Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 32823
Leste denne, fikk litt sjokk: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10086459

Er det VG som vinkler saken litt feil, eller er dette forslaget stemt over?
Dette er jo helt på trynet.

Økonomien til kaféene blir nok betydelig mye dårligere når dette blir satt ut i praksis. Hvem faen drar til Nederland for annet enn hasj?
Shiiiiiit, da må jeg ta turen før året er omme. Jeg tror dette vil skade turismen til Amster ganske så hardt!
shit was so cash
Anda22's Avatar
Neifaen altså, tenkte og stikke til nederland når jeg var 18 for og røyke lovlig, men neeida.
Nei dette var nesten litt synn, amsterdam kommer til og få 95% mindre turister
Sist endret av Anda22; 28. mai 2011 kl. 14:56.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Dette er jo helt på trynet.

Økonomien til kaféene blir nok betydelig mye dårligere når dette blir satt ut i praksis. Hvem faen drar til Nederland for annet enn hasj?
Vis hele sitatet...
Sensation, Qlimax, Wonderland, og det hender seg at de har turister som kommer for å se på kanalene også.
Hvem faen som drar til nederland for hasj når man får kjøpt bra marihuana i hovedstaden egentlig?
Jeg er faktisk glad for dette selv.

Er nederlandsk og hver gang jeg sier til noen at jeg er en nederlender, er alt jeg hører "Amsterdam? Hæsj?".
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Jeg er faktisk glad for dette selv.

Er nederlandsk og hver gang jeg sier til noen at jeg er en nederlender, er alt jeg hører "Amsterdam? Hæsj?".
Vis hele sitatet...
Så hver gang en person blir missoppfattet grunnet generelle ytringer om hans gruppeidentitet er svaret å forby det som er relatert direkte relatert til missoppfattelsen og la ignoranse og fordommer seire?

Det er de som har et problem, ikke du... Spesielt om det er en holdning du ikke kan stå for.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Jeg er faktisk glad for dette selv.

Er nederlandsk og hver gang jeg sier til noen at jeg er en nederlender, er alt jeg hører "Amsterdam? Hæsj?".
Vis hele sitatet...
Like bunnfast begrunnelse som at jeg blir sint fordi når noen hører at jeg er nordmann så er jeg viking, men det er jeg ikke, for jeg er høy og tynn og svak og pinglete.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Like bunnfast begrunnelse som at jeg blir sint fordi når noen hører at jeg er nordmann så er jeg viking, men det er jeg ikke, for jeg er høy og tynn og svak og pinglete.
Vis hele sitatet...
Du må nok skjønne at for meg er det veldig, veldig irriterende at hver gang jeg har sagt til noen at jeg er nederlandsk, svarer 9/10 med "Har du vært i Amsterdam og røyket hæsj før?".

Tenk om vi hadde byttet Norge og Nederland, og Norge hadde vært et land som solgte hæsj og var veldig polulær for dette. Du reiser til et annet land og bor der, folk spør hvor du er fra og du sier Norge. De spør deg om du har røyket hæsj før osv. siden du er norsk. Det gjør ikke noe i starten, men hvis dette skjer år etter år, så er det veldig irriterende og flaut. Bare et eksempel...

Og for de som lurte:

Skal mest sannsynlig også bli gjennomført, var på nyhetene (Nederlandsk TV) for noen måneder siden.
Sist endret av JKnutsen; 28. mai 2011 kl. 15:24.
Hva stopper en Nederlansk person å være kureren din for ett gram? Gleder meg til å se de håndheve og opprettholde dette. Nå får de jo et nytt svartemarked igjen hvor Nederlenderne kan tjene en liten slant for en 'tjeneste'.

Damn, blitt noen år siden jeg sto utenfor rema og stresset snus.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Du må nok skjønne at for meg er det veldig, veldig irriterende at hver gang jeg har sagt til noen at jeg er nederlandsk, svarer 9/10 med "Har du vært i Amsterdam og røyket hæsj før?".
Vis hele sitatet...
Hva hadde du håpet på? Blitt spurt om hvor mange vindmøller du har bygd?

