Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 54390
På nettet finnes det så mange forskjellige tips at man blir usikker. Man skal jo følge rådene som man får oppgitt av tatovøreren men når det er så mange spekulasjoner så blir man usikker. Her syntes jeg vi for engangs skyld skal sette sammen en ordentlig tråd der vi mekker sammen en liste som er til å stole på. Ikke vil det bare hjelpe mange folk med å forbedre tatoveringen de skal ha resten av livet men det vil også gi creds til NFF.

Setter opp de fleste stilte spørsmålene når det gjelder etterbehandling:

HVOR LENGE SKAL JEG HA PÅ PLASTEN?

- Dette varierer fra tatovør til tatovør, alt i fra 2-4 til over natten. Hva er egentlig det riktige her?

HVA SKAL JEG VASKE MED OG SMØRE MED?

- Dette varierer også fra tatovør til tatovør, det blir ofte anbefalt grønnsåpe(til hud), Asan, Aloe Vera eller rett og slett en eller annen parfymefri såpe. Viktig og holde hygienen ren både ved vask og ellers. Kremer som Bephaten, spenol, helosan og mange andre forskjellige kremer er inne i bildet her. En annen ting er også NÅR skal man begynne å smøre? Dette avhenger jo på når du tar av plasten og noen mener at man ikke skal smøre før et par dager etter plasten er av.

HVA SKAL JEG HOLDE MEG UNNA I DE KOMMENDE UKENE?

- Sollys og klor (eller rett og slett bading) er de vanligste svarene fra de fleste, men kan også dukke opp at man skal holde seg unna Alkohol, røyk, ull fra klær, støv og dyrehår.

NÅR ER TATOVERINGEN GRODD OG HVA SKAL JEG GJØRE MED SKORPA?

- Tatoveringen er ca ferdiggrodd etter 3 mnd men skorpen kommer lenge før det. For noen kommer skorpa første dagene, uka men for de som får tykkere skorpe kan det ta litt lengre tid. Det som er aller viktigst her er å LA TATOVERINGEN VÆRE I FRED! Hvis du plukker på den så risikerer du og miste litt av skorpen uten at fargen har satt seg skikkelig. De andre store spørsmålet er hva man skal gjøre om natten. Igjen og igjen er det nok folk som klør om natten slik at man er uheldig og ødelegger kanskje skorpen ubevisst.

TATOVERING OG KLØING GENERELT.

- Det finnes kremer og alt mulig rart som du kan smøre på slik at tatoveringen "slutter" å klø, men det lureste er nok og bare smøre på den kremen du har fått angitt ca 3-4 ganger daglig og droppe resten. Det kan hjelpe og stryke LITT forsiktig eller blåse hvis du blir gal av kløinga.

HVA ENDER VI OPP MED?

- Masse forskjellige svar, så tenkte vi freaks kunne sette sammen en skikkelig liste.

Innspill, erfaringer kommer bra med!

HeartSLAVA!
Bra tråd, var veldig usikker i starten med første tattisen min og, men etterhvert ga jeg litt faen og det har gått helt bra med den
HVOR LENGE SKAL JEG HA PÅ PLASTEN?

- Dette varierer fra tatovør til tatovør, alt i fra 2-4 til over natten. Hva er egentlig det riktige her?


Det spørs når du har fått på plasten, men til over natten første dagen er greit. Det er viktig å lufte tattoovering så mye som mulig, ellers så vil det danne seg en gugge etterhvert over tattovering, som igjen lager en skorpe, skorpe er noe man helst vil unngå.

HVA SKAL JEG VASKE MED OG SMØRE MED?

- Dette varierer også fra tatovør til tatovør, det blir ofte anbefalt grønnsåpe(til hud), Asan, Aloe Vera eller rett og slett en eller annen parfymefri såpe. Viktig og holde hygienen ren både ved vask og ellers. Kremer som Bephaten, spenol, helosan og mange andre forskjellige kremer er inne i bildet her. En annen ting er også NÅR skal man begynne å smøre? Dette avhenger jo på når du tar av plasten og noen mener at man ikke skal smøre før et par dager etter plasten er av.


Du kan enkelt vaske med lunkent vann, eller små mengder grønnsåpe i vann såklart.

Du kan bruke det meste til å smøre med, så lenge det er fuktihetgivende, og perfymefri, samt fri for andre ting som kan irritere huden/såret.
Ei heller ikke en tykk krem, da dette gjør det vanskligere for huden å puste og gro.

HVA SKAL JEG HOLDE MEG UNNA I DE KOMMENDE UKENE?

