Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 12838
Heisann!

Jeg har et spørsmål angående en fest jeg var på denne helgen, som visstnok skal ha blitt anmeldt til politiet for innbrudd...

Kan starte med å fortelle hva som skjedde:

En venninne av en venninne av meg hørte at hun skulle være alene hjemme til helgen, så hun bestemte seg for å ha en fest. Da lot hun meg (merkelig nok, i og med at jeg ikke kjenner henne) skrive listen for hvem som skulle få komme inn og ikke (Denne var egentlig ubrukelig i og med at alle kom inn til slutt..). Det stod vel rundt 50 - 60 stk på lista tenker jeg . Greia er at hun som hadde festen i huset sitt, ikke var hjemme da festen foregikk, så venninnen min hadde fått nøkkelen til huset og ansvaret for festen. Festen gikk jo da amok, og alt ble ødelagt. Kan nevne noe av det som ble ødelagt for dere nyskjerrige folk:

-Tven ble knust
-Oversvømmelse på badet (En hadde helt en flaske såpe i badekaret og skrudd på og gått
-Smykker ble kastet i do og trekt ned
-En kaktus ble kastet i do og tettet doen
-Folk stod på taket og kastet takstein fra taket og ned på plenen (disse knuste)
-Takrennen ble ødelagt
-Drikke for mange tusen ble drukket opp (tilhørte barskapet til moren og faren)
-En dør ble revet av
-En laptop ble dynket i sprit (dvs. ødelagt)
-Trampolinen ble ødelagt
-En dyr kaffekanne ble knust (en venn av meg tok "kaffetraktertrikset")

Politiet kom selvfølgelig til slutt og kastet ut alle som var der.

Mye mer jeg ikke kommer på i farta som ble ødelagt...

Nå er spørsmålet: Faren til jenta som hadde festen (eller som lot venninnen min ha festen), har anmeldt festen og sendt brev til skolen osv osv. De sier de får erstatning av erstatningsselskapet til kr 30. 000 . Jeg har hørt rykter om at politiet skal avhøre alle som stod på denne listen som jeg har skrevet. Kan jeg komme i noe som helst trøbbel eller måtte betale noe for det, nå som jenta har bedt meg skrive lista og latt venninnen hennes få nøkkelen til huset og ha fest? Kan jeg evt. anmelde faren igjen for erstatningssvindel i og med at han vet at datteren hadde gitt nøkkelen til venninnen? Han har fått erstatningen grunnet "innbrudd", noe jeg og mine venner mener er helt feil. Jeg er 15, hvis noen lurte på det.


Takker for alle svar!
hva er spørsmålet? ja, politiet kan undersøke hvem som var der og avhøre om noen evt. skal bøtes for skadeverk. det blir ofte foreldrene som må betale det da tror jeg, når dere er unge.
Lubbii's Avatar
Trådstarter
Synes det er ganske tydelig hva spørsmålet er, jeg. Kan jeg bli straffet for det i og med at jeg var der og det er så mange beviser på at jeg har vært der? Jeg har ikke ødelagt noe som helst i huset og jenta som bor i huset hadde jo faktisk festen selv og hadde invitert meg? De vet jo heller ikke hvem som ødela hva..
Anmelde han for forsikringssvindel? Dere har hatt fest i huset hans og ramponert alt som er. Det har han heldigvis fått erstatning for, men du spør om dere kan anmelde han for å ha fått det på feil grunnlag? Fy faen så idiotisk, er du helt tett?
Lubbii's Avatar
Trådstarter
Vi har jo ikke brutt oss inn i huset når vi har fått nøkkelen da?
14 year olds gone wild.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Anmelde han for forsikringssvindel? Dere har hatt fest i huset hans og ramponert alt som er. Det har han heldigvis fått erstatning for, men du spør om dere kan anmelde han for å ha fått det på feil grunnlag? Fy faen så idiotisk, er du helt tett?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er en hykler, men du kan godt komme med noe litt mer informativt eller evt. noe nyttig isteden for å ødelegge tråden sin stemning fullstendig.
Sitat av Lubbii Vis innlegg
Vi har jo ikke brutt oss inn i huset når vi har fått nøkkelen da?
Vis hele sitatet...
Se nå litt fornuftig på det. Dere har hatt fest i huset til denne stakkars karen og huset er blitt fullstendig ramponert. Fortjener han ikke å få erstatning for det? Dere trenger ikke i tillegg være TIDENES kuk og prøve å ta fra han erstatningen. Det er helt hinsides latterlig.

