Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 118064
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er et godt spørsmål. Definisjonen av religiøs kan være forskjellige..
Vis hele sitatet...
Det spørsmålet var rettet til deg.
Når det blir spurt om en personlig mening, blir det ikke spurt om en heldekkende definisjon, da heller DIN definisjon. Vis litt respekt og prøv å svar fullstendig på det du faktisk gidder å svare på her.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Det spørsmålet var rettet til deg.
Når det blir spurt om en personlig mening, blir det ikke spurt om en heldekkende definisjon, da heller DIN definisjon. Vis litt respekt og prøv å svar fullstendig på det du faktisk gidder å svare på her.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod det. Det er vanskelig å svare på. Vel, når det gjelder kristendommen er det å være religiøs i mine øyner, å ha jesus i hjertet.
"Å ha Jesus i hjertet" er en temmelig vag beskrivelse, og egentlig ingen skikkelig beskrivelse i det hele tatt. Tenker du da på det å kun tro på Gud og Jesus, uavhengig av hva man mener med bibelen? Eller er det noe annet du tenker på?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint. Hva er da meningen i livet? Gjøre det bra på skolen? Spise god mat? Tjene mye penger? Reise verden rundt? Det blir for enkelt, og lettvint å si. Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
Det er det som kanskje er det viktigste å få frem i debatten mellom religion og vitenskap. Religion påstår jo at den VET meningen med livet, mens vitenskapen har ikke svar på det i det hele tatt. Men, vitenskap er det eneste som kanskje en dag kan gi oss det svaret.
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike-and yet it is the most precious thing we have."
- Einstein
En ting jeg sliter med å forstå er folk som sier de tror på gud, men ikke tar bibelen for det som står der (Da tenker jeg blant annet på det jeg skrev tidligere i tråden). På hvilken bakgrunn tror man da på gud? Er det på grunn av bibelen? Men da om man ikke tar alt for hva som står der, hvorfor ta det med Jesus og gud for det som står der.

Håper noe troende kunne gid meg svaret på det, om de forstå hva jeg mener. Håper å få til lit saklig diskusjon på bakgrunn av nyskjerighet og ikke på bakgrunn av å prøve å få vendt den andre om.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå må du ikke overdrive så mye . Dette med steine kvinner, er ting som står i det gamle testamentet, og alle forstår jo at det er feil. Når vi snakker om bibelen, tenker folk fremst på det nye testamentet. Dessuten går det ikke an å tolke bibelen bokstavelig. Det jeg mente med kristne verdier, var mer ment som for eksempel dette med ekteskapsloven og homofile, aktiv dødshjelp, abort, krl i skolesystemet, osv. disse verdiene blir jo mer eller mindre utvannet i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er altså at man velger ut det man synes er ok, og driter i resten. Ser du noen problemer med det i forhold til bibelens troverdighet, spesielt når du trekker frem sammenhengen mellom det gamle og det nye testamentet som noe som taler til dens fordel?

Hvis man ikke kan tolke bibelen bokstavelig, hvordan kan man da ta noe av det som god fisk, og hvordan er det en god kilde for noe som helst?

Hvordan vil du sammenligne det med skriftene fra den greske mytologien? Gresk mytologi har ikke noe logisk sammenheng, på linje med den sammenhengen kristendommen sin tidslinje og innhold. Men ja, ser hva du mener. Jeg trekker tilbake det utsagnet!
Vis hele sitatet...
Tidslinjen i bibelen er konstruert av mennesker, den logiske sammenhengen er konstruert av mennesker (refererer til at bibelen har blitt redigert mange ganger, og beviselig har blitt endret). Det som er bevart av den greske mytologien i dag er stort sett et knippe med relativt uavhengige historier, men hvordan tror du skriftene ville sett ut hvis det fortsatt hadde vært en av verdens fremste religioner?

Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint. Hva er da meningen i livet? Gjøre det bra på skolen? Spise god mat? Tjene mye penger? Reise verden rundt? Det blir for enkelt, og lettvint å si. Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
En enkel løsning? Hvordan i all verdens navn og rike er det en enkel løsning? Og hvordan gjør man saken bedre ved å introdusere enn allmektig, immateriell skaper til systemet? Og hvor kommer i såfall denne skaperen fra?

Jeg tror ikke på noen høyere mening med livet. Mitt verdenssyn tilsier at vi blir født, lever, reproduserer, og dør. At jeg ikke tror på noe etterliv gjør ikke opplevelsen noe fattigere, tvert i mot. Dette er et område som vitenskapen ikke berører, det er et spørsmål av ren filosofisk natur.

Det er en stor misforståelse å si at vi eksisterer på grunn av tilfeldigheter, for evolusjonsprosessen er alt annet enn det. Og alt er rimelig fett langt fra perfekt. Vi lever i et univers som til enhver tid gjør sitt beste for å ta livet av oss.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå må du ikke overdrive så mye . Dette med steine kvinner, er ting som står i det gamle testamentet, og alle forstår jo at det er feil. Når vi snakker om bibelen, tenker folk fremst på det nye testamentet. Dessuten går det ikke an å tolke bibelen bokstavelig. Det jeg mente med kristne verdier, var mer ment som for eksempel dette med ekteskapsloven og homofile, aktiv dødshjelp, abort, krl i skolesystemet, osv. disse verdiene blir jo mer eller mindre utvannet i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det en god ting at disse verdiene er i ferd med å bli utvannet i dagens samfunn, synes nå jeg. Jeg er for selvbestemt abort, jeg er for aktiv dødshjelp, jeg er for homofiles rettigheter, og jeg er mot KRL i skolesystemet.
Sist endret av Orph; 7. februar 2012 kl. 01:19.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
Ting ble jo jævlig langt fra perfekt for de fleste, fint å høre at du har det bra altså.

Spørsmål: Kan en religiøs person noensinne føle seg fri?

En religiøs person kan jo i utgangspunktet ikke tro på noe av forskning. Ingenting er jo tilfeldig tydeligvis? Så at noen er født med 2 hoder, at noen får svulvster på 15kilo, noen sitter i rullestol hele livet, at du tryna på isen når du skulle måke snø, er alt sammen planlagt fra guds side / en straff / djevelens verk?

...eller er det rett å slett litt miksing å triksing med atomer og molekyler, fysikk? eller med andre ord en tilfeldighet

Jeg har veldig store problemer med å forstå hvorfor fenomenet "tilfeldighet" er så vanskelig å akseptere for noen. Som om man skulle tro man er superspesiell av en eller annen grunn
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint. Hva er da meningen i livet? Gjøre det bra på skolen? Spise god mat? Tjene mye penger? Reise verden rundt? Det blir for enkelt, og lettvint å si. Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
Alle dyrearter lever for å reprodusere seg. Man kan si det er deres "mening med livet". Det som skiller deg fra alle andre dyr i verden er at du kan fundere på om det finnes en høyere mening med livet. Finnes det da en høyere mening med livet for deg, kun fordi du kan fundere på det?

Jeg er av den oppfatning at de fleste som klamrer seg fast til religion, gjør dette fordi de ikke tør å innse en ubehagelig sannhet. Noen er tilhengere av religion p.g.a. uvitenhet, og er ikke så vanskelig å omvende, når de får en grundig gjennomgang av selvmotsigelsene og feilslutningene i bl. a. Bibelen. Hvilken type er du? Eller mer generelt sett, hvorfor insisterer du på å forsvare religionen din? Kun for å ha en høyere mening med livet?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
Perfekt?

Her er noen få ting som ikke er perfekt

Universet:
- De aller fleste planetbaner er ustabile
- De fleste plasser i universet ville drept deg umiddelbart - kulde, stråling, varme
- Melkeveien er på kollisjonskurs med Andromeda
- Universet blir større og kaldere, og en dag vil alt bli svart, da mener jeg alt.

Jorda:
- Jordskjelv og vulkaner dreper tusenvis av mennesker og ødelegger byer
- Tsunamier dreper tusenvis av mennesker, du husker vel Thailand 2004? Over 200.000 mennesker døde.
- Så har vi jo flom, tornadoer, lynnedslag, storm, etc.
- Vi kan ikke leve på 2/3 av jordas overflate
- Og på halvparten av det igjen er det ubeboelig enten pga ørken eller kulde.
- Masseutslettelse i form av viruser. Har skjedd før, kan skje igjen.
- 99% av alle arter som har eksistert er utdødd.
- Den indre delen av solsystemet er proppfullt av astroider/kometer, som gjør jorda til en blink.
- Solsystemet vårt er i en galakse, det ser kanskje fint ut med alle de stjernene på himmelen, men en dag eksploderer en av de, og er den i nærheten, blir vi grillet.

Mennesker/sykdommer
- Barn dør av blodkreft, krybbedød (de fleste av ukjente årsaker), sult, ALS, Parkinsons etc
- Vi får ræva hørsel med åra, samme med syn, tenner faller ut, Alzheimer, senil,
- Før døde folk av noe så enkelt som råtne visdomstenner, heldigvis har vi tannleger idag, som vi igjen kan takke vitenskapen for.
- Noen kan få sykdommer som ikke er dødlige, men som gjør at de opplever voldsomme smerter som er umulig å leve med.
- Vi dør, som gjør at de etterlatte opplever en dyp sorg.


