Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør koranbrenning forbys?
Ja 37 17,29%
Nei 163 76,17%
Ingen mening 14 6,54%
Stemmegivere: 214. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  96 7911
Gjerne begrunn

Og vær så snill, prøv å ha en saklig debatt.
Sist endret av StoreBu; 15. august 2023 kl. 11:05.
Historisk så pleier disse trådene av å spore helt av etter mellom 50 og 100 innlegg. I mine øyne er det en såpass stor polarisering på freak at en saklig debatt kan være noe mye å spørre om.

Når det er sagt så er brenning av koranen (og andre religiøse bøker) for å skape provokasjon så utrolig hjernedødt at man nesten skulle tro at man trenger en lov for det, men samtidig ikke. Det er en veldig enkel trigger for de som lever en livsstil der boka betyr alt for de, og det er nok rasshøl i Skandinavia som ikke kunne brydd seg om hva muslimer tenker om handlingen deres. Jeg antar her at du refererer til det som har skjedd i Stockholm den siste tiden.
morkakespisende
Jeg syntes ikke sånne ting burde forbys av loven, men heller at de som bedriver bokbrenning skulle bli sett på som imbesiler. Jeg er altså pro-imbesil, eller for imbesilers rettigheter. Kanskje er jeg også imbesil til tider.
Sist endret av supranaut; 15. august 2023 kl. 11:39.
Jeg stemte nei, men ved nærmere ettertanke lurer jeg på om dette ikke allerede er forbudt? Eller i en gråsone iallefall, da dette kan tolkes som en hatefull ytring mot religion.

Når det er sagt så synes jeg kanskje muslimene er veldig nærtagende når de lar seg hisse opp så voldsomt. Brenn en bibel for å ta igjen da vel..
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av StoreBu Vis innlegg
Gjerne begrunn

Og vær så snill, prøv å ha en saklig debatt.
Vis hele sitatet...
Hva syntes du?
Koranen er kun en fysisk bok og det er helt latterlig at vi som ett ikke-muslimsk land plutselig skal gjøre Koranen hellig og straffbart å ødelegge.


Det sagt så er det helt unødvendig å provosere hverandre på denne måten, Koran brenning er helt unødvendig.


Stemte forøvrig nei og mener det er korrekt.
Burde ikke forbys. Personlig er jeg for en nærmest total ytringsfrihet. Vil du forby muslimer eller kristne å handle i butikken din så burde det være greit. Med de konsekvensene det måtte ha for omsetningen.

Har ingen sympati med hverken muslimer som blir sinte eller SIAN når de fyrer opp en koran. Begge fremstår like tullete.
Sist endret av Bønnemann1; 15. august 2023 kl. 12:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På hvilket grunnlag tenker man det skal være forbudt å brenne Koranen? Jeg ser for meg to begrunnelser. La oss se litt på konsekvensene hvis vi følger dem helt ut.

1) Det fører til vold og splittelse. OK, hvorfor fører brenning av Koranen til vold og splittelse mens brenning av de fleste andre symbolske gjenstander ikke gjør det? Fordi brenning av koranen provoserer en gruppe mennesker som, på grunn av kulturen og troen sin, reagerer spesielt mye på slike symbolske handlinger. Er det sånn vi skal lage lovverk? Skal det være mer ulovlig å provosere eller skade grupper som blir mer lei seg for det enn andre grupper? Kanskje det ikke bør være lov å kjefte på høysensitive da, siden de lettere begynner å grine? Eller er det redselen for hva de gjør i gjengjeld som skal bestemme hvor ulovlig det skal være å krenke dem? Det er mer lov å krenke gamle damer enn nynasister, for gamle damer er ikke så farlige?

2) Det krenker noe som enkelte holder hellig . Greit, kristne kan få bestemme at det ikke er lov å banne til dem. Men det kan ikke bare gjelde religion, vi er jo et sekulært land med et mangfold av verdisyn. Enhver har altså rett, utfra sine egne følelser om hva som er krenkende, til å bestemme hvordan andre skal kunne få lov å ytre seg til dem. Ekstreme feminister kan mene at det er dypt krenkende at menn deltar i diskusjoner om abort, ja da må det være ulovlig. Kanskje samene føler det blir helt feil at kritikk mot deres rettigheter føres på noe annet enn samisk? Ok, forbudt å uttale seg om saken på norsk.

