Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3988
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg har en angstlidelse. Slitt med lammende angst siden jeg var et lite barn. Jeg føler det har ødelagt hele livet mitt. Skolegangen min ble ødelagt blant annet. Angsten er så ille at jeg ikke takler hverdagslige ting. Det styrer hele livet mitt. Går rundt med et veldig stort ubehag fra jeg våkner til jeg legger meg. Kroppen min er aktivert hele tiden. Jeg får aldri noe pause. Skvetter hele tiden. Bare noen såvidt rører seg ved siden av meg skvetter jeg som de skremmer livet av meg. Bare for å beskrive hvor sensitiv jeg er.

Dette er ikke et liv jeg ønsker å leve. Hvor lenge må man gå å plages før man endelig kan få utskrevet den typen medisiner? Alle sier hvor farlig det er osv. Men når man har null livskvalitet fra før spiller det egentlig noen rolle? I hodet mitt er jeg terminal allerede. Hvorfor kan jeg ikke få smertelindring som andre syke mennesker?

Når man er så ødelagt hjelper det ikke med samtale eller fysiske aktiviteter. Man kan ikke snakke eller trene seg ut av alvorlig sykdom. Det hjelper sikkert for de som litt deprimerte i perioder. Men hva om man har gått et helt liv og bare følt ubehag? Fortjener man ikke da å få prøve noe annet.

Jeg spurte for 10 år siden men ble fortalt at jeg var for ung og at det var farlig. Nå har det gått mange år og jeg blir verre og verre. Er det ikke rimelig nå at jeg kan får prøve å gå på medisiner? Føler jeg har lidd nok nå. Dette er meg som setter ned foten. Nok er nok.

Hvordan kan jeg overbevise legen om å få prøve? Jeg bryr jeg virkelig ikke om avhengighet fordi det livet jeg har nå er så stusselig at om jeg må stå på de livet ut, ja så fuck it. Jeg kommer meg ingen plass sånn som det er nå. Har vært i behandling mange ganger. Ingenting funker.

Kjøpe på gata er uaktuelt. Jeg vil at det skal være i samarbeid med fastlege og lovlig ikke mist.

Vet at det er mange som er veldig negative til benzo her inne, men tenkt litt på at jeg har vært i behandling i mange år, jeg har gjort alt det der. Jeg vil bare ha en sjanse til å leve et normalt liv som et helt vanlig menneske.

Hilsen
Slitent menneske
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Forklar legen din det samme som du skriver her. Jeg er ikke lege, men har slitt med det samme i perioder, og legen min kunne skrive ut benzo for meg hvis jeg følte jeg trengte det, men jeg takket nei. Og det er for mindre årsaker enn hva du beskriver her. Worst case scenario kan du bytte lege og kjøre historien på nytt. Hør med bekjente, særlig hvis du vet om noen som sliter med det samme, kanskje de vet hvilken leger som er "pilletrillere" og hvilke som ikke er. Hvis du ikke har noen form for rusbakgrunn tror jeg dette kommer til å ordne seg veldig enkelt. I mitt tilfelle var det aldri snakk om å "overtale" legen til å skrive det ut for meg.

Lykke til!
Problemet er at du må hele tiden øke dosen for å få ønsket effekt når du står på benzo daglig, er veldig sjelden dette er løsningen legen vil gå for. Tror du kan få problem med å overtale legen til dette, men lykke til. Håper det ordner seg.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Si til legen akkurat hva du skriver her? Har du vært i flere behandlinger så vil legen din se dette i journalen din, og du må forklare hvorfor de var mislykket. Har du rusmisbruk i journalen så skjønner jeg legen veldig godt. Personlig er jeg negativ til benzo, men kun fordi jeg misbrukte reseptene mine. Men jeg skjønner godt disse pillene kan hjelpe noen som virkelig trenger dem.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du trenger hjelp og medisiner, men du sier ingenting om hva du har prøvd av behandling, kurs, oppfølging, medisiner og behandling? Jeg tror du hadde fått mye bedre utbytte av å gå til psykolog og være på et langtidsopphold på senter for psykiske lidelser med generalisert angst. Tror modum bad dekker dette og de er best i landet av psykiatriske langtidsinstitusjoner.

