Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4659
Hei freaks! Jeg har rett og slett lyst til å lage en tråd hvor alle kan fortelle deres meninger og tro om universet og livet i det. INGENTING er umulig, og jeg vil gjerne høre litt forskjellig tanker og ideer siden dette temaet interesserer meg veldig.

Kan starte med en veldig sprø tanke jeg fikk når jeg var liten; Tenk om universet slutter et sted laaaangt ute, og det rett og slett er vegger. Vegger på en boks. Og at en mann bærer rundt på denne boksen. Og at på jorda her ett sted, er det en mann som går med en lik boks med et univers inni. Så det bare fortsetter og fortsetter. Tror egentlig dette var en drøm i sånn 5-års alderen.

Også var det det med liv. Jeg mener det er dumt å tro at det ikke finnes annet liv der ute, men vil gjerne høre flere meninger og tanker.


Dette blir forhåpentligvis en lang tråd, med mye moro og lærerikt stoff.
Lærerikt blir det ikke, for vitenskap blir ikke til igjennom diskusjoner som dette, men diskusjon over hva en observerer ute i universet, og dets fysiske lover vi har funnet ut.

Ellers tenkte jeg på et multivers når jeg var ung (før 20). Da tenkte jeg at hvert univers er som dette fremover eller tilbake i tid. Og at det blir dannet uendelig med univers til enhver tid. Jeg trodde da på, at en kunne se frem og tilbake i tid igjennom å "se inn i" disse universene. Men dette er bare en gammel fantasi!
Boksteorien din er på mange måter lik filmen "horton redder en hvem" (eller noe i den duren)
Heihei :)
Trådstarter
Noen som har sett filmen "the one" da? Den teorien der er veldig interessant. Albert Einstein ble jo sprø delvis pga. at han han grublet for mye på dette.
Teknisk sett så stopper jo universet et sted, bare komme seg dit er ganske vanskelig da det utvider seg kjappere enn lysets hastighet.
Heihei :)
Trådstarter
For øyeblikket er det jo selvfølgelig en ende ja, men det utvider seg fortsatt og kommer alltid til å gjøre det. Derfor; uendelig.
Hvordan vet du at det alltid kommer til å utvide seg?
Sitat av kidden Vis innlegg
For øyeblikket er det jo selvfølgelig en ende ja, men det utvider seg fortsatt og kommer alltid til å gjøre det. Derfor; uendelig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke uendelig når det er mulig å komme til enden, så lenge du kan reise fortere enn lyset.
Sitat av kidden Vis innlegg
For øyeblikket er det jo selvfølgelig en ende ja, men det utvider seg fortsatt og kommer alltid til å gjøre det. Derfor; uendelig.
Vis hele sitatet...
En teori er jo at dette ikke er første gang "universet" ble til, men at det også tidligere har ekspandert helt til det har implodert og eksplodert i et nytt univers.
Heihei :)
Trådstarter
Man må nok reise "litt" fortere enn lyset for å komme til enden.

