Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178824
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nå er ikke vanlige folk hverken i karantene eller isolasjon, og det er heller ingen krav om at folk skal holde seg hjemme hele dagen, vi skal holde avstand og ha økt fokus på hygiene.
Vis hele sitatet...
Litt sterkere enn det har det nok blitt sagt. Man skal begrense omgang ganske mye, ungene skal bare ha 1-2 lekekamerater gjennom hele perioden og helst ikke gå inn til hverandre. Det er en del strengere enn bare litt avstand og håndvask.

Hadde meningen vært at vi skulle holdt oss i isolasjon så hadde ikke restauranter eller alkoholservering vært åpent.
Vis hele sitatet...
Det er en del ting jeg stusset på også. Man skal ikke kunne gå til psykolog, men man kan gå ut og drikke sammen? Vet ikke hva de tenker der, om det har med sårbarheten til næringen å gjøre. Hygiene, forsiktighet og avstand er ikke størrelser som pleier å øke ved inntak av alkohol.

Sitat av Dough Vis innlegg
Problemet er jo bare at myndighetene ikke er tydelige på hva de gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at de har vært utydelige og treige, særlig i starten. Noe som er litt ironisk, siden de nå føler de må omgå Stortinget for å få "handlekraft". I den grad ting har gått for tregt med regjeringen så langt i denne krisen, så har det ikke vært Stortinget som har sinket dem.

Nå er tidne inne for å være dårlig noen dager så er jeg "fit for fight" til å begynne jobbe igjen når det melder seg og flere blir syke.
Vis hele sitatet...
Noen dager? Da har du flaks.
Sist endret av *pi; 22. mars 2020 kl. 12:25.
Sitat av *pi Vis innlegg

Jeg er enig i at de har vært utydelige og treige, særlig i starten. Noe som er litt ironisk, siden de nå føler de må omgå Stortinget for å få "handlekraft". I den grad ting har gått for tregt med regjeringen så langt i denne krisen, så har det ikke vært Stortinget som har sinket dem.

Noen dager? Da har du flaks.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke så mye på trege, har vel ikke vært noe tregere enn andre land. Tvert i mot. Det jeg er interessert i er at de fra 12.3 bare har vært tydelige på å dempe smitten. Ikke om smitten skal stanses eller om det skal skje en kontrollert smitte som ender med flokkimmunitet. De oppfører seg og gir uttrykk for at det skal stanses men virkemiddlene tilsier at vi kommer til å ha smitte i veldig lang tid.

Noen dager ja, noen bedre noen verre totalt 14 dager maks med symptomer. Det burde en gjennomsnittlig norsk "viking" overleve.
Sist endret av Dough; 22. mars 2020 kl. 12:44.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fordelen nå er jo også at jeg er ganske sikret å få den nødvendige helsehjelpen. Ikke sikkert det blir like lett og selvfølgelig i april/mai.
Vis hele sitatet...
Så derfor bør vi bare gønne på og la flest mulig bli smitta, slik at alle som blir alvorlig syke havner på sykehus samtidig..?
Troller du nå, eller ser du virkelig ikke selv hullene i resonnementet ditt?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så derfor bør vi bare gønne på og la flest mulig bli smitta, slik at alle som blir alvorlig syke havner på sykehus samtidig..?
Troller du nå, eller ser du virkelig ikke selv hullene i resonnementet ditt?
Vis hele sitatet...
Leste du egentlig hva jeg skrev og at dette var for meg? Når 99% av befolkningen ellers er opptatt av sin egen dassrull så kan vel jeg velge min vei gjennom dette. Og ja som selvstendig næringsdrivende oppi denne gjørma anser jeg det som veldig fornuftig å bruke denne tiden på å bli ferdig med symptomer å kunne ta jobber igjen uavhengig av å måtte bekymre meg for smitte.
Sitat av Dough Vis innlegg
Leste du egentlig hva jeg skrev og at dette var for meg? Når 99% av befolkningen ellers er opptatt av sin egen dassrull så kan vel jeg velge min vei gjennom dette. Og ja som selvstendig næringsdrivende oppi denne gjørma anser jeg det som veldig fornuftig å bruke denne tiden på å bli ferdig med symptomer å kunne ta jobber igjen uavhengig av å måtte bekymre meg for smitte.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt hende det er best for deg personlig å bli smittet nå, men du trenger trolig ikke behandling uansett. Det lønner seg kanskje også å smitte flest mulig for å gjøre den dårlige perioden for bedriften din kortest mulig, på bekostning av livet til de som da ikke vil få behandling.

99% av befolkningen er ikke kun opptatt av sin egen dassrull. Noen iblant oss er det, og det er jo litt fint med sånne kriser at vi finner ut hvem de er
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, det kan godt hende det er best for deg personlig å bli smittet nå, men du trenger trolig ikke behandling uansett. Det lønner seg kanskje også å smitte flest mulig for å gjøre den dårlige perioden for bedriften din kortest mulig, på bekostning av livet til de som da ikke vil få behandling.

99% av befolkningen er ikke kun opptatt av sin egen dassrull. Noen iblant oss er det, og det er jo litt fint med sånne kriser at vi finner ut hvem de er
Vis hele sitatet...
Nei jeg trenger trolig ikke behandling, det er mest tenkt i tilfelle...

Hvis jeg blir smittet nå så innebærer det også at jeg slipper å risikere å smitte andre i noen særlig grad. Som jeg skrev, så slipper jeg å forholde meg til smitte i fremtiden, dvs både å bli smittet og å smitte andre.

"Bedriften" min som ENK handler utelukkende om tjenester og honorar, det "folk flest" kjenner som lønn. Det er ikke akkurat snakk om noe storkonsern og aksjeutbytte her.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis jeg blir smittet nå så innebærer det også at jeg slipper å risikere å smitte andre i noen særlig grad.
Vis hele sitatet...
Problemet er at jo flere som blir smittet jo større sjanse for at viruset muterer. Vi kan ikke ha det slik hver vinter fremover. Det er faktisk alt for tidlig å gi opp nå.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja det er jo selvfølgelig en og annen promilles sannsynlighet for det, takk for at du minner meg på å spille i Lotto. Jeg er ikke i noen risikogruppe og under "risikoalder". Fordelen nå er jo også at jeg er ganske sikret å få den nødvendige helsehjelpen. Ikke sikkert det blir like lett og selvfølgelig i april/mai.
Vis hele sitatet...
Leser du ikke aviser? Det er ganske mange som rammes selv om de ikke er i risikogruppe eller risikoalder.

