Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1701
Enorme forskjeller på kvalitet på kebabkjøtt her til lands. Spiller jo russian roulette hver gang man kjøper på en ny plass. Har noen spørsmål rundt dette.


1) Noen sier fleskebiter og kebabkjøtt med seige streaks er god kvalitet. Mens tørt / uten seige eller fleskete biter er god kvalitet. Hva er faktisk tilfellet her? Virker logisk for meg at kjøttet med fleskebiter eller seige biter er lavkvalitet for det er disgusting mener nå jeg. Skikkelig ekkel konsistens. Om jeg tar et bitt, og kjenner jeg biter i noe seigt som holder 2 stykker kjøtt sammen. Så går hele driten i bosset.

Kanskje dette bare er smak og behag. Men hva er altså tilfellet her? Har det egentlig noen betydning på kvaliteten av selve kjøttet? Det har for min del ingenting med helse eller kalorier/vekt å gjøre. Fleskete / seige biter = ekkel konsistens = motbydelig.

2) Hvilke typer kebabkjøtt er det? Finnes det en høflig måte å spørre betjeningen / restauranten om kjøttet er fleskete eller seigt? Noen ganger bestiller jeg lam og kjøttet er knall, noen gang okse og kjøttet er knall. Men noen ganger bestiller jeg både lam og okse kjøtt der kjøttet er ekkelt. Sånn fleskete og seige biter.

3) Hvilke strategier og spørsmål kan man planlegge og bruke i denne krigen? Utenom å aldri bytte fra en restaurant før de leverer kebabkjøtt med ekle seige biter med flesk i, for å forhindre slike tragedier?

Jeg er drittlei av å bare bestille kyllingkjøtt i perioder som bankers for å helgradere meg mot de avskylige, ekle, motbydelige, crime against humanity type seige fleskebitene i kebabkjøtt. Jeg digger en god babb med kebabkjøtt men det er så SINNSVAKT random om du får godt kjøtt eller helt uspiselig kjøtt.

Spiller ingen rolle om restauranten har 1 eller 10 stjerner, eller en michellin stjerne, handlet lenge der eller ikke. Det er så random om de misfostrene sniker seg inn i kjøttet!

Trenger en kebab eller kjøtt ekspert her før det klikker. Virker fullstendig random om de ødelegger babben med de seige sneilaktige slimete seige gele aktige kreftsvulstene. Sorry for ranting men holdt denne frustrasjonen inne i 20 år nå.
Veldig mange steder bruker farse. Det er av laveste kvalitet og kan inneholde brusk og fettklumper. Lamme og oksekjøtt, som ofte også er brukt kan innholdet fettslintrer. Dette kommer an på hvor renskåret kjøttet er, samt hvor på dyret det kommer fra. Det blir vanskelig å vite dette før du eller noen andre har prøvd. Skal du unngå dette helt, anbefales döner.
De juksekebabbene de selger her i Oslo som hos Bilslett kebab er det tvilsomt noe særlig kjøtt i. De samme viskelærene selges som "kjøtt" over store deler av landet sine små sjapper. I land som Tyrkia hvor kebaber en viktig del av kulturen er det nok mer ekte vare i følge tyrkere jeg kjenner.


Skal du ha noe nær ekte vare, så kjøp helst biffkebabb eller noe i den dur dersom de har det. Og da av rent kjøtt.
Aner ikke hva du mener med seigt og fleskete. Men min oppfatning er at det er gyroskjøtt også er det "kababkjøtt" som bare er laget av farse. Gyroskjøtt er kjøtt skjært i skiver og marinert før de havner på de digre spiddene. Kan godt tenkes det er andre metoder også, spiser ikke kebab så ofte så er ingen spesialist.

Det er vel strengt tatt et poeng i å benytte kjøtt med litt fettinnhold, for fettet smelter jo under grillingen og lager saftig kebab. Om du får servert "fleskete" kebab er den kanskje ikke skikkelig stekt? Eller så er det jo ikke umulig at det bare er din opplevelse. Aldri hørt noen snakke om kebab slik du gjør.
Synes den "norske" varianten av kebab er uspiselig uansett. Kjøttet er av dårlig kvalitet,å sammen med en bøtte med kebab dressing blir det helt jævlig. Kjennes ut som man har fått noe diesel eller olje i kjeften. I Tyrkia fikk jeg lammekjøtt grillet på spyd,men en forfriskende saus,servert i ett "pitabrød" som var ny bakt. Eneste gangen jeg har vært i nærheten av dette var på New kebabbish som lå på grønland for 15 år siden. Noen som husker den restauranten? Når du får en halvkilo kjøtt med salat,dressing,pitabrød å dikke til 90 spenn,så bør du skjønne att kjøttet ikke er av topp kvalitet!
De fleste sjapper bruke Kanda kjøtt, får det på stang å bøtte, holder meg mest til kylling selv da jeg synes det smaker ganske trist med den Muk de kjører.
Tåsen Cafébar er uslåelig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis du fyser skikkelig på en god "pita/rull med noe kjøtt" og er temmelig kresen, er det helt overkommelig å lage selv. Da har du jo i nøyaktig hva du vil. Både ferdige krydderblandinger, dressinger og oppskrifter på alt er lette å finne.

