Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 9538
Har et par spørsmål jeg håper noen kunne svare på

Har en slik bil:

http://www.turbotoys.com.au/products...-hobby-product

Så Kunne jeg trengt meg et ekstra batteri (har to stk fra før på 7,2v)
Link:

http://www.hobbex.com/no/artiklar/ra...mah-30c-2.html

og et som fulgte med bilen på 2200Mah


og + 4st drifting dekk med felg (helst så billig som mulig, gjerne fra ebay).

Og har hvor mange mah det er på batteriet noe å si for hastigheten og hvor lenge man kan kjøre? eller må man da ha ny motor?

Mvh

Evt noen andre batteri typer som er bedre/holder lenger?

Er helt nybegynner på det her
Sist endret av jenspetter93; 27. mai 2015 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
-mAh er kapasiteten til batteriet, dvs mer mAH = lengre kjøretid
-C er hvor mye strøm batteriet kan levere. 10C og 2200mAh = 10*2200mA = 22000mA = 22Ampere max. Du vil ha dette tallet høyt nok til at det klarer å levere så mye strøm som motoren klarer å trekke for å ikke få flaskehals i batteriet.
-S = antallet celler (i serie) i batteriet. Et 2S batteri som du har blir 3.7V*2=7.4V. Noen regulatorer og motorer klarer 3S, men ingen vits å utfordre skjebnen med mindre du er klar for å ta kostnaden av brent elektronikk, og mekanisk havai av for svake deler.
-ESC = elektronisk fartsregulator. Ettersom du bruker lipo bør du sjekke at den er satt opp for lipo, dvs cutoff dersom batterispenningen detter under ca 3.2V pr celle (6.4V) for å ikke skade batteriet. Pass også på at det oppladet er maks 4.2V pr celle (8.2V) og at cellene har lik spenning (bruk banseringslader, dvs en som også bruker den lille pluggen)

Sider å sjekke ut:
Norske:
antrade.no -> forhandler av rc biler og deler/utstyr. Hovedsaklig XRAY. (Bane racing)
radiostyrt.no -> norsk forum for rc. har kjøp og salg grupper for brukt rc utstyr
modellers.com -> alt milig innen rc
elefun.no -> alt mulig innen rc

utenlandske:
hobbyking.com -> alt mulig innen rc, har turnigy nano-tech batterier som skal være "billig og bra"
rc-mushroom.com -> hovedsaklig rc bil. Biler, deler og utstyr.
ebay.com -> trenger ingen introduksjon..

Og btw, ikke kjøp en billig bil og forsøk å gjøre den god ved å putte inn alt mulig option parts, det blir fort dyrere og dårligere enn å legge pengene i en skikkelig bil fra begynnelsen av. Stikk innom den lokale rc klubben og se/prat med medlemmene så vil du garantert få noen gode tips om oppsett av bil, valg av bil og mer. Ta gjerne med bilen din, dem blir ikke sure om du dukker opp for å prate og kjøre litt, men om det gir mersmak så meld deg inn før du gjør tradisjon av å låne banen til klubben.

Edit: Ikke la batteriene ligge fullt oppladet eller helt tomme. Dem bør helst ligge rundt 3.7V pr celle ved lagring.
Sist endret av suppesos; 27. mai 2015 kl. 17:52.
Siden du sier at batteriene du har fra før av er på 7.2V antar jeg at disse er NiMh/NiCd batterier. Skal du gå over til LiPo er det et par ting du må tenke på.

Har du en smartlader? LiPo batterier trenger en kompatibel lader for å ikke overlades og gå opp i flammer.

Fungerer fartsregulatoren din (ESC) med LiPo? Hvis den er laget for 7.2V batterier vil det fungere, men voltage cut-off vil komme på for sent og batteriet vil ta skade av for mye utlading. Har den ikke LiPo modus må du kjøpe deg en volt-alarm. (Denne fungerer toppers)
Takk for gode svar!
Fekillix: ja det er det, sjekk linken i første posten.

