Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4990
Vet ikke om dette er riktig sted å skrive. En tenåring har rotet seg bort i rus, og dette var en kort periode på noen uker. Han har trekt seg helt ut av dette og får god hjelp. Han vil ikke ha noe med de folka å gjøre. Han skylder noen av de folka 4000 kr. Og de truer nå både med det ene og andre. Han nekter å betale de og nekter også si hvem det er. Han tenker de bare er reathard folk. Men jeg er jo engstelig for at dette skal eskalere. Råder å bare betale de pengene og bli kvitt de. Dette er andre ungdommer. Det som skjedde var at han ble tatt av politiet med denne rusen og det ble beslaglagt. Han har lagt tiden bak seg. Men jeg er villig til å punge ut for å bli kvitt disse folka. Å gå til politiet er uaktuelt da dette er et miljø en ikke kødder med. Råd??
Vært der, gjort det.
Først så burde denne tenåringen skaffe seg litt vett - og manerer. Spørr han om følgende: hvis han hadde lånt sykkelen til onkelen sin som var blakk, så hadde han satt den fra seg utenfor en butikk, og sykkelen ble stjelt. Onkelen var blakk, men trengte gjerne penger til en ny sykkel. Hadde ikke da tenåringen ville betalt tilbake onkelen sin? Det er normal folkeskikk.

Uansett, så tviler jeg på at noen velger å drepe tenåringen for 4000kroner her i Norge. Tenåringen må begynne å ta ansvar, og ikke holde på slik som h*n gjør. Om tenåringen ikke vil betale de eller si hvem det er, så må i værste fall tenåringen ta i mot det som kommer, og lære på den harde måten.
Denne tenåringen virker ikke helt som h*n skjønner forskjell på rett og galt, manerer og respekt. Be tenåringen ta seg sammen, og gjerne vis tenåringen(som kan minne om et barn ut ifra oppførsel) svaret mitt, så er det bare å håpe at tenåringen tenker seg litt om og faktisk skjerper seg.

Når det er sagt, så har jeg selv vært i miljøet, men garantert en del hardere miljø(vil jeg tro), og kan garantere denne tenåringen at det kan bli konsekvenser tenåringen ikke liker.

Beklager om jeg ikke får hjulpet deg med tenåringen TS, men får håpe det ordner seg.
Lykke til!
Sist endret av SaerDnAX; 6. desember 2024 kl. 03:50.
Gjeld er gjeld.
Bare å få det betalt, ellers så vanker det nok juling til slutt. enten i morra eller om 7 år når livet smiler.

4 løk er ikke all verden, men for noen er det alt de har.

Til og med staten gir seg ikke om du skylder de penger, tvert imot.
Sist endret av mr.roundtree; 6. desember 2024 kl. 04:02.
Helt enig med deg. Det er det å få han til å forstå konsekvensene. Har tilbudt meg å betale og ordne opp. Men han mener siden han er ute av denne rus greia er han redd for å møte på de og vil bare se fremover. Umoden der. For det er jo bare å betale de og så se fremover. Politiet er vel ikke en lur ting å blande inn her?
Politiet kan ikke gjøre annet enn å gjøre det værre i mine øyne.

Du får si til sneipen den harde sannhet, om hen vil se fremover så er det bare å drite i akkurat det så lenge han skylder kroner.
Vedder på de aktivt leter, ungdommen i dag er faen ikke god på en flekk.

Hen kan flytte fra byen, det er det mange som må, men da med betydelig større summer enn 4k

4000 for god samvittighet og den lyse fremtiden + noen andre som faktisk betaler penga?
Jeg personlig hadde hoppet og jublet av glede, så det var veldig merkelig du får det svaret synes jeg. Veldig merkelig.
Vært der, gjort det.
Det er absolutt ingenting å være redd for. Hva skal de gjøre, være så glade for at de får tilbake pengene sine at de banker h*n?

Altså, råd denne tenåringen til å avtale et møte offentlig en plass, for eksempel i byen, inne på en McDonalds, utenfor et bibliotek, en plass med kameraer eller lignende,, slik at h*n kan føle seg trygg på at noe ikke skjer når h*n betaler tilbake.

Jeg ville absolutt ikke ha blandet inn politiet, da blir alltid værre. Da lager tenåringen ekstra problemer for de h*n skylder penger, og risikerer ekstra bank. Anbefaler det jeg skrev lengre oppe i svaret, samt vise tenåringen denne tråden.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Politiet kan ikke gjøre annet enn å gjøre det værre i mine øyne.

