Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42316
Palestinere støtter ikke homofili så...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Er det ganske utbredt å støtte familien til falne medlemmer, IDF gjør det samme.
Vis hele sitatet...
Nei, vis meg gjerne at de har et lignende program som oppfordrer til drap på sivile.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvilken vedtekter snakker vi om nå? Fordi Hamas har sagt de vil akseptere 1967 grensene
Ganske så stort kompromiss å gå fra 1917 grenser til 1967, vil du ikke si det?
Vis hele sitatet...
Ja men samme dokument sier også at de skal utslette Israel som stat. Hva har de da akseptert? En grense til et land de samtidig vil fjerne fra kartet, litt av et kompromiss.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Den første linken er til en plan med et mål om å drepe så mange mulig (soldater?) det andre er til en rapport jeg nekter å tro du har lest selv.
Men jeg har lest den for deg, halvparten av eksemplene på menneskelige skjold har som referanse "IDF spokesperson" I tillegg har vi her en stor mangel på kilder for resten av referansene i rapporten. Igjen, hadde du lest den så hadde du kanskje sett det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg oppfordrer til å lese begge lenkene igjen litt mer nøye, første paragraf fra første lenke er:
Documents exclusively obtained by NBC News show that Hamas created detailed plans to target elementary schools and a youth center in the Israeli kibbutz of Kfar Sa'ad, to "kill as many people as possible," seize hostages and quickly move them into the Gaza Strip.
Hvordan det kan tolkes for noe annet forstår jeg ikke.

Jeg vil også anbefale å se litt mer nøye på det andre dokumentet, som blant annet har følgende kommentarer fra Hamas ledere:
  • 2006: “The citizens will continue defending their pride and houses and will continue to serve as human shields until the enemy will withdraw.”
  • 2014: “The fact that people are willing to sacrifice themselves against Israeli warplanes in order to protect their homes, I believe this strategy is proving itself. And we, Hamas, call on our people to adopt this practice.
  • 2014: “Hamas despise those defeatist Palestinians that criticize the high number of civilian casualties. The resistance praises our people…we lead our people to death…I mean, to war.”
Den inneholder også referanser til mange andre kilder enn "IDF spokeperson"

Sitat av Unsub Vis innlegg
Veldig forenklet er det ikke? Hamas sitt mål er vel frihet, opprettelsen av en Palestinsk nasjon og en slutt på okkupasjon.
Vis hele sitatet...
Ja men de vil gjøre det ved å drepe alle jøder.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Fordi Gaza er en av de tettest befolkede områdene i verden.
Og igjen, tallene støtter deg ikke. Hamas går ifølge deg aktivt inn for å drepe sivile, mens Israel gjør alt de kan for å unngå sivile dødsfall. Likevel er det ikke stor forskjell i prosentvis sivile dødsfall på begge sider de siste årene. Jeg mistenker at vi når denne konflikten summeres opp at Israel vil for første gang stå for høyere andel sivile dødsfall enn Hamas.
Vis hele sitatet...
Dødsfallene er jo relativt små for å være en av de tettest befolkede områdene i verden om IDF ikke hadde enset sivile i det hele tatt, så vil jo si at tallene bygger opp til det fint. Du kan lese mer om prosessen de bruker her, de bruker ganske mye resurser, og sin militære effektivitet for å gjøre det. Jeg synes det taler for at IDF prøver å unngå unødig sivile dødsfall. Det gjør de samtidig som at de de sloss mot gjør det stikk motsatte.
Sitat av Synderen Vis innlegg
de vil gjøre det ved å drepe alle jøder
Vis hele sitatet...
Så derfor skal vi støtte Israel som faktisk prøver å utrydde palestinerne?
Sist endret av Prof. Vrøvel; 5. november 2023 kl. 15:26.
Sitat av ivar_lgbt Vis innlegg
Palestinere støtter ikke homofili så...
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt her? Har du snakket med alle sammen? Hvis du ikke støtter mine verdier så står jeg fritt til å bombe deg til helvete?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Så derfor skal vi støtte Israel som faktisk prøver å utrydde palestinerne?
Vis hele sitatet...
De prøver ikke utrydde palestinere. De bekjemper Hamas og prpver frigjøre gisler.

Det er mange uskyldige som blir drept og det er trist. Her har Hamas en stor del av skyld med tanke på hvordan de gjør et mangfold av steder til militære mål.
Sist endret av DrPerception; 5. november 2023 kl. 20:12.
Sitat av ivar_lgbt Vis innlegg
Palestinere støtter ikke homofili så...
Vis hele sitatet...
Har du bare en kam eller?
Sitat av Synderen Vis innlegg
Nei, vis meg gjerne at de har et lignende program som oppfordrer til drap på sivile.
Vis hele sitatet...



Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja men samme dokument sier også at de skal utslette Israel som stat. Hva har de da akseptert? En grense til et land de samtidig vil fjerne fra kartet, litt av et kompromiss.
Vis hele sitatet...
Nå flytter du målposten. Hamas har sagt at de vil annerkjenne Israel og godta 1967 grensene i bytte mot en Palestinsk stat. Israel har til gjengjeld krevd annerkjennelse uten stat.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Jeg oppfordrer til å lese begge lenkene igjen litt mer nøye, første paragraf fra første lenke er:
Documents exclusively obtained by NBC News show that Hamas created detailed plans to target elementary schools and a youth center in the Israeli kibbutz of Kfar Sa'ad, to "kill as many people as possible," seize hostages and quickly move them into the Gaza Strip.
Hvordan det kan tolkes for noe annet forstår jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Bruker du overskrifter som kilder?
Om vi tar dette for god fisk at disse faktisk kom fra angriperne, så blander paragrafen du siterer to forskjellige dokumenter for å lage en overskrift som fenger. Du har ikke noe problem med å bruke det for å begrunne dine argumenter?

