Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3797
Hei

Er det mulig for alle å få fritak fra nynorsk, og ikke bare utlendinger, de med dysleksi og lignende?

Kan man med noen gode argumenter komme seg unna det faget?

Ps. Jeg er ikke ute etter noen argumenter på hvorfor jeg bør ha nynorsk.
http://www.ung.no/oss/skolen/18803.html

1. I følge forskrift til Opplæringsloven § 3-6 har elever i grunnskolen rett til fritak fra vurdering i norsk sidemål:

Når eleven får opplæring etter ein individuell opplæringsplan, avgjer foreldra eller dei føresette om eleven skal ha vurdering med eller utan karakter. Valretten gjeld berre i fag der eleven får opplæring etter slik plan.

I særlege tilfelle kan rektor, etter søknad frå foreldra eller dei føresette, frita elevar som har individuell opplæringsplan frå vurdering med karakter i orden og i åtferd.

I fag der det blir gitt både skriftleg og munnleg karakter, kan foreldra eller dei føresette til ein elev med individuell opplæringsplan i faget også velje om eleven skal ha berre munnleg eller skriftleg karakter i faget. Dei som vel karakter i norsk skriftleg, kan da velje karakter i den eine eller begge målformene.

Elevar som etter § 1-11 er unnatekne frå kravet om opplæring i norsk sidemål, er også unnatekne frå kravet om vurdering. Også andre elevar med anna morsmål enn norsk, samisk, finsk og teiknspråk, har i alle høve rett til fritak frå vurdering i norsk sidemål.
Nyno31 er redningen helt frem til tentamen og eksamen.. Da er man FUCKED..
Sitat av Marr Vis innlegg
Nyno31 er redningen helt frem til tentamen og eksamen.. Da er man FUCKED..
Vis hele sitatet...
Tentamen? Er det ikke bare å bruke den da og?

Det finnes ikke noe argumenter for at man bør ha nynorsk uansett, så TS du trenger ikke bekymre deg.
Sist endret av Deximus; 25. januar 2012 kl. 16:22.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Det finnes ikke noe argumenter for at man bør ha nynorsk uansett, så TS du trenger ikke bekymre deg.
Vis hele sitatet...

Er vel noe som kalles lovverk og regelverk her til lands. Er ikke sikker, men har hørt rykter om dette. Disse skriftene skal vistnok påstå at nynorsk er en del av den norske kulturen, og et offisielt språk i Norge. Tenk deg DET da!

Nei, sånn seriøst, du slipper ikke unna. Om du ikke har utenlandske foreldre, særskilt grunnlag, spesiell tilstand eller noen av de andre godbitene, må du nok belage deg på å bli godt kjent med Mr. Aasens verker.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Det finnes ikke noe argumenter for at man bør ha nynorsk uansett, så TS du trenger ikke bekymre deg.
Vis hele sitatet...
Å tro at man ikke får noe utbytte av å lære nynorsk er like dumt som dem som tror at man ikke får noe utbytte av å lære seg matte.
Ps. Jeg er ikke ute etter noen argumenter på hvorfor jeg bør ha nynorsk.
Vis hele sitatet...
Var egentlig den jeg svarte på..

Er klar over at det finnes lovverk, men nynorsk er det mest ubrukelige faget jeg har hatt..
Sist endret av Deximus; 25. januar 2012 kl. 16:37.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Tentamen? Er det ikke bare å bruke den da og?
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært så lett.. Er det noe jeg ikke har lyst til så er det å bli tatt for juks på en tentamen/eksamen. Ganske godt "vakthold" på eksamener, og juks på vitnemålet ser ikke helt bra ut.
Jeg blånekta, skulle faen ikke ha nynorsk!!! Å da var rektor å andre lærere så "snille", at de ga meg fritak, måtte sitte med matte eller andre fag istede.

Å nå, x antall år senere... Forstår ikke en dritt av nynorsken, har rett å slett problemer om jeg skal lese en artikkel som er skrevet på nynorsk. Føler ikke jeg fikk så mye positivt ut av å være vrang shitkid.
Det er nesten umulig å få fritak fra nynorsk. Du skal ha nynorsk, men hvis du får fritak, får du bare ikke karakter. Utlendinger og dyslektikere har også nynorsk, men de får ikke karakter. Selv om du er utelandsk, eller har utelandske foreldre, får du nesten ikke fritak heller. Er en bestemt regel på at hvis du har bodd X år i Norge, tror det var 2 eller 3 må man ha nynorsk.
Driver å nekter, skal ha møte med læreren imorgen, mamma og pappa skal også være til stede. har ingen problem med å forstå en tekst på nynorsk.

