Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7966
De kan juge og bruke falske vitner for å få folk til å åpne munnen, men kan de med loven i hånden fake signaturer på skriftlige forklaringer for å lure folk? Har noen vært borti dette?
Nei. Vil ikke tro at de har lov til dette, uansett.
Selvsagt så har de ikke lov til det, og det burde du egentlig ha klart å resonnere deg frem til selv. No offence.

EDIT: De har heller ikke lov til å "juge og bruke falske vitner for å få folk til å åpne munnen"...
Sist endret av caperno; 17. april 2011 kl. 20:21.
Sitat av ruggero Vis innlegg
De kan juge og bruke falske vitner for å få folk til å åpne munnen, men kan de med loven i hånden fake signaturer på skriftlige forklaringer for å lure folk? Har noen vært borti dette?
Vis hele sitatet...
De har ikke lov til noe av dette og dersom du har vært borte i noe slikt anbefaler jeg å sende brev til distriktets politimester med kopi til Riksadvokaten.
Sitat av caperno Vis innlegg
Selvsagt så har de ikke lov til det, og det burde du egentlig ha klart å resonnere deg frem til selv. No offence.

EDIT: De har heller ikke lov til å "juge og bruke falske vitner for å få folk til å åpne munnen"...
Vis hele sitatet...
Er jo velkjent at de lyger i avhør og påstår de har vitner eller noen som har tystet, for å få deg til å innrømme noe. Dog neppe i den grad ts spør om. De bruker ikke noen som falskt vitne, men å lyge uten å spesifisere hvem vitnet er det gjør de jo.
Sist endret av Don Veto; 17. april 2011 kl. 21:37.
Politiet er fenomenalt flinke til å formulere spørsmålene sine, slik at folk blir i tvil å forsnakker seg..
Hvis man ikke kan stole på politiet, hvem kan man stole på da?
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Hvis man ikke kan stole på politiet, hvem kan man stole på da?
Vis hele sitatet...
Haha! Alle andre? Hvis du først er i kontakt med politiet så vil de deg som regel ikke noe godt.
ruggero's Avatar
Trådstarter
Ja de driver å bløffer "en kjenning" av meg, som nekter å snakke, vifta med noe papirer de plutselig nekter å sende kopi av til advokaten hans, dem papirene var plutselig ikke så viktige likevel... Men de har vel sine triks for å omgå systemet
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Haha! Alle andre? Hvis du først er i kontakt med politiet så vil de deg som regel ikke noe godt.
Vis hele sitatet...
Hvis det du ser på som godt er; vold, dop og hærværk, så har du helt rett, da vil de deg ikke noe godt. Ikke jeg heller.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hvis det du ser på som godt er; vold, dop og hærværk, så har du helt rett, da vil de deg ikke noe godt. Ikke jeg heller.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke helt med. Uavhengig av hva en har gjort så er ikke politiet der nødvendigvis til egen beste interesse, derav ikke gitt at man alltid skal kunne stole på politiet. Det var hele poenget mitt. Skjønner ikke hvorfor du begynner å mase om vold, dop og hærverk som om jeg støtter det eller er det jeg prater om i det hele tatt. Meningsløs kommentar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politiet er ekstremt drevne på å få folk til å snakke, du tror det virkelig ikke før du har havnet i en slik situasjon selv. Det beste er å ikke si noe før du har snakket med advokat, og ikke la dem velge advokat for deg. Bare si høflig at du har dårlig erfaring med politiet, og at du derfor ønsker å snakke gjennom advokaten din. Alle bør ha en advokat, finn en og ta et betalt møte for å bli kjent med ham eller henne slik at du vet hvem du skal ringe til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ruggero Vis innlegg
Ja de driver å bløffer "en kjenning" av meg, som nekter å snakke, vifta med noe papirer de plutselig nekter å sende kopi av til advokaten hans, dem papirene var plutselig ikke så viktige likevel... Men de har vel sine triks for å omgå systemet
Vis hele sitatet...
Har han lest papirene? Har politiet lest for ham fra dem eller konkret sagt hva de er?
Eller har de hatt noen papirer de blar i mens de stiller spørsmål, eller henvist til med antydninger om at det står noe der som har betydning for saken hans?