Mer eller mindre fritt salg av hasj og pot gjorde Nederland til et deilig symbol på statlig toleranse i Europa, slik som Christiania var i Danmark. Utviklingen har dessverre tatt en full retrett i disse konservative tider.

Tar nok ikke lang tid før de fjerner trøflene i tillegg, så kan man ta seg til takke med å slå seg på flaska som andre folk!
Blir jo fortsatt like mye smugling uansett, da jeg var nede der i mars var det alltid en person på baren om kvelden som spurte om jeg ville at han skulle sende masse i posten. Og dette kommer virkelig ikke til å stoppe narkotikasmuglingen, kanskje mindre kunder for coffeeshopene men...
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Hva stopper en Nederlansk person å være kureren din for ett gram?
Vis hele sitatet...
Det er kun medlemmer av coffeshopsene som får handle der, og hver shop vil kun ha 1500 medlemmer. Derfor vil ikke det fungere, med mindre du er meget heldig.
Utrolig synd det her! Spesielt det med maks 1500 medlemmer, da det blir vanskelig å finne noen til å kjøpe for deg på de Coffeeshopsa man ønsker varene fra.
Jeg som har lent meg tilbake i noen år nå og tenkt; Med denne teknologien idag, hvor informasjon flyter fritt og uregulert at det rett og slett ikke er mulig for overformynderiet og fortsette å holde denne fantastiske planten ulovlig, så nå er det bare å vente noen år..

Men neida... hva faen skal mannen i gaten gjøre for å bli hørt? Det er jo ingen tvil lenger hva befolkningen vil.
vi må ikke miste håpet helt enda, det står at det KAN tre i kraft og jeg mener å huske at dette har kommet opp flere ganger før uten at noe har skjedd, selvom det virker ganske sikkert utifra artikkelen. Har alikevel ett lite håp om at nederland forblir som det blir.. isåfall så vil nederland tape stort på turismen der nede.

I værstefall får vi trøste oss med at vi har christiania rundt svingen og personlig syns jeg mye av røykingsen i christiania er bedre enn det meste man får tak i i amster, men det er meg da. god helg folkens tenk positivt
Jeg tviler på at Nederland er villige til å gi miste over 85% av turistene sine. Men vi får se.
Sist endret av nikons; 28. mai 2011 kl. 16:37.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Er nederlandsk
Vis hele sitatet...
Amsterdam? Hæsj?
Skule ønske det var 1 april idag...
Sitat av Bluish Vis innlegg
Det er kun medlemmer av coffeshopsene som får handle der, og hver shop vil kun ha 1500 medlemmer. Derfor vil ikke det fungere, med mindre du er meget heldig.
Vis hele sitatet...
La meg omformulere, hva stopper meg å stå å vente utenfor en coffeshop, huke tak i en som skal inn og spørre om han kan fetche noe godis for meg.

Åpenbart vil det bli en trend for Nederlandske studenter o.l å kjøpe mer enn de trenger for å videreselge det til turister
Dersom dette forslaget går i gjennom kan det bli en økning i kriminalitet pga. Ulovlig videresalg, voldsepisoder hvor folk er fulle istedenfor høye og en nedgang i hasjturisme.

Paradoxalt nok vil dette ramme "de innfødte" hardere i mine øyne, siden mange nederlendere benytter seg av dette. Lovforslaget gjør sin egen befolkning til kriminelle for noe som var lovlig før. Dersom det er turistene de er ute etter å ta, hadde de ikke satt et maksimumsantall medlemmer til 1500.

Kanskje et annet land i europa nå ser sitt snitt til å "ta over" businessen til nederland, og innføre coffeeshops for turister? Det første landet som gjør det, kan tjene store penger på hasjturistene som ikke lenger har et sted å gå til.