Sitat av Synderen Vis innlegg
[/list]Den inneholder også referanser til mange andre kilder enn "IDF spokeperson"
Vis hele sitatet...
Stemmer, de har listet IDF pressekonferanser, screenshots av youtube videoer, Israelske utenriksdepartementet, Israelsk sikkerhetsbyrå og flere godsaker.



Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja men de vil gjøre det ved å drepe alle jøder.
Vis hele sitatet...
Hamas har lagt fred på bordet, men de vil ikke gjøre feilen til Fatah ved å legge ned våpnene før målet er nådd.
Hamas legger ned våpnene uten å få noe igjen, hva da? Jo, vestbredden der palestinske barn også drepes jevnlig.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Dødsfallene er jo relativt små for å være en av de tettest befolkede områdene i verden om IDF ikke hadde enset sivile i det hele tatt, så vil jo si at tallene bygger opp til det fint. Du kan lese mer om prosessen de bruker her, de bruker ganske mye resurser, og sin militære effektivitet for å gjøre det. Jeg synes det taler for at IDF prøver å unngå unødig sivile dødsfall. Det gjør de samtidig som at de de sloss mot gjør det stikk motsatte.
Vis hele sitatet...
Så argumentet er at få sivile dør i Gaza nå? Kanskje fordi Hamas ikke bruker dem som menneskelige skjold som ble hevdet tidligere...
Sitat av DrPerception Vis innlegg
De prøver ikke utrydde palestinere. De bekjemper Hamas og prpver frigjøre gisler.

Det er mange uskyldige som blir drept og det er trist. Her har Hamas en stor del av skyld med tanke på hvordan de gjør et mangfold av steder til militære mål.
Vis hele sitatet...
Åja, så de prøver å frigjøre gisler? Hadde det ikke vært en ide å gjort det UTEN bombestorm? Litt trangt syn det jeg skal si nå, men håper de har hatt tatt livet av mange av sine egne i sine handlinger!
Sitat av DrPerception Vis innlegg
De prøver ikke utrydde palestinere
Vis hele sitatet...
Så langt har 9000? sivile mistet livet i Gaza. Det er TI GANGER antallet drepte sivile i Israel. Og dette er bare begynnelsen. Det er ikke bare at de driter i sivile tap så lenge de skader Hamas, dette er en ren massakre.

Og det kommer til å fortsette til hver eneste skitne araber er ute av det forjette land...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så ja det stemmer det jeg sa, Israel har ikke noe lignende program.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Nå flytter du målposten. Hamas har sagt at de vil annerkjenne Israel og godta 1967 grensene i bytte mot en Palestinsk stat. Israel har til gjengjeld krevd annerkjennelse uten stat.
Vis hele sitatet...
Fortell oss gjerne hvordan resultatet er anderledes i praksis når samme dokument sier inneholder følgende vedtekter "Det er ikke noe alternativ til en fullstendig suveren palestinsk stat på hele palestinsk land, med Jerusalem som hovedstad."?

Sitat av Unsub Vis innlegg
Bruker du overskrifter som kilder?
Om vi tar dette for god fisk at disse faktisk kom fra angriperne, så blander paragrafen du siterer to forskjellige dokumenter for å lage en overskrift som fenger. Du har ikke noe problem med å bruke det for å begrunne dine argumenter?
Vis hele sitatet...
Nei bruker ikke kun overskriften, også innholdet. Ja en plan kan bestå av flere dokumenter som sammen lager en overordnet plan. At de skal drepe så mange som mulig, ta kontrol over skolen og ta med gisler fikk de faktisk inn på en side på et dokument. Så det blander det ikke to dokumenter for å lage en sak, kun det ene dokument er nok for å danne innholdet i saken. Det er ikke overraskende at flere dokumenter som ble funnet samme sted sammen er relatert.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Så argumentet er at få sivile dør i Gaza nå? Kanskje fordi Hamas ikke bruker dem som menneskelige skjold som ble hevdet tidligere...
Vis hele sitatet...
Ja det er få som dør om målet var å ramme sivile spesifikt. Se hva Hamas klarte på en dag med en brøkdel av resursene, det er et resultat av de målrettet har gått mot sivile.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Så ja det stemmer det jeg sa, Israel har ikke noe lignende program.
Vis hele sitatet...
Det samme med Hamas.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Fortell oss gjerne hvordan resultatet er anderledes i praksis når samme dokument sier inneholder følgende vedtekter "Det er ikke noe alternativ til en fullstendig suveren palestinsk stat på hele palestinsk land, med Jerusalem som hovedstad."?
Vis hele sitatet...
I praksis har de vist forhandlingsvilje, har Israel det?
Sitat av Synderen Vis innlegg
Nei bruker ikke kun overskriften, også innholdet.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Tydelig slapphendt og tar alt for god fisk sålenge budskapet er riktig vinklet.
One page labeled “Top Secret” outlines a plan of attack for Kfar Sa’ad, saying “Combat unit 1” is directed to “contain the new Da’at school,” while “Combat unit 2” is to “collect hostages,” “search the Bnei Akiva youth center” and “search the old Da’at school.”
Vis hele sitatet...
Another page labeled “Top Secret Maneuver” describes a plan for a Hamas unit to secure the east side of Kfar Sa’ad while a second unit controls the west. It says “kills as many as possible” and “capture hostages.” Other orders include surrounding a dining hall and holding hostages in it.
Vis hele sitatet...
Ganske ironisk at du debaterer at Hamas har et mål og policy om å kun gå etter sivile basert på et uverifisert dokument som er gitt ut av IDF, men når Khaled Meshal selv sier de vil akseptere 1967 grensene så tror du ikke på det?

