Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3371
Hva er fordelene ved å bruke Mac?
Er det bra lydkort på en Macbook pro 13" 2017?
Hvorfor tror du at det er fordeler med å bruke Mac? Om noen føler det så kommer det gjerne an på hvilken bruk de har.
I gamle dager så var mac foretrukket i musikkproduksjon og blant grafikere. Men det er lenge siden og var fra den tiden de hadde sin egen hardware. Nå kjører de jo standard Intel inside.

Mange liker Mac OS fremfor Windows. Og synes det alene gjør det verdt å bruke Mac. Andre har kanskje et eller flere programmer som ikke kjører like bra eller kanskje heller ikke eksisterer i Windows. Noen elsker touch pad'n eller magnet lock på strømkabel.

Det beste med Mac er Linux på Mac. Personlig bruker jeg ikke Mac og føler det ikke gir meg nok til at jeg er villig til å betale premium for dem. Andre føler Mac ruler og vil aldri bytte.

Hva skal du primært bruke den til? Det er ikke sikkert det gir deg fordeler nok til at det blir verdt prisen.
Sist endret av random67489; 26. august 2018 kl. 19:29.
At det stort sett bare fungerer. Og fungerer i maaange år uten og bli ubrukelig.
Ikke ulikt windows og linux maskiner med andre ord?
Jeg har hatt min Macbook Pro siden 2011, og har ikke behandlet den spesielt pent. Aldri formatert eller byttet ut deler. Fungerer ennå helt strålende, rask der det trengs og enkel å bruke. Jeg har hatt en rekke windowslaptoper før det, og har alltid måtte styre med dem etter et par år. For meg som ikke har behov for å kjøre tunge programmer eller game er Mac helt nydelig.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg har hatt min Macbook Pro siden 2011, og har ikke behandlet den spesielt pent. Aldri formatert eller byttet ut deler. Fungerer ennå helt strålende, rask der det trengs og enkel å bruke. Jeg har hatt en rekke windowslaptoper før det, og har alltid måtte styre med dem etter et par år. For meg som ikke har behov for å kjøre tunge programmer eller game er Mac helt nydelig.
Vis hele sitatet...
Så du hadde en rekke windowslaptopper før 2011, og du sammenligner disse med modeller fra 2018?
Ekskluderer du operativsystem og kompatibilitet så er det1 grunn til å velge Apple: Byggekvaliteten.
Sist endret av random42099; 26. august 2018 kl. 20:52.
Ja som jeg sa ikke så ulikt det mange opplever med Windows og Linux maskiner. Både windows og Linux kan svive å gå i årevis uten problemer. Hvordan du bruker den, hva du installerer av greier og hvordan du vedlikeholder feks drivere, oppdateringer av OS og programvare er vesentlig for stabilitet. Linux er for meg default, mest fordi jeg liker tanken bak Linux og er blitt vant til bruken av det. Rent praktisk er jo pakkebrønner geniale og oppdateringer er ikke noe jeg tenker på i det daglige. Sålenge man ikke er på bleeding edge så er ting stabilt og bare virker.

Når det er sagt kunne jeg nok helt fint brukt win10 daglig uten stress. Og om noen ga meg en splitter ny Mac så hadde jeg nok lagt inn Linux. Ikke fordi jeg ikke tror at Mac OS kan gjøre en god jobb, for det kan den helt sikkert. Men fordi jeg er ikke har sansen for Apple's vendor lock in.

Tror nok ikke forskjellene er så store lengre når det kommer til stabilitet heller. Mye ligger hos brukeren. Er ikke slik det var i dataens gamledager.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Ekskluderer du operativsystem og kompatibilitet så er det1 grunn til å velge Apple: Byggekvaliteten.
Vis hele sitatet...
Der får du samme kvalitet om du betaler samme pris hos f.eks. HP eller Lenovo og. Thinkpads er fullt ut på høgde med Apple på byggkvalitet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Der får du samme kvalitet om du betaler samme pris hos f.eks. HP eller Lenovo og. Thinkpads er fullt ut på høgde med Apple på byggkvalitet.
Vis hele sitatet...
Den eneste komponenten ingen ser ut til å matche er touchpaden til Apple sine maskiner.

Om akkurat det skal være et selgende argument for å velge Macbook Pro foran Thinkpad er jeg heller mer usikker på.

Jeg har både t470s og mbp 13" og er akkurat like happy med begge maskinene.
Sitat av liasis Vis innlegg
Den eneste komponenten ingen ser ut til å matche er touchpaden til Apple sine maskiner.

