Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3047
Jeg for min del gruer meg. Pga av de eldste i familien synger på siste verset er det forventet at vi samles hele hurven til familiejul nu, sånn som vi drev med tidligere. Eller, store deler av familien har feiret sammen hele tiden mens bl.a jeg har ikke giddet de siste 10-15 årene. Har dukka opp noen år, men som regel ikke.

Jeg er fullstendig ulik mine brødre og er gitt opp. Lei av å svare på dumme spm, og skuffe familiemedlemmer. Melankolsk stemning, stillhet (de gamle skal ha ro når jula er ringt inn) generell blæ stemning.

Så jeg lurer på om dere andres tanker rundt høytida som snart er her? Hva skal dere?
Vært der, gjort det.
I grunn har jeg egentlig ingen formening. Har ikke feira jul ordentlig på mange år, og har som regel vært påvirka av et eller annet. Denne jula er jeg nykter og avholds, men er veldig usikker på om jeg skal delta på noen feiring i år. Får se.
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
I grunn har jeg egentlig ingen formening. Har ikke feira jul ordentlig på mange år, og har som regel vært påvirka av et eller annet. Denne jula er jeg nykter og avholds, men er veldig usikker på om jeg skal delta på noen feiring i år. Får se.
Vis hele sitatet...
Alternativ jul ble heldigvis reddet i år så ta deg en tur dit
Jeg gruer meg til jul fordi den begynner alt for tidlig og er alt for X-mas. For meg som er av åsatro handler jul om den mørkeste dagen i året og at det går mot lysere tider.

I år er det lørdag 21. desember 2024 kl. 10:19 som er vendepunktet.

Jesus ble trolig født i oktober, jeg finner det litt plagiatisk at de kristne høytidene kommer 2 dager etter hver eneste paganistisk høytid.
Sist endret av ketoDaddy; 24. november 2024 kl. 19:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vis hele sitatet...
Samme her. Gir selv fullstendig faen i jula, men foreldrene har som fast tradisjon å invitere meg til julaften uansett. Hadde vært greit uten, men spiller ingen rolle med heller, er jo bare en vanlig dag med ekstra bling-bling.
Vært der, gjort det.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Alternativ jul ble heldigvis reddet i år så ta deg en tur dit
Vis hele sitatet...
Da blir det litt stressende å reise helt fra Trøndelag til Oslo.

Men jeg skal innrømme at svaret ditt lyste opp dagen min noe, da jeg innså at det finnes ukjente mennesker der ute som faktisk bryr seg om andre. Takk for det uansett!
Det var helt magisk da jeg var guttunge. Beste tiden ever.
Det er tilsvarende jævlig kjedelig nå i voksen alder, så det er vaffal en viss balansegang der.
Jeg gleder meg til jul da dama er Jehovas og feirer ikke jul så da er det god stemning uansett som kan markeres med god mat fra restaurant som i fjor.

For meg er jula for barnas del og har stelt i stand jul for mine barn i 5 år før det ikke skulle gjøres mer så uten det holdepunktet med dama og Jehovas så blir det bare en bedriten jul uansett. Sist uten henne så var jeg så drita om jeg husker rett at jeg var hos ett familiemedlem og sovnet på sofaen før julaften heletatt hadde begynt.
Vet ikke. Jeg elsker egentlig jula. Min livet mitt har snudd seg. Så jeg vet ikke. Er invitert til en Venninne. Og min mor ringte å inviterte. Men det går ikke. Vi har ikke så bra forhold sa barndommen ble vanskelig. Så jeg gleder meg over at barns mine kan smile å få gaver å oppleve nyktre høytider. Det er det som betyr noe
Sist endret av poorcore; 26. november 2024 kl. 04:19.
Blir bare meg å min far på julaften. Resten av familien er gift

Sitat av zanotti Vis innlegg
Blir bare meg å min far på julaften. Resten av familien er bare tragisk. Blir godt med pinnekjøtt da!
Vis hele sitatet...
Gledes til maten
Sist endret av zanotti; 26. november 2024 kl. 09:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hater jul rett og slett
Huff, for en deppa gjeng. Jeg gleder meg, har unger som skal bades i gaver, og har også unger i familien som jeg kan gi gaver til, og jeg liker å finne fine gaver de kan glede seg over. Vi er nøye med å avtale gaver så det ikke skal gå helt over styr, og har maxpris på 200 kr pr person.