Andre ting jeg kommer på i farten som er kjipt/ikke perfekt.
- Vi er praktisk talt i koma 1/3 av livet.
- Vi er helt avhengig av å spise konstant for å overleve.
- Vi kan bare se en liten del av det elektromagnetiske spekteret. Vi er helt blind når det kommer til radiobølger, mikrobølger, infrarød etc.
- Vi kan ikke sanse magnetfelt, stråling, giftige gasser. Stråling vil vi likevel oppdage senere i form av kreft.

Alle dyr er heller ikke vakre

Ikke mennesker heller

Så si meg min venn. Hva er det som ble så perfekt?

Min konklusjon på enkelte religiøse er at de kun ser på alt som er vakkert, velskapt, pent, etc, og ignorer alt som ikke er så bra. For deretter å konkludere med at alt er perfekt. Greia er at man må ta alt med i konteksten før man konkluderer.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Sannsynligheten for at noen skal ha "diktet" opp hele NT og GT er meget liten. Hva med alle skriftene?.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med at noen kan ha diktet opp bibelen? Hvis du mener at bibelen er ekte, så må du mene at Koranen er feil. Og siden du mener at Koranen er feil, så betyr det at noen må ha diktet den opp. Hvis noen har klart å dikte opp Koranen, da burde vel noen også ha klart å dikte opp Bibelen? Dette er logikk!

Folk har jo også klart å dikte opp Hobbiten, Ringenes Herre, Harry Potter, Alice I Eventyrland etc. Dette er bøker med en rød snor gjennom hele boka, samt mye mer detaljerte skildringer. Jeg har lest mye av bibelen, det meste som står der, er ganske "rett frem". Burde ikke være så veldig vanskelig å finne på.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
"Å ha Jesus i hjertet" er en temmelig vag beskrivelse, og egentlig ingen skikkelig beskrivelse i det hele tatt. Tenker du da på det å kun tro på Gud og Jesus, uavhengig av hva man mener med bibelen? Eller er det noe annet du tenker på?
Vis hele sitatet...
Når man er kristen, så tror man at Kristus er menneskets frelser og Guds sønn. At han ble sendt til jorda for å ta på seg alle menneskers synd, et offer fra Gud. Så kan man selvsagt krangle (å krige) om forskjellige tolkninger av bibelen osv., men selve grunnprinsippet i kristendommen vil forbli det samme, nemlig at Jesus er Messiah.

Kristne anerkjenner at bibelen er skrevet av mennesker, og ikke direkte av Gud, så i teorien kan man være kristen uten å tro på bibelen. Men den har vært ansett som en god historisk kilde oppigjennom tidene, og de fleste kristne vil mene at den (i hvert fall sentrale deler av den) representerer sunn moral.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 7. februar 2012 kl. 09:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvordan vil du sammenligne det med skriftene fra den greske mytologien? Gresk mytologi har ikke noe logisk sammenheng, på linje med den sammenhengen kristendommen sin tidslinje og innhold. Men ja, ser hva du mener. Jeg trekker tilbake det utsagnet!
Vis hele sitatet...
Drøy påstand. Kvifor har kristendomen meir logisk samanheng enn t.d. gresk mytologi? Eller det nordiske eksempelet Voluspå?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint.
Vis hele sitatet...
At det virker for lettvint vil ikkje sei at det er feil. At du ikkje kan forstå noko vil ikkje sei at det er feil. Eg forstår på ingen måte matematikken bak kvantefysikk, men det vil ikkje sei at eg antar at fagfeltet er feil.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.
Vis hele sitatet...
Kva får deg til å sei at alt vart så perfekt? Mennesker er middelmådige skapninger, som er utsett for sjukdom og relativt pinglete, med mange gjennomgåande designfeil.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Sannsynligheten for at noen skal ha "diktet" opp hele NT og GT er meget liten. Hva med alle skriftene? Og profetiene? Satt det for eksempel en liten samling lure menn som plutselig ville lage en bibel sammensatt av eventyr og skrøner? Viss du sammenligner NT og GT gir det logikk. Profetiene som blir skrevet om i GT, går i oppfyllelse i NT. Ting klaffer sammen, uten å gjøre drastiske hopp i tidslinjene.
Vis hele sitatet...
Hvilket sammentreff! Harry Potter-bøkene klaffer jo også særdeles bra med seg selv! Det er jo til og med et profeti, og så viser det seg at Harry Potter selv er han som oppfyller profetiet!

Så la oss alle basere livene våre på Harry Potter-læren! For det er jo masse tekst som ser ut til å henge sammen, og ingen gidder da å sette seg ned og skrive noe slikt uten at det er rett fra Skaperen Av Universet selv?

PS. La oss bare glemme det at bibelen motsier seg selv til stadighet. Den klarer ikke engang å bli enig med seg selv om i hvilken rekkefølge ting ble skapt!

Og du som er så flink med tall og systemer, kan jo kikke litt på denne;
Vis hele sitatet...
Bare tull.

Sitat av LarVael Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Rupert Sheldrake er en falskner, bløffmaker og svindler. At han hater vitenskapen er ingen bombe, for å si det slik. Men å basere seg på en bok full av løgnene hans om vitenskapen? Ærlig talt!

Sitat av EoT Vis innlegg
Kristne anerkjenner at bibelen er skrevet av mennesker, og ikke direkte av Gud, så i teorien kan man være kristen uten å tro på bibelen. Men den har vært ansett som en god historisk kilde oppigjennom tidene, og de fleste kristne vil mene at den (i hvert fall sentrale deler av den) representerer sunn moral.
Vis hele sitatet...
Sunn moral? Folkemord, massemord, voldtekt, drap, slaveri, osv. er sunn moral?
Sitat av Knudsen Vis innlegg
"Å ha Jesus i hjertet" er en temmelig vag beskrivelse, og egentlig ingen skikkelig beskrivelse i det hele tatt. Tenker du da på det å kun tro på Gud og Jesus, uavhengig av hva man mener med bibelen? Eller er det noe annet du tenker på?
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg ved å tro på Gud, og leve etter de 10 bud, slik Gud ville at menneskeligheten ville.

Sitat av overandout Vis innlegg
Det er det som kanskje er det viktigste å få frem i debatten mellom religion og vitenskap. Religion påstår jo at den VET meningen med livet, mens vitenskapen har ikke svar på det i det hele tatt. Men, vitenskap er det eneste som kanskje en dag kan gi oss det svaret.
"All our science, measured against reality, is primitive and childlike-and yet it is the most precious thing we have."
- Einstein
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer!

Sitat av Orph Vis innlegg
Så det du sier er altså at man velger ut det man synes er ok, og driter i resten. Ser du noen problemer med det i forhold til bibelens troverdighet, spesielt når du trekker frem sammenhengen mellom det gamle og det nye testamentet som noe som taler til dens fordel?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men en del som står i GT trenger man ikke ta seriøst, da man i nyere tid ser at det ikke henger på greip. Dette med steining av kvinner feks. alle oppegående mennesker skjønner jo at det er feil.

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvis man ikke kan tolke bibelen bokstavelig, hvordan kan man da ta noe av det som god fisk, og hvordan er det en god kilde for noe som helst?
Vis hele sitatet...
Det står jo mye bra der da. Feks. flere fine etiske historier. De 10 bud baserer seg på gode moraler.



Sitat av Orph Vis innlegg
En enkel løsning? Hvordan i all verdens navn og rike er det en enkel løsning? Og hvordan gjør man saken bedre ved å introdusere enn allmektig, immateriell skaper til systemet? Og hvor kommer i såfall denne skaperen fra?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Ingen vet hvor skaperen kommer ifra.



Sitat av Orph Vis innlegg
Forøvrig er det en god ting at disse verdiene er i ferd med å bli utvannet i dagens samfunn, synes nå jeg. Jeg er for selvbestemt abort, jeg er for aktiv dødshjelp, jeg er for homofiles rettigheter, og jeg er mot KRL i skolesystemet.
Vis hele sitatet...
Du kan mene at det er en god ting.

Sitat av gotejds Vis innlegg
Ting ble jo jævlig langt fra perfekt for de fleste, fint å høre at du har det bra altså.

Spørsmål: Kan en religiøs person noensinne føle seg fri?

En religiøs person kan jo i utgangspunktet ikke tro på noe av forskning. Ingenting er jo tilfeldig tydeligvis? Så at noen er født med 2 hoder, at noen får svulvster på 15kilo, noen sitter i rullestol hele livet, at du tryna på isen når du skulle måke snø, er alt sammen planlagt fra guds side / en straff / djevelens verk?

...eller er det rett å slett litt miksing å triksing med atomer og molekyler, fysikk? eller med andre ord en tilfeldighet

Jeg har veldig store problemer med å forstå hvorfor fenomenet "tilfeldighet" er så vanskelig å akseptere for noen. Som om man skulle tro man er superspesiell av en eller annen grunn
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du missforstår litt. I følge Gud & KRD skapte han oss perfekte. Bare se på deg selv. Mennesker er overlegne på alle områder. Alt ble så perfekt. Kroppen, detaljene, kromosomene, osv.

