Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1916
Tenk deg dette: Du går på veien etter en fuktig lørdags kveld. Du bestemmer å ta ut noen kjeggler i veien. Etter at du har kommet et lite stykke så kommer politibilen rullende opp til siden av deg.

En politimann går ut og ber om ditt personalia.
Hva skjer hvis ikke jeg oppgir dette, og har jeg rett eller plikt til å oppgi navn, adresse osv osv?
Sitat av nicks
Tenk deg dette: Du går på veien etter en fuktig lørdags kveld. Du bestemmer å ta ut noen kjeggler i veien. Etter at du har kommet et lite stykke så kommer politibilen rullende opp til siden av deg.

En politimann går ut og ber om ditt personalia.
Hva skjer hvis ikke jeg oppgir dette, og har jeg rett eller plikt til å oppgi navn, adresse osv osv?
Vis hele sitatet...
Når Politiet etterspør dine personlige opplysninger, har de rett til dette, og du har ingen rett til å nekte dette. Nekter du kommer du til å bli innbrakt og bøtelagt, normal sats varierer litt fra sted til sted, men bota ligger i snitt i rundt 3000kr til statskassa.
Mens vi er inne på det, hva hvis man ringer 112 for en sak, er man nødt til å oppgi navn?
De tar deg vel mer seriøst hvis du gjør det hvertfall...
Du må gi fra deg disse opplysingene:
Navn
Fødselsdato
Yrke
Hvor du bor
Telefonnummer hjem(bare hvis du er under 18år)

Disse opplysningene kan du nekte å gi fra deg:
Navn på foreldre
Navn på arbeidsplass
Telefonnummer hjem (hvis du er over 18år)


Ellers har du disse rettighetene:
Rett til å nekte avhør
Hvis du ikke er siktet for noe kan du nekte å gi fra bilde og fingeravtrykk
Blir du tatt inn(taua) har du krav på å få vite fullt navn eller arbeidsnummer på politibetjenten(e)
Sitat av morphinytry
Du må gi fra deg disse opplysingene:
Navn
Fødselsdato
Yrke
Hvor du bor
Telefonnummer hjem(bare hvis du er under 18år)

Disse opplysningene kan du nekte å gi fra deg:
Navn på foreldre
Navn på arbeidsplass
Telefonnummer hjem (hvis du er over 18år)


Ellers har du disse rettighetene:
Rett til å nekte avhør
Hvis du ikke er siktet for noe kan du nekte å gi fra bilde og fingeravtrykk
Blir du tatt inn(taua) har du krav på å få vite fullt navn eller arbeidsnummer på politibetjenten(e)
Vis hele sitatet...
Her er gutten sin som har pugga Gatas Parlament...
du har rett til å spør hvorfor de vil ha personalie. har de ingen gyldig grunn kan du nekte. (men gyldig grunn kan være sp mangt; at du er potensiellt vitne, kanskej de har liten misstanke om var medp å noe osv...) men du har rett tiø å få vite hvorfor de vil ha ditt personalia...
drQ
Egendefinert
Straffeloven:
§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.
Vis hele sitatet...
Dette sier vel det meste.
Det som skal oppgis er fødselsdato (ikke pliktig til personnummeret, men det tar ett halvt minutt for politiet å finne ut, så å være dum her er bare dumt for deg selv), navn, stilling (er vel kanskje litt utdatert etterhvert, men folk skjønner hva det betyr), og bopæl.

Dette skal du oppgi, hvis ikke blir det anmeldelse (i praksis forelegg/prikk på rullebladet).

du har rett til å spør hvorfor de vil ha personalie. har de ingen gyldig grunn kan du nekte. (men gyldig grunn kan være sp mangt; at du er potensiellt vitne, kanskej de har liten misstanke om var medp å noe osv...) men du har rett tiø å få vite hvorfor de vil ha ditt personalia...
Vis hele sitatet...
Trengs ikke noe direkte grunnlag, dette er ikke korrekt. Eneste kravet er at det er "Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres", altså det må være i forbindelse med tjenesten - og det er det i det øyeblikk en politimann kommer bort til deg. At politifolk skulle spørre deg om personalia utenfor tjenesten blir litt teoretisk spekulering.
HEHE det er en måte og ikke komme seg opp i sånne kniper på. STIKKE VEKK!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av morphinytry
Disse opplysningene kan du nekte å gi fra deg:
Navn på foreldre
Navn på arbeidsplass
Telefonnummer hjem (hvis du er over 18år)
Vis hele sitatet...
Stemmer IKKE. Dersom du er under 18 år gammel så er du pliktig til å gi fra deg navn på både foreldre og arbeidsplass. Telefonnummer hjem må du også oppgi dersom du ikke er over 18 ja. Navn på foreldre er jeg litt usikker på men det står skrevet (i boka mi som jeg har solgt) at du må oppgi info som gjør at myndighetene kommer i kontakt med foresatte enklest mulig. Uansett så er det bare teit å ikke samarbeide. Det gir et dårlig inntrykk og sjansen for at du slipper unna med en advarsel synker betydelig. Fra personlige erfaringer vet jeg at det er alltid lurest å samarbeide mer politiet.

