Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 8855
heisann!
Jeg og klassen opplevde nå om dagen at det kom to sivilpolitiet inn i klassen, og begynte og ransake en i klassen. Greit nok, de gjør det sikker ikke uten grunn.
Men! skal egentlig ikke de ta med seg han vekk fra oss andre?

Vi satt og så på film, og samtidig måtte se på at han ble ransaket.

Hva mener dere om dette?
Noen som vett om det er en regel på det?
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Regner med at dette er lovlig, men det høres litt rart ut at de ikke tok eleven ut på gangen? Uansett så vil denne linken gi en bedre forklaring på lovligheten rundt ransaking av mistenkte, både av offentlige politifolk og siviltjenestemenn.

Kilde: Justis- og beredskapsdepartementet

Google you know!
Sist endret av Kålroten; 28. januar 2012 kl. 00:13.
Om det er lov eller ei, har jeg ingen mening om, men det høres ut som en utrolig jævlig måte å gjennomføre en ransaking. Jeg hadde følt meg krenket om jeg hadde blitt tvunget til å bli ransaket foran hele klassen min. Man kan selvsagt ikke til enhver tid ha et privat "ransakingssted" til disposisjon, men midt i en skoletime, burde det ihvertfall være mulig å ihvertfall gjennomføre det på gangen.
Uten at jeg har kjennskap til situasjonen, så kan man jo kanskje anta at de hadde en baktanke med det.
Skremme vedkommende, og evt tilskuere som ikke hadde bare mel i posen? - Stresse et miljø de er ute etter.

Jeg synes det er politi er fint jeg. Å holde seg unna bråk med dem er egentlig jævlig enkelt: Forholde seg til den røde boka
I politiloven paragraf 6 står det blant annet at " Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.
"
dem flyr jo ikke rundt og ransaker uten grunn..
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av arnekjell Vis innlegg
dem flyr jo ikke rundt og ransaker uten grunn..
Vis hele sitatet...
Nei stemmer det. Dette handler om dop rett og slett. Men han er akkurat ikke aktiv.

Gutten som ble pågrepet, fylte også 18 den dag.
Det er en vanlig prosedyre av politi å ransake foran de andre. Grunnene til det er mangt, men kan nevne at om en person blir tatt ut av klassen skaper det mye uro i klassen og falske rykter kan gå som ild i tørt gress, - forskjellige personer reagerer ulikt. I tillegg så er det en liten vekker for den personen som blir ransaket. Han tror han er kul som røyker, gjør ulovlige ting. Kommer politiet og ransaker han foran andre er ikke det særlig kult når han allerede er "inside" i et miljø - og lar personen kanskje tenke twice på hva han egentlig har gjort og kan kanskje komme på rette veier!
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av Lacost33 Vis innlegg
Det er en vanlig prosedyre av politi å ransake foran de andre. Grunnene til det er mangt, men kan nevne at om en person blir tatt ut av klassen skaper det mye uro i klassen og falske rykter kan gå som ild i tørt gress, - forskjellige personer reagerer ulikt. I tillegg så er det en liten vekker for den personen som blir ransaket. Han tror han er kul som røyker, gjør ulovlige ting. Kommer politiet og ransaker han foran andre er ikke det særlig kult når han allerede er "inside" i et miljø - og lar personen kanskje tenke twice på hva han egentlig har gjort og kan kanskje komme på rette veier!
Vis hele sitatet...
Trodde desverre at norge ikke var et land, som ville ha forskjellsbehandling. Vi er alle like verdie, derfor føler jeg ikke noen skal bli krenket.

Dette er værtfall min mening.
Sitat av L3gioN Vis innlegg
Trodde desverre at norge ikke var et land, som ville ha forskjellsbehandling. Vi er alle like verdie, derfor føler jeg ikke noen skal bli krenket.

