Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 19709
Hehe, det kommer jo litt ann på hvor alvorlig prikk du får da. Forskjell på å mekke litt på tallene på bankkortet ditt når du er 16 og lime lappen der du har mekket slik at det står at du er 18, eller om du har forfalsket million dokumenter. Tror du er litt uheldig hvis du får dokumentfofalskning på rullebladet når du er 16 for å kjøpe sigg, men det kan kans skje?
Sitat av Brell
Jeg har kamerater som har blitt tatt av politiet og skjenkekontroll for å vise fram falsk legimasjon og de har ikke fått prikk på rullebladet bare mistet legitamasjonen og siden de har vært smarte nok til å fjerne all informasjonen på kortet, i tillegg til å skrape bort kan man ta magnet over magnetstripen, dermed er informasjonen som står der borte. Selvom politiet selv sier at du må bruke fake id kortet til noe mer alvorlig enn å kjøpe drikke eller sigg for å kunne bli siktet for dokumentforfalskning. du skal også være ganske uheldig for at det skal komme på vandels attest.
Vis hele sitatet...

Har man god nok lim, så trenger man ikke å skrape så mye!
Når snuten skal se hva som står på kortet under så sitter jo papiret fast i kortet slik at det river med plastikken på kortet og dermed ødelegger all informasjon!
Jeg fikk 1500 i bot eller 3 dager fengsel!
Jeg ble tatt med en annens kort i går, med et studiebevis. Full, ærlig (og dum) som jeg var fylte jeg ut et skjema hvor jeg erkjente forholdene og vedtok boten. Det var forøvrig dørvakta som tok kortet, og fylte ut skjemaet med meg. Ser det er uenigheter om hvorvidt å bli tatt med en annens legitimasjon gjør deg skyldig i dokumentforfalskning, noe dørvakta forsikret meg om at jeg ihvertfall IKKE ville bli. Håper han snakket sant.

Får vente og skje hva som skjer. Såvidt jeg har skjønt postene her riktig kan jeg endte opp med alt fra 1500-6000 i bot. Ærlighet varer ikke lengst, jeg kunne jo tross alt bare løpt.

Kan legge til at jeg er 21 og er gjenganger på stedet. Jeg går bare på feil skole, og sliter derfor med å komme inn..
Sist endret av onkl; 29. april 2007 kl. 16:12.
Hvis du var full og dum, så regner jeg med at skjemaet du fylte ut er til ingen hjelp.. Du var full og ikke i stand til å signere på noe slikt!
Han kan hevde han ikke forsto hva han signerte på ja og at dørvakta som forøvrig skal ha trening i å se om folk er fulle burde ha skjønt dette.
Jeg ville protestert når forelegget kommer og si at du skrev under i beruset tillstand og var ikke i stand til å fatte en slik juridisk beslutning for deg selv
Sitat av mp34567
Han kan hevde han ikke forsto hva han signerte på ja og at dørvakta som forøvrig skal ha trening i å se om folk er fulle burde ha skjønt dette.
Jeg ville protestert når forelegget kommer og si at du skrev under i beruset tillstand og var ikke i stand til å fatte en slik juridisk beslutning for deg selv
Vis hele sitatet...
Eller hva med å erkjenne at han har gjort noe dumt og ta straffen som en mann? Hva er det som gjør at noen oppfordrer andre til enhver tid å forsøke å unndra seg det gale en har gjort? Det er endel av det å bli voksen, og ikke oppføre seg som en liten drittunge.
Sitat av Kaunda
Eller hva med å erkjenne at han har gjort noe dumt og ta straffen som en mann? Hva er det som gjør at noen oppfordrer andre til enhver tid å forsøke å unndra seg det gale en har gjort? Det er endel av det å bli voksen, og ikke oppføre seg som en liten drittunge.
Vis hele sitatet...
Fordet det ødeleger livet hans(til en viss grad)
Blir man tatt for dokumentforfalsking og får det på rullebladet så vips kam man si hade til Amerka, Kina osv.
Og mange jobber som krever vandelsatest.
Ja, det var dumt og gjøre det fpr det første da, men har det skjedd har det skjedd.