Selvsagt kan religiøse tro på forskning. Det skulle da bare mangle? Noen blir født med genetiske feil ja. Hvorfor det er slik kan ikke jeg vite. Det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud! Gud straffer ikke folk. Hva djevelen gjør vet jeg ingenting om.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at de fleste som klamrer seg fast til religion, gjør dette fordi de ikke tør å innse en ubehagelig sannhet. Noen er tilhengere av religion p.g.a. uvitenhet, og er ikke så vanskelig å omvende, når de får en grundig gjennomgang av selvmotsigelsene og feilslutningene i bl. a. Bibelen. Hvilken type er du?
Vis hele sitatet...

Så fint at du har laget deg egne "inndelinger" for hvordan religiøse ble til da.


Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Eller mer generelt sett, hvorfor insisterer du på å forsvare religionen din? Kun for å ha en høyere mening med livet?
Vis hele sitatet...
Hvorfor forsvarer du/dere ateisme? Hva er galt i å forsvare det man tror på under en diskusjon?

Sitat av EoT Vis innlegg
Når man er kristen, så tror man at Kristus er menneskets frelser og Guds sønn. At han ble sendt til jorda for å ta på seg alle menneskers synd, et offer fra Gud. Så kan man selvsagt krangle (å krige) om forskjellige tolkninger av bibelen osv., men selve grunnprinsippet i kristendommen vil forbli det samme, nemlig at Jesus er Messiah.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i . Jeg la bare frem min personlige definisjon.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Da tenker jeg ved å tro på Gud, og leve etter de 10 bud, slik Gud ville at menneskeligheten ville.
Vis hele sitatet...
Tipper du tenker på disse ti. Hva med de 603 andre?
Ikke nødvendigvis, men en del som står i GT trenger man ikke ta seriøst, da man i nyere tid ser at det ikke henger på greip. Dette med steining av kvinner feks. alle oppegående mennesker skjønner jo at det er feil.
Vis hele sitatet...
Hvordan skjønner de dét?
Nå tror jeg du missforstår litt. I følge Gud & KRD skapte han oss perfekte. Bare se på deg selv. Mennesker er overlegne på alle områder. Alt ble så perfekt. Kroppen, detaljene, kromosomene, osv.
Vis hele sitatet...
WP: Rudimenter. Det menneskelige øyet er langt fra perfekt.
Noen blir født med genetiske feil ja. Hvorfor det er slik kan ikke jeg vite. Det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud! Gud straffer ikke folk. Hva djevelen gjør vet jeg ingenting om.
Vis hele sitatet...
De to setningene jeg uthevet forvirrer meg.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg


Ikke nødvendigvis, men en del som står i GT trenger man ikke ta seriøst, da man i nyere tid ser at det ikke henger på greip. Dette med steining av kvinner feks. alle oppegående mennesker skjønner jo at det er feil.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å tvile guds ord? Hvorfor skal du blankt overse de delene i det GT, mens du lytter til de delene du liker?

Artig at du sier at alle oppegående mennesker skjønner at steining er feil. Dette var/er jo en vanlig skikk i enkelte land for lenge siden. Etter vært som tiden gikk og mennesket utviklet seg så ser vi jo selvfølgelig at en slik handling er helt absurd. Hvordan tror du vi tenker om 1000 år? Er det en mulighet for at alle oppegående mennesker da skjønner at bibelen og religion er helt feil?
Sitat av maxphone Vis innlegg
Hvem er du til å tvile guds ord? Hvorfor skal du blankt overse de delene i det GT, mens du lytter til de delene du liker?

Artig at du sier at alle oppegående mennesker skjønner at steining er feil. Dette var/er jo en vanlig skikk i enkelte land for lenge siden. Etter vært som tiden gikk og mennesket utviklet seg så ser vi jo selvfølgelig at en slik handling er helt absurd. Hvordan tror du vi tenker om 1000 år? Er det en mulighet for at alle oppegående mennesker da skjønner at bibelen og religion er helt feil?
Vis hele sitatet...
Jeg overser ingenting. Bare avgir forklaring på hvordan jeg tror det er.

Jeg siktet til i dagens samfunn. Ja, for 1000 år siden visste ikke folk bedre.

Det tviler jeg sterkt på. Folk har vært religiøse i flere tusen år. Hvorfor skal plutselig alle innse at det er tull om 1000 år?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ikke nødvendigvis, men en del som står i GT trenger man ikke ta seriøst, da man i nyere tid ser at det ikke henger på greip. Dette med steining av kvinner feks. alle oppegående mennesker skjønner jo at det er feil.
Vis hele sitatet...
Hvordan skjønner man at det er feil? Og hvorfor har det ikke alltid vært sånn?


Det står jo mye bra der da. Feks. flere fine etiske historier. De 10 bud baserer seg på gode moraler.
Vis hele sitatet...
Den nylig avdøde Christopher Hitchens sa det veldig fint:

http://www.vanityfair.com/culture/fe...itchens-201004

Jeg vet ikke. Ingen vet hvor skaperen kommer ifra.
Vis hele sitatet...
Det var et retorisk spørsmål, det er ikke mulig å besvare. Moderne fysikk har redusert eventuelle skaperes rolle så til de grader at det ikke lenger er grunn til å tro at slike entiteter eksisterer.

Du kan mene at det er en god ting.
Vis hele sitatet...
Jeg sa jeg synes at det er en god ting. Jeg er fullstendig klar over at det finnes mange der ute som er uenig med meg på ett eller flere av de punktene.

Nå tror jeg du missforstår litt. I følge Gud & KRD skapte han oss perfekte. Bare se på deg selv. Mennesker er overlegne på alle områder. Alt ble så perfekt. Kroppen, detaljene, kromosomene, osv.
Vis hele sitatet...
Svært lite med kroppen vår er perfekt, og det er svært lite som indikerer design. Vi er heller ikke blitt skapt i den formen vi har nå, vi har utviklet oss over millioner av år. Det er fakta.

Hvorfor forsvarer du/dere ateisme? Hva er galt i å forsvare det man tror på under en diskusjon?
Vis hele sitatet...
Ingenting galt i det.
Nå beveger du deg ut på tynn grunn. Du tror altså på en uendelig vennligsinnet og allmektig gud. Vi prøver å konfrontere deg med hvorfor denne guden lar slike forferdelige, ovennevnte ting skje i verden. Da bortforklarer du det på en forholdsvis vag måte at dette må være djevelens verk.

La oss nøste opp; hvis gud er allmektig så må han ha muligheten til å stoppe djevelen sine forsøk på å bringe ondskap i verden. Hvis det er tilfellet så er ikke gud uendelig vennligsinnet.
Derimot, hvis gud er uendelig vennligsinnet, så ville han gjort alt i sin makt for å hindre ondskap fra djevelen. I det tilfellet kan han ikke være allmektig.

Utifra antagelsen at gud innehar disse to nevnte egenskapene, og på bakgrunn av resonnementet ovenfor kan ikke gud eksistere.

Da kommer spørsmålet mitt: er du en av de som overser bevis, eller for den saks skyld fravær av bevis, og klamrer seg fast til religionen sin pga. et eller annet psykologisk behov, eller har du virkelig ennå ikke forstått at gud, slik han presenteres i Bibelen er en vitenskapelig umulighet?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Ikke nødvendigvis, men en del som står i GT trenger man ikke ta seriøst, da man i nyere tid ser at det ikke henger på greip. Dette med steining av kvinner feks. alle oppegående mennesker skjønner jo at det er feil.

Det står jo mye bra der da. Feks. flere fine etiske historier. De 10 bud baserer seg på gode moraler.
Vis hele sitatet...
Cherrypicking?

Hvis menneskets moral var grunnleggende god nok til å si hvordan vi som samfunn og individ bør te oss, hadde vel ikke Gud måtte gi oss moralske leveregler, samt div. etiske historier?

Det er jo derfor Gud gir oss moralske grunnpilarer: Fordi vår moral ikke er god nok. Gud mener åpenbart at steining av kvinner er en god ting, ellers ville det vel ikke stått i hans hellige bok? Men hvis vi kun bruker gode moralske regler blottet for religion, kommer vi til motsatt konklusjon! Så hvis man er kristen, burde man vel "innse" at en bør underlegge seg Guds moral, istedenfor å krenke ham ved å prøve å komme opp med bedre løsninger? Enten er alt som står i Bibelen sannhet, eller så er kristendommen en stor bløff. Ugudelighet har vel ingenting å gjøre i Bibelen? Og hvorfor skulle den allmektige Gud tillate at mennesket skrev noe som var helt feil i en slik tekst?


Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Nå tror jeg du missforstår litt. I følge Gud & KRD skapte han oss perfekte. Bare se på deg selv. Mennesker er overlegne på alle områder. Alt ble så perfekt. Kroppen, detaljene, kromosomene, osv.
Vis hele sitatet...
Det meste i kroppen som er bra, er det utelukkende på grunn av milliarder av år med evolusjon. Men det meste er ikke perfekt. Kroppen har utallige svakheter.

Hvis du mener at detaljene i menneskekroppen er perfekt, er det fordi evolusjon har gjort at de som finner menneskekroppen attraktiv (ikke annet enn dopaminerg og annen nevrotransmitter-aktivitet), har høyest sannsynlighet for å spre genene sine videre.