Har ikke alltid feiret jul med familien, pga vanskelige relasjoner osv. Men jeg kan fint kose meg alene jeg, med fuglene på fuglebrettet utenfor og julefilmer på TV. Syns det blir litt mye når julegodteriet kommer i butikken i oktober, men julelys i gatene ser fint ut i vintermørket, og i skogen er det magisk med glitrende snø i månelyset og stjernehimmelen over. Eller rim da, hvis snøen ikke er kommet til jul :-) Fuglene er i hvert fall på plass, selv om været svikter.
Gleder meg. Julen ble bedre etter jeg fikk egne barn. Størstemann gleder seg til å få sin første pakkekalender, og jeg syns det har blitt koselig med juledekorasjoner. Hvis jeg skal pirke på noe, så er det at vi skal feire jul hos svigermor i år. Hun har en tendens til å invitere inn alt for mange, i forhold til hvor god plass det er hos henne. I år blir vi 17 stk i et relativt lite hus, men det går akkurat.

Enig om at freak er en deppa gjeng. Alle har godt av self improvement i en eller annen grad.

Sitat av Martan Vis innlegg
Jeg gleder meg til jul da dama er Jehovas og feirer ikke jul så da er det god stemning uansett som kan markeres med god mat fra restaurant som i fjor.
Vis hele sitatet...
Deler du mye av livssynet hennes selv? Sett mange par gått til grunden fordi en av partene lever mye mer strengt enn den andre.
Sist endret av IneartheDx; 26. november 2024 kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vært der, gjort det.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Gleder meg. Julen ble bedre etter jeg fikk egne barn. Størstemann gleder seg til å få sin første pakkekalender, og jeg syns det har blitt koselig med juledekorasjoner. Hvis jeg skal pirke på noe, så er det at vi skal feire jul hos svigermor i år. Hun har en tendens til å invitere inn alt for mange, i forhold til hvor god plass det er hos henne. I år blir vi 17 stk i et relativt lite hus, men det går akkurat.

Enig om at freak er en deppa gjeng. Alle har godt av self improvement i en eller annen grad.

Deler du mye av livssynet hennes selv? Sett mange par gått til grunden fordi en av partene lever mye mer strengt enn den andre.
Vis hele sitatet...
Tror alle på freak er ulike.
Nei, gjorde det før men…

Nå har jeg dessverre mistet alle mine nærmeste :/ så jul er det slutt på
Dette blir den første julen jeg ikke pynter til jul. Det sier vel sitt.

Julepynt er koselig men jeg hater jula og alt den står for. Hater det. Tiden går heldigvis fort, jeg håper at desember går ekstra raskt.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Nei jeg deler ikke så mye av Jehovas syn på religion. Jeg liker enkelte ting ved de som om at man må virkelig nyte livet fordi verdens undergang er nær. Nå tror ikke jeg på at verdens undergang er nær pga bibel tolkning og profetier men liker at livet skal nytes.

Hun er ikke fanatisk og er mer at hun er født og oppdratt slik. Men har nok levd litt mer enn de fleste av oss og merker mer med enkelte familie medlemmer som lever strengere enn hva hun har gjort.

Skal ikke jeg kuppe tråden og skrive for mye om religion men giftet meg katolsk en gang når jeg var ung og gikk som katolsk i en periode på 10 år uten at jeg var religiøs, det var værre den gangen hvor jeg var ung og bare ble med i kirken uten å være troverdig mot meg selv.

Jeg tror på naturen selv, litt som de som har levd i ett med naturen og ikke bibelen.
Sist endret av Martan; 27. november 2024 kl. 06:10.
Nei, jul er bare stress å styr. Hadde klart meg fint uten.
Sitat av Reffer Vis innlegg
Hater jul rett og slett
Vis hele sitatet...
Jeg hater markedsfundalismen i jul, farsdag, morsdag, og den slags. Kan det ikke holde med å holde seg til de dagene som er?