Benzo bare number deg og jeg skjønner at det er det du føler du trenger, men det hjelper bare der og da og skal kun tas i nødstilfeller en sjelden gang i blandt. Med ditt problem hadde du måttet ta de hele tiden og hadde dødsfort fått økt toleranse, dermed må øke dose, og benzo har et visst "tak" hvor man rett og slett ikke får samme virkning og hjelp av de som da man startet, og som allerede utviklet pillenarkoman på benzo da så vil du komme til å søke hardere stoffer fordi du trenger "noe" når benzo en ikke funker lenger. Det er ikke en vei du vil gå det kommer bare til å ødelegge for deg å legge hele livet ditt i benzos hender. Du kan godt ta en sobril noen få ganger i måneden når ting er ekstra ille, men for å faktisk få det bedre må du gjennom annen behandling.

Føler virkelig med deg og ønsker deg det beste.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hydra: takk for gode tips. Jeg kan høre med de jeg vet sliter.

gudfaren: jeg skjønner det, men hvilke løsning vil de gå for egentlig? Jeg tror ikke det finnes noe løsning for meg. Jeg har hatt dette siden jeg var bitteliten Og jeg tror ikke det plutselig forsvinner en dag. Takk for fine ord.
Skjønner godt at du har lyst til å slippe angsthelvete, det er virkelig forferdelig.
Problemet med benzo er at det slutter å fungere over tid og kan også gjøre angsten verre ved langsiktig bruk. I tilegg til avhengighet og abstinenser verre enn de fleste andre. Personlig bruker jeg mine en gang innimellom når jeg trenger en pause, kanskje en kveld annenhver uke og i korte perioder når jeg har et kraftig sammenbrudd.

Men man kan så absolutt få bedring av terapi og andre medisiner. Dette tar dog tid og er meget vanskelig hvis man har bitt seg fast i at kun en ting kan hjelpe.
Jeg har slitt med ptsd, angst og depresjoner siden jeg var 5, nektet å prøve antidepressiva og samtaleterapi før jeg var nærmere 20 og fikk angstanfall på jobb hvor jeg grein og reiv meg i håret i tre timer fordi sjefen hevet stemmen til meg. Etter 11 år med diverse medisiner, doseringer, psykologer, innleggelser osv har jeg det bra mesteparten av tiden. Å bli uføretrygdet hjalp veldig, da mye av angsten min var koblet til at jeg ikke klarte å jobbe pga smerter og derfor hadde veldig ustabil økonomi.

Du sier ikke hvos gammel du er, bare at du fikk et nei for ti år siden fordi du var for ung. Men hvis du siden da har prøvd andre medisiner og behandlinger uten effekt må du nesten bare fortsette å si at det ikke fungerer og spørre om hva du kan prøve som kan fungere. Selv spurte jeg om det var noe som kunne gi meg en pause fra angsten innimellom.

Råder deg til å prøve alt de foreslår uansett hvor ineffektivt det høres ut, du vet aldri om det kan fungere.

Lykke til!
Jeg snakker bare av egen erfaring siden jeg har det som deg, er uføretrygdet å har det like shit. Har å prøvd det meste av behandling men får ikke nå benzo av den grunn. Beskjeden jeg fikk var at dette måtte jeg nok leve med resten av livet. Håper det ordner seg å at du finner noe som hjelper deg. Legen min ser ihvertfall ikke på benzo som noen løsning for min tilstand med angst å panikkanfall, det kan jo være annerledes for deg.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei dere to nye anonyme. Jeg har ingen rusmisbruk i journalen. Aldri vært noe tema.

Litt vanskelig å si hvilken behandling jeg har hatt siden jeg ikke kan så mye om det. Jeg gikk på BUP fast som barn/ungdom. Ble sendt rundt på steder der det var kurs og eksponeringsterapi. Var i en gruppe med like barn. Har egentlig gått i behandling hele livet. Samtaler med psykologer for deg meste som voksen. Sosionomer som prøver å fikse et liv til meg men det holder aldri fordi angsten min hemmer meg så mye.

Grunnen til at jeg ikke bryr meg om farene er at jeg har kommet til et punkt der jeg ikke orker mer. Det er for slitsomt å leve sånn. Jeg vil i hvert fall ha noen gode år. Jeg ser alle mulighetene jeg har men kroppen min bare virker ikke som den skal. Jeg har så lyst til å lykkes i livet men jeg klarer det bare ikke. Kunne det vært mulig at benzo hadde hjulpet meg opp fra grøfta i det minste?
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor gammel er du forresten? Alder har litt og si når det kommer til benzodiazepin resept. Jeg skjønner hva du mener med grøfta.. Om benzo hjelper på grøftesituasjonen, tviler jeg sterkt på. Men du bygger en bro over grøfta så lenge du bruker benzo, og er i en periode med opptrapping til maksdose. De fleste som står på benzo ut livet idag, er som regel opp i åra. Med noen få unntak, som kanskje er deg selv.
Benzo er for å komme over den verste kneika (opp til 8-9 måneder inkludert nedtrapping). Finnes selvfølgelig en del som står på det livet ut, men er ikke anbefalt av grunner som har blitt nevnt her.