Sinken: Man kan jo aldri vite sikkert, men det er jo det man antar.
Er det det? Kilder?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
Er det det? Kilder?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Acceler...f_the_Universe
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Står jo ikke noe der om at det alltid kommer til å utvide seg, men at det utvider seg, og at utvidelsen akselererer.
bigbangmedpåfølgendeutvidendeuniverssomsåtrekkersegsammenigj en.gif
Sitat av kidden Vis innlegg
Man må nok reise "litt" fortere enn lyset for å komme til enden.
Vis hele sitatet...
Ja, men poenget er at det er teoretisk mulig å komme til enden, så den er ikke uendelig
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ja, men poenget er at det er teoretisk mulig å komme til enden, så den er ikke uendelig
Vis hele sitatet...
Men "hvis" det alltid kommer til å utvide seg, så er det jo uendelig, selv om man kommer til der skapelsen skjer. Kommer man til "enden", kan man jo fortsette ettersom det utvider seg. Dermed uendelig. Så sant det ikke sluttef og utvide seg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Står jo ikke noe der om at det alltid kommer til å utvide seg, men at det utvider seg, og at utvidelsen akselererer.
bigbangmedpåfølgendeutvidendeuniverssomsåtrekkersegsammenigj en.gif
Vis hele sitatet...
Hvis universets utvidelse foregår med en konstant akselerasjon vil jo utvidelsen fortsette i all evighet. Dvs. at farta som universet utvides med øker hele tida, og da sier det seg selv at det ikke vil stoppe opp helt uten videre.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis universets utvidelse foregår med en konstant akselerasjon vil jo utvidelsen fortsette i all evighet. Dvs. at farta som universet utvides med øker hele tida, og da sier det seg selv at det ikke vil stoppe opp helt uten videre.
Vis hele sitatet...
Det er jo fortsatt ikke motsatt teorien om "the big crunch".
Nå er vel den teorien omtrent død og begravet, men allikevel.
Før trodde jeg det var slik som på sims. At noen styrte oss og valgte hva vi skulle gjøre. Og når vi spilte sims styrte vi de inne på sims. og slik forstatte det evig.
vis vi styrte de på sims til å spille på pcen så var det deres tur til å bestemme over deres "sims figur"
Sist endret av Beerbowl; 19. juli 2013 kl. 21:03.
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av Beerbowl Vis innlegg
Før trodde jeg det var slik som på sims. At noen styrte oss og valgte hva vi skulle gjøre. Og når vi spilte sims styrte vi de inne på sims. og slik forstatte det evig.
vis vi styrte de på sims til å spille på pcen så var det deres tur til å bestemme over deres "sims figur"
Vis hele sitatet...
Unskyld meg, men det der kan umulig være sunt. haha

Men bra at noen kommer med noe nytt
Sist endret av kidden; 19. juli 2013 kl. 21:09.
Se for deg dette: du lager en datasimulering på dataen, som en videreutvikling av sims. Spillet er såpass realistisk at personene i spillet kan tenke selv og har en fri vilje, har følelser og alt det der. Hva er da forskjellen mellom de og oss? Hva er det som gjør at vi er mer ekte eller reelle enn de? De kan aldri vite at de befinner seg i en datamaskin, hvordan vet vi da at vi ikke er det?

Prøver ikke å preike ting her, men det er noe å tenke på hvertfall (eksempelet/idéen er forresten tatt fra et sted, husker ikke hvor)
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Se for deg dette: du lager en datasimulering på dataen, som en videreutvikling av sims. Spillet er såpass realistisk at personene i spillet kan tenke selv og har en fri vilje, har følelser og alt det der. Hva er da forskjellen mellom de og oss? Hva er det som gjør at vi er mer ekte eller reelle enn de? De kan aldri vite at de befinner seg i en datamaskin, hvordan vet vi da at vi ikke er det?

Prøver ikke å preike ting her, men det er noe å tenke på hvertfall (eksempelet/idéen er forresten tatt fra et sted, husker ikke hvor)
Vis hele sitatet...
En kjent filosofisk teori/tankelek som kalles hjernen-i-en-krukke.
Den engelske wikipediaoppføringen er mer utfyllende.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Står jo ikke noe der om at det alltid kommer til å utvide seg, men at det utvider seg, og at utvidelsen akselererer.
bigbangmedpåfølgendeutvidendeuniverssomsåtrekkersegsammenigj en.gif
Vis hele sitatet...
Fra WP: Shape of the Universe:
The recent Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) measurements have led NASA to state, "We now know that the universe is flat with only a 0.4% margin of error."
Vis hele sitatet...
Under Flat universe:
In the absence of dark energy, a flat universe expands forever but at a continually decelerating rate, with expansion asymptotically approaching some fixed rate. With dark energy, the expansion rate of the universe initially slows down, due to the effect of gravity, but eventually increases.
Vis hele sitatet...
Jeg antar det sannsynliggjør universets kuldedød.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis universets utvidelse foregår med en konstant akselerasjon vil jo utvidelsen fortsette i all evighet. Dvs. at farta som universet utvides med øker hele tida, og da sier det seg selv at det ikke vil stoppe opp helt uten videre.
Vis hele sitatet...
Det er en teori om at at dette vil føre til The big rip, og dersom denne teorien stemmer, vil jo det bety slutten på universet, og da vil jo ikke universet være uendelig.
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Se for deg dette: du lager en datasimulering på dataen, som en videreutvikling av sims. Spillet er såpass realistisk at personene i spillet kan tenke selv og har en fri vilje, har følelser og alt det der. Hva er da forskjellen mellom de og oss? Hva er det som gjør at vi er mer ekte eller reelle enn de? De kan aldri vite at de befinner seg i en datamaskin, hvordan vet vi da at vi ikke er det?

