Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er dette helt psykopatisk oppførsel fra min side?
Nei, dette er smart! Bra!!! 5 45,45%
Nei, men du er barnslig.. 3 27,27%
Ja, men jeg hadde gjort det samme. - 0%
Ja, dette blir for dumt og er dårlig gjort. 3 27,27%
Stemmegivere: 11. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  5 2285
Hallo!

Jeg har et problem i hjemmet med en tenåring som bruker fryktelig mye tid foran TV-skjermen, og han okkuperer stua hele tiden med hjernedøde TV-spill. Han har ikke jobb, skole eller venner og det begynner å bli et stort problem her at han okkuperer hele tiden.

En effektiv løsning jeg har tenkt på i det siste, er å deaktivere TV-en. Jeg tenker å løse en kabel innvendig eller ta ut en del så den ikke fungerer. Hverken han eller jeg har råd til ny TV, så det blir uaktuelt å kjøpe ny for begge to, derfor er det avgjørende at jeg en dag kan fikse den og si "OI SE DEN FUNKER IGJEN!! :O"

Han vil kjede seg og gå inn i en liten depresjon, men så vil han nok komme seg litt ut av huset etterhvert og livet hans vil bli bedre (for tiden er livet hans kjipt og det går utover oss andre også, så det er for alles gode at jeg vil gjøre dette). Men veien til helvete er lagt med gode intensjoner, og for at dette skal gå bra må det virkelig se ut som at TV-en har fucka seg av naturlige årsaker (hvis ikke blir det full krig her, men det blir det uansett, så se dette som en siste CIA-operasjon for å redde verden fra atomkrig).

TV-en er av typen Philips, men jeg vet ikke hva den heter.
Model no. er 32PFL5322/10

Kan noen hjelpe meg? Hva kan jeg gjøre for at den virker ødelagt, men jeg kan i realiteten gjøre enkle grep for at den funker igjen? Er det en del jeg enkelt kan ta ut, en ledning jeg kan koble fra eller lignende? Andre tips?

Bare så dere vet det: den dagen han har fått seg jobb/skole igjen og smilet er bredt om munnen så skal den fikses. Han finner mye glede i videospill, jeg vil ikke ta bort denne gleden. Men nå for tiden gjør det han mer vondt enn godt.

Takk for hjelpen!!
Bare lurer; har du snakket med han om dette på en saklig måte? Ultimatum kan gis
Trådstarter
7 0
Sitat av FryingPan Vis innlegg
Bare lurer; har du snakket med han om dette på en saklig måte? Ultimatum kan gis
Vis hele sitatet...
Ja, vi har tatt det opp flere ganger og det er veldig lite tegn til forbedring. Det er en ond sirkel med latskap, og det går utover oss her som er studenter i eksamensperioden.

Vi er gode venner og det er trist hvis dette ødelegger vennskap. Det blir jo til slutt at en av oss flytter ut, men jeg tenker det finnes grep for å unngå det, da problemet kan løses ganske enkelt, løsningen må bare kickstartes.

Takk for svar forresten!
Har du funne ut HVORFOR han er slik?

Normalt så er en slik oppførsel tegn på angst og/eller depresjoner.
Ofte kan det skyldes mobbing... Og han finner sin trygghet framfor TV-skjermen.

Så snakk heller med han, på et dypere nivå, uten å gå til angrep o.l. Fortell at du vil prøve å hjelpe han.

Snakk med NAV, få fatt i en jobb, slik at man kommer seg ut og kan jobbe mot å få vekk angsten.
Og så må han få seg en utdannelse fortest mulig. Så få han til å søke på skole, slik at han kan starte til høsten.

Det er eneste måten å virkelig hjelpe han på!!
Sist endret av Blackkoz; 18. november 2014 kl. 21:26.
Trådstarter
7 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har du funne ut HVORFOR han er slik?

