Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 9776
Her er greia: Jeg er for tiden medlem av statskirken, som de fleste andre. Jeg er ikke kristen, og derfor vil jeg helst ikke være medlem av statskirken, men problemet kommer som mangel på alternativer.

Hvilke trossamfunn finnes det i Norge? Jeg vil ikke stå oppført som medlem og bidra med medlemstall i verken statskirken eller human-etisk forbund. Mitt menneskesyn passer verken med statskirkens eller human-etisk forbund sitt menneskesyn.

Statskirkens verdier antar jeg de fleste kjenner - jeg fant de ikke pent formulert på nettsidene, men selv om det kanskje er en viss stridighet rundt nyansene, så krever det å være kristen egentlig en tro på Gud.

"Humanismen har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. I mellommenneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse."

Forholdsvis intetsigende ting. Troen på mennesket blir det ofte kalt. Vel, jeg tror verken på mennesker eller Gud. Jeg vet at statskirken tjener på å ha meg som medlem. Antallet medlemmer korresponderer til hvor mye penger som kommer inn i kassen, og det blir også nødvendig at folk faktisk gidder å melde seg ut av statskirken hvis vi en dag skal få skilt kirke og stat. Noe både kristne og de som ikke er kristne har alt å tjene på i mine øyne. Hvorfor skal halvparten av stortinget være pliktig medlemskap i statskirken? (Paragraf 11 eller 12 i grunnloven! OH SHIT, JESUS PÅ TINGET)

Nå har jeg skrevet nok usammenhengende tull, så til poenget:
Jeg vil ikke være medlem av statskirken, eller human-etisk forbund, eller noe annet med samme innpakning. Jeg tror at livssyn er individuelt, og at man umulig kan forvente at alle kan finne akkurat sitt livssyn ordrett formulert i et forbunds paragrafer. Livssynet forandrer seg med livet. Hva er alternativene mine?

1) Melde meg ut av statskirken. Det jeg lurer på er om dette vil ha noe å si? Hører rykter om at like mye penger fremdeles vil gå rett inn i statskirkens kasse, men det er bare hearsay. Noen som vet? Kildehenvisninger liker jeg!

2) Melde meg inn i et trossamfunn som baserer seg på ingen tro annet enn separering av kirke og stat. Intet svada om menneskets frihet og hellig egenverdi og hele den regla der: Jeg er ikke medlem av organisasjoner for å høre min egen arts fortreffelighet gjentatt til stadighet. Jeg trenger simpelthen en organisasjon som ikke kobler meg til noe som helst annet enn ønsket om å bli kvitt en kobling mellom kirke og stat.

3) Hvis 2) ikke finnes, lage det. Hvor vanskelig er det egentlig å ordne et forbund av denne typen som sikrer at medlemmene ikke blir knyttet opp til noe som helst? Jeg har nok av tid til overs. Dessuten vil jeg gjerne lede et (ikke)trossamfunn for å få kulere visittkort.

Dette er usammenhengende, og for det ber jeg om tilgivelse.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg har ikke noe kildehenvisning, men da jeg konfirmerte meg borgerlig var det en advokat på besøk hos oss. Han fortalte at så lenge du ikke er medlem i noe trossamfunn, eller er medlem av statskirka, så får statskirka penger av staten pga. deg. Tror det er 270 kr i året per person eller noe sånt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan bare starte ditt eget trossamfunn. Kjenner noen som starta Grillfestens venner, og fikk 270,- pr medlem i året for å ha en liten grillfest... de skrev noe piss om religion og slikt, og sendte inn tror jeg....
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av slashdot
Du kan bare starte ditt eget trossamfunn. Kjenner noen som starta Grillfestens venner, og fikk 270,- pr medlem i året for å ha en liten grillfest... de skrev noe piss om religion og slikt, og sendte inn tror jeg....
Vis hele sitatet...
Det hadde vært noe. Kan jo evt. lage noe i forbindelse med nFF da, å la medlemmer herfra registrere seg. Da kan dere også kutte donasjonssidene.
nFF som religion ? Why not liksom..
Det krever nok litt mer enn det.
Man må ha en forstander som er over 23 år (ikke et problem tho), og man må ha en slags bok som jeg ikke husker helt hva heter nå ......protokoll. Koster 2000 spenn eller noe.
Sto en artikkel om dette i Gateavisa for en 6-7 år siden...
Hva med Zateks Venner?
Nå syns jeg det hadde vært veldig kult om noen lagde en norsk gren av FSM-ism
http://www.hedning.no/

Dette er jo et alternativ.