Dette er værtfall min mening.
Vis hele sitatet...
Krenking er så... At vedkommende småkriminell føler seg krenket med sprikende ben foran klassen overrasker meg ikke.
På den annen side, er du på feil side av rødboka er det liksom litt selvforskyldt at onkel tafser lett på lommene dine, synes du ikke? Og for de 23 andre i rommet er det kanskje litt lettere å ta et riktig valg i fremtiden om de skulle bevege seg (for mye) ut i en gråsone med en slik situasjon i erfaringsbasen.

Hvor du finner forskjellsbehandling i dette er jeg imidlertid usikker på. Du reagerer ikke på at ikke hele klassen ble ransaket fordi alle skal bli behandlet likt?
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Hvor du finner forskjellsbehandling i dette er jeg imidlertid usikker på. Du reagerer ikke på at ikke hele klassen ble ransaket fordi alle skal bli behandlet likt?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med forskjellsbehandling er at, på vår skole skjer dette rimelig ofte. Men dette er første gang de har ransaket en person i klasserommet.

Og det med at de skal vise oss, og prøve og sette en liten ''frykt'' i oss pga de ransaker en elev i klasserommet, gjorde ikke frykten noe større. Jeg ser bare på de som respektløse.
"rimelig ofte". Det er ikke Sognsvann vel?

Mulig du ikke ble skremt av det, men jeg er brennsikker på at andre husker situasjonen med større beven enn deg.
Noen kan reddes, andre må bare avskrives. Slik er det med alt og alle.
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av kampspurv Vis innlegg
"rimelig ofte". Det er ikke Sognsvann vel?
Vis hele sitatet...
Nup, Det er ikke ''Sognsvann''
Sitat av L3gioN Vis innlegg
Det jeg mente med forskjellsbehandling er at, på vår skole skjer dette rimelig ofte. Men dette er første gang de har ransaket en person i klasserommet.
Vis hele sitatet...
Da ønsker de vel å vise hva som skjer med små wannabeskurker.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
I politiloven paragraf 6 står det blant annet at " Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.
"
Vis hele sitatet...
Hvorfor ser det ut til at folk bare driter i hva denne brukeren siterer?
Ut i fra denne teksten er det ikke spesielt vanskelig å komme frem til at politiet har gått langt over streken i tilfellet trådstarter beskriver!

Vedlagt link til den aktuelle paragrafen i Politiloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19950804-053-002.html#6


Sitat av Lacost33 Vis innlegg
Det er en vanlig prosedyre av politi å ransake foran de andre. Grunnene til det er mangt, men kan nevne at om en person blir tatt ut av klassen skaper det mye uro i klassen og falske rykter kan gå som ild i tørt gress,
Vis hele sitatet...
I min hjemby er det vanlig at politiet kontakter den mistenkte via telefon eller en kontaktperson på jobb/skole slik at denne personen får en mulighet til å tusle ut i politibilen på eget initiativ slik at man unngår alt for mye oppstyr.
Og dette er ut til å stemme godt overens med prosedyrene i Politiloven §6.
Jeg finner derimot ikke noe informasjon som tyder på at det stikk motsatte, hvilket trådstarter beskriver, er "vanlig prosedyre" så du må gjerne få lov til å henvise til kilder som bygger opp under påstandene dine.
Strpl § 170a. Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep.
Vis hele sitatet...
Hvis du/dere mener at dere har blitt urettmessig behandlet fra politiets side så anbefaler jeg å sende inn en klage til spesialenheten.
man kan vel fremdeles forlange at en eventuell ransaking skal skje i arresten og ikke på "åpen plass"?
Vel det er flere måter å bli ransaka på. den første og kansje mildeste er:
"dørvakt ransaking". dette er lett klapping oppå klær. mest for å sjekke etter kniver og våpen

"rutine kontroll" ransaking: stort sett det samme som forrige, men lommer blir sjekket, kanten på jakker.bukser og sokker, dette er for å finne drugs etc. dette blir forsatt gjort i all offentlighet da man som oftest bare må ta av sko eventuelt en jakke

"Full ransaking" her inngår begge de to første. man må kle av seg. og under pungen skal sjekkes. noen ganger må man sitte på huk over speil. andre ganger er det en nyskgjerrig politimann som er så heldig at han må bøye seg å kikke.

