Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1808
Fikk du igjen? Baksmell?

Har du tips for å få mer igjen på skatten?

Venter selv på svar.
Sist endret av Astro Man; 12. mars 2024 kl. 22:50.
Venter på skattemeldingen. Har jeg regnet riktig så får jeg vel 3-4 tusen tilbake, ikke store greiene.
158kr i smell. Så gikk nesten i null med andre ord.
For å få mer igjen må man få med alle fradrag eventuelt justere opp skattetrekket.
Hallgeir har sin årlige runde i avisene nå, mange bra økonomitips inni det hodet der.
«Baksmell» på 700 ca, det kan jeg leve med.
Venter enda i spenning
Sitat av NokErNok Vis innlegg
«Baksmell» på 700 ca, det kan jeg leve med.
Vis hele sitatet...
Hva har du gjort??
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hva har du gjort??
Vis hele sitatet...
Betalt for lite skatt tydeligvis?
Hvordan fyller man ut skattemeldinga riktig egentlig? Har alltid bare håpa på det beste og klint det gjennom, noe som ikke er lurt hehe.
4k tilbake på skatten, fikk pengene nå i dag, rimelig kjapt!
Psykisk ustabil
18.000, ifjor fikk jeg 32.000.
Har lagt inn ca. 100.000 høyere inntekt enn jeg faktisk har, og brukt prosenttrekk. Nå i år har jeg tabelltrekk, håper på å få igjen neste år også.
Får igjen en god slump etter mye reskskatt tidligere.
Trikset er prosenttrekk og å bruke tallene på siden for skattekort godt.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Betalt for lite skatt tydeligvis?
Vis hele sitatet...
700 ja, leste for raskt i natt
Sist endret av Majao Gibensis; 13. mars 2024 kl. 08:13. Grunn: Trøtt
Fikk igjen 33k. Tapt en del på aksjer så det er jo digg…?
Har uføre, har stort sett ligget på 3-4000 tilbake med tabelltrekk. Men er altid spent på hva det står, kan jo være noen forandringer.

For en del år siden fikk jeg igjen alt jeg hadde betalt i skatt. Stod at jeg var innvilget begrenset skatteevne, men hadde ikke søkt om det. Mulig en el annen sosionom eller verge har søkt? Har søkt om dette hvert år siden, aldri fått invilget.

Mvh
Venter fortsatt på svar. Lurer litt om jeg får smell ettersom jeg solgte ut fond hos Sbanken for å legge i en annen bank.
Aiiiiii 15k minus
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De takler ikke pågangen i år heller, gitt. Skulle nesten tro det var mulig å forutsi at en hel drøss folk kommer til å ville sjekke skatten når man sender ut en hel drøss "nå kan du sjekke skatten"-meldinger.
Fikk restskatt for første gang i år… Trodde det skulle bli omvendt ja.
Noen som har fått pengene på konto?
Sitat av Drugs Vis innlegg
Noen som har fått pengene på konto?
Vis hele sitatet...
Var en over i tråden, som hadde fått. Ikke fått min enda selv
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Var en over i tråden, som hadde fått. Ikke fått min enda selv
Vis hele sitatet...
Det høres jo veldig rart ut da den må leveres først.

"Sjekk skatten
For å være sikker på at du ikke betaler for mye eller for lite i skatt, må du sjekke at opplysningene i skattemeldingen er riktige.

Fristen for å levere er 30. april."
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Aiiiiii 15k minus
Vis hele sitatet...
Da er det bare å google Hallgeir, pusse kalkulatoren og gå på fradragsjakt
Sitat av robhol Vis innlegg
De takler ikke pågangen i år heller, gitt. Skulle nesten tro det var mulig å forutsi at en hel drøss folk kommer til å ville sjekke skatten når man sender ut en hel drøss "nå kan du sjekke skatten"-meldinger.
Vis hele sitatet...
tror det er vel så mye alle dem som ikke har fått melding men allikevel bare MÅ inn å sjekke
Sitat av Dough Vis innlegg
Det høres jo veldig rart ut da den må leveres først.

"Sjekk skatten
For å være sikker på at du ikke betaler for mye eller for lite i skatt, må du sjekke at opplysningene i skattemeldingen er riktige.

Fristen for å levere er 30. april."
Vis hele sitatet...
Må lese hva jeg skriver da.
Får igjen selv, hvor lang tid bruker det å ta før pengene kommer? Har levert oppgjøret.

Står « Du kan få skattepengene før 1. juni. » til meg, står det det hos alle eller er jeg tatt ut i kontroll elns?
Sist endret av Idek13378; 13. mars 2024 kl. 14:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Får igjen selv, hvor lang tid bruker det å ta før pengene kommer? Har levert oppgjøret.

Står « Du kan få skattepengene før 1. juni. » til meg, står det det hos alle eller er jeg tatt ut i kontroll elns?
Vis hele sitatet...
Står det hvert år, pleier ikke å ta mer en noen dager
Sitat av hanfrakambo Vis innlegg
Står det hvert år, pleier ikke å ta mer en noen dager
Vis hele sitatet...
Takk for svar er første året jeg får igjen noe så er ikke så drevet på det der haha
57k i smell. Gratulerer til meg ��
Sitat av Borderline Vis innlegg
18.000, ifjor fikk jeg 32.000.
Har lagt inn ca. 100.000 høyere inntekt enn jeg faktisk har, og brukt prosenttrekk. Nå i år har jeg tabelltrekk, håper på å få igjen neste år også.
Vis hele sitatet...
hvorfor det? det smarteste er jo å gå i null.

staten gir dårlig med rente for å "spare" pengene for deg. like greit å få de ut å spare selv/investere
Jeg fikk 9600 i smell. Jeg har huslån og brukt akuratt samme tabell som fjordåret. Jeg undres hva jeg gjør gale, eller om det er noe triks for og gjøre beløpet mindre.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hvorfor det? det smarteste er jo å gå i null.

staten gir dårlig med rente for å "spare" pengene for deg. like greit å få de ut å spare selv/investere
Vis hele sitatet...
De gir 3,51%. Men enig. Det finnes bedre alternativ. Men grei måte om du ikke har noe disiplin!
Sitat av aldarico Vis innlegg
Jeg fikk 9600 i smell. Jeg har huslån og brukt akuratt samme tabell som fjordåret. Jeg undres hva jeg gjør gale, eller om det er noe triks for og gjøre beløpet mindre.
Vis hele sitatet...
Er ikke så vanskelig dette med skatt, alle betaler likt etter den intekt de har. Det første du må gjøre er å se over tallene stemmer. fått inn renter fra lån og se om fradag du har rett på.

Får man baksmell har man betalt for lite skatt gjennom hele året og skattekort du har hatt er for mindre inntekt storsett.

Husk nytt av året (2023 skatten) deles lån der man har sammen med din bedre halvdel 50/50. du må endre dette selv mot skatten om der var slik at du for 2022 skatten fikk 100% av gjeldsrenter.

Så om ikke intekten din har blitt endret og annet som utgjør du skal betale mer skatt, er nok gjeldesrenter årsaken om du har boliglån sammen