Kromosomene er heller ikke perfekte, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skulle være et argument for Gud.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
ClaesGreve: http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve

Er gud virkelig så ræva idiot at han legg ein nerve i 5 meters bukt på giraffer? I så fall er det ikkje mykje til designer!
Jeg synes det er utrolig spesielt at religionstråder alltid blir de mest aktive på freakforum.no. De og tråder som omhandler legalisering av rusmidler. For min del er jeg over min Richard Dawkins periode, jeg føler uansett at alle mennesker idag pengesystemet som sin viktigste religion, ikke islam eller kristendommen. Det synes jeg er skremmende, bør vi ikke alle diskutere et system hvor vi setter mer pris på en haug med papir og metallmynter, pluss tall på en skjerm, istedenfor å skape et godt liv for alle mennsker?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jeg synes det er utrolig spesielt at religionstråder alltid blir de mest aktive på freakforum.no. De og tråder som omhandler legalisering av rusmidler. For min del er jeg over min Richard Dawkins periode, jeg føler uansett at alle mennesker idag pengesystemet som sin viktigste religion, ikke islam eller kristendommen. Det synes jeg er skremmende, bør vi ikke alle diskutere et system hvor vi setter mer pris på en haug med papir og metallmynter, pluss tall på en skjerm, istedenfor å skape et godt liv for alle mennsker?
Vis hele sitatet...
Kapitalisme er et nødvendig onde.
Sitat av slashdot Vis innlegg
ClaesGreve: http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve

Er gud virkelig så ræva idiot at han legg ein nerve i 5 meters bukt på giraffer? I så fall er det ikkje mykje til designer!
Vis hele sitatet...
OK, så du hadde med andre ord ønsket deg et feilfritt samfunn? Et feilfritt dyreliv? Et feilfritt system? Et system der alle dyrearter var like, uten feil, uten mangler, uten designfeil, osv?

Et samfunn som aldri ville ha fungert med andre ord..

Gud skapte dyrene forskjellige.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jeg synes det er utrolig spesielt at religionstråder alltid blir de mest aktive på freakforum.no.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det utrolig spesielt? Religion er et emne som er viktig i dagens samfunn. Jeg får stadig høre fra folk at ingen bryr seg om religion, verken de som er for eller imot. Dette stemmer tydeligvis ikke da det i de fleste diskusjonsforum på nettet snakkes aktiv mye om religion.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Nå beveger du deg ut på tynn grunn. Du tror altså på en uendelig vennligsinnet og allmektig gud. Vi prøver å konfrontere deg med hvorfor denne guden lar slike forferdelige, ovennevnte ting skje i verden. Da bortforklarer du det på en forholdsvis vag måte at dette må være djevelens verk.
Vis hele sitatet...

Jeg bortforklarer ingenting. Det er ikke like lett å tolke spørsmålene deres!!

Sitat av Don Marioso Vis innlegg


La oss nøste opp; hvis gud er allmektig så må han ha muligheten til å stoppe djevelen sine forsøk på å bringe ondskap i verden. Hvis det er tilfellet så er ikke gud uendelig vennligsinnet.
Derimot, hvis gud er uendelig vennligsinnet, så ville han gjort alt i sin makt for å hindre ondskap fra djevelen. I det tilfellet kan han ikke være allmektig.
Vis hele sitatet...
Ja, Gud er allmektig, og kan stoppe hva som helst. Gud har en plan for menneskene. Derfor gjør han ikke som han vil. Han bestemmer ikke hva som er best for menneskeligheten, derfor er han unik: Vi er ikke roboter. Gud lar oss velge selv. Mange ber om at Gud må gjøre slutt på all ondskap i verden. I følge bibelen har Gud en plan for alt.

Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Da kommer spørsmålet mitt: er du en av de som overser bevis, eller for den saks skyld fravær av bevis, og klamrer seg fast til religionen sin pga. et eller annet psykologisk behov, eller har du virkelig ennå ikke forstått at gud, slik han presenteres i Bibelen er en vitenskapelig umulighet?
Vis hele sitatet...
[/quote]

Jeg overser ikke bevis, og klamrer meg ikke fast til religion pga pskykologiske behov, må nesten le litt. Du kan godt mene at slik han presenteres i bibelen er en uvitenskaplig umulighet.

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan skjønner man at det er feil? Og hvorfor har det ikke alltid vært sånn?
Vis hele sitatet...

Fordi menneske utvilker seg, får ny kunnskap, og forandrer seg ved tid og kultur. For 1000 år siden var det kanskje ok å steine folk, men siden tiden og kulturen forandrer seg med mennesket, er det helt
uakseptabelt i dagens samfunn.

De som babler om at alt i bibelen samsvarer i moderne tid, har missforstått. Det er en vesentlig stor forskjell på GT og NT når det gjelder tidssoner.


Sitat av Orph Vis innlegg

Ingenting galt i det.
Vis hele sitatet...
Det spørsmålet var ikke til deg

Men jeg har og et par ting jeg lurer på.

1) Hvorfor blir folk så provosert av religion? Jeg finner det lærerikt og spennende å diskutere over nettet. Men jeg ser gang på gang at diverse folk blir veldig hissige til tider ( diskusjon.no, db.no, osv). Jeg gjentar meg selv når jeg sier at Norge er i ferd med å bli et liberalistisk samfunn. All kristelige aktiviteter og lære er tatt ut av den norske skolen, og dere trenger ikke bekymre dere for at barna deres blir hjernevasket noen plass.

2) Hva synes dere om den norske kirken? Synes dere at stat og kirke burde skilles? I så fall hvorfor det? Angående det med at det er vanskelig å melde seg ut av den norske statskirken synes jeg er dumt, da folket burde velge selv hva de vil, uten å stresse med noe.

3) En ganske, ganske stor del av norges befolkning ser på seg som kristne, fordi de er konfirmert og går i kirken 1 dag i året. Rekner dere dem som religiøse?

2)
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

2) Hva synes dere om den norske kirken? Synes dere at stat og kirke burde skilles? I så fall hvorfor det? Angående det med at det er vanskelig å melde seg ut av den norske statskirken synes jeg er dumt, da folket burde velge selv hva de vil, uten å stresse med noe.

2)
Vis hele sitatet...
Før mente jeg at stat og kirke burde skilles. Men nå mener jeg noe annet. Jeg tror det er lurt at stat og kirke er sammen. Fordi det gjør kirka ufattelig kjedelig og grå. Omtrent ingen gidder å dra i kirka.

Hvis vi ser på USA derimot, som ikke har offentlige kirker. Så er det haugevis av private menigheter. Som gjør kirkelivet spennende og rekrutterer haugevis med folk. Jeg vet ikke hvor mange forskjellige kirker det er i USA, men det er mange. I tillegg får de operere skattefritt.

Se feks på "The New Life Church" i USA. Grunnlagt av Ted Haggard, den kirka har 14.000 medlemmer. De har samlinger for alt. Egne områder for barn, lekeplasser, stor konserthall, restaurant osv. Noe sånt ville aldri skjedd i Norge, nettopp fordi vi har statskirka.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
3) En ganske, ganske stor del av norges befolkning ser på seg som kristne, fordi de er konfirmert og går i kirken 1 dag i året. Rekner dere dem som religiøse?

2)
Vis hele sitatet...
De er kanskje kristne på papiret, i statistikken. Jeg er også det, men jeg er ikke kristen av den grunn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
OK, så du hadde med andre ord ønsket deg et feilfritt samfunn? Et feilfritt dyreliv? Et feilfritt system? Et system der alle dyrearter var like, uten feil, uten mangler, uten designfeil, osv?
Vis hele sitatet...
Var da fælt til stråmannsangrep.

Nei, og eg skreiv aldri det heller. Eg skreiv at ei slik plassering av ein nerve ikkje tyder på design.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Gud skapte dyrene forskjellige.
Vis hele sitatet...
Vi har ekstremt sterke bevis for at evolusjosteorien er reell, så argumentere med design plasserer deg totalt på sidelinja i ein debatt. Sjølv Vatikanet har godtatt både Big Bang og evolusjon som fakta.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
1) Hvorfor blir folk så provosert av religion?
Vis hele sitatet...
For min del blir jeg provosert fordi mange gjemmer seg bak religion, fremfor å se fakta. Derfor har heller ikke religiøse folk min respekt.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
2) Hva synes dere om den norske kirken? Synes dere at stat og kirke burde skilles?
Vis hele sitatet...
Jeg synes stat og kirke burde skilles. Slik det er nå har kirken flere agnostikske og ateistiske medlemmer enn kristne. Slik burde det ikke være.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
... folket burde velge selv hva de vil, uten å stresse med noe.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Folk burde velge om de ønsker medlemskap, ikke bli meldt inn automatisk ved fødsel.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
3) En ganske, ganske stor del av norges befolkning ser på seg som kristne, fordi de er konfirmert og går i kirken 1 dag i året. Rekner dere dem som religiøse?
Vis hele sitatet...
Å konfirmere seg i kirka for å få 15.000 kr av bestemor er ikke noe jeg regner som kristent.
Sist endret av Eplekjekk; 8. februar 2012 kl. 08:00.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
OK, så du hadde med andre ord ønsket deg et feilfritt samfunn? Et feilfritt dyreliv? Et feilfritt system? Et system der alle dyrearter var like, uten feil, uten mangler, uten designfeil, osv?

