Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3788
Om man f.eks har fått la oss si valium på hvit resept. Så scanner du den inn på beste kvalitet og skriver den ut med en bra printer. Så går du å bruker denne resepten på apoteket.
Om den ser ganske ekte ut, og di ikke reagerer er det jo greit. Mens om di reagerer, så ringer di legekontoret får å høre om denne er ekte: Og ja, den er det sier di, siden man faktisk har fått denne resepten.

Og noen dager etter går til et annet apotek og bruker den ekte resepten, og di ikke tenker noe over om den er falsk eller ikke.

Vil det i teorien gå ann å bruke samme resept på denne måten to ganger?
Forskjellige apotek kjeder så klart!
Jeg startet en mer eller mindre lignende diskusjon på dette for litt siden, kanskje du får svar her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=151072
Cherie's Avatar
Trådstarter
oki takk ^^

Best å bruke den falske først vil jeg tro... siden da det faktisk kan "bevises" at legen har skrevet den ut.

Jeg har gjort dette flere ganger i 2007-2008. Men ble så slepphent at jeg ble ferska til slutt.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Om man f.eks har fått la oss si valium på hvit resept. Så scanner du den inn på beste kvalitet og skriver den ut med en bra printer. Så går du å bruker denne resepten på apoteket.
Om den ser ganske ekte ut, og di ikke reagerer er det jo greit. Mens om di reagerer, så ringer di legekontoret får å høre om denne er ekte: Og ja, den er det sier di, siden man faktisk har fått denne resepten.

Og noen dager etter går til et annet apotek og bruker den ekte resepten, og di ikke tenker noe over om den er falsk eller ikke.

Vil det i teorien gå ann å bruke samme resept på denne måten to ganger?
Forskjellige apotek kjeder så klart!
Vis hele sitatet...
jeg så på politiet,showet på tv hvor de rykke ut til en fyr som hadde dratt ut FLERE xanor pakker i samme middels store by,Drammen var det vell..

Tror det faktisk er lettere enn man tror og at de ikke ringer inn å sjekker/utløser noen reaksjon med mindre man prøver seg igjen på samme sted en time etter eller noe,så enkelt tror jeg det fungerer!

Min erfaring er at det er minimalt med connections i de fleste systemer,enten det gjelder politi,helsevesen you name it,det er ikke noe FBI med oversikt over registreringer/systemer som ser alt og følger opp mistenkelige saker her som i usa!

For å sitere catch me if you can svindler-filmen,"people only know what you tell them"mye sant i det!
Sist endret av murmade; 29. januar 2011 kl. 19:33.
Hvis man går utifra at man kan "fake" en hvit resept, hvordan tror du utfallet vil være om jeg skifter ut hvilket legemiddel som skal hentes ut? Photoshop + Felleskatalogen elno? Om vi da går utifra at legen og apotekeren ikke kommuniserer..
Cherie's Avatar
Trådstarter
Før photoshoppa jeg masse, sånn type mengder og fikk ut flere hunder imovane og slikt men ble litt for dårlig til å gjøre det skikkelig og begynte å photoshoppe navn og forskjellige medikamenter og drit..

Har ikke tenkt å bruke den mer enn to ganger da tør ikke det.
Og heldigvis var det ikke legen min som skrev den ut heller, random turnuslege. Hehe

Det går fint å photoshoppe til hva som helst egentlig, men ikke overdriv, og IKKE a-prep.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Om man f.eks har fått la oss si valium på hvit resept. Så scanner du den inn på beste kvalitet og skriver den ut med en bra printer. Så går du å bruker denne resepten på apoteket.
Om den ser ganske ekte ut, og di ikke reagerer er det jo greit. Mens om di reagerer, så ringer di legekontoret får å høre om denne er ekte: Og ja, den er det sier di, siden man faktisk har fått denne resepten.

Og noen dager etter går til et annet apotek og bruker den ekte resepten, og di ikke tenker noe over om den er falsk eller ikke.

Vil det i teorien gå ann å bruke samme resept på denne måten to ganger?
Forskjellige apotek kjeder så klart!
Vis hele sitatet...
Ikke gjør det, du blir 99% tatt!
Og da er du bannlyst..
Ville heller falsket paraniod å gått til en psykolog.
hvis psykologen ikke oppdager din forfalsket angst så har du mulighet å få (sobrill, valium) på respet (Min store drøm)
enig!
Been there, done that ;=)
Oppfør deg som du ikke vet noe om medisiner, men forklar at du er fastlåst i angst, og psyko-somatiske muskel smerter:
Kjeve, nakke og skuldre er såre av spenninger av angsten.
-Det er bare Diazepam / Sobril som tar dette