Det er mye større sjanse for at du dauer av dette enn at du vinner i Lotto, sånn til info.
Sist endret av venstrehook; 22. mars 2020 kl. 16:39.
BRAND ∞ STRONG
choke on this a Rosander

Jeg mente at dette kom til å skade Kina. Det vil også skade de på lang sikt.
Når alt Kina har og vil komme til å måte oppgi eller forandre som følge av at de har satt hele
landet på vent i denne kampen skal oppsummere så blir ikke det en hyggelig rapport.

Det har Kina også skjønt selv. Nå gjør de alt de kan for å rette opp inntrykket av denne globale krisen.

"Det er flere konkurrerende fortellinger om viruset i Europa.
De fleste ser fortsatt Kina som den ansvarlige for denne globale krisen, sier Joerg Wuttke,
som er president for EUs handelskammer i Kina.
Men den sjenerøse humanitære hjelpen fra Kina vil muligens svinge opinionen i Europa, fortsetter han.
"

"Det er jo bare akkurat mens dette pågår.
At det er en liten del av befolkningen som blir skeptiske til asiatere pga frykt for smitte er vel forventet?
Med en gang dette har stabilisert seg så er det business as usual."

..sa du
Sitat av vindaloo Vis innlegg
choke on this a Rosander

Jeg mente at dette kom til å skade Kina. Det vil også skade de på lang sikt.
Når alt Kina har og vil komme til å måte oppgi eller forandre som følge av at de har satt hele
landet på vent i denne kampen skal oppsummere så blir ikke det en hyggelig rapport.

Det har Kina også skjønt selv. Nå gjør de alt de kan for å rette opp inntrykket av denne globale krisen.

"Det er flere konkurrerende fortellinger om viruset i Europa.
De fleste ser fortsatt Kina som den ansvarlige for denne globale krisen, sier Joerg Wuttke,
som er president for EUs handelskammer i Kina.
Men den sjenerøse humanitære hjelpen fra Kina vil muligens svinge opinionen i Europa, fortsetter han.
"
Vis hele sitatet...
Dette med skyld og ansvar er definitivt for tidlig å si noe klokt om, tror jeg.

Det blir veldig enkelt å se med kyniske briller på hvordan de forskjellige
landene håndterer krisen, men jeg tror ikke disse uttalelsene forandrer
ting i noen særlig grad. Altså - utbruddet startet i Kina, men jeg tviler
på om noen andre land hadde taklet det bedre eller verre, så lenge vi
vet at viruset i seg selv var ukjent. Dessuten har de andre forutsetninger
enn oss her i Europa, på grunn av folketall og befolkningstetthet.

Om viruset først hadde brutt ut i Norge, hadde vi ganske sikkert klart
å sende smitten til mange land før det ble oppdaget.
Til de som fortsatt måtte tro at Corona rammer de eldre først og fremst. Fra vg idag, oppdater nylig.
1089 smittede mellom 20-49. Av totalt 2250 smittede. Og tar vi med kollonen opp til 59 så er det 1601 smittede mellom 20 og 59. Harde tall.

Sist endret av _abc_; 22. mars 2020 kl. 17:14.
Uvaksinert 👍
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Til de som fortsatt måtte tro at Corona rammer de eldre først og fremst. Fra vg idag, oppdater nylig.
1089 smittede mellom 20-49. Av totalt 2250 smittede. Harde tall.

Vis hele sitatet...
Ja, men det rammer de eldre først og fremst.
Ja og slik ser det også ut på grafen...........og slik er det i UK og usa også......er nok spørs om det ikke rammer langt bredere enn vi først trodde. Så får vi jo mer data etterhvert fra sykehusene mtp alderfordeling på de som trenger intensiv behandling.
Sist endret av _abc_; 22. mars 2020 kl. 17:17.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dette med skyld og ansvar er definitivt for tidlig å si noe klokt om, tror jeg.

Det blir veldig enkelt å se med kyniske briller på hvordan de forskjellige
landene håndterer krisen, men jeg tror ikke disse uttalelsene forandrer
ting i noen særlig grad. Altså - utbruddet startet i Kina, men jeg tviler
på om noen andre land hadde taklet det bedre eller verre, så lenge vi
vet at viruset i seg selv var ukjent. Dessuten har de andre forutsetninger
enn oss her i Europa, på grunn av folketall og befolkningstetthet.

Om viruset først hadde brutt ut i Norge, hadde vi ganske sikkert klart
å sende smitten til mange land før det ble oppdaget.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøker ikke å verken blame eller shame de. Jeg sier at andre gjør det.
I følge artikkelen så gjør de fleste i Europa det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg forsøker ikke å verken blame eller shame de. Jeg sier at andre gjør det.
I følge artikkelen så gjør de fleste i Europa det.
Vis hele sitatet...
Det må sjåast i samanheng med Kina sine politiske ambisjoner.

Tradisjonelt har USA vore dominerande aktør overalt. Katastrofe? Då dukker USNS Mercy opp. Problemer? Send the Marines.

Frå 1945 til nær fortid har USA vore landet som har hatt ressursar til å støtte andre. Dei stilte med milliardar til gjenoppbygging av vesteuropa i 1945. Dei har hatt eit samfunn og ein stat med eit enormt overskot til å støtte saker dei føler for å støtte - og dei har (på godt og vondt) etterlatt seg eit ekstremt fingeravtrykk over heile verda.

Trump har tatt USA i meir isolasjonistisk retning. Sovjet er borte. Det har gitt plass til Kina som stormakt. Du ser det veldig tydeleg i Afrika; store infrastrukturprosjekt, finansiert og gjennomført av Kina. Det er sjølvsagt offentleg korrupsjon - men av det lovlege slaget. Du betaler for å skaffe deg ein stat som alliert.