Men hvordan er dette programmet nyno? Frister ikke akkurat å bruke penger på noe jeg syntes er bortkasta tull.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Driver å nekter, skal ha møte med læreren imorgen, mamma og pappa skal også være til stede. har ingen problem med å forstå en tekst på nynorsk.

Men hvordan er dette programmet nyno? Frister ikke akkurat å bruke penger på noe jeg syntes er bortkasta tull.
Vis hele sitatet...
Du kommer nok ikke langt med å "nekte". Det er faktisk bestemt med loven at du skal ha nynorsk.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Driver å nekter, skal ha møte med læreren imorgen, mamma og pappa skal også være til stede. har ingen problem med å forstå en tekst på nynorsk.

Men hvordan er dette programmet nyno? Frister ikke akkurat å bruke penger på noe jeg syntes er bortkasta tull.
Vis hele sitatet...
Programmet Nyno retter nynorsk som vil tilsvare en 5'er, vil jeg tippe. Har brukt det utrolig mye, og det har gitt meg 4-5 alle gangene. Mest sannsynlig så tror jeg det er innholdet som har trukket meg ned da, for den retter mildt sagt villt bra.

Bukta...
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Å tro at man ikke får noe utbytte av å lære nynorsk er like dumt som dem som tror at man ikke får noe utbytte av å lære seg matte.
Vis hele sitatet...
Kan du nevne et utbytte som er reelt for de fleste utddaninger? R1 feks gir et viktig utbytte om du skal bli ingeniør, på lik linje som nynorsk gir relevant kompetanse på et annet område. R1 er igjenn et valgfag noe jeg mener det er på høy tid at nynorsk blir!
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Er det "ulovlig" og bruke oversetter på hjemme oppgaver?
Sitat av Clayton Vis innlegg
Er det "ulovlig" og bruke oversetter på hjemme oppgaver?
Vis hele sitatet...
Nei, uansett så finner aldri lærere ut av slikt.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Nei, uansett så finner aldri lærere ut av slikt.
Vis hele sitatet...
Det kan vel være litt mistenksom at du får 5 på innleveringer/hjemmeoppgaver og får 3 på Tentamen/eksamen?
Sitat av Clayton Vis innlegg
Det kan vel være litt mistenksom at du får 5 på innleveringer/hjemmeoppgaver og får 3 på Tentamen/eksamen?
Vis hele sitatet...
Alle kan ha en dårlig dag... Ta det med ro. Ingen lærere tror at hjemmeoppgaver blir løst uten hjelp av nyno...
Elevrådet i klassen sa det fantes et smutthull i lovverket, skal se om jeg får vite hva dette gikk ut på

Pm meg om du fortsatt er intressert
Ganske rart egentlig.. selv er jeg en utlending som snakker perfekt norsk og har fått gode karakterer i både norsk og ny norsk, spesielt muntlig. Og da jeg søkte fritak så fikk jeg det med en gang. Det var som om de ikke vurderte om jeg faktisk var i stand til å lære nynorsk men heller hvilken etnisk bakgrunn jeg hadde.

Egentlig ganske urettferdig for Nordmenn som sliter med faget/har null interesse for det og som godt kunne tenkt seg fritak.
Sist endret av Juicekongen; 26. januar 2012 kl. 00:16.
Er helt enig med at det er helt unødvendig. Til trøst har det vært snakk om at de tre norsk-karakterene skal samles til en karakter i stedet, noe som er på høy tid. Helt idiotisk å få tre karakterer i et fag du har fire timer i uken (studiespesialiserende), for å ikke snakke om de som har yrkesfag, som har to timer norsk i uken og får også tre karakterer i det.
Sitat av Marr Vis innlegg
Programmet Nyno retter nynorsk som vil tilsvare en 5'er, vil jeg tippe. Har brukt det utrolig mye, og det har gitt meg 4-5 alle gangene. Mest sannsynlig så tror jeg det er innholdet som har trukket meg ned da, for den retter mildt sagt villt bra.