Et samfunn som aldri ville ha fungert med andre ord..
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville ikke dét fungert?
Jeg bortforklarer ingenting. Det er ikke like lett å tolke spørsmålene deres!!
Vis hele sitatet...
Kan du peke på hvilke av spørsmålene mine som er vanskelige å tolke? Jeg kan omformulere og utdype dem.
Ja, Gud er allmektig, og kan stoppe hva som helst. Gud har en plan for menneskene. Derfor gjør han ikke som han vil. Han bestemmer ikke hva som er best for menneskeligheten, derfor er han unik: Vi er ikke roboter. Gud lar oss velge selv. Mange ber om at Gud må gjøre slutt på all ondskap i verden. I følge bibelen har Gud en plan for alt.
Vis hele sitatet...
Blir planen forandret når folk ber om det?
De som babler om at alt i bibelen samsvarer i moderne tid, har missforstått. Det er en vesentlig stor forskjell på GT og NT når det gjelder tidssoner.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de har misforstått?
1) Hvorfor blir folk så provosert av religion? Jeg finner det lærerikt og spennende å diskutere over nettet. Men jeg ser gang på gang at diverse folk blir veldig hissige til tider ( diskusjon.no, db.no, osv). Jeg gjentar meg selv når jeg sier at Norge er i ferd med å bli et liberalistisk samfunn. All kristelige aktiviteter og lære er tatt ut av den norske skolen, og dere trenger ikke bekymre dere for at barna deres blir hjernevasket noen plass.
Vis hele sitatet...
Moderat og mildt religiøse bruker de samme tekstene som mer ekstreme. Sistnevnte gjør fortsatt en hel masse grusomt (etnisk rensning i Europa på 90-tallet, Palestina vs Israel, vaksinasjonsnekt, homofiles rettigheter, nekter barna sine blodtransfusjon og organdonasjon, m.m.)

I tillegg: Vi lever i 2012. Vi har satt folk på månen. Hvermansen kan spille meget realistiske videospill. Det snakkes om månebaser og ferd til Mars.

Men fortsatt gir folk presedens til tekster skrevet av folk som ikke hadde kunnskap til bakterier, atomer og molekyler, eller det mest grunnleggende om naturkatastrofer.

En hvilken som helst «normal» sjuåring vil kunne forbedre skriftene til de abrahamiske ørkenreligionene.
2) Hva synes dere om den norske kirken?
Vis hele sitatet...
Har for lite kunnskap om den til å uttale meg.
Synes dere at stat og kirke burde skilles? I så fall hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Ja. Hvorfor skal vi gi akkurat denne religionen fordelaktig behandling? Hadde jeg vært del av den hadde jeg ønsket at staten ikke blandet seg opp i den.
3) En ganske, ganske stor del av norges befolkning ser på seg som kristne, fordi de er konfirmert og går i kirken 1 dag i året. Rekner dere dem som religiøse?
Vis hele sitatet...
Slik du presenterer det: nei.
Religion er bare bullshit, etter min mening er det bare noe som er finni på. Men det skal ikke benektes at man trenger noe og tro på! For og ha ett håp liksom. Men noe mer enn det tror jeg det ikke er i det. Man hører jo for eksempel i kristendommen at jesus gjorde mirakler osv. Mens i curch of the flying spaghetti monster mener de at jorda våres er laget av ett drita spagghetti monster. Begge religionene høres jo spinnville ut. Det er vel bare fantasi alt sammen.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Før mente jeg at stat og kirke burde skilles. Men nå mener jeg noe annet. Jeg tror det er lurt at stat og kirke er sammen. Fordi det gjør kirka ufattelig kjedelig og grå. Omtrent ingen gidder å dra i kirka.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Jeg tror kirkebruken er størst ved tradisjoner og begivenheter. Ta feks. samlingen i domkirken etter terrorangrepet 22.juli, julegudstjeneste, osv.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hvis vi ser på USA derimot, som ikke har offentlige kirker. Så er det haugevis av private menigheter. Som gjør kirkelivet spennende og rekrutterer haugevis med folk. Jeg vet ikke hvor mange forskjellige kirker det er i USA, men det er mange. I tillegg får de operere skattefritt.
Vis hele sitatet...
Spennende? Jeg synes det ser ut som merkelige private diskotek, da de tar helt av under forskjellige omgivelser.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Se feks på "The New Life Church" i USA. Grunnlagt av Ted Haggard, den kirka har 14.000 medlemmer. De har samlinger for alt. Egne områder for barn, lekeplasser, stor konserthall, restaurant osv. Noe sånt ville aldri skjedd i Norge, nettopp fordi vi har statskirka.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller det ikke ville skjedd i Norge på grunn av den kristne kulturen. Det er jo mange kristne nordmenn som ikke liker den type kristenkulturen de driver med i USA, de tar jo helt av enkelte plasser

Sitat av slashdot Vis innlegg
Var da fælt til stråmannsangrep.

Nei, og eg skreiv aldri det heller. Eg skreiv at ei slik plassering av ein nerve ikkje tyder på design.
Vis hele sitatet...
Beklager, overdrev litt. Ok, så hvordan skal perfekt design være i dine øyner, når det gjelder dyreliv? Giraffen er en dyreart på lik linje med feks. elefanter. Alle dyr er forskjellige med sine trekk, egenskaper og design.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
For min del blir jeg provosert fordi mange gjemmer seg bak religion, fremfor å se fakta. Derfor har heller ikke religiøse folk min respekt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med gjemmer seg bak religion? At de heller vil tro på noe, enn å støtte utviklingteorien og big bang? Eller mente du at du ikke liker at de tror, i stedet for å følge vitenskapen og nyere teknologi?

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Jeg synes stat og kirke burde skilles. Slik det er nå har kirken flere agnostikske og ateistiske medlemmer enn kristne. Slik burde det ikke være.
Vis hele sitatet...
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Nettopp. Folk burde velge om de ønsker medlemskap, ikke bli meldt inn automatisk ved fødsel.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg der.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg

Å konfirmere seg i kirka for å få 15.000 kr av bestemor er ikke noe jeg regner som kristent.
Vis hele sitatet...
Enig der. Jeg tror en god del unge velger å konfirmere seg kristelig kun for å ikke såre besteforeldre, for å få mere penger, og fordi kanskje foreldre ønsker det slik, selv om de ikke er kristne.

Sitat av Obsidi Vis innlegg
Religion er bare bullshit, etter min mening er det bare noe som er finni på. Men det skal ikke benektes at man trenger noe og tro på! For og ha ett håp liksom. Men noe mer enn det tror jeg det ikke er i det. Man hører jo for eksempel i kristendommen at jesus gjorde mirakler osv. Mens i curch of the flying spaghetti monster mener de at jorda våres er laget av ett drita spagghetti monster. Begge religionene høres jo spinnville ut. Det er vel bare fantasi alt sammen.
Vis hele sitatet...
Religion er en ærlig sak. The flying spaghetti monster har jeg ikke hørt om. Skal google det. Dette med flere religioner er litt komplisert siden vi har flere store verdensreligioner. Islam, hinduismen, kristendommen, jødedommen, osv. Med tanke på at alle mener at deres religion er den rette sannhet.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
http://www.buzzfeed.com/koolnewsblog...it-inside-1dgl
Sist endret av meitemark; 8. februar 2012 kl. 16:16.
Jeg tror på ostepopmannen som bor inne i solen. Kan verken bevises eller motbevises, ergo på lik linje med alle andre religioner.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor ville ikke dét fungert?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det ville fungert. Når jeg snakker om feilfritt samfunn tenker jeg også på feilfrie mennesker. Viss alle dyrearter hadde vært feilfrie
tror jeg ikke naturens gang hadde fungert. Vi hadde fått for mange dyrearter i store mengder/populasjoner eller hva de nå heter, og "sirkelen" hadde ikke gått rundt. Når det kommer til at alle mennesker hadde vært feilfrie hadde vi jo blitt akkurat som roboter, det var ikke noe Gud ville. Ser du for deg et samfunn uten kriminelle? Uten sykdommer? uten krig som er menneskeskapt?


Sitat av Jonta Vis innlegg
Kan du peke på hvilke av spørsmålene mine som er vanskelige å tolke? Jeg kan omformulere og utdype dem.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skriver nedlatende som om at jeg er helt på jordet, og jeg synes du bruker vanskelig retorikk. Derfor er det ikke alltid like
lett å svare på det du skriver/har jeg heller ikke svart deg før.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Blir planen forandret når folk ber om det?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Har ikke nok kunnskap til å uttale meg der.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvordan vet du at de har misforstått?
Vis hele sitatet...

