Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1702
Hei, vet ikke om dette er riktig sted å legge ut tråden men jeg har et par bøter som tilsammen er på ca 20,000 kroner. Fikk beskjed om at jeg vil bli innkalt til soning fordi det ikke er blitt betalt, hvor lenge ca kan jeg forvente å sitte inne? tusen takk
Det skal litt til å bli innkalt til soning over boten. Dette er ikke noe du får bestemme selv vanligvis. Politiet vil forsøke å kreve inn gjelden via andre metoder først.

Men om det først går mot soning så betaler du ned 1000 kr per dag (tidligere 500kr per dag fram til 2022). Men det er også noen begrensninger på maksimal lengde avhengig av lovbrudd, så det kan bli relevant her.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
0 dager. Det er bare tomme trusler. De kommer til å be deg godta samfunnsstraff med trusler om at du må sone om du ikke godtar. Hvis du ikke godtar så skjer det ikke noe og de bare satser på at de kan trekke noen penger fra skatteoppgjør etc
Svaret er at det kommer helt an på betalingsevnen din. Det er en utregning mellom inntekt, utgifter og gjeld. Det er rett og slett forskjellig hva de regner fra sak til sak, og person til person. I 20 bøte saker jeg har liggende papirer på her er det forskjellig i alle sakene. Ofte står det. 20000 kroner i bot subsidiert …….. dager i fengsel. Men at du må gjøre opp, slik eller slik, det kan du være sikker på.
Vet hvertfall når du soner, så er det 500,- per dag. Vet ikke helt om det er relevant her men greit for andre å vite
Sitat av zanotti Vis innlegg
Vet hvertfall når du soner, så er det 500,- per dag. Vet ikke helt om det er relevant her men greit for andre å vite
Vis hele sitatet...
Hadde du brukt to sekunder på å skumlese de andre postene her, så hadde du vist dette forandret seg i 2022 til 1000 kr/dagen.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Hadde du brukt to sekunder på å skumlese de andre postene her, så hadde du vist dette forandret seg i 2022 til 1000 kr/dagen.
Vis hele sitatet...
Ok hissigproppen.
Trådstarter
14 2
Så forvente null soning da...?��
Sitat av clara3333333 Vis innlegg
Så forvente null soning da...?��
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig, men ikke nødvendigvis. Som regel blir det omgjort til subsidiær fengselstraff og du betaler på den måten at du må sone èn dag per 1000kr du skylder. Du sier at det er flere bøter? Hva gjelder disse beløpene?

Om kravet er en erstatning til en annen part, gjelder ikke dette prinsippet, så da må beløpet fortsatt betales. Hvis du har fått et forelegg av politiet å skylder oss/staten de 20 000 og ikke betaler, så blir betalingen at du soner. Men vi vil jo helst unngå å ha folk i fengsel, så det kan hende du får en samfunnsstraff på et par måneder. Vanskelig å si, men det beste og lureste er om du faktisk betaler, dette er jo ikke et høyt beløp.

Sitat av Jorg Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, så TS har hatt litt flaks sånn sett, om han/hun velger å sone.
Sist endret av Candiru; 4 uker siden kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weed & BZO
3 0
Ere det ikke sånn 1000 lapp per dag i jailern også er det noen andre regler med glattcelle at du får 25% ekstra både sonet tid?

MEN vis du ringer eller enda bedre drar ned å snakker me dem kan du være heldig! 1000 kr dagen men du får også fengselstraff på tullebladet! Å vis du har rent tulleblad ville jeg betalt de 20k istedenfor sitte 20 dager faktisk!

Snakker om å ikke komme inn i deler av verden osv når man har sittet i fengsel på dom ikke varetekt! Så tenk litt på det! også!
Sist endret av Mads220; 4 uker siden kl. 21:26.
Jeg ble bøtelagt for slåssing på byen for typ 10 år siden, og den gang var det 1000,- dagen hvertfall.
- Men som andre nevner, så er soning av bøter en siste utvei. De kommer til å prøve alt annet for å drive inn pengene før du kommer så langt.
Boten vil bli sendt til inkasso. Hvis du fortsatt ikke betaler vil saken bli sendt til konfliktrådet, men først etter gjelden er fordoblet eller mer. Så vil du få et tvunget månedlig trekk i inntektene dine.
Jeg sonet for noen bøter en god del år tilbake på åpen soning. 500 kr dagen, men satt med noen som "betalte ned" 1500kr/dag.

Jeg er usikker på hvilken kriterier som endrer det, men mulig størrelsen på boten.

(?)

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Boten vil bli sendt til inkasso. Hvis du fortsatt ikke betaler vil saken bli sendt til konfliktrådet, men først etter gjelden er fordoblet eller mer. Så vil du få et tvunget månedlig trekk i inntektene dine.
Vis hele sitatet...
Det er om det er sivilt krav.
Konfliktrådet gjelder ikke saker allerede satt. I dette tilfellet en bot. Man betaler heller ikke høye salær osv. som inkasso. Er vel ett gebyr og renter, men milevis unna fordobling av boten.

Bøter går til Statens innkrevingssentral som via namsmannen holder evt utleggsforretning for trekk i inntekt.

Vil og bare legge til at i utleggsforretning kan det tas pant i div. eiendeler medfølgende en betalingsanmerkning(som ved sivile krav).
Sist endret av Naturgrønn; 4 uker siden kl. 16:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.