Bukta...
Vis hele sitatet...
Ahh, fant det ikke ved første pirat search... Dette hjelper jo noe, selv om det fortsatt hadde vært greiere med fritak må jeg si
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Er helt enig med at det er helt unødvendig. Til trøst har det vært snakk om at de tre norsk-karakterene skal samles til en karakter i stedet, noe som er på høy tid. Helt idiotisk å få tre karakterer i et fag du har fire timer i uken (studiespesialiserende), for å ikke snakke om de som har yrkesfag, som har to timer norsk i uken og får også tre karakterer i det.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik det er da?
Jeg fikk bare én norsk-karakter. Går på VGS.
Sist endret av Knäppgök; 26. januar 2012 kl. 00:42.
Trøttjævel
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Er helt enig med at det er helt unødvendig. Til trøst har det vært snakk om at de tre norsk-karakterene skal samles til en karakter i stedet, noe som er på høy tid. Helt idiotisk å få tre karakterer i et fag du har fire timer i uken (studiespesialiserende), for å ikke snakke om de som har yrkesfag, som har to timer norsk i uken og får også tre karakterer i det.
Vis hele sitatet...
Yrkesfag har så vidt jeg vet ikke nynorsk.
Det stemmer nå ihvertfall at vi får 3 karakterer på ungdomsskolen, vi har norsk muntlig, norsk skriftlig og norsk sidemål.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Du kommer nok ikke langt med å "nekte". Det er faktisk bestemt med loven at du skal ha nynorsk.
Vis hele sitatet...
Ja, men det finnes ofte unntak, de kan ikke praktisk talt ta hånda og skrive for meg. Jeg går i niende, så om jeg får nedsatt eller whatever betyr strengt tatt ikke så mye.
Jeg fikk fritak, har skrive og konsentrasjons problemer da, men er mere på rett skrivinga mi det går på.

Jeg sa bare at jeg hadde mere lyst til og konsertere meg om bokmål og ikke om 2 norsk fag, sendte inn en søknad og det gikk helt greit
Forstår ikke hvorfor folk har så jævlig mye imot nynorsken.
Om TS finn eit svar på dette, vil eg gjerne høyre løysninga. Eg vil helst fråskrive meg alt som har med sidemålet å gjere, då eg ikkje ser poenget med å lære meg meir bokmål. Eit totalt unødvendig fag for meg uten innsikt.

Nei.
Hei, da jeg gikk på skolen så fikk jeg fritak fra nynorsk uten noen problemer egentlig. Trur jeg har en form av dyseleksi, sleit en del på skolen den tiden, så jeg ble bare fritatt fra det. Men er så lenge siden så jeg husker ikke helt om mine foreldre var innblandet i den saken.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor folk har så jævlig mye imot nynorsken.
Om TS finn eit svar på dette, vil eg gjerne høyre løysninga. Eg vil helst fråskrive meg alt som har med sidemålet å gjere, då eg ikkje ser poenget med å lære meg meir bokmål. Eit totalt unødvendig fag for meg uten innsikt.

Nei.
Vis hele sitatet...
Argumenter Imot:

1. Trekker oss tilbake, 2. få som vil ha det, 3. få som bruker det, 4. ingen nytte senere i livet

1. Nynorsk stjeler av timene vi kunne brukt på mer relevante ting, for eksempel matte, engelsk, naturfag osv. Dette er det viktigste argumentet.

2. Dette er også et viktig poeng. Det er mange som er imot nynorsk, kanskje flertallet snart burde lyttes til?

3. Det er svært få som bruker nynorsk. Dere ved bondelandet, bruker det. Men når stort sett alt av skriverier foregår på bokmål blir det jo litt dumt å lære en jalla dialekt.

4. Ingen eller svært lite nytte for dette senere i livet. Jeg forstår godt hva du skriver, og alle andre tekster på nynorsk. Uansett kommer jeg aldri til å svare noen på nynorsk.

At dere som har nynorsk som morsmål må lære bokmål som sidemål er jo strengt tatt til å forstå, da vi har en hovedstad, som bruker dette skrift språket. Det er overvekt av bokmåls brukere i dette landet i tillegg.