Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  190 40602
For en god stund siden, så trodde jeg at jeg hadde finni den perfekte hårvoksen. Nemmelig dax (den varianten som kommer i grønn metallboks)
Den fikk håret til å stå som bare faen, og voksen ble heller ikke vaska ut av håret under en liten regnskur.
Uheldigvis så ble den ikke vaska ut når frisøren min kjørte på med sine værste kjemikalier heler. Så hun sa at jeg måtte slutte med denne voksen med en gang, ellers ville jeg miste håret før jeg er 20 (jeg er 16 nå)

Jeg fikk mildere panikk, og byttet voks med en gang. Nå bruker jeg en dyr voks til 200 kr boksen, som er en pris jeg ikke er spessielt fornøyd med, iogmed at jeg bruker ganske mye voks.

Så jeg spør dere: Har Dax hårvoks andre bieffekter enn at den gjør frisøren frustrert? Kan man faktsik miste håret?

Jeg har dessuten hørt at den kan vaskes ut med litt zalo. Er det lurt å putte i håret? Tenkte å i hvert fall kjøre på med litt zalo før jeg drar til frisøren...
Sist endret av dobbeltve; 24. november 2006 kl. 21:11.
Tror nok kanskje det hadde vært en hel del flere skallete folk i verden, og at dax var blitt tatt av markedet hvis noe av det var sant
Ja man skulle jo tru det, men det er en del av kameratene mine som har sagt det også.
Noe med at fettet i voksen klistrer seg rundt hårsekkene, eller no, sånn at de ikke får puste, så dauer de og detter av (da blir man etter hvert skalla - hvis teorien stemmer)
Sist endret av dobbeltve; 24. november 2006 kl. 21:17.
Får kjeft hver gang jeg er hos frisøren fordi jeg bruker define hårvoks, som ikke lar seg vaske ut så lett og derfor blir liggende i hodebunnen. Dax hårvoks er jo enda værre, iallefall den røde og grønne typen. Jeg ville anbefalt deg å prøve den lilla daxen, den er laget slik at den vaskes rimelig lett ut, noe som er nødvendig hvis man har litt lengde på håret.

Tror det at man mister håret av voks er en liten overdrivelse, men det er sikkert ikke spesielt sunt for hodebunnen og hårrøttene at det konstant ligger et gammelt lag med voks der. De dyre hårvoksene som frisørene prøver å pushe på kundene er sikkert bedre for håret på mange måter, men problemet er jo nettopp at de er så sinnsykt dyre.
Jeg brukte dax i en årrekke fra jeg var rundt 13 og til jeg var 22. Jeg er i dag en mann med lite hår.

http://www.freakforum.nu/galleri/sho...&searchid=7597

Hvorvidt dette er avgjørende for min litt tynne hårmanke skal være usagt.
Jeg har brukt dax fra jeg var 12-13 frem til jeg var 20, og jeg har fremdeles veldig tykt hår. Dette var riktignok den i blå boks.
Har flere kamerater som har brukt dax og etterhvert blitt tynn i håret. (Om det bare er tilfeldig vet jeg ikke) Men ville personlig styrt unna. Bruk Renati!
du ma iallfall bruke en sånn spesial greie som vasker ut voksen mellom hver bruk å det er det plutselig verdt det med voks til 200 spenn

personlig ville jeg brukt gel waxen til hm funker fjell den
Alle frisører hater DAX fordi den ødelegger håret. Pga av sammensetningen, blir den ikke oppløst av vanlig shampoo.

Dama mi er frisør. Hu anbefaler deg å droppe DAX, fordi den er sitat "helt forjævlig for håret".
Sitat av Thedeeq
Alle frisører hater DAX fordi den ødelegger håret. Pga av sammensetningen, blir den ikke oppløst av vanlig shampoo.