Sitat av Synderen Vis innlegg
Ja det er få som dør om målet var å ramme sivile spesifikt. Se hva Hamas klarte på en dag med en brøkdel av resursene, det er et resultat av de målrettet har gått mot sivile.
Vis hele sitatet...
Eller "få" som dør om Hamas jager sivile ut i skuddlinjen som du hevder, utrolig hva perspektiv kan oppnå.
Sitat av Unsub Vis innlegg
.. når Khaled Meshal selv sier...
Vis hele sitatet...
Hvem bryr seg om hva hva folk sier mer enn hva de faktisk gjør? Se hva Israel faktisk gjør nå! Du kritiserer Hamas for å drepe 900 sivile, men ikke Israel for å drepe 9000! Hva faen feiler det deg?
Sitat av 420master Vis innlegg
Åja, så de prøver å frigjøre gisler? Hadde det ikke vært en ide å gjort det UTEN bombestorm? Litt trangt syn det jeg skal si nå, men håper de har hatt tatt livet av mange av sine egne i sine handlinger!
Vis hele sitatet...
Da må de først ha en ide om hvordan det isåfall skulle blitt gjort.

Har DU noen forslag?

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Så langt har 9000? sivile mistet livet i Gaza. Det er TI GANGER antallet drepte sivile i Israel. Og dette er bare begynnelsen. Det er ikke bare at de driter i sivile tap så lenge de skader Hamas, dette er en ren massakre.

Og det kommer til å fortsette til hver eneste skitne araber er ute av det forjette land...
Vis hele sitatet...
Du er klar over at mange israelere er arabere? Noen av dem av jødiske tro og andre muslimer.
Sist endret av DrPerception; 5. november 2023 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prof. Vrøvel, at det skal være så vanskelig og få deg til og forstå at det er Hamas som tar/har tatt livet av sitt eget folk som de styrer. Hamas er verdens verste og mest blodtørstige og feige terorister. Sånn er det med den saken!
Det er ikke Hamas som bomber Gaza. Å gjøre Israel til en uskyldig part i denne slakten er grotesk.

For å sitere gamle Myoxocephalus: Sug en elg.
Sitat av oggen Vis innlegg
Prof. Vrøvel, at det skal være så vanskelig og få deg til og forstå at det er Hamas som tar/har tatt livet av sitt eget folk som de styrer. Hamas er verdens verste og mest blodtørstige og feige terorister. Sånn er det med den saken!
Vis hele sitatet...
Med hvilken målestokk?
Tror vel kanskje IS tar kaka der? Eventuelt karteller i sør-Amerika
Et litt overraskende syn: https://www.dagbladet.no/video/her-a...odene/tTnj7TRC

Jeg må innrømme at jeg har alltid sett på de ultraortodokse som forkjempere for dette folkemordet, men selv blant de er det motstand mot dagens krig. Og politi er og blir politi.
Mahmoud Habbash, adviser to Palestinian President Mahmoud Abbas says that Hamas is deliberately killing children and women in Gaza to damage Israel's image

The Palestinian leadership in the West Bank knows what Hamas is after fighting against them in 2007
Vis hele sitatet...
Anbefaler en titt på dette TV-innslaget fra 2018. Er ikke mindre sant i dag.

https://twitter.com/visegrad24/statu...67612652269663
Synderen (og caperno og andre):

Jeg føler egentlig jeg har svart på det meste her allerede, først og fremst i mine – velmente – forsøk på å kontekstualisere og uttyde problemstillingene på en litt annen måte enn den typiske i den tabloide sfæren (derimot blir jo, for eksempels skyld, i akademia begreper som "terrorisme" selvsagt diskutert, også dets anvendelighet eller nytte overhodet). Og, dessuten, jeg har ikke vært like konsekvent/manisk med å kildebelegge mine forskjellige påstander i denne tråden, men hvis man kommer med direkte motpåstander, kan det jo være fint å bidra med en link eller to.

Jeg har et visst ry som en lett kontroversiell figur her inne (fordi jeg skriver "pretensiøst", mener rare ting og var ufordragelig på vif-forumet for snart et tiår siden), men det siste jeg vil er å bidra til å herde en unyansert israelapologisme blant mine menings"motstandere" bare av polemiske årsaker. Så det er mulig at jeg gir meg her.

Dog et par siste ting:

Det ene er den mye omtalte "retten til å forsvare seg" – altså Israels, ikke palestinernes mot sin okkupant (som er fastslått i folkeretten, og eksplisitt inkluderer bruken av militære midler (men naturligvis ikke krigsforbrytelser)). "Rett til å forsvare seg" er en rett (mao. den er juridisk definert) som gjelder internasjonale landegrenser og krenkelsen av disse, men Israel/Palestina (Gaza, Vestbredden) har ingen reelle grenser (Israel vil ikke vedkjenne seg noen (våpenhvilegrensene fra før 1967) fordi de vil kunne etablere bosetninger hvor de vil). En mur man selv har bygget for å holde store deler av befolkningen inne i en stor leir på eget territorium teller naturligvis ikke. Israel har selvfølgelig rett til å gjenopprette orden og ta skarpe grep for å sikre tryggheten til sine borgere hvis noen har brutt ut av denne leiren og begynt å skyte på folk. Det innebærer imidlertid, da ingen israelsk nasjonal grense er blitt krenket, ikke mer enn å uskadeliggjøre angriperne, ikke å bombe Gaza som om det var en fiendtlig territoriell aktør. Dette er faktisk et viktig poeng, og en sentral nyansering som drukner i skuddlarmen og (samt belyser) den offentlige politiske sfærens behov for raske retoriske posisjoneringer.