Du har neppe noe å frykte fra politiet uansett. De kan ikke ta alle som var tilstede og dele erstatningen på alle sammen. Dette er ikke skolereglement der hele klassen blir nektet friminutt fordi enkelte har bråkt. Fortell de sannheten, du har ikke noe med det å gjøre, det kom uinviterte og festen kom ut av kontroll osv. Du kan ikke bli straffet for å ha vært tilstede.
Sist endret av Don Veto; 9. mai 2011 kl. 20:44.
Hvorfor ble jeg ikke bedt ?
Lubbii's Avatar
Trådstarter
Skjønner hva du mener med at vi er drittunger som vil saksøke han for at han har fått erstatning på feil grunnlag, men greia er at han er en dust, og ingen av oss som ikke har gjort noe, gidder å betale en eventuell erstatning til han for noe vi ikke har gjort. Vi har kke tenkt til å saksøke han for det, men det er jo bra å kunne forsvare seg litt mot denne klikka fyren, slik at han kanskje kan roe seg litt ned og være fornøyd med erstatningen han har fått..
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Trur jeg hadde klikka sjæl ass. Lett å være rockestjerne når man knuser andres eiendom
Lurer litt på hva man må forsikre seg for, for å få erstattning for fest ut av kontroll.
Syntes forresten 30 lapper virka veldig lite i forhold til den lange lista med faenskap. Seriøst, hvem flusher smykkene til folk?!
Sist endret av Bothrops; 9. mai 2011 kl. 20:50.
Sitat av Lubbii Vis innlegg
Skjønner hva du mener med at vi er drittunger som vil saksøke han for at han har fått erstatning på feil grunnlag, men greia er at han er en dust, og ingen av oss som ikke har gjort noe, gidder å betale en eventuell erstatning til han for noe vi ikke har gjort. Vi har kke tenkt til å saksøke han for det, men det er jo bra å kunne forsvare seg litt mot denne klikka fyren, slik at han kanskje kan roe seg litt ned og være fornøyd med erstatningen han har fått..
Vis hele sitatet...
Prøv et sekund å se det fra hans side også da! Hadde ikke du også vært mer enn litt irritert og frustrert om noen ødela huset ditt? Høres ikke akkurat ut som skader som kan bli fiksa for 30000 heller.
Være fornøyd med den erstatningen han har fått? Kunne ikke dere være fornøyd med å ha en plasse å "feste" istedet for å rive ned hele stedet til den stakkars karen?
Sitat av Lubbii Vis innlegg
Skjønner hva du mener med at vi er drittunger som vil saksøke han for at han har fått erstatning på feil grunnlag, men greia er at han er en dust, og ingen av oss som ikke har gjort noe, gidder å betale en eventuell erstatning til han for noe vi ikke har gjort. Vi har kke tenkt til å saksøke han for det, men det er jo bra å kunne forsvare seg litt mot denne klikka fyren, slik at han kanskje kan roe seg litt ned og være fornøyd med erstatningen han har fått..
Vis hele sitatet...
Du kan ikke komme i trøbbel for å ha skrevet gjesteliste og vært tilstede. Huset var ikke ditt ansvar uansett. Så lenge du ikke har gjort noe selv, så kan du ikke bli straffet bare for å ha vært til stede. Aldri i livet at politiet vil avhøre alle 50-60 personer på denne gjestelisten. Skulle du bli tatt inn til avhør forklarer du bare at du ikke har gjort noe, det kom uinviterte og da kom alt ut av kontroll. Ta det helt med ro, de har ingen sak på deg. Men du kan gjerne navngi de taperne som har ødelagt huset, hvis du vet hvem de er.
30000 er egenandelen forsikringselskapet skal ha av faren. Det vanlige i slike saker, hvis ingen kan bevise noe eller ingen er tøffe nok til å ta ansvar for seg selv, er at dere som var der spleiser på det.
Mith: Aldri hørt om at hvis man går på en fest risikerer man å bli pålagt erstatningsansvar for det som andre gjør der. Særlig ikke når det var 50-100 deltakere. Nekter jeg å tro.
Sist endret av Don Veto; 9. mai 2011 kl. 21:02.
dere er 15 år gamle, skjønner at foreldrene deres har gjort en dårlig jobb med dere, og ikke har lært dere folkeskikk, det blir evnt foreldrene deres som må betale regninga...
Du kan ikke få noen straff, du har ikke hatt ansvaret for noe som helst. Det måtte i sunn fornufts grunn være datteren hans i seg selv, som overlater nøkkelen til ei venninne, uansett om det kalles en "god venninne" selv om de bare er 15 år gamle. Da er man ung og uerfaren.