Man ser jo at dette ikke er bærekraftig? Man kan ikke lage spesielle regler basert på en spesiell gruppes spesielle følelser og reaksjonsformer. Nei, mest sannsynlig ville ikke norske kristne, feminister eller samer prøve seg på scenariene over, men det kan ikke lønne seg å være nærtagende og/eller voldelig for å diktere hvilke lover resten av befolkningen skal måtte rette seg etter.
BRAND ∞ STRONG
  • Bør koranbrenning forbys? : NEI
  • Bør folkeskikk innføres som fag på skolen : JA
Det er feil at man kan true frem forbud ved hjelp av vold og trussel om vold.
Være seg bokbrenning, tegneserieepisoder eller karikaturtegninger.

Burde absolutt ikke forbys.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det sagt så er det helt unødvendig å provosere hverandre på denne måten, Koran brenning er helt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke jeg. Jeg har generelt ikke sans for hverken bokbrenning rller provokasjon for provokasjonens skyld. Men det faktum at det er en reell diskusjon, og at vi til og med har en statsminister som uttrykker at han personlig "mener" det er kriminelt, er kanskje i seg selv en grunn til å gjøre det.

Av og til er provokasjon nødvendig for at samfunnet skal gå framover. Alt som har skjedd etter karikaturtegningene viser at det var på høy tid noen tok seg den friheten.
StoreBu's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hva syntes du?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes absolutt ikke det burde forbys. Ja, de som brenner koraner for å provosere er idioter, det er helt klart. Men i Norge har vi ikke lenger noen blasfemilovgivning og du står fritt fram til å kritisere eller snakke så mye dritt om en religion du bare vil. Det er også viktig å huske på at det er forskjell på å ytre seg negativt om religionen islam og muslimer som en folkegruppe.

Jeg oppfatter det slik at i veldig mange tilfeller der folk ønsker at det skal forbys så baserer dem det på reaksjonene til koranbrenning. Er det da koranbrenningen eller de voldsomme reaksjonene og opptøyene det medfører som er det store problemet?
Gjøre brenning av en bok ulovlig pga enkelte menneskers følelser? Nei. Får vel bannlyse brenning av Donald duck blader også så tegneserie elskerne ikke går berserk i gatene… men det gjør de vel kanskje ikke
Sist endret av Askar; 15. august 2023 kl. 14:16.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Jeg synes det mest interessante med denne debatten er hvorfor den har dukket opp i diskursen igjen. Det later ikke til at det er noen særlige religiøse eller ytringsmessige grunner til at dette diskuteres, derimot er det frykten for økonomiske og andre sanksjoner fra muslimske land som ligger til grunn.

Koranbrenning bør ikke forbys, og det bør ihvertfall ikke forbys fordi man er redd for økonomiske eller diplomatiske sanksjoner.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
  • Bør koranbrenning forbys? : NEI
  • Bør folkeskikk innføres som fag på skolen : JA
Vis hele sitatet...
Og hvem skal skrive læreplanen i hva "folkeskikk" er? Sian? Islams råd? Sylvi Listhaug? FRI?

Lær heller elevene opp i åpen diskusjon enn i ett eller annet forhåndsdefinert folkelig verdisyn. Det ligger vel litt i ordet folkeskikk at det ikke er noe styresmakene skal definere.

Sitat av afen Vis innlegg
Jeg synes det mest interessante med denne debatten er hvorfor den har dukket opp i diskursen igjen. Det later ikke til at det er noen særlige religiøse eller ytringsmessige grunner til at dette diskuteres, derimot er det frykten for økonomiske og andre sanksjoner fra muslimske land som ligger til grunn.
Vis hele sitatet...
Diskusjonen her kommer nok av at Sverige og Danmark begynte å lefle med et forbud tidligere i år, og det er nærliggende at blokkering av en viss NATO-søknad hadde noe med saken å gjøre.
Sist endret av *pi; 15. august 2023 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Koranbrenning bør ikke forbys i seg selv, men idioti burde vi absolutt gjort noe med.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Koranbrenning bør ikke forbys i seg selv, men idioti burde vi absolutt gjort noe med.
Vis hele sitatet...
Men er det idiotisk å brenne Koranen som en protest på at det Sverige de vokste opp i er borte og ødelagt av immigrasjon?
Hvordan vil brenning av koranen endre på det?
Sist endret av Prof. Vrøvel; 15. august 2023 kl. 18:51.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av *pi Vis innlegg
Og hvem skal skrive læreplanen i hva "folkeskikk" er? Sian? Islams råd? Sylvi Listhaug? FRI?

