Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 934
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Jeg kom veldig nylig over en jobbannonse fra (et selskap som representerer) Tryg, som søker etter en forsikringsrådgiver (trainee). Ble faktisk litt forbauset da jeg leste igjennom annonsen, da de nevnte spesifikt at hva man har drevet med tidligere ikke hadde så mye å si, så lenge man er lærevillig, uredd og sulten/motivert etter å oppnå gode resultater.

Det var ingen kriterier listet om noe som helst angående utdannelse eller erfaring fra forsikrings og/eller finansbransjen. Men siden det står "Trainee" i stillingstittelen kan det være at de tenker jobbsøkere tar det som et selvfølge? Jeg er ganske sikker på at det skal være mulig å lande en slik stilling uten utdanning, om man er veltalende, har sterk disiplin, god arbeidsmoral, og klarer å bevise at man innehar evnen til å være mottakelig for faglig kunnskap og implementere det i jobbsammenheng.

Personlig har jeg null utdannelse og ingen erfaring i bunn med noe som helst kontorjobb, men tenker å skreddersy en søknad å sende den inn i hvert fall, så får jeg se om det blir noe intervju.

Jeg har de siste årene blitt mer og mer interessert i aksjer og krypto, i tillegg tjent noen kroner på det. Kanskje verdt å nevne det i jobbsøknaden siden det er det eneste som kan sette meg i et noenlunde positivt lys og vise til at jeg er kvalifisert, slik jeg ser det.

Om det er noen her som har erfaring med jobb som forsikringsrådgiver (eller lignende stilling) så settes alle tips veldig stor pris på. Alt i fra selve jobben, søknad eller jobbintervju, alt hjelper Gjerne skriv også hvis du selv er interessert i en slik jobbstilling, har venner/bekjente/familie som jobber med det, eller om du tror at du har noen verdifulle tanker rundt dette
Forsikringsrådgiver? Er det bare en litt avansert versjon av en telefonselger?
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Forsikringsrådgiver? Er det bare en litt avansert versjon av en telefonselger?
Vis hele sitatet...
Tror det er mange likheter, kanskje litt bedre avtaler og vilkår. Spørs hvilket selskap man jobber for

Kan se for meg at det også er mer fokus på kunder som allerede er i kundebasen hos Tryg, og forsøke på mer salg av forsikring til de allerede eksisterende kundene. De nevner i annonsen at salg finner sted både på kontoret (via telefon, mail) og face to face hos kunden, det er antageligvis bare ved bedriftskunder.
Ville sjekket nøye hva slags selskap dette er. Høres litt ut som et firma som er innleid for telefonsalg. I så fall har ikke Tryg noe med dette å gjøre og du blir ikke involvert i reel kundebehandling men kun salg.
Nei det er i utgangspunktet ikke noe obligatorisk krav til utdannelse for å kunne jobbe som forsikringsrådgiver. Du stiller selvsagt mye sterkere om du skulle ha det, da spesielt innenfor økonomi og administrasjon, finans og markedsføring eksempelvis. Men nei det er som sagt ikke et krav.

Som trainee så er det akkurat det du er, med det mener jeg at i mange av disse stillingene så er det å forvente at du får noen kurs og innføring i jobben før du starter, og fokuset fra selskap/firma sin side er at du starter litt fra scratch og lærer deg opp til de mener du kan begynne å jobbe.

Så selvom de ikke ser etter utdanning spesifikt så legges det mye vekt på dine evner og egenskaper som er nødvendig for å kunne jobbe hos dem. Noe de helt sikkert vil teste deg for er måten du kommuniserer og bygger relasjoner med potensielle kunder. Du er jo på sett og vis en selger som i mange andre yrker, men du skal vite hva du snakker om og det blir ikke som å selge en avis eller mobilabonnement der 99% eller kanskje mer av nummere du ringer opp legger på etter 2 sekunder.

Det du må oppfylle er jo det jeg er litt inne på i det jeg skriver over her, og det er i Norge et krav å være sertifisert etter kursene og opplæring du får av gitt selskap. Og hver bedrift har sikkert en del ting du må gjennom, du får ikke bare rett ut i jobb etter å ha få ja på en søknad.

