Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2344
Hei!

Jeg er veldig nybegynner på bilstereo fronten, og lurer på hva som er/blir forskjellen mellom for eksempel en 8 og en 12" subwoofer.

I dette tilfellet er 8" en Digital Designs 2508, og 12" er en Kicker L7.

Er det noen her på forumet som har erfaringer med noen av disse? Setter pris på både positive og negative.

Beklager eventuelle grammatikk feil, norskfaget er ikke min sterke side :P
Kommer jo veldig an på hvor stor slaglengde og hvor stor magnet det er, men en tommelregel er at elementer med mindre diameter gir mindre trykk, men raskere respons -dvs at bassen blir fastere og mer presis.
Større diameter på den andre siden, gir mer trykk men kan bli litt "slapp i fisken" viss ikke man har en skikkelig forsterker og en kasse som passer bra.

Dette er jo ikke noe fasit selvsagt, men det er slik jeg har opplevd det mange ganger.
Flere små subber er mange ganger bedre en èn stor, men ikke altid.
Jeg personlig ville satsett på DD da de er kjent for og leve bra, og høyt satt i stereo konkuranser.
Jeg har ikke personlig erfaring med 8" men har hørt flere 10" og syns de leverer mye bedre enn kicker på et generelt pungt.
Kassen du lager/kjøper bør være samme liter eller litt mer, for og få best mulig resultat DD 2508 krever 6,2l liters kasse, Jeg ville nok ha brukt 8liter selv her. Men gå for 10" vis du har råd til det
Det er kun en myte en større subber spiller tregere/slappere enn mindre elementer.
En tone på 30hz er og blir en tone på 30hz uavhengig av størrelse på element.

Unntaket er selvfølgelig undermotoriserte elementer, da hovedsakelig større pga. De har større/mer bevegelig masse.
Og også subber matet med alt for lite effekt, men dette gjelder også på mindre elementer.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Det er kun en myte en større subber spiller tregere/slappere enn mindre elementer.
En tone på 30hz er og blir en tone på 30hz uavhengig av størrelse på element.

Unntaket er selvfølgelig undermotoriserte elementer, da hovedsakelig større pga. De har større/mer bevegelig masse.
Og også subber matet med alt for lite effekt, men dette gjelder også på mindre elementer.
Vis hele sitatet...
Du klarer å motsi deg selv i samme inlegget
Større diameter vil si ett element som er mer i sitt ess på lave frekvenser, og gjør gjerne kvinnfolk god og klamme i "skårret" under høyere volum. Gå for et stort element. Definitivt.
Sitat av Jee Vis innlegg
Du klarer å motsi deg selv i samme inlegget
Vis hele sitatet...
Hvis jeg må presisere er jo myten at ALLE små elementer er kjappere enn store.

Og hvis du ikke skjønte det av formuleringa mi kan alle elementer uansett størrelse være slappe hvis de er undermotoriserte.
Jeg ville heller gått for Digital Design enn Kicker. Har sett flere i db-drag før som har brukt Digital Design.
Da går jeg for 15" DD2515

Men den er 800W RMS/3200 MAX kommer min forsterker på 1000W RMS/2000W MAX til å holde?
Jeg har lært at RMS ikke har så mye å si, annet enn at det gir en indikasjon på hvor stor amp du trenger

Siden du går for DD må du (i de fleste tilfeller) bruke LANG tid på å spille det inn før det gir ordentlig god bass.
De er sinnsykt stive, så de vil nok spille dritt i starten, men da de først er spilt inn, spiller de rått!

Hvorfor ikke DD Z95?
Tror Z95 blir litt vell mye for både meg og lommeboka :P
Men nå skal jeg mase mer
Det står på DD sine sider at 15" skal ha kasse på 88L, vil større kasse gjøre lyden bedre?
Da går du ut i fra 88l. Hvis du ønsker en litt tregere basslyd så kan du bruke en noe større kasse, men blir den for stor blir bassen slapp og forsvinner. For liten kasse er heller ikke bra, da vil ikke de lave dype basslagene få nok spillerom for å si det sånn. Lyden vil bli stutt og kjedelig.

Sist jeg oppgraderte kjøpte jeg en billig 15" DD (på tilbud riktig nok). Jeg har en kompis som bygger kasser og er råflink med anlegg i biler, så jeg fikk prøve meg litt frem hos han. Verken for stor eller for liten kasse var noe bedre enn anbefalt størrelse.
Da kjører jeg på med 88l!

Tusen takk for svar alle sammen
Kan no nemne det at min 12" sub frå infinity, som eg kjøpte godt brukt speler som berre pokker i golfen min! Den henger litt etter på enkelte sanger, dersom eg forandrer på lowpass filter på spelaren, dette kan enkelt fiksast ved å reversere fasane eller kva det no er. Den står i ein veldig lukka kasse, som også er veldig liten. 8" subbar (dersom det er til bil), vil nokk gje ganske så lite trøkk. 10" er det som er mest ambefalt, men av alle dei 12" eg har hørt, så speler dei meget bra!