Ville ikke du prøvd og slippe unna på noe så trivielt hvis du kunne, når det ikke skader NOEN?

Men for guds skyld, ta det som en "man" hvis du har lyst.
Har store planer om å ta det som en mann, gitt. Politiet ringte i går og sa det var snakk om en bot på "et par tusen", noe jeg kan leve med. Sånt skjer. Kan trøste meg med at jeg ikke er den første, og helt garantert ikke den siste.

Forøvrig tror jeg ikke at denne saken er værre enn at det kun ødelegger om jeg hadde hatt planer om å jobbe i politiet. Kan legge til at jeg ble anmeldt for å ha (jeg husker ikke ordrett) "misbrukt en dørvakts tillit ved å oppgi en annen persons legitimasjon".

Surt? Åjada, men sånn kan det da altså gå. Jeg mista den første muligheten ved å slippe unna når jeg ble igjen for å fortelle at jeg hadde driti meg ut. Om det noen gang skjer igjen (jeg tviler), vil jeg nok rette nesen den andre veien og forlate stedet.

Ta det som en advarsel, sånt som dette er seriøst fort gjort.

edit: Vurderer å bytte ut ordet "legitimasjon" med "identitet", så diffust var det.
Sist endret av onkl; 3. mai 2007 kl. 21:14.
Nå spør jeg i uvitenhet: Hvordan kan man bli anmeldt for dokumentforfalskning når man bruker en annen sin legitimasjon?

Er et bankkort forfalsket om ingen endringer er gjort siden kortet forlot produksjonen?

Onkl: Du skrev under et dokument i beruset tilstand, du oppga ikke legitimasjon for å komme inn på utestedet, men et studiebevis, hvis eneste funksjon er en "invitasjon" til stedet. Du har med andre ord brukt en åpen invitiasjon da opprinnelige vedkommende ikke kunne gå på festen selv.

Ettersom jeg vet at du er over 21 år og spritloven i Norge er ved 20 år ser jeg ikke noe lovbrudd i denne saken. Det eneste du har gjort galt er å være elev ved feil skole og benyttet en annen sin invitasjon. Det kan ikke være noen hjemmel for å straffe dette?
Det er særlig 2. ledd som her kommer til anvendelse. Medvirkning er også straffbart jf. 3. ledd, det er viktig å forstå at det også er straffbart å låne ut legetimasjon som skal brukes til noe ulovlig.

§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.
Men er et studentkort legitimasjon?

Gyldig legitimasjon er vel; bankkort, pass, FDID kort, Postens ID kort, politiets tjenestebevis og JDID kort.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av el_bamso
Nå spør jeg i uvitenhet: Hvordan kan man bli anmeldt for dokumentforfalskning når man bruker en annen sin legitimasjon?

Er et bankkort forfalsket om ingen endringer er gjort siden kortet forlot produksjonen?

Onkl: Du skrev under et dokument i beruset tilstand, du oppga ikke legitimasjon for å komme inn på utestedet, men et studiebevis, hvis eneste funksjon er en "invitasjon" til stedet. Du har med andre ord brukt en åpen invitiasjon da opprinnelige vedkommende ikke kunne gå på festen selv.

Ettersom jeg vet at du er over 21 år og spritloven i Norge er ved 20 år ser jeg ikke noe lovbrudd i denne saken. Det eneste du har gjort galt er å være elev ved feil skole og benyttet en annen sin invitasjon. Det kan ikke være noen hjemmel for å straffe dette?
Vis hele sitatet...
Det er forfalsking fordi du presenterer dette kortet som om det er deg, noko det ikkje er.

Kortet er per se ikkje forfalska, men det er dermed ikkje sagt at du kan bruke det for å utgi deg for å vere ein anna enn den du er.