Er du plaget av plutselige anfall kan du sikkert få innvilget sporadisk bruk av raskt virkende benzo.

Av langtidsbehandling kan det være aktuelt med alt fra SSRI, SNRI, TCA, Atarax, Lyrica og Buspiron.

Anbefaler at du kontakter legen asap og legger alt fram slik du har gjort her, så vil du nok få startet prosessen med å finne den behandlingen som passer best for deg
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk prøve benzo etter at jeg hadde prøvd det meste av annet mot angst, depresjoner og søvn uten at det funket.
Noen leger er kanskje litt "snillere" på reseptene enn andre er.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Jeg snakker bare av egen erfaring siden jeg har det som deg, er uføretrygdet å har det like shit. Har å prøvd det meste av behandling men får ikke nå benzo av den grunn. Beskjeden jeg fikk var at dette måtte jeg nok leve med resten av livet. Håper det ordner seg å at du finner noe som hjelper deg. Legen min ser ihvertfall ikke på benzo som noen løsning for min tilstand med angst å panikkanfall, det kan jo være annerledes for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår. Kjipt å høre. For en kjedelig beskjed du fikk! Enkelt å si for noen som slipper å leve med det da. Hadde noen sagt det til meg hadde jeg bare mistet alt mot. Håper ting blir bedre for deg også snart

Jeg ser mer på det som smertelindring enn en løsning egentlig.

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Skjønner godt at du har lyst til å slippe angsthelvete, det er virkelig forferdelig.
Problemet med benzo er at det slutter å fungere over tid og kan også gjøre angsten verre ved langsiktig bruk. I tilegg til avhengighet og abstinenser verre enn de fleste andre. Personlig bruker jeg mine en gang innimellom når jeg trenger en pause, kanskje en kveld annenhver uke og i korte perioder når jeg har et kraftig sammenbrudd.

Men man kan så absolutt få bedring av terapi og andre medisiner. Dette tar dog tid og er meget vanskelig hvis man har bitt seg fast i at kun en ting kan hjelpe.
Jeg har slitt med ptsd, angst og depresjoner siden jeg var 5, nektet å prøve antidepressiva og samtaleterapi før jeg var nærmere 20 og fikk angstanfall på jobb hvor jeg grein og reiv meg i håret i tre timer fordi sjefen hevet stemmen til meg. Etter 11 år med diverse medisiner, doseringer, psykologer, innleggelser osv har jeg det bra mesteparten av tiden. Å bli uføretrygdet hjalp veldig, da mye av angsten min var koblet til at jeg ikke klarte å jobbe pga smerter og derfor hadde veldig ustabil økonomi.

Du sier ikke hvos gammel du er, bare at du fikk et nei for ti år siden fordi du var for ung. Men hvis du siden da har prøvd andre medisiner og behandlinger uten effekt må du nesten bare fortsette å si at det ikke fungerer og spørre om hva du kan prøve som kan fungere. Selv spurte jeg om det var noe som kunne gi meg en pause fra angsten innimellom.

Råder deg til å prøve alt de foreslår uansett hvor ineffektivt det høres ut, du vet aldri om det kan fungere.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler dine erfaringer. Så flott at du har det bedre i dag Kjenner meg igjen i episoden du hadde på jobb. Slitsomt å ha det sånn.

Jeg er snart 30 år. Ingen har klart å finne ut hvor angsten min kommer fra, den har bare alltid vært der. Dette er ikke en trussel, jeg er veldig forsiktig med slikt, men la oss si at en person planlegger å ende livet hver dag pga sterk angst. Er det da egentlig så farlig om man spiser piller. Det må jo være bedre enn å havne under jorda uansett? Lindring, ikke løsning.

Det siste rådet ditt skal jeg huske på ekstra godt. Du har et poeng der. Lurt å prøve alt.

Skal til legen om noen dager, derfor jeg lagde denne tråden nå. Kan prøve meg på den samme som du gjorde
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei dere to nye anonyme. Jeg har ingen rusmisbruk i journalen. Aldri vært noe tema.

Litt vanskelig å si hvilken behandling jeg har hatt siden jeg ikke kan så mye om det. Jeg gikk på BUP fast som barn/ungdom. Ble sendt rundt på steder der det var kurs og eksponeringsterapi. Var i en gruppe med like barn. Har egentlig gått i behandling hele livet. Samtaler med psykologer for deg meste som voksen. Sosionomer som prøver å fikse et liv til meg men det holder aldri fordi angsten min hemmer meg så mye.

