Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3100
Som tittelen sier, hva er det beste rock/metalalbumet noensinne etter din mening?
Gjerne inne alle arter av rock/metal, alt fra slow til hard.
Kom gjerne med en begrunnelse også, hvis du ønsker.

Selv deler 2 band beste album-tittelen hos meg.
Black Sabbath - Paranoid og Mötorhead - Mötorhead.

Førstenevnte for sine tunge gitarriffer og lyden på plata, samt deres innflytelse på rock/metal sjangeren.

Mötorhead pga Lemmy, imaget, samt lydbildet her også. Et heftig tungt "speed" bilde. Et band som hadde stor innflytelse innen sin sjanger, og var innovative i sin tid.

Begge albumene har et markant tungt "forstyrret" lydbilde og byr på fete riffer og sjefsvokalister, etter min mening da.
Sist endret av Troennes; 18. april 2011 kl. 21:04.
Use your Illusion I og II. Rett og slett fordi Guns N' Roses er favorittbandet mitt, og de to albumene inneholder (etter mine tanker) Kvalitetsfull musikk som man bare kan lene seg tilbake og nyte.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Vanskelig å komme med en favoritt band her, siden det er så masse deilig rock og metall der ute.

Men AC/DV, Maiden, Kiss, Kaizersm Megadeat er noe som virkelig funker i mine øre! Er MASSE annet som får meg igang da!

Beste album er jeg veldig usikker på, klarer ikke si ett album trur jeg..
Bullet for my Valentine- Scream Aim Fire

Er ikke helt sikker på hvorfor, men er vel det som æ kommer tilbake til hele tiden.
Kjøpte albumet for 2 dager siden, men har hørt en stund på Spotify.
Liker best "Hearts burst into fire" best.
Veldig vannskelig å velge. Tror ikke jeg klarer å dra fram bare et eller to album faktisk, så tar de jeg virkelig synes er knallbra og enestående.

[COLOR="Red"]Deep Purple - Burn[/COLOR]
Det 8. i rekken over Purple's studioalbum. Med David Coverdale, senere White Snake, på vokal. Dette er et av de mindre kjente albumene og jeg forstår hvorfor da det er temmelig ulikt mye annet de har utgitt. Men, allikvel er dette et fantastisk album og jeg hører på det ofte. Har både CD, LP, kasset, mp3 og flac utgaver av det liksom
Høydepunkter:
Vokalen og riffet i Mistreated, det er så man bæsjer i buksa. Rått, brutalt og smertefult. Veldig blues-aktig, men hør på bassen som bare går stikk motsatt av ventet Og så er jo gitarsoloen et mesterverk. Fuck 100000km/t soloer og Wah-pedaler, dette er tøft.

Sjekk dette riffet i Sail Away. Er det noen som har hørt noe så kult før? Det er jo FUNK! Og vokalen er jo kjempetøff. Og så har du den synthen som bare kommer og fucker opp alt, på en kul måte.

Gitar-runking de'luxe i What's Going On Here. Haha, kjempemoro Det hender jeg spenner på meg gitaren, inntar rockeposisjon med spredte bein og rocker heftig til denne. Skikkelig moro å spille denne låta.

Og hva i helvete er dette liksom: A 200. Sphongle? Psytrance? jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men tøft, annerledes og far-out er ihvertfall beskrivende ord.


[COLOR="#ff0000"]Pantera - Far Beyond Driven[/COLOR]
Man kan kanskje lure på hvorfor jeg synes dette er det beste Pantera-albumet og hvorfor det i det hele tatt bør være på en topp-liste over rock/metal-album. Og for å være ærlig klarer jeg ikke svare helt hundre prosent på akkurat det. Det er bare et album som "tar" meg hver gang jeg hører på det. Det er skikkelig rått, brutalt og jævlig liksom. Jeg får skikkelig lyst til å bare hoppe inn i buss-klynga og moshe lat som rører på seg.
Vel. Anyways.
Høydepunkter:
Riffet i 5 Minutes Alone er rett og slett brutalt! Det er gjennomført tungt, mekanisk og hardtslående. Jeg virkelig digger slike chuggy riff i et lavere tempo. Det er jo nesten stoner-rock. Og så er jo teksten rimelig underholdene.