Er det noen som kunne sotte sammen en pakke til meg? Helst fra utlandet og samme nettside.
Så mange mah på batteriet som mulig og driftinghjul ? så lenge hjula er nøytrale i fargen går det fint (svart,hvit,sølv).

Mvh
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Takk for gode svar!
Fekillix: ja det er det, sjekk linken i første posten.

Er det noen som kunne sotte sammen en pakke til meg? Helst fra utlandet og samme nettside.
Så mange mah på batteriet som mulig og driftinghjul ? så lenge hjula er nøytrale i fargen går det fint (svart,hvit,sølv).

Mvh
Vis hele sitatet...
Driftinghjul på en buggy gir ikke mye mening i grunn, skal du drifte bør du virkelig vurdere og kjøpe en bil som er laget for det...
Sitat av Oprah Vis innlegg
Driftinghjul på en buggy gir ikke mye mening i grunn, skal du drifte bør du virkelig vurdere og kjøpe en bil som er laget for det...
Vis hele sitatet...
Søk på youtube, så ser du det er fullt mulig selvom det ikke er opptimalt
Koster uansett ingenting, så hvorfor ikke prøve?
For all del, bare og prøve, men hvis du virkelig har lyst til og begynne og drifte rc biler, prøv ihvertfall en som er ordentlig satt opp før du eventuelt skulle legge planene på hylla. Det er veldig gøy og trenger ikke bli svindyrt.
Jeg driver smått med RC-drift selv, og har begynt på en ferdig rigga BSD-driftingbil med 50-50 trekk.
Dette ser jeg som en billig og god start bil som er lettkjørt.

Vedrørende dekk/felger ville jeg valgt å kjøre f.eks. 6mm offsett bak og 3mm offset foran.
http://www.rcmart.com/racing-zero-co...?cPath=35_1493
Dette er dekka jeg bruker.

Btw: Noen som kan anbefale en billig og bra 2,4ghz sender, da den til BSD er crap?
Takktakk, da har jeg funnet ut ossen dekk jeg skal kjøpe. Men jeg finner ingen batteri på ca 10.000 mah som har samme form som batteriet i linken i førsteposten? Kjedelig å lade hvert 20 minutt, så hadde sotte stor pris på om noen kunne hjulpet meg! Ser i førsteposten ossen kontakt det er på batteriet.
Og en ting til: er det farlig å kjøre batteriet helt ut? Det vil nemlig ikke lade, står at det er for lav volt..
Sist endret av jenspetter93; 29. mai 2015 kl. 10:11.
Ja det er farlig! Og det er bra laderen din ikke vil lade det, for det er der katastrofen skjer. Bare spør inventaret i overetasjen til naboen min. Om du har lyst til å begi deg ut på noe potensielt farlig for å redde batteriet, så kan du lese på nettet om å redde lipo som er over discharged. Det går ut på å lure en programmerbar lader til å tro at du lader en annen cellekjemi (med svært lav strømstyrke), og kanskje få spenningen over thresholden til lipo-laderen din. Det må gjøres under oppsyn og med tilgang på branslukningsapparat
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lipobatterier er, og kan være farlige, spesielt dersom du overlader, eller tapper dem for mye.
Invester i en batterivarlser/monitor (Finnes i flere varianter)
Da vil du også få lengere levetid på batteriet, da lading til feil tidspunkt svekker batteriet.

Husk at du ikke alltid vil få lengre kjøretid når du velger mer mah, da batteriene veier mer. Et typisk 3s batteri på 10 000 mah veier ca 800g
faen.. jaja, får stikke innom sjappa imorgen å få en liten innføring.
Men om ikke mer mah gir lenger batteritid, hva er da vitsen med det?

Mvh
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mer mah gir selvfølgelig lenger tid du kan tappe batteriet, men som jeg skrev over, så vil mer vekt også føre til at batteriet tappes fortere pga motoren må trekke på mer vekt, så det gjelder å finne en balanse mellom vekt/batteri.