Og for det andre: Å skrive en historisk katalog over våpenhvilebrudd mellom Hamas og Israel er naturligvis både vanskelig og kontroversielt, og det er både (selvfølgelig) sterke politiske/pr-motiver til og også på en måte minst energikrevende å ende spekulasjonen med bildet av Hamas’ evinnelige hjemmelagde raketter. Sannheten er en ganske annen og det er omfattende eksempler, omfattende dokumentert, på hvordan Israel betydelig, taktisk og hyppig er den som bryter en pågående våpenhvile, og også gjort oppregninger, tidsbegrensede naturligvis, som viser at Israel bryter dem hyppigere enn Hamas uavhengig av størrelsesorden (størrelsesorden er det jo ikke noen tvil om). (Disse to er brakt av propalestinske sider, men det diskvalifiserer dem selvfølgelig ikke a priori, og noe motiv må man vel ha til å telle, I guess).

Det kunne virke bisart ved første øyekast, da en okkupant kunne tenkes å ha flere grunner til å ønske en kald status quo enn en okkupert, men er det egentlig ikke. Palestinerne er for staten Israel et problem i seg selv, som krever en endelig løsning. Jf. for eksempel de – i israelske og enkelte amerikanske aviser, i det minste – hyppige og omfattende diskusjonene om jødiske og arabiske fødselsrater, strategiske territorielle manøvere og andre tiltak som skal sikre en majoritet av jøder i staten (som nettopp er, og skal være, en jødisk stat ifølge offisiell sionistisk ideologi og landets lovverk), og hvordan dette – really: at folk får barn – behandles som et eksistensielt spørsmål. Den har man skritt for skritt, dog selvfølgelig som alltid til dels skyvende mange av problemene foran seg, beveget seg mot siden statens opprettelse, begynnende med det araberne kaller Nakba (samme betydning som Shoa).

Mentaliteten som ligger bak dette vil det føre for langt og blir for komplisert å begynne å gå inn på akkurat her og nå (for min del i det minste, irrelevant er det jo ikke), men den er ikke kun realpolitisk.

Arnon Soffer, en av strategene bak den ensidige tilbaketrekningen fra Gaza i 2006, uttalte i 2003:

“When 2.5 million people live in a closed-off Gaza, it’s going to be a human catastrophe. Those people will become even bigger animals than they are today … The pressure at the border will be awful. It’s going to be a terrible war. So, if we want to remain alive, we will have to kill and kill and kill. All day, every day … the only thing that concerns me is how to ensure the boys and men who are going to have to do the killing will be able to return home to their families and be normal human beings.”

Som sagt er dette ordene til en av strategene nettopp bak tilbaketrekningen og avstengningen av Gaza noen år senere. Og dit, som han for så vidt korrekt spådde, er Israel, palestinerne, og vi, nå kommet, til kill and kill and kill-fasen.

Men så er det summa summarum: Argumenter og eksempler (og, implisitt i diskursformen, tunghørthet) på begge sider om hvilken side som er "verst" og har begått de "verste" atrositetene og har de "verste" intensjonene og også "beste" unnskyldningene (som jeg da selv har tatt del i), peker ikke i seg selv på veien frem til en løsning på denne situasjonen, ikke minst fordi et eventuelt svar alltid innebærer å sette en strek et sted og ignorere den historiske konteksten derfra, og hele affæren nå har endt i en polarisering som er ekstrem, kanskje den mest ekstreme i moderne tid (jf. hvordan begge sider beskylder hverandre for holocaust (!), og jøder over dette spørsmålet av andre jøder (på lederplass i de største jødiske aviser) oppfordres til å ekskommunikeres (!).

Løsningen må ligge i å komme til en forståelse av hverandre gjennom en dyp samtale om det de begge synes er aller vanskeligst å snakke om, sine store kollektive traumer.

Men det ville jo ha vært et av verdenshistoriens mest renhjertede øyeblikk, og her, som alltid, er det vel nok av "reale" interesser til å forpurre noen slik tilnærming. Men kan man jo håpe på det, eventuelt at andre "reale" interesser, i en skiftende verden, fører til steg på steg av små innrømmelser og en forbedret livssituasjon for alle involverte. En våpenhvile må dog virkelig iverksettes (for helvete), om så i kraft av seriøst internasjonalt press (handlinger, ikke ord). Det kunne vesten for min del gjerne ha fått "skylden" for.

Men av hvilken størrelsesorden det som foregår nå er, skal ikke undervurderes. For å få et lite gløtt på det, kan jeg – med ingen polemiske undermotiver, så glem de der hjernelamme «talkingpointsene» (ikke internalisert noen selv da? sikker?) og andre subencephale refleksbuer – anbefale de lynende intelligente innsiktene tidligere statsminister i Frankrike Dominique De Villepin uttrykte i et radiointervju med kanalen RMC den 28. oktober (en oversettelse til engelsk her).

La oss prøve å være venner. Kanskje noen av dem her inne med en dypfølt følelse av støtte og sympati for Israel som politisk størrelse, som stat, kan fortelle litt om det? Gjerne litt mer enn at Hamas angriper dem (det vet vi jo), og gjerne om hvordan det fra starten, i deres øyne, kunne tenkes å være et flott og fungerende prosjekt.
Sist endret av exocytose; 7. november 2023 kl. 00:44.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Da må de først ha en ide om hvordan det isåfall skulle blitt gjort.

Har DU noen forslag?
Vis hele sitatet...

Hvordan tok eksempelvis USA Bin Laden i sin tid?

De har sluppet bra med bomber de også, men siden han satt i en bunker langt inni fjellet (Som Hamas også mest sannsynelig gjør) Så sendte de inn en elitestyrke på 6 mann. Gjorde jobben også reiste de hjem igjen med en eller 5 pils til å feire med.