Ja, du hjalp til med å skrive liste over hvem som kom inn, men det hjelper jo lite. Det skal -mye- tillit til før man burde slippe inn noen på en sånn fest. Det er alltid en eller annen som ikke bryr seg og skal hevde seg, og inviterer folk man ikke kjenner.

Det er egentlig foreldra hennes' skyld i bunn og grunn, men man kan ikke alltid tenke sånn.

Det er de som har faktisk gjort skadeverket som skal betale, de burde stå fram og ta skylda. Hva er sjansen for det?

Du burde ihvertfall være glad for at han får igjen på forsikring, så sinnsykt mye ødelagt. Vet ikke om jeg hadde klart å holde sinnet mitt i sjakk om jeg hadde hatt unger som holdt en sånn fest!
er bare tragisk. hadde jeg vært der hadde jeg gitt faen i "snitchstempelet" og funnet ut hvem tapere som stod bak det, og gjort livet deres litt vanskeligere. kanskje de i det minste finner ut at de ikke vil gjøre sånt igjen.
30 000 / 60 = 500,-

Ta det som en mann, og betal de 500,-. Vet det blir vanskelig, men hvis dere står på og kontakter foreldrene til alle som dere vet var der så får dere ut penger av de tilslutt, evt lag en avtale med politiet eller faren hennes. Skal jeg være ærlig så er dere noen forbanna fjortiser som fortjener å betale såpass mye når dere ramponerer et helt hus. 500,- er ingenting, 30 000,- er en del...

Selv om dere ikke var med på å ramponere så synes jeg at dere skal betale, dere var jo med på festen, og dere har tydligvis ikke gjort noe for å stoppe det. Slutt å wine om at han er klikk osv, jeg hadde vært like "klikk" hvis noen drittunger av noen fjortiser hadde ramponert hele huset mitt.
Altså hadde dette vært huset mitt hadde jeg blitt fly forbanna. Men nei du kan ikke bli straffet men seriøst når du er 15 og inviterer 60 folk til hjemme alene fest hvor mye kontroll trodde du at du skulle ha? Når du er 15 burde du ha litt mere vett men nei du kan ikke pådra deg gjeld siden du er under 18 men det kan faktisk foreldra dine. De kan risikerer og måtte stå til ansvar for det du har gjort. Tror ikke du får skylda for hele festen men du kan risikerere at foreldrene dine må betale noe av egenandelen. Det du gjorde var grov uaktsomt med å invitere så mange til hjemme alene fest
hørtes ut som en awesome fest
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Selv om at de "bare" er 15år så må det da gå ann og oppføre seg.
Dere drar den derre "fuck everbody, I,m only young one time" greie altfor langt.
Inkompetente tullinger, hvorfor prøvde dere ikke og stoppe de som drev med faenskap egentlig?
Jeg hadde da selv mange fester i mine foreldres hus når jeg var rundt 16år, hadde vel et 40talls bekjente på besøk.
Men her var det ingen som fucket opp noe som helst. Det eneste som ble fucked var et teppe som jeg sølte på.