Vintersolverv, vårjevndøgn, sommersolverv, høstjevndøgn, og bursdag? Og dersom man skal feire jul, kan man ikke gjøre det på julaften?
Kjenner jeg blir enda mer grinete nå som tusenlappene flyr ut av kontoen på meningsløst piss ingen egentlig trenger. Gaver til barn er selvfølgelig vel og bra, men når man skal ha det tyvende par sko og tusende vesken så kjenner jeg på en enorm irritasjon
gruer meg alltid til jul. koster meg masse penger (jeg nærmest ikke har) og er alltid like nedverdigende å være samlet med en liten familie når du er familiens sorte får.

koselig med julefilmer og god mat da.
Missliker hele julen.
Å grunnen er enkel. Familiens sorte får. Han som ikke får det til i livet.

Ikke gøy å sitte der å føle seg som verdens største taper
@Duveitikkehvem , kan du være så snill å sende meg en pm?
Sier seg selv. Jul er for idioter og nisser. La de som vil kaste pengene sine ut av vinduet gjøre det. Du kommer aldri til å få det som du tenkte allikevel.
Og det er hele poenget.
Jul er noe du kjøper, men du har aldri kjøpt nok….. Så, ikke sånn som du tenkte i år heller.
Jul er for handelsstandens nye salgsrekorder. Og for å pisse deg skikkelig opp etter ryggen tikker det inn mld fra Zalando kvart på fem julaften at boblejakka du kjøpte til kjæresten for mange tusen er på salg til 70% nå! Så andre juledag flyr hele det åpne rusmiljøet i byen rundt i sånne jakker��. Og det som skulle bli noe spesielt blei bare tull.
Nei, jeg starter motoren i båten, tar med bikkjene og reiser ut i skjærgården og lar det skli forbi som alle andre dager.
Sist endret av Besserwissern; 3. desember 2024 kl. 16:42.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg er alltid glad i juletiden, og elsker juletiden.

Hater juleaften, og har det alltid tøft på juleaften. Ensomt og tøft.
Miles Davis på gramofonen.
Ei litta kånjakk.
Ei stor påsa makka.
Logge inn på www.freak.no

Creme de la creme.
Kjenner meg igjen om de som snakker om familiens sorte får. Det er ikke noen fin jul når man hører baksnakking om hvordan det går med deg nå osv. Og folk snakker fortsatt på dine vegne.

Har mistet/kuttet ut absolutt alt av familie selv da de aller fleste av de men ikke alle har vært der kun for å ødelegge eller skape bryderi. Har sluttet å gå inn i andres familier og lever som jeg ønsker med kun en dame, venner som oppriktig ønsker meg og skriverier på Freak. Har til og med kuttet ut absolutt alt av byråkrati, men det er annen diskusjon.

Blir lite familie sammenkomster og feiringer men god mat får man til selv om man virkelig vil.
Vært der, gjort det.
Jeg er klar over at jeg skrev lenger oppe at jeg er nøytral/ikke liker julen(fordi jeg faktisk ikke gjør det, har skrevet hvorfor lenger oppe), men begynner å lure på om folk her inne begynner å herme etter andre? "Åh, han/hun liker ikke julen, og under skriver en til det samme, da vil jeg også, det skaper jo oppmerksomhet".....

Hvis det jeg skriver her nå er rett, så er det faktisk ganske tragisk.
Sist endret av SaerDnAX; 6. desember 2024 kl. 08:06.
Jeg er klar over at jeg skrev lenger oppe at jeg er nøytral/ikke liker julen(fordi jeg faktisk ikke gjør det, har skrevet hvorfor lenger oppe), men begynner å lure på om folk her inne begynner å herme etter andre? "Åh, han/hun liker ikke julen, og under skriver en til det samme, da vil jeg også, det skaper jo oppmerksomhet".....