Lær heller elevene opp i åpen diskusjon enn i ett eller annet forhåndsdefinert folkelig verdisyn. Det ligger vel litt i ordet folkeskikk at det ikke er noe styresmakene skal definere.
Vis hele sitatet...
Det finnes noen grunnleggende ting man stort sett er enige om over hele verden, f.eks å ikke tråkke andres tro ned i gjørma.
Å brenne Koranen er å gjøre nettopp det sånn jeg ser det.
Kanskje litt voldsomt å innføre folkeskikk som fag i skolen for å lære de få idioten som syns det er en smart å protestere
på at det ikke er det, men hadde vel ikke skadet.
Sist endret av vindaloo; 15. august 2023 kl. 19:02.
Jeg syntes disse bokklubbene bør få fortsette med koranbrenning, til tross for galskapen det medfører.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg syntes disse bokklubbene bør få fortsette med koranbrenning, til tross for galskapen det medfører.
Vis hele sitatet...
Det bør i hvert fall ikke være et forbud mot det og jeg syns egentlig det er et mål i seg selv, at så få
ting som mulig er forbudt og at folk i stedet bruker hodet selv.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det finnes noen grunnleggende ting man stort sett er enige om over hele verden, f.eks å ikke tråkke andres tro ned i gjørma.
Vis hele sitatet...
...eller som ytringsfrihet?

Det er vel ting som tyder på at ikke alle er helt enige her. De som er imot koranbrenning har stort sett ingen problemer med blasfemi mot sndre religioner. Det er kun reaksjonen som gjør at de (dere?) synes akkurat koranbrenning er over streken. Ser ikke akkurat noe opprop om forbud mot satanistiske uttrykk eller for ny sensurering av Life of Brian.

Å brenne Koranen er å gjøre nettopp det sånn jeg ser det.
Kanskje litt voldsomt å innføre folkeskikk som fag i skolen for å lære de få idioten som syns det er en smart å protestere
på at det ikke er det, men hadde vel ikke skadet.
Vis hele sitatet...
Jo, en statlig autorisert definisjon av folkeskikk på det detaljnivået vil jeg påstå ville være veldig skadelig for et samfunn. Det samfunnet trenger er folk som tåler fri debatt, ikke flere regler (juridiske eller uformelle) for å regulere hver minste mellommenneskelig samhandling.
Sist endret av *pi; 15. august 2023 kl. 21:03.
Man bør ikke innføre et forbud mot alt man ikke liker synes jeg.
Om noen kjøper en bok og bruker den til å tenne opp i peisen, så vær så god.
Å fyre den opp offentlig for å provosere til bråk, trakassere og håne noen er forkastelig og sier mye om vedkommendes mangel på folkeskikk. Men å forby det, nei.
Like greit at idioter som sian og andre rasister får vist hva de står for, om man bare lar de gjøre sitt så er det beste medisin mot disse gruppene.
Når de står stusselige og alene og gneldrer ut hatet sitt så er det ingen oppegående mennesker som ønsker å identifisere seg med disse uansett.
Koranbrenning bør ikke forbys, men å reklamere for det og skape et arrangement av det bør forbys.

Jeg synes ikke politi skal møte opp for å holde folka trygge.
Skal de gjøre noe kun for å provosere får de ta konsekvensene av det, og må kontakte og vente på politiet (om de har ressurser til å rykke ut) når det går galt, slik som alle andre.

Her må det da gjøres en vurdering basert på tidligere hendelser.
Såklart folk skal få holde et arrangement.
Et vanlig arrangement trenger ikke mengder politi og annen sikkerhet rundt seg. De får heller leie inn vakter og lokaler og betale for dette selv.
Men har de holdt et arrangement, brent en bok og skapt kaos, bør disse nektes å arrangere lignende igjen.
Personlig mener jeg det burde forbys, koranbrenning i dette eksemplet er ikke ment som annet enn provokasjon og hat. Jeg står for ytringsfrihet hele veien, men dette handler 100% om respekt, og ingenting annet.
Denne:

Sitat av *pi Vis innlegg
På hvilket grunnlag tenker man det skal være forbudt å brenne Koranen? Jeg ser for meg to begrunnelser. La oss se litt på konsekvensene hvis vi følger dem helt ut.

1) Det fører til vold og splittelse. OK, hvorfor fører brenning av Koranen til vold og splittelse mens brenning av de fleste andre symbolske gjenstander ikke gjør det? Fordi brenning av koranen provoserer en gruppe mennesker som, på grunn av kulturen og troen sin, reagerer spesielt mye på slike symbolske handlinger. Er det sånn vi skal lage lovverk? Skal det være mer ulovlig å provosere eller skade grupper som blir mer lei seg for det enn andre grupper? Kanskje det ikke bør være lov å kjefte på høysensitive da, siden de lettere begynner å grine? Eller er det redselen for hva de gjør i gjengjeld som skal bestemme hvor ulovlig det skal være å krenke dem? Det er mer lov å krenke gamle damer enn nynasister, for gamle damer er ikke så farlige?