Fordi tidene forandrer seg med kulturen. Folk missforstår når de tror det å steine kvinner henger i logikk med dagens samfunn. Det var kanskje logikk på den tiden da GT ble skrevet for mange mange år siden. Men det er selvfølgelig ikke logisk i dagens samfunn. Det blir det samme som at vi ser på homofili som en diagnose i dag, grunnet det var slik for mange mange år siden.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Moderat og mildt religiøse bruker de samme tekstene som mer ekstreme. Sistnevnte gjør fortsatt en hel masse grusomt (etnisk rensning i Europa på 90-tallet, Palestina vs Israel, vaksinasjonsnekt, homofiles rettigheter, nekter barna sine blodtransfusjon og organdonasjon, m.m.)
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det. Tenker du da på de ekstreme kristne som dreper folk fordi de ikke er kristne? Det er uansett helt feil. Det sier jo seg selv. Et av de 10 sentrale budene i bibelen; Du skal ikke slå i hel, brytes jo der. Palestina vs Israel, tenker du på konflikten der? Israel er guds folk, og jeg ser ikke hvorfor de skal utryddes av muslimene. FN opprettet Israel rett etter 2. verdenskrig viss jeg husker riktig. Angående homofiles rettigheter, hva mener du er feil der?


Sitat av Jonta Vis innlegg
Ja. Hvorfor skal vi gi akkurat denne religionen fordelaktig behandling? Hadde jeg vært del av den hadde jeg ønsket at staten ikke blandet seg opp i den.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i det.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Slik du presenterer det: nei.
Vis hele sitatet...
Enig der og. Men det er rart at så mange hundretusen nordmenn ser på seg som religiøse/kristne/ sier de tror på gud når de går i kirken en gang i året og er konfirmert.

Men kanskje det er den definisjonen mange nordmenn har av det å være religiøs?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Beklager, overdrev litt. Ok, så hvordan skal perfekt design være i dine øyner, når det gjelder dyreliv? Giraffen er en dyreart på lik linje med feks. elefanter. Alle dyr er forskjellige med sine trekk, egenskaper og design.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg heilt. Nemde nerve er eit trekk som gir perfekt meining hos fisk (som har samme nerve), men blir absurd på pattedyr og spesielt giraffer. Det er enkelt og greit eit kraftig indisium på evolusjon.

Om du skulle designa ein organisme ville du ikkje vore så håpløst idiotisk anlagt at du bruker ekstra energi på å legge nerven i ein omveg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du misforstår meg heilt. Nemde nerve er eit trekk som gir perfekt meining hos fisk (som har samme nerve), men blir absurd på pattedyr og spesielt giraffer. Det er enkelt og greit eit kraftig indisium på evolusjon.

Om du skulle designa ein organisme ville du ikkje vore så håpløst idiotisk anlagt at du bruker ekstra energi på å legge nerven i ein omveg.
Vis hele sitatet...
For å omformulere: Ingen vei-ingeniør ville laget omkjøring om et jorde dersom de kunne lagt veien rett over. Ingen elektriker ville dratt en ledning mange ganger rundt et hus før de hadde koplet til en kontakt. Ingen taxisjåfør ville kjørt rundt byen når det tar kortere tid å kjøre gjennom.

Ingen designer ville designet giraffen (denne nerven det er snakk, altså, den er et kjent eksempel på hvorfor design ikke gir mening i naturen) på den måten, det gir ingen mening. Det er bortkastet og ineffektivt. Hvis man tar evolusjonsteorien med i betraktning, derimot, gir det perfekt mening.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg tror ikke det ville fungert. Når jeg snakker om feilfritt samfunn tenker jeg også på feilfrie mennesker. Viss alle dyrearter hadde vært feilfrie tror jeg ikke naturens gang hadde fungert. Vi hadde fått for mange dyrearter i store mengder/populasjoner eller hva de nå heter, og "sirkelen" hadde ikke gått rundt. Når det kommer til at alle mennesker hadde vært feilfrie hadde vi jo blitt akkurat som roboter, det var ikke noe Gud ville. Ser du for deg et samfunn uten kriminelle? Uten sykdommer? uten krig som er menneskeskapt?
Vis hele sitatet...
Det ligger i begrepet «feilfrie» at de ville vært fri for feil.

Merk: Det var ikke jeg som tok opp feilfrihet (:
Jeg synes du skriver nedlatende som om at jeg er helt på jordet, og jeg synes du bruker vanskelig retorikk. Derfor er det ikke alltid like lett å svare på det du skriver/har jeg heller ikke svart deg før.
Vis hele sitatet...
Har du spesifikke eksempler? Fortrinnsvis det/de verste eller de som stikker seg ut.
Moderat og mildt religiøse bruker de samme tekstene som mer ekstreme. Sistnevnte gjør fortsatt en hel masse grusomt (etnisk rensning i Europa på 90-tallet, Palestina vs Israel, vaksinasjonsnekt, homofiles rettigheter, nekter barna sine blodtransfusjon og organdonasjon, m.m.)
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det. Tenker du da på de ekstreme kristne som dreper folk fordi de ikke er kristne?
Vis hele sitatet...
Jeg gir eksempler i parentesen. Ett av dem er etnisk rensning. Ikke nødvendigvis kristne.
Det er uansett helt feil. Det sier jo seg selv. Et av de 10 sentrale budene i bibelen; Du skal ikke slå i hel, brytes jo der.
Vis hele sitatet...
Fortsatt er det mange deler av biblene som anbefaler mord. Det er meget lett å rettferdiggjøre det ut ifra tekstene.
Palestina vs Israel, tenker du på konflikten der? Israel er guds folk, og jeg ser ikke hvorfor de skal utryddes av muslimene. FNopprettet Israel rett etter 2. verdenskrig viss jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tar du opp dette?
Angående homofiles rettigheter, hva mener du er feil der?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du mener med «er feil her», men det at de brytes og motarbeides er del av det jeg mener.
Sitat av Orph Vis innlegg
For å omformulere: Ingen vei-ingeniør ville laget omkjøring om et jorde dersom de kunne lagt veien rett over. Ingen elektriker ville dratt en ledning mange ganger rundt et hus før de hadde koplet til en kontakt. Ingen taxisjåfør ville kjørt rundt byen når det tar kortere tid å kjøre gjennom.

Ingen designer ville designet giraffen (denne nerven det er snakk, altså, den er et kjent eksempel på hvorfor design ikke gir mening i naturen) på den måten, det gir ingen mening. Det er bortkastet og ineffektivt. Hvis man tar evolusjonsteorien med i betraktning, derimot, gir det perfekt mening.
Vis hele sitatet...
Ok, ser at jeg missforstod der ja.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Det ligger i begrepet «feilfrie» at de ville vært fri for feil.

Merk: Det var ikke jeg som tok opp feilfrihet (:
Vis hele sitatet...
Jeg forstår begrepet feilfrie. Så det betyr at du mener at et feilfritt samfunn hadde fungert?


Sitat av Jonta Vis innlegg
Har du spesifikke eksempler?
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hehe, når motparten ser seg nødt til å gripe til numerologi, vet man at de står igjen med lite.
Vis hele sitatet...
+ innlegg nr 614 i tråden.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Fortrinnsvis det/de verste eller de som stikker seg ut.Jeg gir eksempler i parentesen. Ett av dem er etnisk rensning. Ikke nødvendigvis kristne.
Vis hele sitatet...
Jammen de eksemplene er jo lovbrudd, noe som er feil.
Kristendommen har ingen intensjoner om å begå lovbrudd ihvertfall.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Fortsatt er det mange deler av biblene som anbefaler mord. Det er meget lett å rettferdiggjøre det ut ifra tekstene.
Vis hele sitatet...
Ja, og de fleste fra GT. Som jeg skrev tidligere, det er ikke reelt i dagens samfunn, på lik linje med at homofili ikke er en diagnose, slik det var for mange mange år siden. Samfunnet og kulturen utvikler seg. Derfor er det tulllete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord. Forventer du med andre ord at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn når det kommer til slike eksempler? For mange mange år siden var det ikke galt å steine folk, selv om det er det i dagens samfunn.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor tar du opp dette?Jeg vet ikke hva du mener med «er feil her», men det at de brytes og motarbeides er del av det jeg mener.
Vis hele sitatet...
Det var du som kom med eksemplene. Derfor lurte jeg på om de var de konfliktene du siktet til. Hvordan brytes de? Tenker du internasjonalt skal jeg ikke si noe, men de brytes ihvertfall ikke i Norge med tanke på kristendommen og dets etiske verdisyn.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, og de fleste fra GT. Som jeg skrev tidligere, det er ikke reelt i dagens samfunn, på lik linje med at homofili ikke er en diagnose, slik det var for mange mange år siden. Samfunnet og kulturen utvikler seg. Derfor er det tulllete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord. Forventer du med andre ord at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn når det kommer til slike eksempler? For mange mange år siden var det ikke galt å steine folk, selv om det er det i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Så det er samfunnet man lever i som skal diktere hva som er rett og galt, og ikke Gud selv? Er du egentlig kristen?
Jeg finner tankegangen din fryktelig ulogisk. Jeg kan jo bruke akkurat samme tankegang og si at nestekjærlighetsbudet heller ikke skal diktere vår oppførsel – det ble jo skrevet for nesten tusen år siden.