BTW: Når jeg google etter "norsk hedninge samfunn" var første treff fra nFF Prøv selv. Helt sant.
Sitat av ninja5000
Det krever nok litt mer enn det.
Man må ha en forstander som er over 23 år (ikke et problem tho), og man må ha en slags bok som jeg ikke husker helt hva heter nå ......protokoll. Koster 2000 spenn eller noe.
Sto en artikkel om dette i Gateavisa for en 6-7 år siden...
Vis hele sitatet...
Jepp, fant ut dette jeg også. Riktignok er ikke en menighetsprotokoll noe som pushes aktivt på folk med mindre man møter en ekstra ond byråkrat.
http://www.hedning.no/

Dette er jo et alternativ.

BTW: Når jeg google etter "norsk hedninge samfunn" var første treff fra nFF Prøv selv. Helt sant.
Vis hele sitatet...
Hedningsamfunnet driver for det meste med angrep på kirken. Ikke noe jeg vil vedkjenne meg
Google er ikke helt flink på dette med indeksering, stakkar. Vi kommer først opp på ganske mye rart - var en diskusjon på IRC for en tid tilbake.
Jeg er medlem i statskirken, men er ikke kristen. Jeg er døpt i kirken (er det signupen til statskirken?) og er konfirmert borgelig. Jeg valgte å konfirmere meg mest pga pengene, om det skulle være kristelig eller borgelig brydde jeg meg ikke om. Tenkte på hva som ville ta minst tid og færrest oppmøter. Jeg orker ikke skrive meg ut av statskirken rett og slett fordi det sikkert krever mer tid enn det jeg gidder å bruke på det. JEG ER SLAPP!
PIs orden (tror jeg)
En kvasireligiøs sekt som mener at pi, som i tallet 3,14..., og geometrisymbolet, går igjen overalt i universet, og at forandring skyldes at PIs desimaler hele tiden ekspanderer. Noe i den gaten ihvertfall.

Dette er selvfølgelig bare humbug, men all statsstøtten skal gå til Blitz, Hausmania og andre hyggelige saker. Jeg veit desverre ikke hvordan du skal få meldt deg inn, men dersom man stikker på informasjonscafèen Humla på Hausmania, tror jeg de har brosjyrer der...


redigert:
Hva med Zateks Venner?
Vis hele sitatet...
Vi kan få Per Tofte som profet...
Sist endret av Pinh34d; 13. november 2005 kl. 01:01.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av gæærn
Jeg er medlem i statskirken, men er ikke kristen. Jeg er døpt i kirken (er det signupen til statskirken?) og er konfirmert borgelig. Jeg valgte å konfirmere meg mest pga pengene, om det skulle være kristelig eller borgelig brydde jeg meg ikke om. Tenkte på hva som ville ta minst tid og færrest oppmøter. Jeg orker ikke skrive meg ut av statskirken rett og slett fordi det sikkert krever mer tid enn det jeg gidder å bruke på det. JEG ER SLAPP!
Vis hele sitatet...
Det er egentlig ikke så vanskelig.

http://www.human.no/upload/Skjema/sk...n%201%20ny.pdf
Er dette noe av interesse?
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...19-0345.html#2

Forskrifter om trossamfunn.

§ 2. Trossamfunn som vil la seg registrere, må melde dette til fylkesmannen.