At dei no utvider det til Europa er ikkje overraskande. Europa er i ein situasjon der vi ikkje har produksjon av mange ting sjølv lenger; det skjer i Europa. Kina har eit visst PR-problem akkurat no, og prøver å bruke produksjonskapasiteten sin for å kjøpe goodwill - omlag som USA gjorde gjennom Marshall-hjelpa i 1945.

Det sagt så er eg usikker på kor mange som skuldar på Kina for pandemien. Eg gjer ikkje det; kanskje kunne dei handtert det betre i starten, men vi ser jo og at Italia ikkje har greidd å handtere det på ein spesielt god måte - så det er ikkje åpenbart at det er eit problem med det kinesiske styresettet - men heller at det ikkje er ein ekstremt farleg sjukdom. Ebola er t.d. mykje enklare å innsjå alvoret i.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg forsøker ikke å verken blame eller shame de. Jeg sier at andre gjør det.
I følge artikkelen så gjør de fleste i Europa det.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at du forsøker å fordele skyld.
Jeg kommenterte først og fremst uttalelsene i artikkelen, og jeg
mener påstanden som fremsettes der, om at de fleste i Europa mener
Kina er ansvarlig, kanskje er litt forutinntatt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det må sjåast i samanheng med Kina sine politiske ambisjoner.

Tradisjonelt har USA vore dominerande aktør overalt. Katastrofe? Då dukker USNS Mercy opp. Problemer? Send the Marines.

Frå 1945 til nær fortid har USA vore landet som har hatt ressursar til å støtte andre. Dei stilte med milliardar til gjenoppbygging av vesteuropa i 1945. Dei har hatt eit samfunn og ein stat med eit enormt overskot til å støtte saker dei føler for å støtte - og dei har (på godt og vondt) etterlatt seg eit ekstremt fingeravtrykk over heile verda.

Trump har tatt USA i meir isolasjonistisk retning. Sovjet er borte. Det har gitt plass til Kina som stormakt. Du ser det veldig tydeleg i Afrika; store infrastrukturprosjekt, finansiert og gjennomført av Kina. Det er sjølvsagt offentleg korrupsjon - men av det lovlege slaget. Du betaler for å skaffe deg ein stat som alliert.

At dei no utvider det til Europa er ikkje overraskande. Europa er i ein situasjon der vi ikkje har produksjon av mange ting sjølv lenger; det skjer i Europa. Kina har eit visst PR-problem akkurat no, og prøver å bruke produksjonskapasiteten sin for å kjøpe goodwill - omlag som USA gjorde gjennom Marshall-hjelpa i 1945.

Det sagt så er eg usikker på kor mange som skuldar på Kina for pandemien. Eg gjer ikkje det; kanskje kunne dei handtert det betre i starten, men vi ser jo og at Italia ikkje har greidd å handtere det på ein spesielt god måte - så det er ikkje åpenbart at det er eit problem med det kinesiske styresettet - men heller at det ikkje er ein ekstremt farleg sjukdom. Ebola er t.d. mykje enklare å innsjå alvoret i.
Vis hele sitatet...
De er vel inne på noe av det du sier her innledningsvis i saken jeg linket til.

"Med Trump-administrasjonen i USA som ikke klarer å gi noen meningsfylt internasjonal respons, og et EU som er opptatt av nasjonale tiltak,
har Kinas regjering en unik anledning til å ta den tomme plassen,
"

Og det er jo Bla. annet nettopp ting som "Kina sine politiske ambisjoner." jeg mener at har fått seg ett alvorlig skudd for baugen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
choke on this a Rosander

Jeg mente at dette kom til å skade Kina. Det vil også skade de på lang sikt.
Når alt Kina har og vil komme til å måte oppgi eller forandre som følge av at de har satt hele
landet på vent i denne kampen skal oppsummere så blir ikke det en hyggelig rapport.

Det har Kina også skjønt selv. Nå gjør de alt de kan for å rette opp inntrykket av denne globale krisen.

"Det er flere konkurrerende fortellinger om viruset i Europa.
De fleste ser fortsatt Kina som den ansvarlige for denne globale krisen, sier Joerg Wuttke,
som er president for EUs handelskammer i Kina.
Men den sjenerøse humanitære hjelpen fra Kina vil muligens svinge opinionen i Europa, fortsetter han.
"

"Det er jo bare akkurat mens dette pågår.
At det er en liten del av befolkningen som blir skeptiske til asiatere pga frykt for smitte er vel forventet?
Med en gang dette har stabilisert seg så er det business as usual."

..sa du
Vis hele sitatet...
Ingenting av det som står i den artikkelen underbygger noe som helst av dine påstander tidligere (snarere tvert i mot når jeg leser sitatet du viser til)...
Du må også skille mellom storpolitikk og diplomati og hva den vanlige personen tror og mener.

Om ikke annet så har Kina en mulighet til å komme styrket ut av dette med handlingene du viser til.

Jeg står fortsatt for at Kina ikke vil merke noe som helst pga dette utenom de direkte virkningene i form av lavere produksjon og eksport i tiden de holdt stengt.
Selv om man ikke nødvendigvis er enige tiltakene Kina innførte så kan man ikke si noe annet enn at de viste handlekraft (selv om de fortjener kritikk for hvordan dette ble håndtert helt i starten).

Uansett så snakker vi om langtidseffekter så jeg ville holdt litt igjen hadde jeg vært deg.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
De er vel inne på noe av det du sier her innledningsvis i saken jeg linket til.

"Med Trump-administrasjonen i USA som ikke klarer å gi noen meningsfylt internasjonal respons, og et EU som er opptatt av nasjonale tiltak,
har Kinas regjering en unik anledning til å ta den tomme plassen,
"

Og det er jo Bla. annet nettopp ting som "Kina sine politiske ambisjoner." jeg mener at har fått seg ett alvorlig skudd for baugen.
Vis hele sitatet...
Hvordan har Kinas politiske ambisjoner fått ett skudd for baugen?
Dette er vel en av de beste sjansene Kina har hatt i det siste for å kjøpe seg inn i Europas hjerter.
Sist endret av random105675; 22. mars 2020 kl. 19:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
De er vel inne på noe av det du sier her innledningsvis i saken jeg linket til.