Så raskt oppsummert så trenger du ikke noen form for utdannelse, men du stiller naturligvis mye sterkere hvis du har det, forstår lovverket rundt finansforetaksloven og autorisasordningen for forsikringer. Jeg tror de liker ut en god del av de som søker basert på måten du skriver søknaden din og møter for intervju. Hvis det verbale er på plass og du skriver godt så er det en god sjanse for at du får jobben, og som alt annet så er jo det første steget å få en fot innenfor døren og det kan du bygge deg en karriere på
Av erfaring som driver firma og er mye borti forsikring så virker det som om "rådgivere" har tapt seg mer og mer med åra og skal bare selge deg noe de egentlig ikke vet så mye om nødvendigvis...
Nei, ofte holder det å være 18 år og helst fullført VGS.
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Trådstarter
Sitat av Båbb Vis innlegg
Ville sjekket nøye hva slags selskap dette er. Høres litt ut som et firma som er innleid for telefonsalg. I så fall har ikke Tryg noe med dette å gjøre og du blir ikke involvert i reel kundebehandling men kun salg.
Vis hele sitatet...
Jeg ringte Tryg og de kunne bekrefte at det var et såkalt franchise-selskap som er tilknyttet dem. Så det er et seperat selskap, men siden de selger Tryg sine forsikringer, så er det et samarbeid mellom dem

Sitat av Candiru Vis innlegg
Nei det er i utgangspunktet ikke noe obligatorisk krav til utdannelse for å kunne jobbe som forsikringsrådgiver. Du stiller selvsagt mye sterkere om du skulle ha det, da spesielt innenfor økonomi og administrasjon, finans og markedsføring eksempelvis. Men nei det er som sagt ikke et krav.

Som trainee så er det akkurat det du er, med det mener jeg at i mange av disse stillingene så er det å forvente at du får noen kurs og innføring i jobben før du starter, og fokuset fra selskap/firma sin side er at du starter litt fra scratch og lærer deg opp til de mener du kan begynne å jobbe.

Så selvom de ikke ser etter utdanning spesifikt så legges det mye vekt på dine evner og egenskaper som er nødvendig for å kunne jobbe hos dem. Noe de helt sikkert vil teste deg for er måten du kommuniserer og bygger relasjoner med potensielle kunder. Du er jo på sett og vis en selger som i mange andre yrker, men du skal vite hva du snakker om og det blir ikke som å selge en avis eller mobilabonnement der 99% eller kanskje mer av nummere du ringer opp legger på etter 2 sekunder.

Det du må oppfylle er jo det jeg er litt inne på i det jeg skriver over her, og det er i Norge et krav å være sertifisert etter kursene og opplæring du får av gitt selskap. Og hver bedrift har sikkert en del ting du må gjennom, du får ikke bare rett ut i jobb etter å ha få ja på en søknad.

Så raskt oppsummert så trenger du ikke noen form for utdannelse, men du stiller naturligvis mye sterkere hvis du har det, forstår lovverket rundt finansforetaksloven og autorisasordningen for forsikringer. Jeg tror de liker ut en god del av de som søker basert på måten du skriver søknaden din og møter for intervju. Hvis det verbale er på plass og du skriver godt så er det en god sjanse for at du får jobben, og som alt annet så er jo det første steget å få en fot innenfor døren og det kan du bygge deg en karriere på
Vis hele sitatet...
Ja det virker som det er mulig å få jobben uten utdanning, men som du sier så er det absolutt en stor fordel å ha. Man kan ha personlige egenskaper som veier opp for manglende utdanning. Klisterhjerne, god i tallregning, gode sosiale relasjoner/kunderelasjoner, god forståelse av data og digitale verktøy osv. Jeg sier ikke at jeg har noen av disse tingene latent i meg nødvendigvis, men jobbsøknader og intervjuer er vell til for å være litt breial og prøve å faktisk få jobben, selvom man ikke innehar alle egenskaper som kreves i stillingen. Verste som kan skje er en avvisning så tenker det kan være verdt et forsøk.

Takk for svar
Sist endret av Anderssonfugl93; 4 uker siden kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.