Registreringsmeldingen skal inneholde opplysninger om:
a) Trossamfunnets fullstendige navn og adresse
b) bekjennelse og lære i hovedtrekk
c) organisasjon, virksomhet og utbredelse
d) styre- eller utvalgsmedlemmers navn
e) prestenes eller forstandernes navn og distrikt
f) eventuelle bestemmelser eller vedtekter om trossamfunnets formål, om hvem som kan være medlem av samfunnet, om representasjon, tillitsmenn og tjenestemenn, og regler om endring av bestemmelser eller vedtekter og om oppløsning av samfunnet o.l.
g) organisasjonsnummer.
Vis hele sitatet...
Edit:
Lag ditt eget trossamfunn: http://pluto.no/Doogie/ga/blekka/ga1...on/152rel.html
Sist endret av banan2; 13. november 2005 kl. 01:20.
Sitat av gæærn
Jeg er medlem i statskirken, men er ikke kristen. Jeg er døpt i kirken (er det signupen til statskirken?) og er konfirmert borgelig.
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har forstått det er du medlem i statskirken den dagen du blir født. Det første mamma og pappa gjorde var å melde meg ut av statskirka da jeg ble født.

Edit: Okei, da hadde jeg forstått feil
Sist endret av Sture Dingo; 13. november 2005 kl. 02:16.
Sitat av Sture Dingo
Sånn som jeg har forstått det er du medlem i statskirken den dagen du blir født. Det første mamma og pappa gjorde var å melde meg ut av statskirka da jeg ble født.
Vis hele sitatet...
Nei kun hvis du blir døpt i kirken.
Sitat av gæærn
Jeg er medlem i statskirken, men er ikke kristen. Jeg er døpt i kirken (er det signupen til statskirken?) og er konfirmert borgelig. Jeg valgte å konfirmere meg mest pga pengene, om det skulle være kristelig eller borgelig brydde jeg meg ikke om. Tenkte på hva som ville ta minst tid og færrest oppmøter. Jeg orker ikke skrive meg ut av statskirken rett og slett fordi det sikkert krever mer tid enn det jeg gidder å bruke på det. JEG ER SLAPP!
Vis hele sitatet...
For å konfirmeres borgerlig må man melde seg ut av statskirken...presten sa det før vår konfirmasjon. Konfirmasjonen bekrefter dåpen, og man kan ikke gifte seg i kirka (man kan, hvis den du gifter deg med er det eller noe, hvis ikke må man betale noe en avgift tror jeg). Så du er nok ikke medlem i kirka mer!

Noe som er veldig synd, Statskirka er ufattelig morsom da. De er flinke å drite seg ut. Jeg ble anti-kristen etter konfirmasjonen fordi presten og alle de vi hadde kontakt med var helt overfrelste. De fleste vet sikkert hva jeg mener, sånne som ser Jesus rundt hvert gatehjørne fordi han kommer tilbake når som helst osv...

Men jeg melder meg mer enn gjerne inn i nFF-Kirka!!
Sitat av Lille My
For å konfirmeres borgerlig må man melde seg ut av statskirken...presten sa det før vår konfirmasjon. Konfirmasjonen bekrefter dåpen, og man kan ikke gifte seg i kirka (man kan, hvis den du gifter deg med er det eller noe, hvis ikke må man betale noe en avgift tror jeg). Så du er nok ikke medlem i kirka mer!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk feil, hadde en litt "loco" kamerat som konfirmerte seg borgerlig og kirkelig samma året
Men så er han litt vel spesiell også da...
Sitat av Lille My
For å konfirmeres borgerlig må man melde seg ut av statskirken...presten sa det før vår konfirmasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg konfirmerte meg borgerlig da jeg ikke er tilhenger av den kristne tro. Men jeg var (og er) medlem i statskirken. Er i samme situasjon som Ivi, og ønsker ikke melde meg ut før jeg har noe annet konkret å gå over til. Var på nippet til å danne en egen religion med noen kamerater for å få utnytte av noen ekstra fridager på skolen. Det har jo seg slik at man har et lite antall ekstradager man kan ta fri dersom det er religiøse helligdager
2 konfirmasjoner samme året? Jaja hvorfor ikke...fikk han dobbelt med penger og eller?