Akkurat det samme kan nesten sies om I'm Broken

Og ikke minst om Good Friends And A Bottle Of Pills. Det er en TUNG, dyster og mørk låt. Love it.


[COLOR="#ff0000"]Aerosmith - Rocks[/COLOR]
Kort oppsummert: definisjonen på rock. Fantastiske riff, fet vokal og godstemning gjennom hele albumet. Rett-fram, ujålete og bredbeint.
For de som synes Guns 'n' Roses er kult: DETTE er albumet som "frelste" Slash.
Linker bare til første låt i albumet jeg siden hele greia er et eneste høydepunkt som bør høres i sin helhet:
http://www.youtube.com/watch?v=PgUh6...eature=related
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Meget bra innlegg moret. Fikk litt ny giv på Deep Purle etter innlegget ditt faktisk, lyttet bedre til albumet. Synes den gjør seg best på LP men, får liksom rette lyden av Deep Purple da.
Sist endret av Troennes; 18. april 2011 kl. 23:34.
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon, Nirvana - Nevermind, The Doors - The Doors
Går for malen til moret jeg.

[COLOR="Red"]Descendents - Milo Goes To College (1982)
[/COLOR]

Jeg kan med hånd på hjertet si at det er et av de beste punk-albumene noensinne lagd. Alle sangene er ytterst gjennomført, og tekstene gir et perfekt bilde på tenåringsfrustrasjon(den bedre tenåringsgenerasjonen vel og merke).
[COLOR="Red"]
Project X - Straight Edge Revenge (1987)[/COLOR]

5 låter på tilsammen 7 minutter. Straight Edge Revenge, med sin umelodiøse råhet og tydelige budskap, er et knakende godt album. Project X var ute etter å spre budskapet om edruelighet, og det militante straight edge-utrykket kommer godt fram i denne plata, som også var deres eneste album.
Sist endret av Skogslarve; 19. april 2011 kl. 00:13.
Helt klart Pink Floyd - Dark Side Of The Moon, albumet er en nytelse fra begynnelse til slutt, det er noe med dette albumet jeg ikke har funnet i noe annet album så langt som gjør det rett og slett en herlig fryd å høre på
Pantera - Vulgar Display of Power
Dette albumet sparker fra sang én, og er obligatorisk i alle platesamlinger.

Opeth - Still Life (eller Ghost Reveries)
Opeth har fine ballader, samt gode fartsfylte låter. Still Life over GR pga at Benighted og Face of Melinda er to av de fineste/beste sangene jeg har hørt.
Use your Illusion - Guns n Roses
Å resten av dem : )
Metallica- Metallica

albumet også kjent som det black album. fantastiske sanger, og hele albumet låter bare rått.
Sist endret av Larsiii; 19. april 2011 kl. 08:31.
Guns N' Roses: Appetite For Destruction
Pink Floyd: The Wall
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Guns N' Roses: Appetite For Destruction
Pink Floyd: The Wall
Vis hele sitatet...
Er såå enig

Guns N' Roses er chill.
Pink Floyd er überchill.

Du valgte også de riktige albumene
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Metallica- Metallica

albumet også kjent som det black album. fantastiske sanger, og hele albumet låter bare rått.
Vis hele sitatet...
x2 på denna her
metallica var på topp med Black album,
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Roger Waters sitt album Radio K.A.O.S. er jo en suveren favoritt da!
Veldig bra komplett konsept album!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Pink Floyd - Dark Side of the Moon, Wish You Were Here og The Wall (Pink Floyd fan)
Opeth - Blackwater Park
Black Sabbath - Paranoid
Dire Straits - Dire Straits
Beady Eye - Better Gear, Still Speeding
Richard Hawley - Coles Corner
Porcupine Tree - In Absentia
Secret Garden - Songs from a Secret Garden
Tool - Lateralus, Ænima og 10.000 Days
The Who - Who's Next
Dire Straits - Communique
Pink Floyd - Wish you were here
Led Zeppelin - Både Led Zeppelin og Led Zeppelin IV
Radiohead - Pablo Honey
Smashing Pumpkins - Siamese Dream
Er stor fan av Master of reality-albumet til Black Sabbath.