Å til slutt mr TS husk dette "Who you choose to be around, lets you know who you are. "
Sist endret av UrbanFreak86; 10. mai 2011 kl. 04:05. Grunn: thug life.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
erre mulig, her får far i huset alt ødelagt, han må ut med en klekkelig egenandel, og du vil saksøke fordi du og ei venninne fikk nøkkelen til huseet hans av dattra hans før dere inviterte til en idiotisk stor fest, som gikk over styr.

dere burde gjøre som det blir sagt over her, ringe til de på lista og si att 500 kr er jo lite for så mye dritt de har gjort.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Nå er jeg usikker selv, så ikke skyt meg om jeg tar feil,
men hvis en venn av meg gir meg nøkkelen til huset sitt, og jeg går inn i huset mens den personen er borte og ødlegger/ramponerer, eller hvis jeg inviterer en haug med folk som gjør det. Vil ikke dette da være innbrudd? Dere fikk vel ikke lov i utgangspunktet til å ha en slik fest?
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Sitat av Bea Vis innlegg
Nå er jeg usikker selv, så ikke skyt meg om jeg tar feil,
men hvis en venn av meg gir meg nøkkelen til huset sitt, og jeg går inn i huset mens den personen er borte og ødlegger/ramponerer, eller hvis jeg inviterer en haug med folk som gjør det. Vil ikke dette da være innbrudd? Dere fikk vel ikke lov i utgangspunktet til å ha en slik fest?
Vis hele sitatet...
Ganske enig med deg der. Tror at hvis personen for eksempel tok med seg en kompis for å mate katta til eieren av huset så er det helt OK. Men om den andre kompisen planter en neve i et speil og løper med en ketchupflaske og spruter rundt i hele huset blir det ikke innbrudd som sådan, det blir vel kun hærverk
500,- er jo relativt billig for en fest du virkelig har hatt det gøy!;p
mtp. at du skrev gjestelista, så har du vel en grei oversikt over hvem som ødela mest der?
Sitat av Lubbii Vis innlegg
-En dyr kaffekanne ble knust (en venn av meg tok "kaffetraktertrikset")
Vis hele sitatet...
Hva er «kaffetraktertrikset»?
brace yourself
Fickledick's Avatar
Faan, håper på dette hver gang jeg drar på "hjemme alene-fest", trodde det bare skjedde på film... (Eller i min mors hode)

Men likevel... Slutt å rakke ned på trådstarter om hvor uansvarlig DE var, såvidt jeg har forstått så var ikke han en av de som ødela.
*Ungs, Ungs* Ungdomsparty *Ungs, Ungs* Ta med venner *Ungs, Ungs* Ingen voksne *Ungs, Ungs* Trokke det!
Er egentlig mest imponert over TS som satte opp 50-60 stykker på gjestelisten. Det er jo å be om rasert hus. Må jo også gi creds til din veninnes vennine, som arrangerer en så stor fest uten å være tilstede selv.

On topic: Siden du ikke selv har ødelagt noe har du nok ikke noe å frykte, ihvertfall ikke økonomisk. Du må kanskje belage deg på en skyllebøtte fra huseier, noe som kanskje også er på sin plass. Jeg ville ihvertfall ha sagt unnskyld for at det gikk som det gikk.

Forslaget om et spleiselag er også noe dere kan vurdere, men har en mistanke om at det ikke blir så lett å få gjennomført. Sikkert mange som ikke er gira på å betale for noe de ikke har gjort.

