Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 11602
Heisann, ble nylig svindlet over finn.no og lurer på om det er vits for meg å anmelde?
Er snakk om 3700kr. I følge finn.no er vedkommende utestengt fra finn.no og jeg fikk en varsel i chatten om at det var mange som hadde rapportert brukeren.

Han hadde 4 vurderinger (10/10) og var registrert i 2018, så jeg trodde alt var good
Har nummeret og navnet ettersom jeg vippset over pengene.

Takk på forhånd for svar
Ja, du bør anmelde.

vurderingene på Finn.no er tilnærmet ubrukelige da det er opp til selgeren å velge en kjøper (og hvis han mistenker at kjøperen er misfornøyd, så bare lar han annonsen stå åpen (til den går i inaktiv av seg selv) eller lukker den uten å velge deg som kjøper, og dermed forhindrer han kjøperen ifra å gi han en anmeldelse. Selv i rene svindeltilfeller hvor selgeren selger en vare til 10 personer, så kan han velge den ene som fikk varen (og da få 1 x 10/10 anmeldelse på seg selv) imens de 9 som ikke fikk varen (men som betalte) ikke får anledning til å legge inn sin kritikk av selgeren.
Du vil nok ikke få pengene dine igjen, men du hindrer selger i å få lagt ut flere annonser på finn og svindel generelt. Men det finnes så utrolig mange måter å gjennomføre dette på uten å legge ut en annonse.
Du sier jo selv at du har fullt navn og nummer. Da vet jeg hva jeg hadde gjort. Besøkt vedkommende og fått pengene tilbake. Om hen bor langt unna, hadde jeg tatt en hyggelig norgesferie i samme slengen.
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av Excellent Vis innlegg
Du sier jo selv at du har fullt navn og nummer. Da vet jeg hva jeg hadde gjort. Besøkt vedkommende og fått pengene tilbake. Om hen bor langt unna, hadde jeg tatt en hyggelig norgesferie i samme slengen.
Vis hele sitatet...
Når man er 1.70 og veldig lite skummel så tror jeg ikke det hjelper stort haha
Tar å anmelder og håper på det beste
Gå på Facebook, finn alle vennene hans. Deretter sender du melding til noen av venne hans. Forklar at du ønsker å anmelde, spør om han skylder de penger. Forklar at jo flere han skylder penger, jo større sannsynlighet for at saken ikke blir henlagt.

Ble selv svindelet på finn. Gjorde dette og sendte screenshot. Deretter ringte jeg moren hans og forklarte at jeg ville gjøre det samme med hennes venner. Moren vippset meg på to minutter.
Sist endret av vestlandslefse; 21. januar 2021 kl. 00:34.
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av vestlandslefse Vis innlegg
Gå på Facebook, finn alle vennene hans. Deretter sender du melding til noen av venne hans. Forklar at du ønsker å anmelde, spør om han skylder de penger. Forklar at jo flere han skylder penger, jo større sannsynlighet for at saken ikke blir henlagt.

Ble selv svindelet på finn. Gjorde dette og sendte screenshot. Deretter ringte jeg moren hans og forklarte at jeg ville gjøre det samme med hennes venner. Moren vippset meg på to minutter.
Vis hele sitatet...
Jeg har funnet han på facebook, samt moren hans. Men er redd for å rote meg opp i noe bråk
Sitat av nuffins Vis innlegg
Jeg har funnet han på facebook, samt moren hans. Men er redd for å rote meg opp i noe bråk
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte ulovlig å ta kontakt med noen og spørre om å få pengene tilbake.