Prøver ikke å preike ting her, men det er noe å tenke på hvertfall (eksempelet/idéen er forresten tatt fra et sted, husker ikke hvor)
Vis hele sitatet...
Vi kan vel vite at vi ikke er i et spill, fordi vi ikke har blitt slått av. Eller kanskje vi oppfatter tid litt annerledes enn den da "virkelige verden". Kanskje vi egentlig bare resang teori. har fantes i 5 min... Inter
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Se for deg dette: du lager en datasimulering på dataen, som en videreutvikling av sims. Spillet er såpass realistisk at personene i spillet kan tenke selv og har en fri vilje, har følelser og alt det der. Hva er da forskjellen mellom de og oss? Hva er det som gjør at vi er mer ekte eller reelle enn de? De kan aldri vite at de befinner seg i en datamaskin, hvordan vet vi da at vi ikke er det?

Prøver ikke å preike ting her, men det er noe å tenke på hvertfall (eksempelet/idéen er forresten tatt fra et sted, husker ikke hvor)
Vis hele sitatet...
Simulasjonsteorien går ut på dette, at vi er brikker i en superdatamaskins simulering.

http://www.simulation-argument.com/simulation.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Simulated_reality
Alt som kom etter "the big bang" sprer seg jo fortsatt fra hverandre der ute i det store "intet". Tror jeg. :P
Sist endret av Ghostskull_96; 19. juli 2013 kl. 23:13.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Alt som kom etter "the big bang" sprer seg jo fortsatt fra hverandre der ute i det store "intet". Tror jeg. :P
Vis hele sitatet...
Vel, rommet ekspanderer jo hele tiden nå pga mørk energi og lignende.
Man tror at en av tre ting kommer mest sannsynlig til å skje:

1. Mørk Energi(som holder tyngdekraften fra å presse alt sammen) blir altfor svak i forhold til tyngdekraften og "The Big Crunch" finner sted, altså alt presses tilbake til et lite punkt.

2. Ekspanderingen blir så stor, at alt, atomer, molekyler, materie, blir dratt i fra hverandre. Altså "The Big Rip"

3. Ekspanderingen fortsetter men det gjør også forbrennelsen av hydrogen, som til slutt slukker stjernene, som stopper alt av fusjon av elementer, og verdensrommet blir et svart kaldt sted. "The Big Freeze".
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vel, rommet ekspanderer jo hele tiden nå pga mørk energi og lignende.
Man tror at en av tre ting kommer mest sannsynlig til å skje:

1. Mørk Energi(som holder tyngdekraften fra å presse alt sammen) blir altfor svak i forhold til tyngdekraften og "The Big Crunch" finner sted, altså alt presses tilbake til et lite punkt.

2. Ekspanderingen blir så stor, at alt, atomer, molekyler, materie, blir dratt i fra hverandre. Altså "The Big Rip"

3. Ekspanderingen fortsetter men det gjør også forbrennelsen av hydrogen, som til slutt slukker stjernene, som stopper alt av fusjon av elementer, og verdensrommet blir et svart kaldt sted. "The Big Freeze".
Vis hele sitatet...
Skummelt :S
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av kidden Vis innlegg
Skummelt :S
Vis hele sitatet...
Det er jo en måte å se på det.
Men menneskeheten er sannsynligvis dødd ut før den tid.
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av Sterain Vis innlegg
Det er jo en måte å se på det.
Men menneskeheten er sannsynligvis dødd ut før den tid.
Vis hele sitatet...
Det håper jeg da...
Into the universe av Stephen Hawkins er ganske interessant hvis du er interessert. http://www.imdb.com/title/tt1655078/?ref_=sr_2
Om du ikke har sett den da
Heihei :)
Trådstarter
Sitat av panserkuk Vis innlegg
Into the universe av Stephen Hawkins er ganske interessant hvis du er interessert. http://www.imdb.com/title/tt1655078/?ref_=sr_2
Om du ikke har sett den da
Vis hele sitatet...
Har sett det... Kul serie

Kom med mer!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har hele tiden lurt på hva som skjer, om du skulle "kjøre inn" i et svart hull?
Om du da forsvinner til en annen dimensjon, eller blir slukt i det store intet?
Eller whaat?

