Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1545
Var på et jobbintervju i forrige uke til en jobb som starter i sommer når jeg er ferdig utdannet. Jeg har veldig lyst på denne jobben, og tror jeg har ganske gode sjanser til å få den.

Men tidligere i vinter spurte jeg den forrige arbeidsgiveren min hvor jeg har hatt sommerjobb tidligere, om det var mulig å få jobbe for dem nå i sommer. Jeg har fått mail fra dem der de spør om jeg har mulighet å jobbe fra 25 juni til 20 august. Jeg må nesten si ja til dette siden jeg er avhengig av inntekten, selv om stillingen ikke er relevant til utdanningen min. Det er ingen arbeidskontrakt involvert før jeg starter, men kommunikasjonen foregår på mail.

Hva kan skje dersom jeg brenner denne broen etter jeg har takket ja til en annen jobb?

Edit: Ser at jeg har skrevet "venter på svar fra to jobber". Men jeg venter altså på svar fra en, og arbeidsgiveren venter på svar på den andre.
Sist endret av Arbeidskar; 17. april 2019 kl. 02:58.
I praksis så skjer det vel ikke noe, de fleste vil forstå om du senere skulle prioritere å ta en fast stilling innenfor eget fagfelt fremfor en tilfeldig sommerjobb uten relevans for utdanning. Og det er nå engang slik at et sommervikariat stort sett er svært enkelt å fylle for en arbeidsgiver, med mindre vi snakker helt spesiell kompetanse eller erfaring for å klare å utføre jobben.

Personlig så ville jeg nok hedget og takket ja til sommerjobben. Og skulle det senere vise seg at du får fast jobb og må starte før sommerjobben er over så får du selv kjenne etter om du takler å jobbe i sommerjobb fremt til startdato el om du trenger noen dager fri først. Gjør det ryddig og gi din tidligere sommerarbeidsplass beskjed så raskt du vet om du får den andre jobbe, når det er oppstart etc.

Er jo heller ikke sikkert at den jobben du har søkt blir å ha oppstart på denne siden av fellesferien?
Sist endret av random67489; 17. april 2019 kl. 03:51.
Bare si at du må avvente litt?
De må sikkert ikke ha svar asap, hvis det uansett står mange i kø for sommerjobben?
Ring den du har søkt på og spør når de regner med å lande prosessen. Si at du må svare på et annet tilbud men at du selvsagt har mest lyst til å jobbe hos dem.

Ring sommerjobben og spør om du kan svare etter det tidspunktet.

Uansett har du vel en oppsigelsestid, og den pleier ikke å være tre måneder på sommerjobber. Når man ansetter en ny person i fast stilling så kommer de jo ofte fra en annen jobb og har en oppsigelsestid å forholde seg til der, det pleier å gå fint.
Sist endret av *pi; 17. april 2019 kl. 10:56.
Trådstarter
6 2
Ja er nok greiest å spørre om litt betenkningstid på sommerjobben, men er redd det kan ta lang tid før jeg får svar på den andre jobben. Kan tenke meg at de fyller stillingen dersom jeg venter for lenge. Begge jobbene begynner ca samtidig så kan ikke jobbe begge plassene.

Lurer på konsekvensene jeg kan møte visst jeg sier ja til begge og vraker den første ca en måned før oppstart, uten kontrakt.
Sitat av Arbeidskar Vis innlegg
Lurer på konsekvensene jeg kan møte visst jeg sier ja til begge og vraker den første ca en måned før oppstart, uten kontrakt.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært på motsatt side av den problemstillingen, og det var et lengre engasjement enn en sommerjobb. Vi vurderte det som fullt forståelig at vedkommende ikke kunne si nei til fast, relevant stilling, og gjorde ikke krav på oppsigelsestiden. Dette var dagen før h*n skulle tiltre hos oss. Om du ditcher en sommerjobb en måned før du starter og uten å ha skrevet kontrakt, så tror jeg konsekvensene av det er lik null. Og om du skriver kontrakt så må du jo worst case vente til oppsigelsestiden er over før du tiltrer i den nye jobben, og her bruker folk å være litt fleksible i begge ender.

Lykke til!
Sist endret av *pi; 17. april 2019 kl. 14:11.
Konsekvensen i verste fall blir at sjefen på sommerjobben blir dritsur på deg og at det kanskje ikke går å bruke ham som referanse senere.

I saker der en ansatt ikke står ut oppsigelsestid er det en bestemmelse om at arbeidsgiver kan trekke merkostnader i forbindelse med vikar/overtid fra tilgodehavende lønn hos den som slutter før oppsigelsestiden går ut. Det vil jo ikke være aktuelt for din del da du ennå ikke har rukket å tjene opp noen lønn der dette året. Dette er heller ikke noe som er veldig vanlig. Idag skjønner sjefer at arbeidslivet er dynamisk og at folk velger den jobben som passer dem best feks mtp på utdanning el karrieremuligheter. Mange ønsker heller ikke ha en person i jobb som ikke ønsker å stå i jobb fordi de vet innsatsen vil bli lavere og at det kan skade foretaket mer enn de tjener på å ri kontrakten for alt den er verdt.

Utover at du risikerer at din tidligere sjef blir sur og muggen så skjer det nok ikke en dritt. Er sjefen en skikkelig kar ønsker han deg alt godt videre i livet og takker for innsatsen.
Sist endret av random67489; 17. april 2019 kl. 15:02.