Nøyaktig hvor grensen går for hva politiet har lov til å lyge om i forbindelse med avhør er jeg usikker på, men jeg vil anta at de i hvert fall er underlagt samme retningslinjer som provokasjon. Det vil si, de kan ikke ta initiativet, men de har lov til å spille med.

Et annet viktig poeng er formulering. Når "kjenningen" din refererer fra avhør, gjengir han da ordrett hva han ble fortalt og spurt om? Politiet søker å få deg i ubalanse, og på et tidspunkt helst til å tro at du uansett sitter i saksa. Ved å formulere seg "smart" åpner de for at du tror de har noe på deg, men uten at de har sagt noe som formelt sett bryter loven.

Bare et vilt eksempel; sett at du vet det finnes et papir hvor det står om hvordan du skulle gjøre business med hasj, og som vil nagle deg. Når politiet da står med noen papirer og mumler noe, samtidig som de kommer med noen vage antydninger om mengder eller penger er det ut fra dine reaksjoner mulig å forstå at de er på rett spor.
Nei. Politiet har ikke lov til å lyve under avhør, les capernos og dåttkoms innlegg lenger opp.

Dette er noe du har sett på amerikanske filmer. Dette på samme måte som det er en del som tror at det går ann å "prate gjenom advokaten". De har derimot lov til å vise til innhold i saksdokumenter som vedkommendes forsvarer ikke nødvendigvis får tilgang til på et tidlig stadium i etterforskningen, såkalte klausulerte saksdokumenter.

For referanse, les påtaleinstruksens § 8-2, fjerde ledd.
Har hatt samme problem, de prøvde å prakke en sak på meg med å si at en kamerat av meg hadde lagt korta på bordet og innrømt at vi hadde gjort ditt og datt.. Snakka med denne kompisen min etterpå å de hadde sagt det samme omvendt til han.. Etter en stund kom det fram en video som viste at ingen av oss var innblanda, da ba vi han fint om å dra til helvete, sa dette til lensmann her, fyren ble omflyttet en mnd etter.. Veit ikke om det hadde sammenheng men.
Sist endret av Hydroide; 1. juni 2011 kl. 14:57.
Sitat av juster Vis innlegg
Nei. Politiet har ikke lov til å lyve under avhør, les capernos og dåttkoms innlegg lenger opp.

Dette er noe du har sett på amerikanske filmer. Dette på samme måte som det er en del som tror at det går ann å "prate gjenom advokaten". De har derimot lov til å vise til innhold i saksdokumenter som vedkommendes forsvarer ikke nødvendigvis får tilgang til på et tidlig stadium i etterforskningen, såkalte klausulerte saksdokumenter.

For referanse, les påtaleinstruksens § 8-2, fjerde ledd.
Vis hele sitatet...
Antar det er mitt innlegg du sikter til?
Som sagt, dog kanskje klønete, jeg var usikker på grensen. Mente de ikke hadde lov til å lyge, men at muligens reglene som brukes ved provokasjon i etterforskning kunne komme til anvendelse.
Mitt hovedpoeng var derimot at de kan gi inntrykk av veldig mye uten å ha gjort noe galt. Altså at det er stor forskjell på å formulere seg slik at du tror kompisen din har sagt noe og å si det rett ut.

Som jeg også nevner, når noen forteller om hvordan politiet løyg for dem er det vesentlig at de kan gjengi ordrett hva politiet sa.
Sitat av doseren Vis innlegg
Antar det er mitt innlegg du sikter til?
Som sagt, dog kanskje klønete, jeg var usikker på grensen. Mente de ikke hadde lov til å lyge, men at muligens reglene som brukes ved provokasjon i etterforskning kunne komme til anvendelse.
Mitt hovedpoeng var derimot at de kan gi inntrykk av veldig mye uten å ha gjort noe galt. Altså at det er stor forskjell på å formulere seg slik at du tror kompisen din har sagt noe og å si det rett ut.