Jeg er motstander av konseptet religion, kristent eller hva det er. Derfor holder jeg på med å melde meg ut av statskirka, trenger ikke noe nytt å melde meg inn i. Det er litt meningsløst mener nå jeg. Man hater en kirke og så melder man seg inn i en ny.

Men skal noen her starte nFF-Kirken så melder jeg meg inn! Vi burde lage den som en demonstrasjon mot alle andres "perfekte og feilfrie" religioner. Her innrømmer nå alle at de liker å lage ting som smeller og at røyking/drikking/rus ikke er synd. Hadde blitt en fin kirke det!
Sitat av voldern
Nei kun hvis du blir døpt i kirken.
Vis hele sitatet...
Feil. Alle som ikke er medlem i et annet trossamfunn regnes som medlemmer av Den norske statskirke. Er ikke alltid det holder å melde seg inn i et annet heller, når man melder seg inn i HEF må man krysse av for at de skal få statsstøtte for deg.

Jeg er ikke døpt, og konfirmerte meg borgerlig. Fortsatt måtte jeg melde meg ut av statsskirken.
Sitat av mongeland
Feil. Alle som ikke er medlem i et annet trossamfunn regnes som medlemmer av Den norske statskirke. Er ikke alltid det holder å melde seg inn i et annet heller, når man melder seg inn i HEF må man krysse av for at de skal få statsstøtte for deg.

Jeg er ikke døpt, og konfirmerte meg borgerlig. Fortsatt måtte jeg melde meg ut av statsskirken.
Vis hele sitatet...
Rart

Vil det si at alle små negerbarn født i Norge av muslimske foreldre blir automatisk medlem av den kristne Statskirka ?
Det pleier ofte å være ganske problematisk å melde seg ut også. Vet om flere som melde seg ut men fortsatt sto på listen.
Sitat av mongeland
Feil. Alle som ikke er medlem i et annet trossamfunn regnes som medlemmer av Den norske statskirke. Er ikke alltid det holder å melde seg inn i et annet heller, når man melder seg inn i HEF må man krysse av for at de skal få statsstøtte for deg.

Jeg er ikke døpt, og konfirmerte meg borgerlig. Fortsatt måtte jeg melde meg ut av statsskirken.
Vis hele sitatet...
Er ingen av foreldrene med i statskirken blir du heller ikke medlem når du er født mener jeg.
Sist endret av voldern; 13. november 2005 kl. 13:56.
Ingen av foreldrene mine er medlem, og jeg var "med" i statskirka helt til i fjor.
nFF-religion er under planlegging. Vi trenger dog en gjennomført trosbekjennelse. Dersom noen har forslag bes de sendes til meg i PM.
Det eneste jeg har tenkt på så langt er en tro om at alt er bygd opp av informasjon, som alt stammer fra en eneste stor informasjonskilde (tog du 'an?). Denne informasjonen kan med et rart øye sammenlignes med kristendommens "Den hellige ånd" som fyller alt og alle.
Hvor mange er det som må bli med i religionen for at vi skal få statlig støtte? 5000, er det ikke? Har jo en del medlemmer, så det skulle vel gå greit. Jeg er i hvert fall med.


Jeg ble forresten ikke døpt, og er heller ikke konfirmert.
Internett er kilden vår! Eller google kanskje


De ti bud/omskrevet til De ti nFF-bud

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg./Du skal ikke ha andre nettlesere enn FF. (IE er antikrist)

2) Du skal ikke misbruke Guds navn./Du skal ikke misbruke Googles navn.

3) Du skal holde hviledagen hellig./Det å sløve foran pcen en hel dag er en hellig handlig, ikke la noen hindre deg i det.

4) Du skal ære din far og din mor./De betale internettregningen din. If not, nvm dette budet.

5) Du skal ikke slå i hjel./ Med mindre det er søppelnerder på ferde. De er som smådjevler å regne.

6) Du skal ikke bryte ekteskapet./ Du og pcen er ett for alltid.

7) Du skal ikke stjele./ Eeehm...Dette tror jeg vi stryker. Piratkopiering er en hellig handling, del alt du vil med dine medbrødre og søstre.