Dama mi er frisør. Hu anbefaler deg å droppe DAX, fordi den er sitat "helt forjævlig for håret".
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke bare Dax, men også hårprodukter i samme "sjanger", som f.eks Define, H&M Wax etc..
Voksen er ikke lett å vaskes ut av håret, og selvom du får den ut av håret ligger den i hodebunnen og dreper hårrøttene.
Ok, men er det noen som vet om en _billig_ voks som ikke ødelegger håret, og som Funker til å få håret til å se helt fucka ut? (stå til alle kanter igjennom hele dagen - det liker jeg)
Sist endret av dobbeltve; 24. november 2006 kl. 22:50.
Renati er vistnok bra. Den er også drøy, så du ikke trenger så mye. 150kr boksen, roer du ned forbruket litt holder den lenge.
Ja ok. Bør kansje også nevnes at jeg har en god del krøller som jeg gjerne vil ha jevna med hodeskallen... Takler renati det også?
jeg tror at du kan bruke Dax med god samvittighet. Selv bruker jeg den Røde boksen, og har også prøvd den blå (den var ikke sterk nok til det tykke håret mitt) i en god stund nå, uten å merke noe. Diskuterte dette med en ganske OK frisør, som lovpriste dax. Han sier at det er den eneste på markedet som fungerer like godt, og at andre med samme effekt blir dyr. Det er i bunn og grunn naturlige stoffer i den, så han sa at den var uskadelig for håret om du dusjer den ut jevnlig (den er ikke mer skadelig enn andre produkter, med andre ord). Om du har vansker med å få den ut, ta shampo i håret _før_ du går under vann, da glir den ut.
Sist endret av Keyser Söze; 24. november 2006 kl. 23:49.
jeg sluttet med den grønne siden jeg fikk den ikke av henda etter jeg hadde klint det i håret:-)
Bruker define og den lilla dax voksen, den lilla er mye mindre klebri og kan vaskes lett ut.
Haha hørtes hut som en homo nå hehe.


-Axel
Så bare det var nevnt å vaske håret med zalo, correct me if im wrong, men etter det jeg har hørt er det en rimelig effektiv måte og lage dreads på.. så verdt et forsøk
Hehe, så kult

Da er jeg usikker på om zalo er tingen å kline ut i håret.
Sist endret av dobbeltve; 25. november 2006 kl. 00:35.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Dax er utrolig tykk og klebrig voks. Det er nesten som sevje som man får ut av grantrær (elns). Jeg bruker Dax av og til i helgene pga håret mitt er nesten umulig å kontrollere. Videre syns jeg Dax er en fin voks på den måten at den holder UTROLIG godt, og selv om du vasker håret, så er der den fortsatt; du slipper altså å stelle håret etter en vask.

Det som ikke er så bra med Dax er at den er så tykk at hårene og hodebunnen ikke får "pustet". Det var iallfall det frisøren min sa. Hun kommanderte meg også til å slutte med den, hvis ikke så fikk jeg ikke komme dit å klippe meg igjen

Om du ikke vil bruke en voks til 200kr boksa, vil jeg anbefale å dra til Hennes & Maurits og kjøpe Sportin' Waves og H&M's egne GelWax. Bland disse to, og du får UTROLIG hold, samt en fet semi-shiny look. Disse koster da 30kr per boks. Du trenger kanskje å kjøpe en ny boks hver måned. Det spørs jo seff på hvor mye du bruker, men du bruker iallfall ikke noe mer!

Sitat av dobbeltve
Ja ok. Bør kansje også nevnes at jeg har en god del krøller som jeg gjerne vil ha jevna med hodeskallen... Takler renati det også?
Vis hele sitatet...
Har samme problemet jeg. Voksene som er nevnt over ordner biffen. Håret ditt er ikke like ille som mitt UANSETT. Ei venninde skulle glatte det ut, og klarte så vidt å rette ut de vanskeligste partia
Sist endret av thomasf; 25. november 2006 kl. 01:00.
dax er jo sement jo, går ikke bort i dusjen. Hørte engang at var en som hadde blitt blind av det og, eller husker jeg kanskje feil

Men tanta mi, som er frisør sier at dax er no drit og at man kan bli tynn i toppen av det
Tusen takk for veldig godt svar Proxick =)
Jeg skal prøve det du anbefaler.

