Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 955
Har lest opp at vi må betale skatt på ting vi selger hvis man går i pluss.

Helt sykt at vi lever slikt.
Da får dem faen meg betale oss for salgstap også
Sist endret av erris1; 4 uker siden kl. 09:51. Grunn: ,
Tull. Du bør vurdere å være litt mer krtitisk til alt du hører.

Det blir ikke skattepliktig før det er i et omfang som definerer det som næring.

Det vil si overskudd over tid i et omfang utover hobby.. Da vil du også kunne motregne tap.

God helg.
Sist endret av Dough; 4 uker siden kl. 09:54.
Med mindre det er en gitar til småpene 100k?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Med mindre det er en gitar til småpene 100k?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe annerledes for gitarer enn andre gjenstander.

Må jeg skatte av bilen min til 100k jeg selger på finn?

NEI.

Omsetter jeg et større antall biler utover hva som er normalt for en husholdning å omsette også som hobby må jeg skatte av fortjenesten.
Sist endret av Dough; 4 uker siden kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg

NEI.

Omsetter jeg et større antall biler utover hva som er normalt for en husholdning å omsette også som hobby må jeg skatte av fortjenesten.
Vis hele sitatet...
Hvem setter grensen for hva som er normalt for en husholdning? Går det på antall gjenstander solgt eller på evt. størrelse på inntekt?
Trådstarter
49 6
Sitat av Dough Vis innlegg

NEI.

Vis hele sitatet...
Men hva om du hadde tjent 3x gevinst på bilen du solgte?
Sitat av erris1 Vis innlegg
Men hva om du hadde tjent 3x gevinst på bilen du solgte?
Vis hele sitatet...
Det heter seg når en selger en brukt vare vil du få mindre enn hva gjenstand kostet ny, dvs ikke skatt. Men skulle man tjene på videresalg kan det bety skatt, men ingen som gjør dette. Skulle man selge i større skala kan skatteetaten anse din private virksomhet som næring, dette er ikke fastsatt helt og kun hva de mener mot størreleorden på din fortjeneste.

Ta det med ro, selg varen din på Finn som alle andre gjør uten å tenke mer på det.
https://www.skatteetaten.no/person/ gir vel svar på det meste.
Trådstarter
49 6
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Det heter seg når en selger en brukt vare vil du få mindre enn hva gjenstand kostet ny, dvs ikke skatt. Men skulle man tjene på videresalg kan det bety skatt, men ingen som gjør dette. Skulle man selge i større skala kan skatteetaten anse din private virksomhet som næring, dette er ikke fastsatt helt og kun hva de mener mot størreleorden på din fortjeneste.

Ta det med ro, selg varen din på Finn som alle andre gjør uten å tenke mer på det.
Vis hele sitatet...

Hva om jeg får baksmell på skatten siden jeg har solgt noe som har gått veldig mye opp i verdi?
Sist endret av erris1; 4 uker siden kl. 13:08. Grunn: ,
Hva om jeg får baksmell på skatten siden jeg har solgt noe som har gått veldig mye opp i verdi?
Vis hele sitatet...
https://www.skatteetaten.no/bedrift-...ringsdrivende/
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik det funger. Selvom du selger med gevinst, blir ikke det "automatisk loggført". Du må selv rapportere gevinsten/overskuddet, noe som gjøres dersom dette regnes som næringsinntekt. Privatsalg gjennom Finn.no innenfor normale grenser er derimot noe skattemyndihetene vanligvis ikke bry seg om.

Som flere har nevnt i denne tråden: Så lenge finn.no salgene dine ikke utgjør en næringsvirksomhet, er du trygg. Men dersom du driver med "flipping" på Finn.no, bør du være forsiktig, evt registrere deg som næringsdrivende å levere årlig regnskap.