Nå har vi også røntgen osv men tar ikke med dette.

Jeg synes at på de 2 første utsettes ikke den anholdte for noen slags offentlig eksponering. og burde kunne foretas i et klasserom. nå er jeg også overbevist om at de hadde en liten baktanke med å gjøre det foran alle sammen.
Klassekameraten din kan anmelde dem for æreskrenkelse eller hva nå det kalles
Sitat av Knask Vis innlegg
I min hjemby er det vanlig at politiet kontakter den mistenkte via telefon eller en kontaktperson på jobb/skole slik at denne personen får en mulighet til å tusle ut i politibilen på eget initiativ slik at man unngår alt for mye oppstyr.
Og dette er ut til å stemme godt overens med prosedyrene i Politiloven §6.
Jeg finner derimot ikke noe informasjon som tyder på at det stikk motsatte, hvilket trådstarter beskriver, er "vanlig prosedyre" så du må gjerne få lov til å henvise til kilder som bygger opp under påstandene dine.
Vis hele sitatet...
Du mener politiet i din hjemby har for vane å ringe mistenkte og si: " Du, vi står utenfor, den grå anonyme bilen, gidder du komme ut hit en tur slik at vi kan visitere deg og sjekke at du ikke har noe dop på deg. Værsåsnill"

Finner de mye, politiet i din hjemby?

Sitat av L3gioN Vis innlegg
heisann!
Jeg og klassen opplevde nå om dagen at det kom to sivilpolitiet inn i klassen, og begynte og ransake en i klassen. Greit nok, de gjør det sikker ikke uten grunn.
Men! skal egentlig ikke de ta med seg han vekk fra oss andre?

Vi satt og så på film, og samtidig måtte se på at han ble ransaket.

Hva mener dere om dette?
Noen som vett om det er en regel på det?
Vis hele sitatet...
Det kan du banne på at de har lov til!
Når jeg gikk på Vgs kom de og henta meg ut av klassen 2 skt sivil, tokk meg med på ett tomt klasse rom og gikk tilogmed gjennom mat-pakka mi!!

De hadde selvføleglig sine spørsmål og grunner til at dem gjorde som de gjorde.

Og sånn piss som at du kan tå dem for æres krenkelse, ærlig talt ikke hør på sånt. kommer ingen vei med det!!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Velkommen til verdens frieste land.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
I politiloven paragraf 6 står det blant annet at " Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.
"
Vis hele sitatet...


Dersom tjenestehandlingen også skulle virke skremmende/forebyggende mot andre mistenkte i klasserommet, krevde tjenestehandlingen at han skulle bli ransaket foran alle.

Ja, det er ordentlig drittsekkoppførsel, men desverre lovlig..
vennesla vgs? Mange som har blitt henta av politiet i det siste, og som også har blitt ransaket forran andre elever.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Du mener politiet i din hjemby har for vane å ringe mistenkte og si: " Du, vi står utenfor, den grå anonyme bilen, gidder du komme ut hit en tur slik at vi kan visitere deg og sjekke at du ikke har noe dop på deg. Værsåsnill"

Finner de mye, politiet i din hjemby?

Vis hele sitatet...
Nei, det jeg skrev var ment for pågripelser generelt.
Når det gjelder narkotika blir det litt annerledes, men også her er det rom for å skjerme den mistenkte for unødvendig sosial belastning i det offentlige rom.