Foruten det må jeg nok si at Number of the Beast-albumet til Iron Maiden er det beste albumet jeg vet av.
Guns 'N Roses - Appetite for Destruction

LETT
pink floyd - The wall.
Var på konserten til Rogern forrige helg.
Sykeste jeg noen gang har hatt æren av å sett.
Sist endret av CatastrophicRoadKill; 8. mai 2011 kl. 20:12.
Metallica - Black Album
Pink Floyd - The Wall, Dark side, Wish you were here osv(PF-fan)
The Piper at the gates of dawn (Pink Floyd)

The Soft Parade (The Doors)
1. Pink Floyd - The Wall
Dette er mitt favoritt album ûber alles.. Helheten av albumet er en svært detaljert og fascinerende fremstilling av en person som er i ferd med å miste grepet på virkeligheten, og alle som har erfart å bli trukket ned av depresjon, angst eller andre sinnslidelser vil nok kjenne seg igjen i Roger Waters' mesterverk. Pink FLoyd fra Waters-æraen har tekster og musikk som faktisk betyr noe, og står for noe. Slik musikk lages rett og slett ikke lenger! Jeg var selvsagt tilstede i Amsterdam (Arnhem) 9. april og fikk en opplevelse for livet!

2. The White Stripes - Elephant
Veldig forskjellig lydbilde ifht. Pink Floyds komplekse komposisjoner, men dog likevel mitt favorittband på delt førsteplass med PF. Er noe veldig fascinerende og tilfredsstillende med stripped-to-the-bone, rett-fram skranglerock uten forstyrrende elementer av noe slag. Bare de to på scenen, blir på en måte noe man tenker at man kunne klart å mekke sammen selv i kjelleren. Jack White's gitarhåndtering er dog "noe" over snittet av hva de fleste av vår tids artister serverer, etter min mening. Mange mener White Blood Cells er deres beste album, men jeg elsker lyden av Elephant, spesielt måten han bruker stemmen sin på sanger som "Hypnotise" og "Girl, You Have No Faith In Medicine".

3. Arcade Fire - Funeral

4. The Strokes - Is This It

5. Gehenna - First Spell
Kiss - Hotter Than Hell
Klassisk rocke-album med herlig groove og sving, råtøffe riff, og lyrikk omhandlende blant annet sterk lyst overfor det annet kjønn. Kan man be om mer?^^ Vanskelig å si hvilket rocke-album som er "best", men siden dette er albumet som lærte meg å like rock - og det er en grunn til det - så sier jeg nettopp Kiss - Hotter Than Hell!
Man kommer ikke utenom Beatles. Og White Album kan nevnes her.
Ellers er Exile on Mainstreet en klassiker.
Debut-skiva til The Doors, med samme tittel.
Sist endret av jaannibaaj; 13. mai 2011 kl. 21:19.
Asylum og Indestructible av Disturbed er mine to favoritt album..
Ellers ville jeg lagt til War is The Answer av Five Finger Death Punch

Edit: Glemte visst å nevne artister
Sist endret av Mortbaz; 14. mai 2011 kl. 13:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Lamb of God - Ashes of the awake"
-Dette blir vell mere metal da men fordeom et sykt bra album på mange måter!
-Noe av det beste trommespillet Chris Adler har kommet med noen gang!

"Tool - 10.000 Days"
-Fantastisk. Rett og slett fantastisk.
A Bunny's Caravan - Draining Puddles, Retrieving Treasures
iwrotehaikusaboutcannibalisminyouryearbook - LP
Blonde on Blonde - Bob Dylan (1966)

Kunne også hatt Bringing It All Back Home (1965) og Highway 61 Revisited (1965) her, men når alt kommer til alt topper det seg til syvende sist med dobbelalbumet Blonde on Blonde. En herlig og absurd reise gjennom alle mulige aspekter av rock, blues og folk, med tekster og låter fra en annen verden. Disse tre albumene er epoke- og sjangerdefinerende og er vel kanskje det mest unike og kreative Dylan har gjort. Herlig spontant og ærlig inn til beinmargen og lite eller ingenting "studiopolering". Musikk som kommer rett fra sjela for så å trenge inn i din egen sjel. Dette er mer en bare rock - det er udødelige og uforglemmelige kunstverk.
Jeg elsker Metallica, og etter min mening er albumet Master of Puppets(1986) det mest vellykede de ga ut. Jeg elsker at det er to gitaterer, med tøffe soloer og ballader med heavy riffs i bakgrunnen. James Hetfield er en jævla tøff vokalist også da!