Husk også at bilen du skal drifte med gjerne skal være vektfordelt, et batteri på nærmere 1kg vil muligens forverre denne fordelingen.
Sist endret av Fleff; 31. mai 2015 kl. 14:09.
En annen ting som fleff er inne på her angående vekt på batteri og det å endre den, det har veldig mye og si hvor batteriet er plassert i bilen . Ett for tungt batteri plassert for langt bak på chassiet vil gjøre det vanskeligere å drifte. På min bil er batteriet plassert under en "bøyle" midt i chassiet
Skjønner skjønner. Takker igjen for svar.
Men kan noen linke til et batteri som passer som helst er på mere mah enn det jeg har på 3300mah?
Hadde vært til stor hjelp Finner ingen selv..
Ossen batteri ser du i linken til bilen i første posten.
Og siden det er 12" hjul, så passer alle 12" felg med driftedekk?

Kan jeg forresten kjøpe et batteri med 6 celler? Tenkte siden det som fulgte med hadde to. Tenkte å kjøpe det her:

http://www.ebay.co.uk/itm/7-2-v-volt...item58af9200ee

5200mah

Forresten bestilt dekk og, var 12mm hax som passet.

http://www.ebay.co.uk/itm/4Pcs-Set-1...item2ee0cd71c7

Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Skjønner skjønner. Takker igjen for svar.
Men kan noen linke til et batteri som passer som helst er på mere mah enn det jeg har på 3300mah?
Hadde vært til stor hjelp Finner ingen selv..
Ossen batteri ser du i linken til bilen i første posten.
Og siden det er 12" hjul, så passer alle 12" felg med driftedekk?

Kan jeg forresten kjøpe et batteri med 6 celler? Tenkte siden det som fulgte med hadde to. Laderen støtter forresten opptil 6 celler. Tenkte å kjøpe det her:

http://www.ebay.co.uk/itm/7-2-v-volt...item58af9200ee

5200mah

Forresten bestilt dekk og, var 12mm hax som passet.

http://www.ebay.co.uk/itm/4Pcs-Set-1...item2ee0cd71c7
Vis hele sitatet...
titegn....
Sist endret av jenspetter93; 6. juni 2015 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke kjøp batterier fra eBay, hold deg i hvertfall unna de som ikke har et merkenavn.

Det batteriet er ikke et LiPo batteri men ett NiMh batteri. Siden volten er lik er det det du skal ha, men LiPo har bedre egenskaper og oppnår samme volt med to celler. NiMh celle = 1.2V, LiPo celle = 3.7V.

Kina batterier er alltid veldig optimistiske når det kommer til kapastitet. Du vil ikke få i nærheten av 5.2Ah.
Okei, da bestiller jeg ivertfall ikke det
Men du kunne du linka til et kraftig batteri? helst så mange mah som mulig og mest mulig kjørelengde.
Hadde vært fint å få kjørt ivertfall en time på et batteri, nå kjører jeg rundt 20min.

makspris på batteri: 1000kr

Fint om kjøretid også er minium 1 time.
Sist endret av jenspetter93; 7. juni 2015 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Større batteri = mere vekt, mere vekt = mindre fart og akselerasjon

Hvorfor ikke bare ha flere av den type batteri du har nå? Eventuelt med en flerkanals lader så du kan lade alle på en gang.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Større batteri = mere vekt, mere vekt = mindre fart og akselerasjon

Hvorfor ikke bare ha flere av den type batteri du har nå? Eventuelt med en flerkanals lader så du kan lade alle på en gang.
Vis hele sitatet...
Det var ikke dumt. Hadde jeg ikke tenkt på
Var bare det at jeg sammenlignet vekta på det jeg har på 3300mah(223) og et annet på 6500mah (327g).

Men da kjøper jeg nok et par til av det jeg har Blir billigere og virker det som.