Du får si til sneipen den harde sannhet, om hen vil se fremover så er det bare å drite i akkurat det så lenge han skylder kroner.
Vedder på de aktivt leter, ungdommen i dag er faen ikke god på en flekk.

Hen kan flytte fra byen, det er det mange som må, men da med betydelig større summer enn 4k

4000 for god samvittighet og den lyse fremtiden + noen andre som faktisk betaler penga?
Jeg personlig hadde hoppet og jublet av glede, så det var veldig merkelig du får det svaret synes jeg. Veldig merkelig.
Vis hele sitatet...
Ja, det er VELDIG merkelig. Virker som om tenåringen holder noe skjult her, som trådstarter kanskje ikke vet om. En teori kan være at tenåringen ikke har sluttet å ruse seg, en annen kan være at det er snakk om mye mer penger. Det kan være så mangt, så å gruble på det blir vanskelig. For en situasjon og holdning. Hadde aldri oppført meg sånn jeg iallefall
Sist endret av SaerDnAX; 6. desember 2024 kl. 04:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor oppsøke et miljø han ikke vil ha noe med å gjøre fordi du blir bekymra?

Tenåringen sier jo at dette er "retard" folk og virker ikke redd for truslene.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvorfor oppsøke et miljø han ikke vil ha noe med å gjøre fordi du blir bekymra?

Tenåringen sier jo at dette er "retard" folk og virker ikke redd for truslene.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, hadde det vært folk han burde vært redd for så tror jeg ikke han hadde takket nei til at du gjør opp for han. Men på en annen side er det ikke gøy å ha utestående gjeld, uansett hvem gjelden er til
Sist endret av HeiG2006; 6. desember 2024 kl. 05:57.
Han er ung og skjønner ikke opplegget med slike folk. Vi må jobbe med han. Tror ikke det er snakk om mer enn 4000 men man vet jo aldri. Han er ærlig på det.

Sitat av Tuppelina Vis innlegg
Han er ung og skjønner ikke opplegget med slike folk. Vi må jobbe med han. Tror ikke det er snakk om mer enn 4000 men man vet jo aldri. Han er ærlig på det.
Vis hele sitatet...
Det jeg er bekymret for er at jeg ikke vet hvem disse folka er, og at han er naiv. Bare denne uka fikk han vite at noen skulle ta han, reagerer med å bli lei seg fremfor å faktisk høre på det vi har å si
Sist endret av Tuppelina; 6. desember 2024 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dessverre er det slik at enkelte må få juling før de skjønner alvoret.
I dette tilfellet høres det ut som man bare må håpe de ikke har kniv, og tenåringen ikke ypper på seg alvorlige skader.
4.000 kan være mye for en tenåring. «Må få juling for å skjønne alvoret»? Vi snakker om et barn, ikke en hardbarka gangster på 30.

Han har rotet seg bort i noe dumt, og trenger hjelp av en voksen.
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
4.000 kan være mye for en tenåring. «Må få juling for å skjønne alvoret»? Vi snakker om et barn, ikke en hardbarka gangster på 30.

Han har rotet seg bort i noe dumt, og trenger hjelp av en voksen.
Vis hele sitatet...
Et barn som har skaffet seg gjeld i rusmiljøet og nekter å betale tilbake, til tross for at hen kan få pengene av TS, og vet folk er ute etter å samle inn gjelden, fysisk.

Da er det begrenset hva man faktisk kan gjøre.
Vis dem denne tråden, så kanskje hen kommer på andre tanker.
Summen kan være stor for folk i denne aldersgruppen, og kan føre til problemer for personen "barnet" nekter å betale.

Her har hen alle muligheter til å ordne opp, men velger å kalle dem retards og ignorere problemet.

Det er to muligheter her. Gjør opp, eller få juling og bli ranet.
Personlig ville jeg takket mor for pengene, og gjort opp ASAP.
Sist endret av SkammeligNykter; 6. desember 2024 kl. 21:20.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg

Det er to muligheter her. Gjør opp, eller få juling og bli ranet.
Personlig ville jeg takket mor for pengene, og gjort opp ASAP.
Vis hele sitatet...
Alle som har vært i et rusmiljø vet at det 99% av gangene ikke skjer noe som helst.
Sist endret av DrPerception; 7. desember 2024 kl. 00:43.
Skylder han noen penger så burde han gjøre opp for seg. Samme om det er mobiltelefon eller hasj.