"Med Trump-administrasjonen i USA som ikke klarer å gi noen meningsfylt internasjonal respons, og et EU som er opptatt av nasjonale tiltak,
har Kinas regjering en unik anledning til å ta den tomme plassen,
"

Og det er jo Bla. annet nettopp ting som "Kina sine politiske ambisjoner." jeg mener at har fått seg ett alvorlig skudd for baugen.
Vis hele sitatet...
Skader heller ikke å være det første landet som får smitten, så stopper smitten om man skal være først ut, at "rivalen" din har pandemi samtidig hjelper også en god del. Kina har en sjanse å score poeng nå hos politikerne etc
Kan dette viruset være en planlagt biologisk krigføring fra Kina der Kina kynisk velger å ofre litt(av sin store befolkning) for å påføre andre land stor skade?
Sitat av hollow Vis innlegg
Kan dette viruset være en planlagt biologisk krigføring fra Kina der Kina kynisk velger å ofre litt(av sin store befolkning) for å påføre andre land stor skade?
Vis hele sitatet...
Nei! (titegn)
Sitat av hollow Vis innlegg
Kan dette viruset være en planlagt biologisk krigføring fra Kina der Kina kynisk velger å ofre litt(av sin store befolkning) for å påføre andre land stor skade?
Vis hele sitatet...
Hvis det faktisk var tilfelle, ville det for det første være et veldig
lite treffsikkert våpen, da det ikke skiller mellom mennesker, og
heller ikke er særlig effektivt til å ta livet av folk - særlig ikke de
man helst ville søke å ramme - friske og stridsdyktige folk.

For det andre er det helt ulogisk at et land vil ta livet av sitt
eget livsgrunnlag - altså først kinesiske arbeidere som sørger
for produksjon av varer til eksport, og dernest innbyggerne
i land som er Kinas kundegrunnlag, som de lever av å selge
varer til.
Sitat av hollow Vis innlegg
Kan dette viruset være en planlagt biologisk krigføring fra Kina der Kina kynisk velger å ofre litt(av sin store befolkning) for å påføre andre land stor skade?
Vis hele sitatet...
Right..

Jeg er enig med den sinte skalla mannen her. Han var litt av en karakter men han har et godt poeng. Det er så mange folk ute i gatene nå. Jeg observerte blant annet en stor klynge med gamlinger på 70+ som hadde samlet seg i klynge på et kjøpesenter her en dag.
Men hva gjorde du på kjøpesenteret? Var besøket ditt mer påkrevd en gamlingene?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men hva gjorde du på kjøpesenteret? Var besøket ditt mer påkrevd en gamlingene?
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte forbi? De er ganske synlige fra glassvinduet på det lille bakeriet de alltid pleier å henge.
Åh tenkte kanske du ble irritert fordi gamlingene hadde tatt alle ledige plasser
Men nå skal vel ikke slike plasser har bord og stoler? Ikke vært så mye ute siste 10 dager men forstod det slik at også bakeriene selger kun varer "take away" nå?
Sist endret av _abc_; 22. mars 2020 kl. 22:25.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Right..

Jeg er enig med den sinte skalla mannen her. Han var litt av en karakter men han har et godt poeng. Det er så mange folk ute i gatene nå. Jeg observerte blant annet en stor klynge med gamlinger på 70+ som hadde samlet seg i klynge på et kjøpesenter her en dag.
Vis hele sitatet...
Jo, hadde det kun gått utover dem, så hadde det bare blitt "praktisk evolusjon". Men det går dessverre også utover uskyldige parter. Men slike ting overrasker dessverre ikke meg lenger. Men det sier kanskje noe om, at vi trenger en større andel realfag på skolen? Eller er vi generelt bare for dumme?..
De eldre er mer unnskyldt enn tullingene som valfartet ut på ski her i Trondheim. Mer pågang enn under påske med skyfri himmel.

De lever etter rutiner. Lever i ensomhet fra før. Nå må en hel del av de leve under enda mer ensomhet. Da de er en utsatt gruppe. Familie som ikke tør komme besøk. Antar de tar fortere til vettet enn enkelte voksne.

Ola Dunk derimot. Tilstandene som var i går minner om en sinnsyk egoisme (uvitenhet kan det umulig være ette de ti siste dagene) Møllenberg I Trondheim var stappa med folk. På gata, som på benken. Ikke mulig holde avstand som FHI har oppgitt.

For min del kan de kjøre lock down. Butikk, mat til dyr og apotek. De vi må ha i gang får gå på arbeid. That's it.
Sånn som jeg ser på det, er vi alle med i en ganske nådeløs "russisk rulett" der man ikke aner hvor mange kuler som befinner seg i kammeret. Det kan være 0 eller 1, men kammeret kan også være helt fullt, men er det virkelig verdt å gamble på at «Det kommer sikkert til å gå bra med meg»? Hvor mang smitter du mens du går rundt med lette symptomer, hvor mange av de du smitter kommer til å dø, hvor mange av de igjen kommer til å miste noen de er glad i, bare for at folk tenker at det sikkert kommer til å gå bra, «Det er jo bare en influensa»?