Sauistorby:
Dax er en hårvoks. Hårvoks kan ummulig kjøre fok blinde. Jeg sjønner ikke hvordan du tørr å nevne det engang
Huff! Denne tråden vekker FÆLE minner fra ungdomskolen. Vi festet i helgene og de gangene det ble kjedeligt, benyttet vi anledningen til å holde et aldri så lite; "DaxWaxParty". Det gikk ut på å kline en halv boks rød daxvoks i håret.. Jævlig fett å vokne dagen etter.. Fyllesjuk og med masse ting som henger fast i håret..

EDIT: OnTopic: Tror ikke du mister håret pga. kjemikalier eller noe sånt.. Tror heller du evt. mister håret fordi det slites av når man har i en så kraftig voks..
Sist endret av Pope; 25. november 2006 kl. 02:17.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg er særs skeptisk til DAX hårvoks, brukte den et par ganger for en del år siden å fant ut at det var jo ganske nære lim man tok i håret.
Bruker nå bare voks man får kjøpt hos frisøren til 100-200kr boksen. Varer lett 1-2 mnd og jeg syns det er grei pris å betale for å ta litt vare på håret sitt.
Jeg liker Renati svært godt, men jeg har også prøvd mange andre, billige merker som er minst like gode..
Sitat av dobbeltve
Sauistorby:
Dax er en hårvoks. Hårvoks kan ummulig kjøre fok blinde. Jeg sjønner ikke hvordan du tørr å nevne det engang
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag sier du det?
Kenneth (19) blind av hårvoks. (Firda.no)

Tilbake til topic:

Om hårvoks
All hårvoks legger seg i hodebunnen og tetter igjen 'porer'/'sekker' som trenger luft. Om det legger seg hårvoks i steden for luft der, dør håret, og det kommer ikke tilbake.
Men siden dette gjelder ALLE hårvokser, spør man seg selv gjerne hvorfor ikke hele verden er skalla? Jo; fordi man VASKER håret. Man skyller ut hårvoksen, og lar porene få god, frisk, oksygenrik luft.

Men Dax?
Men med daxwax, er ikke dette helt tilfelle. Som det fremstår av tråden her, er denne voksen rett og slett knallvanskelig å vaske ut. (Det lar seg gjøre med riktig fremgangsmåte og tålmodighet, though.) Dermed er dette 'verstingen' på feltet. Merk at jeg snakker om rød/grønn, ikke den lilla saken som mest minner om sæd.

"Test deg selv."
Bruker du dax, anbefaler jeg deg å ta en 4-5 dager uten. Vask håret 1-2 ganger per dag, og på slutten så studerer du hodebunnen din nøye. Om det ser bra, friskt og fint ut- så for all del. Da gjør du det riktig. Men om du er som jeg var, så vil du oppdage at dette kommer IKKE til å se så bra ut når du er 22. Det er enda ikke in å være skalla, i grunn.

Personlig erfaring
Jeg brukte grønn dax og synest den er dødsbra. Den holder som om det stod om livet, du kan få alle slags frisyrer og du kan ha samme voksen i en hel uke i slengen. Og det som virkelig gjør den fantastisk, er at regn (som ellers er et mareritt ang. hårvoks) preller RETT av, og i verste fall så 'friskner det opp' håret ditt. Men som sagt, så har det sin pris.

Vil du ha et alternativ vil jeg peke deg i retningen av Renati. Dette faller under kategorien 'mud wax', og jeg skal ikke lyge og si at det passer til ALLE. Men, i steden for Renati, vil jeg anbefale deg "ID", da dette er i bunn og grunn det samme som Renati, bare mye billigere. Frisørene pleier å kjøre tilbud med "ta 3, betal for 2."

Selv..
.. så bruker jeg ID, og blander det med en gelè jeg kjøpte hos frisøren. Vet ikke om dette passer helt for deg, da det ikke er så forferdelig billig. Men resultatet er upåklagelig. Jeg har relativt langt hår, og kan kjøre på med så mye jeg vil (alt etter hva slags frisyre jeg er ute etter) og fortsatt vaske det ut før jeg legger meg til å sove. Det holder enten jeg er opp ned, står i orkan, eller headbanger det jeg er god for.
Det eneste negative jeg ser med det er hva som skjer om man tilfører veske. Dette gjelder riktignok alle hårvokser, -med unntak av Dax.