2) Det krenker noe som enkelte holder hellig . Greit, kristne kan få bestemme at det ikke er lov å banne til dem. Men det kan ikke bare gjelde religion, vi er jo et sekulært land med et mangfold av verdisyn. Enhver har altså rett, utfra sine egne følelser om hva som er krenkende, til å bestemme hvordan andre skal kunne få lov å ytre seg til dem. Ekstreme feminister kan mene at det er dypt krenkende at menn deltar i diskusjoner om abort, ja da må det være ulovlig. Kanskje samene føler det blir helt feil at kritikk mot deres rettigheter føres på noe annet enn samisk? Ok, forbudt å uttale seg om saken på norsk.

Man ser jo at dette ikke er bærekraftig? Man kan ikke lage spesielle regler basert på en spesiell gruppes spesielle følelser og reaksjonsformer. Nei, mest sannsynlig ville ikke norske kristne, feminister eller samer prøve seg på scenariene over, men det kan ikke lønne seg å være nærtagende og/eller voldelig for å diktere hvilke lover resten av befolkningen skal måtte rette seg etter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Personlig mener jeg det burde forbys, koranbrenning i dette eksemplet er ikke ment som annet enn provokasjon og hat. Jeg står for ytringsfrihet hele veien, men dette handler 100% om respekt, og ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Det er en provokasjon ingen tvil om det, i Drammen endte det med steinkasting og vold. Hadde forstått det om de tok en vilkårlig muslim fra gata opp på podiet å korsfestet hen for å vise det frem. Men uavhengig av religion så er det litt av det særlig SIAN tror, mener og syns at reaksjonene beviser de på en måte. Det er islam og kristendommen i bunn grunn har mye av det samme innholdet. Støtter man for eks handlingen hvis man i tillegg brenner bibelen samtidig? Jeg tenker at det er en bedre ytring å brenne begge under ytringsfriheten enn bare koranen og siden jeg ikke har lov til å si det:

https://www.instagram.com/reel/CuNm-...RlODBiNWFlZA==
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Personlig mener jeg det burde forbys, koranbrenning i dette eksemplet er ikke ment som annet enn provokasjon og hat. Jeg står for ytringsfrihet hele veien, men dette handler 100% om respekt, og ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Respekt er nettopp det, noe man får uten at det er lovpålagt. Det er ekte respekt.



Jeg mener det ikke bør forbys, fordi det er åpenbart at det stort sett er kun er ett religiøst samfunn der *enkelte* reagerer så kraftig som de gjør. Når er det sist at f.eks kristne eller buddhistiske masseprotester oppsto i flere land, med flaggbrenning inkludert, som resultat av at en person tente på ei hellig bok?

Om du ser i f.eks Russland, er det lover der som gjør at du ikke kan deskreditere religioner av noen sort. Og i praksis? Jo, den brukes veldig veldig selektivt mot de som blir markert som fiender av staten.

Nå er ikke Norge akuratt en totalitær stat, men jeg mener og tror at hvis man legger til rette for lover som setter grenser for hva folk synes om idéer, så vil dette fort ende opp med intet annet enn *mer* diskriminering og forfølgelse, spesielt i fremtiden.

Jeg synes det er ukult å mislike eller diskriminere mot folk basert på religion, men jeg synes det er er en nødvendig rett å kunne kritisere elle demonstrere avsky til en religion, eller kulturell norm.

Er det lov å påpeke at man brenner boka til en pedofil profet som giftet seg med en 9-åring, eller er det for usaklig? For slik jeg forstår det så er det jo helt innafor i Norge å heksejakte mistenkte overgripere på sosiale media, som ulikt profeten Muhammed enda er i live. Kanskje det bør være like lov eller enda mer lov å ytre misnøye med historisk bekreftede og lovprisende pedoprofeter?

Folkets oppgave er å brenne bøker og melde misnøye i like stor grad som det er statens oppgave å ikke forby ytringsfrihet og ikke sensurere media.


Jeg inviterer alle krenkede til å brenne alle flagg eller bøker dere vil!