- Sollys og klor (eller rett og slett bading) er de vanligste svarene fra de fleste, men kan også dukke opp at man skal holde seg unna Alkohol, røyk, ull fra klær, støv og dyrehår.

Så lenge man har en god solfaktor solkrem, så kan man sole seg, men ambefales ikke. Man skal også unngå å bade, som du sier, men også prøve å unngå å få div. perfymerte såper når du dusjer, dette kan du enkelt unngå ved å putte plast over tattooveringen. Det andre du har skrevet er korrekt.

NÅR ER TATOVERINGEN GRODD OG HVA SKAL JEG GJØRE MED SKORPA?

- Tatoveringen er ca ferdiggrodd etter 3 mnd men skorpen kommer lenge før det. For noen kommer skorpa første dagene, uka men for de som får tykkere skorpe kan det ta litt lengre tid. Det som er aller viktigst her er å LA TATOVERINGEN VÆRE I FRED! Hvis du plukker på den så risikerer du og miste litt av skorpen uten at fargen har satt seg skikkelig. De andre store spørsmålet er hva man skal gjøre om natten. Igjen og igjen er det nok folk som klør om natten slik at man er uheldig og ødelegger kanskje skorpen ubevisst.

Groperioden verierer fra person til person, men man skal se resultater allerede etter 1mnd, og man kan da begynne å slutte å tenke konstant på hvordan du skal behandle tattooveringen, og heller smøre om tattooveringen begynner å bli tørr, eller irritert.

Hele poenget ved å smøre tattooveringen, er for å unngå å få skorpe. Skrope er FY! Begynner du å få skrope over tattooveringen din, betyr det at du ikke tar godt nok vare på den, og evt. kommer til å få et dårligere resultat.

Noen av mine tips, og litt av min lærdom.
På De Freixas i skien tar man av plasten etter 1 time, man vasker ikke med såpe i det hele tatt, bare skyller med vann, for så å smøre på Helosan eller Aderma Skin repair hvis den har mye detaljer.
Kan ikke si hva som er bra eller ikke, men har brukt denne profilen 3 ganger nå og tattoveringa har blitt bra uten tap etc.

edit: Aldri hørt at man ikke skal få skorpe, man smører ikke for å ikke få skorpe. Altså, man får ikke skorpe av å ikke ha tørr hud.
Sist endret av Dice; 17. august 2011 kl. 17:27.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
gud så STOR tråden din ble :O
Vis hele sitatet...
Leste du hele tråden eller ble den for "stor" for deg? Jeg sa vi skulle SETTE sammen en tråd.. Les, lær og tenk før du bjeffer.
▼ ... flere år senere ... ▼
Tok en tatto for en uke siden, er det mulig å sole seg nå hvis jeg smører tattoveringa med Faktor 50 parfymefri solkrem og dekker dette igjen med et klesplagg eller håndkle? evt. papir
Sist endret av haakz; 17. mai 2014 kl. 11:37.
nå er det nesten en måned siden jeg fikk min første tatovering. det har så langt gått fint. kløa er borte, skorpa er borte. men jeg er usikker på hvor ofte jeg nå skal smøre meg... smører meg etter jeg har dusja og som oftest før jeg legger meg - i et fint tynt lag. hvor lenge skal jeg fortsette med dette?

og til haakz, umiddelbart ville jeg unngått det da jeg mener å ha lest at solkrem inneholder noen ingredienser som ikke er så bra for helt nye tatoveringer. men om du dekker til tatoveringen ordentlig med klær/skygge/håndkle burde det jo gå fint. men som sagt, jeg er ikke en ekspert. det er bare kjipt om tatoveringen blir mindre bra pga sol
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av Eolin Vis innlegg
nå er det nesten en måned siden jeg fikk min første tatovering. det har så langt gått fint. kløa er borte, skorpa er borte. men jeg er usikker på hvor ofte jeg nå skal smøre meg... smører meg etter jeg har dusja og som oftest før jeg legger meg - i et fint tynt lag. hvor lenge skal jeg fortsette med dette?
Vis hele sitatet...
Hallais! Det anbefales å etterbehandle tattoveringen i 3 uker. Siden du har hatt den over en måned behøver du ikke smøre så hyppig. Men å gi den fuktighet er jo positivt og den får en lengre levetid. Husk at SOL er tattoveringens værste fiende! Pass kjempegodt på den iallefall den første sommeren, og ellers. SUNBLOCK!
Sitat av orbeck Vis innlegg
Hallais! Det anbefales å etterbehandle tattoveringen i 3 uker. Siden du har hatt den over en måned behøver du ikke smøre så hyppig. Men å gi den fuktighet er jo positivt og den får en lengre levetid. Husk at SOL er tattoveringens værste fiende! Pass kjempegodt på den iallefall den første sommeren, og ellers. SUNBLOCK!
Vis hele sitatet...
takk! ok, så fortsetter jeg med å smøre den etter dusj =)