Studentkort er heller ikkje ein invitasjon. Det er eit identifikasjonskort som skular og universitet utsteder for å gi deg ein identitet i forhold til den institusjonen.

Det er faktisk eit lovbrot å bruke andre sin identifikasjon:
Sitat av Straffeloven §182
Den, der i retsstridig Hensigt benytter som ægte eller uforfalsket et eftergjort eller forfalsket Dokument eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, naar der handles om et indenlandsk eller udenlandsk offentligt Dokument.

Har Benyttelsen fundet Sted i Hensigt at skaffe Bevis for et berettiget eller at beskytte mod et uberettiget Krav, anvendes Bøder eller Fængsel indtil 1 Aar.
Vis hele sitatet...
Dette ligger under kapittelet om dokumentfalsk i straffelova.
drQ
Egendefinert
Anbefaler linken:
http://www.ung.no/art/?id=1132
1500 fikk jeg i bot.. Men det er og 6 år siden da..
Sitat av Kaunda
Eller hva med å erkjenne at han har gjort noe dumt og ta straffen som en mann? Hva er det som gjør at noen oppfordrer andre til enhver tid å forsøke å unndra seg det gale en har gjort? Det er endel av det å bli voksen, og ikke oppføre seg som en liten drittunge.
Vis hele sitatet...
Dette geniale innlegget forandret livet mitt. Takk for at du tok deg tid til å misjonere moralsynet ditt. Virkelig hjelpsomt.
hva hvis man har arvet et gammelt legg av broren sin eller lignende, er det noen som vet om en måte å få gjort bildet dårligere på? sånn at det kan se ut som deg???
Du putter kortet i klorin så det blekner, når det er bleknet må du ta en drit liten tusj å tegne på. Eller så kan du bare skrape på bilde.
Mens vi allikevel diskuterer bøter og falsk id og denslags ufyseligheter. Jeg fikk bot her om dagen (riktignok for noe annet). Drita som jeg var tenkte jeg ikke på å oppgi falskt navn og sånn før jeg hadde sagt navnet. Så det førte til at jeg stavet navnet mitt feil og ga feil postkode men allikevel riktig addresse (haha). Noen som har en ide om hva som sannsynligvis kommer til å skje med dette?

Jeg regner med at greia enten blir henlagt eller at en bot blir sendt ut men at jeg ikke får den i postkassa mi pga postkoden. Dersom de faktisk bruker ressurser på å finne meg, så finner de meg sikkert. Vil det funke å gå for en "hæ, det var jo ikke den postkoden jeg ga. han må notert ned feil"?


PS: skjedde for over en uke siden og har hørt nada, zip.
Sist endret av rdxz; 8. mai 2007 kl. 06:06.
jeg hadde et falsk legg engang, det var så bra laga at snuten ikke var sikker på hvem jeg var :P
De hadde først fått opplyst et navn av noen, også ransaket dem meg og fant legget mitt, og da sto det et helt annet navn, så de visste ikke helt hva de skulle tro, men til slutt ble jeg avslørt med hvem jeg var (tittet opp i strafferegisteret), men eneste de gjorde var å sende legitimasjonet tilbake til foreldra mine, og da kunne jeg bare ta den pånytt igjen :P
En jeg kjenner fikk 4000 i bot for å si til purken at han het Fredrik Fredriksen..
oki, har lest en del her på forumet og vil bare ha en ting klart

Jeg har bestillt kort fra photo-ID UK (international id), og avventer nå kortet. Det jeg lurer på er om jeg bør vente meg vanskligheter med å bare kjøpe meg litt øl på en daglivarebutikk med kortet? Hvis de i såfall blir skeptiske (eller avslører at det er fake for den saks skyld) til kortet, hva kan jeg forvente da? Hva skal jeg gjøre da for å unngå bråk (bot, politi, whatsoever).