Normalt så er en slik oppførsel tegn på angst og/eller depresjoner.
Ofte kan det skyldes mobbing... Og han finner sin trygghet framfor TV-skjermen.

Så snakk heller med han, på et dypere nivå, uten å gå til angrep o.l. Fortell at du vil prøve å hjelpe han.

Snakk med NAV, få fatt i en jobb, slik at man kommer seg ut og kan jobbe mot å få vekk angsten.
Og så må han få seg en utdannelse fortest mulig. Så få han til å søke på skole, slik at han kan starte til høsten.

Det er eneste måten å virkelig hjelpe han på!!
Vis hele sitatet...
Det er veldig klart at han har en depresjon. Problemet er at det er lite vi kan gjøre med dette, det eneste jeg egentlig kan gi han er gode vibber. Han har røyket hasj i åresvis og har aldri hatt særlig forpliktelser unntatt et par sommerjobber. Spesielt broren (som også bor her) prater mye med han. Moren er på telefon flere ganger i uken. Men jeg observer disse samtalene og det er ikke noe annet enn dulling. Han sutrer over "hvor slem verden er" og "hvor dårlig samfunnet er" og at han "ikke vil være en del av samfunnet" osv osv. Familien gir han bare kjærlighet (og for all del - jeg elsker kjærlighet) men det gjør ikke godt for han, det gjør bare at han kryper under teppet med god samvittighet.

Samtidig som han har harde påstander om verden der ute sitter han her og mottar arbeidsledighetstrygd. Jeg er politisk engasjert og stor tilhenger av velferdsstaten, så noe som virkelig plager meg er "NAVere". Jeg vet de finnes i stort antall der ute, men jeg har store problemer med å akseptere at noen jeg må forholde meg til på daglig basis går på NAV og sliter ut sofaen. Når man NAVer uten grunn er man ikke annet enn egoistisk, og jeg ser på de som ondartede parasitter.
Han er kjempe bortskjemt, og han er svært langt i fra å innta seg livets harde realiteter. Han forlot redet for tidlig.

Jeg har selv vært i håpløse (og mye verre) situasjoner og det er fint lite som hjelper utenom brutal ærlighet og eget initiativ. Det er dette jeg prøver å få liv i hos han.
Foreløpig sitter han bare der. Meg og broren er de eneste menneskene han forholder seg til, og ærlig talt så orker jeg ikke ha han med på fester og slikt som jeg drar på, for han er en selvopptatt "stoner" i den klassiske varianten, og min omgangskrets er ikke så begeistret for denne karen.

Jeg er glad i fyren og jeg ønsker å se han lykkes, og det er jeg sikker på at han kan, han er smart fyr. Det hadde hjulpet bare han kom seg ut av huset, om det var jobb eller frivillig arbeid, hva som helst for å unngå at han rotner bort her inne.

Så, OT...
Er det noen som kan gi noen tips på hvordan jeg deaktiverer TV-en uten å ødelegge den?
Jeg fant Dette på google.

Nesten samme modellnr. som din. Her var tilfellet riktignok at en sikring hadde gått og han ikke fikk skru på TV'en. Du skal gjøre det motsatte.

Skru av bakpanelet, finn sikringen, ta den ut og legg den en lur plass. Skru fast bakpanelet igjen. Problem solved, no power.

Om du ikke finner noe sikring, bør det være en power kabel eller lignende du bare kan plugge ut fra hovedkortet.

I ditt/kompisen din sitt tilfelle høres dette (desverre) ut som riktig vei å gå. Jeg har også vært samme situasjon med en kompis, ble sydd puter under armene av mor, penger fra nav, syting og røyket bong hver dag. Å komme i en situasjon hvor du ikke har annet valg enn å komme seg ut er løsningen, selvom det sikkert er hardt i starten.

Om han ikke har PC, så klarer han vel max et par døgn med å se i veggen.

Lykke til og hold oss oppdatert?
Sist endret av drey; 18. november 2014 kl. 23:08.