Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1837
Kort og godt lurer jeg på om fastlegen kan overskride anbefaling som er gjort av felleskatalogen.
Jeg har ved behov brukt Stilnoct 10mg og har hatt god erfaring med medikamentet, men helt siden jeg startet har ikke 10mg vært nok og jeg har brukt 20mg.
Felleskatalogen indikerer at maksdose på Stilnoct/zolpidem er 10mg, kan fastlegen enkelt overskride denne anbefalingen?
Siden jeg på egen intuisjon overskrider doseringen ber jeg om ny resept relativt fort. Nytter det å spørre fastlegen om høyere dose når 10mg er listet opp som maksdosering?
Sist endret av theawsomeguy15; 25. november 2020 kl. 02:28.
Ja.

Anbefalingene er der på samme måte som trampolineadvarselen er på trampoliner. Det er rene formaliteter som skal fungere som vern mot søksmål. Det er derfor helt normalt å overskride med både 2x og 3x oppgitt maksdose
Oxyforthebrain
Trådstarter
4 1
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja.

Anbefalingene er der på samme måte som trampolineadvarselen er på trampoliner. Det er rene formaliteter som skal fungere som vern mot søksmål. Det er derfor helt normalt å overskride med både 2x og 3x oppgitt maksdose
Vis hele sitatet...

Tusen takk for svar! Har alltid hatt en mild paranoia når det kommer til helsevesenet. Skal definitivt ha nok baller til å kontakte fastlegen når jeg har fakta på bordet. Vet ikke helt hvor jeg har fått ideen ifra, men har alltid tenkt at fastlegen ikke uten videre kan øke dosering som er anbefalt av felleskatalogen/papir vedlegget som medfølger
Sitat av theawsomeguy15 Vis innlegg
Tusen takk for svar! Har alltid hatt en mild paranoia når det kommer til helsevesenet. Skal definitivt ha nok baller til å kontakte fastlegen når jeg har fakta på bordet. Vet ikke helt hvor jeg har fått ideen ifra, men har alltid tenkt at fastlegen ikke uten videre kan øke dosering som er anbefalt av felleskatalogen/papir vedlegget som medfølger
Vis hele sitatet...
Bare husk at dette ikke er nyheter for legen din. Du fik 10mg fordi det var det legen foreskrev, ikke fordi det er maks i felleskatalogen.

Og du må for all del ikke si at du tar mer på intuisjon!

Gi det litt tid før du ber om doseøkning, se heller om legen foreslår det etter at du har forklart mangelen på både virkning og bivirkninger.
Aldri foreslå doseøkning selv før du har forsøkt å få legen din til å foreslå det selv. Si heller at du føler at medisinen virker dårlig for søvnen din. Da vil legen mest sannsynlig enten foreslå doseøkning eller bytte til annet medikament som f.eks. Imovane.

Legene liker tydeligvis ikke man har mye kunnskap om medisinene man tar. Og spesielt ikke når det kommer til medisiner generelt.
Men er legen din av den typen som bryr seg mer om å følge reglene enn pasientens velvære så vil h*n nok aldri anbefale doseøkning på mer enn det felleskatalogen anbefaler.
Sist endret av Defending; 25. november 2020 kl. 12:06.
Felles katalogen er egentlig en reklamebok, som de fleste medikament selskaper kjøper plass i. Når det er sagt så er den faktisk det beste oppslagsverket det som står der er og det samme som du finner på pakningsvedleggene i medisinboksen.

Men angående ditt spm, ja legen kan gå over anbefalt dose, hvis de ser det som nødvendig, men dette skal dokumenteres og være av kort varighet.

Legen din føler tydeligvis ikke med på medikament bruken din da du allerede nå får utlevert stilnoct mer enn anbefalt dose. Leger kan telle så burde være åpenbart at du tar dobbel dose.

Dette kan føre til trøbbel for deg og legen. Da ett tilsyn vil avdekke dette.

Så hva gjør du, det riktige å gjøre er å kontakte lege for å vurdere om du kan ta dobbel dose eller kanskje du må bytte preparat.

Hvis du går hit å trykker på preparat omtale, https://www.legemiddelsok.no/sider/L...en;par;&pane=0

Så vil du se at det står under dosering, skal ikke overstige 10mg...

Så her har både du å legen ett problem. Vil anbefale deg å ta kontakt med lege å si at 10mg ikke har ønsket effekt. Å ta det derifra, hvis du nevner dobbel dose vil jeg tro sjansen er stor for strengere kontroll eller tap av medisin er det du får.

Vil påpeke at dette da er legen som gjør jobben sin etter lovverket og ikke noe mot deg. Legen står i fare for bøter, erstatningskrav og tap av lisens hvis Mn ikke følger opp pasienters medisiner.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Hvis du nevner dobbel dose vil jeg tro sjansen er stor for strengere kontroll eller tap av medisin er det du får.
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde det da jeg ba om å få skrevet ut en høyere dose Seroquel (som ikke er et avhengighetsskapende preparat), fordi jeg uansett tok mer enn foreskrevet ettersom jeg hadde behov for det i forbindelse med søvn. Slik jeg forstod det, var legen svært liberal på akkurat sånne ting, ettersom legen vet hvor store søvnproblemer jeg har hatt gjennom livet, og det ikke er et middel jeg kan ruse meg på.

Det endte med at jeg mistet min faste resept på 100 mg-tabletter, og får kun 25 mg i pakninger på 70 nå. Jeg skulle bare ha holdt kjeft.
Vil bare skyte inn at går du på medisiner og spesielt vanedannende, så er legen egentlig pliktig til å gjennomgå de med deg minst en gang i året. Dette for å unngå overdosering, overforbruk, misbruk, feilmedisinering osv.

De har faktisk en egen takst for dette. Jeg vil oppfordre ts her til å ta opp at medisinen ikke har ønsket virkning, ikke nevn dobbelt. Mest sannsynlig vil du bli satt på annen medisin evt annet som kan komplemntere 10mg son du allerede går på.