Sleng på at fastlegen din har vurdert opiater for smertene, for det er det verste Psykiatere vet!!
Da fpr du beroliggende, for en liten periode. (minste pkn i de minste)

(Har vært innen psykiatrien siste 13 årene)
Sist endret av mercen; 29. januar 2011 kl. 23:04.
Cherie's Avatar
Trådstarter
LOL

Jeg HAR resepten da for førtne gang OM jeg bruker den scanna så printa ut først, og di ringer legen for å klarlegge om at dette er skrevet ut til meg, får di JA som svar. OG så bruker man den ekte senere på et anna apotek. Vanskalig å forstå?
Men hva om de ringer når du leverer inn den ekte resepten og da? Fordi det er et sterktvirkende preparat, alltid en sjangs.
Cherie's Avatar
Trådstarter
ja, d er det

MEN om jeg da går på det apoteket jeg stort sett bruker med den ekte vil di nok ikke reagere på at "oi, sterke preparater", siden jeg får det der ofte, samt rivotriler, pf, imovane og alt mulig egentlig. Så det er ikke "unormalt" for meg der at jeg kommer med valium og slikt.
Det ble ikke til at jeg fikk gjort dette
Printeren mangla svart blekk av alle ting + lavt av alt det andre. Så skrifta ble grønn.
Så det får vi heller se på en annen gang. Hehe
Har den i det minste på datan. Var i grunn heller ikke for min egen del, jeg skulle photoshoppe til ei venninde i hovedsak og sende. Men tenkte jeg kunne prøve selv i samme slengen. Men ble jo ikke det da. kanskje like greit.
Du får skrive ut i blått, da. Hvis de stusser sier du bare at "det er blå resept"!
lol ja... bare synd "blå resept" er grå fordi di ikke har råd til fargeprinter på legekontoret.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ikke at jeg har tanker om å gjøre dette, men pleier ikke resepter å bli underskrevet med pen etter de er skrevet ut? Kan man ikke kjenne det om det ikke er "håndskrevet" eller noe?

Resepter som er skrevet på vanlig papir og printet ut ser jo allerede ut som kopier.
Sitat av andan Vis innlegg
Ikke at jeg har tanker om å gjøre dette, men pleier ikke resepter å bli underskrevet med pen etter de er skrevet ut? Kan man ikke kjenne det om det ikke er "håndskrevet" eller noe?

Resepter som er skrevet på vanlig papir og printet ut ser jo allerede ut som kopier.
Vis hele sitatet...
Sjekka nettopp med noen resepter jeg har liggende. B resepter som er skrevet på vanlig ark merker du ikke noe av underskriften. Men på A resepten så merker du underskriften. A resepten har tykkere papir
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis jeg går på apotek av samme kjede med fake resept, vil det da registreres i en database som hele kjeden har felles? Feks Boots-apotek eller Alliance-apotek. Eller har hvert enkelt apotek en helt egen?
Tror hvert apotek har egen, fordi jeg har en resept liggende på ett apotek og gikk til samme kjede, men de kunne ikke skrive det ut til meg fordi de ikke hadde den fysisk eller noe "på dataen" over den resepten. Men det kan vel være forskjellige regler.
Min erfaring er at det i alle fall på tvers av kjeder ikke foregår noen slik datautveksling. Kanskje i forhold til kjente misbrukere/falsknere, men da tror jeg i så fall at det mer er i retning av post-it bak disken på alle apotekene i byen.

Jeg synes det høres litt usannsynlig ut at man rett og slett har lov til å lagre slike opplysninger sentralt, sånn i forhold til personvern osv. Ettersom det ikke engang er noe felles journalopplegg. (Nå kommer det jo muligens snart e-resept, da er jo sentral lagring åpenbar, men). Ville tro det skulle være ganske offentlig kjent om det var sånn liksom.

On-topic: SWIM har muligens prøvd det som TS spør om. Men SWIM vil i så fall gi rådet at det kun bør være en kopi av en ekte/umodifisert resept, og at man holder seg til forskjellige kjeder.

Dersom en person som skulle fantasere om at vedkommende skulle gjøre noe sånt, ville det også vært lurt å fantasere at man bruker kopien (dersom det er NOE som helst som kan se tvilsomt ut utseendemessig) på det apoteket man vanligvis bruker til å lovlig hente ut nevnte medikamenter. Disse har muligens større sannsynlighet til å "overse" minimale utseendefeil ettersom de kjenner deg og vet at du faktisk får sakene til vanlig.

Den fineste/ekte resepten bør brukes på et apotek som ikke kjenner deg. De får da forhåpentligvis ingen tanker rundt utseendet.

