Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 835
Det dreier som om kunstig intelligens, modeller og programmering.

Er det sånn at man bruker KI til å lage modeller som man igjen bruker når man programmerer?

Jeg har lyst til å utforske MediaPipe og Tensorflow, men har veldig lite kunnskap om programmering generelt. Det er mange gode ressurser der ute, og jeg kan også kaste litt ball med f.eks. GPT.

Jeg forstår at jeg må ha gitte bibliotek for å få tilgang til diverse funksjoner. Disse må igjen interpretes(?) riktig for at koden skal kjøre, men jeg er usikker på KI, modeller og sammenhengen her med f.eks. å bruke MediaPipe/Tensorflow.

Noen her som leker/jobber med disse tingene? Kom gjerne med eksempler på hva du gjør.

Beklager forstyrrelsen. Det var mer oversiktlig enn jeg først antok
Sist endret av Asket; 29. november 2024 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
KI er et vidt begrep som kan brukes om stort sett alt av programmer som løser oppgaver menneskelig intelligens vanligvis kreves for å løse.

Men etter Chat GPT har gjort sitt inntog er det mange som mener språkmodeller når de snakker om AI/KI.

En modell kan du tenke på som et trenet system egnet til å ta inn data og gjøre prediksjoner.

Tensorflow er kraftige saker som kan benyttes til å trene opp modeller fra datasett.

Vil nok anbefale deg å lære deg grunnleggende python eller javascript før du hopper på det. Helst python hvis du brenner for KI.

Har lekt litt med tensorflow for å gjenkjenne fleinsopp fra bilder for lenge siden uten å oppnå resultater jeg ville stolt på.
Det som har blitt omtalt i tabloid som AI( Artificial Intelligence ) er LLM( Large Language Models ) altså store språkmodeller, så langt har disse språkmodellene hatt en tendens til å bite seg selv i halen.

KI / AI = Artificial Intelligence ser jeg på som et science fiction begerep som hører hjemme i tabloid, film, og sceience fiction literatur
ML = Machine Learning er det som jobbes med av utviklere her inngår bl a: Gemini, ChatGPT, CoreML, Hugging Face, ollama, Tensor Flow
En modell er har fordommer i en viss retning, det finnes forskjellige modeller ikke bare for språk.

Språkene som gjelder er bl a Python( dette språket har enorme vitenskapelige bibliotek ) og Swift( benyttes av Apple, TensorFlow, og Tesla ) som benyttes i Tensor Flow. I tillegg kan R nyttegjøres for å ta imot og behandle talldata i f m statistikk.
Sist endret av ketoDaddy; 1. desember 2024 kl. 01:17.
Det finnes en drøss med ulike modeller du kan leke med eller trene selv. En enkel øvelse er å bruke et nevralt nettverk og med en viss mengde inputs, noder og outputs og så trene dette på en del av et datasett og evaluere det mot resten. Her er det kun fantasien din som setter grenser, men det kan brukes til å gjenkjenne hva som er på ulike bilder, alder/kjønn på mennesker, matematisk regresjonsanalyse, gjenkjenne bokstaver (OCR) eller til og med styre fysiske roboter eller karakterer i spill. Det finnes ulike typer mekanismer man kan bruke for å videreutvikle gode nettverk, f.eks. ved å pare disse med hverandre og mutere og metoder for å vurdere hvor bra en modell er kontra en annen. Nøyaktig hvordan dette tunes kan ha mye å si for hvor lenge det tar å trene modellen, og hvor god den blir til slutt.

Ferdigtrente modeller kan lastes ned og kjøres direkte, eller til og med trenes videre. Å trene de kan være alt i fra noe man gjør på et par sekunder på en CPU til noe som tar flere uker på en server-farm med svært dyre GPUer. De er også til tider svært sårbare, og man kan ofte endre en 4-5 pixler på et bilde og så går modellen fra å være 95% sikker på at det er en hest til å være 100% sikker på at det er en katt. Det er veldig vanskelig å forutse eller vite nøyaktig hva den ferdigtrente algoritmen ender opp med å se etter, siden de fort kan henge seg opp i f.eks. bildekvalitet og bruke det til å avgjøre ting. Hvis bilder av hunder generelt er mer kornete, så vil den kunne forbinde "lav kvalitet på input" med "hund".

Språkmodellene, som ketoDaddy korrekt påpeker at er blitt synonymt med AI/KI i media det siste året, finnes det også åpne versjoner av du kan leke med. Meta sin LLama er et et fint utgangspunkt, og kommer i ulike varianter avhengig av hvor mye datakraft du har å avse. Vi kjører offline-versjoner av disse på jobb, og bruker de forholdsvis mye til småarbeid hver dag.
I PrivateGPT kan du kjøre søk i egne filer lokalt: https://github.com/zylon-ai/private-gpt

Legger man inn manus til En jordomseiling under havet og fisken nemo i samme mappe, kan det blir litt kludder med Nemo etterhvert dersom man stiller de rette spørsmålene.
Sist endret av ketoDaddy; 1. desember 2024 kl. 03:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.