Det finnes for øvrig flust av eksempler også i det nye testamentet på saker og ting jeg personlig finner forkastelig. Se eksempelvis hva den paulinske brevsamlingen har å si om homofili.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Så det er samfunnet man lever i som skal diktere hva som er rett og galt, og ikke Gud selv? Er du egentlig kristen?
Jeg finner tankegangen din fryktelig ulogisk. Jeg kan jo bruke akkurat samme tankegang og si at nestekjærlighetsbudet heller ikke skal diktere vår oppførsel – det ble jo skrevet for nesten tusen år siden.

Det finnes for øvrig flust av eksempler også i det nye testamentet på saker og ting jeg personlig finner forkastelig. Se eksempelvis hva den paulinske brevsamlingen har å si om homofili.
Vis hele sitatet...
Forstår du ikke hva jeg mener? I følge bibelen står det klart og tydelig hva som er rett og galt. Siden bibelen ble skrevet for mange mange år siden, har samfunnet utviklet seg såpass mye, og det står i de 10 bud at drap er feil. Derfor blir det ulogisk å si at bibelen vil at man skal steine kvinner. Det er også uhørt i dagens samfunn. Ja, jeg er kristen, rart at du ikke har forstått det med tanke på hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden. Nestekjærlighetsbudet står i samspill med dagens samfunn. Dessverre er dagens samfunn i strid med mange av de etiske/moralske meningene, som de kristne kjemper for i dag.

Dessuten finner vi igjen nestekjærlighetsbudet i lignende versjoner andre plasser enn i kristendommen, for det er jo riktig.

I følge bibelen er homofili synd. Et godt eksempel på hvordan bibelen mange ganger kræsjer med dagens liberalistiske samfunn.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Forstår du ikke hva jeg mener? I følge bibelen står det klart og tydelig hva som er rett og galt.

Siden bibelen ble skrevet for mange mange år siden, har samfunnet utviklet seg såpass mye, og det står i de 10 bud at drap er feil. Derfor blir det ulogisk å si at bibelen vil at man skal steine kvinner. Det er også uhørt i dagens samfunn. Ja, jeg er kristen, rart at du ikke har forstått det med tanke på hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden. Nestekjærlighetsbudet står i samspill med dagens samfunn. Dessverre er dagens samfunn i strid med mange av de etiske/moralske meningene, som de kristne kjemper for i dag.
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte klart og tydelig hva som er rett og galt i følge bibelen. Det er sant at det står ”du skal ikke slå i hjel” i de 10 bud, men samtidig så står det at ”den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.” Det finnes i det hele tatt hundrevis av direkte motsetninger.

Du later til å mene at visse leveregler fra bibelen ikke er gyldige lengre, på grunn av at samfunnet har utviklet seg. Stemmer dette, eller har jeg misforstått?

Hvorfor skal man forsøke å etterleve de 10 bud, men ignorere flere av de andre budene?

”Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.”
”Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel.”
”Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne”
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg forstår begrepet feilfrie. Så det betyr at du mener at et feilfritt samfunn hadde fungert?
Vis hele sitatet...
Igjen: Det var ikke jeg som tok opp det med feilfrihet. Om noe som kan fungere (som t.d. et samfunn), er feilfritt, vil det fungere. Det er jo ikke noe feil med det.

Dette er kun et teoretisk argument. Jeg hevder fortsatt ikke at et feilfritt samfunn er en realistisk mulighet.
Sitat av ClaesGreve
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hehe, når motparten ser seg nødt til å gripe til numerologi, vet man at de står igjen med lite.
Vis hele sitatet...
+ innlegg nr 614 i tråden.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at måten å tolke slik på er målbevisst. Man prøver å komme frem til resultatene man ønsker, og overser dermed «bevis» som ikke passer inn.

WP: The Number 23 (2007) er full av slikt tøv. Et eksempel jeg husker var «jordens akse heller 23°. Noen sier det er 23,5°, men hva er vel 5, om ikke 2+3?».

La oss si jorden helte 14,5° i stedet. Da ville han sagt «hva er vel 5, om ikke 1+4?».

«Bevisene» velges ut og formes slik at de passer inn.

Raskt eksempel: Akkurat nå er det 63.310 medlemmer på nFF. Legger du sammen sifrene i tallet for å få tverrsummen: 6+3+3+1+0 = 13. Et ulykkestall! Og idag er det 26 dager siden fredag 13., den mest uheldige dagen. Og 26/2 = 13.

Jeg fant på dette i farten, og det betyr ingenting. Hvorfor skulle jeg for eksempel delt på 2?

Se forøvrig WP: Confirmation Bias
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tipper du tenker på disse ti. Hva med de 603 andre?
Vis hele sitatet...
De ti budene som blir fremhevet som «de ti bud» er kun 10 av totalt 613 i de fleste biblene. De 603 andre ble også gitt av guddommen. Hvorfor anbefale kun 10 av 613?
Hvordan skjønner de dét?
Vis hele sitatet...
Dekkes allerede i dette innlegget.
WP: Rudimenter. Det menneskelige øyet er langt fra perfekt.
Vis hele sitatet...
To eksempler på at menneskekroppen ikke er perfekt.
Sitat av Jonta
Sitat av ClaesGreve
Noen blir født med genetiske feil ja. Hvorfor det er slik kan ikke jeg vite. Det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud! Gud straffer ikke folk. Hva djevelen gjør vet jeg ingenting om.
Vis hele sitatet...
De to setningene jeg uthevet forvirrer meg.
Vis hele sitatet...
I den ene setningen sier du ikke bare at du ikke vet, men at du ikke kan vite.

I neste setning kommer du med en påstand som får det til å se ut som om du vet.
Jammen de eksemplene er jo lovbrudd, noe som er feil.
Kristendommen har ingen intensjoner om å begå lovbrudd ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Lover er langt fra perfekte. Om jeg hadde en religiøs overbevisning eller tro ville jeg ikke hatt noe problem med å gi den presedens fremfor lovverk (tillagt den mer viktighet).

Kristendom blir ilagt såpass mange intensjoner at det blir meningsløst å påstå at dette og dette ikke er en av dem. Det er også ganske meningsløst å binde de forskjellige grenene sammen slik.
Ja, og de fleste fra GT.
Vis hele sitatet...
Som fortsatt brukes. Og ble bekreftet av noen som visstnok var guddommen.

Jeg vet at mange ønsker å distansiere seg fra GT, men kan ikke; tekstene er uforanderlige (err, sett bort fra ting som NIV o.l.), og man må dermed ty til shoehorning og cherrypicking.

Et annet problem er dogmer –absolutte sannheter, som man ikke kan endre på.

Dette problemet deles ikke med t.d. vitenskapen.
Som jeg skrev tidligere, det er ikke reelt i dagens samfunn, på lik linje med at homofili ikke er en diagnose, slik det var for mange mange år siden. Samfunnet og kulturen utvikler seg. Derfor er det tulllete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke tullete, biblene oppfordrer helt klart til mord, for mange motiver. Om du fortsatt vil trekke frem NT: helvetet ble introdusert i den delen, Mat. 6, 5-6, og andre godbiter.
Forventer du med andre ord at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn når det kommer til slike eksempler?
Vis hele sitatet...
Nei. Men det er tydelig at mange kristne forventer det. Det er ikke jeg som fortsatt holder fast på dem.
Det var du som kom med eksemplene. Derfor lurte jeg på om de var de konfliktene du siktet til.
Vis hele sitatet...
Ja, da jeg skrev «Palestina vs Israel» tenkte jeg på konflikten der. Spesifikt på at det er religioner som hindrer resolusjonen av den.

Jeg vet ikke hvorfor du skrev det du skrev etter spørsmålet ditt.
Hvordan brytes de? Tenker du internasjonalt skal jeg ikke si noe, men de brytes ihvertfall ikke i Norge med tanke på kristendommen og dets etiske verdisyn.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker internasjonalt. Om homofiles rettigheter krenkes i Norge kan LLH antagelig svare deg på.
Sitat av Jonta Vis innlegg
To eksempler på at menneskekroppen ikke er perfekt.I den ene setningen sier du ikke bare at du ikke vet, men at du ikke kan vite.

I neste setning kommer du med en påstand som får det til å se ut som om du vet.Lover er langt fra perfekte. Om jeg hadde en religiøs overbevisning eller tro ville jeg ikke hatt noe problem med å gi den presedens fremfor lovverk (tillagt den mer viktighet).

Kristendom blir ilagt såpass mange intensjoner at det blir meningsløst å påstå at dette og dette ikke er en av dem. Det er også ganske meningsløst å binde de forskjellige grenene sammen slik.Som fortsatt brukes. Og ble bekreftet av noen som visstnok var guddommen.

Jeg vet at mange ønsker å distansiere seg fra GT, men kan ikke; tekstene er uforanderlige (err, sett bort fra ting som NIV o.l.), og man må dermed ty til shoehorning og cherrypicking.

Et annet problem er dogmer –absolutte sannheter, som man ikke kan endre på.

Dette problemet deles ikke med t.d. vitenskapen.Nei. Det er ikke tullete, biblene oppfordrer helt klart til mord, for mange motiver. Om du fortsatt vil trekke frem NT: helvetet ble introdusert i den delen, Mat. 6, 5-6, og andre godbiter.Nei. Men det er tydelig at mange kristne forventer det. Det er ikke jeg som fortsatt holder fast på dem.Ja, da jeg skrev «Palestina vs Israel» tenkte jeg på konflikten der. Spesifikt på at det er religioner som hindrer resolusjonen av den.

