Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1540
Er det bare ren nysgjerrighet? Eller søker du spenning e.g. adrenalin-junkie? Eller profitt-søking? En artig måte å holde seg selv i form på?

Er interessert i hva slags fordeler man kan dra av utforskinga... kan man finne mye å selge/pante liggende rundt? Ting å tipse aviser om for honorar? Evt andre ting?

Synes du det er en stor fordel å drive ut forsking i en stor by som Oslo og Bergen, eller er småbyer greit?
Sist endret av frick; 27. mai 2013 kl. 17:19.
Når det kommer til bunkere og kystfort, noe jeg oftest utforsker, lar jeg meg fascinere av mystikken rundt det hele.
Jeg elsker tanken på at jeg er rundt og sniker i de samme områdene som nazisvinene var og lagde dårlig stemning under andre verdenskrig.
Ved utforskning av forlatte bygninger, ganger osv. er det rett og slett av ren nysgjerrighet og tanken på at jeg kan få tatt et stemningsfullt bilde eller to.

For meg handler det aldri om profitt.
Syns det er ganske kult å ta med airsoft gevær/airsoft pistoler og gjøre en "tactical clearout" i hus som er forlatt ^^ Får bare en så digg feeling :P Helst på natta da!
Sitat av frick Vis innlegg
kan man finne mye å selge/pante liggende rundt?
Vis hele sitatet...
Du tenker på tyveri, det er noe annet.
En grunnleggende "regel" innen UE er "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints". Å stjele ting er ikke en del av UE, hvertfall ikke for meg.
Trådstarter
2 0
Snakker ikke om stjeling, tenker bare at man kan finne ting som ellers ville blitt rottent, kasta på dynga og penger og lignende som folk har mistet.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av frick Vis innlegg
Snakker ikke om stjeling, tenker bare at man kan finne ting som ellers ville blitt rottent, kasta på dynga og penger og lignende som folk har mistet.
Vis hele sitatet...
Finner nok heller lite penger, og de fleste UE folka har som en generell hoved regel å ikke røre/ta noe uten om bilder.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jeg gjør det gå grunn av opplevelsen og håpet om å kunne ta noen fine bilder ikke alle andre har. Jeg syns det er ekstremt avslappende å være inne i store forlatte bygg og luske rundt. Kobler av fra en ellers travel og hektisk hverdag med jobb, unger og familie.

Tenker selvfølgelig aldri på å stjele eller ødelegge noe og håper ikke andre gjør det heller.
Enig med MrNorUe, at det er ekstremt avslappende å tasse rundt i store bygg. Jeg er jo ganske fersk foreløpig, men den følelsen gir mersmak! For min del er det også spennende å i det hele tatt se om man har tatt noen bilder som blir bra nok - etter mine no0bstandarder - når man kommer hjem etter noen timer utendørs.

"Rekognoseringen" har også et spenningselement ved seg; Når man ser på klokka og innser at man har googlet rundt, sjekket registre, avisartikler og pdf-dokumenter fra staten i flere timer på jakt etter potensielle steder
Enig i at det er befriende å vandre rundt i forlatte bygg, nesten en liten ferie fra resten av verden. Jeg bruker nok i hovedsak UE for å få utløp for eventyrlysten og utforskertrangen min.

Kjenner igjen den der med klokka, Spntneous.