Grunnen til at jeg ikke bryr meg om farene er at jeg har kommet til et punkt der jeg ikke orker mer. Det er for slitsomt å leve sånn. Jeg vil i hvert fall ha noen gode år. Jeg ser alle mulighetene jeg har men kroppen min bare virker ikke som den skal. Jeg har så lyst til å lykkes i livet men jeg klarer det bare ikke. Kunne det vært mulig at benzo hadde hjulpet meg opp fra grøfta i det minste?
Vis hele sitatet...

Mente ikke at du var rusmisbruker, men at du kommer til å bli det om du starter på benzo siden ditt behov vil være å gå på det hele tida og ikke bare en sjelden gang i blandt, som er sånn det egentlig skal brukes. Benzo kan ikke hjelpe deg opp fra grøfta, benzo er ingen behandling som forandrer kjemien i hjernen din over tid, slik som for eksempel antidepressiva og Ssri-angst medisiner er. Som sagt benzo bare number deg, ikke behandler deg.

Hvis jeg skulle anbefalt deg noe rusmiddel ville jeg heller gått for å prøve Lsd eller ayahuasca, veldig mange med store psykiske problemer (bla. angst) får et helt nytt liv etter det, fordi ting faktisk endrer seg i hjernen og man "finner seg selv" og blir mere trygg på tilværelsen og seg selv.

Går du fortsatt til psykolog? Hvis ikke så begynn igjen. Og be om henvisning til behandlingsinstutisjon. Du bør også få det som kalles et tverrfaglig team, legen din hjelper deg med dette. Det er et team fra kommunen med blandt annet sosionom, støttekontakt og en psykisk helsearbeider som kommer hjem til deg og fungerer som en blanding av psykolog og støttekontakt og venn. Med disse kan du snakke med ting du ikke tør å snakke med venner om hvis du føler deg rar, du får sosial trening uten å tenke på hva de syns om deg, de er der for å støtte deg, og de er med deg på ting som å gå på butikken, ta bussen, ringe telefoner eller andre ting du sliter med å gjøre. Det er et viktig apparat å ha rundt seg så anbefaler virkelig det!
Ville snakket med fastlegen eller psykiater om 5mg Valium til bruk ved behov. Da kan du utsette deg for situasjoner du ellers ville droppet og innse at det ikke er så skummelt som du forestiller deg

Nøkkelen er å bruke Benzodiazepiner som et verktøy i blant, og øve deg på stressende situasjoner med Valiumen. Til slutt klarer du forhåpentligvis å mestre situasjonene uten angstdempende

Tar du det hver dag blir du fysisk og psykisk avhengig (jævlig avhengig også..!), så det anbefales ikke.

Og husk at desto mindre medisiner du bruker, desto bedre er det, så unngå så langt du klarer å bli satt fast på masse merkelige medisiner (C-preparater) som tukler med nevrotransmitterbalansen i skallen. Men trenger du det virkelig er det så klart grønt lys.

Bekjemp motgangen du føler med fysisk aktivitet, et sunt sosialliv og et bra kosthold. Det funker ofte mye bedre enn medisinering.
Sist endret av krystallkongen; 27. juni 2020 kl. 03:21.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei dere to nye anonyme. Jeg har ingen rusmisbruk i journalen. Aldri vært noe tema.

Litt vanskelig å si hvilken behandling jeg har hatt siden jeg ikke kan så mye om det. Jeg gikk på BUP fast som barn/ungdom. Ble sendt rundt på steder der det var kurs og eksponeringsterapi. Var i en gruppe med like barn. Har egentlig gått i behandling hele livet. Samtaler med psykologer for deg meste som voksen. Sosionomer som prøver å fikse et liv til meg men det holder aldri fordi angsten min hemmer meg så mye.

Grunnen til at jeg ikke bryr meg om farene er at jeg har kommet til et punkt der jeg ikke orker mer. Det er for slitsomt å leve sånn. Jeg vil i hvert fall ha noen gode år. Jeg ser alle mulighetene jeg har men kroppen min bare virker ikke som den skal. Jeg har så lyst til å lykkes i livet men jeg klarer det bare ikke. Kunne det vært mulig at benzo hadde hjulpet meg opp fra grøfta i det minste?
Vis hele sitatet...