Som jeg også nevner, når noen forteller om hvordan politiet løyg for dem er det vesentlig at de kan gjengi ordrett hva politiet sa.
Vis hele sitatet...
Politiprovokasjon er ikke lov i Norge. Det er ikke lovfestet i noen lov eller forskrift, men er utledet av praksis fra høyesterett. Det er dermed ikke ulovlig og straffbart i seg selv (dvs politiet som bruker politiprovokasjon kan ikke straffes), men den som blir utsatt for det kan fritas for straff.

Politiprovokasjon er igjen noe man ofte ser på amerikanske filmer, men som ikke brukes i Norge. Politiet har ikke noe å tjene på å bruke politiprovokasjon ettersom den kriminelle da automatisk vil frifinnes.

Ta politiet som jobber langs Akerselva som et eksempel: de kan ikke selv ta initiativ til den kriminelle handling (altså ikke spørre selger om han har hasj), men kan reagere når de blir tilbudt hasj av selger.
Sitat av juster Vis innlegg
Politiprovokasjon er ikke lov i Norge. Det er ikke lovfestet i noen lov eller forskrift, men er utledet av praksis fra høyesterett. Det er dermed ikke ulovlig og straffbart i seg selv (dvs politiet som bruker politiprovokasjon kan ikke straffes), men den som blir utsatt for det kan fritas for straff.
Vis hele sitatet...
Egentlig litt morsomt, men det er flere kjente kriminelle som er blitt frifunnet pga politiprovokasjon. Jeg husker ikke om det var NMD-saken eller innbruddet i Sparebanken på Bryn, men uansett hadde David Toska hadde fått inside information fra en vekter. Denne vekteren viste seg å være politiinformant og fortalte politiet at Toska hadde planer om et brekk. Politiet lot altså forbrytelsen skje, og ventet utenfor lokalet for å arrestere ham. Toska ble frikjent i retten da dette var en politiprovokasjon.

Naturlig nok fikk David Toska heltestatus i det kriminelle miljøet etter dette.
Sist endret av hafnor; 3. juni 2011 kl. 21:58.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Egentlig litt morsomt, men det er flere kjente kriminelle som er blitt frifunnet pga politiprovokasjon. Jeg husker ikke om det var NMD-saken eller innbruddet i Sparebanken på Bryn, men uansett hadde David Toska hadde fått inside information fra en vekter. Denne vekteren viste seg å være politiinformant og fortalte politiet at Toska hadde planer om et brekk. Politiet lot altså forbrytelsen skje, og ventet utenfor lokalet for å arrestere ham. Toska ble frikjent i retten da dette var en politiprovokasjon.

Naturlig nok fikk David Toska heltestatus i det kriminelle miljøet etter dette.
Vis hele sitatet...
Det er sant som du sier, men jeg tror grensen for politiprovokasjon i Norge normalt ligger der hvor politiet eventuelt bidrar til den kriminelle handling. Det vil derimot ikke være politiprovokasjon dersom de unnlater å intervenere på et tidlig tidspunkt tross at de vet at den kriminelle handling vil finne sted.

Nå kjenner ikke jeg den dommen du refererer til, men jeg antar at politiet her må ha bidratt med noe som direkte førte til handlingen snarere enn at de unnlot å handle og lot forbrytelsen skje for så å reagere i etterkant.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Ja fyfaen as, vi kan ikke stole på politiet, de forfalsker signaturer og faker vitne-forklaringer så vi skal innrømme lovbruddene vi begikk! Det hadde vært mye bedre hvis politiet bare chillan, så kunne alle gjort akkurat som de ville uten at noen brydde seg. Skjønner ikke at de gidder å faktisk gjøre jobben sin og lure oss sleipe kriminelle som hater poltiet fordi de gjør det de blir betalt for. Hva faen skal vi med poltiet a? fuck snuten as, eller hva gutta?

/sarcasm
for å snakke av egen erfaring: ingen lyver mer enn politiet og ingen bryter flere lover enn politiet. Men politiet lyver ikke til deg hvis dem ikke snakker til deg ... det er helt sant
Sitat av TomC Vis innlegg
for å snakke av egen erfaring: ingen lyver mer enn politiet og ingen bryter flere lover enn politiet. Men politiet lyver ikke til deg hvis dem ikke snakker til deg ... det er helt sant
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du selvfølgelig har solide kilder og statistikk som underbygger utsagnet ditt? Vennligst forklar hvordan politiet lyver mer og bryter fler lover enn noen andre.

