Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837535
Har noen spørsmål angående lagring av sopp.
Mine 400 ligger fordelt i 3 pizzasaus glass ala. syltetøyglass, med tørt papir nederst. All sopp er helt tørr.
Jeg har planer om å male soppen, og fordele de i ferdige doser i gelatin kapsler.

Kan man porsjonere alt, og fortsette med å lagre det på samme måte, eller bør soppene ligge lagret som de er og så porsjonere når man skal innta de? Går det eventuelt an å fryse ned ferdig-doserte kapsler?

Er min første sesong som soppsanker, og skal om ikke så lenge spise mine første flein noensinne. Er derfor meget fersk innenfor feltet. :-)
Sist endret av lizardskin; 14. oktober 2019 kl. 22:34.
Sitat av lizardskin Vis innlegg
Har noen spørsmål angående lagring av sopp.
Mine 400 ligger fordelt i 3 pizzasaus glass ala. syltetøyglass, med tørt papir nederst. All sopp er helt tørr.
Jeg har planer om å male soppen, og fordele de i ferdige doser i gelatin kapsler.

Kan man porsjonere alt, og fortsette med å lagre det på samme måte, eller bør soppene ligge lagret som de er og så porsjonere når man skal innta de? Går det eventuelt an å fryse ned ferdig-doserte kapsler?

Er min første sesong som soppsanker, og skal om ikke så lenge spise mine første flein noensinne. Er derfor meget fersk innenfor feltet. :-)
Vis hele sitatet...
Hva med å male opp alt, for da får du utjevnet potensen i soppen, slik at alle doser i den "batchen" kan antas som like potent.

Legg det på glass i frys, med tørkeposer oppi.
Flere små > En stor

Også kan du refille ønsket antall kapsler fra denne. Antar dette er for mikrodosering?
Om ikke så tar du bare dosene du trenger der og da rett fra glasset.
Sist endret av Toreokjeks; 14. oktober 2019 kl. 22:41.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Stiller et litt personlig spørsmål til alle som har tatt større doser flein og er villig til å dele sine opplevelser.

Hvilken opplevelse anser du som den "viktigste" opplevelsen du har hatt på flein og hva lærte du av den opplevelsen?
Vis hele sitatet...
For min del var det viktigste jeg lærte hvordan jeg omgåes og behandler andre mennesker rundt meg. Jeg så hvilken usympatisk drittsekk jeg var. Alltid ute etter bråk og hadde ingen forståelse for hvordan andre oppfattet meg.

Nermest over natten gikk jeg over til å være mer harmonisk, ikke bry meg om eventuelle kommentarer på byn som tidligere hadde utløst nermest raserianfall til og heller fokusere på å ha det hyggelig og ikke være til bry for andre.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Hva med å male opp alt, for da får du utjevnet potensen i soppen, slik at alle doser i den "batchen" kan antas som like potent.

Legg det på glass i frys, med tørkeposer oppi.
Flere små > En stor

Også kan du refille ønsket antall kapsler fra denne. Antar dette er for mikrodosering?
Om ikke så tar du bare dosene du trenger der og da rett fra glasset.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde dette, malte opp, og doserte i gelantinkaplser. Oppbevarte de i en snusboks, kaldt og tørt.

Vet ikke om det var tilfeldig. Men alle de kaplsene der mistet helt effekten da jeg prøvde de noen måneder senere. Jeg vet at soppen var potent før jeg kapslet den da 2g slo meg inn i et annet univers. Så jeg kommer aldri til å lagre de på gelkapsler igjen.
Sitat av Syltelabb Vis innlegg
For min del var det viktigste jeg lærte hvordan jeg omgåes og behandler andre mennesker rundt meg. Jeg så hvilken usympatisk drittsekk jeg var. Alltid ute etter bråk og hadde ingen forståelse for hvordan andre oppfattet meg.

Nermest over natten gikk jeg over til å være mer harmonisk, ikke bry meg om eventuelle kommentarer på byn som tidligere hadde utløst nermest raserianfall til og heller fokusere på å ha det hyggelig og ikke være til bry for andre.
Vis hele sitatet...
Kult at du ville dele. Dette er en gjengående "lekse" som mange rapporterer.

Føler du at du har fått mer ut av soppen etter den gangen eller at det var den leksa soppen hadde til deg?
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Kult at du ville dele. Dette er en gjengående "lekse" som mange rapporterer.