Ville blitt uendlig glad om noen kunne ha hjulpet meg?

Sist endret av luring; 11. mai 2007 kl. 02:00.
Sitat av luring
oki, har lest en del her på forumet og vil bare ha en ting klart

Jeg har bestillt kort fra photo-ID UK (international id), og avventer nå kortet. Det jeg lurer på er om jeg bør vente meg vanskligheter med å bare kjøpe meg litt øl på en daglivarebutikk med kortet? Hvis de i såfall blir skeptiske (eller avslører at det er fake for den saks skyld) til kortet, hva kan jeg forvente da? Hva skal jeg gjøre da for å unngå bråk (bot, politi, whatsoever).

Ville blitt uendlig glad om noen kunne ha hjulpet meg?

Vis hele sitatet...
Hvis du har fullt litt med på det som tidligere har blitt skrevet på forumet, kunne du ha fått med deg at du ikke akkurat har vært lur nå. Allerede ved å bestille et forfalsket dokument har du begått en forbrytelse.

Hvis virkelig ønsker å unngå bråk, og unngå å få avskåret mange muligheter i fremtiden som registrert kriminell for dokumentforfalskning, må du ikke finne på å bruke det til noe.

Hvis jeg var deg ville jeg klippet det i to straks jeg fikk det, og tenke meg bedre om hva jeg egentlig vil med livet mitt i fremtiden.
Hei igjen. Viser til det jeg skrev om hendelsen jeg hadde med et utested og et studiebevis som ikke var mitt.

Fikk brev fra politiet i dag, og kan fortelle at jeg fikk forelegg 2000,-, eller en straff av fengsel i 4 dager.

Grunnen var overtredelse av Straffelovens §372, 2. ledd
for i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et lignende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil

Håper det oppklarer noen av spørsmålene som tidligere er stilt i tråden.

Det vil også si at Kaunda hadde rett. Personen jeg fikk kortet fra har forøvrig ikke hørt noen ting, og har fått kortet tilbake fra politiet for lenge siden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Media Monkey
En jeg kjenner fikk 4000 i bot for å si til purken at han het Fredrik Fredriksen..
Vis hele sitatet...

ÅffTåpik: Den er jo meget kjip for disse da...
må reagere litt her.. folk skriver så sikkert hva de vet om ting.. som er BULLSHIT!
JA du blir anmeldt for dokumentfalsk enten du faker det selv eller låner av en annen, og strafferammen er den samme..

Du trenger ikke bruke legget ditt en gang. Jeg ble tatt før jeg rakk å bruke det, og ble anmeldt.
Siden jeg var åpen og ærlig under avhør, fikk jeg påtaleunnlatelse. (ingen bot eller prikk) dvs. prøvetid på to år.. om jeg gjør noe galt igjen vil saken tas opp igjen!
Politiet grunnet dette med at man må ha muligheten til å angre på noe dumt man har gjort, uten unødig straffing..
Så politiet har litt mellom øra de også =)

Men ja, jeg reagerer. folk sier de vet ting som ikke er sant.. =\

En ting til, fødselsattest er selvfølgelig IKKE gyldig som legitimasjon. Ikke studentbevis heller.
Hvis jeg hadde brukt et falsk kort på en søndag på byen. Ble tatt og de sa de skulle annmelde saken. (tok ikke mitt legg) Hvor lang tid tar det før han som lånte legget tl meg ville blitt kontaktet av politiet? (De sa til han at de skulle anmelde det, og kastet han ut..)
Til alle dere som kjøper/vurderer å kjøpe falsk legg for å kjøpe litt øl/snus/røyk, så hvorfor ikke bare spare de pengene og bruke mopedllappen/lett Mc lappen, har gjort det helt siden jeg var 16 år. (ektel legg og) har funket i 8/10 tilfeller.

