Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5083
Jeg og 2 kamerater ble nettopp stoppet av "sivilpoliti". De så unge ut, og russefesten 50 meter unna hinta om at de ikke var legit. De stopper ved siden av oss, og de 2 kameratene mine begynner å smile/le, jeg var utolmodig, sa "nei kom igjen a, gidder ikke", deretter åpen mannen i førersetet døra og går ut, samtidig snur jeg meg, går nærmere bilen (de 2 kameratene sto rolig hele tiden) og sier at det er et nummer jeg kan kontakte for å sjekke om de er politi eller ikke, og det endte med en 10 minutter lang samtale om navn, adresse, personnummer, ID, han sjekka lommene mine, noterte navn osv, og mens han gikk litt vekk fra kameratene mine og fikk meg til å følge etter (før alt skjedde) hadde han 10/10 i trynefaktor, kalte meg eplekjekk osv.

to the question: har sivilpoliti rett til å be om personnummer? har de rett til å sjekke lommene mine? er det et nummer jeg kan ringe for å sjekke om de er legit sivilpoliti (de sa at det ikke var et slikt nummer) og til sist, har de rett til å beslaglegge mine eiendeler?

inb4 newfag
Hadde han identifikasjon?
De har ikke rett til å få vite hele ditt personnummer på elleve siffer.

Kun dag, måned og år.

De har heller ikke rett til å beslaglegge dine eiendeler uten videre.
Du kan kontakte din lokale politistasjon og sjekke ID til politifolka som stoppet deg. Enhver politibetjent som stopper deg er pliktig til å oppgi legitimasjon på forespørsel.
Sist endret av Fuzzybossen; 5. mai 2012 kl. 01:18.
Trådstarter
2 0
Mannen som snakket med meg viste fram et skilt som han hadde rundt nakken, og dro fram ett fra bukselommen, mens han sa at det var nok. Har ikke nummeret/ID til sivilpolitiet, men jeg lurte på om det var et nummer jeg kunne ringe for å sjekke om de var legit der og da, ikke nå som alt er over.

Glemte å nevne at han ene "politimannen" begynte å fnise/smile/le samtidig som han ba den ene kameraten min stå der han sto mens han selv gikk inn i bilen.
Sitat av Jokketroll Vis innlegg
Glemte å nevne at han ene "politimannen" begynte å fnise/smile/le samtidig som han ba den ene kameraten min stå der han sto mens han selv gikk inn i bilen.
Vis hele sitatet...
Skal nevnes at politi, sivil eller ei, er bare mennesker de også
Sist endret av Skaddfrontallap; 5. mai 2012 kl. 01:40.
de skal vel ha et tjeneste nummer et "ID" kort med bilde, tjenestenummer, Tilhørende politidistrikt og div annet innfo. har dem dette så skal vel i utgangspungtet ikke du kunne nekte å oppgi innfo dem spør etter. Personnummeret ditt er vel det eneste du kan gi dem av innfo om ikke du har legitimasjon på deg.....
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
de skal vel ha et tjeneste nummer et "ID" kort med bilde, tjenestenummer, Tilhørende politidistrikt og div annet innfo. har dem dette så skal vel i utgangspungtet ikke du kunne nekte å oppgi innfo dem spør etter. Personnummeret ditt er vel det eneste du kan gi dem av innfo om ikke du har legitimasjon på deg.....
Vis hele sitatet...
Alle som har spørsmål om hva dere skal oppgi til politiet: Gatas Parlament sier de så pent:http://www.youtube.com/watch?v=y9i2x596LZ4


Når politiet går til angrep bør du være over alle hauga men jeg har noen gode tips hvis du alikevel skulle bli taua.

Det er 4 opplysninger, du har plikt til å si dem, verken mere eller mindre bør du gi dem.

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter?, hva er fødselsdatoen din og resten finner de nok hvis de leter.

Ikke si hvor du jobber, ikke si navnet på foreldre, si telefonnummeret hjem hvis du er under 18, ikke eldre..(...)

Og dette har vi sagt siden '94, og nå er det faen meg på tide at du lærer det!
Formulerte meg litt teit tidligere ser jeg. Hvis ikke du har legitimasjon på hvem du er så holder det ikke med å si at du heter Navn Navnesen, her må du da oppgi personnummer i allefall. Slik at dem raskere kan identifisere deg
Politiet finner ut hvem du er med navn og f.nr. Pers nr får de da via samband om det stemmer det du har sagt.

For tiden nå jobber jeg natt og hadde kaffepause på en statoil. Der sto tre skikkelser som så halvkriminelle ut, om man kan si det slik. Etter å ha passert dem på vei til kassen så jeg utstyret dems og det gikk opp for meg at det var sivilpoliti.

De ser og ter seg gjerne mer "hverdagslig" enn en betjent i uniform.