Er vel dog enig i at trusler er ugreit, men det er ikke uvanlig å bli sur når man selger noe og ikke får betalt.

Det beste for alle er å få til en dialog. Har han ikke 4000 nå så er nedbetaling over tid en løsning.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Alle som har vært i et rusmiljø vet at det 99% av gangene ikke skjer noe som helst.
Vis hele sitatet...
I voksne miljøer er jeg enig. Blant barn som ikke tenker konsekvens er det vel verre. Er såklart avhengig av by og miljø, men her går det faktisk ord om at folk er ute etter hen.
Da er det rimelig dumt å tusle rundt og late som ingenting.

Gjør opp, og få saken ut av verden.
Jeg forstår ikke hvorfor han ikke vil betale? Det er jo det som er problemet her.

Hvis man skylder noen penger, man kan ikke bare la være å betale tilbake, det er ikke sånn verden fungerer.
Han har vel fått gratis dop til han ble avhengig, og når han måtte begynne å betale for det hadde han ikke penger. Forutsatt at han brukte dop da. Kan jo være andre tring.

Jeg er enig med andre her at han må få litt juling før han endrer standpunkt. Han har jo tross alt en vei ut.
Jeg ville heller skyldt voksne folk 4k en kids.
Vet konkrete saker der ungdommer/unger har knivstukket og gjort syke ting for mye mindre summer for ikke miste ansikt.

Forklar for tenåringen har du lånt noe av noen skal det betales. Rett skal være rett. Selv om han mener de er retards betyr det ikke at de ikke kan gjøre noe med han..
Vært der, gjort det.
Tuppelina, hvordan går det? Har Tenåringen lest dette?

Jeg håper Tenåringen har fått tenkt seg litt om, fått litt vett i hodet og gjort opp. Det kan bli ganske skummelt og hardt for Tenåringen om h*n ikke gjør det, og fortsetter i samme stilen som h*n gjør nå.
Du kan jo vise poden denne artikkelen:

https://www.vg.no/spesial/2024/bomba/
Sitat av Larokke Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Vurderte å nevne den jeg også.
Ett problem du kan forklare kiden også er at skylder du sånne folk penger er det fort renter og eller bøter oppå summen. Har du med skikkelig idioter og gjøre kan de 4k bli 50k på ett par uker.. få det ut av verden asap. Du som voksen kan betale de direkte uten at ungen må være med sålenge han avtaler det upfront. Da vil de nok også bekrefte at saken er avgjort. Har de først gjort det er saken løst. Greit at folk er skada omdagen men sånne ting holder de somregel løftene sine angående da spes til voksne.
Sist endret av Fashen; 7. desember 2024 kl. 16:08.
Vært der, gjort det.
Sitat av Fashen Vis innlegg
Ett problem du kan forklare kiden også er at skylder du sånne folk penger er det fort renter og eller bøter oppå summen. Har du med skikkelig idioter og gjøre kan de 4k bli 50k på ett par uker.. få det ut av verden asap. Du som voksen kan betale de direkte uten at ungen må være med sålenge han avtaler det upfront. Da vil de nok også bekrefte at saken er avgjort. Har de først gjort det er saken løst. Greit at folk er skada omdagen men sånne ting holder de somregel løftene sine angående da spes til voksne.
Vis hele sitatet...
Man bør være litt forsiktig her også - det kan fort skje at de unge later som at de ikke har fått betaling av den voksne, og fortsatt vil ha betaling av Tenåringen. I så fall burde den voksne lage en form for avtale hvor de gir Tenåringen beskjed mens den voksne ser på at saken er ute av verden.
Nå kjenner jeg ikke disse unge, men jeg tviler på at 50.000 er realistisk, for de unge vet nok at de aldri får en så stor sum, og vil nok heller ha tilbake pengene sine enn å sette et så høyt krav.

Når det er sagt, hvis dette skjer, så burde etter min mening Tenåringen måtte betale tilbake den voksne - enten i form av å jobbe, trekk i ukelønn, eller en annen avtale - kanskje rusbehandling. Det er jo så klart opp til partene å avtale, ikke oss her i mellom. Forutsett at det er dette som skjer.
Sist endret av SaerDnAX; 7. desember 2024 kl. 16:39.
Ja derfor jeg spesifiserte at det må avtales upfront. Så de bekrefter til voksen og barn at saken er løst.
50k var satt på spissen men jeg har sett såpass idiotiske ting skje flere ganger. Gjelda er småpenger også blir folk bøtelagt eller renta med absurde summer fordi de ikke ville betale eller lignende.
Kanskje få overgitt de beskjeden om han ble tatt, han "tystet" ikke på noen så dere bør la det gå osv.