Turister som er ute etter å se på kunst og nydelig arkitektur vil det alltid være, men jeg vil tro det kommer til å bli et større marked for party og sexturismen i nederland fremover. Flere bedrifter kommer da til å markedsføre alkohol og sex, istedenfor hasj, og dermed øke alkoholrelatert kriminalitet.
Sist endret av Turbolego; 28. mai 2011 kl. 17:53.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Hva stopper en Nederlansk person å være kureren din for ett gram? Gleder meg til å se de håndheve og opprettholde dette. Nå får de jo et nytt svartemarked igjen hvor Nederlenderne kan tjene en liten slant for en 'tjeneste'.

Damn, blitt noen år siden jeg sto utenfor rema og stresset snus.
Vis hele sitatet...
Hva stopper deg fra å bli en dealer? Loven, I suppose?

Sitat av Lataralus Vis innlegg
Åpenbart vil det bli en trend for Nederlandske studenter o.l å kjøpe mer enn de trenger for å videreselge det til turister
Vis hele sitatet...
Hvilke turister?
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Dette er jo helt på trynet.

Økonomien til kaféene blir nok betydelig mye dårligere når dette blir satt ut i praksis. Hvem faen drar til Nederland for annet enn hasj?
Vis hele sitatet...
Nederlendere flest jobber og sliter akkurat som i alle andre skikkelige land. De har bedrifter, skoler, helsevesen, butikker, etc..

Tipper en god del av grunnen til dette er at de nettopp ikke vil ha turistene, fordi drita fulle briter på helgetur og fattige, ubrukelige stonere er ikke de mest attraktive turistene noensinne.. ikke legger dem igjen gigantisk med penger, og ikke tilfører de utelivet eller befolkninga noe sosialt sett.. i det hele tatt er nederlenderene drit lei av briter som lager kvalm på byen (nederlandsk og britisk arbeiderklasse-drikkekultur er ikke akkurat de samme).
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nederlendere flest jobber og sliter akkurat som i alle andre skikkelige land. De har bedrifter, skoler, helsevesen, butikker, etc..

Tipper en god del av grunnen til dette er at de nettopp ikke vil ha turistene, fordi drita fulle briter på helgetur og fattige, ubrukelige stonere er ikke de mest attraktive turistene noensinne.. ikke legger dem igjen gigantisk med penger, og ikke tilfører de utelivet eller befolkninga noe sosialt sett.. i det hele tatt er nederlenderene drit lei av briter som lager kvalm på byen (nederlandsk og britisk arbeiderklasse-drikkekultur er ikke akkurat de samme).
Vis hele sitatet...
Ubrukelig stonere? Du kan jo ikke stereotype alle personene som røyker hasj! Det blir som og si du ikke vil åpne en pub fordi det kommer til og være masse alkiser der!
Virker som om folk glemmer at de må sitte på stedet og røyke opp alt. De kan ikke bare ta det med seg hvor de vil.
De få gangene jeg har vært i Amsterdam har vært en haug av drita briter som vaser rundt med og tenner opp jointen i gata og ellers skaper dårlig stemning.

Lokalbefolkningen synes ikke slikt pakk er noe stas. Jeg tror det er mye på grunn av alle disse søppel-hasj-turistene som ikke vet å oppføre seg at nederlenderne nå vurderer å stenge coffe-shopsa for utlendinger.
Gjør det enkelt, forby briter, tyskere å nyrike russere! Ikke bare i amster'n! ;p
Dette er helt feil vinklet av VG.
I min tid i Amsterdam har jeg blitt kjent med flere arbeidere og coffe shop eiere, inkludert flere fra Green House kjeden.
Dette har vært diskutert i Nederlands politikk i noen år og det blir mest sannsynelig ikke gjennomført mener de alle.
Også hvis det ble gjennomført så skulle det kunne søkes midlertidig pass av tilreisende noe som gjorde saken enda mere usansynelig. Dette er for kontroll og kunne føre statestikk over brukere og forbruk. Noe som ikke er mulig da minimalt av reglemang blir fulgt fra alle sider allerede.
Dette vill også ødelegge forholdene coffeshoppene arbeider under i den grå sonen de er i. Enda en grunn til at det ikke kan bli gjennomført.