F.eks. i klasserommet på denne skolen kunne politiet godt ha kontaktet læreren til vedkommende slik at h*n kunne bedt den mistenkte om å gå ut på gangen, hvor politiet hadde stått og ventet.
Etter dette kunne den mistenkte blitt eskortert ut i bilen og deretter ransaket.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvorfor ser det ut til at folk bare driter i hva denne brukeren siterer?
Ut i fra denne teksten er det ikke spesielt vanskelig å komme frem til at politiet har gått langt over streken i tilfellet trådstarter beskriver!
Vis hele sitatet...
Nå kan det være at politiet fortsatt følger denne loven, og at de faktisk hadde en god grunn til å gjøre som de gjorde.
prøv å anmelde dem til politiet elns
Sitat av Knask Vis innlegg
Nei, det jeg skrev var ment for pågripelser generelt.
Når det gjelder narkotika blir det litt annerledes, men også her er det rom for å skjerme den mistenkte for unødvendig sosial belastning i det offentlige rom.

F.eks. i klasserommet på denne skolen kunne politiet godt ha kontaktet læreren til vedkommende slik at h*n kunne bedt den mistenkte om å gå ut på gangen, hvor politiet hadde stått og ventet.
Etter dette kunne den mistenkte blitt eskortert ut i bilen og deretter ransaket.
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg ser definitivt poenget ditt. Men dersom en del av formålet med ransakingen var å sende et signal til øvrige elever, krever jo tjenestehandlingen nettopp at det gjøres i klasserommet.

Nå blir det jo også litt vanskelig for oss og sitter her og diskutere hva som var utgangspunktet for ransakingen. Det vet vi jo ingenting om.

Det ville helt klart vært mer skånsomt å ta vedkommende til side, men da ville jo litt av effekten forsvunnet. Når det er sagt, har jo politiet for vane å ransake så tidlig som mulig. Dette for å forhindre tap av bevis på vei til bilen, arresten osv.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå kan det være at politiet fortsatt følger denne loven, og at de faktisk hadde en god grunn til å gjøre som de gjorde.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, men da mener jeg det er mer naturlig å prøve å resonnere seg frem til hva slags grunner det kan være snakk om istedenfor å fullstendig ignorere §6 i politiloven og samtidig gå off-topic.

La meg minne om hva trådstarter faktisk spør om:

Sitat av L3gioN Vis innlegg
heisann!
Jeg og klassen opplevde nå om dagen at det kom to sivilpolitiet inn i klassen, og begynte og ransake en i klassen. Greit nok, de gjør det sikker ikke uten grunn.
Men! skal egentlig ikke de ta med seg han vekk fra oss andre?

Vi satt og så på film, og samtidig måtte se på at han ble ransaket.

Hva mener dere om dette?
Noen som vett om det er en regel på det?
Vis hele sitatet...
Politiloven §6 ble nevnt, men ignorert.
Jeg kjenner ikke regelverket rundt dette, men for et par år siden ble to bekjente av meg ble hentet av politiet under undervisning og kjeftet opp av politiet i gangen foran andre elever. I ettertid ble dette kritisert av foreldre, og det endte med at de fikk beklagelse fra lensmann for behandlingen. Det ble da sagt at riktig prosedyre burde vært at politiet tok kontakt med skolen, slik at rektor eller lærer kunne arrangert med å ta elevene ut av klasserommet for samtale.

Det er også verdt å nevne at elevene i denne saken ikke hadde gjort noe galt, og saken ble henlagt.
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Det kan du banne på at de har lov til!
Når jeg gikk på Vgs kom de og henta meg ut av klassen 2 skt sivil, tokk meg med på ett tomt klasse rom og gikk tilogmed gjennom mat-pakka mi!!

De hadde selvføleglig sine spørsmål og grunner til at dem gjorde som de gjorde.

Og sånn piss som at du kan tå dem for æres krenkelse, ærlig talt ikke hør på sånt. kommer ingen vei med det!!
Vis hele sitatet...
Fordi dette skjedde med deg betyr det at det nødvendigvis er lov egentlig?