Du kan gjerne begynne med å vise til systematiske brudd, så kan vi diskutere om de forekommer i større utstrekning enn ellers i befolkningen senere.
som skrevet.. av egen erfaring..
er egentlig ikke interesert i å diskutere det.. og det sier seg vel selv at det ikke blir ført statestikk på dette ;-)
Men som skrevet er både politi og røvere greie med deg hvis du er greie med dem.. trenger vel bare å tenke litt for å skjønne det..
Sitat av TomC Vis innlegg
for å snakke av egen erfaring: ingen lyver mer enn politiet og ingen bryter flere lover enn politiet. Men politiet lyver ikke til deg hvis dem ikke snakker til deg ... det er helt sant
Vis hele sitatet...
Politiet skal forholde seg sindig og objektive i en avhørssituasjon. De kan selvfølgelig ikke lyve. De kan ikke love bort visse goder (men kan informere om reglene for strafferabatt ved uforbeholden tilståelse).

Grunnen til at folk blir tatt/avslørt i avhør er at de selv bidrar til det. En uerfaren og ung person vet kanskje ikke at det lureste er å holde munn i avhøret og ventet til man får snakket med en forsvarer. Ganske mange gjør akkurat det motsatte, og dermed avslører seg selv.
kan jo alltids komme med ett eksempel...
Vennegjengen jeg var i intil ett par år siden kom sammen i 16års alder, og ble ganske fort en småkriminell gjeng. Etter politiet fikk snusen i at vi var en gjeng (en av oss ble arrestert i stjålet bil og innrømmet noe sånt som 10 andre bilbrukstyverier). Var det runder til våre da foresatte for å få splittet "gjengen." På disse rundene ble det løyet mye fra politi til våre foresatte. Dette er bare ETT eksempel. Må si jeg i dag forstår politiet i den saken. Mye lettere å splitte opp en gjeng 16 år gamle gutter enn hvis de blir eldre.

Politiet skal forholde seg sindig og objektive i en avhørssituasjon. De kan selvfølgelig ikke lyve. De kan ikke love bort visse goder (men kan informere om reglene for strafferabatt ved uforbeholden tilståelse).
Vis hele sitatet...
Var i ett avhør en gang hvor. Dette var etter no bråk på en fest, jeg hadde blitt stukket med kniv og det hele endte med at hele festen ble arrestert. Jeg var så heldig å komme meg unna, men dem ville ikke slippe alle før jeg kom ned å avga forklaring (hadde dem på tlf.) Dette var dagen etter. Jeg dro ned og ga min forklaring. Den og den stakk meg jeg forsvarte meg osv. På slutten av avhøret prøvde politimannen å få meg til å skrive under min forklaring. Bare att navnet til han som hadde stukket meg med kniv, var byttet ut med en kompis av meg (som også var i arresten) Viste seg at han hadde gitt VELDIG god motstand. Må si jeg skjønner politiet, er jo kjipt å la han gå uten tiltale.
Sitat av TomC Vis innlegg
kan jo alltids komme med ett eksempel...
Vennegjengen jeg var i intil ett par år siden kom sammen i 16års alder, og ble ganske fort en småkriminell gjeng. Etter politiet fikk snusen i at vi var en gjeng (en av oss ble arrestert i stjålet bil og innrømmet noe sånt som 10 andre bilbrukstyverier). Var det runder til våre da foresatte for å få splittet "gjengen." På disse rundene ble det løyet mye fra politi til våre foresatte. Dette er bare ETT eksempel. Må si jeg i dag forstår politiet i den saken. Mye lettere å splitte opp en gjeng 16 år gamle gutter enn hvis de blir eldre.
Vis hele sitatet...
Igjen, kan du si noe konkret om hva politiet løy om? I motsatt fall høres du ut som 10-åringen som vil se nattkinoen, fordi alle de andre i klassen gjør det.