PS: Når jeg leser artikelen nøye så ser jeg ingen direkte påpekning om at loven er tatt opp eller gjennomført. Jeg "Men nå kan ny lov"
Det var bare ett forslag i ett brev fra 2 ministere til nasjonalforsamlingen. Og etterpå skrives det bare hva som skjer hvis det blir gjennomført.

Godt skrevet av journalisten, raskt og dårlig observert av de som tror det er gjennomført. Hipp hura for tabloider og spre riktig budskap, forsåvidt (Hørte forsåvidt om denne saken første gang nesten 2 år siden)
Sist endret av Sigurd4u; 28. mai 2011 kl. 18:32.
Godt jeg er Nederlandsk statsborger da

Synes dog at dette er litt drøyt, de tjener nok en god del på disse turistene.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Godt jeg er Nederlandsk statsborger da

Synes dog at dette er litt drøyt, de tjener nok en god del på disse turistene.
Vis hele sitatet...
Du må fortsatt skaffe deg medlemskap om du vil fortsette å røyke lovlig...

...dersom denne loven trér i kraft, naturligvis.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av nikons Vis innlegg
Virker som om folk glemmer at de må sitte på stedet og røyke opp alt. De kan ikke bare ta det med seg hvor de vil.
Vis hele sitatet...
Da må du røyke det uten tobbakk pga røykeloven i nederland.
Og det er ikke så altfor mangen folk som gjør det
Loven eksisterer allerede i Sør-Nederland ifølge min mor, og skal snart komme til Amsterdam, men dette er ikke 100% sikkert, for Amsterdam "strider" imot.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Loven eksisterer allerede i Sør-Nederland ifølge min mor, og skal snart komme til Amsterdam, men dette er ikke 100% sikkert, for Amsterdam "strider" imot.
Vis hele sitatet...
Loven har blitt tatt i bruk i Maastricht hvis ikke jeg tar helt feil.
Det er ikke en lov, men noe coffeeshoppene har vedtatt selv. Dette er som regel på mindre plasser hvor det ikke er sentralt for turisme men heller lokal folk.
Har vært på flere coffeeshops i Nederland hvor jeg måtte registere meg for og komme inn. Det var tilogmed 1 coffeshop hvor jeg scannet fingeren, og vær gang jeg kom tilbake kunne jeg bare putte fingeren på scanneren og jeg kom inn automatisk.
Er mye med sikkerhet og gjøre. Coffeeshops er attraktive for krimielle værtfall på mindre plasser, med registrering og ikke minst kamera overvåkning eliminerer du kriminelle hengeplasser. Noe du trenger og fronte når du driver en halv illegal business i mere rolig, kulturelle og fammilie fylte deler av Nederland.
Sist endret av Sigurd4u; 28. mai 2011 kl. 21:28.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Bearass Vis innlegg
De få gangene jeg har vært i Amsterdam har vært en haug av drita briter som vaser rundt med og tenner opp jointen i gata og ellers skaper dårlig stemning.

Lokalbefolkningen synes ikke slikt pakk er noe stas. Jeg tror det er mye på grunn av alle disse søppel-hasj-turistene som ikke vet å oppføre seg at nederlenderne nå vurderer å stenge coffe-shopsa for utlendinger.
Vis hele sitatet...
Har akkurat hatt den samme oppfatningen de gangene jeg har vært der og.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ubrukelig stonere? Du kan jo ikke stereotype alle personene som røyker hasj! Det blir som og si du ikke vil åpne en pub fordi det kommer til og være masse alkiser der!
Vis hele sitatet...
Det morsomme med stereotyper er at de trenger ikke holde for alle, men for mange nok. Ser du på narkotikaturistene kommer du nok lett til å se at de ikke er de mest affluente menneskene noensinne..