Gjør det!
Sitat av nuffins Vis innlegg
Jeg har funnet han på facebook, samt moren hans. Men er redd for å rote meg opp i noe bråk
Vis hele sitatet...
redd for å rote deg opp i bråk? Kompis, du har blitt svindlet! Kjør på, ta kontakt med mora å fortell hva som har skjedd å at du kommer til å anmelde om pengene ikke er på kontoen din innen kort tid. Send screenshot som bevis, å for all del ikke viss moren at du er redd. Vær bestemt, så ordner det seg fort skal du se Lykke til!
Sitat av HectorX Vis innlegg
du kommer til å anmelde om pengene ikke er på kontoen din innen kort tid.
Vis hele sitatet...
Anmeld uansett, men lyv gjerne for dem og si at du ikke anmelder.
Sitat av nuffins Vis innlegg
Heisann, ble nylig svindlet over finn.no og lurer på om det er vits for meg å anmelde?
Er snakk om 3700kr. I følge finn.no er vedkommende utestengt fra finn.no og jeg fikk en varsel i chatten om at det var mange som hadde rapportert brukeren.

Han hadde 4 vurderinger (10/10) og var registrert i 2018, så jeg trodde alt var good
Har nummeret og navnet ettersom jeg vippset over pengene.

Takk på forhånd for svar
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er han?

Kontakt moren/faren hans, evt andre familiemedlemmer, helst flere. Da vil han nok bli rimelig redd, og sjansen er stor for at han vippser tilbake.

Du har blitt svindlet, du har ingenting å være redd for. Sett drittungen på plass.

Sitat av HectorX Vis innlegg
redd for å rote deg opp i bråk? Kompis, du har blitt svindlet! Kjør på, ta kontakt med mora å fortell hva som har skjedd å at du kommer til å anmelde om pengene ikke er på kontoen din innen kort tid. Send screenshot som bevis, å for all del ikke viss moren at du er redd. Vær bestemt, så ordner det seg fort skal du se Lykke til!
Vis hele sitatet...
Enig her, kontakt familiemedlemmene hans, da vil han nok bli rimelig redd.

Anmelding i slike saker blir nok bare henlagt og totalt bortkastet, men du kan vel sikkert gjøre det og.
Sist endret av LarsErikseen; 21. januar 2021 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av HectorX Vis innlegg
redd for å rote deg opp i bråk? Kompis, du har blitt svindlet! Kjør på, ta kontakt med mora å fortell hva som har skjedd å at du kommer til å anmelde om pengene ikke er på kontoen din innen kort tid. Send screenshot som bevis, å for all del ikke viss moren at du er redd. Vær bestemt, så ordner det seg fort skal du se Lykke til!
Vis hele sitatet...
Sendte melding til moren nå og håper på det beste
Helt unødvendig å blande inn moren til vedkommende,spess om vedkommende er over 18. Ha baller å ta tak i han eller gå til snutn
Sitat av Antiex Vis innlegg
Helt unødvendig å blande inn moren til vedkommende,spess om vedkommende er over 18. Ha baller å ta tak i han eller gå til snutn
Vis hele sitatet...
nja hadde ikke sagt det, pleier å funke fett å finne familien og kreve penger derfra, mange som er redde for at ting skjer med familien sin
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:29.
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
nja hadde ikke sagt det, pleier å funke fett å finne familien og kreve penger derfra, mange som er redde for at ting skjer med familien sin
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Vis hele sitatet...
Min gylne regel er ikke å svindle folk i utgangspunktet. Det fungerer veldig fint! Det finnes ingen gylne regler innenfor krim og dritt, du kommer til å bli rævkjørt på et tidspunkt uansett.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:29.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Vis hele sitatet...
Ved å kontakte mora vil jeg tro at sjansen for å få tilbake pengene øker drastisk. Kjipt for mora, men det er ikke TS sitt problem. Han vil ha tilbake pengene sine og gjør det som gir størst sjanse for å få tilbake pengene. Da er det vits i å "straffe" mora. Jeg ville gjort det samme.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:28.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Vis hele sitatet...
Er en gylden regel å ikke stjele eller svindle også!!!!
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:28.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Vis hele sitatet...
gammel nok jeg til å vite bedre med svinding finnes bedre måter å tjene svarte påenger på, finnes ikke regler i krim og drit i mine øyne, enten så tåler du leken eller så kan du stikke til helvete i mine øyne, man må klare å ta sine konsekvenser
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:28.
Her hadde jeg trappet opp på døra til vedkommende med krav om tilbakebetaling av penger + at han må dekke eventuelle reisekostnader om du må reise langt. Det er sikkert bare en liten drittunge på gutterommet hjemme hos mor som tror det ikke får konsekvenser.

