Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1147
Da har jeg snakket med en psykolog og en psykiater. Jeg har vært ærlig om at jeg har røyket cannabis tidligere.

Nå har jeg fått diagnosen Bipolar, og de kunne tilby meg Seroquel depottablett som stemningsstabiliserende.

Men først skal psykiateren ha en rusprøve som sikkerhet, fordi med THC i kroppen vil visse enzymer oppføre seg annerledes, og det kan påvirke hvordan Seroquel blir tatt opp i kroppen. Sier psykiateren.

Jeg vil imidlertid ikke bidra med en rusprøve, fordi jeg mener at dette kun er prinsipielt fra psykiaterens side, siden cannabis er ulovlig. Det vil jeg ikke være med på.

Psykiateren mener imidlertid at dette er en veletablert og vanlig praksis. Noen som vil kommentere dette her, enten i min favør eller disfavør? Jeg svarte «Spar meg for propagandaen din» da psykiateren forklarte at med eventuelle rester av tidligere cannabisbruk i urinen, så vil altså det fysiske opptaket av Seroquel endres. B u l l s h i t !!
Nå er ikke jeg bipolar, men fikk seroquel depot for angst, og jeg kan trygt si at der gjorde alt verre. Seroquel er for psykotiske mennesker og blir ofte brukt som sovemedisin. Blir ikke trøtt på depot.
Vært der, gjort det.
.. De kaster gjerne Seroquel etter mennesker med rusmiddel avhengighet. Å slutte med rus, kan føre til alt fra søvnproblemer til angst og depresjon. Før jeg måtte begynne på sovemedisin, så fikk jeg Seroquel mot søvn og angst. For meg funket det dårlig/bivirkninger, og etterhvert fikk jeg sovemedisin for søvnproblemer, istedenfor antipsykotika for søvnproblemer og angstproblematikk.
Trådstarter
8 0
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
.. De kaster gjerne Seroquel etter mennesker med rusmiddel avhengighet. Å slutte med rus, kan føre til alt fra søvnproblemer til angst og depresjon. Før jeg måtte begynne på sovemedisin, så fikk jeg Seroquel mot søvn og angst. For meg funket det dårlig/bivirkninger, og etterhvert fikk jeg sovemedisin for søvnproblemer, istedenfor antipsykotika for søvnproblemer og angstproblematikk.
Vis hele sitatet...
Så, ingen kommentar om legens krav?
Fått Seroquel i hytt og pine, aldri måttet ta rusprøve.

Både psykiater, psykolog og fastlege vet alle jeg røyker i blant fekd
Altså, vet det er en slags interaksjon mellom vanlig røyk (tobakk) og olanzapin (zyprexa) som gir økt utskilling/lavere konsentrasjon av medikamentet, og det er de obs på. Det understrekes derimot at dette ikke gjelder for kvetiapin (Seroquel) ( https://www.accessdata.fda.gov/drugs...roquel_lbl.pdf )

Spesifikt mtp cannabis og seroquel så rapporteres interaksjonene å være økt CNS-depresjon, altså sløvere og trøttere da begge er dempere, samt at noen kilder sier at cannabis spesifikt senker utskilling av kvetiapin, noe som fører til høyere konsentrasjoner i kroppen enn tiltenkt dosering. ( https://www.medicalnewstoday.com/art...nteractions#11) Samtidig foregår det studier på bruk av kvetiapin i behandling av cannabisavhengighet, så en total kontraindikasjon virker det ikke å være.
Sist endret av Mastermark; 4 uker siden kl. 15:02.
Legen har nok rett her.

Cannabinoid Metabolites as Inhibitors of Major Hepatic CYP450 Enzymes, with Implications for Cannabis-Drug Interactions

This study is the first to show the inhibition potential of the most abundant plasma cannabinoid metabolite, THC-COO-Gluc, and suggests that circulating metabolites of cannabinoids play an essential role in CYP450 enzyme inhibition as well as drug-drug interactions.
Vis hele sitatet...
Quetiapin metaboliseres via CYP3A4, så THC er greit, men CBD er ugreit?