Noen råd før neste fest:

1: ikke fortell om festen til så mange, og gjør det klart for de innviterte at de ikke kan ta med seg noen uten å spørre først.
2: For guds skyld, gjem alt av sprit, penger og andre verdifulle ting.
3: Er det din fest, ikke drikk deg fullstendig dritings eller forlat festen.
4: Mister du kontrollen, ring snuten.
Uten å gå alt for mye i detalj på jussen vil nok ikke dette kvalifisere som innbrudd. Dere har likevel uansett banet dere adgang til hans hus uten hans samtykke. I tillegg kommer skadeverket.

Til TS: Jeg nedlater meg sjelden til spydigheter, men det er ikke ofte det har vært mer nødvendig enn nå; hvor tjukk i hodet går det egentlig an å bli? Er du virkelig så fullstendig blottet for innsikt i andres situasjon at du ikke forstår at huseier ble mer enn bare litt irritert?

Vær en smule ydmyk og bidra til at de som faktisk har ødelagt gjenstander og deres foreldre i alle fall spleiser på huseiers egenandel. Egentlig burde dette være et kollektivt ansvar som alle som var på festen deler på. Spesielt ettersom det blir vanskelig i ettertid å fastslå hvem som ødela hvilke gjenstander osv. Om du ikke ønsker å bidra selv, sørg i alle fall for at de skyldige blir stilt til ansvar.
Sitat av juster Vis innlegg
Uten å gå alt for mye i detalj på jussen vil nok ikke dette kvalifisere som innbrudd. Dere har likevel uansett banet dere adgang til hans hus uten hans samtykke. I tillegg kommer skadeverket.

Til TS: Jeg nedlater meg sjelden til spydigheter, men det er ikke ofte det har vært mer nødvendig enn nå; hvor tjukk i hodet går det egentlig an å bli? Er du virkelig så fullstendig blottet for innsikt i andres situasjon at du ikke forstår at huseier ble mer enn bare litt irritert?

Vær en smule ydmyk og bidra til at de som faktisk har ødelagt gjenstander og deres foreldre i alle fall spleiser på huseiers egenandel. Egentlig burde dette være et kollektivt ansvar som alle som var på festen deler på. Spesielt ettersom det blir vanskelig i ettertid å fastslå hvem som ødela hvilke gjenstander osv. Om du ikke ønsker å bidra selv, sørg i alle fall for at de skyldige blir stilt til ansvar.
Vis hele sitatet...


http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html

§ 136. Den, som bevirker, at der finder Opløb Sted i Hensigt at øve Vold mod Person eller Gods eller at true dermed, eller som medvirker til Istandbringelsen af saadant Opløb, eller som ved et Opløb, under hvilket ovennævnte Hensigt lægges for Dagen, optræder som Leder eller Fører, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.

Forøves under Opløbet nogen saadan Forbrydelse mod Person eller Gods som ved Opløbet tilsigtet, eller som Deltagerne under dette har lagt for Dagen at ville forøve, eller nogen Forbrydelse mod den offentlige Myndighed, bliver de ovennævnte ligesaavel som enhver i Forbrydelsen delagtig at straffe med Fængsel fra 2 Maaneder indtil 5 Aar, men med den for Forbrydelsen bestemte Straf, forøget med indtil en Halvdel, saafremt herved strengere Straf fremkommer

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

Den, der gjør sig skyldig i Indbrud, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 1 Aar. Er Forbrydelsen forøvet af nogen bevæbnet eller af flere i Forening, anvendes Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, saafremt den er forøvet i Hensigt at bane Adgang til nogen anden Forbrydelse.

Paa samme Maade straffes den, som ved voldsom eller truende Adfærd søger at tiltvinge sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold paa saadant Sted, eller som retsstridig sniger sig ind i beboet Hus eller Rum, der om Natten pleier at holdes stængt, for der at lade sig indestænge, eller som ved Hjælp af Forklædning eller en foregiven eller misbrugt offentlig Egenskab eller Ordre eller ved Benyttelse af noget falsk eller en anden vedkommende Dokument skaffer sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold i beboet Hus eller Rum, eller som medvirker hertil.

er ikke vanskelig å skjønne at dette er innbrudd... og videre og videre ...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html

§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.


er ikke vanskelig å skjønne at dette er innbrudd... og videre og videre ...
Vis hele sitatet...
"...ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren."