Men du må fremstå som litt tøff når du gjør det og da, tenker jeg. Om du ikke har anlegg for det har du sikkert en kompis som kan være med til pynt, hehe.

Har ikke blitt direkte svindla på den måten før, men har opplevd å måtte reise hjem til folk som av forskjellige grunner har endt opp med å skylde penger. Min erfaring er at de aller, aller fleste, betaler når man oppsøker dem. Jeg har hvert fall ikke trengt å tøye strikken særlig langt, de fleste skjønner de har driti seg ut når de ser at du faktisk kommer, og at dette ikke er et problem som forsvinner av seg selv.
Sitat av nuffins Vis innlegg
Sendte melding til moren nå og håper på det beste
Vis hele sitatet...
Har moren svart?
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jayden.96 Vis innlegg
Har moren svart?
Vis hele sitatet...
Moren svarte nå og sa hun hadde 0 kontakt med vedkommende..

Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Vis hele sitatet...
Det er svindleren sin feil at man blir nødt å dra inn familien for å prøve å løse dette.

Sitat av Izeeyou Vis innlegg
Her hadde jeg trappet opp på døra til vedkommende med krav om tilbakebetaling av penger + at han må dekke eventuelle reisekostnader om du må reise langt. Det er sikkert bare en liten drittunge på gutterommet hjemme hos mor som tror det ikke får konsekvenser.

Men du må fremstå som litt tøff når du gjør det og da, tenker jeg. Om du ikke har anlegg for det har du sikkert en kompis som kan være med til pynt, hehe.

Har ikke blitt direkte svindla på den måten før, men har opplevd å måtte reise hjem til folk som av forskjellige grunner har endt opp med å skylde penger. Min erfaring er at de aller, aller fleste, betaler når man oppsøker dem. Jeg har hvert fall ikke trengt å tøye strikken særlig langt, de fleste skjønner de har driti seg ut når de ser at du faktisk kommer, og at dette ikke er et problem som forsvinner av seg selv.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke skumle venner som kan være med til pynt, og svindleren bor ca 5 timer unna meg med ferje osv. Så blir ikke mye lukrativt å ta turen for min del..
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hvor gammel er du da? 16? "Kreve" penger derfra"? Er en gylden regel å holde familier utenfor krim og dritt. Er ikke vits å straffe feks moren fordi guttungen hennes er en idiot.
Vis hele sitatet...
«Gylden regel»? Alle med litt erfaring vet at familie er de første som kontaktes dersom skyldner går inkognito. De fleste betaler av ren skamfølelse, spesielt når det gjelder små tøysebeløp som dette.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 12:28.
Kun når begge parter er kriminelle finnes det et snev av "ingen tyster" og "ingen kontakter/blander inn familie".. Hvis du er eneste part som er kriminell så må du nesten regne med at den andre parten ikke har noen mentale hindre for å kontakte både politi og din familie..
New generation
colakork's Avatar
Kraftigste våpenet mot en hardbarka kriminell som ikke bryr seg, det er å anmelde han, faktisk ;p
Hardbarka kriminelle er ikke de som svindler på Finn.no.. De som svindler på Finn.no er tragiske typer som de færreste ville fryktet å møte ansikt til ansikt..
Vis ikke du har tenkt og oppsøke han, så kan du jo ta kontakt med media. Enten en avis, eller tv2 hjelper deg. Om avisa ikke vil skrive om han, så kan du jo hvertfall henge han ut på nettet selv og si du sletter det om han betaler. Lykke til!
Sitat av Cr4z¥moFo Vis innlegg
Vis ikke du har tenkt og oppsøke han, så kan du jo ta kontakt med media. Enten en avis, eller tv2 hjelper deg. Om avisa ikke vil skrive om han, så kan du jo hvertfall henge han ut på nettet selv og si du sletter det om han betaler. Lykke til!
Vis hele sitatet...
TV2 Hjelper deg og media er vel mer opptatt av forbrukerkjøp enn private salg mellom ungdommer på Finn?
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
TV2 Hjelper deg og media er vel mer opptatt av forbrukerkjøp enn private salg mellom ungdommer på Finn?
Vis hele sitatet...
100% hah