Om akkurat det skal være et selgende argument for å velge Macbook Pro foran Thinkpad er jeg heller mer usikker på.

Jeg har både t470s og mbp 13" og er akkurat like happy med begge maskinene.
Vis hele sitatet...

Liker også touchpad'n til apple sine laptop'er, men akkurat nå har jeg en Lenovo Yoga 710 som jeg syns har like god touchpad. Fungerer knall og skal ikke gå bort ifra den type maskin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av liasis Vis innlegg
Den eneste komponenten ingen ser ut til å matche er touchpaden til Apple sine maskiner.
Vis hele sitatet...


Det er vanesak, men for min del er touchpad fullstendig ubrukelig.
IT-Konsulent
Sitat av Aya123 Vis innlegg
At det stort sett bare fungerer. Og fungerer i maaange år uten og bli ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Om du kjøper en Mac til 12.000 kroner, skal den fungere i 5 år, 0 stress.

Om du kjøper en windows laptop til 3.000 kroner, «skal den» fungere i 5 år.

Kjøper du en Windows pc til 12.000 holder den like lenge som Macen, om ikke lenger.

Kan anbefal Lenovo T, X og L serien for de som er ute etter Windows maskiner som fungerer år etter år, etter år.

Jeg jobber som IT-Konsulent, og kan glatt si at det ikke er i min erfaring, at Mac eller Windows pcer i samme prisklasse holder lenger enn den andre.
Sitat av vidarlo Vis innlegg


Det er vanesak, men for min del er touchpad fullstendig ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Man venner seg til det aller meste, også touchpad. Men den legendariske trackpointen ble jo adoptert for en grunn fra IBM til merker som Dell, HP, Sony, Samsung og tror også noen Toshiba modeller brukte den.

Trackpoint er et svært godt verktøy. Den originale lille røde fant jo også veien til stasjonære tastatur, med museknappene under space tasten. Der var det nesten ennå mer verdt pga mangelen på touchpad. Og det gjorde jo ikke tastaturet fysisk større heller. Bare at man slapp å flytte hendene vekk fra tastaturet som gjorde arbeidsflyten langt bedre. Og mindre slitasje på håndledd og sener.
Ville ihvertfall anbefalt å bruke noen par tusen på en pc. Er mange billige modeller som ikke varer særlig lenge. Mac kjører jo veldig smooth og skal en del til for at de bråker noe særlig, skjerm-kvaliteten er bra hvis det er viktig, tastaturet er supert, lyden er forsåvidt fin men som ved de fleste bærbare maskiner er det begrensinger. Har hatt min macbook pro 13'' siden 2015 og den funker like bra som da jeg kjøpte den (må bytte ut batteriet etterhvert nå da). Fikk lett vifte/overopphetings-problemer og treig maskin-oppførsel med de HP-modellene jeg hadde back in the day. Kan være det har forbedret seg med årene. Hvis man liker å redigere bilder osv. har jo mac gode programmer for dette. Skal sies at jeg har hørt noen som klager litt over mac 2017-modellene sitt tastatur som visstnok skal forbedres i de neste modellene som kommer ut. Prisene er jo også ganske svindyre og Apple er jo blitt ganske notorious for å prioritere design mer enn maskinvare på enkelte områder nå med årene.
Byggekvalitet
Finere brukergrensesnitt
unix kompabilitet
iphone/apple watch etc kompabilitet
Apple programmer(logic og final cut)
tryggere en windows
god skjerm, lydkort, tastatur etc.
ser bra ut
En annen fordel er at Mac ikke kommer fra en produsent som gir maskinen din adware, malware og spyware før de sender den fra fabrikken sin. Mange produsenter har så liten fortjeneste på maskinene sine at de må inngå shady avtaler med softwarefirmaer for å tjene penger.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det å fremheve den jævla klitten som en fordel er en vederstyggelighet. En burde bli sent i tukthus for åxforeslå den slags. (@vidarlo)

Jeg hører folk sier en får samme byggekvalitet, jeg kan ikke si jeg opplever det samme. Lenovo er alltid mer knakende en et stykke aluminum som du får på en mac. Sikkert en vanesak, men den ekstremt robuste følelsen en får av et chassie som ikke gir etter i noen retning og bra tastatur sammen med skjem (andre har de to siste også i ok prisklasse) samtidig med den desidert beste trackpaden på markedet er en god grunn for åxbetale for en mac. Men ikke tro at du ikke kan få mer ytelse per krone, siden det kan du absolutt med alternative maskiner.
Sitat av sptz Vis innlegg
Det å fremheve den jævla klitten som en fordel er en vederstyggelighet. En burde bli sent i tukthus for åxforeslå den slags. (@vidarlo)