Hver enkelt av oss kan være med på å gjøre oddsen så gode som mulig, men det innebærer ikke å samles så mye som mulig fordi vi kjeder oss. Hvorfor ikke heller være føre var og ta rådene fra FHI på alvor, kanskje heller være enda litt mer forsiktig og ta ekstra florhåndsregler, om ikke for egen skyld, så gjør det for andres skyld?
Sist endret av Veggen; 23. mars 2020 kl. 00:44.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
De eldre er mer unnskyldt enn tullingene som valfartet ut på ski her i Trondheim.
Vis hele sitatet...
Mjæ. Jeg blir litt ekstra provosert når risikogruppene selv sitter i klynger og slafser napoleonskake som om vi levde i 2019 eller noe. Det er faktisk ikke for min egen skyld at jeg sitter innesperret alene med hjemmeskole og hjemmekontor, videomøter med hylende unge på armen, null voksenkontakt og sosialt liv, bekymrer meg for jobbsituasjon og ofrer kanskje måneder med behandling. Det er jo dem vi prøver å holde liv i her, for faen.
Det vi ha sett de siste 10 dagene er mye positivt. Samhold. Folk som stiller opp for naboer og sambygdinger. Går på butikken for fremmede og hjelper til der de kan. Nesten så en får tilbake troen på menneskeheten. Så dukker egoistene opp. De valfarter til hyttene sine. Nekter å høre at de skal reise hjem. Alt for mange hytteiere har skjellig grunn til disp, og binner opp ressurser med å søke disp fra hyttenekten. Andre egoister henger på uteplasser og fester, mens andre må ha seg utepils. Det kan da ikke være så vanskelig å ta en for laget i disse 14 dagene? Ja det blir helt sikkert lengre, men om alle bare gir faen og og fokuserer på seg og sitt så ender vi opp med masse ekstra døde.

Vi får ta den dugnadsjobben sammen så lenge det kreves. Vi gjør det tross alt ikke for oss selv men for samfunnets beste, for de vi er glade i for de vi bryr oss om. For de gamle som bygde landet, for kronisk syke og å raskest mulig komme tilbake til en normaltilstand.
Sist endret av _abc_; 23. mars 2020 kl. 07:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Mjæ. Jeg blir litt ekstra provosert når risikogruppene selv sitter i klynger og slafser napoleonskake som om vi levde i 2019 eller noe. Det er faktisk ikke for min egen skyld at jeg sitter innesperret alene med hjemmeskole og hjemmekontor, videomøter med hylende unge på armen, null voksenkontakt og sosialt liv, bekymrer meg for jobbsituasjon og ofrer kanskje måneder med behandling. Det er jo dem vi prøver å holde liv i her, for faen.
Vis hele sitatet...
Syns jeg leste om en som ikke var redd for dette viruset fordi hun overlevde spanskesyken. Kan vel kanskje tenke på at hu var 102 år yngre på den tia

Men, skal ikke trekke alle over én kam. De få gamle jeg kjenner holder seg faktisk mest mulig inne nå
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett hvor smittsomt og farlig et virus er så vet vi i disse dager hvordan smitte fungerer. Vi skylder ikke på heksene og mørke ånder mens vi fortsetter å sove i samme seng og med rotter krypende rundt. Vi har ikke lopper, for vi vasker oss. Vi trenger ikke å besøke nabobygda for å sjekke om smittefaren er over - hvilket da gjerne betød at man tok smitten med hjem igjen - for vi har telefoner.
Svartedauden kommer aldri til å skje igjen.
Vis hele sitatet...

Nei dette løses ikke med håndvask, sengeskift og ryddig kjøkkenbenk. Vi er vel nesten kommet dit alt det blir å folde sine hender å be til høyere makter? Selv de mest rigide ateister kan risikere å falle i bønn før dette er over.



Sitat av Quakecry Vis innlegg
Tror ikke det er noe særlig å bekymre seg over når det gjelder dette viruset.
Vis hele sitatet...

Det er vel kanskje litt av problemet, at så mange har tenkt akkurat det du tenkte. Og dermed blitt både infisert og har infisert andre? Og det ser jo ikke ut til at alle folk ennå har fått med seg hvor lett viruset faktisk smitter.



Sitat av Dough Vis innlegg
Coronaviruset er en kjent variant fra sars, mers. Influansa og lungebetennelse. Typisk noe som rammer de svake. Folk flest og med helsetilbud dør ikke av dette.

Calm the f down.
Vis hele sitatet...


Ikke sikker på at de er enige med deg i veldig mange land nå. Dødeligheten er enorm i forhold til influensa.



Sitat av BAN Vis innlegg
Tallene fra WHO er ikke noe å få panikk av. Rimelig lav dødelighet og stort sett gamlinger som var syk fra før som er døde. Hadde det ikke vært for at de ikke har noe kur så hadde vi neppe fått høre om det.
Vis hele sitatet...

Ja akkurat det har blitt gjentatt uendelig mange ganger, at Corona bare er farlig for gamlinger. Men stemmer det? Fasiten får vi frem i tid. Men så langt ser det ut til at også langt yngre mennesker dør. Og det kan se ut som skader på indre organer også rammer langt yngre og også friske mennesker i sin beste alder. Frisk 30 åring med relativt fersk lungescan i forkant av pandemien har idag permanente skader på lungene og lungekapasitet som om han har kols. En 18 åring uten kjente helseproblemer er død av corona. Det kan se ut som dødeligheten er rundt 3-4% altså svært mye høyere enn influensa. Dødeligheten er jo kanskje vrien å regne ut nå fordi dataene endrer seg konstant men svært mye værre enn influensa det kan man trygt si. Endelig fasit på dødelighet vet vel kun når vi er kommet gjennom dette?



Sitat av Dough Vis innlegg
Med så mye drama rundt en litt heftig influensa er jeg mer bekymret for hva som skjer når det kommer noe som virkelig har potensiale.
Vis hele sitatet...


Greit nok at fokuset er flyttet men når en ser på land utenfor Norge og omfanget krisen har og antall døde så er det jo forståelig at folk følger med og blir bekymret. Og uansett åssen vi ser det så ER det alvorlig. Mange er døde og flere vil død framover av Corona.



Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette blir faenmeg for dumt. Hvis folk virkelig ønsker å tro at apokalypsens første rytter er på vei og at vi alle skal dø av pest og kolera, så er det heller ingen vits i å forsøke å berolige unødvendig frykt eller imøtegå dårlige argumenter. Det som er verdt å si har blit sagt mange ganger. Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Vis hele sitatet...