Sitat av Cr4z¥moFo Vis innlegg
Vis ikke du har tenkt og oppsøke han, så kan du jo ta kontakt med media. Enten en avis, eller tv2 hjelper deg. Om avisa ikke vil skrive om han, så kan du jo hvertfall henge han ut på nettet selv og si du sletter det om han betaler. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk
Sist endret av nuffins; 26. januar 2021 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meld han til politiet..håp på det beste
▼ ... over en måned senere ... ▼
nuffins's Avatar
Trådstarter
Anmeldte til politiet, tatt ~2 mnd nå og enda ikke fått vite noe, hvor lenge må man vente på at sånne saker blir henlagt?
Fikk tilbake 7500,- etter ca. et år etter jeg anmeldte Finn.no svindel til politiet. Lureste er nok å sende det til inkasso -> konfliktrådet -> etc
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
gammel nok jeg til å vite bedre med svinding finnes bedre måter å tjene svarte påenger på, finnes ikke regler i krim og drit i mine øyne, enten så tåler du leken eller så kan du stikke til helvete i mine øyne, man må klare å ta sine konsekvenser
Vis hele sitatet...
Det finnes regler . Du blander ikke inn personer som ikke er kriminelle selv, det er lavmål. Det er som å rane gamle damer.
En som blir bøffa for varer , da gjelder regelen din. Ikke når det kommer til en uskyldig 3 part!

Til trådstarter: Ta også anmeld forholdet og kontakt banken din slik at forhåpentligvis han får sperret kontoen sin. Kontakt vips også, dem er veldig på hugget angående hvitvasking og svindel. Personen som har svindle deg er nederst på den sosiale rangstigen å mest sannsynlig langt nede i rennesteinen når hans egen mor ikke har kontakt med han engang.
Gå de byråkratiske veier , så redder du kanskje noen flere fra å havne i samme situasjon som deg og forhåpentligvis etter en stund får du tilbake pengene.
Sitat av nuffins Vis innlegg
Anmeldte til politiet, tatt ~2 mnd nå og enda ikke fått vite noe, hvor lenge må man vente på at sånne saker blir henlagt?
Vis hele sitatet...
Har du spammet han ned med mld? Ta kontakt med alle bekjente av han og, mor/far/bestefar osv.

Politiet gir dessverre blaffen i slike saker, med mindre han er en kjent notorisk svindler og har titusentals av saker på seg.
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av sondreavik Vis innlegg
Fikk tilbake 7500,- etter ca. et år etter jeg anmeldte Finn.no svindel til politiet. Lureste er nok å sende det til inkasso -> konfliktrådet -> etc
Vis hele sitatet...
Skal sende inn til konfliktrådet nå!

Sitat av ayas8 Vis innlegg
Har du spammet han ned med mld? Ta kontakt med alle bekjente av han og, mor/far/bestefar osv.

Politiet gir dessverre blaffen i slike saker, med mindre han er en kjent notorisk svindler og har titusentals av saker på seg.
Vis hele sitatet...
Tørr ikke ta direkte kontakt
Sist endret av nuffins; 25. mars 2021 kl. 21:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det benyttes ID-tyveri i sånne saker. Altså bør du ha mer bekreftelse eller bevis enn «navn, nummer og adresse» før du selv oppsøker en mulig uskyldig tredjepart og ender med å bli dømt selv.
Sitat av nuffins Vis innlegg
Skal sende inn til konfliktrådet nå!



Tørr ikke ta direkte kontakt
Vis hele sitatet...
Hvem er han som svindler? Shady type? Yngre kar?
nuffins's Avatar
Trådstarter
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Hvem er han som svindler? Shady type? Yngre kar?
Vis hele sitatet...
Usikker, ser ut som en småynkelig type fra Stavanger..