Føler du at du har fått mer ut av soppen etter den gangen eller at det var den leksa soppen hadde til deg?
Vis hele sitatet...
Dette var for 14 år siden vel og merke. Spiste veldig mye den høsten. Det var nok det soppen hadde og vise meg.
Har ikke trippet siden da.

Nå går det kun i microdosing. Vanskelig å kombinere heftig tripping med familieliv og kone som har nulltoleranse for slikt.
Men når muligheten byr seg blir det en heftig tripp
Toreokjeks og Mekaniker:

Takk for svar! Setter pris på hjelpen. Tror jeg går for å gjøre det som Toreokjeks foreslår, maler alt og fryser det ned i et glass med tørkeposer. Er det da slike med silicagel du tenker på?

Blir vel egentlig enklere å bare veie opp ved bruk og blande det i en yoghurt/juice e.l.

Har forøvrig ingen planer om mikrodosering foreløpig, nei. Men jeg vil nok starte forsiktig første gang, med kanskje 0,5-0,7. Har lav toleranse for alt av rusmidler.
Mekaniker:

Det skal jeg ta notis av! Har ikke hørt om det, men fra de erfaringene jeg har blitt belyst så har oppbevaring i kapsler bare vært 30 dager max. Og det var kapsler av plantemateriale, ikke gelatin. Vet ikke om det er noe betydelig forskjell annet et at det støtter et vegansk inntak.

lizardskin:

Stemmer, slike små silicagel poser er perfekt å røre inn i mixen.

Tror det er en grei måte mtp bruken din da Selv bruker jeg Skyr Sitron, syrlige smaken demper litt soppsmak
Noen som har en patent på en lett beholder som jeg kan veie flere gram flein samtidig? Vi har lagd en av papir, men den kan vi ha veldig lite. De beholderne soppen vanligvis ligger i er for tunge for velta
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lizardskin Vis innlegg
Setter pris på hjelpen. Tror jeg går for å gjøre det som Toreokjeks foreslår, maler alt og fryser det ned i et glass med tørkeposer.
Vis hele sitatet...
Ikke mal dem opp først, da brytes virkestoffene i teorien raskere ned fordi de får mer tilgang til oksygen, gjør det heller rett før inntak.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke mal dem opp først, da brytes virkestoffene i teorien raskere ned fordi de får mer tilgang til oksygen, gjør det heller rett før inntak.
Vis hele sitatet...
stemmer nok det, men i praksis har det absolutt ingenting å si om man oppbevarer de mørkt, tørt og kaldt.
jeg maler alltid opp mine av mange årsaker, og selv etter fler år virker det ikke som det har mista noe som helst potens (glass i fryser).
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
stemmer nok det, men i praksis har det absolutt ingenting å si om man oppbevarer de mørkt, tørt og kaldt.
jeg maler alltid opp mine av mange årsaker, og selv etter fler år virker det ikke som det har mista noe som helst potens (glass i fryser).
Vis hele sitatet...
Hvilke årsaker? Skjønner ikke vitsen utover det praktiske eller om man sitter på uhorvelige mengder. Tar ikke akkurat lange tiden å male opp en normal mengde brukerdoser rett før inntak akkurat.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvilke årsaker? Skjønner ikke vitsen utover det praktiske eller om man sitter på uhorvelige mengder. Tar ikke akkurat lange tiden å male opp en normal mengde brukerdoser rett før inntak akkurat.
Vis hele sitatet...
1. potensen på flein varierer, så ved å male den opp blir det uniformt så dosering vil være spot on etter man har sjekka potensen på den batchen.

2. økt overflate for raskere opptak og lettere å drikke som te, samt selvfølgelig at virkestoffene blir trekt lettere ut i vann i te f eks.

3. putte i kapsler for alt fra mikrodoseringer til enkel boosting om man vil høyere men tripper for hardt til å loke med å lage te osv.

4. tar mye mindre plass.

5. umulig for noen (snut f eks) å se det er flein uten å sende det til lab.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
i praksis har det absolutt ingenting å si om man oppbevarer de mørkt, tørt og kaldt.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet brytes psilocybin raskere ned i dagslys
pga. UV-stråling, så soppen skal i hvertfall holdes unna
direkte sollys.

At man oppbevarer dem tørt er opplagt, fukt vil danne
grunnlag for bakterier slik at soppen råtner eller mygler.