Mossad er faktisk en av verdens beste etterretningstjenester og de har også noen av verdens beste elitestyrker så og si at Israel ikke har den muligheten kan du bare droppe.

Akkurat DEFFOR mener jeg intensjonen til Israel de siste … 75 åra er «sketchy at best»


Det blir litt som eksempelet jeg drod fram i en tidligere post her

Hvis mora di blir tatt som gissel av en våpen desperado med svarte øyer. Og uten null form for forsøk på å løse situasjonen plaffer de ned begge to. For å skylde på at hu ble brukt som et menneskelig skjold, hadde man godkjent den forklaringen?

Hamas er fler, og det er flere enn et gissel så analogien passer bare halvveis men analogien passer. For det er akkurat det som skjer i Palestina/Israel nå.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvordan tok eksempelvis USA Bin Laden i sin tid?

De har sluppet bra med bomber de også, men siden han satt i en bunker langt inni fjellet (Som Hamas også mest sannsynelig gjør) Så sendte de inn en elitestyrke på 6 mann. Gjorde jobben også reiste de hjem igjen med en eller 5 pils til å feire med.

Mossad er faktisk en av verdens beste etterretningstjenester og de har også noen av verdens beste elitestyrker så og si at Israel ikke har den muligheten kan du bare droppe.

Akkurat DEFFOR mener jeg intensjonen til Israel de siste … 75 åra er «sketchy at best»


Det blir litt som eksempelet jeg drod fram i en tidligere post her

Hvis mora di blir tatt som gissel av en våpen desperado med svarte øyer. Og uten null form for forsøk på å løse situasjonen plaffer de ned begge to. For å skylde på at hu ble brukt som et menneskelig skjold, hadde man godkjent den forklaringen?

Hamas er fler, og det er flere enn et gissel så analogien passer bare halvveis men analogien passer. For det er akkurat det som skjer i Palestina/Israel nå.
Vis hele sitatet...
Bin Laden ble funnet i et helt vanlig hus i Pakistan bevoktet av kun noen få nære for å holde posisjonen hemmelig.

Det er ikke sammenlignbart en gang.

Å sende en liten elitestyrke for å redde gisslene ut av Gaza og bekjempe Hamas hadde vært urealistisk selv på film.

Vi fleste kjenner vel til fra før nå nylig fra Ukraina og tidligere historie hvor ufattelig vanskelig det er å gjøre krigføring i tettbebodde strøk, og fra vietnamkrigen hvor effektivt tunellsystemer kan fungere.

Gaza by har begge komponentene + sivile på toppen.

Det Israel står ovenfor er en nærmest umulig oppgave.

Hadde det vært slik at Israel ikke ønsket spare sivile, ville det
dessidert letteste være å bombe gazaby synder og sammen rubbel og bit.

Så kan det jo diskuteres om militære mål er viktig nok til å bombe når barn blir drept, eller om det skal være en brukbar taktikk terroristene å gjemme seg bak sivile for ekstra beskyttelse.

Sitat av 420master Vis innlegg
håper de har hatt tatt livet av mange av sine egne i sine handlinger!
Vis hele sitatet...
Synes det er drøyt å si du håper sivile blir drept, for det er gislene du snakker om ikkesant?
Sist endret av DrPerception; 7. november 2023 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Bin Laden ble funnet i et helt vanlig hus i Pakistan bevoktet av kun noen få nære for å holde posisjonen hemmelig.

Det er ikke sammenlignbart en gang.

Å sende en liten elitestyrke for å redde gisslene ut av Gaza og bekjempe Hamas hadde vært urealistisk selv på film.

Vi fleste kjenner vel til fra før nå nylig fra Ukraina og tidligere historie hvor ufattelig vanskelig det er å gjøre krigføring i tettbebodde strøk, og fra vietnamkrigen hvor effektivt tunellsystemer kan fungere.

Gaza by har begge komponentene + sivile på toppen.

Det Israel står ovenfor er en nærmest umulig oppgave.

Hadde det vært slik at Israel ikke ønsket spare sivile, ville det
dessidert letteste være å bombe gazaby synder og sammen rubbel og bit.

Så kan det jo diskuteres om militære mål er viktig nok til å bombe når barn blir drept, eller om det skal være en brukbar taktikk terroristene å gjemme seg bak sivile for ekstra beskyttelse.



Synes det er drøyt å si du håper sivile blir drept, for det er gislene du snakker om ikkesant?
Vis hele sitatet...

Men det er jo akkurat det de gjør. Sakte men sikkert så bomber de Gaza som du så pent sier sønder og sammen.

Og du tar ordene ut av kjeften min nå, jeg håper ikke at gislene som Hamas BLIR drept. Men om de skulle BLI drept håper jeg det er Israel sine bomber som tar dem. I bunn og grunn er det samme dritten i en annen innpakning og har ingen motargument der. Ei vil jeg diskutere 4+6= 10 eller 6+4= 10

Men den eskaleringen som Israel driver med nå har sørget for at det aldri blir fred.

Det handler om perspektiver. Det vi nå kaller for et angrep og som jeg tror mange både her til lands og rundt er for de den eneste måten å forsøke å rive seg løs fra en okkupering som systematisk jager palestinere på dør i 75 år. Konflikten har vart mye lenger men i starten var det ifølge fn palestina som prøvde å løse uten veldig mye voldsbruk.