Hvis det jeg skriver her nå er rett, så er det faktisk ganske tragisk.
Vis hele sitatet...
Folk har kanskje levd litt lenger enn deg og hatt perioder med forskellige type liv og jule feiringer. Hvis det var meg du siktet til så kjenner du ikke meg,men det er mange som sikkert har blitt brukt til familiens "skyllebøtte" på dette forumet og som meg er dritt lei det meste av familie men det er sikkert helt tabu å være slik, da man må passe inn og holde det som egentlig skal være de nærmeste kjær. Er ikke ett krav å være mainstream
Vært der, gjort det.
Folk har kanskje levd litt lenger enn deg og hatt perioder med forskellige type liv og jule feiringer. Hvis det var meg du siktet til så kjenner du ikke meg,men det er mange som sikkert har blitt brukt til familiens "skyllebøtte" på dette forumet og som meg er dritt lei det meste av familie men det er sikkert helt tabu å være slik, da man må passe inn og holde det som egentlig skal være de nærmeste kjær. Er ikke ett krav å være mainstream
Vis hele sitatet...
Jeg sikta ikke til deg, Martan, faktisk ikke til noen spesielle i det heletatt - skreiv bare en generell oppfatning av hva jeg så og har sett som en rød tråd gjennom tråden.
Vis hele sitatet...
Sier ikke dette kanskje mer om familien enn selve forholdet til julen?
Sitat av Candiru Vis innlegg
Sier ikke dette kanskje mer om familien enn selve forholdet til julen?
Vis hele sitatet...
Jo det gjør nok det. Men uten familie eller venner forsåvidt så er det ikke mye til jul. Man kan sikkert være noe rar og virkelig elske julen og kjøre jul hardt alene også men jul handler mest om tid med familie. Og det er mange som trives alene for det meste som kjenner på ensomhet rundt jule tider.

Glad for at jeg er på helt andre breddegrader selv ett annet sted til jul men jula er jo ikke nå uansett og skal ikke ta over hele denne tråden og la den handle om meg men kan fortsatt endre mening om jula jeg også om noen av mine barn begynner å feire med meg istedenfor sine mødre.

Jeg sikta ikke til deg, Martan, faktisk ikke til noen spesielle i det heletatt - skreiv bare en generell oppfatning av hva jeg så og har sett som en rød tråd gjennom tråden.
Vis hele sitatet...
Det går helt fint. Mente ikke å være helt grinchete selv i tråden bare har utrykt meg om hvordan jul er for meg.
Sist endret av Martan; 7. desember 2024 kl. 06:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På grunn av kompliserte relasjoner er dette det første året det ser ut som jeg skal feire alene! Jeg er stor gutt og tar det ikke så tungt, men vet andre i familien tar det tungt at jeg velger å unngå feiringen.
- Tenkte jeg skulle opprette en tråd for gode forslag til alternativ jul selv!
Sitat av Ab083351 Vis innlegg

Så jeg lurer på om dere andres tanker rundt høytida som snart er her? Hva skal dere?
Vis hele sitatet...
Jeg skal jobbe både jul og nyttår, hvilket er en lettelse å tenke på når jeg blankt kan avfeie enhver invitasjon til juleselskap med det som begrunnelse.

Det er egentlig det verste med jula.
Invitasjonene, eller det at x antall vedkommende føler et behov for å invitere meg til tross for at jeg har kuttet ut hele det jævla tullet for snart 15 år siden.
For hvert år som går blir jeg sittende med en voksende frustrasjon over andres behov for å "redde" meg fra en situasjon som de ser som uønsket – selv om det ikke er slik jeg opplever det.
En slags påtvingende omsorg, stakkarsliggjøring eller hva man nå skal kalle det.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg skal jobbe både jul og nyttår, hvilket er en lettelse å tenke på når jeg blankt kan avfeie enhver invitasjon til juleselskap med det som begrunnelse.

Det er egentlig det verste med jula.
Invitasjonene, eller det at x antall vedkommende føler et behov for å invitere meg til tross for at jeg har kuttet ut hele det jævla tullet for snart 15 år siden.
For hvert år som går blir jeg sittende med en voksende frustrasjon over andres behov for å "redde" meg fra en situasjon som de ser som uønsket – selv om det ikke er slik jeg opplever det.
En slags påtvingende omsorg, stakkarsliggjøring eller hva man nå skal kalle det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du ikke bare dratt en løgn og sagt du skulle jobbe? Ser ikke forskjellen her
Sitat av Candiru Vis innlegg
Hvorfor har du ikke bare dratt en løgn og sagt du skulle jobbe? Ser ikke forskjellen her
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe fan av løgn.
Prøver å unngå å sjekke snap osv sånne dager for det er bare hunden min og meg som vanlig. Ikke noe fan av julemat så blir taco eller pizza på meg og strimlet storfekjøtt til hunden.