Problem med krøller?
Du kan alltids gjøre en langtidsinvestering. Jeg stritter(glatter) håret, før jeg tar voks i det. Funker helt utrolig bra. Ja, "det er en jenteting". Men jeg bryr meg om håret mitt. Hår er en viktig del av helhetsinntrykket, og spesielt førsteinntrykket, som alltid blir sittende.
En glattetang kan du få fra 500,- til 1500,-(og opp), selv brukte jeg en ~900,- på en tang som blir fort varm, glatter ut alt av krøller, og kommer til på kort hår. Du må kanskje ha en 'spray' du sprayer håret med før eller etter, for å unngå å få et sprøtt og knusktørt hår, men til gjengjeld sparer du ALVORLIG mye voks. All voksen du ellers bruker på å glatte ut krøllene dine, er med andre ord spart, og du behøver nå bare en brøkdel av det for å style det nye, glatte håret ditt.

Så for å avslutte
.. vil jeg si at Dax er det beste, og billigste alternativet. Med 'beste' sier jeg ikke 'sunnest for håret', men det gir et best resultat. Men om du ikke klarer å vaske det ut, så ikke bruk det. Virkelig. However, om du setter av litt tid til å vaske det ut, og evt investerer litt i en god shampoo beregnet mot dax, er dette en vinner.
- Om ikke, har du ID/gelè samt glattetang.



Det skal nevnes at jeg selv har ekstreme krøller om jeg ikke gjør noe med håret, og på en rufsete dag etter en fuktig kveld blir det noe sånn àla;
http://blink.dagbladet.no/user/files...y/CIMG0296.JPG

Noen andre som kan vise oss håret sitt og si hva de bruker?

>nightLook
Har brukt Dax ei lita stund nå. Jeg vasker alltid håret to-tre ganger for å få den ut for så og ta i en ny igjen. Dette står forresten under lokket på den røde daxen min:
Use Dax Plus Two shampoo before each use of dax wave and groom. The rich shampoo cleans hair and scapl of all excess products. Leaves hair naturally lustrous, silky, soft and easy to arrange.

Noen som har prøvd denne shampoen?
Tusen takk forkjempebra og utfyllende svar nightLook =)
Nå skal jeg prøve ID og glattetang =)

Eventuelt også ta en titt på "Sportin' Waves og GelWax" som Proxick anbefalte.


Skremmende at man faktisk kan bli blind av hårvoks da. Aldri hørt om før
I mine daxglansdager kjøpte jeg alltid 2 bokser samtidig, en lilla og en blå. Disse smeltet jeg, og blandet 50/50. Da får du en voks med samme hold som den blå, men vaskes ut like lett som den lilla.

Nå bruker jeg KMS Hair Play Molding Paste som fåes kjøpt hos Studio Alf. Koster 200,- ca, men ,varer veldig lenge. I nesten tørt hår tar jeg den i, og den sitter som en skudd. Selv dagen etter.
Den vaskes også ut veldig lett. Drøy i bruk er den også, da jeg bruker bare en lillefingernegl eller to hver gang.
dobbeltve: Det var noe jeg leste engang Men hvis du kommer med en forklaring på hvorfor det absolutt ikke kan gjøre en blind, så skal jeg heller tro på deg.
Sist endret av sauistorby; 25. november 2006 kl. 14:10.
Ingen som bruker Fudge da? Det er jo den overlegne voksen. Vaskes lett ut også. Har selv blitt litt tynnere i toppen, kanskje det kommer av den perioden jeg stappa håret fullt av Sweet Georgia Brown og Dax?
dobbeltve:
Dax har laget en shampo for sine mer "sterke" vokser. (Rød, grønn etc) Denne shampoen vasker ut voksen lett! Hvis ikke kan du eventuelt prøve zalo. MERK! Ikke gjør dette ofte (1-2 ganger på 1-2 måneder er nok) Zalo ødelegger håret, men fjerner dax!
Sist endret av shakin; 25. november 2006 kl. 14:29.
Shakin:
Jeg har hørt om den shampoen til dax. Men stusser litt siden folk sier at den vasker ut voksen så lett. Da må den nødvendigvis være veldig sterk, og sikkert ikke så bra for håret den heller :/

Sauistorby:
Nei du jeg har absolutt ingen forklaring på det. Jeg bare synes det høres veldig rart ut at det skal være mulig å bli blind av hårvoks.
Men nå som nightLook hennviser til en slik artikkel, så er jeg jo bare nøtt til å tro at det går ann.
Etsende voks ville jeg vært forsiktig med uansett.