Har selv hatt tørket sopp stående i et vanlig skap, og
det var lite eller ingen merkbar forskjell etter 3-4 år.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
1. potensen på flein varierer, så ved å male den opp blir det uniformt så dosering vil være spot on etter man har sjekka potensen på den batchen.

2. økt overflate for raskere opptak og lettere å drikke som te, samt selvfølgelig at virkestoffene blir trekt lettere ut i vann i te f eks.

3. putte i kapsler for alt fra mikrodoseringer til enkel boosting om man vil høyere men tripper for hardt til å loke med å lage te osv.

4. tar mye mindre plass.

5. umulig for noen (snut f eks) å se det er flein uten å sende det til lab.
Vis hele sitatet...
De tre første punktene der er jo like gyldige om man oppbevarer soppen hel, og deretter preparerer den for inntak? De to siste ser jeg på som langt mindre viktigere enn en eventuell reduksjon i potens, men det er vel individuelt; kanskje det bare er meg som ikke finner og langer kilovis med sopp
Ble litt redd for at jeg hadde "drept" all fleinen jeg har plukket ved å male den opp til pulver etter å ha lest de siste innleggene her, men etter å ha testet en minidose på 0,27 g i dag fant jeg ut at det fortsatt er liv i pulveret mitt

0,27 g var forresten merkbart "tilstede" rusmessig, sammenlignet med mindre doser (har eksperimintert med mikrodoser de siste ukene). Men det var veldig forsiktig og digg og anbefales for å forbedre en regnfull søndag et par hakk.
Ble litt redd for at jeg hadde "drept" all fleinen jeg har plukket ved å male den opp til pulver etter å ha lest de siste innleggene her, men etter å ha testet en minidose på 0,27 g i dag fant jeg ut at det fortsatt er liv i pulveret mitt

0,27 g var forresten merkbart "tilstede" rusmessig, sammenlignet med mindre doser (har eksperimintert med mikrodoser de siste ukene). Men det var veldig forsiktig og digg og anbefales for å forbedre en regnfull søndag et par hakk.
Kan flein vokse opp samme sted samme sesong etter heftig reignfall imellom innhøstningen?
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Zenzen Vis innlegg
Ble litt redd for at jeg hadde "drept" all fleinen jeg har plukket ved å male den opp til pulver etter å ha lest de siste innleggene her, men etter å ha testet en minidose på 0,27 g i dag fant jeg ut at det fortsatt er liv i pulveret mitt
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om noen stor forskjell, men uansett verdt å tenke på.

Sitat av Jmplv Vis innlegg
Kan flein vokse opp samme sted samme sesong etter heftig reignfall imellom innhøstningen?
Vis hele sitatet...
Ja, det trenger heller ikke å ha regna i mellom.
Kjøpte engang pulverisert cubensis sopp. Lagra i dobbel ziplock og norgesglass. Helte jevnlig over i en tuppevare boks for å slippe den omstendelige prosessen med å åpne fra orgonalbatch. Etter en måned eller to under slik oppbevaring var det merkbart mindre potens, men har beholdt potensen i Norgesglasset. Hele tørkede sopp hadde nok vært langt mer motstandsdyktig mot tap av potens i vanlig tuppevareboks. Konklusjonen er at det iallfall viktig å lagre helt tørt og uten sjangse for det minste fukt om man skal lagre pulverisert sopp uten å miste potens
Etter å ha lest flere forskjellige erfaringer her mtp. lagring av malt eller hele sopper, lar jeg mine stå der de står.
De har da vel det fint den kalde skuffa mi i glassene sine.

Jeg finkuttet 0.2 med kniv i går for å prøve litt forsiktig, og kosa meg som bare det, med en jay i tillegg.
Blir litt større dose neste gang, men ikke for stor, har god tid..

God søndag til alle i tråden :-)
Etter å ha lest flere forskjellige erfaringer her mtp. lagring av malt eller hele sopper, lar jeg mine stå der de står.
De har da vel det fint den kalde skuffa mi i glassene sine.

Jeg finkuttet 0.2 med kniv i går for å prøve litt forsiktig, og kosa meg som bare det, med en jay i tillegg.
Blir litt større dose neste gang, men ikke for stor, har god tid..