Steely Dan med albumet Aja - 1977

Steely Dan legger stor vekt på detaljer i lydbildet, og både arrangementer og produksjon er preget av perfeksjonisme. Becker, Fagen og lydtekniker Roger Nichols laget en trommemaskin på grunn av deres frustrasjon over trommeslagere som ikke klarte å holde en konstant takt. Det er ofte gjort mange opptak med flere forskjellige musikere til hvert spor, før den endelige versjonen er valgt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Steely_Dan
Echoes, Silence, Patience & Grace

Beste albumet til Foo Fighters etter min mening, herligheten starter forykende med The Pretender og forsetter gjennom hele plata. Ufattelig deilig musikk
gentleman #1
ViceR's Avatar
Pink Floyd - The Wall
Death From Above 1979 - You're a Woman, I'm a Machine
Tool - Ænima
Tool - Leteralus
Tool - 10,000 days
Opeth - Still Life
Opeth - Blackwater Park
Opeth - Deliverance
Meshuggah - Nothing (Remastered)
Meshuggah - Obzen
Meshuggah - Catch 33
Meshuggah - I
System of a Down - Memerize
System of a Down - Hypnotize
System of a Down - Steal this Album!


Ble litt mange, men om jeg skal velge et er det Lateralus eller Ænima... litt usikker der.
Green Day - Dookie.
Eller, Nirvana sitt Nevermind.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Er virkelig ikke Boston nevnt enda ? debutalbumet til Boston er jo konge !
http://en.wikipedia.org/wiki/Boston_(album)
brace yourself
Fickledick's Avatar
Metallica-And Justice For All ... Fordi... And Justice For All!

Kan også nevne at kvelertak er en Av de aller beste norske album.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Yes - Fragile.
En av mine favoritter innen poprock. Utrolig musikalsk gjennomført av samtlige medlemmer, med fengende, gode og noe alternative sanger.

Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
Mitt favorittalbum uansett sjanger gjennom tidene. Sannsynligvis fordi det er den første Maiden-platen jeg kjøpte. Jeg liker alle sangene på dette albummet, og de er varierte nok til at jeg ikke går lei av det.

Taake - Nattestid...
Etter min mening det beste black metal albumet som er laget. Stemmen til Hoest er noe helt for seg selv, selv innenfor denne sjangeren. I tillegg er gitarriffene gode nok til å gi meg frysninger, til tross for den noe lavere lydkvaliteten på albumet; men dette er jo noe av sjarmen med sjangeren.
Harvest av Neil Young er ett av svært få album jeg kan høre i sin helhet hver eneste dag uten å gå lei. Det er temmelig lo-fi, skeivt og skakt, med haltende soloer og ikke spesielt god produksjon, men samtidig nydelig og ekte. Ekte er kanskje stikkordet.

http://4.bp.blogspot.com/_a_oAl0zeNEg/TOfFJgOo0lI/AAAAAAAABgc/eJ01rf5_Pys/s1600/Harvest.jpg
Dropkick Murphys- Blackout
Noen jeg kommer på i farten:
Led Zeppelin - Led Zeppelin og Led zeppelin II
Madrugada - The Nightly Disease, Madrugada og Grit
System of A Down - System of A Down og Toxicity
Kings of Leon - Because of the time og Aha Shake Heartbreak
The National - High Violet
Placebo - Meds
Radiohead - Pablo Honey
Coldplay - Viva la Vida
Radiohead - Ok Computer
Pink Floyd - Dark Side of The Moon
Pink Floyd - The Wall
El Cuero sitt album A Glimmer Of hope, noe alle som liker rock burde sjekke ut !

Spotify : spotify:track:0se0KDgpLxKYyyoKB2Lp7J

Youtube : http://www.youtube.com/watch?v=Pu06z...eature=related

Live@Norwegian Wood: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/218331/