Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1324
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Så nå er det min tur til å få min aller første nye PC. Jeg har dermed ingen erfaring i kjøp av dette, og kan generelt ikke mye om hardware.

Valget falt på Lenovo Thinkpad SL410, og jeg har to hovedspørsmål:

1: Hvilken nettbutikk anbefales? Evt. flere. Her er flere ting av relevans, OK leveringstid, en service som ikke er til å gråte for og denslags. Igjen: Lite erfaring med denslags.
2: Bør jeg kjøpe så lowspec som mulig, for så å oppgradere selv? (Ref: Apple Macbook) Eller vil det være det samme, og jeg kan likesågodt bestille akkurat den konfigurasjonen jeg vil ha?

Om konfigurere selv: Hva bør jeg velge? Og fra hvor?

OS: GNU/Linux. Jeg vet at en dansk FreeBSD-utvikler har en sak på gang i forhold til akkurat dette. Jeg kommer sannsynligvis til å sende en e-post til Lenovo for å høre hvordan vi lettest får løst opp i det. Å kjøpe uten OS eller med GNU/Linux preinstallert vil være det letteste. Og før noen tar seg bryet med å foreslå dualboot e.l.: Nei. Skal ikke. Og er ikke gaymer.

Bruksområder: Har gjerne opp massevis av applikasjoner på én gang; Firefox med 20-70 tabs, Spotify, The GIMP m.m. 3D-modellering og -animasjon, i tillegg til programmering kommer ganske så snart.

Skrik ut om det mangler informasjon.
En ting er sikkert mtp. bruksområdene dine: Du trenger så mye minne som mulig og et 64-bits operativsystem.

Jeg har gode erfaringer med Komplett. Rask leveringstid og konkuransedyktige priser. Jeg har ikke vært borte i supportsystemet deres, men ut i fra hva jeg har hørt fra andre skal dette være meget bra.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av steinarlima Vis innlegg
En ting er sikkert mtp. bruksområdene dine: Du trenger så mye minne som mulig og et 64-bits operativsystem.
Vis hele sitatet...
Dette lå ganske langt fremme i tankene mine også. Om jeg ikke husker feil støtter hovedkortet på denne PC-en opptil 8GB RAM, som det helt klart er gunstig å ha 64-bits OS til.
Jeg har gode erfaringer med Komplett. Rask leveringstid og konkuransedyktige priser. Jeg har ikke vært borte i supportsystemet deres, men ut i fra hva jeg har hørt fra andre skal dette være meget bra.
Vis hele sitatet...
Sjekket, og de hadde den inne. Vet at de er populære og at mange bruker dem, men har ingen personlige erfaringer med dem. (Såklart: Alle nettbutikker av en viss størrelse vil ha en del misfornøyde kunder, men her er det snakk om den generelle oppfatning.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
Vet at de er populære og at mange bruker dem, men har ingen personlige erfaringer med dem. (Såklart: Alle nettbutikker av en viss størrelse vil ha en del misfornøyde kunder, men her er det snakk om den generelle oppfatning.)
Vis hele sitatet...
Med IBM/lenovo har det imho ikkje spesielt mykje å sei. Vil ikkje komplett så vil lenovo, og det tipper eg er gjengs for alle nettbutikker. Har stortsett kun gode erfaringer med lenovo sin support, men godt tips er å kutte ut butikken: gå rett til lenovo ved problemer. Eg har opplevd at butikken (ikkje komplett) sendte inn laptop, og fikk fiksa feil feil... 8)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
slashdot: Mm, har også inntrykket av at Lenovo har bra support.

På Lenovos reseller/find a dealer-side for Norge fant jeg ganske mange forhandlere, deriblant komplett.no.

Om vi tar med dette med å gå direkte til Lenovo for support skulle en tro det ville vært best for meg å velge det billigste alternativet blant disse forhandlerne, aight?