Ellers vet jo man ikke hvem han har med å gjøre.. kan være alt fra tomme trusler til noen som gir han en på trynet til skikkelig bank.
Sist endret av Naturgrønn; 7. desember 2024 kl. 19:52.
er mest sannnsynlig retard folk, hadde bare latt han ordne opp sjøl. skjer mest sannsynlig ikke noen verdens ting.
Vært der, gjort det.
Sitat av clara3333333 Vis innlegg
er mest sannnsynlig retard folk, hadde bare latt han ordne opp sjøl. skjer mest sannsynlig ikke noen verdens ting.
Vis hele sitatet...
Trådstarter spørr om hjelp til råd fordi trådstarter faktisk bryr seg om tenåringen. Hvis dette er ditt optimale råd så ville jeg aldri hørt på deg dersom jeg hadde trengt hjelp til noe.

Trådstarter: gjerne oppdater oss hvordan det går
Få han til å skjønne at han må betale, evt så ber du han gi deg kontaktinformasjon til vedkommende han skylder penger og betaler selv.

Mvh.
Jeg mener da man bør betale enhver gjeld uavhengig om de folka kommer til å skade han eller ikke. Hvis dere har mulighet til å betale så ville jeg overtalt sønnen min til å gjøre det.
Sitat av Larokke Vis innlegg

Vis hele sitatet...
En gjeld på 4000 kroner kan ikke sammenlignes med kokain verdt flere millioner kroner.
Sitat av paramore Vis innlegg
En gjeld på 4000 kroner kan ikke sammenlignes med kokain verdt flere millioner kroner.
Vis hele sitatet...
Det er selve mentaliteten jeg sikter til. Attpåtil har det blitt utført mer alvorlige ting for mindre enn lån av 4000 kroner.
Borderline with ADD
22 2
hvis han har tatt på seg skylden etter å ha oppbevart stoffet for disse retardene som ble beslagelagt av politiet synes jeg det er nok betaling for 4k
En ting som hadde opplyst diskusjonen her er mengdene

Finn ut hva de 4000 er gjeld for
Betal de 4000, skjer det igjen finn ut hvem det er.

Sitat av baredårligevane Vis innlegg
hvis han har tatt på seg skylden etter å ha oppbevart stoffet for disse retardene som ble beslagelagt av politiet synes jeg det er nok betaling for 4k
Vis hele sitatet...
Gyldig poeng, noe proffe ville ha forstått, og trolig ville la gå for beløpet det gjelder. Problemet er at renter i det miljøet kan bli langt mer enn 4k
Sist endret av ketoDaddy; 4 uker siden kl. 00:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
99% av personene som er her på freak er rett og slett idioter, eller kriminelle som så klart ikke ønsker at polisen skal bli inblandet.

Du kan, og burde 200% ta kontakt med politiet. Når han du blir truet, og er redd for å bli utsatt for vold må du kontakte politiet. Det er derfor vi har politi, for å beskytte almenheten mot kriminalitet.
Politiet kan sette i gang nødvendige tiltak etter en konkret vurdering av situasjonen. Politiet kan også gi deg ordentlig råd og veiledning, noe noen slitene narkiser på freak.no ikke kan.
Det kan godt hende at politiet mangler bittelitt med bevis for å fengsle det som virker som ungdomsgjenger.

Det kan godt hende at sønnen din må gi urintester om han inrømmer narko bruk til politiet, men om han ikke ruser seg lenger burde ikke det bli ett problem.

In the end, det er 4k det er snakk om. Letteste er bare å betale
Vært der, gjort det.
Sitat av H4X Vis innlegg
99% av personene som er her på freak er rett og slett idioter, eller kriminelle som så klart ikke ønsker at polisen skal bli inblandet.

Du kan, og burde 200% ta kontakt med politiet. Når han du blir truet, og er redd for å bli utsatt for vold må du kontakte politiet. Det er derfor vi har politi, for å beskytte almenheten mot kriminalitet.
Politiet kan sette i gang nødvendige tiltak etter en konkret vurdering av situasjonen. Politiet kan også gi deg ordentlig råd og veiledning, noe noen slitene narkiser på freak.no ikke kan.
Det kan godt hende at politiet mangler bittelitt med bevis for å fengsle det som virker som ungdomsgjenger.

