Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2077
Er det mulig i dette landet og få tak i fake førerkort?
Har sett på noen utelandske sider og de virker gri men og komme i kontroll med engelsk førekort så går rød lampen opp hos politiet.
Vet om at det kan gjøres i polen men finner ikke ut om det smutthullet er tettet.

Noen med erfaringer?
Når du tar Førerkortet så drar du på biltilsynet å melder fra at du har mistet den og får et ekstra. Hvis du mister lappen da så har du et ekstra til å vise frem hvis det trengs. Det er ikke alltid politiet gidder skjekke sertifikatet opp på systemet.

Noe utenlandsk førerkort blir bare for dumt hvis du er norsk.
Og da skjekker de 100% sikkert opp å finner ut at du ikke ligger inne på systemet.
Sist endret av zlamaniac; 8. desember 2008 kl. 16:12.
Ja men jeg mistet det på osdag, er ikke de systemene ganske synkrone så hvis jeg går og melder mitt mistet så finner de det vel ut.
Han mente at du sku gjør det før du mista lappen! Slik at du har 1 i reserve!
i norge får man kjøre på eu sertifikat.

jeg har selv ikke lappen,men vurderer og reise til polen og ta lappen der.
har hørt av mange att det er rimelig enkelt og ta førerkortet i polen,og har du litt extra cash så får du det rett i hånda.og du får kjøre på det i norge siden det er eu sertifikat.

dette hjelder også folk som har mistet lappen (som i mitt tillfelle).
hvet om en trailersjofør som mistet lappen fårr promillekjøring og tok den på nytt i polen etter en måned.han kjører fint med lastebil i norge.

men om det er ett "smutthull" eller om det er bare staten som ikke gidder og gjøre noe med det er uvist fra mitt hold.
Dette gjelder ikke deg som har mistet lappen, da du ikke mistet lappen, men førereretten. Noe som er to vidt forskjellige ting. I Norge har ikke du lov til å være fører av noen som helst form for bil uansett hvor mange "lapper" du skulle ha.
men hva sier politiet når/hvis de stopper deg og du har gyldig førerkort?
de kan jo ikke frata deg førerkortet da ?

med mistet fører retten,mener du da sperrefrist ?
De sjekker opp dine personalia, og finner ut at du ikke har førerretten. Så i teorien kunne du like gjerne kjørt uten førerkort.
Straffen for å kjøre uten førerkort er mye mindre en den du får hvis du viser frem et førerkort du har kjøpt i polen.
Vist du ikke har sertifikate med deg når du kjører bil blir du jo bedt om å oppgi annen legitimasjon eller fødelsnummer. Så forsvinner jo betjenten inn i bilen sin og sjekker dette, noen som vet hvordan dette sjekkes? Kaller han det bare inn over radio/tlf og spørr om det fødelsnummeret har gyldi sertifikat?

For vist han aldri ser et bilde av deg, så er det jo bare å pugge fødelsnummeret til en kompis som har sertifikat og oppgi det nummeret når de spør. Også betale kompisen sin bot for å ikke hatt førerkorte med seg

Noen som vet hvor mye teknologi en standar patrulje etter veien har i bilene sine? jeg har sittet baki politibilene her noen ganger og aldri sett noen måter de kan få se bilde av de førerkortene de spør om eg gyldig
Så var det bare om at kompisen din liker de stygge prikkene på førerkortet sitt, Er vel 5 prikker så er det ikke mer sertifikat.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
med mistet fører retten,mener du da sperrefrist ?
Vis hele sitatet...
Ved førerretten så menes det om du har rett til å eie et førerkort. Mister man førerretten så mister man også muligheten til å ha førerkortet. Mister man førerretten i over ett år må man også ta oppkjøring på nytt når man får tilbake førerretten.
Får vel ikke prikk for å ha glemt førerkortet? Bare ett gebyr på noen hundrelaper..
for å ha glemt førerkorte er det ingen prikker, bare 750 kroner til statskassen.