Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1342
Når jeg søker på smittevernregler så finner jeg noe på folkehelseinstituttet, men ser ikke ut til at det er en komplett liste med regler også syns jeg det er vanskelig å skjønne hva som er noe de anbefaler og hva som er faktiske regler.

Feks så står det at de anbefaler at man ikke har flere enn 5 gjester, men i å med at det bare er noe de anbefaler betyr det at jeg har lov til å ha 30 man hjemme hos meg selv? Ikke at jeg har tenkt til det altså.

Hvor finner dere reglene og anbefalingene? Mulig ett opplagt og dumt spørsmål men men..
Du må se hva som gjelder for deg på din kommune sine nettsider.
Fra selveste Ernas facebookside, visstnok. Så gjelder det altså egne regler i enkelte kommuner, i alle fall Bergen og Oslo som jeg har fått med meg.

Sist endret av *pi; 7. november 2020 kl. 20:10.
Her er de nye reglene og anbefalingene.

Anbefalt maks fem, straffbart med over tjue. Når legen anbefaler deg å gå to uker på antibiotika eller å operere et brudd i beinet for å kunne klare å gå igjen i fremtiden, så følger du den anbefalingen ikke sant? Anbefalingene skal vi følge som regler for å bidra til at smittetallene går ned.

Helsevesenet blir overbelastet og andre syke blir nedprioritert fordi ressursene til helsearbeiderne settes inn på coronatrykket med testing og innleggelser. Sykehusenes førsteprioritet under en pandemi er å hindre smittespredning for da vil sykehusene til slutt "kollapse". Fra 2-10 nye smittede i døgnet når corona kom ligger smittetallene i Norge på over 600 nye pr døgn nå. En massiv økning!

Denne saken er verdt å lese om Da hjelperne forsvant.
Akuttpsykiatriske tilfeller får ikke hjelp fordi mange av helsearbeiderne er satt over til å teste folk for corona, barnesykdommer, ambulanse, kreft osv mangler ressurser nok til å ta vare på alle de som trenger hjelp fordi så mange ressurser er satt inn på corona.
Så spørsmålet om hvor viktig smittevernforebygging er handler ikke bare om enkeltpersoners frykt eller manglende frykt for å få corona, men om hvorvidt ressursene for helsehjelp strekker til for alle type syke når sektoren blir overbelastet. Liv går tapt, og det er ikke bare de coronasyke som dør pga corona.
Sist endret av celtseus; 7. november 2020 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Anbefalt maks fem, straffbart med over tjue.
Vis hele sitatet...
Dette er vagt og villedende. Det er anbefalt maks fem på besøk hjemme, og lov med maks 20 i privat regi på offentlig eller leid sted. Reglene er ikke uklare, de bare drukner ofte i en wall of text om hvor viktig det er at alle bidrar. Jeg vet det, jeg lurer på hva jeg kan og ikke kan gjøre med god samvittighet.

Minst mulig, nødvendig osv er vanskelige begreper å forholde seg til når det gjelder sosial kontakt. Fem gjester eller en husstand på besøk er ok. 20 stk på offentlig sted med smittevernhensyn er ok.
Sist endret av *pi; 7. november 2020 kl. 20:28.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Denne saken er verdt å lese om Da hjelperne forsvant.
Akuttpsykiatriske tilfeller får ikke hjelp fordi mange av helsearbeiderne er satt over til å teste folk for corona, barnesykdommer, ambulanse, kreft osv mangler ressurser nok til å ta vare på alle de som trenger hjelp fordi så mange ressurser er satt inn på corona.
Så spørsmålet om hvor viktig smittevernforebygging er handler ikke bare om enkeltpersoners frykt eller manglende frykt for å få corona, men om hvorvidt ressursene for helsehjelp strekker til for alle type syke når sektoren blir overbelastet. Liv går tapt, og det er ikke bare de coronasyke som dør pga corona.
Vis hele sitatet...
Jepp og sykepleierforbundet mener de stiller dårligere bemannet nå enn i mars. De har bl.a. ikke blitt flere intensivsykepleiere. Dessverre er det tatt for gitt fra mynbdighetene at vi skulle slippe billig unna en bølge nummer n+1 og surfe lykkelige gjennom på erfaringen fra mars. Ser jo nå hvordan det gikk.

https://www.nrk.no/norge/bekymret-fo...ars-1.15222179
Sist endret av Dough; 7. november 2020 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...akt/id2783763/

Her står både nasjonale anbefalinger og nasjonale regler.
Sist endret av random105675; 7. november 2020 kl. 20:38.
Sitat av Alge Vis innlegg