Legg spesielt merke til "rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren". Jeg stiller meg sterkt tvilende til at en nøkkel de har blitt gitt av et medlem av husstanden kan regnes som ulovlig fravendt besitteren, og i så måte kan dette vanskelig anses for å være innbrudd. Ulovlig på andre måter og fullstendig idiotisk er det derimot.
Det blir for teit at du prøver og ta fra han de pengene han skal få for huset som en totalt knust pga en gjeng med 14 åringer, dere får bare stå opp for hva dere har gjort og betale!
hadde det vært mitt hus så hadde jeg vridd hue av alle 60 av de 14 åringene ja, så syns dere har slipt billig unna!
som sakt oppi her 60 / 30.000 = 500kr på vær dette klarer dere og spleise på!
TS sier han ikke ødela noe ja, det er alltid "de andre".

Uansvarlige drittunger, rett og slett. Stakkars huseier. (Selv om han nå er en "dust" som TS så modent beskrev han som.)
Sist endret av Nerdefruen; 10. mai 2011 kl. 10:50.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
"...ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren."

Legg spesielt merke til "rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren". Jeg stiller meg sterkt tvilende til at en nøkkel de har blitt gitt av et medlem av husstanden kan regnes som ulovlig fravendt besitteren, og i så måte kan dette vanskelig anses for å være innbrudd. Ulovlig på andre måter og fullstendig idiotisk er det derimot.
Vis hele sitatet...
ja å legg merke til at det er datteren i huset og ikke faren som er EIEREN av huset som har gitt bort nøkkel
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja å legg merke til at det er datteren i huset og ikke faren som er EIEREN av huset som har gitt bort nøkkel
Vis hele sitatet...
Er den dermed ulovlig fravendt eieren? At de ikke har hatt lov til å være i huset er en ting, men det må foreligge en viss grad av inntrengning for at det skal kunne regnes som innbrudd. Jeg ser fortsatt ikke at en nøkkel de har blitt gitt frivillig av et medlem av husstanden skal kunne regnes som ulovlig fravendt eier.

Likevel, det er nok lovbrudd her, og at alle deltakere burde spleise skulle etter min mening bare mangle, uavhengig av hvorvidt det er gjort innbrudd eller ikke.
Show uz pix!
Blir så sur når jeg leser dette.. at ikke dere klarte stoppe dem som gjorde dette? Nei, betal 1500 hver dere for en unnskyldning

For alt vi vet kan det være dyre smykker som gikk ned i do
Sist endret av disneyman; 10. mai 2011 kl. 11:35.
Føler virkelig med huseier her.
Skulle vel være en hyggelig gest av datteren, noe dere misbrukte til de grader.

Tenk å komme hjem til noe sånt
Lol, jeg er og fra Asker. Hehe hvor gammel er du? Var borti noe lignende for et par år siden på nyttårsaften. En kompis ødela hele huset, kastet en gitar ned fra andre etasje, slo hull i veggen. Han fikk gjennomgå, grei erstatning også
Selvfølgelig kan hun/noen ikke bli anmeldt for innbrudd når personen har nøkkel til huset. Og du vil ta fra huseier erstatningen fordi han er dust?!?!!.. håper du ser selv at dette er en latterlig måte å tenke på?
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Er den dermed ulovlig fravendt eieren? At de ikke har hatt lov til å være i huset er en ting, men det må foreligge en viss grad av inntrengning for at det skal kunne regnes som innbrudd. Jeg ser fortsatt ikke at en nøkkel de har blitt gitt frivillig av et medlem av husstanden skal kunne regnes som ulovlig fravendt eier.