Sitat av TomC Vis innlegg
Var i ett avhør en gang hvor. Dette var etter no bråk på en fest, jeg hadde blitt stukket med kniv og det hele endte med at hele festen ble arrestert. Jeg var så heldig å komme meg unna, men dem ville ikke slippe alle før jeg kom ned å avga forklaring (hadde dem på tlf.) Dette var dagen etter. Jeg dro ned og ga min forklaring. Den og den stakk meg jeg forsvarte meg osv. På slutten av avhøret prøvde politimannen å få meg til å skrive under min forklaring. Bare att navnet til han som hadde stukket meg med kniv, var byttet ut med en kompis av meg (som også var i arresten) Viste seg at han hadde gitt VELDIG god motstand. Må si jeg skjønner politiet, er jo kjipt å la han gå uten tiltale.
Vis hele sitatet...
Hvis han har gjort motstand mot arrestasjonen trenger de ikke noen falsk knivstikkertiltale. De tiltaler ham for å ha motsatt seg arrestasjon, eventuelt med tillegg av vold mot offentlig tjenestemann.
Ikke skyld på politiet. Skyld på deg sjøl for ikke å følge samfunnets lover og regler. Det er en grunn til at noen få har problemer med politiet.
Svaret er åpenbart.

Nei.

Onkel Blå jobber jo får å TA folk som driver med forfalskning av bla. underskrifter og annet shit.
Det blir isåfall jærlig dobbeltmoralsk.
Sitat av Ella Vis innlegg
Ikke skyld på politiet. Skyld på deg sjøl for ikke å følge samfunnets lover og regler. Det er en grunn til at noen få har problemer med politiet.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke fått med deg kampen mot narkotika.
Sitat av Brassman Vis innlegg
Du har tydeligvis ikke fått med deg kampen mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke politiet som lager narkotikalovgivningen. Det blir like dumt som å skylde på politiet for at fartsgrensene er som de er.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Hvis man ikke kan stole på politiet, hvem kan man stole på da?
Vis hele sitatet...
Man både KAN å SKAL stole på Politiet! Som du selv spør, hvem skal man stole på da?
Politiet er oppretta for å beskytte å hjelpe oss vanlige nordmenn, de har både makt å mulighet til å buttfucke deg så jævlig om de vil det! Men hva er vitsen med Politi da?

De må oppføre seg, ta alle saker like seriøst (Selv om alle andre er uenige.) Og de må bli stolt på. Gjør vi ikke det, ender vi vel opp med en borgerkrig.


Stol på snut'n, selv om det høres forjævlig ut
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Blei kasta hodestups av snutefaen på arrestdøren med håndjern på ryggen. Begynte å silblø, og sydde 6 sting i hodet 3 timer senere på legevakten, før det bar tilbake til glattcellen. Slapp ut klokken 14:00 dagen etterpå, 17mai. . Leste politirapporten etterpå, og det var ikke bare litt som var feil. Personen som skrev dette diktet opp flere scenarioer som mulige grunner til hodeskaden jeg fikk. Det klikket visst for dem, da politibilen deres ble tagget på. Dette var en aksjon for å vise meg at jeg ikke skulle kødde med politiet. Det sa politimannen som gjorde dette klart ifra om.
Til dere som forsvarer politiet og dets opptreden, tror dere at alle innforbi politiet er av en viss type person?
Av 1000 politifolk, finnes det ikke en eller to som kanskje beveger seg litt utfor det normale?
Ikke en eneste som misbruker narkotika, eller utøver unødig voldsmisbruk?
Ikke en eneste som snakker nedlatende, eller misbruker den enorme makten de faktisk sitter på?

Kos deg i din fantasiverden. Jeg mister som regel mer og mer respekt for måten de opptrer på jo mer jeg ser hvordan de utfører sitt arbeid og prioritering av ressurser.
Min erfaring; 1 av 10 i politiet oppfører seg normalt uten å la makten gå til hodet på de.

Problemet er at de kan gå bort til hvem som helst, stille de spørsmål, og gi dem påbud om å stå stille eller flytte seg.
Dette kan de gjøre aggresivt eller irritert uten at det har noen konsekvens for dem.
Sier du et skjevt ord underveis, hisser deg opp, eller viser at du er frustrert eller irritert, vil politiet ofte bruke dette mot deg. Dobbeltmoral til tusen.