Utrolig tidi å se på alle de kassadamene som ser på lappen en stund, men ikke får med seg at det står 1989 på lappen.
Sitat av luring
oki, har lest en del her på forumet og vil bare ha en ting klart

Jeg har bestillt kort fra photo-ID UK (international id), og avventer nå kortet. Det jeg lurer på er om jeg bør vente meg vanskligheter med å bare kjøpe meg litt øl på en daglivarebutikk med kortet? Hvis de i såfall blir skeptiske (eller avslører at det er fake for den saks skyld) til kortet, hva kan jeg forvente da? Hva skal jeg gjøre da for å unngå bråk (bot, politi, whatsoever).

Ville blitt uendlig glad om noen kunne ha hjulpet meg?

Vis hele sitatet...

Tror han lurte på om det gikk ann å bruke det!!!

Ikke hvordan man ødelegger det!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvis man lager et legg, eller bestiller, eller endrer på legg så er det dokumentforfalskning. Hvis man får et av bror/søster eller kompiss/veninne så er det ikke dokumentforfalskning. Ikke sikker på at det er samme strafferamme men er sikker på at det ikke er det samme.
Sitat av Keatis
Hvis man lager et legg, eller bestiller, eller endrer på legg så er det dokumentforfalskning. Hvis man får et av bror/søster eller kompiss/veninne så er det ikke dokumentforfalskning. Ikke sikker på at det er samme strafferamme men er sikker på at det ikke er det samme.
Vis hele sitatet...
Man får oftere litt mildere straff, ja. Men begge deler er dokumentforfalskning.
Sist endret av Restyle; 22. april 2008 kl. 09:17.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er vell ikke akkrat smartest og vise et fake id til polti. Ville veller heller ungått det. Men er veldig lett og bruke fake id. Ihvertfall på butikker. etter egen erfaring.
Sitat av Macca
Det jeg mente var straffen for å Oppgi fask identitet til purken..
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvette skulle du vise id til purken? Hvis det blir et slikt tilfelle så er det kanskje en ide og få det til helvette vekk.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ei vennine av meg brukte leggen til søstra si, (3uker før hun selv ble 18)
og hun ble tatt her en helg, og hun fikk det på rullebladet sitt, og 3000,- i bot.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva skjedde med søstera/ den som låner det bort da? Ingen ting?
er vel bare å si at lillesøster har tatt det uten lov?
Husker Kompisen min A skulle inn på utested med legget til B som han nå var uvenn med.
Det A ikke visste at B sto foran han i køen, og når han kom bort til dørvakta stoppa de han (Noe som aldri hadde skjedd før, De ligna sykt) - Begge ble dratt ut å måtte forklare seg, A sa B solgte det til han, og B sa nei, men kunne ikke forklare åssen A hadde legget hans. Begge ble tatt. Og begge fikk 6000,- kr i bot eller 6 dager.

Haha, Også kom jeg inn etter det med mitt fake legg som ikke ligner i det hele tatt Heldigvis ble jeg aldri tatt, Nå trenger jeg ikke legg.
Sitat av KingPill Vis innlegg
Husker Kompisen min A skulle inn på utested med legget til B som han nå var uvenn med.
Det A ikke visste at B sto foran han i køen, og når han kom bort til dørvakta stoppa de han (Noe som aldri hadde skjedd før, De ligna sykt) - Begge ble dratt ut å måtte forklare seg, A sa B solgte det til han, og B sa nei, men kunne ikke forklare åssen A hadde legget hans. Begge ble tatt. Og begge fikk 6000,- kr i bot eller 6 dager.

Haha, Også kom jeg inn etter det med mitt fake legg som ikke ligner i det hele tatt Heldigvis ble jeg aldri tatt, Nå trenger jeg ikke legg.
Vis hele sitatet...
Moralen er vel, vent til du er gammel nok. Og om du er over 18 men under 20 så dra til Praha/Warszawa/Køben og ha det gøy der. Utelivet i Oslo er dårligst i Europa så det er ikke så mye man går glipp av..