God søndag til alle i tråden :-)
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lizardskin Vis innlegg
Etter å ha lest flere forskjellige erfaringer her mtp. lagring av malt eller hele sopper, lar jeg mine stå der de står.
De har da vel det fint den kalde skuffa mi i glassene sine.
Vis hele sitatet...
Jepp, men de kunne hatt det finere. Nå vet du det hvertfall til neste gang. Ville i det minste lagt de i fryseren om du ikke er glad i å sløse bort verdifulle virkestoffer.
Jeg ser et poeng i det lystig torsk sier her, om å male det opp etter behov batch for batch.

Det er ikke så dumt kanskje, ihvertfall om man kultiverer selv å da lagre de forskjellige batchene som hel tørket sopp fram til behovet for en ny liten krukke med pulver melder seg. Da har man i det minste en jevn potens over hvert nye glass pulver.
God morgen freaks!

Jeg forsøkte å poste dette i går, men da tror jeg det var noen problemer med serveren.

Et par uker siden "dyppet jeg tåa" inn i min første fleinopplevelse. Jeg knasket 1g med tørket flein og hadde både noen visuelle effekter (parketten fløyt og gardinene hadde et bevegelig mønster) og jeg hadde en følelse av at jeg forstod ting lettere. Det var enklere å koble ting på et vis.

Jeg hadde en kompis på besøk som var nykter og følte selvfølgelig et ansvar for å engasjere meg og være sosial, noe som var helt greit. I ettertid har jeg vært nysgjerrig på hvordan det ville vært alene.

Mitt spørsmål til dere med erfaring er hva vil de neste stegene være i forhold til mengde? Endemålet er å ta såpass mye at jeg får en ordentlig spirituell opplevelse.

Og så lurer jeg på om dere har noen meninger om hvor trygg man må være på flein for å prøve å gjøre dette uten en tripsitter.

På forhånd takk for svar!
God morgen freaks!

Jeg forsøkte å poste dette i går, men da tror jeg det var noen problemer med serveren.

Et par uker siden "dyppet jeg tåa" inn i min første fleinopplevelse. Jeg knasket 1g med tørket flein og hadde både noen visuelle effekter (parketten fløyt og gardinene hadde et bevegelig mønster) og jeg hadde en følelse av at jeg forstod ting lettere. Det var enklere å koble ting på et vis.

Jeg hadde en kompis på besøk som var nykter og følte selvfølgelig et ansvar for å engasjere meg og være sosial, noe som var helt greit. I ettertid har jeg vært nysgjerrig på hvordan det ville vært alene.

Mitt spørsmål til dere med erfaring er hva vil de neste stegene være i forhold til mengde? Endemålet er å ta såpass mye at jeg får en ordentlig spirituell opplevelse.

Og så lurer jeg på om dere har noen meninger om hvor trygg man må være på flein for å prøve å gjøre dette uten en tripsitter.

På forhånd takk for svar!
God morgen freaks!

Jeg forsøkte å poste dette i går, men da tror jeg det var noen problemer med serveren.

Et par uker siden "dyppet jeg tåa" inn i min første fleinopplevelse. Jeg knasket 1g med tørket flein og hadde både noen visuelle effekter (parketten fløyt og gardinene hadde et bevegelig mønster) og jeg hadde en følelse av at jeg forstod ting lettere. Det var enklere å koble ting på et vis.

Jeg hadde en kompis på besøk som var nykter og følte selvfølgelig et ansvar for å engasjere meg og være sosial, noe som var helt greit. I ettertid har jeg vært nysgjerrig på hvordan det ville vært alene.

Mitt spørsmål til dere med erfaring er hva vil de neste stegene være i forhold til mengde? Endemålet er å ta såpass mye at jeg får en ordentlig spirituell opplevelse.

Og så lurer jeg på om dere har noen meninger om hvor trygg man må være på flein for å prøve å gjøre dette uten en tripsitter.