Det kan godt hende at sønnen din må gi urintester om han inrømmer narko bruk til politiet, men om han ikke ruser seg lenger burde ikke det bli ett problem.

Vis hele sitatet...
Litt off-topic: her var det visst en som hadde stort behov for å gå til person-angrep ved å snike inn ordene "idioter", "slitne narkiser" og "kriminelle". Du vet at det langt fra dekker samtlige brukere her inne? Hvordan har du det med deg selv?
Sitat av H4X Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Beklager å måtte si dette, men her er du fryktelig naiv. Hvordan tiltak mener du liksom politiet skal bidra med?
Sist endret av DrPerception; 4 uker siden kl. 10:18.
Sitat av H4X Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Vet ihvertfall hvordan SLITEN staves
Jeg støtter det svaret som kom fra SaernDnAX øverst. 100% riktig!
Jeg har på alle mine år i miljøet kun truffet en person det ikke gikk å snakke fornuft med. Rettferdighetssansen er ikke stort dårligere blandt de jeg har truffet enn «vanlige» folk. Egentlig er vel kriminelle vanlige folk med litt grums i lomma ofte. Er du med på leken får du tåle steken. Ikke moro å ha slikt hengende over seg. Å henger der, det gjør det………..
Har ikke mye nyttig å komme med, annen enn at jeg var ganske lik som ung. I senere alder har jeg fått juling et titalls ganger (fortjent hver eneste gang), og endelig skjønt det. Noen av oss lærer bare på den harde måten visstnok..
Weed & BZO
3 0
https://www.forsvaret.no/om-forsvaret/tjenestesteder

Betaler 4000 kr til guttene! (Forresten 4000 er ikke noe du får av å krite småsaker! Dette ser ut som gutta har gitt han en halv hekto med hasj tenker jeg til blodpris) og de viste lenge før de ga den til han at han ikke klarte det. Det er der tøffingene kommer å git bøter og tjener enda mer på deg. Vis du anmelder så sier jeg RIP til sønnen din de mest sannsynlig en liten gjeng eller noe og vis du tror en i fengsel gjør noe forskjell for hans trygghet tar du kraftig feil! Tvert imot de kommer til å betale drittungene i gjengen til å henge rundt der å ser når du kommer hjem!

Narko miljøet fra 80 tallet til nå i norge kan ikke sammenlignes. INGEN loialitet som før. Dine egene venner tar penga dine på bordet å løpet mens duer på dass i ditt eget hjem! Jeg er 100% seriøs når jeg linka den linken til forsvaret. Skulle ønske jeg dro dit å slapp dette livet! Vis han disse postene kanskje han ikke trur han er så gangster alikevell!

Lykke til virkelig! Barn i denne prosessen er så vanskelig for de tror de vet alt best selv ��x♂️
Vært der, gjort det.
Sitat av Mads220 Vis innlegg
https://www.forsvaret.no/om-forsvaret/tjenestesteder

Betaler 4000 kr til guttene! (Forresten 4000 er ikke noe du får av å krite småsaker! Dette ser ut som gutta har gitt han en halv hekto med hasj tenker jeg til blodpris) og de viste lenge før de ga den til han at han ikke klarte det. Det er der tøffingene kommer å git bøter og tjener enda mer på deg. Vis du anmelder så sier jeg RIP til sønnen din de mest sannsynlig en liten gjeng eller noe og vis du tror en i fengsel gjør noe forskjell for hans trygghet tar du kraftig feil! Tvert imot de kommer til å betale drittungene i gjengen til å henge rundt der å ser når du kommer hjem!

Narko miljøet fra 80 tallet til nå i norge kan ikke sammenlignes. INGEN loialitet som før. Dine egene venner tar penga dine på bordet å løpet mens duer på dass i ditt eget hjem! Jeg er 100% seriøs når jeg linka den linken til forsvaret. Skulle ønske jeg dro dit å slapp dette livet! Vis han disse postene kanskje han ikke trur han er så gangster alikevell!