8) Du skal ikke tale usant om din neste./ Du skal ikke legge ut ulovligheter i din nestes navn

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom./ Du skal ikke hacke.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. / Nei dame får du skaffe selv!
Sitat av Lille My
Internett er kilden vår! Eller google kanskje


7) Du skal ikke stjele./ Eeehm...Dette tror jeg vi stryker. Piratkopiering er en hellig handling, del alt du vil med dine medbrødre og søstre.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. / Nei dame får du skaffe selv!
Vis hele sitatet...
Hmmm, disse var jo slett ikke dum Det siste budet regner jeg med blir brutt like ofte som en gjennomsnitts mann puster, regner med at de fleste her er ivrige til å laste ned p0rr. Ikke det at dette bryter ditt alternative bud
Ikke for å være kritisk, men er det ikke litt barnslig å bare nesten "kopiere" de 10 bud?
Skal dere lage egen religion må dere være litt kreative og finne på deres egen greie..
Synes du er enda barnsligere som klager.... Det er et forslag ingen har tatt det i bruk ennå! Få høre dine bud da O kreative L0rdmel?
Sitat av gæærn
Jeg er medlem i statskirken, men er ikke kristen. Jeg er døpt i kirken (er det signupen til statskirken?) og er konfirmert borgelig. Jeg valgte å konfirmere meg mest pga pengene, om det skulle være kristelig eller borgelig brydde jeg meg ikke om. Tenkte på hva som ville ta minst tid og færrest oppmøter. Jeg orker ikke skrive meg ut av statskirken rett og slett fordi det sikkert krever mer tid enn det jeg gidder å bruke på det. JEG ER SLAPP!
Vis hele sitatet...
I hear you sister! Jeg også bryr meg driten om religion men er også slapp. Broren min meldte seg ut av statskirken og han for ganske mange brev fra Humanetisk forbund. Akkurat som at han gidder å i det hele tatt åpne å lese de. Slik som jeg ser det finnes det dem som kjemper i mot en statsreligion og blir med i Humanetisk forbund, og så finnes det de som er slappe og ikke gidder å bry seg i det hele tatt. Der finnes det folk som meg og sikkert gæærn.
Sist endret av Apelsinsatan; 13. november 2005 kl. 15:49.
Jeg synes alle måtte melde seg inn istedenfor å melde seg ut...Altså at alle blir født uten religion og at ingen kunne døpes eller noe sånt før de var 15. At alle måtte ta seg bryet med å melde seg inn, slik at halve Norges befolkning ikke står som medlemmer i noe de verken tror på eller gidder å melde seg utav. Pluss at det er et helsikes stress å melde seg ut, man må nesten møte opp personlig i kirka og stappe dåpsattesten ned i halsen på presten tror jeg..Jeg har sendt flere mailer om hvordan jeg gjør det siden jeg bor i en annen by og ikke har min dåpsattest mer, men hvorfor svare meg??

Noen som kan hjelpe? Fri meg fra religionen ! Nei, ikke link til HEF, jeg melder meg ikke inn dit. Jeg skal ut av alt!
Finnes det noen religion/Livssynsorganisasjon som bruker alle pengene de får i statsstøtte på veledige formål?
Better than thou.
Jeg trenger hjelp i mitt trosamfunn. Hvis noen kunne være frivillige, og spre informasjon om det hadde det vært helt supert!

I korte trekk går det ut på å samle pengene som ellers ville gått til statskirken i en stor pott. Årlig deles det ut pengepremier til de som har bidratt til å gjøre verden et bedre sted. Hvem som skal få penger blir avgjort ved at de som vil stemmer på den eller de de mener burde få pengene. Målet er å få 10 000 medlemmer iløpet av et drøyt år. Vi er fortsatt helt i startfasen, og trenger all hjelp vi kan få. Hvis det hørtes interessant ut er det bare å ta kontakt.
På*grunn av punkt #1 (om det er sant) har jeg vurdert å*melde meg inn i Buddhistforbundet.. No kidding. Buddhisme er uansett den mest fornuftige religionen, om du ser bort fra alle de gullforgylte buddhastatuene ^_^ At du skal leve i all evighet i himmern (eller helvete) for all evighet når du dør er bare naivt, og jeg er ikke helt uten spiritualisme, så jeg vil heller ikke melde meg inn i Humanetisk forbund (som kan være minst like fanatiske som kristne). Hadde det vært et norsk deismeforbund hadde jeg kanskje meldt meg inn i det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deism
http://www.buddhistforbundet.no/
har ikke lest alle postene, men jeg har trua på at nff kunne dratt greit med penger på detta om det hadde vært mulig... Medlemmer: 8.386 x 270 = 2.264.220