ifht sol prøver jeg virkelig å være forsiktig! da den er midt mellom skulderbladene, så stikker den ofte litt opp fra topper og tskjorter. så da legger jeg ofte en ekstra tskjorte - tynn genser over. det ser nesten litt soss ut, men gidder ikke at tatoveringen blir ødelagt! har dog ikke var helt nazi på det, for eksempel hvis jeg kun skulle utenfor for å si en beskjed - 30 sekunder til 5 minutter, har jeg av og til glemt det. håper ikke det gjør noe. skal fra nå av være veldig bevist på det.

tenker at om to og en halv måned er det ok å bare dekke den med sunblock og at det kanskje ikke er så farlig at den stikker opp fra toppen. eller er jeg helt på jordet her?
Jeg lurer på hvordan det mer med bading i saltvann er dette også ille? Jeg vurderer å ta tatovering, men hvis jeg ikke kan bade venter jeg til høsten.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Heisann freakere, har ett spørsmål angående min tatovering som jeg tok for 2 dager siden.
Etter 1 1/2 halv dag så la jeg merke til at tatoveringa var tørr å det kom ikke noe veske ut.
Så jeg smurte på ett syltynt lag med kremen jeg fikk fra tatovørn, jeg la fort merke til at fargene nesten bobla seg opp og at nå så har fargene som forestten er (Blå) Blitt litt brun aktig.
Er dette skorpe, infeksjon eller noe som er helt normalt?!?
Er litt redd for å vaske den, hvis det ender med at fargene går så å si i vasken.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av Eolin Vis innlegg
takk! ok, så fortsetter jeg med å smøre den etter dusj =)

ifht sol prøver jeg virkelig å være forsiktig! da den er midt mellom skulderbladene, så stikker den ofte litt opp fra topper og tskjorter. så da legger jeg ofte en ekstra tskjorte - tynn genser over. det ser nesten litt soss ut, men gidder ikke at tatoveringen blir ødelagt! har dog ikke var helt nazi på det, for eksempel hvis jeg kun skulle utenfor for å si en beskjed - 30 sekunder til 5 minutter, har jeg av og til glemt det. håper ikke det gjør noe. skal fra nå av være veldig bevist på det.

tenker at om to og en halv måned er det ok å bare dekke den med sunblock og at det kanskje ikke er så farlig at den stikker opp fra toppen. eller er jeg helt på jordet her?
Vis hele sitatet...
Å være ute en 5 minutters tid gjør ingen skade, men å la tattoveringen være utsatt for sol over flere timer er spesielt skadelig før den har lagt et ordentlig hudlag over tattoveringa

Sitat av zlagther Vis innlegg
Jeg lurer på hvordan det mer med bading i saltvann er dette også ille? Jeg vurderer å ta tatovering, men hvis jeg ikke kan bade venter jeg til høsten.
Vis hele sitatet...
Hold deg unna saltvann, klor og alt annet bakteriebad til den er grodd og rua har detti av. Ville venta 4-5 uker for å være sikker

Sitat av Nikotrix Vis innlegg
Heisann freakere, har ett spørsmål angående min tatovering som jeg tok for 2 dager siden.
Etter 1 1/2 halv dag så la jeg merke til at tatoveringa var tørr å det kom ikke noe veske ut.
Så jeg smurte på ett syltynt lag med kremen jeg fikk fra tatovørn, jeg la fort merke til at fargene nesten bobla seg opp og at nå så har fargene som forestten er (Blå) Blitt litt brun aktig.
Er dette skorpe, infeksjon eller noe som er helt normalt?!?
Er litt redd for å vaske den, hvis det ender med at fargene går så å si i vasken.
Vis hele sitatet...
Mulig dette er skorpa ja. Men hvorfor la den tørke ut? Den skal ALDRI tørkes ut, SPESIELT de første 2 ukene! Vask den med parfymefri såpe (eucerin etc) og smør på med et lag bepanthen eller den du fikk fra tattovøren din Det ytterste fargelaget detter av etterhvert som tattoveringen gror, når dette skjer er individuelt. Selv så begynte min å flasse/"miste farge" etter 3dager
Sist endret av orbeck; 4. juli 2014 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heisann!