Virker for meg som at politiet kunne gjort dette på en veldig enkel måte, men istedet valgte de å gjøre det en mer idiotisk og mulig mer ydmykende måte for den det gjaldt. Mener det er feil at politiet skal statuere et eksempel på bekostning av en eller annen stakkar de antagelivis ikk hadde noen klare bevis på var skyldig.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg kjenner ikke regelverket rundt dette, men for et par år siden ble to bekjente av meg ble hentet av politiet under undervisning og kjeftet opp av politiet i gangen foran andre elever. I ettertid ble dette kritisert av foreldre, og det endte med at de fikk beklagelse fra lensmann for behandlingen. Det ble da sagt at riktig prosedyre burde vært at politiet tok kontakt med skolen, slik at rektor eller lærer kunne arrangert med å ta elevene ut av klasserommet for samtale.

Det er også verdt å nevne at elevene i denne saken ikke hadde gjort noe galt, og saken ble henlagt.
Vis hele sitatet...
Her høres det ut som om elevene var under 18. Personen i tråden var vel fylt 18 år? Etter fylte 18 så er det vel egentlig ikke så mye foreldra skal ha sagt sånn rent juridisk.

Sitat av juster Vis innlegg
Hei. Jeg ser definitivt poenget ditt. Men dersom en del av formålet med ransakingen var å sende et signal til øvrige elever, krever jo tjenestehandlingen nettopp at det gjøres i klasserommet.

Nå blir det jo også litt vanskelig for oss og sitter her og diskutere hva som var utgangspunktet for ransakingen. Det vet vi jo ingenting om.

Det ville helt klart vært mer skånsomt å ta vedkommende til side, men da ville jo litt av effekten forsvunnet. Når det er sagt, har jo politiet for vane å ransake så tidlig som mulig. Dette for å forhindre tap av bevis på vei til bilen, arresten osv.
Vis hele sitatet...
Det å sende et signal er ikke et legalt formål for en ransaking. Formålet med ransakingen skal helst være å sikre bevis i en eventuell rettsforfølgelse (eller søk etter farlige gjenstander/våpen og lignende). Hjemlene for dette er ganske tydelige, og ingen av disse går på å sende et signal til tredjepart.
Sitat av Knask Vis innlegg
Politiloven §6 ble nevnt, men ignorert.
Vis hele sitatet...
Nei, det ble den ikke. Flere personer har svart på dette.
Sitat av Commendatore Vis innlegg

Og sånn piss som at du kan tå dem for æres krenkelse, ærlig talt ikke hør på sånt. kommer ingen vei med det!!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Grunnen til at de kan gjøre sånn per i dag er jo fordi folk som tidligere har opplevd det samme bare aksepterte det fordi de "uansett ikke kom noe vei med det". Og jeg vil si at hvis man nå bare tolererer det så må de i fremtiden også bare tolerere det. Noen må jo gjøre noe.
http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-022.html

For de spesielt interesserte rundt lovverket vedrørende ransakelse.
Sitat av L3gioN Vis innlegg
heisann!
Jeg og klassen opplevde nå om dagen at det kom to sivilpolitiet inn i klassen, og begynte og ransake en i klassen. Greit nok, de gjør det sikker ikke uten grunn.
Men! skal egentlig ikke de ta med seg han vekk fra oss andre?

Vi satt og så på film, og samtidig måtte se på at han ble ransaket.

Hva mener dere om dette?
Noen som vett om det er en regel på det?
Vis hele sitatet...


Neida, som regel når politiet har razzia så sender de først et høfflig brev med forespørsel om de kan komme på gitt dato og klokkeslett. Blir ikke brevet besvart innen 14 dager, så sender de en E-post. Om de mot formodning ikke får svar da, så sender de en sms. Om misstenkt person da ikke svarer så kommer de heller ikke....
Winter is coming
Sånt får meg til å miste respekten for politiet. Selv om det hadde vært den største coke-dealeren i byen, skulle politiet ha opptrådt en smule mer proffesjonelt. Jeg kan ikke forestille meg hvor sint/lei meg etc. jeg hadde vært om politiet hadde kommet og trakasert meg foran klassen min på den måten.
Enkelte steder er det langt fra sosialt akseptert å fyre seg en bønne bare, og man risikerer å miste mange venner og jobbmuligheter etter som praten sprer seg som ild i tørt gress.