Og en siste ting (ja, begynner å bli mye..) men nå lader jeg på 2s, 3,4a og 7,4v.

http://www.hobbex.com/no/artiklar/ra...mah-30c-2.html

Korrekt det vel?
Sist endret av jenspetter93; 7. juni 2015 kl. 18:34.
Om batteriet ditt nå er 7.2v så er det ikke lithium, og da støtter antakeligvis ikke laderen som fulgte med bilen din lithium heller. Og da skal du heller ikke prøve å lade et lithium bateri med den laderen

Pakke med batteriet du ser på + passende lader som også lader det gamle batteriet ditt: http://www.hobbex.com/no/artiklar/la...-pro-5000.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Om batteriet ditt nå er 7.2v så er det ikke lithium, og da støtter antakeligvis ikke laderen som fulgte med bilen din lithium heller. Og da skal du heller ikke prøve å lade et lithium bateri med den laderen

Pakke med batteriet du ser på + passende lader som også lader det gamle batteriet ditt: http://www.hobbex.com/no/artiklar/la...-pro-5000.html
Vis hele sitatet...
Sent svar, men har den pakka + jeg har bestilt meg noen ekstra li-po batterier på 5500mah (ikke billig kina greier). Men vurderer sterkt å bytte til en annen motor og vifte fra hobbyking, koster jo ingenting. Står at den gjør 60kmt nå med det 3300mah batteriet jeg har nå. Ossen vil det bli om jeg setter inn en dobbelt så kraftig motor og en tilsvarende vifte? Han på hobbyking klarte jo ikke å svare på hva som passa selvom jeg linka han bilen.. Men regner vel med det bare er å ta mål?
Sist endret av jenspetter93; 16. juni 2015 kl. 01:40.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må se om motoren kan ta volten du mater den med, så må du se om ESC(hastighetskontrolleren) din takler så mange ampere(OM den kan byttes på bilen din)

Ser du har 35A ESC, og en 3750KV motor, KV ratingen angir hvor mange rpm motoren spinner for hver volt, så høyere KV betyr mer hastighet, men mindre moment, og motsatt.

Mange eksperimenterer med fks lavere KV og høyere volt, men i ditt tilfelle er du nokså låst mtp volten din.

Husk også at dersom du har plastdrev på motor og driverk så er det lett å gnage av tennene dersom du får for mye kraft.

Edit: Dersom du er ute etter en bil du kan oppgradere og modifisere til de baner, så ville jeg heller ha byttet til en annen med litt mer kurant plattform. Da vet du at delene passer, og har noe som er ment for å mekkes på.
Sist endret av Fleff; 16. juni 2015 kl. 20:36.
Som fleff sier og for å sitere meg selv ( :P )
Sitat av suppesos Vis innlegg
Og btw, ikke kjøp en billig bil og forsøk å gjøre den god ved å putte inn alt mulig option parts, det blir fort dyrere og dårligere enn å legge pengene i en skikkelig bil fra begynnelsen av.
Vis hele sitatet...
Kommer du litt opp fra nybegynner RTR bilene så opner det seg opp en helt ny verden. Der kjøper man en "roller" som enkelt forklart er ett byggesett til en bil hvor du får med stort sett allt du trenger for å bygge den, mens du må kjøpe motor, ESC, radioutstyr (sender/mottager), servo, dekk og body utenom slik at du får det som passer deg og det underlaget/bane du skal kjøre på. På en mere påkostet bil vil du etter å ha satt opp/bygget bilen etter "initial settings" ha store muligheter for å tweake på oppsettet i ettertid, uten å måtte kjøpe ekstra option parts for det (men det finnes selvsagt option parts her og).