Her om dagen stod jeg i parken rett ved der jeg bor og røyket meg en joint til kaffen. Barbeint, med joggebukse og hettegenser, dog med en porselenskopp. Observerte plutselig politiet, og slukket jointet og la denne i lommen. Kort tid etter kommer de kjørende inn i parken. De lurer på hvem jeg er, de får navnet mitt, og finner ut via stasjonen at jeg har hasj på rullebladet. 7gram for 11 år siden.
De mistenker meg nok for å ha røykt, og stiller seg tett opp til meg, begynner å stille meg spørsmål, ser meg inn i øynene, på jakt etter dagens narkis!

Og det slo meg plutselig. Hva om jeg hadde blitt tatt? Jeg hadde fått et forelegg på 4000,- kr, og politiet vil få nok en grunn til å invadere privatlivet mitt i fremtiden.
Ingen ville hatt en samtale med meg om hvor gale dette rusmiddelet er, og at jeg må slutte før jeg ødelegger hele livet mitt. Tviler på jeg hadde fått spørsmål om forbruk eller noe som helst.
Det ville blitt et forelegg, uten noen som helst oppfølging.
Jeg har røykt hasj i 12 år, vil et forelegg stoppe meg?
Er det da vits i å prøve å gjøre livet mitt kjipere?
For et liv, og dette vil de ta fra meg liksom?

Jaja, prøver å holde meg straight utad hverfall.
Sist endret av brukernavn:; 7. oktober 2011 kl. 06:38.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Ja fyfaen as, vi kan ikke stole på politiet, de forfalsker signaturer og faker vitne-forklaringer så vi skal innrømme lovbruddene vi begikk! Det hadde vært mye bedre hvis politiet bare chillan, så kunne alle gjort akkurat som de ville uten at noen brydde seg. Skjønner ikke at de gidder å faktisk gjøre jobben sin og lure oss sleipe kriminelle som hater poltiet fordi de gjør det de blir betalt for. Hva faen skal vi med poltiet a? fuck snuten as, eller hva gutta?

/sarcasm
Vis hele sitatet...
Du er like morsom som en voldtatt småjente, helt hysterisk, hehehehe. I alle tilfeller som blir diskutert er ikke vedkommende skyldig. Dessuten er politiet ute etter å straffe deg hardest mulig for mest mulig, uten at dette trenger å være rett. Man er dessuten uskyldig til det motsatte er bevist. Det at Politiet skal lyve for å opprettholde "rettferdighet" er helt feil og bør ikke forsvares på noen måte. Politiet skal tross alt fungere som forbilder.
Sitat av flexx Vis innlegg
Du er like morsom som en voldtatt småjente, helt hysterisk, hehehehe. I alle tilfeller som blir diskutert er ikke vedkommende skyldig. Dessuten er politiet ute etter å straffe deg hardest mulig for mest mulig, uten at dette trenger å være rett. Man er dessuten uskyldig til det motsatte er bevist. Det at Politiet skal lyve for å opprettholde "rettferdighet" er helt feil og bør ikke forsvares på noen måte. Politiet skal tross alt fungere som forbilder.
Vis hele sitatet...
Feil. Fikk selv 13% strafferabbat (foreslått av politiet) og opptil flere ting ble utelatt fra siktelsen. Ikke løy noen av dem under avhør heller.
trur heller det er kompisen din som er for feig til å si at han tysta
Vel har vært mye i kontakt med politiet, men har aldri opplevd at dem har jugd på den måten.
De lyver som regel ikke, men er flinke til å fremstille ting på slik måte at du innrømmer ting.

Her har du en situasjon jeg har opplevd:

Tente på et hus sammen med en kompis da jeg var 11. Vi stakk fra stedet og kom tilbake mens det forsatt brant.
Politiet tok oss til siden å inn i en hage ved siden av. Delte oss i to, slik av vi var på hver var side av huset. Politimannen som ble med meg spurte om jeg hadde gjort det og jeg svarte selvfølgelig nei. Så gikk han å møtte den andre politimannen.
Kom tilbake og sa "Jeg bare lurer på om han på andre siden av huset her, lyver viss han sier at du gjorde det?"
.