Sitat av 420master Vis innlegg
Det er en provokasjon ingen tvil om det, i Drammen endte det med steinkasting og vold. Hadde forstått det om de tok en vilkårlig muslim fra gata opp på podiet å korsfestet hen for å vise det frem. Men uavhengig av religion så er det litt av det særlig SIAN tror, mener og syns at reaksjonene beviser de på en måte. Det er islam og kristendommen i bunn grunn har mye av det samme innholdet. Støtter man for eks handlingen hvis man i tillegg brenner bibelen samtidig? Jeg tenker at det er en bedre ytring å brenne begge under ytringsfriheten enn bare koranen og siden jeg ikke har lov til å si det:

https://www.instagram.com/reel/CuNm-...RlODBiNWFlZA==
Vis hele sitatet...
Nå kan det jo hende at vedkommende som brenner boka ikke har noe personlig som ville drive han eller hun til å brenne bibelen også.

Synes det mister litt effekt og mening hvis man skal ytre en sterk mening mot flere folk samtidig. Eller har du ekstra begrunnelser til hvorfor man må avspore seg selv for å være politisk behagelig?

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Koranbrenning bør ikke forbys, men å reklamere for det og skape et arrangement av det bør forbys.

Jeg synes ikke politi skal møte opp for å holde folka trygge.
Skal de gjøre noe kun for å provosere får de ta konsekvensene av det, og må kontakte og vente på politiet (om de har ressurser til å rykke ut) når det går galt, slik som alle andre.

Her må det da gjøres en vurdering basert på tidligere hendelser.
Såklart folk skal få holde et arrangement.
Et vanlig arrangement trenger ikke mengder politi og annen sikkerhet rundt seg. De får heller leie inn vakter og lokaler og betale for dette selv.
Men har de holdt et arrangement, brent en bok og skapt kaos, bør disse nektes å arrangere lignende igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, i den forstand av at det bør være forbudt å bevisst provosere uro og farlige situasjoner. Politiet bør ha lov til å bortføre protester som kan forårsake farlige situasjoner. Men hovedfokus her er at lovbruddet ikke har religiøst nøkkelord.

Gigagodt forslag å legge ansvar for sikkerhet på arrangørene selv. Vil nok ikke tro at SIAN hadde gidda å holdt på med dette lenge hvis de gikk i netto tap mtp. oppmerksomhet vs utgifter. Og ingen liker knuste tenner
Sist endret av KrølleBølleBrur; 16. august 2023 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Gigagodt forslag å legge ansvar for sikkerhet på arrangørene selv. Vil nok ikke tro at SIAN hadde gidda å holdt på med dette lenge hvis de gikk i netto tap mtp. oppmerksomhet vs utgifter. Og ingen liker knuste tenner
Vis hele sitatet...
Ikke vil de finne noen som vil ta seg av vaktholdet heller.

Kan ikke skjønne at politiet stiller opp på sånt.

Får nesten lyst til å arrangere noe på Hitlers bursdag eller lignende. Ute, hvor mest folk ferdes. Søke om masse politibeskyttelse, gjerder osv...
For så å hamre løs på politikere og politi for å godkjenne bruk av ressurser på noe så tåpelig.
Sitat av afen Vis innlegg
Jeg synes det mest interessante med denne debatten er hvorfor den har dukket opp i diskursen igjen. Det later ikke til at det er noen særlige religiøse eller ytringsmessige grunner til at dette diskuteres, derimot er det frykten for økonomiske og andre sanksjoner fra muslimske land som ligger til grunn.

Koranbrenning bør ikke forbys, og det bør ihvertfall ikke forbys fordi man er redd for økonomiske eller diplomatiske sanksjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke muslimske land gidder å sanksjonere over koranbrenning.. i værste fall fordømmer diplomater tilfellene..

En del av dem er allerede sanksjonert av vesten, og resten av dem er sikkert ikke så ivrige på å miste sine største handelspartnere, evt. å fyre ved i sanksjoneringsdrama.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ikke vil de finne noen som vil ta seg av vaktholdet heller.
Vis hele sitatet...
Tja, det kan vel tenkes at diverse godgutter fra Hells Angels, Satudarah etc kan tenke seg å stille som vakthold hvis de får tilstrekkelig betalt. Det høres jo ut som en skikkelig god løsning hvis målet er enda mer kaos.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Kan ikke skjønne at politiet stiller opp på sånt.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke sånn at politiet sitter og vurderer moralen til demonstranter før de bestemmer seg for å beskytte dem mot voldelige motreaksjoner. Politiet har plikt til å beskytte folk som benytter seg av ytringsfriheten sin mot å bli utsatt for vold, og sånn må det være i et fritt land.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Får nesten lyst til å arrangere noe på Hitlers bursdag eller lignende. Ute, hvor mest folk ferdes. Søke om masse politibeskyttelse, gjerder osv...
For så å hamre løs på politikere og politi for å godkjenne bruk av ressurser på noe så tåpelig.
Vis hele sitatet...
Det kunne ha vært et spennende stunt, det er jo allerede mange mennesker som er ute og går i tog på Hitler sin bursdag (20. april)

Uansett, om du skulle gjort dette burde politiet beskytte deg fra å bli utsatt for vold. Problemet ville ikke vært at du demonstrerer, problemet ville oppstått hvis andre mennesker ikke tålte din ytring, og bestemte seg for å møte deg med å forsøke å bruke vold for å hindre deg i å uttrykke din mening.