Jeg vet ikke hvorfor du skrev det du skrev etter spørsmålet ditt.Jeg tenker internasjonalt. Om homofiles rettigheter krenkes i Norge kan LLH antagelig svare deg på.
Vis hele sitatet...

Ja, det står mange bud i bibelen. Jeg legger frem de 10, siden det er de som er de mest sentrale for kristendommen. Angående det med at menneskekroppen ikke er perfekt, tror jeg du missforstår poenget mitt + at jeg formulerte meg litt feil. Noen blir født med genetiske feil. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men jeg vet at det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud, for Gud har ingen intensjoner eller mål om å straffe menneskene.

Det er heller ikke mange lover fra GT som brukes i dag. Dette med kvinnestraff, voldtekter, og henrettelser er ikke i bruk i dag, og hele verden tar sterk avstand fra slike regler.

Jeg synes det er tullete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord, viss vi ser på de 10 bud. De ti levereglene til de kristne. Ja, bibelen introduserer helvete, noe som vil si at de som ikke er kristne havner i helvete. Det betyr ikke at det blir oppfordret til drap. Gud gir menneskene et valg, ingen tvinges til å tro på noe.

Har du eksempler på at du påstår at det er mange kristne som forventer at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn? Da tenker jeg disse absurde tingene som voldtekt, drap, straff, og steining, slik det står om i GT. Viss det heller er snakk om kristne verdier som homofili, abort, sex, har du rett, for de kristne vil beholde verdinene sine tross dagens liberalisering av samfunnet.

At de brytes internasjonalt er sant, og det er dumt skjer. Homofiles rettigheter krenkes ikke etter mitt syn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Noen blir født med genetiske feil. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke,
Vis hele sitatet...
Kvifor det skjer kan moderne biologi forklare svært enkelt og elegant: kopieringsfeil. Det du omtaler osm genfeil er forøvrig ei forutsetning og konsekvens av evolusjon. Enkelte feil vil vere fordelaktige, og føre til betra overlevingsrate.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
men jeg vet at det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud, for Gud har ingen intensjoner eller mål om å straffe menneskene.
Vis hele sitatet...
Ikkje?
Sitat av Matteusevangeliet, 10. kapittel
14 Men er det nokon som ikkje vil ta imot dykk og ikkje vil høyra på bodskapen dykkar, då skal de gå bort frå det huset eller den byen og rista støvet av føtene. 15 Sanneleg, det seier eg dykk: På domedag skal Sodoma- og Gomorra-landet sleppa lettare enn den byen.
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje?
Vis hele sitatet...
Dommedag ja. Jeg tenkte ikke på dommedag når jeg diskuterte dette med straff. Men det står det jo om i bibelen. Det jeg prøvde å si var at Gud ikke bare straffer folk en dag Gud føler for det. Viss en mann gjør noe kriminelt, straffer ikke Gud mannen ved å brenne opp huset hans eller noe.

Dommedag står det mye om i bibelen. Det kommer en dag da verden går under, og ja, det kan sees på som en slags straff.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Viss en mann gjør noe kriminelt, straffer ikke Gud mannen ved å brenne opp huset hans eller noe.
Vis hele sitatet...
Nei, du har berre ein gud som oppfordrer sterkt til steining ved mindre, bagatellmessige brotsverk. Grunnen er kanskje at dei som skreiv tekstane i det gamle testamentet såg rimeleg lite gudommeleg innblanding i menneskelege forhold, og følte at dei måtte ta saka i eigne hender?

Du begynner forøvrig å bli rimeleg latterleg i forsvaret av religion, og viare diskusjon er totalt poenglaus. Du er religiøst overbevist om ditt syn, og er ikkje villig til å lese og svare på kritikk. Du overser den, og svarer at kritikken er basert på misforståelser, utelatelser e.l. Det er nær pinleg å lese. Innlegget eg siterte over er prima eksempel på det.
Sist endret av vidarlo; 8. februar 2012 kl. 19:52.
Ja, det står mange bud i bibelen. Jeg legger frem de 10, siden det er de som er de mest sentrale for kristendommen. Angående det med at menneskekroppen ikke er perfekt, tror jeg du missforstår poenget mitt + at jeg formulerte meg litt feil. Noen blir født med genetiske feil. Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men jeg vet at det er absolutt overhodet ingen straff fra Gud, for Gud har ingen intensjoner eller mål om å straffe menneskene.
Vis hele sitatet...
- Helvete er vel til for å straffe menneskene, er det ikke? Og slik situasjonen er i enkelte deler av verden, ser det ut som at han straffer de ganske hardt.

Det er heller ikke mange lover fra GT som brukes i dag. Dette med kvinnestraff, voldtekter, og henrettelser er ikke i bruk i dag, og hele verden tar sterk avstand fra slike regler.
Vis hele sitatet...
Kvinnestraff, voldtekter og henrettelser finner du jo massevis av


De 10 bud er også fra GT, så alt annet i GT burde da telle like mye.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, du har berre ein gud som oppfordrer sterkt til steining ved mindre, bagatellmessige brotsverk. Grunnen er kanskje at dei som skreiv tekstane i det gamle testamentet såg rimeleg lite gudommeleg innblanding i menneskelege forhold, og følte at dei måtte ta saka i eigne hender?

Du begynner forøvrig å bli rimeleg latterleg i forsvaret av religion, og viare diskusjon er totalt poenglaus. Du er religiøst overbevist om ditt syn, og er ikkje villig til å lese og svare på kritikk. Du overser den, og svarer at kritikken er basert på misforståelser, utelatelser e.l. Det er nær pinleg å lese. Innlegget eg siterte over er prima eksempel på det.
Vis hele sitatet...
Det er en ting jeg skal påstå at du tar feil i, og det gjelder det at jeg er religiøst overbevist om mitt syn, noe jeg ikke er. Hadde jeg vært det, hadde jeg ikke diskutert kristendommen på en slik måte.

Jeg prøver å svare så godt jeg kan på kritikk, og det er ikke meningen å overse noe. Prøver bare å svare til det du skriver.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Jeg prøver å svare så godt jeg kan på kritikk, og det er ikke meningen å overse noe. Prøver bare å svare til det du skriver.
Vis hele sitatet...
Du avviser GT, deretter argumenterer du med at dei ti boda er det viktigaste? Du bruker ikkje energi på å settje deg inn i evolusjonsteorien (Dawkins har mange elegante bøker om den), men prøver å kritisere den?

Det minner meir om parodi enn noko anna. For argumentasjonen du kjem med er eldgammal, svart på tusen ganger før, og stortsett totalt skivebom. Les The God Delusion, The Blind Watchmaker og The Greatest Show on Earth for svar på argumentasjonen din.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du avviser GT, deretter argumenterer du med at dei ti boda er det viktigaste? Du bruker ikkje energi på å settje deg inn i evolusjonsteorien (Dawkins har mange elegante bøker om den), men prøver å kritisere den?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å avvise noe. Jeg har flere ting jeg finner ulogisk med KRD, selv om jeg ikke har nevnt dem. Jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i evolusjonsteorien. Det er ikke så jævla lett akkurat. Jeg lærte omtrent ingenting om evolusjonsteorien o.l på vgs, grunnet jeg gikk på kristen privatskole. Kanskje det har en sammenheng?! Ting tar litt tid, men jeg jobber faktisk med saken. Gidder ikke spamme hele forumet med dumme newbie-spørsmål heller.

Grunnen til at jeg feks. bryr meg lite om at andre blir hjenevasket på skolen/viser liten empati, er at jeg er meget missfornøyd med at jeg ble det selv, og dermed i dag står ovenfor en virkelighetsoppfatning-krise.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er heller ikke mange lover fra GT som brukes i dag. Dette med kvinnestraff, voldtekter, og henrettelser er ikke i bruk i dag, og hele verden tar sterk avstand fra slike regler.
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt. Er det mennesket som skal velge hvilke regler vi skal følge? Det er bare enda et bekreftelse på at alt er menneskeskapt

Hvis du er kristen SKAL du følge bibelen 100%. ikke bare delvis. hvis det står noe i bibelen som du er uenig i kan du ikke bare ignorere det. Da er det DU som velger hva som er rett og galt, ikke "gud".

Er overhode ikke kristen selv, poenget mitt er bare at du skal enten være ordentlig kristen, eller ikke i det hele tatt, og ikke en sånn kulturkristen mellomting som lager sine egne regler. Da forsvinner hele poenget...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Grunnen til at jeg feks. bryr meg lite om at andre blir hjenevasket på skolen/viser liten empati, er at jeg er meget missfornøyd med at jeg ble det selv, og dermed i dag står ovenfor en virkelighetsoppfatning-krise.
Vis hele sitatet...
Vel, du har fått anbefalt ein del bøker, som tar for seg ting rimelig grundig, med solide argumenter. Kritiser argumentasjonen der, for det du kjem med er besvart der, og eg ser ikkje poeng i å sitere langt betre fagfolk enn meg sjølv i sirkel...