For å være ærlig med deg som ville jeg heller trodd det samme som yzzyx over her sier. At han muligens tysta.
Sist endret av DrPerception; 8. oktober 2011 kl. 00:07.
Sitat av juster Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre? Det er ikke politiet som lager narkotikalovgivningen. Det blir like dumt som å skylde på politiet for at fartsgrensene er som de er.
Vis hele sitatet...
Selvsagt skal politiet holdes ansvarlig for dagens narkotikapolitikk! Politiet generelt, samt norsk narkotikapolitiforening er i stor grad med på å opprettholde den feilslåtte politikken Dette skjer både ved lobbyvirksomhet, og ved å tale (lyve) til den norske befolkning i media.

Politiet vil som regel kjempe for å opprettholde lover som gir dem selv mer makt, høyere fortjeneste, høyere lønninger og flere stillinger. Det finnes selvsagt unntak, som at de fleste i høyere stillinger i politiet er mot generell bevepning av politibetjenter..
Sitat av Vargas Vis innlegg
Selvsagt skal politiet holdes ansvarlig for dagens narkotikapolitikk! Politiet generelt, samt norsk narkotikapolitiforening er i stor grad med på å opprettholde den feilslåtte politikken Dette skjer både ved lobbyvirksomhet, og ved å tale (lyve) til den norske befolkning i media.

Politiet vil som regel kjempe for å opprettholde lover som gir dem selv mer makt, høyere fortjeneste, høyere lønninger og flere stillinger. Det finnes selvsagt unntak, som at de fleste i høyere stillinger i politiet er mot generell bevepning av politibetjenter..
Vis hele sitatet...
Du sier opprettholde selv. Såklart skal politiet opprettholde norske lover. Det er derfor det norske demokratiet har laget en slik etat. Men det er IKKE De som skal holdes ansvarlig for å utforme lover rundt narkotika og en narkotikapolitikk.

Beklager eventuelle skriveleifer. Ble en litt vel fuktig aften.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Du sier opprettholde selv. Såklart skal politiet opprettholde norske lover. Det er derfor det norske demokratiet har laget en slik etat. Men det er IKKE De som skal holdes ansvarlig for å utforme lover rundt narkotika og en narkotikapolitikk.

Beklager eventuelle skriveleifer. Ble en litt vel fuktig aften.
Vis hele sitatet...
Politiet skal vel sørge for at lovene blir fulgt; håndheve lovene. De skal derimot ikke fungere som en pådriver for at dagens lovverk skal fortsette å være det gjeldende. De skal forholde seg til det regelverket som gjelder.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Politiet skal vel sørge for at lovene blir fulgt; håndheve lovene. De skal derimot ikke fungere som en pådriver for at dagens lovverk skal fortsette å være det gjeldende. De skal forholde seg til det regelverket som gjelder.
Vis hele sitatet...
Det vil ikke være helt riktig; politiet er en naturlig høringsinstans i forbindelse med lovendringer, særlig i straffeloven. Dette handler blant annet om den kompetansen politiet innehar innen kriminologi, men også om hvordan en lovendring kan påvirke ressursbehov og politiets arbeide. Politiet sitter også på mye statistisk materiale.

Et eksempel er diskusjonene rundt endring av skjenketidene. Her er det naturlig å forespørre politiet hvordan de tror en endring vil påvirke antallet voldsepisoder, og hvilke tider de mener er best for å forebygge vold i utelivet.

For narkotikalovgivningen ligger det en politisk føring bak som fastslår at narkotika er uønsket i Norge. Ved diskusjon rundt straffenivå og narkotikalovgivningen vil politiets bidrag da handle om hvordan lovgivningen legges opp for å nå det overordnede målet, deres syn på om narkotika bør legaliseres eller ikke er ikke interessant. Politiets høringssvar vil da farges av dette, og legalisering vil ikke være omtalt.
Selvsagt lyver en del politifolk for å få en innrømmelse.
Men dette skjer stort sett altid utenom avhør, og helst når 1 av dem er aleina med deg.