Jeg er klar over at hvis man omgås narkotikamiljø og har mange venner som bruker det, risikerer man å bli mistenkliggjort automatisk. Men at politiet velger å utnytte det som en måte å skremme andre på, samtidig som at de driter ut folk som kanskje allerede har problemer nok fra før, er så barnslig at jeg finner ikke ord.
Sitat av Zatikora Vis innlegg
Enkelte steder er det langt fra sosialt akseptert å fyre seg en bønne bare, og man risikerer å miste mange venner og jobbmuligheter etter som praten sprer seg som ild i tørt gress.
Vis hele sitatet...
De fleste steder (i Norge) er det langt fra juridisk akseptert også. Det er nok en sammenheng her. Politiet slår vel sjeldent ned på brudd på sosiale normer…
Winter is coming
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
De fleste steder (i Norge) er det langt fra juridisk akseptert også. Det er nok en sammenheng her. Politiet slår vel sjeldent ned på brudd på sosiale normer…
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvordan loven i Norge er, og jeg kan ikke si at jeg brydde meg stort om akkurat den eller bota på 2k når jeg ble tatt.
Det jeg tenkte på var hvordan andre folk ville reagere om de fikk vite det, og i hvilken grad det ville påvirke livet mitt.

Poenget mitt er som følger: Noen i politiet ser på det som en mulighet til å få folk til å slutte med narko ved å la straighte folk få vite hva du driver med. På den måten vet de at du må slutte for å ikke bli hengt ut som narkis på bygda.
Etterpå gir de ofte et generøst tilbud om å gå til jevnlige urinprøver for å bevise ditt nye straighte liv for venna dine.

Helt på jordet, og jeg respekterer ikke politi som bedriver denne formen for trakasering.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av L3gioN Vis innlegg
heisann!
Jeg og klassen opplevde nå om dagen at det kom to sivilpolitiet inn i klassen, og begynte og ransake en i klassen. Greit nok, de gjør det sikker ikke uten grunn.
Men! skal egentlig ikke de ta med seg han vekk fra oss andre?

Vi satt og så på film, og samtidig måtte se på at han ble ransaket.

Hva mener dere om dette?
Noen som vett om det er en regel på det?
Vis hele sitatet...
regelen for bruk av narkotikahunden på skolene er som følger:

politiet kan komme til skolen, ta med seg narkohund, og søke på åpne områder i skolen. Det vil si ikke direkte på elev, eller elevens personlige eiendeler (kilde: Telemark politikammer)

det var på tv i går.

politiet må også spørre på frivillig grunnlag om de lar seg ransake. og de hadde heller ikke lov til å ransake personen uten denerell stor misstanke.
Han ble nok ikke ransaket uten grunn, og når han gjorde den handlingen som førte til ransakelsen. Ja da skulle han tenkt over konsekvensene Helt og holdent fortjent!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av SoulSearch Vis innlegg
Han ble nok ikke ransaket uten grunn, og når han gjorde den handlingen som førte til ransakelsen. Ja da skulle han tenkt over konsekvensene Helt og holdent fortjent!
Vis hele sitatet...
Det forstyrret undervisningen OG ydmyket vedkommende, kriminelle har også krav på rettsvern vet du...
ja synd på kriminelle gitt er jo så hardt og være lovlydig
Sitat av Choobe Vis innlegg
Det forstyrret undervisningen OG ydmyket vedkommende, kriminelle har også krav på rettsvern vet du...
Vis hele sitatet...
Ja, det har de. Men politiet har også rett til å ransake mennesker når de finner det nødvendig vet du...