Det forundrer meg at så mange bastant hevder at enhver brenning av koranen utelukkende utføres for å provosere. Selvsagt er det de som ønsker å "bevise" sine antagelser om at muslimer ikke er i stand til å fungere i et moderne demokrati, men samtidig er det et faktum at koranen er en bok hvis innhold er med på å legitimere en lang rekke grusomme handlinger mot mennesker verden over. Listen er lang over idioter som finner støtte for sin galskap i denne boken:
Al-Qaida, Boko Haram, Daesh, Al-shabaab, Taliban osv.

Jeg har full forståelse for at mennesker som har blitt utsatt for overgrep fra nevnte grupper kan ha et ønske om å protestere mot innholdet i en bok som dessverre har fungert som inspirasjonskilde for noen av de kjipeste jævlene vi har på jorden.
Så lenge disse protestene foregår innenfor rammene av norsk lov skal og bør politiet sikre at de får uttrykt seg uten å bli fysisk angrepet.

Problemet er jo strengt talt ikke at det brennes bøker som en ytring, problemet er at motreaksjonene ikke kommer i form av lovlige motdemonstrasjoner, men i form av trusler, vold og hærverk.
Det paradoksale her, er at ingen hadde giddet å brenne Koranen hvis det ikke hadde vært for de ekstreme motreaksjonene.

HVIS dette skulle vært ulovlig, måtte en lov ha blitt vedtatt før alt dette oppstyret.
Blir det plutselig ulovlig nå, så sier vi bare at det er helt greit å drive hærværk og faenskap som demonstrasjon mot ting vi ikke liker.
Lovlige demonstrasjoner funker ikke. Vil du ha resultater av demonstrasjonene dine så må du gjøre noe ulovlig.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Koranbrenning bør ikke forbys, men å reklamere for det og skape et arrangement av det bør forbys.

Jeg synes ikke politi skal møte opp for å holde folka trygge.
Skal de gjøre noe kun for å provosere får de ta konsekvensene av det, og må kontakte og vente på politiet (om de har ressurser til å rykke ut) når det går galt, slik som alle andre.

Her må det da gjøres en vurdering basert på tidligere hendelser.
Såklart folk skal få holde et arrangement.
Et vanlig arrangement trenger ikke mengder politi og annen sikkerhet rundt seg. De får heller leie inn vakter og lokaler og betale for dette selv.
Men har de holdt et arrangement, brent en bok og skapt kaos, bør disse nektes å arrangere lignende igjen.
Vis hele sitatet...
OK, så om et kritisk arrangement er lovlig å reklamere for, og hvilken beskyttelse du har krav på, kommer an på hvor voldelige motstanderne dine er troende til å bli? Noen vil sikkert påstå at det er de som reagerer med vold og ikke de som brenner en bok som skaper kaos. Du er tilbake til at det er greit å provosere, så lenge du ikke provoserer folk som reagerer med vold.
Sist endret av *pi; 16. august 2023 kl. 13:46.
Sitat av *pi Vis innlegg
OK, så om et kritisk arrangement er lovlig å reklamere for, og hvilken beskyttelse du har krav på, kommer an på hvor voldelige motstanderne dine er troende til å bli? Noen vil sikkert påstå at det er de som reagerer med vold og ikke de som brenner en bok som skaper kaos. Du er tilbake til at det er greit å provosere, så lenge du ikke provoserer folk som reagerer med vold.
Vis hele sitatet...
Jeg er tilbake til at de får betale for vakthold slik som alle andre.

Noe mer klarer jeg ikke svare på nå. Litt for stein.

Men ja, greit å provosere litt.
Men i offentlige arrangementer, bør ikke kommunen tillate det å skje mer enn 1 gang.
Sist endret av SkammeligNykter; 16. august 2023 kl. 14:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor akkurat 1 gang?
Fordi de skal få en sjanse til å holde arrangementet på en respektfull måte.
Klarer de ikke det, og neste arrangement går ut på akkurat det samme bør de ikke tillates å gjenta det i offentlig rom.
Jeg tror faktisk jeg aldri har hørt et godt argument for at koranbrenning bør være forbudt.