Likevel, det er nok lovbrudd her, og at alle deltakere burde spleise skulle etter min mening bare mangle, uavhengig av hvorvidt det er gjort innbrudd eller ikke.
Vis hele sitatet...
§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus
-----------------------------------------------------------------------

jeg mener nå at dem har skaffet seg uberretet adgang , men ellers så har vi jo 395 som går under vist det er et opent vindu / dør osv, da går det ikke under innbrudd og straffen blir litt mildere

§ 395. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af fast Eiendom, eller som medvirker hertil

Sitat av Amundo Vis innlegg
Selvfølgelig kan hun/noen ikke bli anmeldt for innbrudd når personen har nøkkel til huset. Og du vil ta fra huseier erstatningen fordi han er dust?!?!!.. håper du ser selv at dette er en latterlig måte å tenke på?
Vis hele sitatet...
hjelper ikke selv om dem har nøkkel..., spørs hvordan dem har fått nøkkelen!
Hvis du stjeler noen hus nøkler å går inn i et hus er det fortatt innbrudd, I denne saken så har dattra til huseieren lånt bort nøkkelen uten at huseieren vet om det

uberettig betyr: uten lovlig rett
Teller Penger
Sitat av Lubbii Vis innlegg
Heisann!

Jeg har et spørsmål angående en fest jeg var på denne helgen, som visstnok skal ha blitt anmeldt til politiet for innbrudd...

Kan starte med å fortelle hva som skjedde:

En venninne av en venninne av meg hørte at hun skulle være alene hjemme til helgen, så hun bestemte seg for å ha en fest. Da lot hun meg (merkelig nok, i og med at jeg ikke kjenner henne) skrive listen for hvem som skulle få komme inn og ikke (Denne var egentlig ubrukelig i og med at alle kom inn til slutt..). Det stod vel rundt 50 - 60 stk på lista tenker jeg . Greia er at hun som hadde festen i huset sitt, ikke var hjemme da festen foregikk, så venninnen min hadde fått nøkkelen til huset og ansvaret for festen. Festen gikk jo da amok, og alt ble ødelagt. Kan nevne noe av det som ble ødelagt for dere nyskjerrige folk:

-Tven ble knust
-Oversvømmelse på badet (En hadde helt en flaske såpe i badekaret og skrudd på og gått
-Smykker ble kastet i do og trekt ned
-En kaktus ble kastet i do og tettet doen
-Folk stod på taket og kastet takstein fra taket og ned på plenen (disse knuste)
-Takrennen ble ødelagt
-Drikke for mange tusen ble drukket opp (tilhørte barskapet til moren og faren)
-En dør ble revet av
-En laptop ble dynket i sprit (dvs. ødelagt)
-Trampolinen ble ødelagt
-En dyr kaffekanne ble knust (en venn av meg tok "kaffetraktertrikset")

Politiet kom selvfølgelig til slutt og kastet ut alle som var der.

Mye mer jeg ikke kommer på i farta som ble ødelagt...

Nå er spørsmålet: Faren til jenta som hadde festen (eller som lot venninnen min ha festen), har anmeldt festen og sendt brev til skolen osv osv. De sier de får erstatning av erstatningsselskapet til kr 30. 000 . Jeg har hørt rykter om at politiet skal avhøre alle som stod på denne listen som jeg har skrevet. Kan jeg komme i noe som helst trøbbel eller måtte betale noe for det, nå som jenta har bedt meg skrive lista og latt venninnen hennes få nøkkelen til huset og ha fest? Kan jeg evt. anmelde faren igjen for erstatningssvindel i og med at han vet at datteren hadde gitt nøkkelen til venninnen? Han har fått erstatningen grunnet "innbrudd", noe jeg og mine venner mener er helt feil. Jeg er 15, hvis noen lurte på det.


Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Gratulerer!, fra 15år må du ta ansvar for dine handlinger, og du har gjort deg skyldig/medskyldig i Innbrudd og hærverk!