Lykke til virkelig! Barn i denne prosessen er så vanskelig for de tror de vet alt best selv ��x♂️
Vis hele sitatet...
.. Du legger fram dette som det er de villeste tilstander i USA her i Norge. Du sitter og skriver for å skremme opp en uskyldig barnemor her, noe som er ganske lavmål. Jeg har anbefalt å betale lenger oppe i tråden, men å holde på sånn som du gjør nå blir for dumt. Jeg ville anbefalt deg å lære deg forskjellen mellom her, Sverige og USA. Det er snakk om Norske skole-elever, etter all sannsynlighet.
Betal gjelden, ta ansvar, ferdig arbeid!
Ja, enig! Betal gjelden, hvorfor skal andre betale for vedkommende? Det kan fort bli en dyr lærepenge…

Hvordan gikk det trådstarter? Har du fått noe vett i hodet på vedkommende, eller fått betalingsinformasjon så du kan gjøre det selv?

Mvh
Med tanke på at dette er snakk om en tenåring, og alderen på de som ønsker å kreve inn pengene antageligvis ikke er så veldig mye eldre er det egentlig bare å betale og gjøre opp. De er ikke noe mer interessert i bråk enn det han er, men på en annen side så har de lyst på pengene sine og kommer til å gjøre livet hans kjipt til pengene er på plass.
Chemical fan
6 1
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
.. Du legger fram dette som det er de villeste tilstander i USA her i Norge. Du sitter og skriver for å skremme opp en uskyldig barnemor her, noe som er ganske lavmål. Jeg har anbefalt å betale lenger oppe i tråden, men å holde på sånn som du gjør nå blir for dumt. Jeg ville anbefalt deg å lære deg forskjellen mellom her, Sverige og USA. Det er snakk om Norske skole-elever, etter all sannsynlighet.
Vis hele sitatet...
Hvor oppdatert er du på rus og krim miljøet I andre land (Eller I Norge tydeligvis) da, hvis du mener han beskriver tilstander lik USA og Sverige?
Det er vel meget god sjangs for at dette er skolebarn ja, og hva så?
Det er disse som statistisk sett går mest rundt med stikk og slagvåpen, kritisk tenkning og konsekvenser er allerede mangelvare i skolealder.

Situasjonen som beskrives med å få noen I gjeld ved lurerier i kvalitet, mengde, avtalt krit, eller bare utnytting av sårbare nybegynnere er ekstremt vanlig, og har bare eskalert siste 25 år.

Flere her kommenterer at dette er ung alder, ikke så mye penger, ingenting vil sannsynligvis skje osv, fryktelig farlig å trekke de konklusjonene etter så lite info.
Hør virkelig ikke på personen som kaller oss alle dumme og mener politi er en løsning.
Har ikke pøblene allerede bestemt seg for å være fysiske, vil de garantert bli det, og da med hevnen for å ha tystet lagt til straffen.

"Det kan godt hende at politiet mangler bittelitt med bevis" heter henleggelse, tror du ikke de anmeldte ser hvor dette evt kommer fra?
Til og med denne idioten kommer til slutt med konklusjonen at det er lettest å betale.

Som Mads sier var det en helt annen kodeks før, og blant mye av den eldre garde ennå.
Både på tvers av grupperinger og frilansere var det alltid regler og enigheter, og konsekvenser, men oftest sunn fornuft og forventet "normal" oppførsel innad I et valgt miljø.
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
Vis hele sitatet...
mye rart kan skje.. vet ikke om du husker den saken hvor en tilsynelatende normal ungdom endte med å knivstikke en annen ungdom og en uskyldig dame i samme slengen over en gram hasj.

husker selv vi kunne bli ganske voldelige når jeg var ungdom, over ganske lite også. var et par som fikk fingertuppene kuttet med sigarkutter f.eks - snakk om et noen få tusen
Vært der, gjort det.
Sitat av Postmann Pat Vis innlegg
Hvor oppdatert er du på rus og krim miljøet I andre land (Eller I Norge tydeligvis) da, hvis du mener han beskriver tilstander lik USA og Sverige?
Det er vel meget god sjangs for at dette er skolebarn ja, og hva så?
Vis hele sitatet...
Jeg er nok ganske oppdatert på rus og kriminalitet her i Norge, til en viss grad. Jeg trenger ikke fortelle deg hvor oppdatert - men jeg kan si at det er stor forskjell på tilstandene her i Norge og USA. Sverige er nabolandet vårt, men det er ikke dagligdags her til lands at det går av bomber i nabolagene. Nå er heller ikke dette tema, men å sammenligne kan man alltids gjøre. Det er mange her til lands som ville blitt redde for at foreldre skulle fått vite noe via lærere, det er en helt annen attitude her til lands(selv om den er skremmende til tider). Det kan fort bli litt grovere når man blir eldre, så i realiteten gjelder det å skille situasjonene hvor truslene er ekte - kontra "jeg vil være hard-kids".