når jeg tenker meg om, fy faen vært greie penger !!! hehe
Count me in!
Får vi noen ekstra helligdager?
2,2 millioner og noen ekstra helligdager hadde vært greit vår egen "brukepenger-dagen"
En jøde i klassen min er borte støtt og stadig. Han skal ha sånne helligdager 24/7, kanskje jødedommen er noe å vurdere? ihih
Tja....eneste fordelen jeg ser med den kristne religionen er en liten ferie midt på kaldeste vinteren, godt å ha etter et halvt år på skolen, en uke ut på våren, kjekt å ha rundt eksamen, og noen dager her og der. .

Men skal man virkelig kose seg, bli muslim så har du hele ramadan du kan ta fri. En måned altså! Men tror ikke de har så mange andre høytider men..

Hva med å endre religion etter hvem som har høytid? Tilslutt har man vel fri hele året hvis man finner nok religioner.
Julen er jo ingen kristen tradisjon. De fleste religioner har jo høytider rundt julen, og den norske julen har jo egentlig røtter i gamle hedenske skikker.

Og Ramadan.. driver ikke muslimene å faster da? Nei takk =P
Er det noen mulighet for å sjekke om man er ført opp som medlem i statskirken?

Er hverken døpt eller konfirmert kristelig, så dersom jeg står oppført som medlem melder jeg meg ut fort som faen.
IvIoyner, jeg skjønner ikke helt. Hvorfor må du være medlem av noe som helst?
Gilgamesj:
1) Melde meg ut av statskirken. Det jeg lurer på er om dette vil ha noe å si? Hører rykter om at like mye penger fremdeles vil gå rett inn i statskirkens kasse, men det er bare hearsay. Noen som vet? Kildehenvisninger liker jeg!
Vis hele sitatet...
Sitat av TurboAciid
Jeg har ikke noe kildehenvisning, men da jeg konfirmerte meg borgerlig var det en advokat på besøk hos oss. Han fortalte at så lenge du ikke er medlem i noe trossamfunn, eller er medlem av statskirka, så får statskirka penger av staten pga. deg. Tror det er 270 kr i året per person eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Sitat av FlyingVeeVee
Er det noen mulighet for å sjekke om man er ført opp som medlem i statskirken?

Er hverken døpt eller konfirmert kristelig, så dersom jeg står oppført som medlem melder jeg meg ut fort som faen.
Vis hele sitatet...
Sitat fra kirken.no

Sitat av sitat fra kirken.no
Bestemmelser om kirkemedlemskap

Gjennom dåp blir man blir medlem av Den norske kirke.
Dessuten må man være bosatt i Norge eller være norsk statsborger i utlandet for å være medlem. Man kan ikke samtidig være medlem av Den norske kirke og av et annet trossamfunn i Norge. Personer som flytter til Norge, blir medlemmer av kirken ved dåp, eller ved innmelding, dersom de er døpt i deres hjemland.

Det finnes dessuten en del tilleggsbestemmelser om barns tilhørighet til kirken:

Udøpte barn under 15 år står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Står begge foreldrene utenfor kirken, tilhører ikke barnet Den norske kirke med mindre begge foreldrene gir uttrykk for ønske om dette.

Tilhørigheten til kirken opphører dersom foreldrene melder ønske om det til kirkebokfører (presten). Forutsetningen er at begge er enige om dette og at minst en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke.

Etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke.

Den som er over 15 år, kan selv melde seg ut av, eller inn i, Den norske kirke.