Du ønsker deg noen gode år? Da tror jeg du skal forsøke å tenke bredere. Feks kanskje en kombinasjon av opphold på modum bad og benzo ved behov. Det har skjedd mye på det faglige innen psykiatri bare de siste 5 årene, og nå er det flere institusjoner som leverer rett gode tall på feks behandling av angst. Uten å vite noe om årsaken til angsten din så tror jeg dette men behandling bør være sentralt i samtalen mellom deg og legen din, også kan dere sammen legge en plan for medisinering. Hvor ofte og hvilken benzo kan du forsøke. Kan du forsøke å ta benzo kun ved ekstreme behov, også kanskje forsøke en SSRI i bunn?

Om du starter et benzoløp og tenker benzo er vidunderbehandlingen for deg som du skal ta i bruk daglig så er jeg redd for at du kun får noen gode uker/måneder før du har fått et svært alvorlig tilleggsproblem. Husk at uansett hvor elendig folk har det idag så kan det aller meste bli ennå værre om det kommer et alvorlig rusproblem på toppen.

Angst er noe dritt, og folk rammes ulikt av det. For noen er det ubehagelig. For andre så får angsten full kontroll over liv og funksjonsnivå. Jeg har tidvis hatt temmelig lavt funksjonsnivå blant annet pga angst. Så for min del så vet jeg at ting kan bli bedre med rett behandling. Men det krever mye også av menneskene rundt. Feks trenger man en fastlege som virkelig ønsker å hjelpe. En som gladelig tar jobben med å søke korrekt behandling på de stedene som best kan hjelpe akkurat deg og dine problemer.

Jeg håper du får den hjelpen du har krav på og helt tydelig behøver. Benzo i seg selv er ikke selve satan. For det virker jo bra mot angst. Problemet med benzo for mange er jo faktisk at det virker så bra. Slik at de tar benzo daglig. Også merker de ikke at de ganske raskt må øke dosene, eller at benzo i seg selv plutselig genererer ennå mer angst og da har benzo blitt ett tilleggsproblem fremfor å være en avhjelping på problemet.

Ts, tenkte egentlig jeg skulle sende deg en pm men postene dine er er anonyme så det går ikke. Ønsket bare å si noe om hva som hjalp meg og min angst, men følte ikke for å dele såpass mye i plenum. Det jeg kan si er at jeg var nær lammet av angst og med kraftig nedsatt funksjonsnivå pga angst. Men jeg har fått det bedre, og løsningen for meg var ikke å stå fast på benzo, og heller ikke å avstå fra benzo. Håper du finner veien ut av angsten.
Sist endret av _abc_; 27. juni 2020 kl. 06:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Av nysgjerrighet, men også av et ønske om å hjelpe deg lurer jeg på hvorfor du ikke vil skaffe benzo illegalt? Jeg oppfordrer ikke til å gjøre det, men lurer siden du skriver at lidelsen har ødelagt livet ditt.

PS: har du lest deg opp på kostilskudd, TS? Det finnes mye bra der ute som er fult lovlig og helt innafor å konsumere. Mange har hatt suksess med dette, skriv et innlegg her på freak.no i "Andre stoffer"-delen: https://freak.no/forum/forumdisplay.php?f=211 og på reddit Nootropics: https://www.reddit.com/r/Nootropics/.
Sist endret av K-Uche; 27. juni 2020 kl. 09:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har samme problem som deg, og benzo er det eneste som har hjulpet meg til å leve et tilnærmet normalt liv. Blir ikke ruset av det - fungerer bare som jeg skal i hverdagen. Unner ingen å gå rundt med angst som ødelegger hverdagen. Benzo er ikke for alle, men en medisin som kan hjelpe enkelte - tror du er en av dem.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikt heller inn på at du kan få bruke benzo ved behov. Toleranse er noe som øker kjapt ved hyppig bruk. Det skal en del til for at de skriver ut benzo til fast bruk. Det har blitt strengere de seneste årene. Psykiatri ser helst at behandling forsøkes uten medisin. Tidligere ble benzo utskrevet over en lav sko. Det er en grunn til at det ikke gies like lett nå lengre. Skal du av benzoen eller annen gang vil du mest sannsynlig opplevde det du har nå x10. Enkelte utvikler sterkere angst enn tidligere ved hyppig bruk.
Anonym bruker
"Fortrolig Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forklar dette til Legen. Om du ikke klarer å si det til legen, lag et skriv. gi det til han og si han skal lese det. Om han nekter skift lege umiddelbart. Benzo vil fungere evig for mange så lenge man ikke jakter etter rus på de.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan gikk det, trådstarter?