OBS! Når man fantaserer om noe sånt er det også lurt å ikke drømme om å gjøre dette med resepter med stempel på. Disse er mye vanskeligere å kopiere troverdig med en type farge/laserskriver. En underskrift kan man bare gå over med en penn av lik farge etterpå, så får man sporet i arket.
Jeg hadde aldri tørt å gått på et apotek med falsk resept.
Hadde vært så nervøs at bare kroppspåket hadde avslørt meg.

Men jeg har ofte lurt på om man kan lage reseptblokk til en lege som ikke finnes i virkeligheten.
Så bare skriver man selv de reseptene man vil ha.
Antar at det ikke går, for da hadde det jo vært FOR lett.

Så på Puls for en stund siden hvor de tok opp det med falske resepter.
Og en sa at det var ALTFOR lett å forfalske resepter idag.
Sitat av -Lana- Vis innlegg
Så på Puls for en stund siden hvor de tok opp det med falske resepter.
Og en sa at det var ALTFOR lett å forfalske resepter idag.
Vis hele sitatet...
Link til Puls reportasjen: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7493146
Jeg vil ikke på noen som helst måte oppfordre noen til å forsøke dette selv, jeg la ut linken kun for informasjonens skyld.
Dere veit at de har register over reseptene? Dvs løser du inn samme resept flere ganger oppdager de deg.

Nettop for å forhindre slikt som dette. En venn av meg ble tatt for det, dokumentforfalskning er IKKE noe du vil ha på rullebladet.
Sist endret av Bundy; 9. september 2011 kl. 03:57.
Sitat av Russerinnen Vis innlegg
Hvis jeg går på apotek av samme kjede med fake resept, vil det da registreres i en database som hele kjeden har felles? Feks Boots-apotek eller Alliance-apotek. Eller har hvert enkelt apotek en helt egen?
Vis hele sitatet...
Og nå som jeg har surfet litt på nettet så er Boots og Alliance samme kjede igjen. Lurer på om de også har felles database.

Jeg går bare på hver enkelt kjede, tør ikke å gå til samme kjede to ganger.
Trodde kjeden hadde bytta navn fra Alliance til Boots jeg..? Det ene apoteket her bytta navn fra Alliance til Boots, skjønner ikke hva vitsen med det skulle være hvis det er samme kjede!?
Sitat av hypphypp Vis innlegg
Trodde kjeden hadde bytta navn fra Alliance til Boots jeg..? Det ene apoteket her bytta navn fra Alliance til Boots, skjønner ikke hva vitsen med det skulle være hvis det er samme kjede!?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke vitsen selv. Jeg ser på nett at Alliance og Boots stort sett er det samme, hvordan de organiserer det internt vet jeg ikke. Men hvis du søker (googler) på Boots og Alliance så ser de at de er nært sammensveiset.

Noen som vet om sykehusapotekene er en "egen kjede", eller om de er tilkoblet en annen vanlig kjede?
Sykehusapotekene er en egen kjede om man kan kalle det det - den eies og drives av Helse Sør-Øst RHF.
Reseptforfalskning vil SNART være en sagablott, siden samme system som i Danmark og Sverige skal innføres. Dette medfører at legen sender resepten elektronisk til det apoteket du velger før du forlater kontoret. Du ser aldri en papirlapp.

I Danmark er også hver enkelt persons resepter registrert i et sentralt, landsdekkende register som gjør at en lege i Bodø kan se hva du fikk for ett år siden av legen i Kristiansand, hvis de innfører dette her.

Men IDAG derimot, finnes det INGEN registre på tvers av det enkelte legekontor eller apotek. Det enste som finnes er at alle A og B resepter skal oppbevares på det aktuelle apoteket i ett år etter uttaksdato, slik at man på det ene apoteket akn oppdage et mønster, eller om det avdekkes mistanke og undersøkelser settes igang kan man gå tilbake i tid og se hva du har fått... Men da skal du bli tatt først før de går til andre apoteker og sjekker.

Jeg ble selv tatt med en helt EKTE resept, skrevet ut på et ekte legekontor, men desverre ikke av legen som sto på resepten. Dette medførte at de sjekket hvilke resepter som lå på meg på det aktuelle apoteket, og det ble funnet flere lignende resepter, men ingen av de skapte mistanke da intervallene var såpass langt fra hverandre og fra en annen lege som jeg hevdet var min fastlege. Dette ble aldri sjekket.... Så ofte forholder de seg kun til den ene du blir tatt for...

Men som sagt... Ingen "røde varselblink" fra apotek til apotek, og resepten har ikke noe slags "serienummer" som gjør at de registreres om e leveres to ganger...

Men skal man først handle illegalt kan det være tryggere å finne noen som har tabletten inne, uten å måtte gå hverken til lege eller apotek. Og IKKE bestill fra utenlandske websider. Du riskirer serke politireaksjoner, beslaglegging og i tilleg er det skrekkelig dyrt. Finn oen som sender innenlands.