Jaha? Hm jeg husker for lenge siden, typ sent januar til tidlig i februar d.å. hvor uskyldige vi alle var og hvor rosenrød verden så ut. Nå ser vi at ikke engang en felles dugnad og 14 dager med hjemmesitting klarer folk å gjennomføre fordi mange må dekke opp ethvert behov som melder seg. Blir verden noen gang den samme igjen? Hvor stor blir tragedien i antall døde og varig skadede i global målestokk? Og hva skjer med verdensøkonomien? I vårt lille land, selv med et helt oljefond kan det tvinge seg fram betydlig endringer om dette drar ut i lang tid. Konkursene har allerede økt. Snart får svært mange et bratt inntektsfall og mange sliter allerede tungt økonomisk fordi den verden de kjente opphørte med tvangsstenging. Og alt vi vet er at det vil bli værre. Vi har ikke enorme dødstall her i landet - og jeg håper vi heller ikke kommer dit. Men andre land har. Og når stopper det når det først har tatt helt av og folk dauer i hopetall og så raskt at det ikke engang er plasser til å oppbevare de døde og helsevesenet alt har knelt?
Sist endret av _abc_; 23. mars 2020 kl. 08:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var da voldsomt til etterpåklokskap, da. Trodde du i januar at du skulle sitte i lockdown i dag?

Det stemmer fortsatt som myoxo sa, at vi faktisk vet en hel del om hvordan ting smitter nå. Det er derfor vi sitter inne og holder avstand nå, mens helsevesenet rigger intensivsenger med utstyr som funker i stedet for å labbe fra hus til hus med nebbmasker og dele ut urtekvaster og bibelvers.

Og svartedauden hadde (har) fremdeles en smittsomhet og dødelighet uten behandling som gjør korona sammenliknbart med en spaferie.
Sist endret av *pi; 23. mars 2020 kl. 08:36.
Nei jeg var i likhet med alle andre ikke nærheten av å tro at dette ville ramme i det omfanget det gjorde. Og da var jo ikke Italia, spania og østerrike i krise heller i dagens omfang. Ingen kunne vite hvor ille det skulle bli en måned frem. Skulle egentlig lete fram det siste innlegget til myxo mens så var det andre innlegg jeg også valgte å ta med, mer som en tidskapsel enn noe annet. Disse innleggene var alle skrevet før eller til og med andre februar og det var en helt annen virkelighet vi levde i da, noe jeg kanskje litt klønete forsøkte å forklare i siste kommentaren. Også ville jeg få frem dette vi har hørt nå hele vinterene, at det bare er farlig for gamle og syke å få corona. For selv om vi kun har hatt dødsfall blant eldre i Norge så det vi i fellesskap som må ta ansvar for å begrense smitten. Ved å holde oss hjemme.

Burde nok ha nevnt dette med tidskapsel i starten på innlegget - for dere som leser skal skjønne hva jeg mente. Gikk litt fort med denne mulit-siteringen..beklager.

Men innlegget til myxo det om kalenderen ønsket jeg å dra fram - for det virket veldig spesielt på meg da jeg leste det første gangen og det gjør det fortsatt.

Det eneste jeg så for meg den gang da altså før 2 februar var de økonomiske konsekvensene av pandemien. Trodde virkelig ikke at dødeligheten skulle bli så høy eller at smitten forflytter seg så raskt som den gjør. Så det var tanken, en tidskapsel. Om du ser mine innlegg før 2 februar i tråden var de ikke noe smarte de heller. Jeg også trodde dette var farlig kun for eldre og svake. Så feil vi tok.
Sist endret av _abc_; 23. mars 2020 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
_abc_:
Nei, svartedauden får vi ikke igjen. Uten behandling har pesten en dødelighet på oppimot 90%. I Norge, som ble særlig hardt ramma, så døde to tredjedeler av befolkninga. Hele landsbyer ble lagt øde. Det var så mange døde at det ikke var nok levende igjen til å fjerne likene. Full oversikt over konsekvensene er i grunn vanskelig å liste opp, for alle de som eventuelt kunne ha skrevet de ned døde, men som en liten notis kan det jo bemerkes at vi mista skriftspråket vårt. Hadde ikke svartedauden inntruffet hadde vi ført denne samtalen på et språk som minner om moderne islandsk, ikke moderne dansk. Dette tok det lang tid å reise seg fra. Sånn på stående fot, hvor mange viktige historiske hendelser i Norge husker folket fra epoken 1349-1814? Denne wikipediaartikkelen illustrerer poenget mitt ganske grundig.
Dersom COVID-19 hadde vært langt mer dødelig, så hadde også reaksjonene kommet fortere og blitt respektert i langt større grad. Akkurat den påstanden står jeg faktisk ved. Et nytt scenario som svartedauden får vi aldri igjen.

En annen ting jeg også står ved er at den panikkstemninga som herja da de inleggene ble skrevet var gal. Vel, ble folk sveisa inne i husene sine? Lå likene strødd i gatene? Nei. De gjorde ikke det. Jeg kritiserte de som hentet sin primære informasjon fra konspirasjonsteorikanaler og som primært var opptatte av å skrike i panikk. Panikk er aldri konstruktivt.

Men jeg skal også innrømme at jeg har tatt feil på enkelte punkter. Jeg har for eksempel helt klart undervurdert omfanget av denne sykdommen og konsekvensene den får for samfunnet, om ikke helt på den måten du tydeligvis tror. Hvor mye jeg har undervurdert og på hvilket punkter jeg tok mest feil? Det vil tiden vise. Det er ingen vits i å analysere tallmaterialet før støvet har lagt seg. Jeg skal vekke denne tråden til live igjen i februar 2021, ta det helt med ro. Og ja, jeg antar fortsatt at de fleste av oss vil være til stede for å krangle om detaljene da også. I mellomtiden får du bare smøre deg med tålmodighet. Jeg har ikke tenkt til å snyte deg for de innrømmelser som vil være relevante.