6'er i rettslære gjør seg vettu
drQ
Egendefinert
Sitat av Proxick
Stemmer IKKE. Dersom du er under 18 år gammel så er du pliktig til å gi fra deg navn på både foreldre og arbeidsplass. Telefonnummer hjem må du også oppgi dersom du ikke er over 18 ja. Navn på foreldre er jeg litt usikker på men det står skrevet (i boka mi som jeg har solgt) at du må oppgi info som gjør at myndighetene kommer i kontakt med foresatte enklest mulig. Uansett så er det bare teit å ikke samarbeide. Det gir et dårlig inntrykk og sjansen for at du slipper unna med en advarsel synker betydelig. Fra personlige erfaringer vet jeg at det er alltid lurest å samarbeide mer politiet.

6'er i rettslære gjør seg vettu
Vis hele sitatet...
Er du under 18 så kan vel politiet uansett ta deg med (avhengig av hva du har gjort/hvor gammel du er/når/hvor), og da er valget å oppgi foreldre og bli hentet eller sitte inne til politiet får tak i dem uten din hjelp.
Sitat av drQ
Er du under 18 så kan vel politiet uansett ta deg med (avhengig av hva du har gjort/hvor gammel du er/når/hvor), og da er valget å oppgi foreldre og bli hentet eller sitte inne til politiet får tak i dem uten din hjelp.
Vis hele sitatet...
Purken har ikke lov til å bure inne noen som er under den kriminelle lavalder uten at det finnes mistanke om ulovligheter

DonTomaso:
Gatas Parlament er en fin ting vettu Har den "sangen" på flertallet av mine cd'er

Proxick:
Riktigt det du sier om en person under 18 om navn på foreldre, men ikke arbeidsplass(hverken din egen eller foreldrenes). Har spurt en kammerat av meg som er purk Dette kommer av gammel grunn av klasseskillet som var før i gamle dager hvor man fort kunne løslate en person med foreldre av høy klasse(innflytelsesrik jobb)

Selvfølgelig er det beste å samarbeide med purken, men hvis man er skyldig er det jo best å si minst mulig for å unngå å bli tatt dersom de ikke har noen bevis utenom det du selv gir fra deg
morphinytry: Tror det drQ sikter til er at hvis du er under 18, så kan de faktisk bestemme at de skal kjøre deg hjem, akkurat der og da, det er ikke snakk om å bure deg inne eller noe sånt, bare rett og slett å kjøre deg hjem. Så lenge du godtar dette så er det ikke snakk om noen prikk på rulleblad eller noe som helst i den duren, men nekter du så kan det bli trøbbel. Lurer på om det må være etter en viss tid på kvelden også for at de skal kunne gjøre dette, er så lenge siden jeg var under 18 nå at jeg ikke husker helt lenger
drQ
Egendefinert
Sitat av atomet
morphinytry: Tror det drQ sikter til er at hvis du er under 18, så kan de faktisk bestemme at de skal kjøre deg hjem, akkurat der og da, det er ikke snakk om å bure deg inne eller noe sånt, bare rett og slett å kjøre deg hjem. Så lenge du godtar dette så er det ikke snakk om noen prikk på rulleblad eller noe som helst i den duren, men nekter du så kan det bli trøbbel. Lurer på om det må være etter en viss tid på kvelden også for at de skal kunne gjøre dette, er så lenge siden jeg var under 18 nå at jeg ikke husker helt lenger
Vis hele sitatet...
Jepp. Og får de ikke tak i foreldre slipper de deg neppe løs midt på natten med det første, men det betyr ikke nødvendigvis glattcelle.

(og forsåvidt; den kriminelle lavalder er 15 - man er umyndig til man er 18, så man kan fortsatt "puttes inn" mens foreldrene kontaktes).
Glattcelle tror jeg ikke de får putte deg i uten videre nei, så lenge du oppfører deg som folk (og ikke har mistanke om noe kriminelt), så kan jeg ikke tenke meg at de er totalt rasshøl. Det her brukes vel typisk f.ex. hvis de finner deg hengende et sted du ikke burde henge på et tid av døgnet du ihvertfall ikke burde være der, la oss si f.ex. ved ankerbrua midt på natta.
Glattcelle tror jeg ikke de får putte deg i uten videre nei
Vis hele sitatet...
De kan putte deg på glattcelle i 24 timer kun på mistanke, og "mistanke" kan være veldig vagt. Dersom det er helligdag dagen etter, kan de sette deg på glattcelletil neste hverdag. Blir du kasta på glattcelle på langfredag kan du altså belage deg på flere dagers opphold.
Men, skal man ikke få penger igjen hvis man er blitt satt på glattcelle en dag man egentlig skulle vært på jobb hvis en eventuell sak er blitt henlagt, eller du er satt der uten noe særlig grunn?

Har forstått det sånn at du får litt over tusenlappen pr. dag de første 2 ukene, men ca. 500 pr. dag etter det! Her kan det jo tjenes penger!