Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 7476
De fleste som har skapt farlige situasjoner i traffiken er gamle folk, hodeløs kjøring og berusede personer. Ikke la dette gå utover unge, nye sjåfører som nettopp har fått lappen. De har nok press på seg fra før!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Viper33 Vis innlegg
De fleste som har skapt farlige situasjoner i traffiken er gamle folk, hodeløs kjøring og berusede personer. Ikke la dette gå utover unge, nye sjåfører som nettopp har fått lappen. De har nok press på seg fra før!
Vis hele sitatet...
Statistikken tilseier ikkje heilt det du seier. Det er svært stor overvekt av personer mellom 18 og 19 ser det ut til.

http://www.ssb.no/vtuaar/tab-2010-06-01-04.html
Jeg synes i grunn det er flott at denne reviderte prikkbelastningen blir innført, slik at ferske sjåfører (som meg selv) skjønner at det lønner seg å kjøre ordentlig i lengden. For prikkbelastningen er jo slik som mange her sier, en slags advarsel. De som er under prøveperioden kan også "dumme seg ut" ganske kraftig uten å miste lappen, så lenge det ikke er snakk om veldig uaktsom kjøring (råkjøring).

Kan også legge til at jeg blir ferdig med prøveperioden 29. juni
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Et førerkort sier ikke at du er i stand til å kjøre motorisert kjøretøy - det den sier, er at du nå er litt mindre farlig i trafikken.

Jeg er gutt, har hatt førerkortet i 3 år, kjører bil jevnlig. Jeg har kjørt skadefritt disse 3 årene, så statistikken er imot meg. Men tre ting skal sies, jeg prøver alltid å kjøre ansvarlig, holder fartsgrenser og holder meg våken på veien, så godt jeg klarer. Dette gjør jeg fordi jeg har hatt en nær-døden-opplevelse, og har innsett hvilken verdi et menneskeliv har.

Til Awesome-O; når du innser hva du driver med, er det høyst sannsynlig allerede for sent. Stupid is what stupid does.
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
De tusenlappene koser jeg meg godt med, kan du tro.
Men så er ikke jeg noen form for femi kjører heller. Jeg kjørte alt fra crossere til mopeder allerede i en alder av 9 år, og jeg mestret dem på det beste.
Så - Jeg tror faktisk at jeg vet hva jeg holder på med.

Og dessuten er det jævlig kjedelig å bli stoppet med trim, hvis man mister lappen, får prikker og utsettelse på bil.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som voksne som skal stå på ski: "Trenger ikke hjelm, jeg kan jo stå på ski!". Hva med de andre som ikke er så god som deg da? Du er ikke alene i trafikken og det finnes veldig mange dårlige førere.
16-åringer på moped og 18-åringer med fersk kl B er noe av det farligste som er på veiene våre, med tanke på min og andres sikkerhet. Med tanke på at jeg ikke har runda mer enn 23 nå, og har hatt lappen siden jeg var 18 har man blitt en smule smartere. Jeg synes det er på sin plass at føreropplæringen blir hardere og at det blir lettere å miste lappen for de med ferskt førerkort så kan de faktisk lære noe av oppførselen sin.. Jeg kjører personlig 60-80.000 km i året og ser MYE rart med og uten hjelm på seg..
Jeg må si meg enig i at 45 km/t er for lav til å kunne bevege seg rundt om, uten skape frustrasjon og farlige situasjoner..
Men skal de heve fartsgrensen for 16 åringer på moped bør terskelen for å få mopedfører-bevis også heves betraktelig.
Det er rart at ingen nevner alle syklistene som herjer veiene når mopedistene tydeligvis skaper så mye frustrasjon og farlige situasjoner...

Skaper mopedbiler og firhjulinger like mye frustrasjon og farlige situasjoner mener dere?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Statistikken tilseier ikkje heilt det du seier. Det er svært stor overvekt av personer mellom 18 og 19 ser det ut til.

http://www.ssb.no/vtuaar/tab-2010-06-01-04.html
Vis hele sitatet...
Jeg driter vell i hva statistikken og annet papirarbeid sier. Jeg snakker av mitt grunnlag og ganske mangen andre 18-19 åriges grunnlag på veiene.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Jeg driter vell i hva statistikken og annet papirarbeid sier. Jeg snakker av mitt grunnlag og ganske mangen andre 18-19 åriges grunnlag på veiene.
Vis hele sitatet...
Ja, du driter vel i om virkeligheten sier deg i mot? Hvem er vel virkeligheten til å stoppe deg fra å ha rett?
Sist endret av Provo; 2. juni 2011 kl. 13:36.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Jeg driter vell i hva statistikken og annet papirarbeid sier. Jeg snakker av mitt grunnlag og ganske mangen andre 18-19 åriges grunnlag på veiene.
Vis hele sitatet...

Uff, skummelt utsagn. Så ditt grunnlag er altså mer riktig enn hva FAKTA tilsier? Bare fordi du og "mangen" andre 18-19åringer (som jeg regner med er kompiser) kjører bra, så er dere på ingen måte et eksempel på hvordan statestikken i resten av Norge er.
Edit av overskriften.
Fra 1 juni blir det strengere for folk som bryter loven
Edit #2 av overskriften.
Fra 1. juli blir det strengere for folk som bryter loven
▼ ... noen uker senere ... ▼
En ting jeg reagerer på er at en med mopedlappen som kjører med trim vil få 3 prikker, men om jeg med B vil få 6 prikker for samme overtredelse. Dette gir jo signaler om at det er verre at jeg kjører med trim enn en med en lusen mopedlapp. Ikke at jeg kjører noe annet enn bil uansett, men jeg føler det er feile signaler å sende. (basert på det jeg leste på UPs facebookside, hvor det er skrevet at personer med førerkort for klasse M vil gis like mange prikker som fører utenfor prøveperiode).

Noe annet som frustrerer meg er at om en tenker seg litt om vil det for en person i prøveperioden ikke spille særlig rolle om man får 4 eller 6 prikker, da man uansett bare får en kjangs før lappen ryker. Det vil altså si at for meg spiller det liten rolle om jeg kjører 10 over fartsgrensen eller om jeg kjører 20 over fartsgrensen. Riktignok vil det spille rolle når jeg er ferdig med prøveperioden min, og kan få ferre prikker enn 4 om gangen.

Jeg prøver ikke på noen måte å rettferdiggjøre det å kjøre mot trafikklovgivningen sier, og kjører selv stort sett på en fornuftig og forsvarlig måte. Jeg har nå hatt sertifikat for bil i ett år, og har til nå kjørt skadefritt og ikke vært med i noen nesten-ulykker.