, Samsung, Fujitsu, Panasonic, Sony, Toshiba, Compaq, IBM, HP...
Med alle de pluggstørrelsene finner du nok sikkert også en passende hunnplugg på Elfa. Se Kontakter -> Batterikontakter -> Batterieliminatorkontakt i menyen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
oPRE's Avatar
Trådstarter
De var dessverre utsolgt for propp på Clas Ohlson, så jeg bestemte meg for å finne en løsning på problemet selv. Siden jeg skulle ha med drikkekjøleren på TG hadde jeg ikke tid til å bestille fra en intetnettbutikk. Jeg tok en av de ca 10 proppene jeg hadde og begynte å spikke bort plastikk til jeg fant to solide ledere som jeg kunne lodde fast to kabler til.

Da var TG over for denne gang, og skal si det var deilig å ha med drikkekjøler. Det som ikke var så digg er at drikkekjøleren kun er beregnet for 0,5l flasker. Siden jeg bare skulle kjøle ned bokser måtte jeg velte drikkekjøleren eller ha noe igjennom selve åpneren(eller hva det nå kalles) på boksen slik at jeg kunne dra den opp. Siden det er så høyt lydnivå på TG hørte jeg ikke vifta i det hele tatt, enda jeg kjører den på 16V.

Tenkte jeg skulle sette inn en seriemotstand så det går an å ha den gående hjemme også uten å plage hele huset.
Sist endret av oPRE; 5. april 2010 kl. 18:31.
oPRE's Avatar
Trådstarter
Et nytt problem har dukket opp (tror jeg).

Mellom kjøleribba og bunnen av røret er det bare luft. Lufta blir varm og varmer opp bunnen av røret. Hadde det vært lurt med isolasjon imellom kjøleribba og røret? Hvis ja, hva slags isolasjon bør jeg bruke da? Det er snakk om 3 - 5 mm tykk isolasjon. Bør jeg ha en vifte som blåser under røret slik at den stillestående varme lufta blir blåst bort?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis jeg forstår deg rett, så er det slik du mener?

http://bildr.no/image/624321.jpeg
http://bildr.no/view/624321

Du har brukt termisk pasta mellom kjøleribben og røret? Hvis ikke: Prøv å slipe/pusse enden av røret helt plant, etter det påfører du termisk pasta, voila! Overfører varmen mye bedre enn luft.
Sist endret av Fleff; 9. april 2010 kl. 18:59.
tror han mener at det av røret som ikke er over peltier, men over kjøleribba, har bare luft mellom den varme siden.

du kan prøve å klippe til en bit bølgepapp å legge mellom
Brukte du den på TG, er ikke grensa 1 A per person? :S