Opplevd det selv. Ble tatt for noe for mage år siden, og han ene prøvde å få meg til å innrømme mere med å lyve.
Sa noe som " navnet ditt har dukket opp i flere saker "Geir ove", så det er bare å innrømme dette."
Problemet var bare at han huska feil navn på meg. Ble veldig stille da jeg poengterte med at jeg ikke heter "Geir ove".
prøvde å pakke på meg noen inbrudd i biler. Sikkert en sak de stod fast i.
Sitat av MicroWar Vis innlegg
Selvsagt lyver en del politifolk for å få en innrømmelse.
Men dette skjer stort sett altid utenom avhør, og helst når 1 av dem er aleina med deg.

Opplevd det selv. Ble tatt for noe for mage år siden, og han ene prøvde å få meg til å innrømme mere med å lyve.
Sa noe som " navnet ditt har dukket opp i flere saker "Geir ove", så det er bare å innrømme dette."
Problemet var bare at han huska feil navn på meg. Ble veldig stille da jeg poengterte med at jeg ikke heter "Geir ove".
prøvde å pakke på meg noen inbrudd i biler. Sikkert en sak de stod fast i.
Vis hele sitatet...
Kanksje han trodde han snakket med "Geir Ove", og derfor løy han jo ikke.
Ikke bevisst iallefall.
Sist endret av Bombasa; 13. oktober 2011 kl. 21:25.
Har noen linker til noen kilder om den saken der David Toska fikk gå fri?
Har googlet litt rundt uten å bli noe klokere. Syntes det høres veldig ekstremt ut...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kanksje han trodde han snakket med "Geir Ove", og derfor løy han jo ikke.
Ikke bevisst iallefall.
Vis hele sitatet...
Kunne vært greia, men kom akkurat fra avhør, der de hadde skrevet ned navn osv.
Var nok en betjent med dårlig husk, som prøvde seg på en "spansk" en.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har noen linker til noen kilder om den saken der David Toska fikk gå fri?
Har googlet litt rundt uten å bli noe klokere. Syntes det høres veldig ekstremt ut...
Vis hele sitatet...
Var nokas-saken de prøvde å bruke det som et argument at det var politiprovikasjon med han securitaskarn som ga de noe info. Det holdt selvsagt ikke.

Vet om saker hvor politiinformanter har fått 'lov' av politi å begå kriminellehandlinger for å få penger til å kjøpe store narkotikaparti av narkoligaer under etterforskning...hvor personen har blitt tatt for lovbrudda og senere frikjent for politiprovikasjon. Så akkurat når det kommer til informanter og hva retningslinjene er der, så er mye som skjer i gråsona. Ikke engang politiet vet helt hva den ene og andre hånden gjør der.

Til det at politiet lyger og forfalsker underskrifter o.l. Skjer vel særdeles skjeldent. Selvsagt forteller de ting som ikke behøver være 100% korrekte for å gi deg inntryk av at de vet mer enn de gjør. Men de drar noen spanske og.
man "snakker" ikke gjennom advokaten sin, men så lenge han er tilstede så luker man ut endel tull. Mitt første møte med politiet husker jeg at jeg sa at jeg kunne ville forklare meg om meg selv og min befatning med saken, og ikke noen av de andre involverte - Fikk grei beskjed om at det ikke var -lov-. Hehe.

Det at de forfalsker folk sin underskrift høres helt døvt ut og tviler på det noengang har skjedd. Men du er så heldig at du har lov på et tidspunkt å få innsyn i alle sakensdokumenter. Strafferabatten vil forsvinne men den er skjeldent noe å hoppe i taket for uansett.
Sist endret av et eller annet; 17. oktober 2011 kl. 05:18.
Slutt med det der!

Det var ikke NOKAS-saken i det hele tatt, det var det såkalte bankboks-brekket på Bryn.

Og når sant skal sies så ble han jo frikjent også, nettopp grunnet politiprovokasjon.

http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...icle720387.ece
My bad, ser at de frafalt den siktelsen der når han innrømte alt annet han hadde gjort innad i den avtalen han fikk i Nokas-dommen. Toska innrømmet dog skyld og endte opp med å måtte betale 34 mill eller noe i den saken der, så en totalt frifinnelse var det vel kanskje ikke..