Ellers er kebab lettvint, kjapp, billig mat, og da hender det det ikke blir Michelin, liksom.

(Men, for å ha nevnt det, er Balkan fortsatt kurant?)
Sist endret av robhol; 22. august 2023 kl. 13:02.
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
De fleste sjapper bruke Kanda kjøtt, får det på stang å bøtte, holder meg mest til kylling selv da jeg synes det smaker ganske trist med den Muk de kjører.
Vis hele sitatet...
Må si at jeg aldri har opplevd farsekjøtt hos en kebab sjappe i Rogaland. Smaker helt forferdelig med det såkalte kanda kjøttet
Sitat av robhol Vis innlegg
(Men, for å ha nevnt det, er Balkan fortsatt kurant?)
Vis hele sitatet...
Balkan i Ski har iallefall den diggeste kebabtallerkenen jeg har smakt noen gang. Snart 10 år siden jeg var der sist vel og merke.

Her jeg bor nå har de bare "midt på 3" kebaber.
Sist endret av IneartheDx; 22. august 2023 kl. 16:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kebaben er lunefull og den kan på sitt beste transportere deg rett til Tyrkia eller den kan være like lite inspirert
som våt pommes frites, men for det meste er den bare veldig standardisert og "gatekjøkken kjedelig".

Hvis man ikke er en del av en restaurant, kun et lite gatekjøkken med begrenset plass og som oftest også uten fagpersoner (kokker)
vil jeg tro er det nok lett å velge Grossist-pakka med den kjipe farse-klubba, halvfabrikata brød og saus i bøtter fremfor å lage selv.
Mange av disse stedene drives vel også av Pakistanere (tror jeg), som ikke har noe spesielt forhold til kebab annet enn den
standard gatekjøkken varianten som fines i alle bydeler og som smaker ganske likt som de har vokst opp med.

Er ikke helt sikker på hva du mener med de
Sitat av Abishgal Vis innlegg
seige sneilaktige slimete seige gele aktige kreftsvulstene.
Vis hele sitatet...
men jeg kan ikke huske å ha fått noe særlig biter av noen ting i den farse-kebaben så sånn umiddelbart høres det ut som om det er
den mer autentiske varianten der kjøtt og fett er montert lagvis på spyddet

som er den du frykter
Mmmm nå ble jeg sulten.

Beste babben jeg har smakt enn så lenge i Oslo: Pascal Greek og grill på Kjelsås.
Gyros, kebab, same same. Digg lefse, digg kjøtt, ikke for mye grønnsaksræl

For falafel, Falafel king i Brugata. Så legit som man får det.
Kebab må være sterk, litt søt også nye kjøtt. Og kjøttet det skal være skikkelig sau på spyd. Ikke noe leverpostei på grillen. Åja ble sulten nå ja.
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Kebab må være sterk, litt søt også nye kjøtt. Og kjøttet det skal være skikkelig sau på spyd. Ikke noe leverpostei på grillen. Åja ble sulten nå ja.
Vis hele sitatet...
Sau? Hvor har du fått det servert?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Sau? Hvor har du fått det servert?
Vis hele sitatet...
De ifra spyd med digg med krydder, drypper fett av de. Mmm nydelig. Også i pita da
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
De ifra spyd med digg med krydder, drypper fett av de. Mmm nydelig. Også i pita da
Vis hele sitatet...
På gatekjøkken. I Norge??
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Og kjøttet det skal være skikkelig sau på spyd.
Vis hele sitatet...
Har inntrykk av at det går mest i lam, i hvert fall på Østlandet/Oslo området.
Lamm eller sau blir jo det samme vell dette har jeg fått i Grenland og Risør
Kjøp bare kebab der de har en rull de skraper strimler av bak disken, så er man sikret godt kjøtt.
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Lamm eller sau blir jo det samme vell
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke så stor forskjell som jeg innbiller meg at det er.

Digger lam, men den smaken av fjøs som plutselige kan dukke opp (sitter i fettet kanskje) fikser jeg ikke.
Assosier den fjøs smaken med sau og har alltid tenkt at den sikkert blir mer og mer markant dess eldre dyret er.
Sitat av Poppyfan Vis innlegg
Lamm eller sau blir jo det samme vell dette har jeg fått i Grenland og Risør
Vis hele sitatet...
Tro meg, du kjenner forskjellen. Den "fjøs" smaken som man har et hint av i lam er ganske kraftig i sau, noen folk har ikke sjans å spise det.
Sistnevnte passer bedre i gryter og langtidssteking.