Og ja, at en pub blir stamsted for fattige alkiser som jager vekk resten av kundene er faktisk farlig for puben. Skulle jeg åpna pub hadde jeg nok sikta meg mye mer inn på drikke-for-moro-skyld markedet enn allkis-markedet. Er mye større potensiale der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Disse taxisjåførene utenfor jernbanestasjonen i Amster, har jo all verdens kvalitet på all verdens rusmidler uansett, så om de legger til noe bønner i sortimentet sitt, blir vel ikke så store forskjellen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Artig at folk mener at turismen vil synke med 95 %. For "alle" som reiser dit drar dit bare på grunn av weed og ikke kultur Tror det er mer realistisk å si at turismen vil heller synke med 5%:P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Så har amsterdam forbudt turister i å handle ?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Så har amsterdam forbudt turister i å handle ?
Vis hele sitatet...
Fra og med 1 Januar 2013, hvis jeg ikke har hørt feil.
Man må være medlem av en coffeeshop for å kjøpe fra den, hver coffeeshop kan ha maks 2000 medlemmer og må ikke være nær skoler og greier.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fra og med 1 Januar 2013, hvis jeg ikke har hørt feil.
Man må være medlem av en coffeeshop for å kjøpe fra den, hver coffeeshop kan ha maks 2000 medlemmer og må ikke være nær skoler og greier.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Det skjer ikke noe før minst 2015.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Hva stopper deg fra å bli en dealer? Loven, I suppose?
Vis hele sitatet...
Ja, for forbud har visst seg å være effektivt.


Btw, morsomt å se at ingen har tenkt tanken... Dere påstår turismen kommer til å gå ned. Dette stemmer forsåvidt, men turismen i 2012 kommer til å få en eksplosjon. Rundt juletider 2012 ombestemmer Regjeringen/partiene i parlamentet seg ang. lovforslaget om å forby cannaturisme, og turismen går tilbake til normale nivå.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fra og med 1 Januar 2013, hvis jeg ikke har hørt feil.
Man må være medlem av en coffeeshop for å kjøpe fra den, hver coffeeshop kan ha maks 2000 medlemmer og må ikke være nær skoler og greier.
Vis hele sitatet...
Du har hverken lest tråden, eller nyheten særlig nøye.
Sist endret av ffdck; 31. mars 2012 kl. 17:31.
Her er en artikkel om lovgivningen, og den sier:

The measures will come into force in the rest of the country - including Amsterdam - in January 2013.
Vis hele sitatet...
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av trckLOL Vis innlegg

Du har hverken lest tråden, eller nyheten særlig nøye.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe å si, fordi det er feil. Januar 2013, aka rett etter Nyttår.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har ikke noe å si, fordi det er feil. Januar 2013, aka rett etter Nyttår.
Vis hele sitatet...
Cofeeshoppene i Amsterdam har fått dispansasjon frem til 2015, og det fikk de vel i fjor.
det at hasjturismen skal bekjempes er bare ønsketenkning fra landene rundt nederland. Borgermesteren i amsterdam er sterkt i mot forslag, samme er hans "kabinett" så så lenge de sitter ved makten er amster trygt.
Landene rundt nederland var vel lei av å hele tiden stoppe folk på grensen med kvanta, store eller små?

Ingen som har hørt noe nytt om legaliseringsforslaget i københavn ennda?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har ikke noe å si, fordi det er feil. Januar 2013, aka rett etter Nyttår.
Vis hele sitatet...
Bøyer meg i støvet. Skylder på at du skrev "har hørt", noe som ikke styrker troverdigheten.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Lykke til med bakgatedealing igjen Nederland!
Det går den veien høna sparker hvis dette slår gjennom.
Sist endret av Navnl0s; 27. april 2012 kl. 23:27.
Sitat av Navnl0s Vis innlegg
Lykke til med bakgatedealing igjen Nederland!
Det går den veien høna sparker hvis dette slår gjennom.
Vis hele sitatet...
Det vil vel neppe skje, med mindre utlendinger som ikke har fått med seg lovendringen fortsatt reiser dit for å røyke. Nederlendere merker ingen forandring, men de blir kvitt alle stonere som kun kommer for å bli steine.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Utrolig hvor mange som er interessert i nederlandsk politikk da gitt.
Sist endret av Bombasa; 28. april 2012 kl. 00:34.