Og hva med oppgradering?
Sist endret av Jonta; 31. mai 2010 kl. 16:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om vi tar med dette med å gå direkte til Lenovo for support skulle en tro det ville vært best for meg å velge det billigste alternativet blant disse forhandlerne, aight?

Og hva med oppgradering?
Vis hele sitatet...
Ja, i og med at Lenovo forholder seg til reklamasjonsretten, og ikkje bare garantitida sist eg hadde med dei å gjere så kan ikkje eg sjå kvifor du ikkje skal gå for den billegaste.

Oppgradering er stortsett easy peasy. Det finst mange gode håndbøker på dei fra IBM, og thinkwiki har masse info. I tillegg er dei enkelt oppbygd, og gjort på et kvarters tid å demontere. Heller ingen pesky forseglinger som viser at du har demontert dei
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av slashdot Vis innlegg
Oppgradering er stortsett easy peasy. Det finst mange gode håndbøker på dei fra IBM, og thinkwiki har masse info. I tillegg er dei enkelt oppbygd, og gjort på et kvarters tid å demontere. Heller ingen pesky forseglinger som viser at du har demontert dei
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, fant ut tilsvarende selv (Lenovo <3). Men mer konkret lurer jeg på om det er mer gunstig prismessig å oppgradere selv, slik det er med t.d. Apples produkter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hehe, ja, fant ut tilsvarende selv (Lenovo <3). Men mer konkret lurer jeg på om det er mer gunstig prismessig å oppgradere selv, slik det er med t.d. Apples produkter.
Vis hele sitatet...
Det antar eg strengt tatt at det er, stortsett uavhengig av merke. Det er iallefall ikkje nevneverdig dyrare. Og komplett har ein meget fin minnekonfigurator som gjer at du får rett RAM kvar gong.

Når det gjeld originalkomponenter som LCD-panel, tastatur og slikt så bør du kjøpe det på ebay om du skulle få behov for å skifte det, ettersom prisen der er roughly en femtedel av det ting koster originalt. I så fall er anbefalt måte å sende en e-post til lenovo og be om delenummer
jeg jobber mye med lenove thinkpad serien og jeg hvet at t400 serien sliter litt med en rar defek at de plutselig dør etter at par uker har vert et mindre parti av dette, og folk til lenovo er ganske så hyggelige og proffesjonelle og jeg er gennerelt fornøyd med de pcne de leverer
Godt tips hvis du har et enmannsfirma: Kjøp laptopen som firma og skaff deg 3års NextBusinessDay on-site-support.

Definitivt verdt bpengene hvis du får problemer med maskinen, noe som fort skjer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Forconin Vis innlegg
Godt tips hvis du har et enmannsfirma: Kjøp laptopen som firma og skaff deg 3års NextBusinessDay on-site-support.

Definitivt verdt bpengene hvis du får problemer med maskinen, noe som fort skjer.
Vis hele sitatet...
Det er jo verdt å nevne at du mister 5 års reklamasjonsrett i så fall, som jo er verdt litt
Sitat av Jonta Vis innlegg
Og hva med oppgradering?
Vis hele sitatet...
Ettersom HDD, RAM og eventuelle mini-pci-kort er ca. det eneste som kan endres i en laptop vil jeg råde deg til dette: spa på det du er villig til av penger for CPU og f.eks. en høyoppløselig skjerm. 3G-støtte, RAM, harddiskplass og slikt kan man endre i ettertid, men de to punktene er viktige, og kan ikke endres.

Tok en kikk på den SL410 Komplett har i sortimentet (NSR87NR). Denne er ikke på lager. Er billig, men har en crappy prosessor.
Ville heller anbefalt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597620 eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592888. Dyrere, men pga. prosessorytelse vil du (sannsynligvis) være fornøyd med disse lengre enn med en Pentium-basert SL410.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=441042 Burde fungere finfint til alle Intel Core i-baserte systemer.