De er trengt opp i et hjørne. Hva ville du gjort om du var presset opp i et hjørne, prøvd å ned eskalere situasjonen men møtt med balltrær og kniver? Ville du prøvd å kommet deg vekk fra situasjonen eller tatt imot volden som en dørmatte?
Sitat av 420master Vis innlegg
De er trengt opp i et hjørne. Hva ville du gjort om du var presset opp i et hjørne, prøvd å ned eskalere situasjonen men møtt med balltrær og kniver? Ville du prøvd å kommet deg vekk fra situasjonen eller tatt imot volden som en dørmatte?
Vis hele sitatet...
Om det er Hamas & Co du mener, ville jeg kanskje tenkt at jeg kanskje skulle sagt ja til tilbudene jeg tidligere hadde fått og latt være å ha som mål å drepe alle jøder. Men det går naturligvis ikke, for det eksisterer ikke mulighet for kompromiss. Hamas har bestillt, og de får levert på døra.
Sist endret av Hilbert; 8. november 2023 kl. 04:50.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Om det er Hamas & Co du mener, ville jeg kanskje tenkt at jeg kanskje skulle sagt ja til tilbudene jeg tidligere hadde fått og latt være å ha som mål å drepe alle jøder. Men det går naturligvis ikke, for det eksisterer ikke mulighet for kompromiss. Hamas har bestillt, og de får levert på døra.
Vis hele sitatet...
Hvilke tilbud har Palestinerne fått av Israel de siste årene?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvilke tilbud har Palestinerne fått av Israel de siste årene?
Vis hele sitatet...
Du er er en av de med sterkest meninger i denne tråden, og så vet du ikke elementære ting som dette? Jeg er litt sjokkert faktisk. Anbefaler deg å lese deg litt mer opp da. Start med Google du.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Du er er en av de med sterkest meninger i denne tråden, og så vet du ikke elementære ting som dette? Jeg er litt sjokkert faktisk. Anbefaler deg å lese deg litt mer opp da. Start med Google du.
Vis hele sitatet...
Du er ikke litt krenket også?
Historisk sett har vel ikke palestinere fått noe uten å kjempe for det.
Det de har fått uten kamp er bosetninger.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Du er ikke litt krenket også?
Historisk sett har vel ikke palestinere fått noe uten å kjempe for det.
Det de har fått uten kamp er bosetninger.
Vis hele sitatet...
De har kjempet for og med frykt og terror. Bosetninger og areal kunne de fått uten å måtte "kjempe".
Sist endret av Hilbert; 8. november 2023 kl. 18:18.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
De har kjempet for og med frykt og terror. Bosetninger og areal kunne de fått uten å måtte "kjempe".
Vis hele sitatet...
Palestinerne har kjempet med det de har, bla. annet terror ja.
Spørsmålet er hva det har oppnådd?
Slik jeg ser det ga den andre intifadaen Israelsk tilbaketrekning fra Gaza.
Motstand i Gaza har gitt dem grusomme levekår, okkupasjon, bomber mm, men det har også gitt dem noe råderett på Gazastripen. Det eneste området igjen av Palestina der de har en form for kontroll. Passivitet på vestbredden fra Fatah har gitt dem rundt 700 000 bosettere med flere planlagt.

Man kan diskutere i evighet om denne konflikten. Vi kan også gå inn på perioden før 1948, Lehi, Irgun og Haganah bedrev terrorisme mot Palestinerne og fordrev hundretusener. Et par av terroristene fra denne tiden ble senere statsminister i Israel.
Dette er historie og relevant for hvorfor Palestinerne kjemper, men løsningen er ikke i fortiden.
De må se fremover, men dette kan ikke skje før okkupasjonen opphører og Palestinerne får sin stat. All makt i denne konflikten ligger hos Israel, ingen andre enn dem kan få slutt på okkupasjonen.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Spørsmålet er hva det har oppnådd?
Vis hele sitatet...
Sympati fra samtlige verdensborgere som bruker SoMe. Hvem blir ikke rørt av å se barn/babyer blir gravd fram i ruinene.

Sitat av Unsub Vis innlegg
All makt i denne konflikten ligger hos Israel, ingen andre enn dem kan få slutt på okkupasjonen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at hvis Israel legger ned våpnene, så vil Palestinerne(Hamas) prøve å utrydde alle jøder i Israel.

Jeg vet ikke løsningen selv, men tostatsløsning vil neppe fungere. Ferdig snakka. Ingenting skaper mer elendighet enn religion.

Sitat av Unsub Vis innlegg
All makt i denne konflikten ligger hos Israel, ingen andre enn dem kan få slutt på okkupasjonen.
Vis hele sitatet...
Det er sant.
Sist endret av IneartheDx; 8. november 2023 kl. 19:11.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Problemet er at hvis Israel legger ned våpnene, så vil Palestinerne(Hamas) prøve å utrydde alle jøder i Israel
Vis hele sitatet...
Hvordan skal de klare det da? Israel er ikke i fare for å bli utryddet.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Sympati fra samtlige verdensborgere som bruker SoMe. Hvem blir ikke rørt av å se barn/babyer blir gravd fram i ruinene
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke, se bare i denne tråden. Palestinerne har mye støtte, men så har også Israel



Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Problemet er at hvis Israel legger ned våpnene, så vil Palestinerne(Hamas) prøve å utrydde alle jøder i Israel.
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg. Palestinerne kjemper for frihet, hadde Gaza vært full av fanatikere som kun ønsket å drepe jøder hadde vi nå sett hundretusenvis kaste seg mot Israelske soldater.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg vet ikke løsningen selv, men tostatsløsning vil neppe fungere. Ferdig snakka. Ingenting skaper mer elendighet enn religion.
Vis hele sitatet...
Israel har her malt seg inn i et hjørne, bosetninger og okkupasjon har gjort en Palestinsk nasjon på vestbredden urealistisk. Enstatsløsning som er den beste løsningen vil aldri Israel akseptere.
Og ja, religion forkludrer mye og her har vi religiøse fanatikere på begge sider.
Personlig synes jeg "Palestina" eller Hamas gjør sitt nå for at jeg i hvert fall ikke sånn det står er med på å annerkjenne Palestina som noe annet enn en idè. Hvis jeg skal være med på den tanken om en palestinsk stat må det rett og slett gjøres oppgjør innad i Palestina mot Hamas og tilsvarende organisasjoner. Og da forkaste idèen om at terror er god utenrikspolitikk.

