Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1028
Jeg lurer bare på om noen kunne forklare meg følgende med de første maskinene:

Når man kobler sammen masse ledninger og setter strøm til, og det blir puttet inn en diskett, hvorfor kommer det da tegn opp på skjermen? ganske absurd egentlig når man tenker på at de kan ikke ha visst mye når de lagde de første maskinene.

Var det en som satte seg ned og tenkte at hvis jeg plugger i de ledningene sånn, til en skjerm og putter inn en diskett så burde det funke, eller? bare lurer. er helt blank på dette området.
Mener å huske at Intel har en ganske bra "forklaring" på dette på sine internettsider: intel.com

Ellers har dette grovt sett å gjøre med ikke strøm og strøm (1 og 0).

De første maskinene gjorde nok ikke så veldig mye fornuftig, men utviklingen har jo godt fort...
hehe, lol... nå hvor lenge siden er det de føste datamaskinene kom? 20-30 år siden? feil, faktisk kom de første maskinene mens klokka enda het noe med 1800tallet... disse var mekaniske, men fortstt datamaskiner, så neste store trinn av enivac(univac?), et GIGANTISK monster av en rørdatamaskin, og på den tiden hadde de ikke disketter, det de hadde var hullkort (papplater med hull punsha gjennom) som fungerete som disketter. så de har egentlig hatt ganske god tid til å lage datamaskiner, og finne ut hvordan de skulle være.

anbefaler deg å vandre på bibloteket å låne en bok om datamaskinens historie...

mm
Ikke mobb hullkorta bare *vil ha*
noob killer
elukS's Avatar
Så et program på discovery om datamaskinenes utvikling gjennom tidene, det var et intervju med en av ingeniørene som jobba med de første elektroniske maskinene, det hendte ofte at hvis maskina ikke virka gikk de INN i den (ganske betegnende for størrelsen), tok en hammer og dunket i noen av røra, kortene mm. Det hjalp som regel
Opprinnelig postet av meitemark
hehe, lol... nå hvor lenge siden er det de føste datamaskinene kom?
Vis hele sitatet...
Meg du lol'er av?

Uansett om det var hullkort/rør/sement osv disse maskinene var laget av så operte de med strøm/ikke strøm.

Det hører faktisk med til historien at univac/eniac eller what ever Krevde like mye strøm som en middels by (dette er tatt ut av min dårlige hukommelse, og stemmer kanskje ikke helt, men det var snakk om MYE strøm den krevde)
ENIAC brukte vel rundt 160 kilowatt om ikke hukommelsen har forsvunnet helt.

Om man setter litt perspektiv på det kan man regne den første datamaskinen for den telleramma som de har/hadde i Kina for vel 4-5000 år siden.
Den første automatiske maskina ble laget av briten Charles Baggage(1822) og var drevet av damp Den brukte da gjennomhullete kort
Herman Hollerith laget punchkortmaskinene i 1880.
Men den første elektriske var utviklet av tyskeren Konrad Zuse i 1941. Den var kalt Z3 og ble brukt av tyskerene under den andre verdenskrig til å designe fly.
Kan jo for så vidt nevne Moores lov også, den sier følgende:
prosessor-krafta/ytelsen vil fordobles hver 18 mnd.
moores law

Og dette har visstnok holdt stikk enda.
Så han var litt flinkere å forutsi "framtiden" enn han toppsjefen i et eller annet stort firma som sa:
Det vil være nok med fem datamaskiner i verden, en i hver verdensdel.
Han tok vel litt feil med det utsagne, noe jeg tror de fleste på NFF er glade for

Det som er litt rart å tenke på er at de maskinene vi bruker i dag vil være som totalt forhistorisk å foreldet i løpet av ganske kort tid. Den råkule 8088'en er jo ikke så mye å skryte av i dag
Sist endret av Xtrax; 19. februar 2002 kl. 17:55.
Ble litt nysgjerrig sjøl på dette emnet og har begynt å surfe litt rundt, her er en side som virker ganske "grundig":


http://www.fortunecity.com/marina/reach/435/
Innsekter som kom inn i disse monstrumene og skapte trøbbel ble ikke overaskende kalt 'bugs', derav det ordet vi bruker vi dag for småfeil i software...