For en veldig lang stund sida, så brukte jeg litt fruktis (eller hva den nå heter den voksen) Da fikk jeg litt voks i øya, det svei noe jævelig, men jeg be ikke blind =)
Altså, jeg hadde samme problem med Define-voksen, selv om frisøren ikke påpekte det. Det begynte å klø fryktelig og jeg sluttet rett og slett med voks. Nå, 4 måneder senere har jeg gitt den en ny sjanse, og har ikke merket noe som helst
jeg bruker D:FI, noen andre som bruker det? (den grønne)
Ta det fra en som har over en meter langt, flott hår som jenter misunner:

Alle slags hårprodukter som voks, hårspray, hårfarge, etc. skader håret. Om du blir skalla er en sak, men håret ditt mister glansen, ser rufsete ut og du røyter som en katt om du tar i for mye.
Bruker Define,den er super.bruker av og til dax men er så jævlig klissette
Den avataren din ser ut som han driter litt alstad.
Men over til poenget...
Jeg bruker gillette mach3
Det tar vekk dax og hår og ellers det meste
Greia med DAX er at den er alt for klebrig, eller den er alt for sterkt.
Det som gjør at man mister hår av DAX er fordi at hodebunnen ikke får nok luft. Det er nesten samme sak med folk som bruker cap's hele tiden. Mange som bruker cap's blir ofte tynne i håret. Pga at dette med at hodebunnen ikke får nok oksygen.

- Etter det jeg har hørt så er det bare en teori, dette med cap'sen. Men det med at man mister hår av DAX er ikke umulig.
At man mister håret av caps tror jeg er bare piss.
Jeg tørr påstå at i hvert fall 50 % av alle gutter bruker voks, i hvert fall ifra de er 14 til de er 20. Grunnen til at 50% av alle 20 årige gutter ikke da er skalla, er fordi man vasker håret om kvelden, og får ut voksen, slik at hodebunnen i hvertfall får puste om natten.
De som bruker caps bruker den i hvert fall ikke om natta, så da får hodet dems puste.

- Bare en teori
Sitat av Thedeeq
Renati er vistnok bra. Den er også drøy, så du ikke trenger så mye. 150kr boksen, roer du ned forbruket litt holder den lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker renati, ganske bra, men effekten går fort ut.
Borte på halvtimen. (spikey hair effekten)

Sitat av dobbeltve
At man mister håret av caps tror jeg er bare piss.
Jeg tørr påstå at i hvert fall 50 % av alle gutter bruker voks, i hvert fall ifra de er 14 til de er 20. Grunnen til at 50% av alle 20 årige gutter ikke da er skalla, er fordi man vasker håret om kvelden, og får ut voksen, slik at hodebunnen i hvertfall får puste om natten.
De som bruker caps bruker den i hvert fall ikke om natta, så da får hodet dems puste.

- Bare en teori
Vis hele sitatet...
lol, jeg sover med lue. kanskje ikke så sunt.
sorry dobbelpost

edit: noen hårguruer her som kan hjelpe meg med mitt problem?
jeg digger håret mitt når det er vått, fargen er pro og "konsistensen" er pro. hva skal jeg bruke? yber?

Forresten, nightlook, var det dax du brukte på det bilde ditt der? eller var det id n shitttt?
Sist endret av gæærn; 25. november 2006 kl. 23:57.
prøv en som heter ID, det er en voks som er av samme fabrikant som de som lager renati, men uten tyggegummilukta og så koster den bare 100,- og er minimalt større enn renatiboksen. Finnes i 3 farger på toppen, (selve beholderen er gjennomsiktig) rød, grå og svart, hvor rød er den med minst hold og svart den med mest. Anbefaler denne pga pris og at den holder seg svært bra, og er lett å vaske ut
Ok, jeg skal prøve den også
Er det en voks man finer hos frisøren, eller hos cubus?
Alle har forskjellige hår typer, så om en voks fungerer topp til en person, er det ikke sikkert samme voksen fungerer til person nr 2.