Jeg hører folk sier en får samme byggekvalitet, jeg kan ikke si jeg opplever det samme. Lenovo er alltid mer knakende en et stykke aluminum som du får på en mac. Sikkert en vanesak, men den ekstremt robuste følelsen en får av et chassie som ikke gir etter i noen retning og bra tastatur sammen med skjem (andre har de to siste også i ok prisklasse) samtidig med den desidert beste trackpaden på markedet er en god grunn for åxbetale for en mac. Men ikke tro at du ikke kan få mer ytelse per krone, siden det kan du absolutt med alternative maskiner.
Vis hele sitatet...
Nå må ikke du sammenligne enn 3000 kr Lenovo mot en 20k kr MacBook, Vidarlo nevner spesielt Thinkpad serien, og det er ikke uten grunn. Jeg har eid flere thinkpader og elsker dem. De senere årene har det stortsett gått i Thinkpad X serien, så skal ikke uttale meg om hvordan L og T serien er, men byggekvaliteten på X serien er ikke noe å si på.

Og jeg må også påpeke at aluminium er ingen «sterkt» materiale, det er rimelig mykt. Ser vi på Thinkpad X1, så kommer denne i carbonfiber forsterket plast, noe som er vesentlig mye mer solid enn aluminium. Det kommer selvsagt an på tykkelsen o.l. men i utgangspunktet, med samme tykkelse, så er carbonfiber sterkere enn stål.

Men selvsagt, dette er smak og behag.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Der får du samme kvalitet om du betaler samme pris hos f.eks. HP eller Lenovo og. Thinkpads er fullt ut på høgde med Apple på byggkvalitet.
Vis hele sitatet...
Det gjør du virkelig ikke. Har hatt flere toppmodeller fra Lenovo og byggekvaliteten er ingenting å skryte av. De er bare laget av litt tykkere plast enn billigmaskinene, veier alt for mye og har elendig trackpad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det gjør du virkelig ikke. Har hatt flere toppmodeller fra Lenovo og byggekvaliteten er ingenting å skryte av. De er bare laget av litt tykkere plast enn billigmaskinene, veier alt for mye og har elendig trackpad.
Vis hele sitatet...
Om du ser på for eksempel x-serien er dei rimeleg lette, og eg har hatt fleire av dei som har tålt store mengder deng og ein del kaffekopper. Thinkpads får du som mobile workstations på 3kg, og du får det som notebook på rundt en kilo.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det gjør du virkelig ikke. Har hatt flere toppmodeller fra Lenovo og byggekvaliteten er ingenting å skryte av. De er bare laget av litt tykkere plast enn billigmaskinene, veier alt for mye og har elendig trackpad.
Vis hele sitatet...
Byggekvalitet er da mye mer enn hva de er pakket inn i.
Hehe dette med "byggekvalitet" minner litt om den gang da Apple proklamerte at om man brukte stylus på skjermen så var skjermen designet feil i utgangspunktet. Så fulgte Apple opp med nok en "sannhet". Retina skjerm. For mange ble retinaskjerm synonymt med "markedets aller beste skjerm" og for noen veldig dedikerte Apple brukere så er det fortsatt en sannhet selv om andre har kommet med langt bedre skjermer. Når andre kom med bedre oppløsning, da kontra Apple og sa at nei, større oppløsning var ikke nødvendig for øyet klarte ikke se fordelene. Implisitt at Apple hadde tatt skjermene så langt som overhodet mulig og de var fortsatt de med den beste skjermen.

Har dere som disser pc brukt feks x-serien eller andre toppmodeller fra andre produsenter? Vi må nødvendigvis sammenlikne maskiner i nogenlunde samme prisklasse for ha en fair fight. Den sammenlikningen mellom en pre 2009 pc mot nyere Mac blir jo også noe merkelig.

Personlig så blåser jeg i hva folk fortrekker og synes alle skal skaffe den maskinen de liker best. Men jeg må si jeg reagerer på at ting presenteres som endelige sannheter når det er tvilsomt om det faktisk er det. Slikt bare forvirrer de som er usikker og gjør at de kanskje ender opp med en maskin som ikke er best egnet til deres bruk, fordi de har tatt til seg feil informasjon.