Tok forrige fredag en ny tattovering/cover som dekker hele overarmen. Er nå begynt å flake av hudrester som jeg lar falle av seg selv. (Noe faller jo av under smøring ser det ut for)

Gikk idag fri for Tattoo Aftercare (http://www.theaftercarecompany.com/i...rcare-20g.html)
Å kjøpe nå nettopp Spenol som er den eneste parfymefrie salven dem selger her i området.

Hvor ofte burde jeg smøre med Spenol med tanke på at tattoveringen bare er 6 dager?
Sitat av svaart Vis innlegg
Heisann!

Tok forrige fredag en ny tattovering/cover som dekker hele overarmen. Er nå begynt å flake av hudrester som jeg lar falle av seg selv. (Noe faller jo av under smøring ser det ut for)

Gikk idag fri for Tattoo Aftercare (http://www.theaftercarecompany.com/i...rcare-20g.html)
Å kjøpe nå nettopp Spenol som er den eneste parfymefrie salven dem selger her i området.

Hvor ofte burde jeg smøre med Spenol med tanke på at tattoveringen bare er 6 dager?
Vis hele sitatet...
Ettersom det er 6 dager siden og du har sluttet med å dekke den med plastfilm og smøre to ganger daglig + vask er det ikke noe særlig fasitsvar på dette. Jeg vil si at du bør smøre den når du føler det er tørt.
Jeg tok en som dekker hele underarmen. Hadde bare plasten på én natt, og vasket den forsiktig i kaldt vann med asan hver morgen, mens jeg tok et tynt lag med bepanthen 3-4 ganger om dagen i ca 3 uker. Etter de ukene fortsatte jeg en uke til, men med 1-2 tynne lag. Og ja, det er jo individuelt, men jeg tenker hvis man følger sånn ca hva som står rundt omkring så skal man få et rimelig bra resultat.
beklager vis jeg poster urelatert til tråden, men har spørsmål angående tattovering og trening? har gått på medisiner som har gjort at jeg har lagt på meg over 15 kilo, har begynte å trene å skal tilbake til den vekta jeg var. burde man vente til man har kommet til det målet man ønsker før man tar en tattovering? med tanke på muskelvekst osv.
HVOR LENGE SKAL JEG HA PÅ PLASTEN?

Hvis det er plastfolie du får rundt, så skal den sitte på i noen timer. Hvis det er bandasje så skal den derimot sitte på til maks over natta. Den suger til seg plasma, blod, overflødig blekk osv. Plasten gjør ikke det. Viktig at bandasjen blir tatt av i dusjen eller med rennende vann, siden den kan bli sittende litt fast.

HVA SKAL JEG VASKE MED OG SMØRE MED?

Noen sier at man ikke skal smøre i det hele tatt. Andre sier smør mange ganger om dagen, første dagene med antibakteriell krem, så videre med mild hudkrem. Jeg bruker dr.greve sensitiv intimvask til å vaske med (morgen og kveld) og smører på spenol etterpå samt et par ganger til om dagen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av haakz Vis innlegg
Tok en tatto for en uke siden, er det mulig å sole seg nå hvis jeg smører tattoveringa med Faktor 50 parfymefri solkrem og dekker dette igjen med et klesplagg eller håndkle? evt. papir
Vis hele sitatet...
Jeg tok min for snart en uke siden (en veldig liten en) i Florida, der det er veldig sterk sol... Det gikk helt fint, de sa bare at jeg måtte dekke den til eller smøre med faktor minst 45, så det skal gå helt fint
nøkkelordet er vel å bruke sunn fornuft. Det er ingen av disse instruksjonene du får av en tattovør som er en fasit, men mange folk er dumme, så de gir de ut som en forsikring sånn at folk ikke sitter å pirker av flak og hopper i bassenget med en gang. Så lenge du holder den unna dritt og unødvendige bakterier osv, og vasker den 1-2 ganger for dag så er dette fint det. Smør om det blir så tørt at det er ubehagelig og det blir risiko for at den "revner"
Jeg bruker å beholde plasten på over natten første dagen. så vasker jeg den en gang for dag etter det og gir den luft. Er sjelden jeg smører fordi jeg ikke bruker å ha problemer med at de blir tørre, men all har jo forskjellig hud og reagerer forskjellig, så man må bare finne det som funker best for seg selv.

men som jeg sa, sunn fornuft er nøkkelen her, og har du det så går det fint.
▼ ... flere år senere ... ▼
Kan man smøre med Vitamin A-krem? (parfymefri. Står derimot på ingrediensene at den inneholder noe "Cetearyl alcohol", noe jeg aldri har hørt om).