---Litt om mine bomkjøp av billigbil og openbarringen ved konkurransebil---------
Selv startet jeg med en HPI MT2 (Nitro, offroad) som jeg fikk som måtte settes litt i stand. Her gikk det litt penger her og litt der, og plutseligt en motor uten kompresjon.. Penger kastet bort, men det fikk meg bitt nok til å kjøpe ny bil. Denne gang en HPI RS4 Evo RTR (også nitro) flunkende ny. Men også dette var et grundig feilkjøp. Etter å ha kjørt av bærearmer, drivakslinger som hopper ut og tar knekken på drivaksel koppene pga turnbuckles som hopper av, differensialer som spiser tanndrev, en clutch som er et reint hel**te å justere, en motor som enten drukner eller går for varm osv så enda jeg opp med ett helt delelager, og bytting av turnbuckles, CVD drivakslinger, forsterka drivaksel kopper, you name it. I forbannelsen av å se alle som hadde ordentlige biler sitte å drikke kaffe og kjøre mens jeg sto å skrudde og dro i startsnora til jeg fikk blemmer mellom fingra så enda jeg opp med å kjøpe meg en XRAY T4 (el), med orca elektronikk og savox servo. Hadde ikke ordentlig radio der og da så prøvde med HPI radio og da ser man hvor ufattelig treg servoen på HPI bilen var, og den totale mangelen av EXPO på senderen. Den mye raskere savox servoen gjorde at bilen var helt umulig å holde på en rett linje for enhver lille justering på rattet sendte bilen på kryss å tvers av banen. Bestilte meg da en Futaba 4pls sender og skal si vi snakker forskjell fra HPI! Her snakker vi om å kjøre på skinner i motsetning til hva jeg opplevde med HPI RS4. Har også testet mot en HPI Sprint 2 Sport som en kamerat kjørte og for å gjøre den historien kort, han solgte bilen sin og kjøpte ny XRAY.. Lettere å skru på, om man må skru, generelt mye bedre og kjøre, minimalt med slark i styring osv. Om man skal kjøre på en annen bane osv så kan en bytte spur gear og pinjon for å gire om på null time, tuning av motor via "program card" ved feks å endre fortenningen etter om du treng høy fart/bånndrag osv. Det er en hel vitenskap å sette opp alt riktig, men med litt hjelp fra klubben din til å komme i gang og tips fra feks Setup Station så kommer du i gang. Mye god informasjon om oppsett også i manualen som følger med bilen. Selv om akkurat det neste her kansje ikke er så relevant for drifting som du ønsker å drive med så har selv den minste ting utsalg på kjøre egenskapene på bilen din, som feks valg av body, hvor tjukk silikone olje du har i diff osv, camber, toe. You name it. Poenget mitt er at du vil få en mye mer lettkjørt og lettere vedlikeholdt bil ved å gå ett hakk opp i pris, opp til konkuirranse biler kontra en RTR. Jeg har feks ikke trengt å bytte noe utenom dekk på xray til nå, men en drivrem står straks for tur, kontra å ha et privat delelager til HPI...
------------------------------------------

Nå ble dette et langt og rotete innlegg, men moralen her er: Spar de pengene og putt de i sparebøssa til ny ordentlig bil og ha den bilen som du har slik den er. Om man sminker en gris så er det fremdeles bare en gris.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har kjørt min vortex bil i 3 dager og den har plutselig startet å kjøre saktere og startet og lukte, og etter 5 min er batteriet tomt men skal egentlig vare i 10. Motoren har blitt veldig varm også. lurer på om noen av dere vet årsaken. lurer på om jeg har ødelagt den ved å dytte den etter den er tom for batteriet fordi det var det jeg gjorde før den startet å bli dårlig.
Er det lipo batteri? Du MÅ balansere batteriet når du lader det, og aldri kjøre det helt tomt. Bruk lipo-varsler.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Er det lipo batteri? Du MÅ balansere batteriet når du lader det, og aldri kjøre det helt tomt. Bruk lipo-varsler.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å balansere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kkkkk Vis innlegg
Hva mener du med å balansere?
Vis hele sitatet...
http://www.rc-airplane-world.com/bal...ery-packs.html
Sønnen til naboen min kjørte rc-bilen sin helt tom hver eneste gang han var ute og kjørte, og balanserte aldri batteriet da han ladet det. Det endte med nedbrent 2. etasje i og et opprydningsarbeid som skulle koste tid og penger over en periode på ca en halvt år.

Om du lader uten å balansere så lades batteriet opp til 12,6V (4.2V per celle) uten at laderen egentlig vet om det er en mismatch mellom cellespenningene. Om det er stor forskjell mellom cellespenningene så vil en av cellene ende opp på over 4.2V, og en eller flere vil ende opp under 4.2. Lader du en celle over 4.2V så vil det kunne oppstå brann, og du vil definitivt ødelegge batteriet ditt rimelig fort.