Støtter i hvert fall Israels inngripen (selv om drap av reelle sivile definitivt ikke er greit). Tenker det er like greit at Palestina blir satt under administrasjon. Kanskje det kan hjelpe de på vei mot et mer oppegående og støttbart opplegg. Som verdensnabo er jeg villig til å bruke millitær makt mot et land hvor ledelsen tenker at terror er grei metodikk.
Sist endret av jorwax; 14. november 2023 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Personlig synes jeg "Palestina" eller Hamas gjør sitt nå for at jeg i hvert fall ikke sånn det står er med på å annerkjenne Palestina som noe annet enn en idè. Hvis jeg skal være med på den tanken om en palestinsk stat må det rett og slett gjøres oppgjør innad i Palestina mot Hamas og tilsvarende organisasjoner. Og da forkaste idèen om at terror er god utenrikspolitikk.

Støtter i hvert fall Israels inngripen (selv om drap av reelle sivile definitivt ikke er greit). Tenker det er like greit at Palestina blir satt under administrasjon. Kanskje det kan hjelpe de på vei mot et mer oppegående og støttbart opplegg. Som verdensnabo er jeg villig til å bruke millitær makt mot et land hvor ledelsen tenker at terror er grei metodikk.
Vis hele sitatet...
Man kan anerkjenne Palestina som stat uten at man støtter Hamas. Faktisk er det fult mulig å anerkjenne Palestina som stat men samtidig fordømme Hamas og deres handlinger

Hamas styrer i Gaza men palestina er ikke bare Gaza

Når samtlige israelere støtter drap av sivile palestinske barn og alle som holder med eller er palestinere så er det veldig tydelig at Israel er den som har stått i en råtten salatbolle.
Sitat av 420master Vis innlegg
Man kan anerkjenne Palestina som stat uten at man støtter Hamas. Faktisk er det fult mulig å anerkjenne Palestina som stat men samtidig fordømme Hamas og deres handlinger

Hamas styrer i Gaza men palestina er ikke bare Gaza

Når samtlige israelere støtter drap av sivile palestinske barn og alle som holder med eller er palestinere så er det veldig tydelig at Israel er den som har stått i en råtten salatbolle.
Vis hele sitatet...
Det går jo naturligvis ann, men hva er det å støtte der? Et land hvor det ligger i folkesjelen å vie livet til Islam på ganske ortodokst vis. Føler jo Hamas er et produkt av dette.

Har du noen kilder på at samtlige i Israel støtter drap av sivile palestinske barn? Da med hensyn til kildekritikk.
Sist endret av jorwax; 14. november 2023 kl. 22:39.
Sitat av jorwax Vis innlegg
(selv om drap av reelle sivile definitivt ikke er greit)
Vis hele sitatet...
Det er jo det de gjør. Så da er det tydeligvis greit likevel da?
Sitat av 420master Vis innlegg
Når samtlige israelere støtter drap av sivile palestinske barn og alle som holder med eller er palestinere så er det veldig tydelig at Israel er den som har stått i en råtten salatbolle.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette utsagnet fra?. Det gjør jo hele debatten useriøs. Hadde du bare fjernet ordet "samtlige" hadde det sett en liten smule mer seriøst ut, men her må det være noe som har rablet fulstendig for deg.
Sist endret av oggen; 14. november 2023 kl. 23:46.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Det er jo det de gjør. Så da er det tydeligvis greit likevel da?
Vis hele sitatet...
Ja, de har nok desverre drept noen sivile. Men det er desverre sånn krig er. Det de ikke gjør derimot er å bevisst gå etter sivile som militære mål. Da hadde dødstallene for sivile vært langt høyere.

Sånn Hamas opererer forstår jeg det er vanskelig for en israelsk soldat å skille mellom sivil og fiende. Når et feilgrep og få sekunder kan koste deg og medsoldatene dine livet.

For dere som tenker på omstendighetene rundt dette Shifa sykehuset for eksempel. Her er en skisse presenter av IDF på hvordan oplegget er der.

https://www.youtube.com/watch?v=6pTYHBZVgVQ

Hamas har angivelig bygget maurtue under sykehuset.
Sist endret av jorwax; 14. november 2023 kl. 23:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Ja, de har nok desverre drept noen sivile. Men det er desverre sånn krig er
Vis hele sitatet...
Så shit happens? Altså... *sukk*

Da hadde dødstallene for sivile vært langt høyere.
Vis hele sitatet...
WTF? Er det for få døde for deg? Vi har for lengst rundet TI TUSEN! Når er det nok? Kan du gi oss et nummer for når du slutter å gi faen?

det er vanskelig for en israelsk soldat å skille mellom sivil og fiende
Vis hele sitatet...
Åja, så da er det vel greit da.


Når et feilgrep og få sekunder kan koste deg og medsoldatene dine livet.
Vis hele sitatet...
I motsetning til de feilgrep som koster noen hundre sivile liv. Det er bare krig. Rait?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Så shit happens? Altså... *sukk*


WTF? Er det for få døde for deg? Vi har for lengst rundet TI TUSEN! Når er det nok? Kan du gi oss et nummer for når du slutter å gi faen?


Åja, så da er det vel greit da.