THC competitively inhibited CYP1A2, CYP2B6, CYP2C9, and CYP2D6; CBD competitively inhibited CYP3A4, CYP2B6, CYP2C9, CYP2D6, and CYP2E1; and CBN competitively inhibited CYP2B6, CYP2C9, and CYP2E1. THC and CBD showed mixed-type inhibition for CYP2C19 and CYP1A2, respectively.
Sist endret av SkammeligNykter; 4 uker siden kl. 17:10.
De hiver Seroquel etter folk pga det er C-prep. Fikk det en gang mot søvn selv, bare søppel som kun gjør deg fet. Tenker psykiater din fant på dette med rustest for en grunn å russjekke deg, det er baksiden å være ærlig og du har fått russtempel
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kan være basert på ny informasjon vi ikke har her
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Quetiapin metaboliseres via CYP3A4, så THC er greit, men CBD er ugreit?

THC competitively inhibited CYP1A2, CYP2B6, CYP2C9, and CYP2D6; CBD competitively inhibited CYP3A4, CYP2B6, CYP2C9, CYP2D6, and CYP2E1; and CBN competitively inhibited CYP2B6, CYP2C9, and CYP2E1. THC and CBD showed mixed-type inhibition for CYP2C19 and CYP1A2, respectively.
Vis hele sitatet...
CBD er nok synderen, ja. Tar man en titt på metabolitten CYP3A4 er ansvarlig for (N-Desalkylquetiapine) kan man skjønne hvorfor en lege kan få for seg at det er uheldig.
Jeg har fått Quetiapine og Atarax slengt etter meg som følge av søvnproblemer i forbindelse med rus og psykiatri.

Jeg kan forestille meg at det er en måte å se om omfanget av rusen er større enn du innrømmer uten å si til deg direkte at det er fordi de ønsker å kontrollere rusinntaket ditt og at du ikke skjuler noe.

Dersom du har innrømmet hasjrøyking ser jeg egentlig ikke problemet med å avlegge en enkelt urinprøve hvis du har snakket sant.

Har du lappen? Isåfall bør du tenke deg litt om

Forresten, Quetiapine har jeg veldig dårlig erfaring med. Det kødder med apetitten, energinivået og humøret mitt.

Verdt et forsøk da muligens, dersom du har store problemer emosjonelt som følge av diagnosen din.
Sist endret av krystallkongen; 4 uker siden kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jakkeproblem Vis innlegg
Så, ingen kommentar om legens krav?
Vis hele sitatet...
Ja, psykiateren har på en måte rett, men har aldri hørt om en lege som bryr seg om ting som dette og det høres veldig, veldig rart ut

Sitat av DfenZ Vis innlegg
CBD er nok synderen, ja. Tar man en titt på metabolitten CYP3A4 er ansvarlig for (N-Desalkylquetiapine) kan man skjønne hvorfor en lege kan få for seg at det er uheldig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke så enkelt å skjønne. Men hvis du har skjønt det, så gjerne forklar. Hva annet lurte denne psykiateren på da? Hva TS tar for sure oppstøt eller hvor mange liter grapejuice som drikkes i uken?
Sist endret av Candiru; 4 uker siden kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal forklare, @Candiru .

Den aktive metabolitten som quetiapine metaboliseres til via CYP3A4 påvirker en rekke reseptorgrupper nok til at den sansynligvis er en medvirkende faktor til hele effektregisteret av hva man kan forvente. Å hemme metaboliseringen vil derfor være ugunstig i hodet til en lege.
Urinprøve handler også om å se hvordan du føler deg 100% edru, før man vurderer en medisin. Det er også for å se effekten av medisinen, uforstyrret av andre rusmidler.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Skal forklare, @Candiru .