Hvor finner dere reglene og anbefalingene? Mulig ett opplagt og dumt spørsmål men men..
Vis hele sitatet...
Jeg mener og tror det beste er å finne på din egen kommune's hjemmesider. Der vil du forhåpentligvis finne både nasjonale og kommunale regler og anbefalinger. Det er bare å forvente flere kommunale tiltak fremover hvis kommunen din ikke allerede har innført slikt.
Sist endret av Dough; 7. november 2020 kl. 20:39.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg mener og tror det beste er å finne på din egen kommune's hjemmesider. Der vil du forhåpentligvis finne både nasjonale og kommunale regler og anbefalinger. Det er bare å forvente flere kommunale tiltak fremover hvis kommunen din ikke allerede har innført slikt.
Vis hele sitatet...
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Du må se hva som gjelder for deg på din kommune sine nettsider.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, men fant ingenting der. Tror det bare er de nasjonale reglene som gjelder her, er en kommune med veldig lite smitte og er ikke den største plassen i verden for å si det sånn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er vagt og villedende. Det er anbefalt maks fem på besøk hjemme, og lov med maks 20 i privat regi på offentlig eller leid sted.
Vis hele sitatet...
Så er det sånn å forstå at det faktisk ikke er regler på hvor mange man kan ha hjemme for tiden? Hører jo stadig vekk om politi som rykker ut for å stoppe hjemme fester, men sånn jeg leser reglene så kan dem jo egentlig ikke det? Vist det isåfall er sånn så syns jeg det er merkelig at det ikke er en regel, hjelper lite å stenge offentlige steder om folk klumer seg sammen på julebord hjemme?
Sist endret av Alge; 7. november 2020 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Takk for tipset, men fant ingenting der. Tror det bare er de nasjonale reglene som gjelder her, er en kommune med veldig lite smitte og er ikke den største plassen i verden for å si det sånn.



Så er det sånn å forstå at det faktisk ikke er regler på hvor mange man kan ha hjemme for tiden? Hører jo stadig vekk om politi som rykker ut for å stoppe hjemme fester, men sånn jeg leser reglene så kan dem jo egentlig ikke det? Vist det isåfall er sånn så syns jeg det er merkelig at det ikke er en regel, hjelper lite å stenge offentlige steder om folk klumer seg sammen på julebord hjemme?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke klart å finne det i alle fall, annet enn i lokale forskrifter. Fester kan de vel slå ned på ved å ha veldig lav terskel for å reagere på bråk.
Som lenket til over, finner du de nasjonale smittevernsreglene.
Deretter er det flere kommuner som har lokale begrensninger og regler, som da er ytterligere skjerpet enn de nasjonale. Disse finner du på din kommunes nettsider. Finner du ingen, er det de nasjonale du skal forholde deg til.

I Oslo og tilhørende kommuner grensende øst av Oslo, er det innført egne skjerpede lokale regler. Eksempelvis her jeg bor er det kun tillatt (altså ingen anbefaling, men ett påbud hjemlet i kommunens forskrift) med opptil 10 personer sammen i privat regi.
Sist endret av Dibsent; 7. november 2020 kl. 22:11.
Det står litt her særlig nederst. https://www.nrk.no/osloogviken/flere...ler-1.15234204
Det er en fest som er sluppet unna anmeldelse for antallet men nå er det også andre ting det blir strammet inn på. Politiet har fått nye instrukser. Du må f.eks kunne holde 1 meters regelen å ikke utøve smittetruende adferd. Her trur jeg du er litt på gyngende grunn og velsignet lokale forhold, politijurist osv.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Det står litt her særlig nederst. https://www.nrk.no/osloogviken/flere...ler-1.15234204
Det er en fest som er sluppet unna anmeldelse for antallet men nå er det også andre ting det blir strammet inn på. Politiet har fått nye instrukser. Du må f.eks kunne holde 1 meters regelen å ikke utøve smittetruende adferd. Her trur jeg du er litt på gyngende grunn og velsignet lokale forhold, politijurist osv.
Vis hele sitatet...
Ja, lest litt om det jeg også, men når jeg leser reglene så er jo ikke 1 meter greia en regel, men en anbefaling? Hvordan kan de ta folk på det da? Det jeg leser er at politi skal slå ned på privat fester som ikke overholder reglene og steder der det ikke er mulig å holde 1 meter fra hverandre, men det er jo ikke en regel, men en anbefaling?

Med mindre det er en kommunal regel som dere nevner, men det er tydelig vis ikke det her i kommunen, men det står fortsatt i lokal avisa at de skal slå hardt ned på hjemme fester som ikke overholder reglene, altså hvem regler?
Sist endret av Alge; 7. november 2020 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan det være at det er anbefalt å holde 1meter`n,
og at det er påbudt å sikre at folk kan holde den?
Sist endret av vindaloo; 7. november 2020 kl. 22:28.
Meteren på private samlinger er et absolutt krav.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kan det være at det er anbefalt å holde 1meter`n,
men at det er påbudt å sikre at folk kan holde den?
Vis hele sitatet...
aha! Tenker det må være noe sånt vel?

Sitat av Dough Vis innlegg
Meteren på private samlinger er et absolutt krav.
Vis hele sitatet...
Er det? Isåfall har jeg oversett den når jeg leste reglene i ista
Sist endret av Alge; 7. november 2020 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror i hvert fall det er blitt et krav i butikker, å sikre at folk ikke må stå tettere en det
Sitat av Alge Vis innlegg
aha! Tenker det må være noe sånt vel?



Er det? Isåfall har jeg oversett den når jeg leste reglene i ista
Vis hele sitatet...
Mulig du har rett her går helt i surr"