Medlemskap i Den norske kirke registreres i kirkebøkene i den enkelte menighet.
Fra 1.1.1993 samles kirkebøkenes opplysninger om medlemskap i Den norske kirke i det sentrale folkeregisteret.

Se også § 3 i Kirkeloven av 1996.
Vis hele sitatet...
Tror man må kontakte kirken hvis man vil vite om man er medlem..
Sitat av Gilgamesj
IvIoyner, jeg skjønner ikke helt. Hvorfor må du være medlem av noe som helst?
Vis hele sitatet...
Om man ikke er medlem av noe annet, så går pengene som ellers ville gått til religionen/gruppen du tilhører til statskirken i følge en post lenger oppe. Det var vel dette han av prinsipp ville unngå, slik jeg forstod saken...

edit: Der var den
Sist endret av Psy_Illusion; 14. november 2005 kl. 15:27.
Sitat av SkyFex
Julen er jo ingen kristen tradisjon. De fleste religioner har jo høytider rundt julen, og den norske julen har jo egentlig røtter i gamle hedenske skikker.

Og Ramadan.. driver ikke muslimene å faster da? Nei takk =P
Vis hele sitatet...
Nja, den fasten er det ikke så farlig med. De fleste her sover vel om dagen og er våken om natta, og det er kun etter solnedgang man har lov å spise. Da er det bare å flytte til nord-norge, der kommer jo ikke sola fram på vinteren uansett . Men når ramadan havner på sommertida så er det sikkert veldig kjipt å bo der .


Nå, blir det noen religion utav nFF eller? Hadde vært litt tøft da! Og så slipper kirken å få penger .
Sitat av Lille My
Nå, blir det noen religion utav nFF eller? Hadde vært litt tøft da! Og så slipper kirken å få penger .
Vis hele sitatet...
Trosbekjennelse og søknad til Fylkesmannen begynner å ta form, men det er et sterkt behov for en forstander. Vedkommende må være over 23 år for å få søknaden innvilget av Fylkesmannen. Om noen er interesserte, ta kontakt.
[CENTER]Church of the flying spaghetti monster er tingen for deg moyner.[/CENTER]
[CENTER]http://www.venganza.org/[/CENTER]

Some find that hard to believe, so it may be helpful to tell you a little more about our beliefs. We have evidence that a Flying Spaghetti Monster created the universe. None of us, of course, were around to see it, but we have written accounts of it. We have several lengthy volumes explaining all details of His power. Also, you may be surprised to hear that there are over 10 million of us, and growing. We tend to be very secretive, as many people claim our beliefs are not substantiated by observable evidence. What these people don’t understand is that He built the world to make us think the earth is older than it really is. For example, a scientist may perform a carbon-dating process on an artifact. He finds that approximately 75% of the Carbon-14 has decayed by electron emission to Nitrogen-14, and infers that this artifact is approximately 10,000 years old, as the half-life of Carbon-14 appears to be 5,730 years. But what our scientist does not realize is that every time he makes a measurement, the Flying Spaghetti Monster is there changing the results with His Noodly Appendage. We have numerous texts that describe in detail how this can be possible and the reasons why He does this. He is of course invisible and can pass through normal matter with ease.

I’m sure you now realize how important it is that your students are taught this alternate theory. It is absolutely imperative that they realize that observable evidence is at the discretion of a Flying Spaghetti Monster. Furthermore, it is disrespectful to teach our beliefs without wearing His chosen outfit, which of course is full pirate regalia. I cannot stress the importance of this enough, and unfortunately cannot describe in detail why this must be done as I fear this letter is already becoming too long. The concise explanation is that He becomes angry if we don’t.

You may be interested to know that global warming, earthquakes, hurricanes, and other natural disasters are a direct effect of the shrinking numbers of Pirates since the 1800s. For your interest, I have included a graph of the approximate number of pirates versus the average global temperature over the last 200 years. As you can see, there is a statistically significant inverse relationship between pirates and global temperature.
Vis hele sitatet...
Sist endret av zpn*; 15. november 2005 kl. 12:42.