9/10 ganger er det "men det er en hellig bok for mange mennesker". Ja, og mein kampf er så godt som hellig for nynazister også. Dette ønsket om å forby det er jo så godt som utelukkende basert på redsel for sanksjoner fra muslimske land og voldelige opptøyer.

Bør HELT klart ikke forbys.
Sist endret av VonMunter; 16. august 2023 kl. 15:11.
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Personlig mener jeg det burde forbys, koranbrenning i dette eksemplet er ikke ment som annet enn provokasjon og hat. Jeg står for ytringsfrihet hele veien, men dette handler 100% om respekt, og ingenting annet.
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke for ytringsfrihet hele veien hvis det ikke gjelder ytringer du personlig synes er respektløse.

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Når er det sist at f.eks kristne eller buddhistiske masseprotester oppsto i flere land, med flaggbrenning inkludert, som resultat av at en person tente på ei hellig bok?
Vis hele sitatet...
Og grunnen til at vestlige kristne ikke gjør det, er at kristendommen som maktfaktor er blitt kuet av det sekulære samfunnet, og har måttet funnet plassen sin som det det er - et personlig valg om hva du vil tro på. Det skjedde ikke ved at alle trippet forsiktig rundt og viste den respekt. Kristendommen har pent måttet innfinne seg med at ingen er forpliktet til å akseptere dens premisser for hva som er krenkende og ikke. Det er dette som må skje med islam også, om den religionen skal være forenlig med et sekulært, demokratisk samfunn.

Jeg synes det er ukult å mislike eller diskriminere mot folk basert på religion, men jeg synes det er er en nødvendig rett å kunne kritisere elle demonstrere avsky til en religion, eller kulturell norm.
Vis hele sitatet...
Dette!!! Etniske, religiøse og andre minoriteter trenger vern mot faktisk diskriminering og forfølgelse, mot mennesker. Men Islam er ikke et menneske, og langt fra noe udertrykket offer. Det er en verdensomspennende maktfaktor i livet til hundrevis av millioner av mennesker. Det er det vi har satire og spott for.

Det er holdninger til innvandrere jeg har imot SIAN, ikke deres manglende respekt for religiøse dogmer.

Jeg er enig med deg, i den forstand av at det bør være forbudt å bevisst provosere uro og farlige situasjoner. Politiet bør ha lov til å bortføre protester som kan forårsake farlige situasjoner. Men hovedfokus her er at lovbruddet ikke har religiøst nøkkelord.
Vis hele sitatet...
De har et visst ansvar for sikkerheten i så måte, men det er jo en meget glatt nedoverbakke å gå ut på. Politiet valgte å anbefale avlysning av Pride i Oslo av samne grunn, men ikke ved å gjøre det ulovlig å arrangere provoserende opptog. Pride er også provoserende for mange, og hensikten ligger til en viss grad også i å provosere i ved å nekte å innordne seg gamle forventninger om å leve i skjul og skam.

Gigagodt forslag å legge ansvar for sikkerhet på arrangørene selv. Vil nok ikke tro at SIAN hadde gidda å holdt på med dette lenge hvis de gikk i netto tap mtp. oppmerksomhet vs utgifter. Og ingen liker knuste tenner
Vis hele sitatet...
Skal det gjelde alle arrangementer som man vet vil tiltrekke seg bråk? Skal det gjelde Pride, dersom vi får en situasjon der de arrangementene jevnlig ender med kasting av brostein? Hva med et politiske parti, dersom en motstandergruppe får for vane å stille opp for å slåss?

Hvis en ytring skal være lovlig, må det også innebære å ha krav på samme som beskyttelse når andre når du blir forsøkt kneblet med vold.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Fordi de skal få en sjanse til å holde arrangementet på en respektfull måte.
Klarer de ikke det, og neste arrangement går ut på akkurat det samme bør de ikke tillates å gjenta det i offentlig rom.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe krav om at noe slikt skal bli gjort på en respektfull måte. Det er ikke ulovlig å ikke være respektfull. Det som er ulovlig derimot er vold mot meningsmotstandere og politi, hærverk osv.

Jeg tror faktisk jeg aldri har hørt et godt argument for at koranbrenning bør være forbudt.

9/10 ganger er det "men det er en hellig bok for mange mennesker". Ja, og mein kampf er så godt som hellig for nynazister også. Dette ønsket om å forby det er jo så godt som utelukkende basert på redsel for sanksjoner fra muslimske land og voldelige opptøyer.