Den aktive metabolitten som quetiapine metaboliseres til via CYP3A4 påvirker en rekke reseptorgrupper nok til at den sansynligvis er en medvirkende faktor til hele effektregisteret av hva man kan forvente. Å hemme metaboliseringen vil derfor være ugunstig i hodet til en lege.
Vis hele sitatet...
Det var ikke helt det jeg mente, jeg leste artikkelen du linket i svaret ditt litt over her, og jeg er klar over hvilken rolle 3a4 spiller i utrolig mange legemidler. Jeg vet dette er den mest aktuelle å undersøke sammen med 2d6 som havner på " 2.plass" i sin nedbrytning og metabolisme i en stor andel legemidler.

CYP er jo bare en av mange faktorer, og det er underlig at denne psykiateren ønsker edruelighet fra cannabis i dette tilfelle da det egentlig ikke har så mye å si. Så poenget med dette er merkelig, og hvis han/hun(psykiateren) er ute etter å kutte cannabis-bruk hos TS, så beveger jo denne psykiateren seg ut i et veldig stort territorium for mye annet som også burde kuttes ut, hvis mer vesentlige stoffer burde undersøkes.

TS sier ingenting om en CYP-screening. Noe som er det første som burde ha blitt gjort. Jeg har selv tatt dette for mange, mange år siden men det har aldri vært relevant for alle legemidlene jeg har brukt over årene. Har personlig erfaring med å stå på over 2 gram Seroquel i døgnet, for samme årsak og grunn som TS, og har ikke kjennskap/hørt om et lignende tilfelle, så det er dette jeg lurer på. Jeg spurte selv om dette med grapefrukt, som er en langt sterkere inhibitor for 3a4, men har bare fått det samme svaret at det ikke er vesentlig, hvis du kan se sammenhengen her?

Det blir jo rene spekulasjoner fra min side, men jeg tror heller psykiater ønsker å se om TS klarer seg uten cannabis, og om han har et problem med avhengighet knyttet til stoffet. Hva tror du? Jeg er helt enig med deg så ikke misforstå, har bare aldri hørt om et lignende tilfelle hos meg selv, andre jeg kjenner, på forum som dette eller av de i familien og venner som er leger eller jobber innenfor dette feltet
Sist endret av Candiru; 4 uker siden kl. 16:14.
Weed & BZO
3 0
Jeg har ruset meg ganske hardt de 8 siste årene før jeg sluttet for 2 år siden. Spiste det hver eneste kveld og fikk alltid utlevert det jeg skulle. De bryr seg ikke NOENTING om UP når du vil ha quteapin! Så bare å kjøre på! Jeg var å bestilte nye resept sist uten å sove på 5 dager og han lo til og med av meg mens han sa "Da er den elektroniske resepten sendt" så tro meg quteapin ødelegger ikke og dreper ikke! MEN vis du ikke får sove en dag så ikke spis for mange! Du får sånne kramper i leggene som kjennes ut som du vil dø jeg lover deg. Begynn ROLIG
Jeg er helt enig i at det er uvanlig praksis å vegre seg for å skrive ut Quetiapine når en pasient forteller om cannabisbruk, @Candiru . At en lege kan ha fått "oppheng" i enzymer, lest pakningsvedlegget til Seroquel og sett at grapefruktjuice nevnes der er en like plausibel forklaring som at legen "tester" TS for rusmisbruk. Medikamentet skrives jo vanligvis ut over en lav sko og jeg har aldri hørt om det selv, men å spekulere i intensjonene til legen er ikke så interessant for min del når personen teknisk sett har rett .
Trådstarter
8 0
Sitat av Mads220 Vis innlegg
Du får sånne kramper i leggene som kjennes ut som du vil dø jeg lover deg. Begynn ROLIG
Vis hele sitatet...
Restless legs aka urolige bein. Vet nøyaktig hva du prater om. Det har jeg «løst» med å ikke røyke etter inntak, røyker heller før
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Kan være basert på ny informasjon vi ikke har her
Vis hele sitatet...
Eee all reliable informasjon burde være sirkulert i en peer reviewed journal aller akademisk konferansje og det da er det like accessible for oss som det ellers er. Altså ofte ikke fullstendig er abstraktet åpent for access, men artikkelen bak en pay wall, men den blir likevel analysert og disseminert som andre artikler.