Du spør også om verden noensinne kommer til å bli den samme igjen. Det beror på hva du legger i "den samme", men på godt og ondt tror jeg vi kommer til å se markante endringer. Litt tidligere i denne tråden flåset jeg litt om at dersom vi greide å vinkle litt av denne offerviljen over på å redde miljøet, så ville vi oppnå utrolige ting. Nå tror jeg det kanskje er litt mer realistisk, for allerede nå ser vi en del viktige lekser:
  • Hjemmekontor fungerer overraskende bra.
  • Det er sinnsykt deilig med redusert trafikk.
  • Bare noen få dagers hvile gir en markant bedring i verdens luftkvalitet.
  • Reitan og Røkke var kanskje ikke så jævla viktige for at folk skulle ha en jobb likevel.
  • Hele denne jobb-stress-forbruks-syklusen som de grønne hippiene sier man med fordel kan erstatte med en litt langsommere og mer nøktern livsstil var kanskje ikke så hinsides teit likevel.
  • Selv de mest uoverkommelige problemer kan faktisk løses hvis man bretter opp ermene og begynner.
Pessimisten i meg sier selvsagt at vi antakelig er tilbake der vi var med overkonsum, økte sosiale forskjeller og alt det der før november. Men. En liten kime av håp, det har jeg.

Tiden vil vise.
Sist endret av Myoxocephalus; 23. mars 2020 kl. 22:25.
Sitat av hollow Vis innlegg
Kan dette viruset være en planlagt biologisk krigføring fra Kina der Kina kynisk velger å ofre litt(av sin store befolkning) for å påføre andre land stor skade?
Vis hele sitatet...
Ser jeg ingen grunn til, det skader jo bare deres egne økonomi. Xi sitter ikke hjemme å jubler nå mens Europa og USA går gjennom en pandemi siden "2017 Imports and Exports of goods by top 20 Countries": (tok bare de 10 første).

1 United States
2 European Union
3 Japan
4 Hong Kong
5 South Korea
6 Taiwan
7 Australia
8 Vietnam
9 Malaysia
10 Brazil

Uthevet land med store smittetall + dødsfall, og de landene som ser ut som de begynner å få en god del smitte de også (https://www.worldometers.info/coronavirus/ yeyey, I know, not realiable blabla. Gidder ikke google for hvert land )
myoxo;

Nei, svartedauden får vi ikke igjen. Uten behandling er pesten en dødelighet på oppimot 90%. I Norge, som ble særlig hardt ramma, så døde to tredjedeler av befolkninga. Hele landsbyer ble lagt øde. Det var så mange døde at det ikke var nok levende igjen til å fjerne likene. Full oversikt over konsekvensene er i grunn vanskelig å liste opp, for alle de som eventuelt kunne ha skrevet de ned døde, men som en liten notis kan det jo bemerkes at vi mista skriftspråket vårt. Hadde ikke svartedauden inntruffet hadde vi ført denne samtalen på et språk som minner om moderne islandsk, ikke moderne dansk. Det det tok det lang tid å reise seg fra. Sånn på stående fot, hvor mange viktige historiske hendelser i Norge husker folket fra epoken 1349-1814? Denne wikipediaartikkelen illustrerer poenget mitt ganske grundig. Dersom sykdommen hadde vært langt mer dødelig, så hadde også reaksjonene kommet fortere og blitt respektert i langt større grad. Akkurat den påstanden står jeg faktisk ved. Et nytt scenario som svartedauden får vi aldri igjen.
Vis hele sitatet...
Dette viste jeg ikke, at vi faktisk mistet skriftspråket etter svartedøden. Heldigvis er ikke engang de værste spådommer rundt corona så alvorlige som svartedøden.

En annen ting jeg også står ved er at den panikkstemninga som herja da de inleggene ble skrevet var gal. Vel, ble folk sveisa inne i husene sine? Lå likene strødd i gatene? Nei. De gjorde ikke det. Jeg kritiserte de som hentet sin primære informasjon fra konspirasjonsteorikanaler og som primært var opptatte av å skrike i panikk. Panikk er aldri konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Ja det har vært litt panikk, vi så det jo også ute i samfunnet med hamstringen i butikkene. Den rasjonelle delen av hjernene fikk time-out og amygdala var nok heftig aktivert hos mange - og kanskje ennå når man ser på omfanget og hvor hardt dette rammer når det først svikter og ting kneler i helsevesenet.

Ja det er nesten litt skremmende å tenke på fasiten som kommer fram i tid. Hvor ille vil dette bli? Både mtp syke, varig skadede og ikke de økonomiske konsekvensene og verdensøkonomien.

Du spør også om verden noensinne kommer til å bli den samme igjen. Det beror på hva du legger i "den samme", men på godt og ondt tror jeg vi kommer til å se markante endringer. Litt tidligere i denne tråden flåset jeg litt om at dersom vi greide å vinkle litt av denne offerviljen over på å redde miljøet, så ville vi oppnå utrolige ting. Nå tror jeg det kanskje er litt mer realistisk, for allerede nå ser vi en del viktige lekser:
  • Hjemmekontor fungerer overraskende bra.
  • Det er sinnsykt deilig med redusert trafikk.
  • Bare noen få dagers hvile gir en markant bedring i verdens luftkvalitet.
  • Reitan og Røkke var kanskje ikke så jævla viktige for at folk skulle ha en jobb likevel.

Hele denne jobb-stress-forbruks-syklusen som de grønne hippiene sier man med fordel kan erstatte med en litt langsommere og mer nøktern livsstil var kanskje ikke så hinsides teit likevel.
Selv de mest uoverkommelige problemer kan faktisk løses hvis man bretter opp ermene og begynner.
Pessimisten i meg sier selvsagt at vi antakelig er tilbake der vi var med overkonsum, økte sosiale forskjeller og alt det der før november. Men. En liten kime av håp, det har jeg.
Vis hele sitatet...
Ja positive endringer kan jo veie greit opp for mye av det negative. Og kanskje klarer både vi oljesmurte nordmenn og andre med ordnet økonomi i-lands innbyggere å se at vi ikke har levd et bærekraftig liv i forkant av coronaen. Om vi faktisk gjør noe med overforbruket så hjelper det mange fremover.
FHI er tydelige på de ikke har noen tro på å stoppe dette. Da spørs det om myndighetene retter seg etter det eller fortsetter å kjøre sitt eget løp.

https://forskning.no/samfunnsmedisin...demien/1658723
Myndighetene kjører jo ikke sitt eget løp. De kjører vårt løp. At norge ble stengt og folk ble bedt om å holde seg hjemme var et forsøk på å begrense omfanget og redusere trykket på helsevesenet. Til alles fordel. Myndighetene har ingen hemmelig plan om å kjøre norge på dunken å få flest mulig bedrifter til å gå konkurs. Ei heller ønsker de å tømme oljefondet.