Faren har på ingen måte lurt til seg noen penger på forsikringen, dere har Åpnet en dør Med Nøkkel , gitt til dere uten faren som sikkert er huseieren sin sammtykke, dette er da innbrudd, selv om det er med nøkkel, datteren er nok medskyldig også, siden hun ga dere nøkkelen, men på papiret er hun sikkert ikke eieren og har ingen rett å gi dere adgang til boligen, dermed har dere vært der uten eiers tillatelse! Så de av dere over 15år må nok stå til ansvar, og har fikset dere en bra start på livet! Barnevernet blir nok også kontaktet..
Sist endret av MyDarkSide; 10. mai 2011 kl. 14:53.
I min ungdom var det en som klarte å sprøyte ned et rimelig stort hus innvendig med flere pulverapparat, på en fest der han var invitert og avkommet til eier var tilstede.

Han regner med å fortsette nedbetalingen i noen tiår til.
Håper virkelig de som er ansvarlige for dette får gjennomgå KRAFTIG.

Makan til drittunger!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
§ 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus
-----------------------------------------------------------------------
jeg mener nå at dem har skaffet seg uberretet adgang , men ellers så har vi jo 395 som går under vist det er et opent vindu / dør osv, da går det ikke under innbrudd og straffen blir litt mildere
Vis hele sitatet...
Det er på det rene at de har vært i huset uten eier samtykke, MEN § 147 krever at man enten har banet seg inn ved innbrudd (altså ved å ødelegge dør, vindu eller annen gjenstand egnet til å beskytte mot inntrengen) eller ved rett nøkkel som er ulovlig fravendt besitteren.

Besitteren var her huseiers datter. Frivillig overlevering kvalifiserer vel strengt tatt ikke til ulovlig fravendelse. Hadde den blitt stjålet, lurt eller truet fra henne ville fravendelsen derimot være ulovlig.

Datteren har lovlig besittet nøkkelen og fravendelsen (ved utlån) var IKKE ulovlig.

Ellers er jeg enig med deg i at strl § 395 kan være aktuell. Du kan jo også kikke litt på:

strl § 355:
Første ledd: den som uberetiget sniker seg inn i hus
Andre ledd: den som uberettiget tar opphold på et sted som er i annens besittelse tross påbud om å fjerne seg

Uansett vil jo skadeverk / grovt skadeverk uansett kunne brukes og vil nok være det sentrale. Huseier har uansett hatt uvedkomne i huset sitt og er i sin fulle rett til å anmelde innbrudd i den grad han ikke kjenner detaljene til hvordan adgangen har forekommet.
Lubbii's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Hva er «kaffetraktertrikset»?
Vis hele sitatet...
Kaffetraktertrikset er å buffe kaffetrakteren i huset og få gratis drikke av alle som er med (ikke at dette smaker så veldig godt, men det funker! Ble fylt opp 3 ganger )



Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
TS sier han ikke ødela noe ja, det er alltid "de andre".

Uansvarlige drittunger, rett og slett. Stakkars huseier. (Selv om han nå er en "dust" som TS så modent beskrev han som.)
Vis hele sitatet...
Var vel strengt tatt ikke slike innlegg jeg ønsket da jeg spurte om jeg kunne få en straff for dette. Dessuten ødela jeg faktisk ingenting.

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Altså hadde dette vært huset mitt hadde jeg blitt fly forbanna. Men nei du kan ikke bli straffet men seriøst når du er 15 og inviterer 60 folk til hjemme alene fest hvor mye kontroll trodde du at du skulle ha?
Vis hele sitatet...
Har gjort det selv, flere ganger i mitt hus, så hadde jeg hatt festen, hadde jeg hatt ganske god kontroll , ja. Jeg fikk lov av hun som bor i huset å invitere så mange jeg ville, så da inviterte jeg jo selvfølgelig mange Kom ganske mange fler til slutt også...


Faren til jenta kom på skolen idag og ga ut et brev til de han visste om at hadde festen hvor det stod en side med ødelagte ting og at han blant annet hadde anmeldt saken til politiet og den ville dukke opp om noen dager. får se hva som skjer i løpet av uken.. Jeg fikk ikke noe brev