Begynner å bli litt lei av kriminelle som sutrer og klager over at politiet gjør ditten og datten . Tåler man ikke det får man slutte å bryte loven!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av SoulSearch Vis innlegg
ja synd på kriminelle gitt er jo så hardt og være lovlydig
Vis hele sitatet...
Det hadde vært greit hvis personene hadde vært en morder, tyv eller voldtektsman, men hvis personen han "tatt narkotika" og dette skjer på grunnlag av det.. Synes du det er rett?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det hadde vært greit hvis personene hadde vært en morder, tyv eller voldtektsman, men hvis personen han "tatt narkotika" og dette skjer på grunnlag av det.. Synes du det er rett?
Vis hele sitatet...
Siden det ifølge den store røde boken ikke er lov, så ja.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Siden det ifølge den store røde boken ikke er lov, så ja.
Vis hele sitatet...
Makan til tullete svar. Det er "rett" i forhold til at det står i den store røde boken at det ikke er lov, ja. Men det er åpenbart at Per ikke mente "rett" på den måten, og det skjønte du også. Han spurte om hva han personlig synes. Du svarer som om den store røde boken er ufeilbarlig og udiskutabel. Gitt at noe som er nedskrevet i lov er "rett" kan en, etter din logikk, ikke diskutere verken narkotika, dødsstraff, fysisk avstraffelse, rettigheter eller noe annet.
Sist endret av Don Veto; 14. mars 2012 kl. 19:36.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Krenking er så... At vedkommende småkriminell føler seg krenket med sprikende ben foran klassen overrasker meg ikke.
På den annen side, er du på feil side av rødboka er det liksom litt selvforskyldt at onkel tafser lett på lommene dine, synes du ikke? Og for de 23 andre i rommet er det kanskje litt lettere å ta et riktig valg i fremtiden om de skulle bevege seg (for mye) ut i en gråsone med en slik situasjon i erfaringsbasen.

Hvor du finner forskjellsbehandling i dette er jeg imidlertid usikker på. Du reagerer ikke på at ikke hele klassen ble ransaket fordi alle skal bli behandlet likt?
Vis hele sitatet...
Dette er så skremmende likt blåkopien til salamandrene at jeg ikke kan unngå å kommentere innlegget ditt.
Hvor stor syntes du den riktige siden av rødboka skal være? Hva er riktig med å skremme noen til noe? Hvordan kan man støtte at en etat - som har ekstrem tillit fra samfunnets side - bryter den loven den er satt til å håndheve?
Er det rettferdig å behandle alle likt? Hvilke prinsipper er det som ligger til grunn for holdningene dine?
Sitat av Bellissimolto Vis innlegg
Hvor stor syntes du den riktige siden av rødboka skal være? Hva er riktig med å skremme noen til noe? Hvordan kan man støtte at en etat - som har ekstrem tillit fra samfunnets side - bryter den loven den er satt til å håndheve?
Er det rettferdig å behandle alle likt? Hvilke prinsipper er det som ligger til grunn for holdningene dine?
Vis hele sitatet...
Hei. På hvilken måte mener du politiet bryter den loven de er satt til å håndheve? Jeg har studert litt juss, men sliter med å finne det blant innleggene i denne tråden.

Når det er sagt, mener jeg det er viktig at politiet faktisk håndhever narkotikalovgivningen så lenge det er forbudt. Heller det enn et politi som setter seg selv over loven og velger å ikke reagere mot narkotikakriminalitet.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Uten at jeg har kjennskap til situasjonen, så kan man jo kanskje anta at de hadde en baktanke med det.
Skremme vedkommende, og evt tilskuere som ikke hadde bare mel i posen? - Stresse et miljø de er ute etter.

Jeg synes det er politi er fint jeg. Å holde seg unna bråk med dem er egentlig jævlig enkelt: Forholde seg til den røde boka
Vis hele sitatet...
er du purk, eller drømmer om å bli det?