I motsetning til de feilgrep som koster noen hundre sivile liv. Det er bare krig. Rait?
Vis hele sitatet...
Det er godt oppsummert

Ville Israel utslette hele Gaza og alle dets innbyggere, hadde konflikten vært over alt. Kort sagt.

Må jo dog understreke at jeg ikke synes det er noe moro at uskyldige sivile blir drept. Det er en tragedie hver gang
Sist endret av jorwax; 15. november 2023 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oggen Vis innlegg
Hvor har du dette utsagnet fra?. Det gjør jo hele debatten useriøs. Hadde du bare fjernet ordet "samtlige" hadde det sett en liten smule mer seriøst ut, men her må det være noe som har rablet fulstendig for deg.
Vis hele sitatet...
Har ikke du fått med deg intervjuet med han mossad agenten du?

Eller demonstrasjonene i Israel?

Alt jeg har delt her har blitt flagget med fake news eller selektivt utvalgt sørpe. Leser dere kun aviser så vil dere aldri få med dette i grunnlaget deres
Sitat av 420master Vis innlegg
Har ikke du fått med deg intervjuet med han mossad agenten du?

Eller demonstrasjonene i Israel?

Alt jeg har delt her har blitt flagget med fake news eller selektivt utvalgt sørpe. Leser dere kun aviser så vil dere aldri få med dette i grunnlaget deres
Vis hele sitatet...
Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare på dine spørsmål. Jeg følger i overkant mye med på krigen og kjenner det på følelslivet mitt. Drap av barn går sterkt inn på meg uansett hvem som begår det og tar selvfølgelig avstand fra det. Når det er sagt så er "jeg" overbevist om at Israelere flest samt IDF ikke støtter drap av barn med overlegg. At det så dør mange barn i denne krigen er mer sammensatt enn som så.
Nå sier lederen for Hamas at alle som var med og stormet Israel den 7 nov fikk streng beskjed om ikke å drepe sivile. Hvordan få IDF, meg og hele verden til å tro på dette når de samme har null tro på at IDF har samme ordre til sine soldater om angrepet på Hamas i Gaza? Noen som kan forklare dette?
Sitat av oggen Vis innlegg
Nå sier lederen for Hamas at alle som var med og stormet Israel den 7 nov fikk streng beskjed om ikke å drepe sivile. Hvordan få IDF, meg og hele verden til å tro på dette når de samme har null tro på at IDF har samme ordre til sine soldater om angrepet på Hamas i Gaza? Noen som kan forklare dette?
Vis hele sitatet...
Du bryr deg for mye om ting du har null innvirkning på, og du tror på alt mulig dill dall som stammer kun fra ene siden, null objektivitet og selvinnsikt. Over 10k drepte og det fortsatt hamas ditt hamas der å da nå er det på tide å ta kvelden og slutte hype folkemord. Både hamas og israel kan dra te hælvette that's it.
Sitat av Trooploop Vis innlegg
Du bryr deg for mye om ting du har null innvirkning på, og du tror på alt mulig dill dall som stammer kun fra ene siden, null objektivitet og selvinnsikt. Over 10k drepte og det fortsatt hamas ditt hamas der å da nå er det på tide å ta kvelden og slutte hype folkemord. Både hamas og israel kan dra te hælvette that's it.
Vis hele sitatet...
Hvis det viser seg at Hamas har millitærleirer på skoler, sykehus og moskéer så vil jeg tørre å mene at det er Hamas selv som har 100% skyld at sivile i Gaza dør.
Her kan man se at over 75% av palestinere støtter det største terrorangrepet i Israel sin historie. Det er nok ikke så enkelt som å si at Israel utfører folkemord og til helvete med Hamas når sivilbefolkningen feirer terrorangrep, støtter Hamas og nekter å evakuere.

Nytt stort rakettangrep mot Israel. Ingenting i norske medier om dette. Passer ikke inn i nyhetsbildet kanskje?

https://twitter.com/sentdefender/sta...45064447856808
Sist endret av Kastebort; 17. november 2023 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det nytter ikke å se hendelser isolert i en 75 år gammel konflikt. Hvem startet hva og når? Hvorfor er Israels reaksjon på terror helt greit, mens Hamas reaksjon på SØTTIFEM ÅR med okkupasjon helt forkastelig? Kan du forklare det for meg?

Hvordan kan det å drepe 10 ganger så mange mennesker kalles selvforsvar? Israel sier de forsvarer sin eksistens, men det er ikke deres eksistens som er truet. Hamas kan ikke utslette Israel, men Israel holder på å utslette Palestina. Hvordan kan det ene være så totalt forkastelig og det andre så komplett moralsk riktig? Kan du forklare det for meg?

Og nei, det er ikke et retorisk spørsmål. Jeg sliter virkelig med å forstå hvordan man ender opp med den konklusjonen. Uten å være et rasistisk rasshøl altså...
75 år med okkupasjon? Hvorfor startet seksdagerskrigen? Hva skjer når en militærmakt overvinner andre militærmakter? Hadde vært jævlig mange raketter fram og tilbake om alle som har oppgitt landområder skulle hevde de var okkupert. Blir så jævla naivt å male palestinere i ett rosenrødt bilde hele tiden å ikke se alt i større perspektiv.
6dagerskrigen var vel Egypt, Syria og Jordan, ikke palestina. Men arabere er kanskje arabere?
Og hva som skjer når noen vinner? Du sier det som om det gjør alt riktig? Shit happens, suck it up? Vi skulle bare lært oss å snakke tysk i '45?

Og jeg maler ikke palestinerne eller Hamas i et rosenrødt bilde. Jeg sier "bare" at folkemord ikke kan være riktig. Og et hypotetisk fremtidig folkemord kan ikke brukes for å forsvare et faktisk folkemord. Men vær så snill, forklar det gjerne for meg.