Bør HELT klart ikke forbys
Sist endret av VonMunter; 16. august 2023 kl. 15:15.
Stemte nei!

Ytringsfriheten er viktigere å beskytte enn hårsåre muslimer, men om det er barnslig å brenne en bok er en annen diskusjon!
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Jeg er tilbake til at de får betale for vakthold slik som alle andre.
Vis hele sitatet...
Alle andre? Betaler Prideopptogene for eget vakthold for eks? Betaler politikere for livvaktene sine når ekstremister har dem på hatlista pga ting de har sagt?


Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Fordi de skal få en sjanse til å holde arrangementet på en respektfull måte.
Vis hele sitatet...
Og om noe er respektfullt skal selvsagt alle livssynsgrupper få ha vetorett på. Ut med julesanger i skolen, f eks.

Eller er det bare de som forsvarer meningene sine med vold som skal få definere hva som er respektfullt?
Hadde det blitt ulovlig hadde jeg skammet meg over å være Norsk. Tenk å være SÅ svak at vi forbyr noe bare fordi en gruppe mennesker som fikk komme hit ikke liker det.
Sitat av something Vis innlegg
Hadde det blitt ulovlig hadde jeg skammet meg over å være Norsk. Tenk å være SÅ svak at vi forbyr noe bare fordi en gruppe mennesker som fikk komme hit ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke være så enkelt som det, jeg synes det generelt burde være forbudt å brenne bøker i det offentlige rom
Hva du gjør foran kaminen for å holde varmen blir en annen sak
Sist endret av Gloss; 16. august 2023 kl. 23:06.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Trenger ikke være så enkelt som det, jeg synes det generelt burde være forbudt å brenne bøker i det offentlige rom
Hva du gjør foran kaminen for å holde varmen blir en annen sak
Vis hele sitatet...
Men det har ingenting med ytringsfriheten å gjøre
Sitat av Gloss Vis innlegg
Trenger ikke være så enkelt som det, jeg synes det generelt burde være forbudt å brenne bøker i det offentlige rom
Vis hele sitatet...
Kan du komme med en prinsippiell begrunnelse for hvorfor det skulle være ulovlig å brenne bøker offentlig, som ikke får helt absurde utslag hvis du skulle generalisere prinsippet? NB: Jeg spør altså hvorfor du mener det bør være ulovlig, ikke hvorfor du personlig ikke har sansen for bokbål.
Ja vet du hva. Man brenner ikke gratis toalett papir fra mosker. Dette er jeg sterkt i mot!
Selvsagt skal det være lov å brenne hvilken som helst bok, så lenge det er din egen. Vi bor i Norge.
Jeg er faktisk i mot bokbrenning. Jeg mener at det skrevne ord er såpass viktig at man skal beskytte det mot å brennes uansett hva som står der. Det gjelder koranen, mein Kampf, maps lille røde, Knights of radiance, min kamp osv.

Bok brenning er et forsøk på fjerne en del av menneskets historie og kultur, derfor burde det være forbudt.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Jeg er faktisk i mot bokbrenning. Jeg mener at det skrevne ord er såpass viktig at man skal beskytte det mot å brennes uansett hva som står der. Det gjelder koranen, mein Kampf, maps lille røde, Knights of radiance, min kamp osv.

Bok brenning er et forsøk på fjerne en del av menneskets historie og kultur, derfor burde det være forbudt.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det finnes flere kopier av bøkene, ikke sant? Man utrydder ikke Koranen ved å brenne en masseprodusert kopi. Hvis det er "et forsøk på å fjerne en del av menneskets historie og kultur" så er det et ganske hjelpeløst et.

Bokbrenning handler ikke om å sensurere kultur eller "det skrevne ord". Det er tvert imot sånne som deg som vil sensurere ytringer.
Det er akkurat det det handler om. Hva vil de som brenner koranen oppnå? Hvorfor må de ødelegge noe? Ja den er masseprodusert, bare slått av en annen religiøs bok, bibelen. Men hva har det med saken å gjøre.

For 90år siden flammet det bokbål i hjertet av Europa med litteratur som ikke var likt, i et forsøk på utrydde litteratur man ikke likte. Det var et forsøk på kulturell undertrykkelse, og det er det jeg mener koranbrenning representerer. Man tar noe man ikke liker å ødelegger det for å understreke ett poeng. Ekstremisme på alle sider er ett problem, verden er sjelden svart og hvit, men full av gråtoner.

Og brenne en bok så sier du jo at den ytringen som finnes i boka ikke har verdi! Så da er vi likt da.

Og jeg begrenser meg ikke til koranen, ingen bøker burde brennes.