På forhånd takk for svar!
uten tripsitter vil jeg si maks ca 50% mer hver gang (husk goood tid mellom så du ikke bygger toleranse)
med tripsitter du kan stole på så kan du med flein øke med 1g per gang i starten for å være på den trygge siden.
uten tripsitter vil jeg si maks ca 50% mer hver gang (husk goood tid mellom så du ikke bygger toleranse)
med tripsitter du kan stole på så kan du med flein øke med 1g per gang i starten for å være på den trygge siden.
Er det sant at man bør knipse på fleinen før man plukker den slik at sporene faller ut og vokser til flere flein? Jeg hørte det fra en mer erfaren enn meg, men jeg må innrømme at jeg ikke ble helt overbevist.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Er det sant at man bør knipse på fleinen før man plukker den slik at sporene faller ut og vokser til flere flein? Jeg hørte det fra en mer erfaren enn meg, men jeg må innrømme at jeg ikke ble helt overbevist.
Vis hele sitatet...
jeg både knipser på hatten og passer på å ikke røske de opp med "rot" hvertfall, kjipt å ødelegge et fint fleinsted når man først har funnet det.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
jeg både knipser på hatten og passer på å ikke røske de opp med "rot" hvertfall, kjipt å ødelegge et fint fleinsted når man først har funnet det.
Vis hele sitatet...
Ok. Da blir det knipsing! Takk igjen for hjelpen.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
jeg både knipser på hatten og passer på å ikke røske de opp med "rot" hvertfall, kjipt å ødelegge et fint fleinsted når man først har funnet det.
Vis hele sitatet...
Det skal dog godt gjøres å ødelegge en fleinspot. Det finnes plasser som blir besøkt av titalls folk år etter år, folk tråkker og river med seg halve myceliet, men alt vokser like greit år etter år.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Det skal dog godt gjøres å ødelegge en fleinspot. Det finnes plasser som blir besøkt av titalls folk år etter år, folk tråkker og river med seg halve myceliet, men alt vokser like greit år etter år.
Vis hele sitatet...
tviler ikke på det, men liker nå selv å gjøre mitt for å holde spotsa mine så bra som mulig.
bedre å evt gjøre plassen(e) litt bedre istedenfor litt dårligere år etter år.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
tviler ikke på det, men liker nå selv å gjøre mitt for å holde spotsa mine så bra som mulig.
bedre å evt gjøre plassen(e) litt bedre istedenfor litt dårligere år etter år.
Vis hele sitatet...
Det er en bra tilnærming. Skulle gjerne ha visst med sikkerhet hvor ømfintlig man bør være med plukkespots da.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jepp, men de kunne hatt det finere. Nå vet du det hvertfall til neste gang. Ville i det minste lagt de i fryseren om du ikke er glad i å sløse bort verdifulle virkestoffer.
Vis hele sitatet...

Kall meg gjerne treig, men anbefaler du å fryse de hele, i glassene de ligger i, for så å veie opp/male etter behov?

Er det da best å bare finhakke de med en god kniv, eller kan man evt. bruke en kaffebønne kvern? For min del trenger det ikke å være malt helt til pulver, men fint nok til at det fordøyes raskere i magen.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lizardskin Vis innlegg
Kall meg gjerne treig, men anbefaler du å fryse de hele, i glassene de ligger i, for så å veie opp/male etter behov?

Er det da best å bare finhakke de med en god kniv, eller kan man evt. bruke en kaffebønne kvern? For min del trenger det ikke å være malt helt til pulver, men fint nok til at det fordøyes raskere i magen.
Vis hele sitatet...
Ja. Og metoden er nok relativt irrelevant, mer finmalt er lik mer lettopptatt, skulle jeg tro. Pleier bare å bruke feil ende av ei tresleiv oppi et glass til jeg er fornøyd. Opp til deg hvor mye du gidder, aner ikke hvordan det funker med frossen sopp. Kjedelig om det sitter masse rester igjen i krinkler og kroker inni kverna f.eks.

Noen andre som har prøvd sitronsaft (den gule eller grønne flaska) oppi te og merka at det kicker merkbart raskere, var mer intenst og varte kortere? Eller har jeg bare opplevd placeboeffekt?

Merkelig sesong her på sørlandet i år, mistenker at det har noe med fjorårets ekstremsommer å gjøre. Andre med samme erfaring?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Og metoden er nok relativt irrelevant, mer finmalt er lik mer lettopptatt, skulle jeg tro. Pleier bare å bruke feil ende av ei tresleiv oppi et glass til jeg er fornøyd. Opp til deg hvor mye du gidder, aner ikke hvordan det funker med frossen sopp. Kjedelig om det sitter masse rester igjen i krinkler og kroker inni kverna f.eks.

Noen andre som har prøvd sitronsaft (den gule eller grønne flaska) oppi te og merka at det kicker merkbart raskere, var mer intenst og varte kortere? Eller har jeg bare opplevd placeboeffekt?

