Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4097
Heisann alle sammen!

Til nå dette året har jeg brukt 3 uker av 5 ferieuker på arbeidsplassen min. Bedriften har tariffavtale. Nå om dagen henviste jeg til min arbeidsgiver at jeg fortsatt har 2 uker igjen av ferien. Det ble konkludert av arbeidsgiver at dette var mitt eget problem, siden jeg ikke hadde tatt opp dette tidligere i året. Så kommer spørsmålet.

Jeg vett jeg skal ha 4 uker + 1 dag i følge ferieloven, men kan arbeidsgiver nekte meg den 5 uken av særskilte grunner?

Takk for svar!
Nei, det kan han ikke. Mye å gjøre før jul?
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Nei, det kan han ikke. Mye å gjøre før jul?
Vis hele sitatet...
Alltid mye å gjøre når det er jul! Hehe. Jeg vil jo selvfølgelig overføre feriedagene i stedet for å ta dem nå.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Heisann alle sammen!

Til nå dette året har jeg brukt 3 uker av 5 ferieuker på arbeidsplassen min. Bedriften har tariffavtale. Nå om dagen henviste jeg til min arbeidsgiver at jeg fortsatt har 2 uker igjen av ferien. Det ble konkludert av arbeidsgiver at dette var mitt eget problem, siden jeg ikke hadde tatt opp dette tidligere i året. Så kommer spørsmålet.

Jeg vett jeg skal ha 4 uker + 1 dag i følge ferieloven, men kan arbeidsgiver nekte meg den 5 uken av særskilte grunner?

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Direkte sitert ifra arbeidstilsynet

Tidspunkt for avvikling av ferie

Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles.

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken.
Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd.



Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.


Overføring av ferie

All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.

Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Arbeidsgiver har et ansvar for at arbeidstakerne tar ut all ferie i løpet av ferieåret. Arbeidstaker har også medvirkningsplikt til avviklingen av ferien.

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd.
Sist endret av agsel; 15. desember 2014 kl. 19:27.
Sitat av agsel Vis innlegg
Direkte sitert ifra arbeidstilsynet

Tidspunkt for avvikling av ferie

Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles.

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken.
Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd.



Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.


Overføring av ferie

All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.

Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon.

Arbeidsgiver har et ansvar for at arbeidstakerne tar ut all ferie i løpet av ferieåret. Arbeidstaker har også medvirkningsplikt til avviklingen av ferien.

Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd.
Vis hele sitatet...

Ja, dette vett jeg fra før av. Men dette inngår bare lovfestet ferie. Dvs. jeg i allefall skal ha 1 uke til gode, men hva med tariffavtalen? Den indikerer at jeg har 2 uker til gode. Kan arbeidsgiver velge å se bort fra den, å ikke overføre denne f.eks?
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Ja, dette vett jeg fra før av. Men dette inngår bare lovfestet ferie. Dvs. jeg i allefall skal ha 1 uke til gode, men hva med tariffavtalen? Den indikerer at jeg har 2 uker til gode. Kan arbeidsgiver velge å se bort fra den, å ikke overføre denne f.eks?
Vis hele sitatet...
Hva jobber du med, da? Er du organisert? Hvis du er, hvor mange i firmaet er organiserte?

Jeg mener at du er lovlig pålagt til å ta siste 5. Uka.

Edit: Jeg hørte med klubblederen min og han mener at du er lovlig pålagt å ta siste, femte ferieuka.
Sist endret av agsel; 15. desember 2014 kl. 22:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av agsel Vis innlegg
Hva jobber du med, da? Er du organisert? Hvis du er, hvor mange i firmaet er organiserte?

Jeg mener at du er lovlig pålagt til å ta siste 5. Uka.

Edit: Jeg hørte med klubblederen min og han mener at du er lovlig pålagt å ta siste, femte ferieuka.
Vis hele sitatet...

Jobber i butikkyrket. Jeg og en annen ansatt (tillitsvalgt) er organiserte. Ingen andre for alt jeg vett. Føler meg ganske trygg akkurat i dette øyeblikk.
Da er du organosert i HK? Du skal i all hovedsak ha rett på denne 5. ferieuka hvis ikke noe annet står i tariffen som er underlagt bedriften. Ferie er lovlig pålagt og arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie. Står det i tariffen at du skal ha 5 uker, er det dette som gjelder. Hvis du ikke får brukt alle dine feriedager, skal disse uten diskusjon føres over til neste år. Aller helst ser de fleste bedrifter at alle feriedager blir brukt på et år ettersom dette er pålagt..
Bare så jeg skjønner deg rett.. Du ønsker ikke å ta ut resterende ferie i år og overføre de dagene til neste år? Eller ønsker du å ta ferie i to uker nå på slutten av året? Rimelig løk gjort av deg å kreve å få ferie de to SISTE ukene av året med noen dagers varsel hvis det er tilfelle. Er det mulig arb. giver har misforstått deg og trodde du mente det siste og han ikke tenkte på muligheten for å overføre feriedagene? (Rimelig løk av han isåfall også da)
Du har krav på å få overført ferien til neste år, men jeg er usikker på om du kan kreve å få ta den ut nå, og i hvert fall ikke dersom det vil være vanskelig for bedriften å fremskaffe stedfortreder.

Men, siden du er organisert ville jeg tatt kontakt med fagorganisasjonen din og spørre dem, de har kompetanse på dette.
Sitat av DuFinnerMegIkke Vis innlegg
Bare så jeg skjønner deg rett.. Du ønsker ikke å ta ut resterende ferie i år og overføre de dagene til neste år? Eller ønsker du å ta ferie i to uker nå på slutten av året? Rimelig løk gjort av deg å kreve å få ferie de to SISTE ukene av året med noen dagers varsel hvis det er tilfelle. Er det mulig arb. giver har misforstått deg og trodde du mente det siste og han ikke tenkte på muligheten for å overføre feriedagene? (Rimelig løk av han isåfall også da)
Vis hele sitatet...
Hehe. Forstår deg godt her! Å få ferie når man vil i butikkyrket er så og si umulig. Etter som jeg forstår, så skal arbeidsgiver selv organisere ferie for arbeidstaker. Det eneste jeg har gjort er å gi beskjed om resterende feriedager, og har ambefalt å få overført dem til neste år med tanke på sluttspurten nå i julestriden. Klart det sier seg selv at man ikke bare kan ta ferie nå!!

Det eneste jeg har fått beskjed om fra arbeidsgiver, er at det er dårlig av meg å nevne dette nå. Da tenker jo jeg selvfølgelig; "hva er galt med å sørge for at arbeidsgiver gjør det han/hun er pliktet til?".


Til alle som har tatt seg tid og energi til å svare meg, tusen takk for alle svar og jeg håper alle for en fin jul med god helse i behold!
Sist endret av Viper33; 16. desember 2014 kl. 23:55.