Ja, denne setningen kan ha mange betydninger.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Se for deg dette: du lager en datasimulering på dataen, som en videreutvikling av sims. Spillet er såpass realistisk at personene i spillet kan tenke selv og har en fri vilje, har følelser og alt det der. Hva er da forskjellen mellom de og oss? Hva er det som gjør at vi er mer ekte eller reelle enn de? De kan aldri vite at de befinner seg i en datamaskin, hvordan vet vi da at vi ikke er det?

Prøver ikke å preike ting her, men det er noe å tenke på hvertfall (eksempelet/idéen er forresten tatt fra et sted, husker ikke hvor)
Vis hele sitatet...
Må være en utrolig kjedelig simulering.. Skole i 13++ år, jobb osv.
Har en dum tanke om unniverset. Har lest litt om paralelle unnivers, og det skal støtte opp en slags teori om at alle handlinger som kan skje, skjer en plass dær ute. feks at det finnes en plass dær ute som er helt lik denne men freak fantes aldri, eller at du kaldte brukeren din noe annet eller hadde en annen avatar. detaljer ned til minste ubetytelighet skal liksom skje en plass i et annet unnivers.

så tenkte jeg lurer på om det finnes ulogiske unnivers?
feks en plass hvor alt er det samme bare at vi fengsler folk for å smile, eller hvor alle tenner på huset sitt når de har bygget ett nytt, eller vi kontinuerlig fortsetter å sende folk med misslykkede rakketter til himmels for så at de exploderer. slike idiotiske handlinger. men vis det er plass til en hver handlings eksistens må det jo en plass skje helt surrealistiske ting gang på gang på tross av intelligens?

men det blir liksom litt for dumt? eller.... hahahahah
The Matrix nuff said!
Sitat av senmord Vis innlegg
Har hele tiden lurt på hva som skjer, om du skulle "kjøre inn" i et svart hull?
Om du da forsvinner til en annen dimensjon, eller blir slukt i det store intet?
Eller whaat?

Ja, denne setningen kan ha mange betydninger.
Vis hele sitatet...
Here you go.
Par greie dokumentarer.

http://www.youtube.com/watch?v=2Ds47ozzSrU

"There is a strange and mysterious world that surrounds us, a world largely hidden from our senses. The quest to explain the true nature of reality is one of the great scientific detective stories.

Clues have been pieced together from deep within the atom, from the event horizon of black holes, and from the far reaches of the cosmos. It may be that that we are part of a cosmic hologram, projected from the edge of the universe. Or that we exist in an infinity of parallel worlds. Your reality may never look quite the same again. "

http://vimeo.com/34884787
Sist endret av sneipen; 2. september 2013 kl. 15:45.
Jeg tror på forskerne når de snakker om the big bang. De har klart å tyde hvor stort universet egentlig er. Jeg har en tro på at kraften som utvider universet en gang vil snu, dessverre. Men det er så sinnsykt lenge til at innen den tid, er det mulig vi til og med kan manipulere tiden. Jeg har også en liten tro på at det er noen som har "plantet" oss her. Men det er bare mine dumme tanker.

Jeg har et ønske om at vi en dag kan kolonisere universet. For at det skal skje, må vi samarbeide.
Sitat av senmord Vis innlegg
Har hele tiden lurt på hva som skjer, om du skulle "kjøre inn" i et svart hull?
Om du da forsvinner til en annen dimensjon, eller blir slukt i det store intet?
Eller whaat?

Ja, denne setningen kan ha mange betydninger.
Vis hele sitatet...
Et svart hull er ikke annet enn en viss mengde masse som er så inni granskauen komprimert at gravitasjonen blir ekstremt konsentrert. Du blir dratt fra hverandre av gravitasjonen og massen din blir en del av det svarte hullet.
Sitat av Sterain Vis innlegg

1. Mørk Energi(som holder tyngdekraften fra å presse alt sammen) blir altfor svak i forhold til tyngdekraften og "The Big Crunch" finner sted, altså alt presses tilbake til et lite punkt.
Vis hele sitatet...
Og etter det kommer et nytt kjempesmell, og universet utvider seg igjen, og så vil det krympe igjen osv osv

Kanskje universet bare er hjertet til en kjempestor mann!

..ingenting er umulig, som TS sa, hehe