Derfor sier jeg at det er unødvendig å skremme opp en barnemor. Men selvfølgelig skal man være forsiktig og ta mye på alvor, men her vet verken du eller jeg fakta om hvem, hva og hvorfor.

Sitat av dirtdog Vis innlegg
mye rart kan skje.. vet ikke om du husker den saken hvor en tilsynelatende normal ungdom endte med å knivstikke en annen ungdom og en uskyldig dame i samme slengen over en gram hasj.

husker selv vi kunne bli ganske voldelige når jeg var ungdom, over ganske lite også. var et par som fikk fingertuppene kuttet med sigarkutter f.eks - snakk om et noen få tusen
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes selvfølgelig enkelt tilfeller. Heldigvis er ikke dette hverdagskost - men det forekommer.
Sist endret av SaerDnAX; 3 uker siden kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er noe som skurrer her... hvorfor skulle han i det hele tatt fortelle at han blir truet, om han mener det ikke er noe å bry seg med, og nekter å fortelle mer?

Kan det være at det er noe han ønsker å med å oppnå med å fortelle det? Kan han ha diktet det opp?
Kan du i det hele tatt være sikker på at han er ute av det?

Jeg ville hvertfall aldri blandet politiet inn i det, med mindre det viser seg å være overveiende sannsynlig at risikoen er høy.
Du betaler, ungen din blir skyldig deg. Vist han ikke betaler tilbake så blir det konsekvenser som husarbeid og vasking av badet osv, gi han oppdragelse så han ikke trur at mamma fikser problemene han roter seg borti, bedre at du som mor er knallhard mot han for det der enn at de han er skyldig penger blir det når renten på det opprinnelige beløpet er blitt mangedoblet. Ditt annsvar som mor å gi han oppdragelse, å at han kaller slike folk for retard burde du som mor lære han livets tøffe sider så han ikke ender opp som retard selv.

Veldig viktig at du ikke er overbeskyttende her, å gi han konsekvenser for dette her så han ikke ender opp som en bortskjemt dust\retard selv. På fredager er det fredagsvask, vist det ikke blir gjort så blir det bare middag han ikke liker den uken(hemmelig straff)

Har han penger til annen middag selv, så skal han betale deg gjelda også.

Vist han ikke spis middagen å streiker med å ikke spiser noe, så må du passe på at han spiser noe, men d ska ikke være god mat frem til han skjerper seg.

Sett hengelås på kjøleskapet, og ha syltetøy utenfor.

Han må forstå at nå har dere ikke råd til skikkelig mat nå fordi du nåtte betale hannes gjeld, han må forstå at slik han hold på ødelegger familien, derfor må du som mor lære han det.

Vise han at hannes livs stil gjør familien fattig.

Han må se og erfare familiens konsekvenser selv så han får dårlig samvittighet for skaden han påfører familien som igjen holder han unna rus.

Eller du kan ta sjangsen på den harde måten for han,, at han seiler sin egen sjø å får juling å lærer det på den harde måten slik at han ikke tenker ordet retard om noen igjen.

Du burde gi han hus arrest / melde han på volleyball, eller annen sport. BLI STRENGERE å pass mere på gutten din på en måte som ikke er overbeskyttende, med hus arrest og tap av miljøet han vanket i så trenger han noe annet å erstatte det med, som sport eller andre ting.

Han trenger nytt "miljø" nye venner som ikke ruser seg. Derfor er sport en god ide, noe sosialt der ingen ruser seg. Hus arrest alene er ikke en løsning, men hus arrest med en plan er det. Hus arrest der han får dra på rusfrie ting med rusfrie venner som ikke dreger han ned i skiten igjen.

Men samtidig så må du også lære han moral, så han ikke spytter på folk å kaller de retard. Mobbing treng også konsekvenser.

Til slutt når han trur gjelda er ferdigbetalt med jobbing kan du si at de krevde renter, så det blir 2 uker til med husvask, slik at han skjønner det

Å 2 uker til med dårlig mat
Sist endret av fraggerc; 3 uker siden kl. 07:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.