Merkelig sesong her på sørlandet i år, mistenker at det har noe med fjorårets ekstremsommer å gjøre. Andre med samme erfaring?
Vis hele sitatet...
God kveld! Hvordan oppleves sesongen på sørlandet? I rogaland venter jeg i spenning på den siste store bølgen Har funnet litt jevnt og trutt siden september, men ikke i store kvanta som tidligere år. Hva dette skyldes er for meg et lite mysterium som det er vanskelig å finne noen gode svar på.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sibbe85 Vis innlegg
God kveld! Hvordan oppleves sesongen på sørlandet? I rogaland venter jeg i spenning på den siste store bølgen Har funnet litt jevnt og trutt siden september, men ikke i store kvanta som tidligere år. Hva dette skyldes er for meg et lite mysterium som det er vanskelig å finne noen gode svar på.
Vis hele sitatet...
Elendig, tbh, bekymrer meg allerede for årets sesongdepresjon På denne tiden i fjor dukket det opp 20-30 flein på plenen min daglig, i år har jeg funnet totalt 20 stykk og det er en måned siden. I tillegg har jeg funnet 1-3 flein på steder som garantert ikke har vært besøkt og som har gitt større fangst tidligere. Som sagt tipper jeg det har noe med ekstremsommeren i fjor å gjøre. Andre i sør med samme erfaring?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
er alt soppen borte fra østlandet, finner ikke så mye men er mulig det er for sent på sesongen. er det for sent å plukke?.
Østlandet har vært bra for meg, men dette er min første sesong med plukking så har ikke mye å sammenligne med. Opplever heller ikke at det er for sent
Er det lett å male soppen? Føler de er litt "seige" eller hva jeg skal si haha.
De kan vær litt dryge å få malt ja, anbefaler å bruke en weed-grinder, det har jeg alltid god erfaring med. Da slipper man at det går litt sopp til waage også. Jeg bruker å lagre soppen etter den er malt.
Sist endret av Veggen; 24. oktober 2019 kl. 15:24. Grunn: Fjernet duplikat-tekst
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
De kan vær litt dryge å få malt ja, anbefaler å bruke en weed-grinder, det har jeg alltid god erfaring med. Da slipper man at det går litt sopp til waage også. Jeg bruker å lagre soppen etter den er malt.
Vis hele sitatet...
Hvis de er veldig vanskelige å male opp er de sannsynligvis ikke tørket nok, selv om enkelte biter alltid er litt seige. Jeg ender som regel opp med 80/20 fordelt på pulver/biter. Og du kan lese Bearass' innlegg litt tilbake i tråden som et eksempel på hvorfor det er dumt å lagre soppen oppmalt.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sørlandet har vært bra for meg, dog tok d tid før sesongen kom igang. Hadde tidenes flush i begynnelsen av oktober med 500 sopp på en drøy time halvannen.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sørlandet har vært treg i år. Men hadde tidenes flush i begynnelsen av oktober. Plukka 4-500 på halvannen time.
Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk



Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk



Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk



ops

kom flere samme bilder etterhverandre. Ikke meningen.
Sist endret av Okayda; 25. oktober 2019 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
er alt soppen borte fra østlandet, finner ikke så mye men er mulig det er for sent på sesongen. er det for sent å plukke?.
Vis hele sitatet...

Har funnet ca 2000 stk hittil i år. Jeg bor i akershus, rett sør for oslo. Mitt tips er å lete på en golfbane. Har vært på mange steder, og ingen kan måle seg med en golfbane. Du finner batch etter batch. Føler meg egt sykt heldig som bor ved en stor golfbane. Senest i går fant jeg ca 200-300 stk på golfbanen.

Sitat av Fangorn Vis innlegg
Er sesongen på hell nå? Leter å leter på riktige steder, men finner nesten ingen ting.
Vis hele sitatet...
Prøv å let på en golfbane. Kan ta tid å finne ut hvor den liker seg, men når du finner det er det crazy mye der
Sist endret av Aspergers; 25. oktober 2019 kl. 02:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hva med hedmark?, er det bra med sopp der i år?, noen som har funnet i fylke?, tenkte jeg skulle ut å plukke i helga.
Sitat av Okayda Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk



Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk



Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk



ops

kom flere samme bilder etterhverandre. Ikke meningen.
Vis hele sitatet...
Blir bare antakelser. Ser ut som mellomstore flein og antageligvis ca 0,6-0,7g pluss minus.