Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6032
La meg starte med å si at jeg har aldri vært borti verken Raspberry Pi eller kretskort før, har lyst å lære, men aner ikke hvor eller hva jeg skal begynne med. Hva er det jeg vil oppnå? Vel svaret er, bedre øl. Så kanskje ikke den komme?

Kort forklart så har jeg et såkalt gjæringsskap, det er et temperaturstyrt kjøleskap hvor vørter blir til øl. Det er kun to ting i gjæringsskapet, et 45w varmerør og en pc vifte. Dette skapet er styrt av en plug & play temperaturkontroller, en inkbird 308.


To stikkontakter, kjøleskapet går i den ene og varmerøret i den andre. Temperatursensoren går i eller på gjæringskaret.


Gjæringsskapet med varmerør og vifte. Temperatursensor isolert mot gjæringskar.

Dette har vært en okey løsning for å komme igang og brygge, om jeg får si det selv, godt øl. Nå vil jeg brygge fantastisk øl. Det er gjæra som lager øl, vi som brygger lager vørter. Så det neste steget for meg blir å gjøre gjæra så glad og komfortabel som mulig noe jeg vil løse med bedre kontroll og større oversikt. Jeg vil sette opp styring, hvor jeg kan følge med på gjæringsforløpet, sette temperatur i steg og ikke minst logge det hele. Der kommer inkbird'en til kort.

Løsningen er en Raspberry Pi og et kretskort, men som nevnt helt først i tråden har jeg ingen kunnskaper med noen av delene. Jeg har kjøpt en Raspberry Pi 3 B+ og bestilt et ferdig kretskort for å bruke med program laget for brygging.


Raspberry Pi 3 B+

Den fikk jeg satt opp og fungerer som den skal. Jeg vet derimot ikke hva de forskjellige pin'ene gjør, eller hvordan jeg kobler kretskortet til den.


CraftBeerPi Interface Board V3.0

Kortet er bestilt, men det følger ingen forklaring eller bruksanvisning med annet enn at GPIO-nummerene er skrevet på selve kortet. Noe som ikke er til hjelp før kunnskapen er på plass, jeg aner ikke hva de forskjellige nummerene er, nei ikke engang hvor jeg skal finne informasjonen til å lese meg opp.







Hva nå
Regner med du har vært på hjemmesiden til craftbeerpi http://web.craftbeerpi.com/hardware/ der står alt forklart
Spytter
Kloakk's Avatar
Trådstarter
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Regner med du har vært på hjemmesiden til craftbeerpi http://web.craftbeerpi.com/hardware/ der står alt forklart
Vis hele sitatet...
Ja det forklarte en god del, mange takk. Det jeg ikke forstår er hvordan det kan kobles opp til 10 temperatur sensorer og hvordan man kobler kortet til RPi'en.
Spytter
Kloakk's Avatar
Trådstarter
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for forslag, men den guiden er hvis man skal koble det opp med kun raspberry'en og direkte med kjøleskapet. Jeg vil ikke inn i kjøleskapets ledninger å rote og jeg har allerede bestilt craftbeerpi kortet, sånn at jeg kan styre mer en et kjøleskap og ha flere sensorer.

Jeg fant ut hvordan jeg kobler kortene sammen, så da er det egentlig bare en ting jeg ikke helt forstår og det er hvordan jeg kan koble opp til 10 temperatur sensorer, med mindre de mener PT100 sensorene.
Sist endret av Kloakk; 29. september 2019 kl. 11:29.
Spytter
Kloakk's Avatar
Trådstarter
Sånn i tilfelle noen andre skulle ha det samme spørsmålet som meg ang. Raspberry Pi og CraftBeerPi Interface Board v3.0 så legger jeg denne her.