Men vi er kun halvannet uke inn i dette, og har kun tre uker med påvist smitte å vise til. Vi har nå såvidt jeg forstå en høyere andel smittede der vi ikke kjenner kilden til smitten enn vi har avklarte tilfeller. Rundt 1000-1100 ble smittet på vinterferie og vi har straks 2500 registrerte smittede. Så er det jo alle de som ikke testet - vi kan vel si ganske klart uten å ta hardt i at smitten lever sitt eget liv også innenfor våre grenser og at langt flere vil bli smittet og trenge behandling. Tror kanskje for samfunnets beste så er det helt greit om denne dugnaden fortsetter ennå en stund. Selv om tiltakene har en pris.
Sitat av *pi Vis innlegg
Mjæ. Jeg blir litt ekstra provosert når risikogruppene selv sitter i klynger og slafser napoleonskake som om vi levde i 2019 eller noe. Det er faktisk ikke for min egen skyld at jeg sitter innesperret alene med hjemmeskole og hjemmekontor, videomøter med hylende unge på armen, null voksenkontakt og sosialt liv, bekymrer meg for jobbsituasjon og ofrer kanskje måneder med behandling. Det er jo dem vi prøver å holde liv i her, for faen.
Vis hele sitatet...
Nå antar jeg at det er fåtallet vi ser sitter eter kake. Akkurat som Ola Dunk som valfarter i samla familie på skitur. Ungdommen som forsatt henger i klynger utenfor butikken.

Du følger jo anbefalingene selv. Noe de fleste av oss gjør sånn som situasjonen er nå.

Har selv 4 stk i min egen omgangskrets som har særdeles dårlige prognoser, blir de smitta. Så, ja. Det beste hadde vært om de eldre hadde spist kake mens de hold kontakten via feks Skype. Ikke på bakeriet.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 23. mars 2020 kl. 13:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
FHI er tydelige på de ikke har noen tro på å stoppe dette. Da spørs det om myndighetene retter seg etter det eller fortsetter å kjøre sitt eget løp.

https://forskning.no/samfunnsmedisin...demien/1658723
Vis hele sitatet...
Du har fått med deg at FHI køyrer TV-annonser der dei forklarer at poenget er å flate ut kurva, slik at helsevesenet har kapasitet? Det er eit bodskap dei har kommunisert ei god stund no.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg tenker ikke så mye på trege, har vel ikke vært noe tregere enn andre land. Tvert i mot. Det jeg er interessert i er at de fra 12.3 bare har vært tydelige på å dempe smitten. Ikke om smitten skal stanses eller om det skal skje en kontrollert smitte som ender med flokkimmunitet. De oppfører seg og gir uttrykk for at det skal stanses men virkemiddlene tilsier at vi kommer til å ha smitte i veldig lang tid.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du har fått med deg at FHI køyrer TV-annonser der dei forklarer at poenget er å flate ut kurva, slik at helsevesenet har kapasitet? Det er eit bodskap dei har kommunisert ei god stund no.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis fått med meg det ja. Som nevnt over har myndighetene frem til nå vært utydelige på mål og mening. Det har og vært noe avvikende med FHI og WHO. Det var det jeg ville frem til og det er vel å kunne forvente at de blir noe tydeligere fremover. Og mer samstemt med FHI.

Alt tyder jo nå på at vi likevel går mot flokkimmunitet. Bare på en kontrollert måte over ufattelig lang tid, altså blir det å møtes på halvveien med det som først ble slått ned på.
Sist endret av Dough; 23. mars 2020 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor gir vaksine bedre immunitet enn naturlig smitte? Dere som kan sånt, kan dere forklare det?

https://www.aftenposten.no/norge/i/X...hSksH2nhNFDTXw
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvorfor gir vaksine bedre immunitet enn naturlig smitte? Dere som kan sånt, kan dere forklare det?

https://www.aftenposten.no/norge/i/X...hSksH2nhNFDTXw
Vis hele sitatet...
Ehh... smitte er jo smittsomt, det burde jo være innlysende.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ehh... smitte er jo smittsomt, det burde jo være innlysende.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker *pi, mener hun immunitet etter å ha blitt frisk etter å ha blitt smittet, kontra immunitet som følge av vaksine.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ehh... smitte er jo smittsomt, det burde jo være innlysende.
Vis hele sitatet...
Det skjønte jeg ikke. Det funker jo på samme måte, ved at kroppen kjenner igjen viruset og danner antistoffer. Men man får kanskje størremengde virus ved vaksinering?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Slik jeg tolker *pi, mener hun immunitet etter å ha blitt frisk etter å ha blitt smittet, kontra immunitet som følge av vaksine.
Vis hele sitatet...
Hehe ja, hvis du er død etter gjennomgått sykdom så regner jeg med du ikke kan bli smittet igjen.
Sist endret av *pi; 23. mars 2020 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det skjønte jeg ikke. Det funker jo på samme måte, ved at kroppen kjenner igjen viruset og danner antistoffer. Men man får kanskje størremengde virus ved vaksinering?



Hehe ja, hvis du er død etter gjennomgått sykdom så regner jeg med du ikke kan bli smittet igjen.
Vis hele sitatet...
Nå gjetter jeg, men jeg tipper at en vaksine vil ha noe "bredere" dekning, som i at den er utformet for å gi immunitet mot mer enn kun én variant av viruset, mens immunitet som følge av smitte vil kun gi immunitet mot den varianten man ble smittet av.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det skjønte jeg ikke. Det funker jo på samme måte, ved at kroppen kjenner igjen viruset og danner antistoffer. Men man får kanskje størremengde virus ved vaksinering?
Vis hele sitatet...
Det var ment som en liten spøk. Men jeg fant en tekst som
kanskje svarer på spørsmålet ditt:

https://www.chop.edu/centers-program...tem-and-health