Selv har jeg veldig tynt og stritt hår, og det finnes nesten ingen voks som klare og holde håret mitt oppe en hel dag. I dag bruker jeg Renati (Oransje) og Define "fiber paste"
Om du sliter med og holde håret oppe så kan jeg også anbefale en hårspray, helst ikke av de aller sterkeste typene da de skader håret ganske mye.

Til dere som fortsatt vil bruke DAX så kan jeg anbefale zalo til og vaske ut voksen, men merk at håret blir veldig fort slitt..

Et annet tips som fungere mye bedre en all verdens shampoer og zalo er vanlig "melange" smør. "Fett løser fett"
Så om dere har vanskelig for og tro meg på dette, råder jeg dere til og ta litt melange og gni godt inn i håret for og så vaske det ut med shampo.
Dette sliter ikke håret på samme måte som zalo. Fikk faktisk dette tippset av en frisør, men valgte å slutte og bruke dax.

Til dere som er på jakt etter den perfekte voks, vil jeg anbefale alt av Renati, Define Fiber Paste og "Texturising Gum" fra Shock Waves (Gult lokk)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av dobbeltve
Ok, jeg skal prøve den også
Er det en voks man finer hos frisøren, eller hos cubus?
Vis hele sitatet...
Tror det er primært frisøren som selger denne.
Sitat av Dionysos
Får kjeft hver gang jeg er hos frisøren fordi jeg bruker define hårvoks, som ikke lar seg vaske ut så lett og derfor blir liggende i hodebunnen. Dax hårvoks er jo enda værre, iallefall den røde og grønne typen. Jeg ville anbefalt deg å prøve den lilla daxen, den er laget slik at den vaskes rimelig lett ut, noe som er nødvendig hvis man har litt lengde på håret.

Tror det at man mister håret av voks er en liten overdrivelse, men det er sikkert ikke spesielt sunt for hodebunnen og hårrøttene at det konstant ligger et gammelt lag med voks der. De dyre hårvoksene som frisørene prøver å pushe på kundene er sikkert bedre for håret på mange måter, men problemet er jo nettopp at de er så sinnsykt dyre.
Vis hele sitatet...
Den lilla er laget for langt hår. Jo mykere den er, jo lenger hår. Dess hardere dess kortere hår. Simple.
Odne..bruker du barber skum i håret?eller har mach 3 andre stuff ennn barber skumm å høvler! ?
Jeg bruker en KMS Haiplay Molding clay sak. Koster meg 225kr og varer lenge. Har ingen problemer med å spa ut for den. Eneste hårsminken jeg har vært fornøyd med.
Den tiden jeg hadde kort hår brukte jeg rød DAX, denne var helt forferdelig, så jeg bytta til blå. Den blå er mye bedre, og enda lettere å vaske ut.(Men fortsatt sitter den temmelig godt.)
Den grønne virker jo helt forferdelig, at noen kan ha den i håret skjønner jeg ikke.
Morra mi var frisør, og her om dagen jubla hu når hu kom inn døra fra jobb.. Jeg hadde tidligere sagt at jeg trengte ny voks.. (renati).. Hu hadde kjøt Dax Red som hun ALTID brukte i salongen..

JEG BLE OVERRASKET hvor bra Dax Red er.. Dere som sier at den ikke går ut i vann, prøv å ta ut voksen med en våt hånd for så å ta den i håret..


DAX 4 EVAH


/fiNk
Hehe Fink hun var frisør? ikke no personhets her men den daxen er frisørens verste mareritt. tro meg.
stemmer dette, den legger seg som ett fettlag rundt hårsekkene som gjør at de ikke puster... og dax ER delvis fjernet fra markedet. IDwax er en BILLIG og veldig god og sterk voks jeg kan anbefale på det STERKESTE